Справа № 750/7940/24
Провадження № 2-а/750/112/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 липня 2024 року м. Чернігів
Деснянський районний суд м. Чернігова в складі судді Маринченко О.А., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області про визнання протиправною та скасування постанови по справі про адміністративне правопорушення,
в с т а н о в и в :
06 червня 2024 року ОСОБА_1 через систему «Електронний суд» звернувся до суду з позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову УДНЗДСЗ № 1 по справі про адміністративне правопорушення від 23 травня 2024 року про притягнення його до адміністративної відповідальності за адміністративне правопорушення, передбачене статтею 188-11 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі КУпАП), а справу - закрити.
Обґрунтовано позов, зокрема, тим, що 14 травня 2024 року до Приватного акціонерноготовариства «Ніжинськийжиркомбінат» прибули головний спеціаліст відділу санітарно-епідеміологічного нагляду та організації розслідування спалахів Управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Філь Антон Олегович, головний спеціаліст відділу безпеки середовища життєдіяльності Управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Меховська Наталія Іванівна, головні спеціалісти відділу державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Ніжинського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Грушко Михайло Михайлович та ОСОБА_2 для проведення у термін з 13 травня 2024 року до 24 травня 2024 року позапланової перевірки з питань дотримання вимог санітарного законодавства на підставі колективного звернення мешканців м. Ніжин Чернігівської області, погодження Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів та направлення на проведення перевірки від 06 травня 2024 року № 91-п/84. З огляду на незаконність проведення зазначеного заходу, голова правління Приватного акціонерноготовариства «Ніжинський жиркомбінат» ОСОБА_1 не надав згоди на проведення позапланової перевірки. У подальшому 15 травня 2024 року головним спеціалістом відділу державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Ніжинського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Грушком Михайлом Михайловичем було складено відносно позивача протокол про адміністративне правопорушення № 1, відповідно до якого позивач не допустив посадових осіб контролюючого органу до перевірки та своїми діями створив перешкоди для виконання покладених на посадових осіб обов?язків, чим порушив вимоги абзаців другого та третього статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності», та за що передбачена відповідальність за статтею 188-11 КУпАП. У свою чергу 23 травня 2024 року начальником Управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Вербицькою Наталією Владиславівною винесено постанову УДНЗДСЗ № 1 по справі про адміністративне правопорушення. Вказаною постановою позивача притягнуто до адміністративної відповідальності за статтею 188-11 КУпАП за створення ним, як посадовою особою, яка обіймає посаду голови правління Приватного акціонерного товариства «Ніжинський жиркомбінат» перешкод для виконання покладених на посадових осіб обов`язків. Постанова прийнята з порушенням норм законодавства і підлягає скасуванню, оскільки відповідач не мав законних підстав здійснювати позаплановий захід державного нагляду, так як відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13березня 2022року № 303 проведення позапланових заходів державного нагляду на період дії воєнного стану, який введений Указом Президента України від 24 лютого 2022 року припинено. Пунктом 2 вказаної постанови визначено, що протягом воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного контролю лише на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах у певних випадках. На час дії воєнного стану правові норми Закону України «Про правовий режим воєнного стану» та Постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13березня 2022року № 303 є спеціальними правовими нормами і мають пріоритет над Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», а тому відповідач до початку проведення позапланового заходу державного нагляду повинен був отримати рішення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідних сферах. У свою чергу, посадовими особами відповідача було надано для проведення перевірки направлення, яке погоджене із Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів, а предметом перевірки є дотримання вимог санітарного законодавства. Таким чином, орган який прийняв рішення про проведення перевірки хоча і відноситься до органів центральної виконавчої влади, але не відповідає за реалізацію політики у відповідній сфері, оскільки Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів є центральним органом виконавчої влади, який реалізує політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників харчових продуктів тощо. Органом, який має повноваження прийняти рішення щодо проведення позапланового заходу державного нагляду під час дії воєнного стану є Міністерство охорони здоров`я України, оскільки саме воно забезпечує формування та реалізацію державної політики, зокрема, у сферах санітарного та епідеміологічного благополуччя населення. Крім того, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів взагалі не приймала рішення щодо проведення позапланової перевірки, а лише погодила її проведення, у зв`язку з чим рішення про проведення перевірки приймалося лише Головним управлінням Держпродспоживслужби у Чернігівській області, що не відповідає чинному законодавству. Крім того, відповідно до положень пункту 4-1 Постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13березня 2022року № 303 позапланові заходи державного нагляду за рішенням Державної служби з питань безпечності харчових продуктів дозволено проводити лише з питань дотримання суб?єктами господарювання вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, захисту прав споживачів та метрологічного нагляду у сфері надання житлово-комунальних послуг. Приватне акціонернетовариство «Ніжинськийжиркомбінат» не відноситься до підприємств, які надають житлово-комунальні послуги, тому вказане вище положення до спірних правовідносин не може бути застосовано. Також, в направленні на перевірку необхідно було чітко зазначити питання, які вказані в зверненні мешканців міста Ніжин і проводити перевірку лише по напрямкам, які необхідні для відповіді на ці питання. Очевидно, що відповідач не мав повноважень проводити перевірку дотримання вимог санітарного законодавства по всіх можливих напрямках. У той же час, відповідно до приписів статті 6 Закону України «Про основнізасади державногонагляду (контролю)у сферігосподарської діяльності» відповідач повинен проводити перевірку лише в частині з`ясування тих питань, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу. Оскільки у разі проведення перевірки за тими напрямками, які зазначені в направленні № 91-п/84 від 06 травня 2024 року, обсяг перевірки був би ще більший та ширший, ніж при проведенні планового заходу, так як охоплює всі можливі напрямки перевірки щодо дотримання вимог санітарного законодавства, а тому направлення на перевірку також не відповідає вимогам Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», що надає суб?єкту господарювання право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду. Всупереч вимогам пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13березня 2022року № 303 надані до початку перевірки документи не містили інформації про ступінь загроз життю, здоров`ю людини або негативний вплив на навколишнє природнє середовище чи безпеку держави, які мали місце під час діяльності Приватного акціонерного товариства «Ніжинський жиркомбінат». Права позивача порушені у зв`язку із незаконним притягненням його до адміністративної відповідальності, а посадові особи відповідача перевищили свої повноваження, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Ухвалою Деснянського районного суду м. Чернігова від 07 червня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в справі; справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами; визначено відповідачу строк для подачі відзиву на позов.
В установлений судом строк відповідач подав відзив на позов, в якому просить відмовити позивачу в його задоволенні. Зокрема, у відзиві на позов вказує, що пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13 березня 2022 року № 303 передбачено припинення проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні». Водночас, відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13 березня 2022 року № 303 за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров?я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов?язань України протягом періоду воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням суб?єктами господарювання вимог законодавства на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах. Центральним органом виконавчої влади, до повноважень якого входить прийняття рішення про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю), зокрема, у сфері санітарного законодавства є Міністерство охорони здоров?я України. Наказом Міністерства охорони здоров?я України від 07 червня 2022 року № 969 затверджено Перелік підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення на період дії воєнного стану. При цьому, пунктом 2 вказаного наказу уповноважено Держпродспоживслужбу забезпечити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у перелічених вище сферах. Однією з таких підстав відповідно до пункту 4 Переліку є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров?ю чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року № 667, Держпродспоживслужба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який реалізує державну політику у сфері, зокрема, санітарного та епідемічного благополуччя населення. Пунктом 7 даного положення передбачено, що Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи. Отже, Міністерство охорони здоров?я України надало Держпродспоживслужбі повноваження на здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) з підстав, визначених Переліком. У такому разі позапланові заходи державного нагляду (контролю) проводяться при дотриманні вимог Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Листом Держпродспоживслужби від 01 травня 2024 року № 12-16/9181 відповідачу надано погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у Приватному акціонерному товаристві «Ніжинський жиркомбінат» в частині дотримання вимог санітарного законодавства. Таким чином, призначення позапланової перевірки здійснювалось відповідно до вимог законодавства та з погодження Держпродспоживслужби, а посадові особи відповідача мали усі правові підстави та повноваження для здійснення позапланової перевірки. Головним управлінням Держпродспоживслужби в Чернігівській області було видано наказ «Про проведення позапланової перевірки» від 06 травня 2024 року № 91-п, на підставі якого було оформлено направлення на проведення перевірки від 06 травня 2024 року № 91-п/84. У тексті наказу та направлення чітко зазначено, що предметом здійснення заходу є дотримання вимог санітарного законодавства. Предмет перевірки це саме та область фінансово-господарської діяльності, яка підлягає контролю тими чи іншими державними органами. Направлення на проведення перевірки від 06 травня 2024 року № 91-п/84 містило всі зазначені та необхідні реквізити. Крім того, в ньому було зазначено, що підставою для проведення позапланової перевірки є колективне звернення (вх. № КО-101 від 23 квітня 2024 року). Безпідставними є доводи позивача щодо відсутності у направленні переліку питань, що підлягають перевірці, оскільки такий перелік відповідно до вимог частини третьої статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» у направленні не зазначається. Так, перед початком проведення позапланової перевірки спеціалістами Головного управлінням Держпродспоживслужби в Чернігівській області позивачу для ознайомлення було надано документи, передбачені частиною п`ятою статті 7, абзацом шостим частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», однак після ознайомлення з документами та отримання їх копій позивач не допустив посадових осіб контролюючого органу до перевірки, чим створив перешкоди для виконання покладених на них обов`язків та саме за вказане порушення відносно позивача було складено протокол про адміністративне правопорушення та постановою УДНЗДСЗ №1 по справі про адміністративне правопорушення притягнуто до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 188-11 КУпАП.
Позивач подав відповідь на відзив, в якій зазначив, що відповідач зазначає, що згідно пункту 2 Наказу Міністерства охорони здоров?я України № 969 від 07 червня 2022 року Міністерство охорони здоров?я України надало повноваження Державній службі Україні з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів на здійснення позапланових заходів державного нагляду з підстав визначених у цьому наказі. Однак, Наказ Міністерства охорони здоров?я України не може змінювати встановлений Постановою Кабінету Міністрів України порядок, оскільки Постанова Кабінету Міністрів України має вищу юридичну силу. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідних сферах, не може делегувати повноваження щодо прийняття рішення про проведення позапланового заходу державного нагляду іншому центральному органу виконавчої влади нижчого рівня. Зі змісту Наказу Міністерства охорони здоров?я України також слідує, що Держпродспоживслужбі не надано дозвіл вирішувати на власний розсуд питання можливості/не можливості здійснення позапланових заходів державного нагляду. Крім того, у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю) повинні бути зазначені питання, а не загальна область фінансово-господарської діяльності, яка підлягає перевірці. До того ж, у зверненні мешканців м. Ніжин визначено конкретні питання, з приводу яких вони просять здійснити перевірку, та саме ці питання повинні бути зазначені у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду, а не всі можливі питання дотримання вимог санітарного законодавства.
Відповідач подав заперечення, в якому зазначив, що до Переліку підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері, зокрема, санітарного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров?я України від 07 червня 2022 року № 969, включено звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров?ю чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Таким чином, Міністерством охорони здоров?я України, як центральним органом виконавчої влади, прийнято рішення про здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення на період воєнного стану з підстав, визначених Переліком, а тому відповідач мав всі законні підстави та повноваження для здійснення позапланової перевірки. У наказі та направленні на проведення позапланової перевірки чітко зазначено, що предметом здійснення заходу є дотриманням вимог санітарного законодавства. Крім того, частина третя статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» не містить вимог щодо зазначення переліку питань у посвідченні (направленні) на проведення перевірки.
На підставі положень частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Дослідивши наявні в справі докази, суд встановив наступне.
23 квітня 2024 року до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області надійшло колективне звернення жителів громади, які проживають в районі підприємства «Ніжинський жиркомбінат», яке знаходиться по вул. Прилуцька, 2 у м. Ніжині Чернігівської області, щодо здійснення замірів рівня шуму, замірів по задимленню та рівню шкідливих викидів у повітря, оскільки Приватне акціонерне товариство «Ніжинський жиркомбінат» працює на повну потужність, створює сильний шум та гудіння, а також спостерігається високий рівень задимлення.
Листом від 01 травня 2024 року № 12-16/9181 Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів повідомила Головне управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області про погодження проведення Головним управлінням позапланового заходу державного нагляду (контролю) в частині дотримання вимог санітарного законодавства на підставі колективного звернення фізичних осіб мешканців, які проживають в зоні впливу Приватного акціонерного товариства «Ніжинський жиркомбінат», про порушення, що спричинило шкоду їхнім правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, що пов`язане з діяльністю суб`єкта господарювання Приватного акціонерного товариства «Ніжинський жиркомбінат», яке знаходиться за адресою: вул. Прилуцька, 2, м. Ніжин, Чернігівська обл.
Наказом Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області «Про проведення позапланової перевірки» від 06 травня 2024 року № 91-п Управлінню державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства, Ніжинському районному управлінню Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області доручено з 13 травня 2024 року до 24 травня 2024 року здійснити позапланову перевірку з питань дотримання вимог санітарного законодавства Приватним акціонерним товариством «Ніжинський жиркомбінат», що знаходиться за адресою: вул. Прилуцька, 2, м. Ніжин, Чернігівська обл.
Відповідно до копії направлення на проведення перевірки від 06 травня 2024 року № 91-п/84, виданого Головним управлінням Держпродспоживслужби в Чернігівській області, на підставі законів України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», «Про систему громадського здоров`я», постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13 березня 2022 року № 303, наказу Міністерства охорони здоров`я України від 07 червня 2022 року № 969 «Про затвердження Переліку підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення на період воєнного стану», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 лишня 2022 року за № 817/38153, та наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області «Про проведення позапланової перевірки» від 06 травня 2024 року № 91-п посадовим особам Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області, а саме: головному спеціалісту відділу санітарно-епідеміологічного нагляду та організації розслідування спалахів Управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Філю Антону Олеговичу, головному спеціалісту відділу безпеки середовища життєдіяльності Управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Меховській Наталії Іванівні, головним спеціалістам відділу державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Ніжинського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівський області ОСОБА_3 та ОСОБА_2 доручається здійснити позапланову перевірку Приватного акціонерноготовариства «Ніжинськийжиркомбінат» з питань дотримання вимог санітарного законодавства. Строк проведення позапланової перевірки з 13 травня 2024 року до 24 травня 2024 року. Підставою для проведення позапланової перевірки є колективне звернення мешканців міста Ніжин Чернігівської області (вх. від 23 квітня 2024 року № КО-101); погодження Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів № 12-16/9181 від 01 травня 2024 року. Попередня позапланова перевірка проводилася з 20 листопада 2023 року до 23 листопада 2023 року.
З копіїакту №1від 14травня 2024року,складеного зарезультатами проведенняпланового (позапланового)заходу державногонагляду (контролю)щодо дотриманнясуб`єктом господарюваннявимог законодавствау сферісанітарного таепідемічного благополуччянаселення приздійсненні промислової,сільськогосподарської,виробничої діяльностіта наданніпослуг,який підписанийпосадовими особамидержавного нагляду(контролю),а саме: головним спеціалістом відділу санітарно-епідеміологічного нагляду та організації розслідування спалахів Управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Філь А.О., головним спеціалістом відділу безпеки середовища життєдіяльності Управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області ОСОБА_4 , головними спеціалістами відділу державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Ніжинського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівський області Грушком М.М. та ОСОБА_2 , а також головою правління Приватного акціонерного товариства «Ніжинський жиркомбінат» ОСОБА_1 та начальником відділу охорони праці Приватного акціонерного товариства «Ніжинський жиркомбінат» ОСОБА_5 , слідує, що 14 травня 2024 року об 11 год. 57 хв. посадових осіб державного нагляду (контролю) до перевірки не допущено головою правління Приватного акціонерного товариства «Ніжинський жиркомбінат» ОСОБА_1 (а.с. 13-18).
Факт не допуску позивачем посадових осіб Головного управлінняДержпродспоживслужби вЧернігівський області для здійснення позапланової перевірки підтверджується також і позивачем.
15 травня 2024 року головним спеціалістам відділу державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Ніжинського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівський області ОСОБА_3 складено протокол про адміністративне правопорушення № 1, з якого слідує, що 14 травня 2024 року з 11 год. 57 хв. до 12 год. 08 хв. на об?єкті Приватне акціонерне товариство «Ніжинський жиркомбінат» перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) голові правління Приватного акціонерного товариства «Ніжинський жиркомбінат» ОСОБА_1 посадовими особами Головного управління були пред?явлені службові посвідчення, що засвідчують посадову особу органу державного нагляду (контролю), наказ «Про проведення позапланової перевірки» від 06 травня 2024 року № 91-п, направлення на проведення позапланової перевірки від 06 травня 2024 року № 91-п/84 та копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю) на проведення такої перевірки від 01 травня 2024 року № 12-16/9181. Після ознайомлення з вказаними вище документами, голова правління Приватного акціонерного товариства «Ніжинський жиркомбінат» Васильченко Євгеній Сергійович не допустив посадових осіб контролюючого органу до перевірки, що засвідчено його особистим підписом на направленні на проведення перевірки від 06 травня 2024 року № 91-п/84, та своїми діями створив перешкоди для виконання покладених на посадових осіб обов?язків, не допустивши до перевірки, у зв?язку з чим порушив вимоги абзаців другого, третього статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», за що передбачена відповідальність за статтею188-11 КУпАП (а.с. 19-20).
23 травня 2024 року начальником Управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Вербицькою Н.В. винесено постанову УДНЗДСЗ № 1, згідно з якою за створення перешкод для виконання покладених на посадових осіб обов`язків накладено на ОСОБА_1 адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 408 грн. (а.с. 23-24).
Зі змісту вказаної постанови слідує, що згідно наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області «Про проведення позапланової перевірки» від 06 травня 2024 року № 91-п та направлення на проведення перевірки від 06 травня 2024 року № 91-п/84 у зв`язку з отриманням колективного звернення мешканців м. Ніжин Чернігівської області (вх. від 23 квітня 2024 року № КО-101) та за погодженням Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 01 травня 2024 року № 12-16/9181, головному спеціалісту відділу санітарно-епідеміологічного нагляду та організації розслідування спалахів Управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Філю Антону Олеговичу, головному спеціалісту відділу безпеки середовища життєдіяльності Управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Меховській Наталії Іванівні, головним спеціалістам відділу державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Ніжинського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області Грушку Михайлу Михайловичу, ОСОБА_2 було доручено здійснити позапланову перевірку Приватного акціонерноготовариства «Ніжинськийжиркомбінат» з питань дотримання вимог санітарного законодавства. 14 травня 2024 року з 11 год. 57 хв. до 12 год. 08 хв. на об?єкті Приватне акціонерне товариство «Ніжинський жиркомбінат» передпочатком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) голові правління Приватного акціонерноготовариства Васильченку Євгенію Сергійовичу посадовими особами Головного управління були пред?явлені службові посвідчення, що засвідчують посадову особу органу державного нагляду (контролю), наказ «Про проведення позапланової перевірки» від 06 травня 2024 року № 91-п, направлення на проведення перевірки від 06 травня 2024 року № 91-п/84 (з наданням його копії), копія погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері на проведення такої перевірки від 01 травня 2024 року № 12-16/9181, що підтверджується його особистими підписами на копії цього наказу, направленні на проведення перевірки та матеріалами відеофіксації. Після ознайомлення з вказаними вище документами голова правління Приватного акціонерноготовариства «Ніжинський жиркомбінат» ОСОБА_1 не допустив посадових осіб контролюючого органу до перевірки, що засвідчено його особистим підписом на направленні на проведення перевірки від 06 травня 2024 року № 91-п/84, та своїми діями створив перешкоди для виконання покладених на посадових осіб обов?язків, не допустивши до перевірки, у зв?язку з чим порушив вимоги абзаців другого, третього статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Зазначене зафіксовано засобами відеофіксації (персональні нагрудні відеореєстратори DMT-10, інвентарні номери 1113000169, 111300178). Вказане свідчить про вчинення головою правління Приватного акціонерного товариства «Ніжинський жиркомбінат» ОСОБА_1 правопорушення, передбаченого статтею 188-11 КУпАП.
Згідно із статтею 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обовязки та відповідальність субєктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
У статті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства субєктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом; спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Відповідно дочастини першоїстатті 6Закону України«Про основнізасади державногонагляду (контролю)у сферігосподарської діяльності»підставами дляздійснення позаплановихзаходів,зокрема,є:звернення фізичноїособи (фізичнихосіб)про порушення,що спричинилошкоду її(їхнім)правам,законним інтересам,життю чиздоров`ю,навколишньому природномусередовищу чибезпеці держави,з додаваннямдокументів чиїх копій,що підтверджуютьтакі порушення(занаявності).Позаплановий західу такомуразі здійснюєтьсятериторіальним органомдержавного нагляду(контролю)за наявністюпогодження центральногооргану виконавчоївлади,що реалізуєдержавну політикуу відповіднійсфері державногонагляду (контролю),або відповідногодержавного колегіальногооргану. У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи територіального органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб`єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб територіального органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред`явили документи, передбачені цим абзацом. Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13 березня 2022 року № 303 припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введенного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 «Про введення воєнного стану в Україні».
Водночас, у пункті 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13 березня 2022 року № 303 визначено, що за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України протягом періоду воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.
Наказом Міністерства охорони здоров я Українивід 07червня 2022року №969,який зареєстрованов Міністерствіюстиції України22липня 2022року за№ 817/38153, затверджено Перелік підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення на період воєнного стану.
Вказаним наказом доручено Державній службі Україні з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів забезпечити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення на період воєнного стану з підстав, визначених Переліком, затвердженим пунктом 1 цього наказу.
Так, пункт 4 Переліку підстав дляздійснення позаплановихзаходів державногонагляду (контролю)у сферісанітарного законодавства,санітарного таепідемічного благополуччянаселення наперіод воєнногостану передбачає таку підставу, як звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).
Таким чином, пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13 березня 2022 року № 303 дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах, у даному випадку - це Міністерство охорони здоровя України, яке наказом від 07 червня 2022 року № 969 надало Держпродспоживслужбі України повноваження на здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) з підстав, визначених Переліком.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року № 667, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження) та у сфері гігієни праці та функцій із здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників), з контролю за цінами, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі, державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, за якістю зерна та продуктів його переробки, державного нагляду (контролю) за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованого організму у відкритих системах на підприємствах, в установах та організаціях агропромислового комплексу незалежно від їх підпорядкування і форми власності, здійснення радіаційного контролю за рівнем радіоактивного забруднення сільськогосподарської продукції і продуктів харчування.
Згідно з частинами першою, другою статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» для здійсненняпланового абопозапланового заходуорган державногонагляду (контролю)видає наказ(рішення,розпорядження),який маємістити найменуваннясуб`єкта господарювання,щодо якогобуде здійснюватисязахід,та предметперевірки. На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
У посвідченні(направленні)на проведеннязаходу зазначаються: найменуванняоргану державногонагляду (контролю),що здійснюєзахід; найменуваннясуб`єкта господарюваннята/абойого відокремленогопідрозділу абопрізвище,ім`я тапо батьковіфізичної особи-підприємця,щодо діяльностіяких здійснюєтьсязахід; місцезнаходженнясуб`єкта господарюваннята/абойого відокремленогопідрозділу,щодо діяльностіяких здійснюєтьсязахід; номері датанаказу (рішення,розпорядження),на виконанняякого здійснюєтьсязахід; перелікпосадових осіб,які берутьучасть уздійсненні заходу,із зазначеннямїх посади,прізвища,ім`я тапо батькові; датапочатку тадата закінченнязаходу; типзаходу (плановийабо позаплановий); формазаходу (перевірка,ревізія,обстеження,огляд,інспектування тощо); підставидля здійсненнязаходу; предметздійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення) (частина третя статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»).
Відповідно дочастини п`ятоїстаті 7Закону України«Про основнізасади державногонагляду (контролю)у сферігосподарської діяльності»перед початкомздійснення заходупосадові особиоргану державногонагляду (контролю)зобов`язані пред`явитикерівнику суб`єктагосподарювання -юридичної особи,її відокремленогопідрозділу абоуповноваженій нимособі (фізичнійособі -підприємцю абоуповноваженій нимособі)посвідчення (направлення)та службовепосвідчення,що засвідчуєпосадову особуоргану державногонагляду (контролю),і надатисуб`єкту господарюваннякопію посвідчення(направлення). Посадоваособа органудержавного нагляду(контролю)без посвідчення(направлення)на здійсненнязаходу таслужбового посвідченняне маєправа здійснюватидержавний нагляд(контроль)суб`єкта господарювання. Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.
Статтею 10 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», зокрема, визначено, що суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо: державний нагляд (контроль) здійснюється з порушенням передбачених законом вимог щодо періодичності проведення таких заходів; посадова особа органу державного нагляду (контролю) не надала копії документів, передбачених цим Законом, або якщо надані документи не відповідають вимогам цього Закону; суб`єкт господарювання не одержав повідомлення про здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) в порядку, передбаченому цим Законом; посадова особа органу державного нагляду (контролю) не внесла запис про здійснення заходу державного нагляду (контролю) до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) (за наявності такого журналу в суб`єкта господарювання); тривалість планового заходу державного нагляду (контролю) або сумарна тривалість таких заходів протягом року перевищує граничну тривалість, встановлену частиною п`ятою статті 5 цього Закону, або тривалість позапланового заходу державного нагляду (контролю) перевищує граничну тривалість, встановлену частиною четвертою статті 6 цього Закону; орган державного нагляду (контролю) здійснює повторний позаплановий захід державного нагляду (контролю) за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю); органом державного нагляду (контролю) не була затверджена та оприлюднена на власному офіційному веб-сайті уніфікована форма акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику; у передбачених законом випадках посадові особи не надали копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю).
У своючергу абзацамидругим татретім частинипершої статті11Закону України«Про основнізасади державногонагляду (контролю)у сферігосподарської діяльності»передбачено,що суб`єктгосподарювання підчас здійсненнядержавного нагляду(контролю)зобов`язаний: допускатипосадових осіборгану державногонагляду (контролю)до здійсненнязаходів державногонагляду (контролю)за умовидотримання нимипорядку здійсненнядержавного нагляду(контролю),передбаченого цимЗаконом; не створювати перешкоди органам державного нагляду (контролю) чи їх посадовим особам при здійсненні ними заходів державного нагляду (контролю), за умови що зазначені заходи здійснюються такими особами відповідно до вимог закону.
Згідно зі статтею 7 КУпАП провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.
Адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність (частина перша статті 9 КУпАП).
Відповідно до статті 188-11 КУпАП невиконання постанов, розпоряджень, приписів, висновків посадових осіб органів державної санітарно-епідеміологічної служби щодо усунення порушень санітарного законодавства, ненадання їм необхідної інформації або надання неправдивої інформації, створення інших перешкод для виконання покладених на них обов`язків тягне за собою накладення штрафу на громадян від одного до дванадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від шести до двадцяти п`яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Згідно зі статтею 245 КУпАП завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.
Відповідно до статті 280 КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
З матеріалів справи слідує, що підставою для призначення позапланової перевірки слугувало колективне звернення мешканців, які проживають в районі підприємства «Ніжинський жиркомбінат» від 23 квітня 2024 року до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області щодо високого рівня шуму та задимлення, пов`язаного із діяльністю Приватного акціонерного товариства «Ніжинський жиркомбінат».
Листом від 01 травня 2024 року № 12-16/9181 Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів повідомила Головне управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області про погодження проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) в частині дотримання вимог санітарного законодавства Приватним акціонерним товариством «Ніжинський жиркомбінат».
З огляду на викладене, позапланова перевірка була призначена на підставі пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» від 13 березня 2022 року № 303, пункту 4 Переліку підстав дляздійснення позаплановихзаходів державногонагляду (контролю)у сферісанітарного законодавства,санітарного таепідемічного благополуччянаселення наперіод воєнногостану,затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 07 червня 2022 року № 969, колективного звернення фізичних осіб мешканців, які проживають в зоні впливу Приватного акціонерноготовариства «Ніжинськийжиркомбінат» та погодження Держпродспоживслужби України від від 01 травня 2024 року № 12-16/9181, а тому відповідач мав підстави та повноваження для її призначення та проведення.
Як зазначалося вище, відповідно до частини третьої статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» у посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються, зокрема, підстави для здійснення заходу та предмет здійснення заходу.
У направленні на проведення перевірки від 06 травня 2024 року № 91-п/84 предметом здійснення заходу державного нагляду (контролю) вказано дотримання вимог санітарного законодавства. Такий же предмет здійснення заходу державного нагляду (контролю) вказаний і в наказі Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області «Про проведення позапланової перевірки» від 06 травня 2024 року № 91-п.
У свою чергу, підставою для проведення позапланової перевірки є колективне звернення мешканців міста Ніжин Чернігівської області (вх. від 23 квітня 2024 року № КО-101), про що також зазначено як і в направленні на проведення перевірки від 06 травня 2024 року № 91-п/84, так і в наказі Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області «Про проведення позапланової перевірки» від 06 травня 2024 року № 91-п.
При цьому, за вимогами частини третьої статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» не вимагається зазначення у направленні саме переліку питань, що підлягають перевірці.
Враховуючи викладене, оцінивши наявні в справі докази та доводи в їх сукупності, суд не знаходить підстав для задоволення позову.
Керуючись статтями 2, 6-10, 72, 77, 90, 241-246, 271, 272, 286, 297 КАС України, суд
в и р і ш и в :
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області про визнання протиправною та скасування постанови по справі про адміністративне правопорушення відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів з дня його проголошення.
Позивач - ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1 .
Відповідач Головне управління Держпродспоживслужби в Чернігівській області, місцезнаходження: пр-т М. Грушевського, 180, м. Чернігів; ідентифікаційний код 40310334.
Суддя
Суд | Деснянський районний суд м.Чернігова |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2024 |
Оприлюднено | 15.07.2024 |
Номер документу | 120318781 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьменко Володимир Володимирович
Адміністративне
Деснянський районний суд м.Чернігова
Маринченко О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні