ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 липня 2024 року м. Житомир справа № 240/8458/24
категорія 112010203
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Попової О. Г., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Житомирської обласної державної адміністрації Комісії з визначення статусу осіб,які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян Департаменту соціального захисту населення Житомирської ОДА про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 із позовом до Житомирської обласної державної адміністрації, Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян Департаменту соціального захисту населення Житомирської ОДА, в якому просить:
- визнати протиправними - рішення Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян Житомирської обласної державної адміністрації №72 від 23.01.2024 щодо не визначення статусу постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи та дії Житомирської обласної державної адміністрації щодо не видачі посвідчення особи, постраждалої від Чорнобильської катастрофи 1 категорії серія Б та вкладишу до цього посвідчення, на підставі пунктів 2, 3, 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №551 від 11 липня 2018 року;
- зобов`язати Комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян Житомирської обласної державної адміністрації прийняти рішення про визначення статусу постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи з видачею мені посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії серія Б та вкладишу до цього посвідчення, на підставі пунктів 2, 3, 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №551 від 11 липня 2018 року;
- зобов`язати Житомирську обласну державну адміністрацію прийняти рішення про видачу та видати посвідчення особи, постраждалої внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії серія Б та вкладишу до цього посвідчення, на підставі пунктів 2, 3, 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №551 від 11 липня 2018 року.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачка звернулася до Управління праці та соціального захисту населення за місцем свого проживання щодо установлення статусу особи, що постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи. Однак, Комісією з визначення статусу осіб,які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян Департаменту соціального захисту населення Житомирської ОДА відмовлено позивачці у визначенні статусу та видачі посвідчення «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» категорії 1 серії Б. Вважаючи прийняте рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивачка звернулась із даним позовом до суду.
Ухвалою суду від 06.05.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження в порядку статей 258-263 КАС України.
16.05.2024 через ЄСІТС "Електронний суд" від Житомирської обласної державної адміністрації надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог та зазначає, що у переліку документів позивача відсутні підтверджуючі документи про встановлення причинного зв`язку інвалідності з наслідками аварії на ЧАЕС у дитячому віці. Вкладку до посвідчення дитини, інвалідність якої пов`язана з Чорнобильською катастрофою, позивачем не було отримано до досягнення повноліття, а тому відсутні правові підстави для надання посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б.
Частиною п`ятою статті 250 КАС України встановлено, що датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши докази і письмові пояснення, повно і всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, якими обґрунтовуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.
Судом встановлено, що позивачка має посвідчення дитини, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи серії НОМЕР_1 , видане 15.01.1996. Посвідчення діє до повноліття дитини.
Згідно довідки до акта огляду Медико-соціальною експертною комісією 12ААГГ №410395 від 26.04.2023, позивачці вперше встановлено другу групу інвалідності по загальному захворюванню.
Відповідно до копії експертного висновку Центральної міжвідомчої експертної комісії Міністерства охорони здоров`я України та Міністерства надзвичайних ситуацій України від 18.07.2023 за №109 захворювання позивачки пов`язане з впливом аварії на Чорнобильській АЕС.
В подальшому, 26.12.2023 відповідно довідки до акту огляду Медико-соціальною експертною комісією 12ААГ №631070, при повторному огляді позивачці встановлено з 07.11.2023 другу групу інвалідності внаслідок захворювання пов`язаного із впливом аварії на ЧАЕС.
З копії витягу з протоколу засідання Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян від 23.01.2024 встановлено, що: "Розгляд справи ОСОБА_1 щодо визначення статусу потерпілої внаслідок аварії на ЧАЕС категорії 1 серії Б та видачі посвідчення - вирішено: документи не відповідають вимогам п.6 ст. 11, ч.3 ст.12, п.1 ст. 14 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та абз.3 п.8, п.11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи затвердженого постановою КМ України від 11.07.2018 №551 "Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", відмовлено ОСОБА_1 щодо визначення статусу потерпілої внаслідок аварії на ЧАЕС категорії 1 серії Б та видачі посвідчення"
Позивач, не погоджуючись з такими діями відповідачів та вважаючи їх протиправними, звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 9 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 року №796-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, далі - Закон України від 28.02.1991 року №796-ХІІ) (далі по тексту - Закон №796) особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, зокрема, є потерпілі від Чорнобильської катастрофи - громадяни, включаючи дітей, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Згідно зі статтею 11 Закону №796 до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать особи, які досягли повноліття, з числа зазначених у статті 27 цього Закону, та яким у дитячому віці встановлено причинний зв`язок інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи, за умови проходження переогляду у спеціалізованій медико-соціальній експертній комісії відповідно до частини п`ятої статті 17 цього Закону (пункт 6 частини першої); крім осіб, зазначених у частині першій цієї статті, до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать неповнолітні діти, зазначені у статті 27 цього Закону. Після досягнення повноліття (в разі одруження або влаштування на роботу в передбачених чинним законодавством випадках до досягнення повноліття - за їх бажанням відповідно з часу одруження або влаштування на роботу) визначення статусу потерпілих від Чорнобильської катастрофи провадиться на умовах, визначених частиною першою цієї статті, а щодо потерпілих, зазначених у пункті 6 частини першої цієї статті, визначення категорії провадиться відповідно до пункту 1 частини першої статті 14 цього Закону (частина друга).
Пунктом 1 частини першої статті 14 Закону №796 визначено, що для встановлення пільг і компенсацій визначаються такі категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи особи з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 10, 11 і частина третя статті 12), щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, - категорія 1.
Відповідно до статті 12 Закону №796 причинний зв`язок між захворюванням, пов`язаним з Чорнобильською катастрофою, частковою або повною втратою працездатності громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, і Чорнобильською катастрофою визнається встановленим (незалежно від наявності дозиметричних показників чи їх відсутності), якщо його підтверджено під час стаціонарного обстеження постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи уповноваженою медичною комісією не нижче обласного рівня або спеціалізованими медичними установами Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, які мають ліцензію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я.
Неповнолітнім дітям, зазначеним у статті 27 Закону №796, в разі захворювання, причинний зв`язок інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи встановлюється відповідно до частини першої цієї статті.
Відповідно до пункту 8 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 №51, після досягнення повноліття (в разі одруження або влаштування на роботу у передбачених чинним законодавством випадках до досягнення повноліття - за їх бажанням, відповідно з часу одруження або влаштування на роботу) особам, зазначеним у статті 27 Закону №796, категорії встановлюються відповідно до статті 14 зазначеного Закону, а посвідчення видаються згідно з цим Порядком.
Підставою для відмови позивачу в наданні статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 відповідачем зазначено, що посвідчення серії НОМЕР_1 , яке видано позивачу, діяло до досягнення позивачем повноліття, після досягнення повноліття статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи провадиться за правилами статті 11 Закону №796.
Надаючи тлумачення наведеним нормам, Верховний Суд висловив правову позицію, за якою до потерпілих від Чорнобильської АЕС відносяться особи, які досягли повноліття, з числа зазначених у статті 27 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», яким спеціалізованою медико-соціальною комісією встановлено причинний зв`язок інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи. Однією з підстав для отримання посвідчення категорії 1 є встановлення уповноваженою медичною комісією причинного зв`язку інвалідності з Чорнобильською катастрофою, зокрема: інваліди з числа учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою; інваліди з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи, щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою; хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу ( постанови Верховного Суду від 30.10.2018 року справа №826/13094/16, від 21.02.2018 року справа №826/3650/17).
Із матеріалів справи встановлено, що відповідно до копії експертного висновку Центральної міжвідомчої експертної комісії Міністерства охорони здоров`я України та Міністерства надзвичайних ситуацій України від 18.07.2023 за №109 захворювання позивачки пов`язане з впливом аварії на Чорнобильській АЕС.
Порядок видачі посвідчень затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 №551 «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян» (у редакції, чинній на момент виникнення правовідносин) (надалі - Порядок №551).
Абзацом третім пункту 3 Порядку №551 встановлено, що особам з інвалідністю з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, видаються посвідчення «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» (категорія 1) серії Б синього кольору.
Згідно з абзацом першим пункту 11 Порядку №551 посвідчення видаються уповноваженими органами за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами.
Відповідно до абзаців п`ятого, шостого пункту 11 Порядку №551 посвідчення видаються учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - на підставі одного з таких документів: особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, - на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою; хворим на променеву хворобу внаслідок Чорнобильської катастрофи - на підставі висновку уповноваженої медичної комісії не нижче обласного рівня або спеціалізованої медичної установи Міноборони, МВС, СБУ, які мають відповідну ліцензію МОЗ, та акта за формою Н-1.
Отже, підставою для видачі посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи, віднесеної до 1 категорії, щодо якої встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, є довідка медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з наслідками Чорнобильської катастрофи.
Судом відмічає, що позивачем було надано довідку до акту огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ від 26.12.2023 згідно якої позивачці при повторному огляді встановлено з 07.11.2023 другу групу інвалідності. Причина інвалідності: захворювання пов`язане з впливом аварії на ЧАЕС.
Однак, така довідка була відповідачем відхилена як така, що не дає права на отримання відповідного статусу.
Відповідно до частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Позивач у позовній заяві просить визнати протиправними дії відповідача щодо не встановлення статусу потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1.
Разом з тим, судом встановлено, що Комісією при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян за результатом розгляду документів позивачки приймалось рішення від 23.01.2024.
У зв`язку з тим, що позивачці встановлено зв`язок інвалідності за наслідками аварії на Чорнобильській АЕС, наявність якого чинним законодавством не пов`язується з віком особи та не може бути перешкодою для визнання такої особи потерпілою від Чорнобильської катастрофи з видачею відповідного посвідчення, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян від 23.01.2024 у частині відмови у встановленні статусу потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання відповідача прийняти рішення про встановлення статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 та видати відповідне посвідчення, суд зазначає, що відповідно до частини четвертої статті 65 Закону №796 видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.
Пунктом 7 постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 року №551 передбачено, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям забезпечує своєчасну видачу посвідчень і вкладок до них.
Відповідачем не заперечується та копією Положення, затвердженого розпорядженням голови Житомирської ОДА №326 від 14.08.2018 підтверджується, що саме до повноважень Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації їз визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян відноситься визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Разом з тим, згідно Положення, затвердженого розпорядженням голови Житомирської ОДА №326 від 14.08.2018, Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи є колегіальним органом утвореним при Житомирській облавній державній адміністрації.
З огляду на викладене, найбільш ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язати Житомирську обласну державну адміністрацію в особі Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян прийняти рішення про встановлення позивачу статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи та видати відповідне посвідчення.
Згідно із ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем не доведено правомірність свого рішення, а тому позовні вимоги слід задовольнити.
За відсутності документально-підтверджених судових витрат, питання про їх розподіл суд не вирішує.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
вирішив:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 . РНОКПП/ЄДРПОУ: НОМЕР_2 ) до Житомирської обласної державної адміністрації (майдан С.П.Корольова, 1, м. Житомир, Житомирська обл., Житомирський р-н, 10014. РНОКПП/ЄДРПОУ: 00022489), Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян Житомирської обласної державної адміністрації (пл. Корольова, 3/14, м. Житомир, Житомирська обл., Житомирський р-н, 10014. РНОКПП/ЄДРПОУ: 03192833), про визнання протиправним рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян 23.01.2024 у частині відмови у встановленні ОСОБА_1 статусу потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б.
Зобов`язати Житомирську обласну державну адміністрацію в особі Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян прийняти рішення про встановлення ОСОБА_1 статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Зобов`язати Житомирську обласну державну адміністрацію видати ОСОБА_1 посвідчення потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.Г. Попова
11 липня 2024 р.
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2024 |
Оприлюднено | 15.07.2024 |
Номер документу | 120320054 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні