Рішення
від 10.07.2024 по справі 380/24351/23
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/24351/23

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 липня 2024 року

Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Ланкевича А.З., розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КРАМ ПОСТАЧАННЯ» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

в с т а н о в и в :

Позивач звернувся з позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення відповідача від 19.06.2023 року №14180/13-01-04-07/ НОМЕР_1 про застосування на підставі п.120.1 ст.120 Податкового кодексу України штрафу за платежем «податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)».

Посилається на те, що оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням Головного управління ДПС у Львівській області від 19.06.2023 року №14180/13-01-04-07/41060155, прийнятим на підставі акта камеральної перевірки від 30.04.2023 року №9245/13-01-04-07/41060155, до ТОВ «КРАМ ПОСТАЧАННЯ» застосовано штраф у розмірі 438417,70 грн за порушення граничних строків реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) 39 податкових накладних, складених у період з 01.02.2022 року по 02.11.2022 року. Позивач з таким податковим повідомленням-рішенням від 19.06.2023 року №14180/13-01-04-07/41060155 не погоджується та вважає, що контролюючим органом безпідставно застосовано до нього штраф за порушення, визначене п.120-1.2 ст.120-1 Податкового кодексу України (далі ПК України), оскільки діяла пряма норма про незастосування штрафних санкцій, встановлена п.52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України. Тобто контролюючим органом протиправно застосовано штраф за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період, який охоплює дію карантинних обмежень, що діяли на території України до 30.06.2023 року. Також Законом України від 12.01.2023 року №2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08.02.2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений п.п.89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення. На переконання Товариства, законодавець передбачив ретроспективну дію положень зазначених норм у частині граничних строків реєстрації податкових накладних та в частині розміру штрафу за порушення граничного строку, передбаченого п.89 ПК України, для реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Крім того, вказав, що 08.02.2023 року Головним управлінням ДПС у Вінницькій області прийнято рішення №46/02-32-04 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків ТОВ «КРАМ ПОСТАЧАННЯ» свого податкового обов`язку з підстав перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупованій збройними формуваннями Російської Федерації. На підставі наведеного вважає, що податкове повідомлення-рішення від 19.06.2023 року №14180/13-01-04-07/41060155 є протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Просить позов задовольнити повністю.

Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому посилається на те, що штрафи у розмірах, встановлених п.90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, застосовуються у разі порушення платником податку передбачених п.89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у ЄРПН із датою складання, починаючи з 16.01.2023 року. При цьому, вказав, що порушення платником податку граничних строків реєстрації податкових накладних у ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Законом України від 12.01.2023 року №2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (тобто застосовуються до податкових накладних з датою складання не пізніше 15.01.2023 року включно), тягне за собою накладання на такого платника податку штрафу у розмірах, встановлених п.120-1.1 статті 120-1 ПК України. Тому, вважає, що до спірних правовідносин щодо реєстрації податкових накладних, виписаних у лютому-листопаді 2022 року, неможливо застосовувати положення п.90 підрозділу 2 розділу XX «Прикінцеві положення» ПК України, оскільки з акта перевірки вбачається, що штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних застосовано щодо накладних, граничні строки реєстрації яких припадають на 2022 рік, тобто до дня набрання чинності Законом №2876-ІХ. Зазначив, що позивачем не надано жодного документа (квитанції), який би підтверджував своєчасну реєстрацію спірних податкових накладних, як це передбачено абз.9 п.201.10 ст.201 ПК України, та не долучено жодного доказу, який би свідчив про своєчасну відправку на реєстрацію податкових накладних, а також подання заяв контролюючому органу щодо неможливості виконання обов`язку своєчасної реєстрації податкових накладних. За таких обставин, вважає, що викладені в акті камеральної перевірки від 30.04.2023 року №9245/13-01-04-07/41060155 висновки є обґрунтованими, відповідно прийняте на їх підставі податкове повідомлення-рішення від 19.06.2023 року №14180/13-01-04-07/ НОМЕР_1 правомірним і підстав для його скасування немає. Просить відмовити у задоволенні позову повністю.

Ухвалою судді від 23.10.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, повно і всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, якими обґрунтовуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

ТОВ «КРАМ ПОСТАЧАННЯ» (код ЄДРПОУ: 41060155) зареєстроване, як юридична особа, 29.12.2016 року; основним видом економічної діяльності підприємця, згідно з відомостями, які містяться у ЄДР, є виробництво коксу та коксопродуктів (19.10).

Посадовими особами Головного управління ДПС у Львівській області проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до вимог п.192.1 ст.192, п.201.10 ст.201 ПК України зі сторони ТОВ «КРАМ-ПОСТАЧАННЯ» при реєстрації податкових накладних, складених у період лютий, березень, квітень, травень, жовтень та листопад 2022 року, за результатами якої складено акт від 30.04.2023 року №9245/13-01-04-07/41060155.

Згідно з висновками акта перевірки, ТОВ «КРАМ ПОСТАЧАННЯ» відповідно до ст.192, ст.120-1, п.201.10 ст.201 та підп.підп.69.1, 69.11 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» ПК України порушено граничні терміни реєстрації 39 податкових накладних, описаних в акті перевірки.

На підставі висновків проведеної перевірки відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення форми «Н» від 19.06.2023 року №14180/13-01-04-07/41060155, яким на підставі ст.120-1 ПК України до ТОВ «КРАМ ПОСТАЧАННЯ» застосовано штраф (в розмірі 10, 20, 30, 40 відсотків) у сумі 438417,70 грн.

Розрахунок штрафний санкцій викладено окремим документом з розбивкою по колонкам: дата податкової накладної, дата її реєстрації, кількість днів прострочення, сума штрафу за кожну податкову накладну.

Вважаючи оскаржуване податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Вказані обставини та зміст спірних правовідносин підтверджені наявними у справі доказами.

Вирішуючи спір, суд застосовує наступні норми права.

Згідно зі ст.67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки та збори в порядку та в розмірах встановлених законом.

Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема: визначають вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).

Відповідно до п.75.1 ст.75 ПК України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно з підп.75.1.1 п.75.1 ст.75 ПК України, камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість, а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.

Порядок проведення камеральної перевірки встановлений статтею 76 ПК України.

Правове регулювання спірних правовідносин на час дії карантину.

Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно п.201.10 ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Указаним пунктом також визначено, що у разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом

Пункт 120-1.1 статті 120-1 ПК України установлює, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім окремо визначених видів податкових накладних) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

З аналізу вказаних правових норм слідує, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено п.120-1.1 ст.120-1 ПК України.

18.03.2020 року набрав чинності Закон від 17.03.2020 року №533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі - Закон від 17.03.2020 року №533-IX).

У зв`язку з набранням чинності Закону від 17.03.2020 року №533-IX (з урахуванням змін, внесених Законом України від 30.03.2020 року №540-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» та Законом України від 13.05.2020 року №591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України був доповнений пунктом 52-1 такого змісту:

«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: - обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; - цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; - обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; - здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; - здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; - порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.».

Верховний Суд за результатами аналізу наведених норм у постанові від 10.12.2021 року у справі №420/10367/20 сформував такий правовий висновок:

«Перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Отже, штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН у період з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину не застосовуються.».

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 року №211 установлено карантин з 12.03.2020 року, який у подальшому неодноразово продовжувався.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2023 року №651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» відмінено з 24 години 00 хвилин 30.06.2023 року на всій території України карантин.

Отже, законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі і за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних у відповідний період.

Правове регулювання спірних правовідносин у зв`язку із введенням воєнного стану (чинне до 26.05.2022 року).

До завершення карантину, Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 від 24.02.2022 року в Україні введений воєнний стан, який у подальшому на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022 року №2118-IX (далі - Закон від 03.03.2022 року №2118-IX).

Цим Законом (набрав чинності 07.03.2022) підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений абз.1 п.69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Крім того, Законом від 03.03.2022 року №2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений і підп.підп.69.1 та 69.9 п.69 такого змісту:

- У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні;

- Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

З огляду на прийняття Закону України №2142-IX від 24.03.2022 року «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану» у підп.69.1 слова «трьох місяців» замінені словами «шести місяців».

Правове регулювання спірних правовідносин у зв`язку із продовженням воєнного стану, чинне з 27.05.2022 року.

12.05.2022 року Верховна Рада України прийняла Закон №2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022 року (далі - Закон від 12.05.2022 року №2260-IX).

У зв`язку із набранням чинності цього Закону від 12.05.2022 року №2260-IX підп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України викладено у такій редакції:

«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.».

Відтак, з набранням чинності Законом від 12.05.2022 року №2260-IX передбачене підп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Законом від 12.05.2022 року №2260-IX підп.69.2 п.69 Перехідних положень ПК України викладено у редакції, відповідно до якої у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, з 27.05.2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин, слідує висновок, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у період дії мораторію, запровадженого п.52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01.03.2020 року по 26.05.2022 року.

Оскільки податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26.05.2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.

В той же час, як зазначено вище, у п.69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки зокрема щодо дотримання термінів реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року.

Законодавство, чинне з 03.01.2023 року.

Законом України від 13.12.2022 року №2836-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» (далі - від 13.12.2022 року №2836-IX), який набрав чинності 03.01.2023 року, підп.69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців 3-5 цього пункту, платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Таким чином, до 03.01.2023 року платники податків звільнялись від відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, зокрема в частині несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у випадку подання на реєстрацію таких накладних в період з 01.03.2020 року по 26.05.2022 року (до дня набрання чинності Законом від 12.05.2022 року №2260-IX), а з 03.01.2023 року в період з 01.02.2022 року по 31.05.2022 року та за умови їх реєстрації до 15.07.2022.

Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 30.01.2024 року у справі №280/4484/23.

У справі, яка розглядається, суд встановив, що 34 податкові накладні із 39, щодо яких податковою перевіркою встановлено порушення граничних строків їх реєстрації, були складені у період з 01.02.2022 року по 31.05.2022 року включно. Усі ці 34 податкові накладні зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15.07.2022 року.

Щодо інших 5 податкових накладних, то такі складені 12, 17, 19, 20 жовтня 2022 року та 02.11.2022 року, а зареєстровані 08.02.2023 року та 09.02.2023 року, тобто також з порушенням строку, визначеного п.201.1 ст.201 ПК України.

Вказане слугувало підставою для прийняття контролюючим органом спірного податкового повідомлення-рішення від 19.06.2023 року №14180/13-01-04-07/ НОМЕР_1 , яким на підставі ст.120-1 ПК України до ТОВ «КРАМ ПОСТАЧАННЯ» застосовано штраф (в розмірі 10, 20, 30, 40 відсотків) у сумі 438417,70 грн.

Надаючи оцінку оскаржуваному рішенню, необхідно встановити факт наявності усіх складових податкового правопорушення, зокрема: вини, з урахуванням принципу правової визначеності, принципу належного урядування та наявності легітимної мети втручання держави у майнові права платника податків.

При цьому, суд враховує, що визначальним критерієм, який має братися до уваги при вирішенні питання про відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних після скасування з 27.05.2022 року дії мораторіїв, є можливість виконання платником своїх зобов`язань.

Так, наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року №225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі Порядок №225; набрав чинності 06.09.2022 року).

Згідно з п.п.1, 2 розділу І цього Порядку, його розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.

Дія цього Порядку поширюється на платників податків - фізичних осіб - резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

У розділі ІІ визначено порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків та спосіб інформування контролюючих органів.

Зокрема, відповідно до п.4, до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

Згідно п.2 розділу ІІІ Порядку №225, рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку. У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання/несвоєчасне виконання.

Як видно з матеріалів справи, 23.03.2022 року директором ТОВ «КРАМ ПОСТАЧАННЯ» видано наказ №23/03-ОД про призупинення дії трудових договорів з 24.03.2022 року до завершення дії обставин, що виключають можливість надання та виконання роботи, але не пізніше дня припинення або скасування воєнного стану.

01.11.2022 року директором ТОВ «КРАМ ПОСТАЧАННЯ» видано накази №01/11-ОД «Про відновлення дії трудових договорів» та №01/10-ОД «Про відновлення діяльності підприємства», згідно п.2 якого наказано протягом 60 календарних днів з 01.12.2022 року виконати усі податкові зобов`язання, які підприємство не мало змогу виконувати у зв`язку з воєнною агресією проти України.

15.12.2022 року, відповідно до п.6 розділу ІІ Порядку №225, позивач подав до контролюючого органу заяву про відсутність можливостей своєчасно виконувати податкові зобов`язання під час воєнного стану (підп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України).

08.02.2023 року Головним управлінням ДПС у Вінницькій області прийнято рішення №46/02-32-04 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків ТОВ «КРАМ ПОСТАЧАННЯ» свого податкового обов`язку з підстав перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупованій збройними формуваннями Російської Федерації.

Тобто на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення від 19.06.2023 року №14180/13-01-04-07/ НОМЕР_1 щодо ТОВ «КРАМ ПОСТАЧАННЯ» було прийнято рішення від 08.02.2023 року №46/02-32-04 про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку. При цьому, вказане рішення не скасоване та не оскаржувалось в адміністративному чи судовому порядку.

За наведеного правового регулювання та встановлених обставин справи, суд приходить висновку, що позивач не підлягав фінансовій відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, описаних в акті камеральної перевірки від 30.04.2023 року №9245/13-01-04-07/41060155.

Поряд з цим, суд не приймає до уваги доводи відповідача стосовно того, що вперше накладну було зареєстровано позивачем 26.07.2022 року, а заяву про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку подано 15.12.2022 року, тобто з пропуском встановленого Порядком 60-денного строку, адже перевірці в межах даної справи підлягає податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 19.06.2023 року №14180/13-01-04-07/41060155, а не рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області від 08.02.2023 року №46/02-32-04 щодо неможливості своєчасного виконання платником податків ТОВ «КРАМ ПОСТАЧАННЯ» свого податкового обов`язку.

Також, суд установив, що контролюючим органом при обрахунку кількості днів порушення термінів реєстрації податкових накладних безпідставно зараховано як день прострочення 15.07.2022 року, оскільки встановлений абз.3 підп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України кінцевий термін реєстрації податкових накладних «до 15.07.2022 року» означає, що останній день реєстрації відповідних податкових накладних є саме 15.07.2022 року.

З огляду на викладене, обрахунок кількості днів порушення строку реєстрації податкових накладних, складених у період з 01.02.2022 року по 31.05.2022 року, з метою застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до п.120-1.1 ст.120-1 ПК України розпочинається з 16.07.2022 року, а не з 15.07.2022 року, як це протиправно зроблено відповідачем.

Аналогічний висновок викладено Верховним Судом у постанові від 13.06.2024 року у справі №260/1427/23.

У зв`язку із цим, суд не надає оцінки застосованим відповідачем розмірам штрафних санкцій за порушення строків реєстрації в ЄРПН податкових накладних, які описані в акті камеральної перевірки від 30.04.2023 року №9245/13-01-04-07/41060155, адже Головним управлінням ДПС у Львівській область невірно обраховано кількість днів затримки реєстрації податкових накладних, що безпосередньо впливає на відсоткове значення розмірів штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації таких.

Будь-яких інших обставин, які б вимагали детальної відповіді або спростування, відповідачем у відзиві на позовну заяву не зазначено та з матеріалів справи не встановлено.

Таким чином, шляхом співставлення зібраних по справі доказів, з урахуванням встановленого Кодексом адміністративного судочинства України обов`язку доведення правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, суд приходить висновку, що спірне податкове повідомлення-рішення відповідача від 19.06.2023 року №14180/13-01-04-07/41060155 є таким, що не відповідає критеріям, визначеним у ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема прийняте не на підставі та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. А, згідно ч.1 ст.90 цього ж Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єктів владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень та докази, надані позивачем, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню повністю. А тому, виходячи з положень п.2 ч.2 ст.245 Кодексу адміністративного судочинства України, спірне рішення слід скасувати як протиправне.

Щодо судового збору, то згідно ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України такий відшкодовується позивачу в повному обсязі.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 19.06.2023 року №14180/13-01-04-07/41060155 про застосування на підставі п.120.1 ст.120 Податкового кодексу України штрафу за платежем «податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)» в сумі 438417 (чотириста тридцять вісім тисяч чотириста сімнадцять) гривень 70 копійок.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: вул.Стрийська, 35, м.Львів, 79003; код ЄДРПОУ ВП: 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КРАМ ПОСТАЧАННЯ» (місцезнаходження: вул.Володимира Великого, 2, м.Львів, 79000; код ЄДРПОУ: 41060155) судовий збір, сплачений за подання цього позову, в сумі 6576 (шість тисяч п`ятсот сімдесят шість) гривень 28 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Ланкевич А.З.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2024
Оприлюднено15.07.2024
Номер документу120324533
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —380/24351/23

Ухвала від 17.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 05.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Рішення від 10.07.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні