ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02.07.2024м. ДніпроСправа № 904/1339/24Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Рудь І.А., за участю секретаря судового засідання Курінової О.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Одеса
до Приватного підприємства "Радос", м. Нікополь, Дніпропетровська обл.
про стягнення заборгованості у сумі 10 894 грн 00 коп.
Представники:
від позивача: не з`явився;
від відповідача: не з`явився.
СУТЬ СПОРУ:
Південне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом, в якому просить стягнути з Приватного підприємства "Радос" заборгованості у сумі 10 894 грн 00 коп., з яких: 5 447 грн 00 коп. - штрафу та 5 447 грн 00 коп. - пені.
Судові витрати позивач просить покласти на відповідача.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням адміністративної колегії Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 14.0.2023 №65/39-р/к у справі №2-26.206/46-2019 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" на відповідача накладено штраф у розмірі 5 447 грн 00 коп. за вчинення порушення, яке передбачено п. 1 ст. 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", що кваліфікується за п. 4 ч. 2 ст. 6 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів. Враховуючи те, що штраф відповідачем не сплачено, відповідно до ст. 56 закону України "Про захист економічної конкуренції" позивачем нараховано пеню у розмірі 5 447 грн 00 коп.
Ухвалою господарського суду від 01.04.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, розгляд якої призначено за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні на 23.04.2024.
У підготовче засідання сторони явку повноважних представників не забезпечили, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. 22.04.2024 позивачем подано до суду через систему "Електронний суд" заяву про проведення судового засідання за відсутності представника.
Ухвалою суду від 23.04.2024 продовжено строк проведення підготовчого провадження на 30 днів, відкладено підготовче засідання на 18.06.2024
У підготовче засідання сторони явку повноважних представників не забезпечили, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. 10.06.2024 позивачем подано до суду через систему "Електронний суд" заяву про проведення судового засідання за відсутності представника.
Ухвалою господарського суду від 18.06.20244 судом закрито підготовче провадження, справу призначено до розгляду по суті у судовому засіданні на 02.07.2024.
01.07.2024 від позивача через систему «Електронний суд» надійшла заява про розгляд справи без участі його представника.
У призначені судом засідання сторони явку повноважних представників не забезпечили, відповідач витребувані судом документи не надав, про причини неявки суд не повідомив.
Господарський суд наголошує на тому, що ухвали суду від 01.04.2024, 23.04.2024, 18.06.2024 направлялися відповідачу на його електронний кабінет, зареєстрований в системі «Електронний суд», що підтверджується довідками про доставку електронного листа 01.04.2024, 29.04.2024, 25.06.2024 (а.с. 44, 58, 64).
Проте, відповідач не скористався правом на надання відзиву на позов та не подав витребувані судом документи.
Відповідно до ч. 9 ст. 81, ч. 9 ст. 165 ГПК України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд вважає, що в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.
У матеріалах справи достатньо документів, які мають значення для правильного вирішення спору, внаслідок чого справа може бути розглянута за наявними у ній документами без участі представників сторін.
Враховуючи приписи ч. 4 ст. 240 ГПК України, у зв`язку із неявкою сторін, рішення прийнято без його проголошення.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Предметом доказування у даній справі є обставини винесення рішення про накладення на відповідача штрафу за порушення законодавства про захист економічної конкуренції; строк сплати штрафу; наявність прострочення сплати штрафу.
Доказами, якими позивач підтверджує позовні вимоги є: копія рішення адміністративної колегії Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 14.09.2023 №65/39-р/к у справі №2-26.206/46-2019 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу", копія листа від 19.09.2023 № 65-02/2002 та докази його направлення відповідачу.
Відповідач не скористався правом на надання заперечень, докази на спростування позовних вимог не надав.
14.09.2023 Адміністративною колегією Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України у справі №2-26.206/46-2019 прийнято рішення №65/39-р/к "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу", відповідно до якого визнано, що Приватне підприємство "Радос" вчинило порушення, передбачені пунктом 1 статті 50, що кваліфікується за пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів.
За вчинене порушення законодавства про захист економічної конкуренції зазначеного у пунктах 4, 7 резолютивної частини цього рішення накладено на Приватне підприємство "Радос" штраф у розмірі 5 447 грн 00 коп.
У рішенні зазначено, що вказаний штраф підлягає сплаті у двомісячний строк з дня одержання рішення.
Також у рішенні, відповідачу роз`яснено, що відповідно до частини 8 статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" протягом п`яти днів з дня сплати штрафу суб`єкт господарювання зобов`язаний надіслати відповідно до Антимонопольного комітету України документи, що підтверджують сплату штрафу.
У рішенні Антимонопольного комітету також зазначено, що рішення може бути оскаржено повністю або частково до Господарського суду у двомісячний строк з дня його одержання.
Листом №65-02/2002 від 19.09.2023 позивач направив на адресу відповідача рішення від 14.09.2023 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу (а.с. 9-10).
Вказаний лист був отриманий відповідачем 29.09.2023, про що свідчить наявне в матеріалах справи рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.9).
Відповідно до частини 8 статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції", протягом п`яти днів з дня сплати штрафу суб`єкт господарювання зобов`язаний надіслати відповідно до Антимонопольного комітету України або його територіального відділення документи, що підтверджують сплату штрафу.
Згідно з частиною 3 статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції", особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу.
Відповідно до частини 5 статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" за кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі півтора відсотка від суми штрафу. Розмір пені не може перевищувати розміру штрафу, накладеного відповідним рішенням органу Антимонопольного комітету України.
Інформації про те, що відповідачем рішення Антимонопольного комітету від 14.09.2023 №65/39-р/к у справі №2-26.206/46-2019 у встановлений двомісячний строк оскаржувалось, матеріали справи не містять.
Позивач зазначає, що відповідачем накладений рішенням від 14.09.2023 №65/39-р/к у справі №2-26.206/46-2019 штраф не сплачено, документів, що підтверджують сплату штрафу до Антимонопольного комітету не надіслано, а тому позивач звернувся до господарського суду із позовом про стягнення з відповідача на підставі вказаного рішення суми штрафу в розмірі 5 447 грн 00 коп. та суми пені в розмірі 5 447 грн 00 коп. за період з 30.11.2023 по 01.03.2024, враховуючи при цьому обмеження щодо розміру пені, встановлені частиною 5 статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
Вказане і є причиною виникнення спору.
Дослідивши матеріали справи, суд прийшов до висновку про задоволення позову на підставі наступного.
Згідно статті 1 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" Антимонопольний комітет України є державним органом із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері державних закупівель.
Приписами статті 4 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" визначено, що Антимонопольний комітет України будує свою діяльність на принципах: законності; гласності; захисту конкуренції на засадах рівності фізичних та юридичних осіб перед законом та пріоритету прав споживачів.
Відповідно до частини 1 статті 22 цього Закону розпорядження, рішення та вимоги органу Антимонопольного комітету України, голови територіального відділення Антимонопольного комітету України, вимоги уповноважених ними працівників Антимонопольного комітету України, його територіального відділення в межах їх компетенції є обов`язковими для виконання у визначені ними строки, якщо інше не передбачено законом.
Невиконання розпоряджень, рішень та вимог органу Антимонопольного комітету України, голови територіального відділення Антимонопольного комітету України, вимог уповноважених ними працівників Антимонопольного комітету України, його територіального відділення тягне за собою передбачену законом відповідальність (частина 2 статті 22 Закону України "Про Антимонопольний комітет України").
Згідно статті 25 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", з метою захисту інтересів держави, споживачів та суб`єктів господарювання Антимонопольний комітет України, територіальні відділення Антимонопольного комітету України у зв`язку з порушенням законодавства про захист економічної конкуренції органами влади, юридичними чи фізичними особами подають заяви, позови, скарги до суду, в тому числі про зобов`язання виконати рішення органів Антимонопольного комітету України.
Частиною 1 статті 48 Закону України "Про захист економічної конкуренції" визначено, що за результатами розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції органи Антимонопольного комітету України приймають рішення, в тому числі про визнання вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції; накладення штрафу тощо.
Згідно з частинами 1, 2, 3 статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції", рішення (витяг з нього за вилученням інформації з обмеженим доступом, а також визначеної відповідним державним уповноваженим Антимонопольного комітету України, головою територіального відділення Антимонопольного комітету України інформації, розголошення якої може завдати шкоди інтересам інших осіб, які брали участь у справі), розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень надається для виконання шляхом надсилання або вручення під розписку чи доведення до відома в інший спосіб. У разі, якщо вручити рішення немає можливості, зокрема, внаслідок відсутності посадових чи уповноважених представників суб`єкта господарювання за відповідною юридичною адресою, - рішення органів Антимонопольного комітету України вважається таким, що вручене відповідачу, через десять днів з дня оприлюднення інформації про прийняте рішення в офіційному друкованому органі (газета Верховної Ради України "Голос України", газета Кабінету Міністрів України "Урядовий кур`єр", "Офіційний вісник України", друковані видання відповідної обласної ради за останнім відомим місцем проживання чи місцем реєстрації, юридичної адреси відповідача). Рішення та розпорядження органів Антимонопольного комітету України, голів його територіальних відділень є обов`язковими до виконання. Особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня одержання рішення про накладення штрафу.
Згідно частини 8 статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" протягом п`яти днів з дня сплати штрафу суб`єкт господарювання зобов`язаний надіслати відповідно до Антимонопольного комітету України або його територіального відділення документи, що підтверджують сплату штрафу.
Отже, відповідно до вищевказаних норм позивач має право приймати рішення про визнання вчинення відповідачем порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу, який повинен бути сплачений відповідачем у двомісячний строк з дня отримання відповідного рішення, при цьому протягом п`яти днів з дня сплати штрафу відповідач зобов`язаний надіслати позивачу документи, що підтверджують сплату штрафу, рішення позивача є обов`язковим для виконання.
Як передбачено частиною 7 статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у разі несплати штрафу у строки, передбачені рішенням, та пені органи Антимонопольного комітету України стягують штраф та пеню в судовому порядку.
Як встановлення судом, рішення позивача від 14.09.2023 вважається врученим 29.09.2023.
Отже, кінцевим терміном сплати відповідачем штрафу є 30.11.2023 (два місяці).
Відповідно до частини 1 статті 60 Закону України "Про захист економічної конкуренції" відповідач має право оскаржити рішення органів Антимонопольного комітету України повністю або частково до господарського суду у двомісячний строк з дня одержання рішення.
Доказів оскарження (скасування) даного рішення та доказів сплати штрафу у розмірі 5 447 грн 00 коп. матеріали справи не містять.
Згідно зі ст.ст. 74, 77 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ст. 79 Господарського процесуального кодексу України).
З урахуванням викладеного, надані позивачем докази для наявності підстав для задоволення позову є більш вірогідними, ніж докази, надані відповідачем.
За таких обставин, суд вважає позовні вимоги позивача щодо стягнення з відповідача штрафу у розмірі 5 447 грн 00 коп. обґрунтованими, законними та такими, що підлягають задоволенню.
Крім того, позивач просить стягнути з відповідача пеню за прострочення сплати відповідачем штрафу за період з 30.11.2023 по 01.03.2024 в розмірі 5 447 грн 00 коп., враховуючи при цьому обмеження щодо розміру пені, встановлені частиною 5 статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
Господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання у Господарському кодексі України визнаються штрафними санкціями (частина 1 статті 230 Господарського кодексу України).
Відповідно до пункту 1 статті 231 Господарського кодексу України, законом щодо окремих видів зобов`язань може бути визначений розмір штрафних санкцій, зміна якого за погодженням сторін не допускається.
У відповідності до абзацу 1 частини 5 статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" за кожний день прострочення сплати штрафу стягується пеня у розмірі півтора відсотка від суми штрафу. Розмір пені не може перевищувати розміру штрафу, накладеного відповідним рішенням органу Антимонопольного комітету України.
З урахуванням положень абзацу 1 частини 5 статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції" позивач просить стягнути з відповідача 5 447 грн 00 коп. пені за вказаний період за наступним розрахунком:
Сума штрафу, накладеного на відповідача рішенням від 14.09.2023, становить 5 447 грн 00 коп.
Позивач зазначає, що за період з 30.11.2023 по 01.03.2024 відповідачем прострочено 93 днів сплати штрафу, а сума пені за прострочення сплати штрафу за цей період складає 10 894 грн 00 коп.
При цьому, позивачем враховано обмеження, встановлені частини 5 статті 56 Закону України "Про захист економічної конкуренції", згідно яких розмір пені не може перевищувати розміру штрафу, накладеного рішенням АМК, у зв`язку з чим позивач визначив розмір пені за період з 30.11.2023 по 01.03.2024 в сумі 5 447 грн 00 коп.
Здійснивши перевірку наданого позивачем розрахунку пені, суд прийшов до висновку, що він здійснений правильно, тому позовні вимоги щодо стягнення з відповідача пені в сумі 5 447 грн 00 коп. підлягають задоволенню.
За таких обставин, позовні вимоги про стягнення з відповідача штрафу у розмірі 5 477 грн 00 коп. та пені у розмірі 5 477 грн 00 коп. є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у справі покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 165, 233, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Приватного підприємства "Радос" (53200, Дніпропетровська обл., м. Нікополь, вул. Запорізька, 49 , код ЄДРПОУ 25522053) до Державного бюджету України (код бюджетної класифікації 21081100, символ банку 106, "Адміністративні штрафи та інші санкції"), штраф у розмірі 5 447 грн 00 коп. та пеню у розмірі 5 447 грн 00 коп.
Стягнути з Приватного підприємства "Радос" (53200, Дніпропетровська обл., м. Нікополь, вул. Запорізька, 49 , код ЄДРПОУ 25522053) на користь Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (65012, м. Одеса, вул. Канатна, 83, код ЄДРПОУ 20992104) судовий збір у розмірі 2 422 грн 40 коп.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду.
Повне рішення складено 12.07.2024.
Суддя І.А. Рудь
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 02.07.2024 |
Оприлюднено | 15.07.2024 |
Номер документу | 120338739 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо застосування антимонопольного та конкурентного законодавства про захист економічної конкуренції |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні