ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.07.2024 Справа № 914/558/24
Господарський суд Львівської області у складі судді Іванчук С.В., за участю секретаря Клим О. Ю., розглянувши матеріали справи за позовом: Львівської міської ради, м. Львів;
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Ріел-Естейт Груп», м. Львів;
про стягнення безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою.
За участю представників сторін:
від позивача: ОСОБА_1 - представник;
від відповідача: не з`явився.
Відводів складу суду та секретарю судового засідання сторонами не заявлено.
Розгляд справи судом.
На розгляд Господарського суду Львівської області поступив позов Львівської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Ріел-Естейт Груп» про стягнення безпідставно збережених коштів у зв`язку з користуванням земельною ділянкою комунальної власності в розмірі 323081,56грн.
Ухвалою суду від 29.02.2024р. прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 19.03.2024 року. Ухвалою суду від 19.03.2024р. відкладено підготовче засідання на 09.04.2024 року. Ухвалою суду від 09.04.2024р. продовжено строк підготовчого провадження у справі на тридцять днів та відкладено розгляд справи на 14.05.2024 року. Через систему «Електронний суд» позивач 13.05.2024р. подав додаткові пояснення за вх. № 12753/24. Ухвалою суду від 14.05.2024 року відкладено розгляд справи на 11.06.2024 року. Ухвалою суду від 11.06.2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 02.07.2024 року. Ухвалою суду від 02.07.2024р. відкладено судове засідання на 09.07.2024р.
Представник позивача в судове засідання 09.07.2024р. з`явився, надав усні пояснення щодо предмета спору, підтримав позовні вимоги.
Відповідач явки повноважного представника в судове засідання 09.07.2024р. не забезпечив, причин неявки суду не повідомив, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце судового засідання.
Позиції учасників справи.
Позиція позивача.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що земельна ділянка на АДРЕСА_1 з кадастровим номером 4610136900:07:001:0017 належить Львівській міській територіальній громаді, є комунальною власністю та не є об`єктом договору про передачу у користування (оренду) фізичним чи юридичним особам.
Згідно з Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 22.09.2023р., дата державної реєстрації земельної ділянки - 25.06.2012 року.
На підставі наказу Департаменту містобудування Управління державного контролю за використанням та охороною земель Львівської міської ради від 05.04.2023р. №89 спеціалістами управління державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування 18 травня 2023 року було проведено обстеження земельної ділянки на АДРЕСА_1 та встановлено, що відповідач фактично використовує дану земельну ділянку площею 0,1537га для обслуговування будівлі на АДРЕСА_1 за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки.
За результатами зазначеного обстеження позивачем складено акт обстеження земельної ділянки від 18.05.2023р. за № 194 та повідомлено фактичного користувача листом від 22.05.2023р. №2412-вих-61415.
Позивач зазначає, що спірна земельна ділянка на праві оренди до 29.12.2021р. перебувала в користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю «Сервіс-Аутдор» відповідно до договору оренди землі №Ф - 1987 від 23.04.2012р. та ухвали Львівської міської ради від 29.12.2011р. №1105 та стверджує, що ухвал Львівської міської ради, щодо продовження терміну оренди земельної ділянки не приймалось.
Відповідно до акту обстеження земельних ділянок від 18.05.2023р. № 194, встановлено, що відповідач фактично використовує земельну ділянку площею 0,1537га з кадастровим номером 4610136900:07:001:0017, розташовану за адресою АДРЕСА_1 для обслуговування будівлі.
Позивач зазначає, що відповідач не є ані власником, ані постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата (ст. 14.1.72. ПК України).
Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України.
Згідно із витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок №НВ-4600932612023 від 26.12.2023р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 4610136900:07:001:0017 становить 5 445 314, 34 грн.
Відповідно до розрахунків сум недоотриманих коштів міським бюджетом, наданих управлінням земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради, розмір сум недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки без документів, які підтверджують право користування за кадастровим номером 4610136900:07:001:0017 за період з 30.12.2021р. до 01.02.2024р. становить 323 081,56 грн.
Позивач зазначає, що згідно з інформацією Головного управління ДПС у Львівській області, наданої листом від 24.01.2024р. №1.8-2718-24, за період з 01.01.2021р. по 15.01.2024р. ТзОВ «Компанія Ріел-Естейт-Груп» нарахування та сплату за земельну ділянку з кадастровим номером 4610136900:07:001:0017 по вул. Кульпарківська, 93а не здійснювала.
У додаткових поясненнях за вх. № 12753/24 від 13.05.2024р. позивач зазначив, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна на земельній ділянці з кадастровим номером 4610136900:07:001:0017 знаходилися: магазин продовольчих товарів літ. А-2, загальною площею 2312,3 кв.м. та нежитлова будівля літ. «А-1», загальною площею 407,2 кв.м., що перебували у власності у ПП «Сервіс-Аутдор».
29.05.2020 року ПП «Сервіс-Аутдор» уклав із ТзОВ «Компанія Ріел-Естейт Груп» договори купівлі-продажу та передав у власність відповідачу магазин продовольчих товарів, загальною площею 2312,3 кв.м., що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 та нежитлову будівлю, загальною площею 407,2 кв. м., що знаходиться за адресою м. Львів, вул. Кульпарківська, буд. 93.
Відтак, факт користування даною земельною ділянкою підтверджується актом обстеження земельної ділянки від 18.05.2023р. за № 194 та витягом з Державного реєстру речових права на нерухоме майно, в якому визначено, що відповідач є власником об`єктів нерухомого майна, які розташовані на земельній ділянці на АДРЕСА_1 .
Позивач вказує, що з дня набуття права власності на об`єкт нерухомого майна власник цього майна стає фактичним користувачем земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, а тому саме із цієї дати у власника об`єкта нерухомого майна виникає обов`язок сплати за користування земельною ділянкою, на якій таке майно розташоване. При цьому до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, такі кошти є безпідставно збереженими.
З огляду на викладене вище, позивач просить стягнути з відповідача безпідставно збережені кошти за користування земельною ділянкою комунальної власності за адресою АДРЕСА_1 за період з 30.12.2021р. по 01.02.2024р. без правовстановлюючих документів у розмірі 323 081,56 грн.
Письмового відзиву чи заперечень відповідачем не подано.
Обставини, встановлені судом.
Земельна ділянка з кадастровим номером 4610136900:07:001:0017 площею 0,1537 га, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 зареєстрована 25.06.2012 року та належить Львівській міській раді на праві комунальної власності, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0001974362023 від 22.09.2023р., який долучений до матеріалів справи та не заперечується відповідачем.
Відповідно до інформаційної довідки №378231658 від 13.05.2024р. з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна Львівською міською радою та Приватним підприємством «Сервіс-Аутдор» укладено договір оренди землі № Ф-1987 від 23.04.2012р. щодо земельної ділянки з кадастровим номером 4610136900:07:001:0017, загальною площею 0,1537 га, строком дії до 29.12.2021р.
Згідно із п. 1 договору оренди землі № Ф-1987 від 23.04.2012р. орендодавець на підставі ухвал Львівської міської ради № 899 від 07.06.2007р. «Про затвердження Положення про організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення у м. Львові», № 2712 від 18.06.2009 року «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова» (зі змінами), № 37 від 16.12.2010 року «Про порядок застосування відкоригованої нормативної грошової оцінки земель м. Львова», № 1224 від 16.02.2012 року «Про нарахування та сплату до міського бюджету м. Львова на 2012 рік орендної плати за землю та земельного податку», № 1372 від 22.03.2012 року «Про внесення змін до ухвали міської ради від 16.02.2012 № 1224» та ухвали № 1105 від 29 грудня 2011 року «Про користування ПП «СЕРВІС- АУТДОР» земельними ділянками на вул. Кульпарківській, 93-а» надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться у м. Львові, вул. Кульпарківська, 93-а для обслуговування офісної споруди.
За приписами п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка, кадастровий № 4610136900:07:001:0017, загальною площею 0,1537га, у тому числі забудова 0,1211 га, озеленення - 0,0109 га, тверде покриття 0.0217га.
За умовами п. 15-16 договору земельна ділянка передається в оренду для обслуговування офісної споруди. Цільове призначення земельної ділянки (категорія земельної ділянки згідно ст. 19 Земельного кодексу України) землі житлової та громадської забудови, категорія земельної ділянки за функціональним використанням землі комерції.
Відповідно до п. 37 договору дія договору припиняється, зокрема у разі закінчення строку на який його було укладено.
Доказів письмового повідомлення Приватним підприємством «Сервіс-Аутдор» орендодавця про намір продовжити дію договору, в порядку передбаченому п. 8 договору оренди землі № Ф-1987 від 23.04.2012р. сторонами суду не представлено.
23.04.2012р. Львівською міською радою та Приватним підприємством «Сервіс-Аутдор» підписано акт приймання передачі об`єкта оренди, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове, платне володіння і користування земельну ділянку площею 0,1537 га, яка знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Кульпарківська, 93-а.
03.09.2015р. Львівською міською радою та Приватним підприємством «Сервіс-Аутдор» укладено зміни до договору оренди земельної ділянки зареєстрованого у Львівській міській раді 23.04.2012р. за № Ф-1987 та в Управлінні Держкомзему у місті Львів 25.06.2012р. за № 461010004000882 із змінами зареєстрованими у Львівській міській раді 19.02.2014р. за № Ф-2283, відповідно до яких сторони погодили пункт 5 викласти у наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3 334 075,77 гривень.»; пункт 9 викласти в наступній редакції: «Орендна плата за землю вноситься орендарем у формі та розмірі 100 022,27грн. в рік, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та вноситься щомісячно рівними частинами до 30-го числа місяця наступного за звітним».
01.03.2018р. Львівською міською радою та Приватним підприємством «Сервіс-Аутдор» укладено договір про внесення змін до договору оренди землі, зареєстрованого у Львівській міській раді 23.04.2012р. за № Ф-1987, в Управлінні Держкомзему у місті Львів 25.06.2012р. за № 461010004000882 та 28.12.2017р. у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1455751346101, номер запису про інше речове право 24280707), із змінами, зареєстрованими у Львівській міській раді 19.02.2014р. за № Ф-2283 та 03.09.2015р. за № Ф-2820.
Відповідно до договору від 01.03.2018р. про внесення змін до договору оренди землі сторони погодили, зокрема: пункт 1 викласти у такій редакції: «Орендодавець на підставі Податкового кодексу України, закону України «Про оренду землі», ухвал Львівської міської ради від 30.06.016 №631 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Львова», від 25.05.2017р. № 1995 «Про затвердження Порядку продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю у м. Львові», від 29.12.2011р. № 1105 «Про користування ПП «Сервіс-Аутдор» земельними ділянками на вул. Кульпарківській, 93-а» надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування офісної споруди з кадастровим номером 4610136900:07:001:017, яка розташована у м. Львові, на вул. Кульпарківській, 93-а.»; пункт 5 викласти у такій редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 4610136900:07:001:017 4 304 706,64 гривень.»; пункт 9 викласти у такій редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 129 141,20грн. в рік, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, та вноситься щомісячно рівними частинами до 30-го числа місяця наступного за звітним».
18.05.2023 року відділом державного контролю за використанням та охороною земель м. Львова управління державного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради було проведено обстеження земельної ділянки за адресою вул. Кульпарківська, 93а та за результатами проведеного обстеження складено Акт обстеження земельної ділянки №194 від 18.05.2023 року.
Відповідно до Акту обстеження земельної ділянки №194 від 18.05.2023 року встановлено, що земельна ділянка площею 0,1537 га з кадастровим номером 4610136900:07:001:0017 на вул. Кульпарківська, 93а у м. Львові перебуває в комунальній власності Львівської міської ради, відноситься до земель житлової та громадської забудови, використовується Товариством з обмеженою відповідальністю «Компанія Ріел-Естейт Груп» (код ЄДРПОУ 40746462) для обслуговування будівлі на вул. Кульпарківській, 93а у м. Львові за відсутності відповідного рішення органу місцевого самоврядування про її надання в користування (оренду) та за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки.
Актом обстеження земельної ділянки №194 від 18.05.2023 року також встановлено, що ухвалою Львівської міської ради від 29.12.2011р. №1105 передано приватному підприємству «Сервіс-Аутдор» земельну ділянку на вул. Кульпарківській, 93-а для обслуговування офісної споруди за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання - землі комерції площею 0,1537 га в оренду терміном на 10 років (договір оренди Ф-1987 від 23.04.2012р.). Ухвали Львівської міської ради щодо продовження терміну оренди земельної ділянки не приймалось. Станом на дату складання акта документи, які посвідчують право користування земельною ділянкою відсутні.
Додатково, в акті обстеження земельної ділянки №194 від 18.05.2023 року зазначено, що відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 08.05.2023р. № 331467545 право власності на магазин продовольчих товарів літ. «А-2» загальною площею 2699,4кв.м. (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2101408646101), яке зареєстроване за адресою по вул. Кульпарківська, 93а перебуває в ТзОВ «КОМПАНІЯ РІЕЛ - ЕСТЕЙТ ГРУП». Підставою для державної реєстрації є довідка, серія та номер: 1781/2, виданий 02.06.2020р., видавник: Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕХНІЧНЕ БЮРО «ФАЄРМУР»; технічний паспорт, серія та номер: 1781, виданий 02.06.2020р., видавник: Товариство з обмеженою відповідальністю «ТЕХНІЧНЕ БЮРО «ФАЄРМУР». Копія акту обстеження земельної ділянки №194 від 18.05.2023 року з додатком план-схемою земельних ділянок долучені до матеріалів справи.
22.05.2023р. Управління державного контролю за використанням та охороною земель звернулося до керівника Товариства з обмеженою відповідальністю «КОМПАНІЯ РІЕЛ - ЕСТЕЙТ ГРУП» листом № 2412-вих-61415, яким повідомлено про необхідність вжити заходів щодо оформлення права користування (оренди) зокрема земельної ділянки площею 0,1537га (кадастровий номер 4610136900:07:001:0017) для обслуговування будівлі на АДРЕСА_1 та провести оплату всіх належних орендодавцю безпідставно збережених коштів, зокрема за користування земельною ділянкою площею 0,1537га (кадастровий номер 4610136900:07:001:0017) на АДРЕСА_1 .
Докази надіслання вказаного листа, а саме копія списку № 3933 від 23.05.2023р. (відповідно до поштового штемпеля) згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих, поданих в Львів 6 відправником департаментом адміністративних послуг Львівської міської ради, долучені до матеріалів справи.
Відповідно до витягу № НВ 4600932612023 від 26.12.2023р. із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 4610136900:07:001:0017 становить 5 445 314,34грн; згідно з витягом № НВ 9927023202024 від 13.02.2024р. із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 4610136900:07:001:0017 становить 6 790 464,08грн.
Відповідно до інформаційної довідки №378231277 від 13.05.2024р. з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна за відповідачем 12.06.2020р. зареєстровано право власності на об`єкт нерухомого майна - магазин продовольчих товарів літ. «А-2», загальною площею 2699,4 кв.м. за адресою Львівська обл., м. Львів, вулиця Кульпарківська, будинок 93а.
Ухвалою Львівської міської ради №1995 від 25.05.2017р. затверджено Порядок продажу земельних ділянок комунальної власності нарахування орендної плати за землю у м. Львові.
Згідно з п. 3.3 Розділу 3 Порядку, розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється згідно з цим Порядком, за винятком випадку, коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою (рішенням) міської ради про надання земельної ділянки в оренду або результатами земельних торгів (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах).
За приписами пп. 3.5.1 п. 3.5 Порядку річний розмір орендної плати встановлюється у розмірі 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, за винятком, коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про надання земельної ділянки в оренду або протоколом аукціону (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах) та для земельних ділянок, використання яких вказано у пунктах 3.6 3.19 цього Порядку.
Враховуючи вищезазначене, позивачем проведено нарахування відповідачу плати за користування спірними земельними ділянками за період з 30.12.2021 року по 01.02.2024 року в загальному розмірі 323 081,56 грн. Згідно з інформацією Головного управління ДПС у Львівській області, наданою листом від 16.01.2024р. за № 953/6/13-01-04-07, ТзОВ «Компанія Ріел Естейт Груп» (код ЄДРПОУ 40746462) за період з 01.01.2021р. по 15.01.2024р. нарахування та сплату за земельну ділянку з кадастровим номером 4610136900:07:001:0017 по АДРЕСА_1 не здійснювало.
Відтак, позивач просить суд стягнути з відповідача 323 081,56 грн.
Оцінка суду.
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до приписів статті 13 Конституції України землі є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Земля як основне національне багатство, що перебуває під особливою охороною держави, є об`єктом права власності Українського народу, а органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюючи владні управлінські функції при прийнятті рішень щодо земель державної та комунальної власності мають діяти виключно у порядок та спосіб визначений законом.
Статтею 2 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Згідно із статтею 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до ч.2 ст.4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
За приписами ч.1ст.11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Стаття 15 Цивільного кодексу України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права в разі його порушення або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Згідно зі статтею 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
За змістом частини 2 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
У пункті 10 прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що з набранням чинності цим Законом майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, крім майна, що відчужене у встановленому законом порядку, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст. Майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні і обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу. За пропозицією сільських, селищних, міських рад районні, обласні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад.
Із введенням у дію 01.01.2002р. Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земель приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об`єкти комунальної власності, про що зазначено у частині 2 статті 83 Земельного кодексу України.
Отже, принцип розмежування земель державної і комунальної власності відображено у положеннях Земельного кодексу України, який, зокрема, полягає у визнанні пріоритету належності земель у межах населеного пункту відповідній територіальній громаді. Тобто всі землі у межах населеного пункту вважаються такими, що із 01.01.2002р. перебувають у комунальній власності, крім земель, належність яких державі або приватним власникам зафіксована у Земельному кодексі України.
Разом з цим 01.01.2013р. набув чинності Закон України № 5245-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», за змістом пункту 3 розділу II Прикінцеві та перехідні положення якого з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються:
а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій;
б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.
Згідно з пунктом 5 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України № 5245-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється на підставі заяви органів, які згідно зі статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування, до якої додається витяг з Державного земельного кадастру про відповідну земельну ділянку.
Як передбачено у пункті 6 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України №5245-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» у разі, якщо відомості про земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, не внесені до Державного реєстру земель, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для державної реєстрації таких земельних ділянок, а також її затвердження здійснюються:
у межах населених пунктів сільськими, селищними, міськими радами;
за межами населених пунктів органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють розпорядження такими земельними ділянками.
За змістом пункту 9 розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону України № 5245-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» державна реєстрація речових прав на земельні ділянки державної та комунальної власності, зазначених у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється в порядку, встановленому законом.
Земельна ділянка з кадастровим номером 4610136900:07:001:0017 площею 0,1537 га, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 зареєстрована 25.06.2012 року та належить Львівській міській раді на праві комунальної власності, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-0001974362023 від 22.09.2023р., який долучений до матеріалів справи та не заперечується відповідачем.
Як вбачається із матеріалів справи, зокрема інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №378231658 від 13.05.2024р. та витягу з державного земельного кадастру № НВ 0001974362023 від 22.09.2023р., земельна ділянка з кадастровим номером 4610136900:07:001:0017, що знаходиться за адресою - АДРЕСА_1 , станом на 25.06.2012р., була сформована, зареєстрована, та належить Львівській міській раді на праві комунальної власності.
Відповідно до статей 122, 123,124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
При цьому, за умовами частини 2 статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.
Відповідно до частин 1, 3, 4 та 9 статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Землі, які належать на праві власності територіальним громадам, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності (ст.83 ЗК України).
Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Плата за землю це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (пп.14.1.147 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України).
Статтею 22 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендна плата справляється у грошовій формі. Розрахунки щодо орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, здійснюються виключно у грошовій формі.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016р. затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок), який застосовується з 01.01.2017р. Відповідно до цього Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010р. №548 (додаток 1 Порядку).
При цьому, пунктами 271.1.1 та 271.1.1.2 статті 271 Податкового кодексу України передбачено, що базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено. Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства (п.289.1 ст.289 ПК України).
Статтею 13 Закону України «Про оцінку земель» регламентовано, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково. Нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж на 5-7 років (стаття 18 Закону України Про оцінку земель).
Частиною 2 статті 20 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Отже, чинне законодавство не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, формування такого здійснюється автоматично в режимі реального часу, тобто на час звернення заявника, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула (вказаний правовий висновок викладено у постанові ВС від 29.05.2020 у справі №922/2843/19).
Ухвалою Львівської міської ради від 25.05.2017р. № 1995 затверджено Порядок продажу земельних ділянок комунальної власності та нарахування орендної плати за землю. Підпунктом 3.5.1 пункту 3.5 Порядку визначено, що річний розмір орендної плати встановлюється у розмірі 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, за винятком, коли розмір орендної плати за землю визначений ухвалою міської ради про надання земельної ділянки в оренду або протоколом аукціону (у разі набуття права оренди на земельну ділянку на конкурентних засадах) та для земельних ділянок, використання яких вказано у пунктах 3.6 3.19 цього Порядку.
Статтею 1212 Цивільного кодексу України встановлено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідків події.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 09.11.2021р. у справі №905/1680/20 відзначила, що якщо землекористувач сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, використовує її без оформлення договору оренди, власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України.
За змістом положень глав 82 і 83 Цивільного кодексу України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої. Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.
З аналізу змісту норм ст. ст. 1212-1214 ЦК України, абз. 4 ч. 1 ст. 144, абз. 5 ч. 1 ст. 174 ГК України випливає, що зобов`язання з набуття, збереження майна без достатньої правової підстави (кондикційне зобов`язання) виникає за одночасної наявності трьох умов: 1) відбувається набуття чи збереження майна; 2) правові підстави для набуття чи збереження майна відсутні; 3) набуття чи збереження здійснюється за рахунок іншої особи.
Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України (зазначені правові висновки викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018р. у справі № 629/4628/16-ц та від 20.11.2018р. у справі №922/3412/17, а також підтверджено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021р. у справі №905/1680/20).
Відповідно до інформаційної довідки №378231277 від 13.05.2024р. з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна відповідач з 12.06.2020р. є власником об`єкта нерухомого майна - магазину продовольчих товарів літ. «А-2», загальною площею 2699,4 кв.м., що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 .
Оскільки, відповідач не є власником, чи постійним користувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдино можливою формою здійснення плати за землю для нього як землекористувача є орендна плата (підпункт 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
Сам факт несплати підприємством за користування земельною ділянкою у встановленому законодавчими актами розмірі свідчить про втрату Львівською міською радою майна, яке у спірних правовідносинах підпадає під визначення Європейського суду з прав людини виправдане очікування щодо отримання можливості ефективного використання права власності. При цьому, відновлення порушених прав позивача за таких обставин і в такий спосіб не створює для відповідача жодних необґрунтованих, додаткових або негативних наслідків, оскільки предметом позову є стягнення грошових коштів, які останній мав би сплатити за звичайних умов як і фактичний добросовісний землекористувач. Навіть за умови правомірної поведінки відповідача у спірних правовідносинах, в обраний позивачем спосіб захисту відбувається відновлення справедливої рівноваги між правами та обов`язками сторін спору, встановлення якої ґрунтується на визначеній нормами земельного законодавства умові платності використання земельної ділянки.
Факт користування відповідачем спірною земельною ділянкою, власником якої є Львівська міська рада в період з 30.12.2021р. по 01.02.2024р. без достатньої правової підстави, зокрема підтверджується наявною в матеріалах справи інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №378231277 від 13.05.2024р., відповідно до якої відповідачу на праві власності з 12.06.2020 року належить нерухоме майно: магазин продовольчих товарів літ. «А-2», загальною площею 2699,4 кв.м. за адресою АДРЕСА_1 .
З огляду на викладене вище підставними є вимоги позивача до відповідача як фактичного землекористувача без оформлення права користування чи права власності про стягнення за період з 30.12.2021 року по 01.02.2024 року безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 4610136900:07:001:0017 в загальному розмірі 323 081,56 грн.
Станом на день прийняття рішення, доказів повернення коштів за користування спірною земельною ділянкою, доказів в спростування наведених обставин суду не подано.
Згідно із ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Відповідно до ч.1 ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Статтею 77 ГПК України встановлено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч.1 ст.86 ГПК України).
Враховуючи вищевикладене, подані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що обставини які є предметом доказування у справі судом визнаються встановленими та позовні вимоги до відповідача щодо стягнення безпідставно збережених коштів в сумі 323 081,56 грн. є обґрунтованими, не спростованими, підтвердженими належними доказами, та підлягають задоволенню.
Відповідно до ст.129 ГПК України, оскільки спір виник із вини відповідача, судові витрати підлягають відшкодуванню із відповідача пропорційно до задоволених позовних вимог.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 74, 76, 77,86, 129, 185, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задоволити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Ріел-Естейт Груп» (79031, Львівська обл., місто Львів, вулиця Скорини, будинок 32, квартира 77, ідентифікаційний код 40746462) на користь Львівської міської ради (79006, Львівська обл., місто Львів, пл. Ринок, будинок 1, ідентифікаційний код 04055896) заборгованість в сумі 323 081,56 грн. та 4 846,22 грн. судового збору.
Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили у строки передбачені ст. 241 ГПК України.
Рішення може бути оскаржене в порядку та строки передбачені ст.ст. 256, 257 ГПК України.
Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет:://reestr.court.gov.ua/.
Повний текст рішення складено 10.07.24р.
СуддяІванчук С.В.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 09.07.2024 |
Оприлюднено | 15.07.2024 |
Номер документу | 120304848 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Іванчук С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні