Рішення
від 04.07.2024 по справі 500/2593/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/2593/24

04 липня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Подлісної І.М.

за участю:

секретаря судового засідання Паряк Тетяни Дмитрівни

представника позивача Михайлюк Т.В.

представника позивача Удич А.Б.

представника третьої особи Ткач Р.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Керівника Тернопільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі до Товариства з обмеженою відповідальністю "Тернопільська "Медтехніка" третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернувся Керівник Тернопільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Тернопільська "Медтехніка", третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в межах м. Тернопіль, знаходиться захисна споруда цивільного захисту - сховище, з обліковим номером 72030, розташоване за адресою: вул. Академіка Сахарова, 3, площею 201,7 кв. м., місткістю на 150 осіб, яке в процесі приватизації не увійшло до статутного капіталу ВАТ Тернопільська «Медтехніка», на даний час перебуває на балансі Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕРНОПІЛЬСЬКА «МЕДТЕХНІКА» та в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовим до використання за призначенням (акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 31.08.2023).

В подальшому, 02.11.2023 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях (далі - Орган управління) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Тернопільська «медтехніка» (далі - Зберігай) укладено Договір № 7 про безоплатне зберігання захисної споруди цивільного захисту: сховища № 72030, загальною площею 201,7 кв м, що знаходиться за адресою вул. Академіка Сахарова, 3 м. Тернопіль, відповідно до умов якого Зберігай прийняв на себе зобов`язання щодо зберігання об`єкта права державної власності - захисної споруди цивільного захисту - сховища № 72030.

ГУ ДСНС у Тернопільській області 23.02.2024 за вихідним № 64 23/1-568/64 23/1/2 скеровано листа до ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» щодо необхідності приведення захисної споруди № 72030 у стан готовності до використання за призначенням. Листи аналогічного змісту також неодноразово надсилались Товариству і Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, зокрема 29.04.2022 за № 11-111-00579 та 13.09.2023 № 11-111-01362.

Крім цього, варто зазначити, що 27.04.2023 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, за участі представника ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» проведено перевірку стану ефективного використання, утримання та збереження державного майна, яке не увійшло до статутного капітал ПрАТ «Тернопільська «Медтехніка», створеного в процесі приватизації та перебуває на балансі ТОВ «Тернопільська «Медтехніка», за результатами якої рекомендовано ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» вжити необхідних заходів для приведення в належний стан сховища № 72030 у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 № 579.

ГУ ДСНС у Тернопільській області 23.02.2024 за вихідним № 64 23/1-568/64 23/1/2 скеровано листа до ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» щодо необхідності приведення захисної споруди № 72030 у стан готовності до використання за призначенням. Листи аналогічного змісту також неодноразово надсилались Товариству і Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, зокрема 29.04.2022 за № 11-111-00579 та 13.09.2023 № 11-111-01362.

Таким чином, в умовах збройної агресії російської федерації проти України та щоденних обстрілів, нагальним є питання щодо нарощування фонду захисних споруд цивільного захисту та приведення їх у стан, придатних для використання за призначенням.

Однак, нехтуючи вимогами законодавства, вимогами органів державної влади та місцевого самоврядування, та, незважаючи на небезпеку, яку становлять ракетні обстріли російською федерацією усієї території України, Товариством не забезпечено приведення у готовність сховища № 72030, більше того, внаслідок бездіяльності Товариства, вказане сховище з обмежено готового, набуло статусу неготового до використання за призначенням.

Вказане підтверджується, зокрема, Актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 31.08.2023, 06.12.2023 та 21.03.2024, протоколом огляду сховища від 25.09.2023 та довідкою ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» від 27.04.2023, згідно якої балансоутримувачем реновація та ремонт об`єкта не здійснювались, витрат на збереження не було.

Відтак, керівник Тернопільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області просив визнати протиправною бездіяльність Товариства з обмеженою відповідальністю «Тернопільська «Медтехніка» щодо не приведення захисної споруди цивільного захисту - сховища з обліковим номером 72030, що знаходиться у м. Тернопіль, вул. Академіка Сахарова, буд. 3, у належний для його використання за призначенням стан.

Ухвалою суду від 30.04.2024 року прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін в судове засідання та призначено судовий розгляд на 29.05.2024 року о 11:45 год. Даною ухвалою встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

16 травня 2024 року представник третьої особи подала до суду письмові пояснення по справі, де зазначила, що під час приватизації цілісного майнового комплексу Тернопільської державної обласної фірми «Медтехніка» (ВАТ «Тернопільська «Медтехніка» код ЄДРПОУ - 03568557, сьогодні ТОВ «Тернопільська «Медтехніка») до статутного капіталу товариства не увійшло, але залишилося на його балансі державне майно - захисна споруда цивільного захисту - сховище з обліковим номером 72030, що знаходиться у м. Тернопіль, вул. Академіка Сахарова, буд. 3, яка перебуває в управлінні Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях.

Зазначений об`єкт права державної власності обліковується в Реєстрі державного майна, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств.

З метою забезпечення збереження захисної споруди, 02.11.2023 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях як Органом управління та ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» як Зберігачем, укладено Договір про безоплатне зберігання захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони) №7 (надалі Договір).

02.11.2023 між Сторонами підписано Акт приймання-передачі за договором про безоплатне зберігання захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони), згідно якого Органом управління передано на строкове зберігання Зберігачу - сховище з обліковим номером 72030, загальною площею 201, 7 кв.м., (місткість 150 чоловік, рік введення в експлуатацію 1992) що знаходиться у м. Тернопіль, вул. Академіка Сахарова, буд. 3. Оцінка стану - задовільний.

Строк дії Договору закінчується 01.11.2028.

Комісією, створеною відповідно до наказу Регіонального відділення від 11.04.2023 №91 (до складу якої увійшли працівники органу приватизації, Тернопільського районного управління ГУ ДСНС України у Тернопільській області, Управління надзвичайних ситуацій Тернопільської міської ради, Управління з питань цивільного захисту, планування та підготовки населення до дій у надзвичайних ситуаціях Департаменту з питань оборонної роботи, цивільного захисту населення та взаємодії з правоохоронними органами Тернопільської обласної військової адміністрації) 27.04.2023 проведено перевірку стану ефективного використання, утримання та збереження державного майна - сховища №72030 із обстеженням об`єкта перевірки за місцем його розташування.

За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки стану ефективного використання, утримання та збереження державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу ПрАТ «Тернопільська «Медтехніка», створеного в процесі приватизації та перебуває на балансі ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» від 27.04.2023 (далі - акт перевірки). Вищезазначений акт перевірки містить висновки та пропозиції комісії за результатами проведеної перевірки та візуального огляду (обстеження) об`єкта.

Також в акті перевірки зазначено, що згідно з висновком, який міститься в акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту - сховища №72030 від 01.09.2022, воно було оцінене, як обмежено готове до використання за призначенням.

Згідно з пунктом 18 акту перевірки для усунення виявлених порушень ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» потрібно було вжити необхідних заходів для приведення в належний стан сховища №72030 у відповідності до Вимог, за результатами вжитих заходів здійснити оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту та до 10.09.2023 надати його Органу управління, Тернопільському районному управлінню Головного управління ДСНС України у Тернопільській області, Управлінню з питань цивільного захисту, планування та підготовки населення до дій у надзвичайних ситуаціях департаменту з питань оборонної роботи, цивільного захисту населення та взаємодії з правоохоронними органами Тернопільської обласної військової адміністрації.

Затверджений примірник акта вищезазначеної перевірки Регіональне відділення листом від 02.06.2023 №18-111-00884 надіслало ТОВ «Тернопільська «Медтехніка».

Крім того попередньо, листом від 13.04.2023 №11-111-00627, орган управління інформував ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» про те, що Товариству необхідно здійснити оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту - сховища №72030 та до 10.09.2023 надіслати оригінал та копію акта оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту (оформленого згідно з додатком 11 до Вимог) Управлінню надзвичайних ситуацій Тернопільської міської ради та Регіональному відділенню.

Також, листом від 13.09.2023 №11-111-01362 орган приватизації повторно інформував Зберігача про те, що господарському товариству необхідно невідкладно провести роботу для приведення вказаної захисної споруди в належний стан готовності до використання за призначенням та проінформувати про результати вжитих заходів до 20.09.2023.

Листом від 06.10.2023 №7/3 21.10.2021 Відповідачем надано Регіональному відділенню Акт оцінки готовності захисної споруди цивільного захисту від 01.09.2023, з якого вбачається, що вказане сховище не готове до використання за призначенням.

Згідно актів оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту з обліковим номером 72030 від 31.08.2023, 06.12.2023, 21.03.2024 складених уповноваженими представниками Головного управління ДСНС у Тернопільській області, Тернопільського районного управління поліції ГУНП у Тернопільській області, які містяться в матеріалах справи, встановлено, що вона не готова до використання за призначенням.

Відтак, представник третьої особи вважає, що невжиття ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» визначених законодавством заходів з метою утримання у належному стані укриття №72030 суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

А відтак, з урахуванням наведених обставин справи та норм чинного законодавства України вважає, що позовні вимоги керівника Тернопільської окружної прокуратури підлягають задоволенню судом.

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду із відповідними письмовими доказами 27.05.2024 року. У відзиві відповідач не погоджується з позовними вимогами та доводами, викладеними в адміністративному позові, та в обґрунтування своїх заперечень зазначає наступне.

Дійсно, під час приватизації цілісного майнового комплексу Тернопільської державної обласної фірми «Медтехніка» (ВАТ «Тернопільська «Медтехніка» код ЄДРПОУ 03568557, сьогодні ТОВ «Тернопільська «Медтехніка») до статутного капіталу товариства не увійшло, але залишилося на його балансі державне майно - захисна споруда цивільного захисту - сховище з обліковим номером 72030, що знаходиться в м.Тернопіль, вул.Академіка Сахарова 3 , яка перебуває в управлінні Регіонального відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях.

Зазначене сховище обліковується в Реєстрі державного майна, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств. Сховище має відповідний паспорт, як захисної споруди цивільного захисту.

02 листопада 2023 року між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, як Органом управління та ТОВ «Тернопільська «Медтехніка», як Зберігачем укладено Договір про безоплатне зберігання захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони) №7 (надалі - Договір). Згідно Акту прийому-передачі від 02.11.2023 року Зберігачу передано на строкове зберігання сховище з обліковим номером 72030 загальною площею 201.7 кв. м (місткість 150 чоловік, рік введення в експлуатацію 1992 ). Термін дії Договору -01.11.2028.

01.09.2022 року та 27.04.2023 року було проведено перевірку стану ефективного використання, утримання та збереження державного майна із обстеженням об`єкта перевірки за місцем його розташування. Складено акт перевірки стану ефективного використання, утримання та збереження сховища. Акт містить висновок про те, що сховище як обмежено готове до використанням за призначенням.

Приписів про усунення порушень Тернопільським РВ ГУ ДСНС України в Тернопільській області, Управління надзвичайних ситуацій Тернопільської міської ради, Управління з питань цивільного захисту, планування та підготовки населення до дій в надзвичайних ситуаціях департаменту з питань оборонної роботи, цивільного захисту населення та взаємодії з правоохоронними органами Тернопільської обласної військової адміністрації по вказаному акту перевірки не видавалося, то Відповідач не мав обов`язку щодо здійснення будь-яких заходів по усуненню недоліків, які містить захисна споруда цивільного захисту - сховище з обліковим номером 72030.

ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» на протязі 2023-2024 років через скрутне фінансове становище, брак коштів не мало неможливості вжити повноцінних дієвих заходів щодо приведення вказаної захисної споруди в належний стан готовності до використання за призначенням.

Разом з тим, в травні 2024 року ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» вжила заходів для приведення в належний технічний стан та готовність захисної споруди цивільного захисту. Згідно наданих в додатку фото - проведено ремонтні роботи у самому сховищі та сходових клітках до сховища. Відновлено справність систем електроосвітлення, водовідведення, зв`язку та оповіщення. Розчищено приміщення сховища. Встановлено первинні засоби пожежогасіння. Усунуто іржу на захисно-герметичних дверях. Відновлено санітарний стан приміщень, комунікацій, інженерних мереж

На сьогодні Відповідачем проводяться завершальні роботи та заходи щодо приведення у придатний стан сховища для його використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисної споруди цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 року №579.

Враховуючи вищенаведене, відповідач вважає позовні вимоги позивача безпідставними, а тому просив відмовити в задоволенні позову.

Ухвалою суду від 29.05.2024 року, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, відкладено розгляд справи на 25.06.2024 о 10:15 год.

31.05.2024 року до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла відповідь на відзив від представника позивача, відповідно до якої вказано на безпідставність та необґрунтованість відзиву відповідача, оскільки зазначені в ньому відомості не відповідають дійсності.

Так, розпорядженням Тернопільського міського голови від 14.08.2023 № 179, створено робочі групи для проведення перевірок об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту Тернопільської міської територіальної громади.

Вказаною групою 31.08.2023 здійснено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 72030 та, відповідно до Акту, складеного за наслідками оцінки, вказане сховище, станом на 31.08.2023 не готове до використання за призначенням, зокрема, приміщення вказаної захисної споруди цивільного захисту захаращені, сирі, система вентиляції належним чином не укомплектована, пошкоджена корозією, системи електроопалення та електроосвітлення несправні, відсутня система водопостачання та опалення, каналізаційна система, зв`язку та оповіщення, відсутні автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації, пожежні крани, первинні засоби пожежогасіння, схеми евакуації, сховище не забезпечено вимірювальними приладами, а також, відсутня частина документації захисної споруди тощо.

За результатами оцінки рекомендовано балансоутримувачу облаштувати та утримувати в належному технічному стані комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (обладнання споруд фонду захисних споруд), виконання усіх заходів, передбачених чинним законодавством та відповідно до ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, Вимог, затверджених Наказом МВС України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».

Крім цього, згідно листа Тернопільського районного управління ГУ ДСНС України у Тернопільській області № 64 23/1-2429/64 23/1/2 від 05.10.2023 під час огляду сховища № 72030 виявлено такі недоліки, які залишаються не усунутими:

-табличка на вході у споруду не відповідає вимогам;

-відсутні вказівники напрямку до захисної споруди встановленого зразка;

-шлях до захисної споруди захаращено та не забезпечено електроосвітленням;

-іржа на захисно-герметичних дверях;

-ущільнююча гума на захисно-герметичних дверях втратила еластичність;

-захаращено аварійний вхід до основних приміщень;

-захисна споруда знаходиться у незадовільному санітарному стані;

-відсутні основні вузли систем вентиляції, повітропроводи знаходяться в незадовільному стані;

-відсутні прилади для виміру підпору повітря;

-відсутнє обладнання зв`язку та оповіщення;

-бак для води повністю покритий іржею;

-відсутня достатня кількість місць для сидіння;

-несправність інженерних мереж (водопостачання, каналізації);

-система електропостачання потребує ремонту;

-приміщення захисної споруди потребують ремонту;

-відсутнє медичне та інше майно, інструменти, передбачені відповідними нормами та переліком (додатки 19-21 Наказу МВС № 579 від 09.07.2018);

-відсутнє формування (відповідальна особа) з обслуговування захисної споруди;

-відсутня документація захисної споруди;

-відсутня експлуатаційно-технічна документація.

В подальшому, 06.12.2023 та 21.03.2024 комісією у складі працівників Тернопільського районного управління ГУ ДСНС України у Тернопільській області, Тернопільського районного управління поліції ГУНП в Тернопільській області повторно проведено оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту. Згідно Актів оцінки, сховище № 72030 залишається не готовим до використання за призначенням.

З огляду на викладене саме на балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту - Товариство з обмеженою відповідальністю «Тернопільська «Медтехніка» умовами Договору та нормами законодавства України покладено відповідний обов`язок щодо утримання сховища № 72030 у стані готовності до використання за призначенням.

З приводу відсутності бездіяльності Відповідача, неможливості вжиття заходів щодо приведення захисної споруди цивільного захисту - сховища № 72030, у стан придатний до використання за функціональним призначенням.

У відзиві на позовну заяву Відповідач посилається на те, що приміщення захисної споруди приводиться у відповідність, здійснюються ремонтні роботи та стан сховища покращується.

Так, Відповідач стверджує, що ним проведено ряд ремонтних робіт у захисній споруді та на підтвердження своїх доводів надає фото приміщення сховища.

Разом з тим, слід зазначити, що надані ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» фото не є належними доказами, які спростовують факт тривалого невиконання обов`язків щодо належного утримання об`єкту цивільного захисту, а також не підтверджують, що сховище на даний час перебуває у стані, придатному для його використання за функціональним призначенням.

Урядом з 2015 року фактично розпочато етап активної підготовки до захисту населення в разі можливої військової агресії.

Після початку 24.02.2022 року повномасштабної військової агресії російської федерації проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання сховища безпосередньо за призначенням для захисту цивільного населення.

За період червня 2023 по травень 2024 року на території Тернопільської області повітряна тривога тривала 223 рази. До цього часу повітряні тривоги оголошуються майже щодня.

Сховище № 72030 на даний час перебуває в стані неготовності до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення та, навпаки, у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Ухвалою суду від 25.06.2024 року, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) оголошено перерву до 04.07.2024 о 11:30 год. для підготовки до надання нових пояснень по справі.

Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали повністю з мотивів, викладених у позовній заяві та просили їх задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, однак подав письмове клопотання про розгляд справи за наявними матеріалами без його участі.

Представник третьої особи в судовому засіданні адміністративний позов підтримала повністю з мотивів, викладених у письмових поясненнях та просила їх задовольнити в повному обсязі.

Згідно п.1 ч.3 ст. 205 КАС України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Заслухавши сторін, дослідивши подані до суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступне.

Так в межах м. Тернопіль, знаходиться захисна споруда цивільного захисту - сховище, з обліковим номером 72030, розташоване за адресою: вул. Академіка Сахарова, 3, площею 201,7 кв. м., місткістю на 150 осіб, яке в процесі приватизації не увійшло до статутного капіталу ВАТ Тернопільська «Медтехніка», на даний час перебуває на балансі Товариства з обмеженою відповідальністю «ТЕРНОПІЛЬСЬКА «МЕДТЕХНІКА» та в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є не готовим до використання за призначенням (акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 31.08.2023).

ТОВ «Тернопільська медтехніка» створене шляхом перетворення ПрАТ «Тернопільська медтехніка» в ТОВ «Тернопільська медтехніка» та товариство є правонаступником усього майна, прав та обов`язків ПрАТ.

Водночас, ПрАТ «Тернопільська медтехніка» є правонаступником ВАТ «Тернопільська медтехніка», яке утворилось внаслідок приватизації державного майна ЦМК Тернопільської обласної фірми «Медтехніка».

Вивченням паспорту та облікової картки захисної споруди цивільного захисту - сховища № 72030, які надіслано на запит Тернопільської окружної прокуратури від 06.09.2023 за № 50-86-9308ВИХ-23 установлено, що останнє розраховане на укриття працівників підприємства, форма власності державна.

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та витягу з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо державного майна № 373680990 від 10.05.2024, за державою в особі Регіонального відділення фонду державного майна України по Тернопільській області на праві власності зареєстровано об`єкт нерухомого майна - захисну споруду цивільного захисту № 72030, площею 201,7 кв. м, який розташований за адресою: Тернопільська область, м. Тернопіль, вулиця Академіка Сахарова, будинок 3.

Між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Тернопільській області (далі - Орган управління) та ПАТ «Тернопільська медтехніка» (далі - Зберігач) 01.11.2013 укладено Договір про безоплатне зберігання захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони) № 6, відповідно до умов якого Зберігач прийняв на себе зобов`язання щодо зберігання майна - сховища № 72030, що знаходиться у м. Тернопіль по вул. Академіка Сахарова, 3 та обліковується на балансі і не увійшло до статутного капіталу Зберігана (п. 1.1 Договору).

Відповідно до п.п. 2.1.2, 2.1.3 Договору Зберігач зобов`язаний вживати всіх необхідних заходів для забезпечення зберігання та утримання майна протягом строку зберігання та підтримки його у постійній готовності до використання за призначенням, згідно з вимогами нормативних документів; нести відповідальність за втрату (нестачу) або пошкодження майна, переданого на зберігання Зберігачеві, відповідно до цього Договору та чинного законодавства України, з моменту отримання майна від Органу управління до моменту його повернення.

Згідно акту приймання-передачі за договором про безоплатне зберігання захисної споруди цивільного захисту (цивільної оборони) від 01.11.2013 майно передане Зберігачеві у задовільному стані.

Крім цього, 14.12.2018 сторонами укладено Додаткову угоду №1 до Договору, згідно якої строк дії Договору продовжено до 01.11.2023.

В подальшому, 02.11.2023 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях (далі - Орган управління) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Тернопільська «медтехніка» (далі - Зберігай) укладено Договір № 7 про безоплатне зберігання захисної споруди цивільного захисту: сховища № 72030, загальною площею 201,7 кв м, що знаходиться за адресою вул. Академіка Сахарова, 3 м. Тернопіль, відповідно до умов якого Зберігай прийняв на себе зобов`язання щодо зберігання об`єкта права державної власності - захисної споруди цивільного захисту - сховища № 72030.

Відповідно до п.п. 2.1.2, 2.1.3 Договору Зберігай зобов`язаний вживати всіх необхідних заходів для забезпечення зберігання та утримання майна протягом строку зберігання та підтримки його у постійній готовності до використання за призначенням, згідно з вимогами нормативних документів; нести відповідальність за втрату (нестачу) або пошкодження майна, переданого на зберігання Зберігачеві, відповідно до цього Договору та чинного законодавства України, з моменту отримання майна від Органу управління до моменту його повернення.

Крім цього, згідно п. 2.1.6 Договору Зберігай зобов`язаний утримувати передане йому майно на умовах Договору та відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579.

На виконання приписів підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, Товариством 01.09.2022 представниками балансоутримувача - директора та бухгалтера ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» здійснено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту, сховища № 72030.

Відповідно до Акту, складеного за наслідками оцінки, сховище станом на 01.09.2022 обмежено готове до використання за призначенням.

Разом з тим, розпорядженням Тернопільського міського голови від 14.08.2023 № 179, створено робочі групи для проведення перевірок об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту Тернопільської міської територіальної громади.

Вказаною групою 31.08.2023 здійснено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту № 72030 та, відповідно до Акту, складеного за наслідками оцінки, вказане сховище, станом на 31.08.2023 не готове до використання за призначенням, зокрема, приміщення вказаної захисної споруди цивільного захисту захаращені, сирі, система вентиляції належним чином не укомплектована, пошкоджена корозією, системи електроопалення та електроосвітлення несправні, відсутня система водопостачання та опалення, каналізаційна система, зв`язку та оповіщення, відсутні автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації, пожежні крани, первинні засоби пожежогасіння, схеми евакуації, сховище не забезпечено вимірювальними приладами, а також, відсутня частина документації захисної споруди тощо.

За результатами оцінки рекомендовано балансоутримувачу обладнувати та утримувати в належному технічному стані комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (обладнання споруд фонду захисних споруд), виконання усіх заходів, передбачених чинним законодавством та відповідно до ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, Вимог, затверджених Наказом МВС України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».

Крім цього, варто зазначити, що згідно листа Тернопільського районного управління ГУ ДСНС України у Тернопільській області № 64 23/1-2429/64 23/1/2 від 05.10.2023 під час огляду сховища № 72030 виявлено такі недоліки, які залишаються не усунутими:

-табличка на вході у споруду не відповідає вимогам;

-відсутні вказівники напрямку до захисної споруди встановленого зразка;

-шлях до захисної споруди захаращено та не забезпечено електроосвітленням;

-іржа на захисно-герметичних дверях;

-ущільнююча гума на захисно-герметичних дверях втратила еластичність;

-захаращено аварійний вхід до основних приміщень;

-захисна споруда знаходиться у незадовільному санітарному стані;

-відсутні основні вузли систем вентиляції, повітропроводи знаходяться в незадовільному стані;

-відсутні прилади для виміру підпору повітря;

-відсутнє обладнання зв`язку та оповіщення;

-бак для води повністю покритий іржею;

-відсутня достатня кількість місць для сидіння;

-несправність інженерних мереж (водопостачання, каналізації);

-система електропостачання потребує ремонту;

-приміщення захисної споруди потребують ремонту;

-відсутнє медичне та інше майно, інструменти, передбачені відповідними нормами та переліком (додатки 19-21 Наказу МВС № 579 від 09.07.2018);

-відсутнє формування (відповідальна особа) з обслуговування захисної споруди;

-відсутня документація захисної споруди;

-відсутня експлуатаційно-технічна документація.

В подальшому, 06.12.2023 комісією у складі працівників Тернопільського районного управління ГУ ДСНС України у Тернопільській області, Тернопільського районного управління поліції ГУНП в Тернопільській області повторно проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту. Згідно Акту оцінки, сховище № 72030 залишається не готовим до використання за призначенням.

Також, 21.03.2024 комісією у складі працівників Тернопільського районного управління ГУ ДСНС України у Тернопільській області, Тернопільського районного управління поліції ГУНП в Тернопільській області проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту. Згідно Акту оцінки, сховище № 72030 залишається не готовим до використання за призначенням.

Відповідно до інформації Тернопільської міської ради від 27.09.2023 № 21514-Ю/2023, з метою виконання заходів щодо приведення в готовність до використання за призначенням сховища з обліковим номером 72030 остання неодноразово зверталась до балансоутримувача зазначеної захисної споруди щодо належного її утримання.

Також, структурними підрозділами Тернопільської міської ради постійно проводиться інформаційно-роз`яснювальна робота та надаються рекомендації щодо утримання та підтримання захисних споруд цивільного захисту у належному стані.

Також, ГУ ДСНС у Тернопільській області 23.02.2024 за вихідним № 64 23/1-568/64 23/1/2 скеровано листа до ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» щодо необхідності приведення захисної споруди № 72030 у стан готовності до використання за призначенням. Листи аналогічного змісту також неодноразово надсилались Товариству і Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, зокрема 29.04.2022 за № 11-111-00579 та 13.09.2023 № 11-111-01362.

Крім цього 27.04.2023 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях, за участі представника ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» проведено перевірку стану ефективного використання, утримання та збереження державного майна, яке не увійшло до статутного капітал ПрАТ «Тернопільська «Медтехніка», створеного в процесі приватизації та перебуває на балансі ТОВ «Тернопільська «Медтехніка», за результатами якої рекомендовано ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» вжити необхідних заходів для приведення в належний стан сховища № 72030 у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 № 579.

Також, Указом Президента України від 26.06.2023 №353/2023 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 23.06.2023 «Щодо результатів оперативних обстежень об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту та вирішення проблемних питань щодо укриття населення», відповідно до якого визначено статус об`єктів фонду захисних споруд цивільного захисту як таких, що мають стратегічне значення для забезпечення захисту населення, зобов`язано забезпечити утримання у постійній готовності наявних захисних споруд цивільного захисту та вжити заходів щодо нарощування фонду захисних споруд цивільного захисту з метою забезпечення укриття персоналу об`єктів критичної інфраструктури та суб`єктів господарювання, що належать до сфери їх управління, шляхом будівництва нових захисних споруд цивільного захисту, а також обстеження та пристосування споруд підземного простору для укриття працівників.

Аналізом онлайн-сервісу «Карта повітряних тривог України» за посиланням «https://alerts.in.ua/», лише за період червня - грудня 2023 року на території Тернопільської області було оголошено про повітряну тривогу 140 раз, а в січні-квітні 2024 року - 67 разів.

Таким чином, в умовах збройної агресії російської федерації проти України та щоденних обстрілів, нагальним є питання щодо нарощування фонду захисних споруд цивільного захисту та приведення їх у стан, придатних для використання за призначенням.

Однак, нехтуючи вимогами законодавства, вимогами органів державної влади та місцевого самоврядування, та, незважаючи на небезпеку, яку становлять ракетні обстріли російською федерацією усієї території України, Товариством не забезпечено приведення у готовність сховища № 72030, більше того, внаслідок бездіяльності Товариства, вказане сховище з обмежено готового, набуло статусу неготового до використання за призначенням.

Вказане підтверджується, зокрема, Актами оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 31.08.2023, 06.12.2023 та 21.03.2024, протоколом огляду сховища від 25.09.2023 та довідкою ТОВ «Тернопільська «Медтехніка» від 27.04.2023, згідно якої балансоутримувачем реновація та ремонт об`єкта не здійснювались, витрат на збереження не було.

Керівник Тернопільської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області вважає протиправною бездіяльність Товариства з обмеженою відповідальністю «Тернопільська «Медтехніка» щодо не приведення захисної споруди цивільного захисту - сховища з обліковим номером 72030, що знаходиться у м. Тернопіль, вул. Академіка Сахарова, буд. 3, у належний для його використання за призначенням стан, а тому звернувся до суду з даним позовом.

Визначаючись щодо спірних правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.

Згідно зі ст. 131-1 Конституції України визначено, що в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Організація та порядок діяльності прокуратури визначаються законом.

В свою чергу ч. 3, 4 ст. 53 КАС України визначає, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження (далі - компетентний орган), а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Відповідно до ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень.

У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Отже, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави.

У Рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) від 08.04.1999 № З-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття «інтереси держави» висловив позицію про те, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (п. З мотивувальної частини).

З урахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, або його відсутність.

Чинним законодавством не визначено переліку випадків, за яких прокурор здійснює представництво в суді, однак встановлено оцінні критерії, орієнтири й умови, коли таке представництво інтересів держави в суді є можливим та необхідним.

Відповідно усталеної практики Європейського суду з прав людини сторонами судового розгляду є позивач і відповідач, які мають рівні права, включаючи право на правову допомогу. Підтримка прокуратурою однієї зі сторін може бути виправдана за певних умов, наприклад, якщо правопорушення зачіпає велику кількість людей, або якщо вимагають захисту реальні державні інтереси або майно («Корольов проти Російської Федерації» у справі № 5447/03 від 01.04.2010, «Менчинська проти Російської Федерації» у справі 42454/02 від 15.01.2009).

Європейська комісія за демократію через право або ж Венеціанська комісія на 63-му пленарному засіданні 10-11.06.2005 дійшла висновку, що держави уповноважені наділяти прокурорів правом захисту державного інтересу (принцип захисту державного інтересу); прокурори можуть бути наділені правом порушення процедур, або вступу в існуючі процедури, або застосування різних способів правового захисту для забезпечення законності (принцип законності).

«Інтереси держави» охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації. Надмірна формалізація «інтересів держави», особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необгрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно (аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17, від 20.09.2018 у справі № 924/1237/17).

Про це також наголошено Європейським судом по справі «Бацанін проти Росії»: підтримка прокурором однієї із сторін процесу в певних обставинах може бути виправданою. Більше того, участю прокурора в судовому процесі з метою захисту інтересів держави, у відповідності до вимог матеріального та процесуального законодавства, не порушується принцип рівності процесуальних можливостей сторін у судочинстві, який вимагає справедливого балансу між сторонами по справі.

Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимог закону не здійснює захисту або робить це неналежно. Вказана правова позиція викладена в ухвалі Верховного Суду від 07.05.2018 у справі № 910/18283/17.

Здійснювати захист інтересів держави в адміністративному суді прокурор може винятково за умови, коли захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Існування інтересу й необхідність його захисту має базуватися на справедливих підставах, які мають бути об`єктивно обґрунтовані (доведені) і переслідувати законну мету.

Із наведених положень чинного законодавства вбачається, що представництво прокурором у суді законних інтересів держави здійснюється і у разі, якщо захист цих інтересів не здійснює, або неналежним чином здійснює відповідний орган. При цьому прокурор не зобов`язаний встановлювати причини, за яких позивач не здійснює захист своїх інтересів (постанова Верховного Суду від 16.04.2019 у справі № 910/3486/18).

Прокурор, вважаючи, що діями (бездіяльністю) відповідача порушуються державні інтереси, має не тільки законне право, а й обов`язок здійснити захист таких інтересів, обравши при цьому один із способів захисту, передбачених процесуальним Законом (позиція викладена у постанові Верховного Суду від 26.07.2018 у справі № 926/1111/15).

Позиція щодо наявності у прокурора підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку бездіяльності уповноважених на здійснення функцій держави органів закріплена також у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц.

У даному випадку прокурор звернувся до суду в інтересах держави в особі уповноваженого органу - ГУ ДСНС України в Тернопільській області про зобов`язання відповідача привести у готовність захисну споруду цивільного захисту.

Обраний прокурором спосіб захисту права спрямований на захист інтересів держави, зокрема на захист країни в умовах збройної агресії, підвищення обороноздатності держави, а також на захист життя та здоров`я людей, на спонукання Відповідача належно виконувати покладені на нього законодавством зобов`язання щодо утримання захисних споруд цивільного захисту в належному стані.

Зокрема, в умовах воєнного стану, коли територія України щодня піддається обстрілам, неготовність до використання захисної споруди цивільного захисту є надзвичайно важливим виключним випадком та за таких обставин прокурор, виконуючи свої конституційні функції, зобов`язаний стати на захист інтересів держави та, насамперед, на захист життя і здоров`я людей, для збереження яких і створюються такі захисні споруди ( Постанова Третього апеляційного адміністративного суду від 02.05.2023 справа 280/6870/220)

Є очевидним, що з позовом про зобов`язання привести у готовність до використання захисну споруду цивільного захисту може звернутись тільки прокурор, що, зокрема, підтверджено Постановою Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 у справі №820/4717/16, та такий позов в умовах воєнного стану є пріоритетним для вирішення по суті в найкоротші строки оскільки направлений на захист життя і здоров`я людей.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15.10.2019 у справі №903/129/18 дійшла висновку, що сам факт незвернення до суду належного суб`єкта владних повноважень з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захистити інтереси, свідчить про те, що цей орган неналежно виконує свої повноваження, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для звернення до суду з відповідним позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини.

Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк. Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу (п.77, 78 постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18).

Велика Палата Верховного Суду в постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 дійшла висновку про те, що бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

Так, ГУ ДСНС України у Тернопільській області, як орган державної влади, який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту та обізнаний про неготовність споруди цивільного захисту до використання за призначенням, мав обов`язок вжити всіх заходів для приведення вказаного сховища у стан готовності, однак належних заходів для цього з урахуванням особливостей воєнного стану, вжито не було.

Згідно із ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022 на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався у зв`язку з тривалою загрозою життю та здоров`ю населенню України, та триває на даний час.

Цивільний захист населення є складовою режиму воєнного стану, який введений у нашій країні.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оборону України», оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно з ст. 3 Закону України «Про оборону України», підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс), захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до ст. 4 Кодексу, є комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 Кодексу цивільного захисту України громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Згідно з ч. 1, 3 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, до фонду захисних споруд цивільного захисту належать:

1) сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів;

2) протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження,

3) швидкоспоруджувана захисна споруда цивільного захисту - захисна споруда, що зводиться із спеціальних конструкцій за короткий час для захисту людей від дії засобів ураження в особливий період.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Частиною 5 статті 32 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (надалі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до п. 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно з пунктом 10 Порядку, балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності), зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно пункту 11 Порядку, вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до п. 1 Розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Крім цього, вказаний порядок передбачає вимоги щодо періодичних перевірок роботи систем забезпечення захисних споруд цивільного захисту, їх систематичний ремонт та обслуговування.

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимоги визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог, під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено п. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 9 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138.

Систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення захисної споруди цивільного захисту - сховища з обліковим номером 72030 до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічних правових позицій за позовами прокурора притримується Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові від 03.10.2018 у справі № 826/12192/16 та у постанові від 25.07.2019 у справі № 820/5164/15.

Окрім того, Велика Палата Верховного Суду у справі № 820/4717/16 - постанова від 15.05.2019 (тотожні правовідносини) дійшла висновку про те, що спір такого характеру розглядається у порядку адміністративного судочинства, а також підтвердила право прокурора на звернення до суду з таким позовом в інтересах держави в особі територіального органу ДСНС.

Відповідно до статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Виходячи з вищенаведеного, суд приходить до висновку, що вимоги позивачів є обґрунтованими, відповідають дійсним обставинам та матеріалам справи, ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, належним чином не заперечені відповідачем, а тому підлягають до задоволення в повному обсязі.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Товариства з обмеженою відповідальністю «Тернопільська «Медтехніка» щодо не приведення захисної споруди цивільного захисту - сховища з обліковим номером 72030, що знаходиться у м. Тернопіль, вул. Академіка Сахарова, буд. 3, у належний для його використання за призначенням стан.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Тернопільська «Медтехніка» привести захисну споруду цивільного захисту - сховище з обліковим номером 72030, що знаходиться у м. Тернопіль, вул. Академіка Сахарова, буд. 3, у стан, придатний для її використання за призначенням, у відповідності до Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 09 липня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Керівник Тернопільської окружної прокуратури (місцезнаходження/місце проживання: бульв. Тараса Шевченка, 7,м. Тернопіль,Тернопільська обл., Тернопільський р-н,46001 код ЄДРПОУ/РНОКПП 0291009825);

відповідач:

- Товариство з обмеженою відповідальністю"Тернопільська "Медтехніка" (місцезнаходження/місце проживання: вул. Андрія Сахарова, 3,м. Тернопіль,Тернопільський р-н, Тернопільська обл.,46017 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 );

третя особа:

- Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській, Чернівецькій та Тернопільській областях (місцезнаходження/місце проживання: вул. Василіянок, 48,м. Івано-Франківськ,Івано-Франківський р-н, Івано-Франківська обл.,76019 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_2 ) .

Головуючий суддяПодлісна І.М.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.07.2024
Оприлюднено15.07.2024
Номер документу120301542
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —500/2593/24

Рішення від 04.07.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Рішення від 04.07.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Подлісна Ірина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні