Рішення
від 03.07.2024 по справі 910/4954/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

03.07.2024Справа № 910/4954/24Суддя Господарського суду міста Києва Спичак О.М., за участю секретаря судового засідання Тарасюк І.М., розглянувши матеріали справи

За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Тревел Профешнл Груп»

до Товариства з обмеженою відповідальністю «ТТВК»

про стягнення 1505178,00 грн.

Представники сторін:

від позивача: Пустовіт А.С.;

від відповідача: не з`явився.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

23.04.2024 до Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Тревел Профешнл Груп» з вимогами до Товариства з обмеженою відповідальністю «ТТВК» про стягнення 1505178,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані невиконанням відповідачем обов`язку з надання туристичних послуг за Агентським договором №3532 від 01.11.2011.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 29.04.2024 відкрито провадження у справі №910/4954/24, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 22.05.2024, встановлено учасником справи строки для подання заяв по суті справи.

У підготовчому засіданні 22.05.2024 судом було постановлено протокольну ухвалу (без виходу до нарадчої кімнати) про відкладення підготовчого засідання на 12.06.2024.

У підготовчому засіданні 12.06.2024 судом було постановлено протокольну ухвалу (без виходу до нарадчої кімнати) про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 03.07.2024.

Представник позивача у судовому засіданні 03.07.2024 надав усні пояснення по справі, позовні вимоги підтримав у повному обсязі.

Представник відповідача у судове засідання 03.07.2024 не з`явився, про призначене судове засідання був повідомлений належним чином за адресою, яка вказана у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (03680, м. Київ, вул. Велика Васильківська, буд. 72, офіс 128), що підтверджується інформацією з офіційного сайту АТ «Укрпошта» щодо відстеження пересилання поштових відправлень (за ідентифікатором пошуку 0600272144548).

Відповідач своїм правом на подання відзиву на позовну заяву у визначений судом у відповідності до господарського процесуального закону строк не скористався.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно з ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

У судовому засіданні 03.07.2024 судом було закінчено розгляд справи по суті та оголошено вступну і резолютивну частини рішення суду.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

01.11.2011 між Товариством з обмеженою відповідальністю «ТТВК» (туроператор) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Тревел Профешнл Груп» (турагент) укладено Агентський договір №3532, відповідно до умов якого турагент в інтересах туроператора реалізує туристичний продукт, що складається з туристичного пакета, складовою частиною якого є набір необхідних документів, що підтверджують право ториста на тур або на певні види туристичних послуг.

Згідно п. 3.1 Агентського договору №3532 від 01.11.2011, туроператор надає турагенту заявлений туристом туристичний продукт наступної форми: внутрішній туризм - тур в межах території України громадян України та осіб, які постійно проживають на території України; міжнародний туризм: в`їзний туризм - тур в межах України осіб, які постійно не проживають на її території; виїзний тризм - тур для громадян України та осіб, які постійно проживають на території України, до іншої країни.

Відповідно до п. 6.1 Агентського договору №3532 від 01.11.2011 для бронювання туру турагент надсилає туроператорові заявку-бронювання з використанням мережі Інтернет (система on-line бронювання через розділ офіційного сайту туроператора) відповідно до п.п. 6.8. - 6.12. договору, електронною поштою, або факсом (заявку на фірмовому бланку). Заявка-бронювання повинна містити прізвище (укр/лат), ім`я (укр/лат), паспортні дані та дату народження туриста, а також деталі замовлення: вид подорожі, країна(н), курорт(и), термін туру, готель і його характеристику (місце знаходження, класифікація за законодавством країни перебування, готельні послуги), тип харчування, трансфер, екскурсії та додаткову інформацію.

Згідно з п. 6.2 Агентського договору №3532 від 01.11.2011 туроператор протягом 3-х робочих днів після отримання заявки-бронювання від турагента підтверджує тур та виставляє рахунок-фактуру для здійснення передоплати за кожного туриста (за винятком умов, передбачених у п. 6,5 цього договору).

Відповідно до п. 6.3 Агентського договору №3532 від 01.11.2011 турагент зобов`язаний здійснити передплату за замовлений тур протягом 1-го банківського дня після отримання виставленого рахунка-фактури (за винятком умов, передбачених у н. 6.5 цього договору). У разі нездійснення оплати в зазначений строк, підтвердження на тур автоматично анулюється, збитки туроператора покладаються на турагента, а турагент має відшкодувати збитки туроператора.

Відповідно до п. 6.4 Агентського договору №3532 від 01.11.2011 рахунок-фактура на повну вартість тура (за винятком здійсненої передплати) виставляється туроператором за вимогою турагента, але на пізніше ніж за 14 днів до початку тура. Рахунок-фактура на повну вартість тура повинен бути сплачений турагентом протягом одного банківського дня після його одержання. У випадку відсутності оплати у зазначений термін підтвердження на тур автоматично анулюється, а передплата турагенту не повертається.

При бронюванні менш ніж за 14 робочих днів до початку тура або в разі бронювання туру, дата початку якого припадає на високий сезон (25 квітня - 10 травня, 1 серпня - 31 серпня, 24 грудня - 10 січня), рахунок-фактура виставляється на повну вартість підтвердженого тура, і оплата повинна бути здійснена турагентом протягом одного банківського дня. У випадку відсутності оплати у зазначений термін підтвердження на тур автоматично анулюється, збитки туроператора покладаються на турагента (п. 6.5 Агентського договору №3532 від 01.11.2011).

Згідно з п. 6.6 Агентського договору №3532 від 01.11.2011 у разі відсутності можливості підтвердити заявку - бронювання, туроператор має право запропонувати турагентові альтернативний варіант. Якщо турагент згоден із запропонованим варіантом, він письмово повідомляє про це туроператора протягом 1 робочого дня з дня отримання альтернативного варіанту.

Відповідно до п. 6.7 Агентського договору №3532 від 01.11.2011 у разі замовлення туристом турагента туру, порядок бронювання якого відрізняється від порядку, передбаченого цим договором, туроператор письмово повідомляє про це турагента. Турагент зобов`язується внести отриману інформацію до листа бронювання, який підписується із туристом. У цьому випадку пункти нього договору, які регулюють порядок бронювання турів, втрачають силу та діють умови, вказані у листі бронювання, підписаним туристом.

Відповідно до п. 6.8 Агентського договору №3532 від 01.11.2011 для бронювання через розділ офіційного сайту туроператора турагент отримує від туроператора ім`я користувача і пароль, які є конфіденційною інформацією і не можуть розголошуватися турагентом третім особам. У разі заволодіння цією інформацією третіми особами, турагент зобов`язується негайно письмово повідомити про це Т туроператора. Турагент несе повну відповідальність у разі недотримання даного пункту.

Відповідно до п. 6.9 Агентського договору №3532 від 01.11.2011 бронювання туристичного продукту туроператора через розділ офіційного сайту туроператора вважається підтвердженим тільки за умови отримання турагентом письмового підтвердження від туроператора.

Відповідно до п. 7.1 Агентського договору №3532 від 01.11.2011 турагент здійснює оплату замовлених ним турів шляхом перерахування транзитних грошових коштів на поточний рахунок туроператора на підставі виставлених останнім рахунків-фактур. Оплата вартості підтверджених туроператором турів повинна бути здійснена турагентом у відповідності до п.п. 6.4., 6.5. статті 6 цього Договору. Туроператор сплачує агентську винагороду турагентові протягом 15 днів після закінчення відповідного місяця лише за умови повної оплати турагентом вартості підтверджених туроператором турів та у випадку надання турагентом належним чином оформлених документів, визначених у п.п, 7.6., 7.7, статті 7 Договору.

Цей Договір набирає чинності з моменту підписання сторонами цього договору та діє протягом одного року. У випадку, якщо жодна із сторін не повідомить письмово іншу сторону про розірвання договору до закінчення його строку, договір автоматично продовжується на наступний календарний рік. Цей договір може бути розірваний достроково з ініціативи будь-якої сторони, але не раніше дати проведення усіх взаєморозрахунків (п.п. 12.1,12.2 Агентського договору №3532 від 01.11.2011).

Звертаючись з даним позовом до суду, позивач вказує на те, що відповідачем не були надані позивачу туристичні послуги, вартість яких була оплачена позивачем шляхом попередньої оплати, у зв`язку з чим у відповідача виникла заборгованість у розмірі 1505178,00 грн

Оцінюючи подані позивачем докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню у повному обсязі з наступних підстав.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до ч. 1 ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Відповідно до ч. 1 ст. 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Виконавець повинен надати послугу особисто. У випадках, встановлених договором, виконавець має право покласти виконання договору про надання послуг на іншу особу, залишаючись відповідальним в повному обсязі перед замовником за порушення договору (ч. 2 ст. 902 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ч. 1 ст. 903 Цивільного кодексу України, якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Згідно зі ст. 907 Цивільного кодексу України договір про надання послуг може бути розірваний, у тому числі шляхом односторонньої відмови від договору, в порядку та на підставах, встановлених цим Кодексом, іншим законом або за домовленістю сторін. Порядок і наслідки розірвання договору про надання послуг визначаються домовленістю сторін або законом.

Судом встановлено, що на виконання умов Агентського договору №3532 від 01.11.2011 у період з 14.09.2019 по 22.02.2022 позивачем було замовлено у відповідача туристичні послуги на загальну суму 1505178,00 грн.

Зокрема, відповідачем було виставлено позивачу:

- рахунок на оплату №4062077 від 14.09.2019 на суму 158011,00 грн. Рекомендовано до сплати 15801,00 грн. Сплачено в якості передоплати 42800, 00 грн. відповідно до платіжного доручення №9431 від 17.09.2019.

- рахунок на оплату №4105603 від 03.10.2019 на суму 23871,00 грн. Рекомендовано до сплати 7161, 00 грн. Сплачено в якості передоплати 12072,00 грн. відповідно до платіжного доручення №5311514 від 17.10.2019.

- рахунок на оплату №4154193 від 24.10.2019 на суму 37153,00 грн. Рекомендовано до сплати 3715,00 грн. Сплачено в якості передоплати 13945,00 грн. відповідно до платіжного доручення №79796037 від 03.01.2020; 13000,00 грн. відповідно до платіжного доручення №7977 від 25.10.2019 та 9600,00 грн. відповідно до платіжного доручення №8082 від 30.10.2019.

- рахунок на оплату №4161740 від 29.10.2019 на суму 22235, 00 грн. Рекомендовано до сплати 2224, 00 грн. Сплачено в якості передоплати 7967,00 грн. відповідно до платіжного доручення №1974 від 11.03.2020; 3800,00 грн. відповідно до платіжного доручення №1898 від 04.03.2020; 7300,00 грн. відповідно до платіжного доручення №8083 від 30.10.2019 та 3400,00 грн. відповідно до платіжного доручення №43955022 від 03.03.2020.

- рахунок на оплату №4171512 від 05.11.2019 на суму 30316,00 грн. Рекомендовано до сплати 30316,00 грн. Сплачено в якості передоплати 10316, 00 грн. відповідно до платіжного доручення №8385 від 07.11.2019.

- рахунок на оплату №4188952 від 15.11.2019 на суму 52015,00 грн. Рекомендовано до сплати 5201,00 грн. Сплачено в якості передоплати 5900,00 грн. відповідно до платіжного доручення №8718 від 19,11.2019.

- рахунок на оплату №4311546 від 21.01.2020 на суму 21402,00 грн. Рекомендовано до сплати 5350,00 грн. Сплачено в якості передоплати 5420,00 грн. відповідно до платіжного доручення №378 від 22.01.2020.

- рахунок на оплату №4343727 від 28.01.2020 на суму 25516, 00 грн. Рекомендовано до сплати 6379,00 грн. Сплачено в якості передоплати 18977,00 грн. відповідно до платіжного доручення №52020218 від 12.03.2020 та 7750,00 грн. відповідно до платіжного доручення №7980644 від 29.01.2020.

- рахунок на оплату №4351110 від 30.01.2020 на суму 16205, 00 грн. Рекомендовано до сплати 4051,00 грн. Сплачено в якості передоплати 5500,00 грн. відповідно до платіжного доручення №9148957 від 31.01.2020.

- рахунок на оплату №4372063 від 02.12.2020 на суму 30345,00 грн. Рекомендовано до сплати 7586,00 грн. Сплачено в якості передоплати 1363,00 грн. відповідно до платіжного доручення №407 від 28.01.2021; 2500,00 грн. відповідно до платіжного доручення №2776 від 11.12.2020; 300,00 грн. відповідно до платіжного доручення №41 від 06.01.2021; 3500,00 грн. відповідно до платіжного доручення №3140 від 29.12.2020 та 9000,00 грн. відповідно до платіжного доручення №1081 від 07.02.2020.

- рахунок на оплату №4426463 від 21.02.2020 на суму 15301,00 грн. Рекомендовано до сплати 3825,00 грн. Сплачено в якості передоплати 5000,00 грн. відповідно до платіжного доручення №35284787 від 25.02.2020.

- рахунок на оплату №4417501 від 24.02.2020 на суму 5770,00 грн. Рекомендовано до сплати 1443,00 грн. Сплачено в якості передоплати 1450,00 грн. відповідно до платіжного доручення №35284789 від 25.02.2020.

- рахунок на оплату №4306309 від 27.02.2020 на суму 41594, 00 грн. Рекомендовано до сплати 23247, 00 грн. Сплачено в якості передоплати 6500, 00 грн. відповідно до платіжного доручення №39963405 від 27.02.2020.

- рахунок на оплату №5896966 від 02.02.2022 на суму 54532,00 грн. Рекомендовано до сплати 43332,00 грн. Сплачено в якості передоплати 11200,00 грн. відповідно до платіжного доручення №533 від 01.02.2022 та 43332, 00 грн. відповідно до платіжного доручення №552 від 02.02.2022.

- рахунок на оплату №5898539 від 04.02.2022 на суму 66059,00 грн. Рекомендовано до сплати 52559,00 грн. Сплачено в якості передоплати 13500,00 грн. відповідно до платіжного доручення №556 від 02.02.2022 та 52559, 00 грн. відповідно до платіжного доручення №618 від 04.02.2022.

- рахунок на оплату №5900267 від 04.02.2022 на суму 55893,00 грн. Рекомендовано до сплати 44393,00 грн. Сплачено в якості передоплати 11500,00 грн. відповідно до платіжного доручення №551 від 02.02.2022 та 44393,00 грн. відповідно до платіжного доручення №617 від 04.02.2022.

- рахунок на оплату №5900310 від 04.02.2022 на суму 55893,00 грн. Рекомендовано до сплати 44393,00 грн. Сплачено в якості передоплати 11500,00 грн. відповідно до платіжного доручення №558 від 02.02.2022 та 44393,00 грн. відповідно до платіжного доручення №623 від 04.02.2022.

- рахунок на оплату №5897373 від 04.02.2022 на суму 84256,00 грн. Рекомендовано до сплати 66756,00 грн. Сплачено в якості передоплати 17500,00 грн. відповідно до платіжного доручення №554 від 02.02.2022 та 66756,00 грн. відповідно до платіжного доручення №622 від 04.02.2022.

- рахунок на оплату №5878008 від 05.02.2022 на суму 23287,00 грн. Рекомендовано до сплати 287,00 грн. Сплачено в якості передоплати 23000,00 грн. відповідно до платіжного доручення №478 від 27.01.2022 та 287,00 грн. відповідно до платіжного доручення №628 від 07.02.2022.

- рахунок на оплату №5870153 від 07.02.2022 на суму 27967,00 грн. Рекомендовано до сплати 9967,00 грн. Сплачено в якості передоплати 18000, 00 грн. відповідно до платіжного доручення №394 від 24.01.2022 та 9967, 00 грн. відповідно до платіжного доручення №640 від 07.02.2022.

- рахунок на оплату №5877814 від 07.02.2022 на суму 23288,00 грн. Рекомендовано до сплати 121,00 грн. Сплачено в якості передоплати 23167,00 грн. відповідно до платіжного доручення №466 від 27.01.2022 та 121,00 грн. відповідно до платіжного доручення №641 від 08.02.2022.

- рахунок на оплату №5939453 від 15.02.2022 на суму 8760, 00 грн. Рекомендовано до сплати 8760,00 грн. Сплачено в якості передоплати 8760,00 грн. відповідно до платіжного доручення №776 від 15.02.2022.

- рахунок на оплату №5944415 від 15.02.2022 на суму 65029,00 грн. Рекомендовано до сплати 13006,00 грн. Сплачено в якості передоплати 65029,00 грн. відповідно до платіжного доручення №831 від 16.02.2022.

- рахунок на оплату №5885992 від 17.02.2022 на суму 22888,00 грн. Рекомендовано до сплати 12888,00 грн. Сплачено в якості передоплати 10000, 00 грн. відповідно до платіжного доручення №519 від 01.02.2022 та 12888, 00 грн. відповідно до платіжного доручення №865 від 17.02.2022.

- рахунок на оплату №5886016 від 17.02.2022 на суму 22888,00 грн. Рекомендовано до сплати 12888,00 грн. Сплачено в якості передоплати 10000,00 грн. відповідно до платіжного доручення №520 від 01.02.2022 та 12888,00 грн. відповідно до платіжного доручення №866 від 17.02.2022.

- рахунок на оплату №5885968 від 17.02.2022 на суму 22888,00 грн. Рекомендовано до сплати 12888,00 грн. Сплачено в якості передоплати 10000,00 грн. відповідно до платіжного доручення №518 від 01.02.2022 та 12888,00 грн. відповідно до платіжного доручення №867 від 17.02.2022.

- рахунок на оплату №5956567 від 17.02.2022 на суму 50442,00 грн. Рекомендовано до сплати 6053,00 грн. Сплачено в якості передоплати 50442,00 грн. відповідно до платіжного доручення №899 від 18.02.2022.

- рахунок на оплату №5885950 від 17.02.2022 на суму 33053,00 грн. Рекомендовано до сплати 23053,00 грн. Сплачено в якості передоплати 10000,00 грн. відповідно до платіжного доручення №517 від 01.02.2022 та 23053,00 грн. відповідно до платіжного доручення №868 від 17.02.2022.

- рахунок на оплату №5956539 від 18.02.2022 на суму 50442,00 грн. Рекомендовано до сплати 6053,00 грн. Сплачено в якості передоплати 50442,00 грн. відповідно до платіжного доручення №891 від 18.02.2022.

- рахунок на оплату №5952892 від 22.02.2022 на суму 26131,00 грн. Рекомендовано до сплати 19531,00 грн. Сплачено в якості передоплати 6600,00 грн. відповідно до платіжного доручення №931 від 21.02.2022 та 19531,00 грн. відповідно до платіжного доручення №984 від 22.02.2022,

- рахунок на оплату №5830396 від 04.01.2022 на суму 75084,00 грн. Рекомендовано до сплати 3754,00 грн. Сплачено в якості передоплати 4950,00 грн. відповідно до платіжного доручення №54 від 06.01.2022.

- рахунок на оплату №5832217 від 06,01.2022 на суму 37170,00 грн. Рекомендовано до сплати 1858,00 грн. Сплачено в якості передоплати 3960,00 грн. відповідно до платіжного доручення №85 від 10.01.2022.

- рахунок на оплату №5879097 від 27.01.2022 на суму 39012,00 грн. Рекомендовано до сплати 3121,00 грн. Сплачено в якості передоплати 3500,00 грн. відповідно до платіжного доручення №482 від 27.01.2022.

- рахунок на оплату №5897438 від 03.02.2022 на суму 80089,00 грн. Рекомендовано до сплати 63589,00 грн. Сплачено в якості передоплати 16500,00 грн. відповідно до платіжного доручення №555 від 02.02.2022 та 63794,00 грн. відповідно до платіжного доручення №620 від 04.02.2022.

- рахунок на оплату №5897480 від 04.02.2022 на суму 58937,00 грн. Рекомендовано до сплати 46937,00 грн. Сплачено в якості передоплати 12000,00 грн. відповідно до платіжного доручення №557 від 02.02.2022 та 46937,00 грн. відповідно до платіжного доручення №619 від 04.02.2022.

- рахунок на оплату №5917864 від 07.02.2022 на суму 28560,00 грн. Рекомендовано до сплати 5712,00 грн. Сплачено в якості передоплати 7450,00 грн. відповідно до платіжного доручення №637 від 07.02.2022.

- рахунок на оплату №5917925 від 07.02.2022 на суму 28560,00 грн. Рекомендовано до сплати 5712 00 грн. Сплачено в якості передоплати 7450,00 грн. відповідно до платіжного доручення №639 від 07.02.2022.

- рахунок на оплату №5917887 від 07.02.2022 на суму 28560,00 грн. Рекомендовано до сплати 5712,00 грн. Сплачено в якості передоплати 7450, 00 грн. відповідно до платіжного доручення №638 від 07.02.2022.

- рахунок на оплату №5927747 від 10.02.2022 на суму 26385,00 грн. Рекомендовано до сплати 3166,00 грн. Сплачено в якості передоплати 9107,00 грн. відповідно до платіжного доручення №705 від 10.02.2022.

- рахунок на оплату №5927774 від 10.02.2022 на суму 41828,00 грн. Рекомендовано до сплати 5019,00 грн. Сплачено в якості передоплата 15141,00 грн. відповідно до платіжного доручення №706 від 10.02.2022.

- рахунок на плату №5937846 від 14.02.2022 на суму 26748,00 грн. Рекомендовано до сплати 3210,00 грн. Сплачено в якості передоплати 3250,00 грн. відповідно до платіжного доручення №781 від 15.02.2022.

- рахунок на оплату №5943456 від 14.02.2022 на суму 38070,00 грн. Рекомендовано до сплати 4568,00 грн. Сплачено в якості передоплати 4700,00 грн. відповідно до платіжного доручення №784 від 15.02.2022.

- рахунок на оплату №5938109 від 14.02.2022 на суму 38070,00 грн. Рекомендовано до сплати 4568,00 грн. Сплачено в якості передоплати 4700,00 грн. відповідно до платіжного доручення №785 від 15.02.2022.

- рахунок на оплату №5943305 від 14.02.2022 на суму 26 748,00 грн. Рекомендовано до сплати 3210 00 грн. Сплачено в якості передоплати 3 250, 00 грн. відповідно до платіжного доручення №779 від 15.02.2022.

- рахунок на оплату №5942752 від 14.02.2022 на суму 26748,00 грн. Рекомендовано до сплати 3210,00 грн. Сплачено в якості передоплати 3250,00 грн. відповідно до платіжного доручення №778 від 15.02.2022.

- рахунок на оплату №5943382 від 14.02.2022 на суму 25269,00 грн. Рекомендовано до сплати 3032,00 грн. Сплачено в якості передоплати 3 100, 00 грн. відповідно до платіжного доручення №777 від 15.02.2022.

- рахунок на оплату №5942692 від 15.02.2022 на суму 26 748,00 грн. Рекомендовано до сплати 3210,00 грн. Сплачено в якості передоплати 3250,00 грн. відповідно до платіжного доручення №780 від 15.02.2022.

- рахунок на оплату №5942364 від 15.02.2022 на суму 33255,00 грн. Рекомендовано до сплати 3990,00 грн. Сплачено в якості передоплати 4100,00 грн. відповідно до платіжного доручення №783 від 15.02.2022.

- рахунок на оплату №5943261 від 15.02.2022 на суму 26748,00 грн. Рекомендовано до сплати 3210,00 грн. Сплачено в якості передоплати 3250,00 грн. відповідно до платіжного доручення №782 від 15.02,2022.

- рахунок на оплату №5948738 від 16.02.2022 на суму 37738,00 грн. Рекомендовано до сплати 4529,00 грн. Сплачено в якості передоплати 4600,00 грн. відповідно до платіжного доручення №832 від 16.02.2022.

- рахунок на оплату №5965047 від 21.02.2022 на суму 71088,00 грн. Рекомендовано до сплати 71088,00 грн. Сплачено в якості передоплати 9400,00 грн. відповідно до платіжного доручення №937 від 22.02.2022.

- рахунок на оплату №5969090 від 21.02.2022 на суму 57496,00 грн. Рекомендовано до сплати 57496 00 грн. Сплачено в якості передоплати 7000,00 грн. відповідно до платіжного доручення №983 від 22.02.2022.

Відповідно п. 3.3 Агентського договору №3532 від 01.11.2011, туроператор зобов`язаний в інтересах турагента та згідно з його заявкою-бронюванням оформити документи, які підтверджують право туриста на придбаний ним туристичний продукт та що є необхідними для його реалізації.

У відповідності до п. 3.5 Агентського договору №3532 від 01.11.2011 туроператор зобов`язаний своєчасно передати турагенту туристичний пакет (страховий поліс, проїзні документи, ваучер) на замовлений турагентом туристичний продукт.

Пунктом 8.6. Агентського договору №3532 від 01.11.2011 сторони погодили, що при анулюванні підтвердженого туру з вини туроператора (за виключенням відмови у оформленні в`їзних віз) турагенту повертається вся сума вартості туру, яка була сплачена турагентом за цей тур.

У позовній заяві позивач пояснив, що у зв`язку із поширенням коронавірусу Covid-19 в Україні було запроваджено карантин Постановою КМУ від 11 березня 2020 року №211 (зі змінами). Відповідно, відповідач призупинив туроператорську діяльність на період дії карантину та не надав частину оплачених послуг та не повернув кошти за оплачені, але не надані послуги.

В подальшому після послаблення карантинних обмежень відповідач поновив свою господарську діяльність та почав здійснювати перебронювання оплачених туристичних послуг на нові дати. Тож позивач продовжив свою співпрацю з відповідачем та почав бронювати нові туристичні послуги згідно з Агентським договором №3532 від 01.11.2011.

Однак, у зв`язку з війною туристичні послуги відповідачем не були надані.

При цьому, у судових засіданнях та поданому до суду 12.06.2024 клопотанні позивач пояснив, що він не має доступу до свого електронного кабінету на сайті відповідача (Товариства з обмеженою відповідальністю «ТТВК» -TUI), так як сайт не функціонує, а відповідач вою господарську діяльність не здійснює з початку війни.

З матеріалів справи вбачається, що позивач 07.07.2023 звернувся до відповідача із претензією щодо сплати заборгованості за Агентським договором №3532 від 01.11.2011 за фактично оплачені, але не надані туристичні послуги, на суму 1505178,00 грн., відповіді на яку позивач не отримав.

Аналогічна за змістом вимога про повернення суми попередньої оплати у розмірі 1505178,00 грн була надіслана позивачем відповідачу 03.06.2024.

Відповідно до приписів статті 3 Цивільного кодексу України загальними засадами цивільного законодавства є, зокрема, справедливість, добросовісність та розумність.

Згідно статті 13 цього Кодексу цивільні права особа здійснює у межах, наданих їй договором або актами цивільного законодавства (ч.1). При здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб, завдати шкоди довкіллю або культурній спадщині (ч.2). Не допускаються дії особи, що вчиняються з наміром завдати шкоди іншій особі, а також зловживання правом в інших формах (ч.3). При здійсненні цивільних прав особа повинна додержуватися моральних засад суспільства (ч.4). У разі недодержання особою при здійсненні своїх прав вимог, які встановлені частинами другою - п`ятою цієї статті, суд може зобов`язати її припинити зловживання своїми правами, а також застосувати інші наслідки, встановлені законом (ч.6).

Позаяк Главою 63 вказаного кодексу не врегульовано особливостей повернення виконавцем замовнику попередньої оплати в разі невиконання виконавцем своїх зобов`язань за договором про надання послуг та правового механізму її повернення, суд дійшов висновку про можливість застосування частини 2 статті 693 Цивільного кодексу України за аналогією закону до правовідносин, що виникли між позивачем та відповідачем.

За приписами частини 1 статті 8 Цивільного кодексу України, якщо цивільні відносини не врегульовані цим Кодексом, іншими актами цивільного законодавства або договором, вони регулюються тими правовими нормами цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, що регулюють подібні за змістом цивільні відносини (аналогія закону).

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 26.03.2018 у справі №910/1030/17.

Згідно з ч. 1, ч. 2 ст. 693 Цивільного кодексу України, якщо договором встановлений обов`язок покупця частково або повністю оплатити товар до його передання продавцем (попередня оплата), покупець повинен здійснити оплату в строк, встановлений договором купівлі-продажу, а якщо такий строк не встановлений договором, - у строк, визначений відповідно до статті 530 цього Кодексу. Якщо продавець, який одержав суму попередньої оплати товару, не передав товар у встановлений строк, покупець має право вимагати передання оплаченого товару або повернення суми попередньої оплати.

Зі змісту зазначеної норми права вбачається, що умовою її застосування є неналежне виконання продавцем свого зобов`язання зі своєчасного передання товару покупцю. А у разі настання такої умови покупець має право діяти альтернативно: або вимагати передання оплаченого товару від продавця, або вимагати повернення суми попередньої оплати. Можливість обрання певно визначеного варіанта правової поведінки боржника є виключно правом покупця, а не продавця. Отже, волевиявлення щодо обрання одного з варіантів вимоги покупця має бути вчинено ним в активній однозначній формі такої поведінки, причому доведеної до продавця.

Оскільки законом не визначено форму пред`явлення такої вимоги покупця, останній може здійснити своє право будь-яким шляхом: як шляхом звернення до боржника з претензією, листом, телеграмою тощо, так і шляхом пред`явлення через суд вимоги у визначеній законом процесуальній формі - формі позову.

Відповідно до ч.1 ст. 9 Конституції України чинні міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України є частиною національного законодавства України.

Законом України «Про ратифікацію Конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції» №475/97- ВР від 17.07.1997 ратифіковано Конвенцію про захист прав і основних свобод людини 1950 року. Перший протокол та протоколи № 2, 4, 7, 11 до Конвенції.

Відповідно до ст.17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Європейського суду з справ людини як джерело права.

Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях, зокрема, у справах «Пайн Велі Девелопмент ЛТД та інші проти Ірландії» від 23.10.1991, «Федоренко проти України» від 01.06.2006 зазначив, що відповідно до прецедентного права органів, що діють на підставі Конвенції, право власності може бути «існуючим майном» або коштами, включаючи позови, для задоволення яких позивач може обґрунтовувати їх принаймні «виправданими очікуваннями» щодо отримання можливості ефективного використання права власності.

У межах вироблених Європейським судом з прав людини підходів до тлумачення поняття «майно», а саме в контексті ст.1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, це поняття охоплює як «наявне майно», так і активи, включаючи право вимоги, з посиланням на які заявник може стверджувати, що він має принаймні законні очікування щодо ефективного здійснення свого «права власності».

Статтю 1 Першого протоколу Конвенції можна застосовувати для захисту «правомірних (законних) очікувань» щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною власності.

Отже, за висновками суду, відсутність дій відповідача щодо надання послуг у строки, погоджені сторонами, та в будь-якому випадку в розумні строки (з лютого 2022 року відповідачем не надаються послуги та не вчиняються дії щодо повернення суми попередньої оплати), а також обставини припинення ведення господарської діяльності більше ніж 2 роки назад, надає позивачу право на «законне очікування», що йому будуть повернуті кошти попередньої оплати. Не повернення відповідачем цих коштів прирівнюється до порушення права на мирне володіння майном (рішення Європейського суду з прав людини у справах «Брумареску проти Румунії», «Пономарьов проти України», «Агрокомплекс проти України»).

Доказів повернення відповідачем позивачу грошових коштів у розмірі 1505178,00 грн матеріали справи не містять.

Відповідно до статті 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Зазначене також кореспондується з положеннями статей 525, 526 Цивільного кодексу України.

Стаття 629 Цивільного кодексу України передбачає, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Обов`язок Товариства з обмеженою відповідальністю «ТТВК» з повернення на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Тревел Профешнл Груп» попередньої оплати у розмірі 1505178,00 грн підтверджуються наявними в матеріалах справи доказами та відповідачем не були спростовані, у зв`язку з чим позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Тревел Профешнл Груп» про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «ТТВК» попередньої оплати у розмірі 1505178,00 грн підлягають задоволенню у повному обсязі.

Судовий збір покладається на відповідача у зв`язку з задоволенням позову у повному обсязі (відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України).

Керуючись статтями 74, 76-80, 129, 236-242 Господарського процесуального кодексу України,

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ТТВК» (03680, м. Київ, вул. Велика Васильківська, буд. 72, офіс 128; ідентифікаційний код: 36285831) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Тревел Профешнл Груп» (01024, м. Київ, вул. Велика Васильківська, буд. 9/2, офіс 67; ідентифікаційний код: 36387500) грошові кошти у розмірі 1505178 (один мільйон п`ятсот п`ять тисяч сто сімдесят вісім) грн 00 коп. та судовий збір у розмірі 22577 (двадцять дві тисячі п`ятсот сімдесят сім) грн 67 коп.

3. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України. Згідно з ч. 1 ст. 256 та ст. 257 Господарського процесуального кодексу України апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст складено та підписано 09.07.2024.

Суддя О.М. Спичак

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення03.07.2024
Оприлюднено15.07.2024
Номер документу120303017
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —910/4954/24

Рішення від 03.07.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 13.06.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 23.05.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 29.04.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні