Рішення
від 10.07.2024 по справі 924/247/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"10" липня 2024 р. Справа № 924/247/24

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Грамчука І.В., розглянувши матеріали

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "А-Тера" Волинська область, Луцький район, с.Гаразджа

до Фермерського господарства "Велф" Хмельницька область Волочиський район с.Шмирки

про стягнення 115860,30 грн основного боргу, 5255,87 грн інфляційних нарахувань, 2709,75 грн 3% річних

Представники сторін:

від позивача: Павленко А.В. (в режимі відеоконференції)

від відповідача: не з`явився

встановив: Товариство з обмеженою відповідальністю "А-Тера" звернулось до суду з позовом до Фермерського господарства "Велф" Хмельницька область Волочиський район с. Шмирки про стягнення 120971,40 грн, з яких 115860,30 грн основного боргу, 3398,51 грн інфляційних нарахувань, 1712,59 грн 3% річних.

Відповідно до Указу Президента України №64/2022 від 24.02.2022 в Україні було введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 строком на 30 діб, який неодноразово продовжувався указами Президента України від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022, від 06.02.2023 №58/2023, від 01.05.2023 №254/2023, від 26.07.2023 №451/2023, від 06.11.2023 №734/23, від 05.02.2024 №49/2024, від 06.05.2024 №271/2024. Зокрема, Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 06.05.2024 №271/2024 строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 14 травня 2024 року строком на 90 діб.

Від позивача на адресу суду надійшла заява (№05/08/1791/24 від 14.05.2024 р.) про збільшення розміру позовних вимог та просить стягнути з відповідача 115860,30 грн основного боргу, 45620,71 грн інфляційних нарахувань, 2434,34 грн 3% річних та заява (№05/08/2082/24 від 12.06.2024 р.) про збільшення розміру позовних вимог та просить стягнути з відповідача 115860,30 грн основного боргу, 5255,87 грн інфляційних нарахувань, 2709,75 грн 3% річних.

Ухвалою суду від 19.06.2024 дані заяви прийняті судом.

В обґрунтування позову посилається на неналежне виконання відповідачем оплати видаткових накладних з поставки запасних частин, комплектуючих та витратних матеріалів до сільськогосподарської техніки (у тому числі мастильних матеріалів та технічних рідин.

Позивач вказує, що відповідно видаткових накладних № 3432 від 05.07.2022 на суму 786,72 грн, № 4351 від 09.08.2022 на суму 816,38 грн, № 4352 від 09.08.2022 на суму 1 121,63 грн, № 5001 від 05.09.2022 на суму 26 915,26 грн, № 5269 від 16.09.2022 на суму 2 743,51 грн, № 5412 від 26.09.2022 на суму 1 358,40 грн, № 6357 від 04.11.2022 на суму 4 538,40 грн остьаннім поставлено продукцію відповідачу, що підтверджується видатковими накладними на суму: 38280,30 грн

Крім того, упродовж 2021-2022 років між ТОВ "А-ТЕРА" (Виконавець) та ФГ "ВЕЛФ" (Замовник) склалися систематичні господарські відносини із сервісного обслуговування сільськогосподарської техніки. Зокрема, ТОВ "А-ТЕРА" за усним замовленням ФГ "ВЕЛФ" надало останньому послуги на суму 77 580,00 грн, що підтверджується актами надання послуг: № 1314 від 12.04.2022 на суму 5 400,00 грн, № 4409 від 11.08.2022 на суму 62 700,00 грн, № 5090 від 08.09.2022 на суму 5 280,00 грн, № 5473 від 28.09.2022 на суму 4 200,00 грн

Відповідач ні в підготовче судове засідання, ні під час розгляду справи по суті, свого представника не направляв.

При цьому копії ухвал суду направлялись на адресу відповідача за адресою місцезнаходження відповідача, визначеною у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та поверталися суду з відміткою "адресат відсутній за вказаною адресою".

Враховуючи розумність строків розгляду судового спору, справа розглядається за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст.165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.

Фактичні обставини, встановлені судом та зміст спірних правовідносин.

Впродовж 2021-2022 років між Товариством з обмеженою відповідальністю "А-ТЕРА" та Фермерським господарством "ВЕЛФ" склалися систематичні господарські відносини з поставки запасних частин, комплектуючих та витратних матеріалів до сільськогосподарської техніки (в тому числі мастильних матеріалів та технічних рідин). Зокрема, серед іншого, ТОВ "А-ТЕРА" за усним замовленням ФГ "ВЕЛФ" поставило останньому товар на суму 38 280, 30 грн, в т. ч. ПДВ, що підтверджується наступними видатковими накладними: №3432 від 05.07.2022 на суму 786,72 грн, №4351 від 09.08.2022 на суму 816,38 грн, №4352 від 09.08.2022 на суму 1121,63 грн, №5001 від 05.09.2022 на суму 26 915,26 грн, №5269 від 16.09.2022 на суму 2 743,51 грн, №5412 від 26.09.2022 на суму 1358,40 грн, №6357 від 04.11.2022 на суму 4538,40 грн, підписаними та скріпленими печатками сторін.

Видаткові накладні на такий товар підписано повноважними представниками сторін, їх підписи завірено відтисками печаток юридичних осіб продавця та покупця. Відтак, ТОВ "А-ТЕРА" відобразило факт поставки товарів відповідачу у регістрах свого бухгалтерського обліку, що підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по субрахунку 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» за період з 01.12.2021 по 27.02.2024 (графа «ФГ "Велф" (запчастини)».

При здійсненні операцій з постачання товарів ТОВ "А-ТЕРА" виконало свої зобов`язання як продавця, визначені п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, та в установлені строки склало податкові накладні та зареєструвало їх в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: податкова накладна № 78, складена 05.07.2022 на суму 786,72 грн, в т. ч. ПДВ в сумі 131,12 грн; податкова накладна № 241, складена 09.08.2022 на суму 816,38 грн, в т. ч. ПДВ в сумі 136,06 грн; податкова накладна № 242, складена 09.08.2022 на суму 1 121,63 грн, в т. ч. ПДВ в сумі 186,94 грн; податкова накладна № 79, складена 05.09.2022 на суму 26 915,26 грн, в т. ч. ПДВ в сумі 4 485,88 грн; податкова накладна № 347, складена 16.09.2022 на суму 2 743,51 грн, в т. ч. ПДВ в сумі 457,25 грн; податкова накладна № 514, складена 26.09.2022 на суму 1 358,40 грн, в т. ч. ПДВ в сумі 226,40 грн; податкова накладна № 105, складена 04.11.2022 на суму 4 538,40 грн, в т. ч. ПДВ в сумі 756,40 грн

Крім того, Впродовж 2021-2022 років між ТОВ "А-ТЕРА" та ФГ "ВЕЛФ" склалися систематичні господарські відносини із сервісного обслуговування сільськогосподарської техніки (далі по тексту «Послуги»). ТОВ "А-ТЕРА" за усним замовленням ФГ "ВЕЛФ" надало останньому послуги на суму 77 580,00 грн, в т. ч. ПДВ, що підтверджується актами надання послуг: № 1314 від 12.04.2022 на суму 5 400,00 грн, № 4409 від 11.08.2022 на суму 62 700,00 грн, № 5090 від 08.09.2022 на суму 5 280,00 грн, № 5473 від 28.09.2022 на суму 4 200,00 грн, підписані та скріплені печатками сторін.

ТОВ "А-ТЕРА" відобразило факт надання таких послуг відповідачу у регістрах свого бухгалтерського обліку, що підтверджується оборотно-сальдовою відомістю по субрахунку 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями» за період з 01.12.2021 по 27.02.2024 (графа «ФГ "ВЕЛФ" (сервіс)») .

При здійсненні операцій з постачання послуг ТОВ "А-ТЕРА" виконало свої зобов`язання як продавця, визначені п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, та в установлені строки склало податкові накладні та зареєструвало їх в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: податкова накладна № 184, складена 12.04.2022 на суму 5 400,00 грн, в т. ч. ПДВ в сумі 900,00 грн; податкова накладна № 297, складена 11.08.2022 на суму 62 700,00 грн, в т. ч. ПДВ в сумі 10 450,00 грн; податкова накладна № 178, складена 08.09.2022 на суму 5 280,00 грн, в т. ч. ПДВ в сумі 880,00 грн; податкова накладна № 559, складена 28.09.2022 на суму 4 200,00 грн, в т. ч. ПДВ в сумі 700,00 грн

Позивач надіслав відповідачу вимогу від 15.08.2023 вих. №359 про здійснення оплати за поставлений товар та надані послуги у загальній сумі 115860,30 грн у т.ч. з ПДВ, протягом 7 календарних днів з дня отримання вимоги.

Дану вимогу Відповідач отримав 24.08.2023, що підтверджується даними трекінгу відправлень АТ "Укрпошта" за номером відправлення 0504597745840, однак не здійснив оплату заборгованість у встановлений строк (тобто до 31 серпня 2023 року включно).

У зв`яку з неоплатою товару, позивач подав позов до суду.

Аналізуючи надані докази та пояснення позивача, оцінюючи їх у сукупності, суд приймає до уваги наступне.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 509, п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України, зобов`язання виникають з договорів та інших правочинів.

Статтями 193 Господарського кодексу України та 526 Цивільного кодексу України встановлено, що зобов`язання має бути виконано належним чином відповідно до закону, умов договору та інших актів цивільного законодавства.

Згідно зі ст. 712 ЦК України, за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Частиною 4 ст. 203 ЦК України визначено, що правочин має вчинятися у формі, встановленій законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 202, ч. 1 ст. 205 ЦК України, правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Правочин може вчиняться усно або в письмовій формі. Сторони мають право обирати форму правочину, якщо інше не встановлено законом.

Приписами ч. 1 ст. 639 ЦК України встановлено, що договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 181 ГК України, допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто, шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів.

Із матеріалів справи слідує, що позивачем поставлено запасні частини комплектуючих та витратних матеріалів до сільськогосподарської техніки (в тому числі мастильних матеріалів та технічних рідин) на суму 38280,30 грн, що підтверджено видатковими накладними № 3432 від 05.07.2022 на суму 786,72 грн, № 4351 від 09.08.2022 на суму 816,38 грн, № 4352 від 09.08.2022 на суму 1121,63 грн, № 5001 від 05.09.2022 на суму 26 915,26 грн, № 5269 від 16.09.2022 на суму 2 743,51 грн, № 5412 від 26.09.2022 на суму 1358,40 грн, № 6357 від 04.11.2022 на суму 4538,40 грн, підписаними та скріпленими печатками сторін та надано послуги із сервісного обслуговування сільськогосподарської техніки на суму 77 580,00 грн, в т. ч. ПДВ, що підтверджується актами надання послуг: № 1314 від 12.04.2022 на суму 5 400,00 грн, № 4409 від 11.08.2022 на суму 62 700,00 грн, № 5090 від 08.09.2022 на суму 5 280,00 грн, № 5473 від 28.09.2022 на суму 4 200,00 грн, підписані та скріплені печатками сторін.

Таким чином, на підставі вищезазначених документів між сторонами, як суб`єктами господарської діяльності згідно з приписами ст.ст. 11, 202, 509, 642 ЦК України, ст. 173 ГК України виникли зобов`язання, які за своїм змістом фактично є укладенням договору поставки.

Відповідно до ч.1 статті 193 Господарського кодексу України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Наведена норма кореспондується з приписами статті 526 ЦК України, якою встановлено, що зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно вимог ч. 2 статті 530 Цивільного кодексу України, якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Враховуючи те, що сторонами не встановлено строк оплати поставленого відповідачу товару, суд керується вищенаведеними вимогами ЦК України, тому у відповідача виник обов`язок оплатити товар з моменту отримання вимоги, тобто, 01.09.2023 року.

Крім того, відповідно до частини першої ст. 222 ГК України, учасники господарських відносин, що порушили майнові права або законні інтереси інших суб`єктів, зобов`язані поновити їх, не чекаючи пред`явлення їм претензії чи звернення до суду.

Оскільки доказів про повне або часткове погашення заборгованості суду не подано, позовні вимоги про стягнення основного боргу в розмірі 115860,30 грн підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 2 ст. 625 ЦК України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Зі змісту вказаної статті вбачається, що зобов`язання сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції, є втратами пов`язаними з інфляційними процесами в державі за час прострочення виконання зобов`язання боржником, а три процента річних є за своєю правовою природою платою за користування коштами, що не були своєчасно сплачені боржником.

Позивачем заявлено до стягнення 3 % річних в розмірі 2709,75 грн. за період з 01.09.2023 року по 11.06.2024 року та 5255,87 грн інфляційних втрат за період з вересня 2023 по травень 2024 згідно поданого розрахунку.

При здійсненні перерахунку встановлено, що позивачем правомірно нараховані 3% річних та інфляційні нарахування в межах можливих нарахувань.

У відповідності до ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Фермерського господарства "ВЕЛФ" (31231, Хмельницька обл., Волочиський р-н, село Шмирки(з), вул. Шкільна, будинок 30, код 44299435) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "А-Тера" (45636, Волинська область, Луцький район, с.Гаразджа, вул.Київська, буд.107, код 38181454) 115860,30 грн. (сто п`ятнадцять тисяч вісімсот шістдесят гривень 30 коп.) боргу, 2709,75 грн (дві тисячі сімсот дев`ять гривень 75 коп) 3% річних, 5255,87 грн (п`ять тисяч двісті п`ятдесят п`ять гривень 87 коп) інфляційних нарахувань, 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень 00 коп.) витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ.

Повний текст рішення складено 10.07.2024р.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч.1, 2 ст. 256 ГПК України).

Суддя І.В. Грамчук

Віддрук. 3 прим.:

1 до справи;

2 - позивачу - в електронний кабінет

3 - представнику позивача Хоменко К.П. ( ІНФОРМАЦІЯ_1 )

4- відповідачу (31231, Хмельницька область, Волочиський район, с. Шмирки)

рек. листом з пов. про вручення

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення10.07.2024
Оприлюднено15.07.2024
Номер документу120306545
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —924/247/24

Рішення від 10.07.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 19.06.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 30.05.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 21.05.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 08.05.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 30.04.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 07.03.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

Ухвала від 04.03.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Грамчук І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні