Рішення
від 11.07.2024 по справі 140/2936/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 липня 2024 року ЛуцькСправа № 140/2936/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Волдінера Ф.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом поданим адвокатом Семенюк Ліною Вадимівною в інтересах фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Волинського обласного центру зайнятості, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» про визнання протиправним та скасування наказу,

ВСТАНОВИВ:

Адвокатом Семенюк Ліною Вадимівною в інтересах фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (далі ФОП ОСОБА_1 , позивач) до суду подано адміністративний позов до Волинського обласного центру зайнятості (відповідач), за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача акціонерного товариства «Державний ощадний банк України», відповідно до якого просить суд визнати протиправним та скасувати наказ Волинського обласного центру зайнятості №225 від 22.09.2023 «Про повернення коштів мікрогаранту ФОП ОСОБА_1 ».

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що 25.07.2022 нею було отримано листа про схвалення гранту. 20.09.2022 грошові кошти в сумі 250 000,00 грн було отримано позивачем на спеціальний рахунок та їх було використано в шестимісячний строк.

01.03.2023 працівницею Луцької філії Волинського обласного центру зайнятості з метою реалізації Порядку про надання мігрантів, було здійснено візит за місцем здійснення господарської діяльності позивача. За результатами візиту 01.03.2023 було складено Акт моніторингового візиту дотримання умов договору про надання мікрогранту. В даному акті було зазначено, що працівником центру зайнятості виявлено розбіжності з даними в бізнес-плані та реальними статтями витрат щодо їх відсоткового співвідношення. Так, вказано, що позивачем в бізнес-плані зазначено, що 250 000,00 грн будуть розподілені наступним чином:

1. Придбання обладнання для здійснення господарської діяльності - 80 000,00 грн.

2. Закупівля сировини, матеріалів - 120 000,00 грн.

3. Орендна плата за нежитлове приміщення - 50 000,00 грн.

Натомість ФОП ОСОБА_1 надано документи, що підтверджують використання коштів наступним чином:

1.Придбання обладнання для здійснення господарської діяльності -70 000,00 грн.

2. Закупівля сировини, матеріалів 130 000,00 грн.

3. Орендна плата за нежитлове приміщення - 50 000,00 грн.

Позивач вважаємо, що дана ситуація виникла у зв`язку з тим, що вона, завантажуючи документи на отримання мікрогранту, здійснювала не декілька разів, оскільки документи не відправлялися в систему. Розроблено було 2 бізнес-плани, які абсолютно нічим не відрізнялися окрім як сумою розподілу на витрати (перша редакція - 80 тис. грн - придбання обладнання, - 130 тис. грн - закупівля сировини; друга редакція - 70 тис. грн - придбання обладнання, 130 тис. грн - закупівля сировини. Відповідно, вважаючи, що перша редакція не відправлена, відправила другу редакцію заяви та бізнес-плану. Проте, перша редакція так і не завантажилася до Портале Дія, а наступна вже була заблокована.

Таким чином, лише технічними перебоями на Порталі Дія можна пояснити таку невідповідність в документах.

Вважаючи, що було відправлено 2-гу редакцію документів, позивачка супровідним листом №20/03-1 від 20.03.2023 надано AT «Ощадбанк» 27.03.2023 ту редакцію, по якій і в подальшому працювала.

Зазначає, що Луцькою філією Волинського обласного центру зайнятості було надіслано лист від 29.09.2023 за вих.№5136/17,7/23 з додатком Наказом Волинського обласного центру зайнятості від 22.09.2023 №225 «Про повернення коштів мікрогранту ФОП ОСОБА_1 ». В даному листі вкачано, що позивачка використала кошти мікрогранту не за цільовим призначенням, відтак, центр зайнятості звертається з вимогою про їх повернення в сумі 250 000,00 грн. Ознайомившись з даним листом та наказом, позивачка надала відповідачу відповідь за вих. №02/10-1 від 02.10.2023 з проханням скасувати даний наказ, оскільки нецільового використання коштів, наданих в якості мікрогранту не було, всі кошти використані на цілі, визначені в договорі про надання мікрогранту та відповідно до Порядку про надання мікрогранту. Проте 02.11.2023 ФОП ОСОБА_1 отримала відповідь від Волинського обласного центру зайнятості за вих. №2930/06 від 23.10.2023.

Згідно даної відповіді вбачається, що центр зайнятості не скасував, виданий ним наказ про повернення мікрогранту, та вимагає повернення 250 000,00 грн наданих коштів.

Звертає увагу суду на те, що договором про надання мікрогранту, до якого позивач приєдналася 10.08.2022, не передбачено повернення мікрогранту якщо розподіл витрат на оплату цілей змінюється. Як договором, так і Порядком надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу на час приєднання позивачкою до договору не було встановлено обмежень по сумах їх використання, в залежності від цілей витрат.

З наведених підстав просить задовольнити позовні вимоги повністю.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 18.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено розгляд адміністративної справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

В поданому до суду відзиві на позовну заяву представник відповідача позов не визнав та просить відмовити у його задоволенні мотивуючи наступним.

Так, згідно умов Договору позивач зобов`язалася використати кошти мікрогранту за цільовим призначенням, яке обумовлене умовами надання мікрогранту на цілі визначені у бізнес-плані (розділ І, п. 1-2, п. 4, п. 3 розділу IV) та не використовувати кошти мікрогранту на цілі, відмінні від тих, які визначені у бізнес-плані (п. 3 розділу V, пп. 3 п. 2 VI).

Абзацом 5 пункту 24 Порядку передбачено можливість отримувача змінити цільове призначення коштів мікрогранту, у разі зміни цільового призначення отримувач звертається до Державного центру зайнятості з відповідною заявою, з обґрунтуванням зміни цільового призначення коштів мікрогранту. Комісія Державного центру зайнятості на найближчому засіданні приймає рішення, про що інформує отримувача листом на електронну пошту. Державний центр зайнятості повідомляє уповноважений банк протягом п`яти робочих днів з моменту прийняття позитивного рішення щодо зміни цільового призначення.

Відтак, позивач не була позбавлена можливості звернутися до Державного центру зайнятості щодо зміни цільового призначення коштів мікрогранту в передбачений законодавством спосіб.

Однак, згідно листа Державного центру зайнятості від 18.05.2023 № 33/1122/3229-23, позивач не зверталася щодо зміни цільового призначення коштів мікрогранту, відповідно Державним центром зайнятості рішення щодо погодження змін цільового призначення коштів мікрогранту не приймалося, додаткова угода до Договору про падання мікрогранту не укладалась.

Оплата витрат проводиться уповноваженим банком на цілі встановлені в договорі мікрогранту, па підставі документів, поданих отримувачем.

Проведення платежів банком не змінює того факту, що кошти мікрогранту були використані не за цільовим призначенням, адже Порядком та умовами Договору чітко визначено процедуру внесення змін до бізнес - плану. І жодних виключень чинним законодавством не передбачено.

Виходячи з вищевикладеного саме на отримувача покладено обов`язок не використовувати кошти мікрогранту на цілі відмінні від тих, які визначені у бізнес-плані та подавати до банку документи для оплати витрат визначених бізнес - планом.

Натомість, позивач самовільно внесла зміни до бізнес - плану, змінивши суми витрат зокрема, в етап і витрат «Придбання обладнання для здійснення господарської діяльності» суму вказали 70 000 грн, замість 80 000 грн, які були вказані в бізнес - плані поданому засобами Порталу Дія, в статті витрат «Закупівлю сировини, матеріалів» - 130 000 гривень, замість 120 000 грн які були вказані в бізнес - плані поданому засобами Порталу Дія, засвідчила вірність копії оригіналу бізнес - плану та подала його до банку для перерахування коштів мікрограуту.

Отже, позивач власним підписом підтвердила, що подана до банку копія бізнес - плану відповідає оригіналу бізнес - плану розробленого нею, який пройшов оцінку уповноваженого банку та на підставі якого Державний центр зайнятості прийняв рішення щодо надання такого мікрогранту.

У своїх поясненнях третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору зазначила, що АТ «Ощадбанк», як уповноважений банк, лише проводить перевірку ділової репутації та оцінювання бізнес-плану засобами програмного забезпечення з використанням інформаційних джерел даних Першого всеукраїнського бюро кредитних історій та аналітичної онлайн-системи Youcontrol, у відповідності до вищевказаних визначених критеріїв.

У разі відсутності підстав для відмови у наданні мікрогранту Державний центр зайнятості ухвалює рішення, яке оформлюється наказом, про надання мікрогрантів отримувачам, які набрали найбільшу сукупну кількість балів, у межах наявної граничної суми мікрогрантів, визначеної Мінекономіки (п. 19 Порядку та п. 9 Порядку оцінювання).

Разом з тим, у разі встановлення факту нецільового використання мікрогранту під час моніторингу та контролю за додержанням умов договору мікрогранту, який здійснюється центром зайнятості, кошти в сумі, що дорівнює сумі коштів мікрогранту, використаної не за цільовим призначенням, протягом одного місяця повертаються отримувачем на спеціальний рахунок, відкритий в уповноваженому банку, для подальшого їх перерахування на рахунок, з якого здійснюється перерахування мікрогранту.

Отже, рішення щодо надання/відмови в наданні мікрогранту та рішення про повернення мікрогранту ухвалює виключно Державний центр зайнятості. Прийняття таких рішень належить до дискреційних повноважень Державного центу зайнятості.

У відповіді на відзив позивач просив задовольнити позов повністю, з підстав викладених у позовній заяві.

У запереченнях на відповідь на відзив відповідач заперечує проти позову. Вказує, що обладнання і сировина не є тотожними поняттями і використовується для різних цілей.

Умовами договору мікрогранту чітко передбачено, що конкретні цілі використання коштів мікрогранту зазначаються отримувачем в бізнес-плані (п. 2, п. 3 Розділ V) з переліку, визначеного пунктом 5 Порядку.

В п. 5 Порядку визначено напрямки витрат для покриття яких надаються мікрогранти.

Виходячи з чого, певний напрямок витрат у бізнес-плані відповідає конкретній цілі, а не в загальному бізнес ідеї.

Таким чином, вказує, що самовільне внесення змін у бізнес-план щодо розподілу коштів за статтями витрат законодавством не передбачено.

Дослідивши письмові докази по суті справи, суд дійшов висновку, що в задоволенні позову слід відмовити з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що позивач 08.07.2022 засобами Порталу Дія подала заяву №459MZY на отримання мікрогранту для розвитку бізнесу, зокрема відкриття салону краси. До даної заяви було долучено бізнес-план на суму 250 000,00 грн, з яких:

1) придбання обладнання для здійснення господарської діяльності 80 000,00 грн (придбання мийки, крісла перукарські, дзеркала перукарські, возики, стелаж-лабораторію, манікюрні столи, педікюрне крісло (косметичне), крісло майстра манікюру (клієнта), диван для відвідувачів, стійка адміністратора, пуф педикюрний, шкаф для препаратів, возик косметичний, пральна машинка, сушарка, стерилізатор, сухожаровий, лампа ультрафіолет, фени, машини для стрижки, прасочка для випрамлення, щіпці для накрутки, ваги, ванночки для педикюру, воскоплав, бойлер, санітарне приладдя, пеньюар для стрижки, форма працівників, інвентар, гардероб сейф, стіл журнальний);

2) закупівля сировини, матеріалів 120 000,00 грн (в цю суму входить початкова закупка сировини та матеріалів (з розрахунку мінімум на 2 місяці);

3) орендна плата за нежитлове приміщення 50 000,00 грн (в цю суму входить оренда приміщення (аванс за перший місяць та резерв за 2 останніх місяці).

19.07.2022 Комісією Волинського обласного центру зайнятості з питань надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу з ФОГІ ОСОБА_1 проведено онлайн співбесіду через платформу zoom.

В ході співбесіди заявниця розповідала (презентувала) свій бізнес - проект, в тому числі про розміри витрат, які повністю співпадали з розмірами витрат коштів мікрогранту вказаними в заяві № 459MZY від 08.07.2022 на отримання гранту на власну справу та бізнес-плані поданому засобами порталу Дія.

Державним центром зайнятості, на підставі проведеної AT «Ощадбанк» оцінки ділової репутації, а також оцінки співбесіди з отримувачем, проведеної Волинським обласним центром зайнятості, було прийняте рішення №81 про надання ФОП ОСОБА_1 мікрогранту на суму 250 000 грн.

10.08.2022 між ФОП ОСОБА_1 та Державним центром зайнятості укладено договір про надання мікрогранту шляхом підписання позивачем заяви про приєднання (наявна в матеріалах справи), що є додатком до цього договору, та подана Уповноваженому банку разом з бізнес-планом з метою укладання цього договору шляхом приєднання до його умов.

З метою реалізації Порядку надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 №738 «Деякі питання надання грантів бізнесу» (далі Порядок №738) та згідно з пунктом 21 цього Порядку проведено моніторинговий візит щодо дотримання умов договору про надання мігрогранту за період з 10.08.2022 по 01.03.2023, за результатами якого складено акт моніторингового візиту дотримання умов договору про надання мікрогранту від 01.03.2023.

Із змісту вказаного акту вбачається, що під час моніторингового візиту щодо умов дотримання договору про надання мікрогранту було виявлено розбіжності, а саме: на придбання обладнання, необхідного для провадження господарської діяльності грантоотримувачем передбачалося використати 80 000,00 грн, а на закупівлю сировини та матеріалів 120 000,00 грн. Проте, згідно представлених документів, на придбання обладнання було використано 70 000,00 грн, а на закупівлю сировини та матеріалів 130 000,00 грн.

У зв`язку з встановленням факту нецільового використання мікрогранту директором Волинського обласного центру зайнятості прийнято наказ від 22.09.2023 №225 «Про повернення коштів мікрогранту ФОП ОСОБА_1 », яким наказано ФОП ОСОБА_1 повернути витрачені кошти мікрогранту в сумі 250 000,00 грн на спеціальний рахунок, відкритий у АТ «Державний ощадний банк України».

Не погоджуючись із таким рішенням суб`єкта владних повноважень позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

По суті спірних вимог суд зазначає наступне.

Як вбачається із матеріалів справи, спірні правовідносини виникли щодо отримання мікрогранту згідно Порядку надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.06.2022 №738 (далі Порядок №738).

На виконання Порядку 10.08.2022 укладено договір про надання мікрогранту між АТ «Ощадбанк», ФОП ОСОБА_1 та Державним центром зайнятості.

Суд зазначає, що відповідно до п. 1 Порядку №738, він визначає умови, критерії, механізм використання коштів, передбачених Мінекономіки у загальному фонді за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету за програмою «Надання грантів для створення або розвитку бізнесу для надання безповоротної державної допомоги фізичним особам, суб`єктам господарювання (далі - отримувач) у формі мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу» (далі мікрогрант).

Відповідно до п. 5 Порядку мікрогранти надаються для покриття таких напрямів витрат, як. в т.ч., придбання обладнання, необхідного для провадження господарської діяльності отримувачем, яке не підлягає відчуженню до виконання умов договору про надання мікрогранту на створення або розвиток власного бізнесу (крім випадків відчуження внаслідок звернення стягнення на нього уповноваженим банком відповідно до договору застави).

Відповідно до п. 6 цього ж Порядку, надання мікрогрантів здійснюється Мінекономіки через АТ Ощадбанк, як уповноважений банк, на підставі рішень Державного центру зайнятості, включених до подання про надання мікрогрантів (далі -подання), відповідно до договору про взаємодію між Мінекономіки, уповноваженим банком та Державним центром зайнятості (далі - договір про взаємодію).

Відповідно до п. 8 Порядку, отримувачем може бути фізична особа, яка має намір розпочати підприємницьку діяльність і бере на себе зобов`язання зареєструватися фізичною особою - підприємцем або створити юридичну особу у випадку отримання позитивного рішення про надання мікрогранту.

У відповідності до п. 9 Порядку, заява на отримання мікрогранту формується отримувачем особисто або у відділенні уповноваженого банку засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія) після проходження ним ідентифікації та автентифікації з використанням інтегрованої системи електронної ідентифікації, електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, та/або інших засобів ідентифікації, які дають змогу однозначно встановлювати особу отримувача.

Заява формується засобами Порталу Дія у довільній формі, придатній для сприйняття її змісту, відповідно до відомостей, визначених пунктами 10 і 11 цього Порядку. Формування заяви закінчується накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису або електронної системи ВаnkID.

Інформація, зазначена в Заяві Клієнта передається з Порталу Дія до інформаційних ресурсів банку у спосіб, визначений Договором про інформаційну взаємодію, укладеним між Банком, Міністерством цифрової трансформації України та технічним адміністратором Порталу Дія.

Відповідно до п. 16 Порядку після формування заяви засобами Порталу Дія заява блокується для редагування та передається:

- уповноваженому банку відповідно до договору про інформаційну взаємодію між Мінцифри технічним адміністратором Порталу Дія та уповноваженим банком;

- Державному центру зайнятості шляхом надання доступу (підключення робочих місць) співробітників центру зайнятості до Порталу Дія.

Обмін інформацією здійснюється в електронній формі з дотриманням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про захист персональних даних», «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах».

Судом встановлено, що 08.07.2022 позивач через портал Дія за допомогою власних технічних засобів сформував заяву на участь у державній програмі по отриманню мікрогранту в сумі 250000,00 грн, з цільовим призначенням відкриття салону краси, відповідно до наведеного вище Порядку.

Згідно п. 17 Порядку рішення про надання мікрогранту приймається Державним центром зайнятості не пізніше ніж протягом десяти робочих днів з дня кінцевого строку подання заяв на основі інформації уповноваженого банку, яка включає оцінку бізнес-плану та результати перевірки ділової репутації отримувача, а також оцінку співбесіди з отримувачем, проведеної регіональними центрами зайнятості. Порядок обміну та передачі документів між уповноваженим банком та Державним центром зайнятості визначається договором про взаємодію.

При цьому, згідно п. 18 Порядку, порядок проведення оцінювання заяв, критерії оцінювання та необхідна кількість балів (оцінка) для прийняття рішень Державним центром зайнятості визначаються Мінекономіки.

Згідно п. 19 Порядку, після формування переліку заяв, перевірки ділової репутації та оцінки бізнес-плану уповноважений банк надсилає їх до Державного центру зайнятості в електронній формі для подальшої передачі регіональному центру зайнятості. Регіональний центр зайнятості проводить особисту співбесіду з отримувачем та надсилає результати співбесіди до Державного центру зайнятості. Державний центр зайнятості забезпечує прийняття рішень про надання мікрогрантів та інформування отримувачів про прийняте рішення відповідно до договору про взаємодію.

Уповноважений банк засобами програмного забезпечення з використанням інформаційних джерел, що ним використовуються у своїй діяльності, проводить перевірку ділової репутації та оцінювання бізнес-плану отримувача.

Перевірка ділової репутації проводиться за критеріями, зазначеними у договорі про взаємодію, зокрема: корупційні дії; наявність судових справ, зокрема кримінальних; відкриті виконавчі та кримінальні провадження; наявність справи про банкрутство; наявність податкового боргу; арешт майна; шахрайство; санкційні списки.

Оцінювання бізнес-плану отримувача здійснюється за критеріями, зазначеними у договорі про взаємодію, зокрема: кредитна історія; власний внесок (якщо такий внесок передбачений бізнес-планом); наявність власних активів; досвід ведення бізнесу; життєздатність бізнес-ідеї; реалістичність бізнес-плану.

Так, до заяви від 08.07.2022 було долучено бізнес-план на суму 250 000,00 грн, з яких:

1) придбання обладнання для здійснення господарської діяльності 80 000,00 грн (придбання мийки, крісла перукарські, дзеркала перукарські, возики, стелаж-лабораторію, манікюрні столи, педікюрне крісло (косметичне), крісло майстра манікюру (клієнта), диван для відвідувачів, стійка адміністратора, пуф педикюрний, шкаф для препаратів, возик косметичний, пральна машинка, сушарка, стерилізатор, сухожаровий, лампа ультрафіолет, фени, машини для стрижки, прасочка для випрамлення, щіпці для накрутки, ваги, ванночки для педикюру, воскоплав, бойлер, санітарне приладдя, пеньюар для стрижки, форма працівників, інвентар, гардероб сейф, стіл журнальний);

2) закупівля сировини, матеріалів 120 000,00 грн (в цю суму входить початкова закупка сировини та матеріалів (з розрахунку мінімум на 2 місяці);

3) орендна плата за нежитлове приміщення 50 000,00 грн (в цю суму входить оренда приміщення (аванс за перший місяць та резерв за 2 останніх місяці).

19.07.2022 Комісією Волинського обласного центру зайнятості з питань надання мікрогрантів на створення або розвиток власного бізнесу з ФОГІ ОСОБА_1 проведено онлайн співбесіду через платформу zoom.

В ході співбесіди заявниця розповідала (презентувала) свій бізнес - проект, в тому числі про розміри витрат, які повністю співпадали з розмірами витрат коштів мікрогранту вказаними в заяві № 459MZY від 08.07.2022 на отримання гранту на власну справу та бізнес-плані поданому засобами порталу Дія.

Державним центром зайнятості, на підставі проведеної AT «Ощадбанк» оцінки ділової репутації, а також оцінки співбесіди з отримувачем, проведеної Волинським обласним центром зайнятості, було прийняте рішення №81 про надання ФОП ОСОБА_1 мікрогранту на суму 250 000 грн.

10.08.2022 між ФОП ОСОБА_1 та Державним центром зайнятості укладено договір про надання мікрогранту шляхом підписання позивачем заяви про приєднання (наявна в матеріалах справи), що є додатком до цього договору, та подана Уповноваженому банку разом з бізнес-планом з метою укладання цього договору шляхом приєднання до його умов.

Так, згідно умов Договору використання коштів мікрогранту здійснюється за цільовим призначенням, яке обумовлене умовами його падання, визначається бізнес-планом та повинно відповідати цілям, визначеним у бізнес-плані (п. 1 Розділу IV Договору).

Отримувач зобов`язується не використовувати кошти мікрогранту на цілі, відмінні від тих, які визначені у бізнес-плані (п.п. 3 п.2 Розділу VI Договору).

Оплата витрат проводиться уповноваженим банком на цілі встановлені в договорі мікрогранту, па підставі документів, поданих отримувачем.

Пунктом 24 Порядку визначено, що для оплати витрат на цілі, визначені пунктом 5 Порядку та встановлені в договорі мікрогранту, отримувач подає до уповноваженого банку рахунок-фактуру (рахунок, квитанцію, накладну тощо) та договір, укладений між отримувачем і постачальником (продавцем) обладнання, сировини та матеріалів тощо. Оплата витрат на закупівлю обладнання та матеріалів проводиться уповноваженим банком на цілі, визначені пунктом 5 цього Порядку та встановлені в договорі мікрогранту, на підставі документів, зазначених в абзаці першому цього пункту.

Згідно абз.1 п. 21 Порядку, п. 7 розділу IV Договору Державний центр зайнятості через регіональні, міські, районні, міеькрайонні центри зайнятості, філії регіональних центрів зайнятості здійснює моніторинг та контроль виконання умов договору шляхом періодичних виїзних оглядів місця провадження господарської діяльності отримувача протягом трьох років з дня надання йому мікрогранту або до повного виконання обов`язкової умови договору, визначеної абзацом третім пункту 20 цього Порядку.

В ході моніторингового візиту до ФОП ОСОБА_1 01.03.2023 встановлено, що на придбання обладнання для здійснення господарської діяльності позивач використала 70 000 гривень, замість 80 000 грн, які вона передбачала в бізнес-плані поданому засобами Порталу Дія, а на закупівлю сировини, матеріалів використала - 130 000 гривень, замість 120 000 грн, що підтверджується актом моніторингового візиту дотримання умов договору про надання мікрогранту від 01.03.2023.

29.03.2023 Луцькою філією Волинського обласного центру зайнятості з метою встановлення факту цільового/нецільового використання коштів мікрогранту надіслано запит до ІНФОРМАЦІЯ_1 » про надання належним чином посвідченні копії документів, на основі яких перераховані кошти гранту.

У відповіді банку від 26.04.2023 №102.04-12/12311 /2023 надано копії документів, в тому числі бізнес-плану поданого і засвідченого підписом ФОП ОСОБА_1 на основі яких перераховано кошти гранту.

Судом встановлено, що бізнес-план поданий ФОП ОСОБА_1 до банку для здійснення оплат, відрізняється від бізнес-плану поданого засобами Порталу Дія, на підставі якого прийнято рішення про надання мікрогранту. Зокрема, в розділі «Сума Вашого гранту» бізнес-плану поданого ФОП ОСОБА_1 до банку статтю витрат «Придбання обладнання для здійснення господарської діяльності» зменшено на 10 000 гри, а статтю витрат «закупівля сировини, матеріалів» збільшено на 10 000 грн.

Як вбачається з матеріалів справи, для проведення оплати витрат зазначених у бізнес-плані, позивачем надано документи на загальну суму 250 000 гри, а саме:

- за статтею витрат «Придбання обладнання для здійснення господарської діяльності» на загальну суму 70 000 грн - договір поставки від 01.11.2022 №906, рахунок від 15.11.2022 року №ЛА-0065, платіжне доручення від 05.12.2023 №5;

- за статтею витрат «Закупівля сировини та матеріалів» на загальну суму 130 000 грн - договір поставки товарів від 20.04.2020 №20/04/2020, рахунок-фактура №S022-16461 від 17.10.2022, платіжне доручення від 19.10.2022 №2 на суму 59964,54 грн, договір від 03.10.2022, рахунки від 15.10.2022 року №РТ-006025565, №РТ-006025567 та №РТ- 006025566, рахунки на оплату по замовленнях від 20.10.2022 №354817 та №354820, платіжне доручення від 19.10.2022 №3 на суму 45153,36 грн, платіжне доручення від 25.10.2022 №4 на суму 4386,80 грн, договір поставки від 01.12.2022 № 1/12-1, рахунок-фактуру №ЦС-0001196 від 02.12.2022, платіжне доручення від 05.12.2022 №6 на загальну суму 20495,30 грн;

- за статтею витрат «Орендна плата за нежитлове приміщення» на загальну суму 50 000 грн - договір оренди житлового приміщення №31/08-1 від 31.08.2022, рахунок на оплату від 01.09.2022 №65, платіжне доручення від 19.10.2022 №1.

Крім того, в бізнес-плані поданому засобами Порталу Дія Позивач за рахунок коштів мікрогранту планувала придбати більше 30 позицій обладнання па загальну суму 80 000 грн, натомість придбано лише 2 перукарські мийки Styleplus та 5 крісел клієнта Vital на загальну суму 70 000 грн.

Суд звертає увагу, що згідно умов Договору позивач зобов`язалася використати кошти мікрогранту за цільовим призначенням, яке обумовлене умовами надання мікрогранту на цілі визначені у бізнес-плані (розділ І, п. 1-2, п. 4, п. 3 розділу IV) та не використовувати кошти мікрогранту на цілі, відмінні від тих, які визначені у бізнес-плані (п. 3 розділу V, пп. 3 п. 2 VI).

Абзацом 5 пункту 24 Порядку передбачено можливість отримувача змінити цільове призначення коштів мікрогранту, у разі зміни цільового призначення отримувач звертається до Державного центру зайнятості з відповідною заявою, з обгрунтуванням зміни цільового призначення коштів мікрогранту. Комісія Державного центру зайнятості на найближчому засіданні приймає рішення, про що інформує отримувача листом на електронну пошту. Державний центр зайнятості повідомляє уповноважений банк протягом п`яти робочих днів з моменту прийняття позитивного рішення щодо зміни цільового призначення.

Отже, ФОП ОСОБА_1 не була позбавлена можливості звернутися до Державного центру зайнятості щодо зміни цільового призначення коштів мікрогранту в передбачений законодавством спосіб.

Однак, з листа Державного центру зайнятості від 18.05.2023 № 33/1122/3229-23 вбачається, що остання не зверталася щодо зміни цільового призначення коштів мікрогранту, відповідно Державним центром зайнятості рішення щодо погодження змін цільового призначення коштів мікрограиту не приймалося, додаткова угода до Договору про падання мікрограиту не укладалась.

Оплата витрат проводиться уповноваженим банком на цілі встановлені в договорі мікрограиту, па підставі документів, поданих отримувачем.

Однак, суд зауважує, що проведення платежів банком не змінює того факту, що кошти мікрограиту були використані не за цільовим призначенням, адже Порядком та умовами Договору чітко визначено процедуру внесення змін до бізнес-плану. І жодних виключень чинним законодавством не передбачено.

Виходячи з наведеного саме на отримувача покладено обов`язок не використовувати кошти мікрогранту на цілі відмінні від тих, які визначені у бізнес-плані та подавати до банку документи для оплати витрат визначених бізнес-планом.

Пунктом 15 Порядку встановлено, що відповідальність за недостовірність відомостей, що містяться в заяві та, відповідно, в бізнес-плані, адже відповідно до абз 3 п. 9 Порядку бізнес-план є невід`ємним додатком до заяви, несе отримувач.

Відповідно до абз. 3 п. 21 Порядку, абз. 2 п. 7 Розділу IV, пп. б п. 2 Розділу VI, п. 7 Розділу VII Договору, у разі неможливості встановлення факту цільового використання мікрогранту або встановлення факту нецільового використання мікрогранту під час моніторингу та контролю за додержанням умов договору мікрогранту, який здійснюється центром зайнятості, витрачені кошти протягом одного місяця повертаються отримувачем на спеціальний рахунок, відкритий в уповноваженому банку, для подальшого їх перерахування на рахунок, з якого здійснюється перерахування мікрогранту.

Таким чином, оскільки використовувати кошти мікрогранту на цілі, відмінні від тих, які визначені у бізнес-плані, не є можливим, позивач із заявою до Державного центру зайнятості щодо зміни цільового призначення не зверталася, відтак суд дійшов висновку, що даний бізнес-план не співпадає із фактично поданим бізнес-планом, а тому виділені кошти на придбання обладнання, необхідного для провадження господарської діяльності грантоотримувачем та на закупівлю сировини та матеріалів використані не за призначенням, а оскаржуваний наказ є правомірним.

Згідно статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

З врахуванням вищевикладеного, повно і всебічно з`ясувавши обставини, які мають значення для правильного вирішення справи, оцінюючи наявні в справі докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні на предмет належності, допустимості та достовірності кожного доказу окремо, а також достатності та взаємного зв`язку доказів у їх сукупності, як того вимагає процесуальне законодавство, проаналізувавши норми матеріального права, які належить застосувати до спірних правовідносини, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.

Оскільки суд відмовляє у задоволенні позову, то судові витрати не підлягають відшкодуванню позивачу.

Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову поданому адвокатом Семенюк Ліною Вадимівною в інтересах фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Волинського обласного центру зайнятості, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» про визнання протиправним та скасування наказу - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ф. А. Волдінер

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.07.2024
Оприлюднено15.07.2024
Номер документу120344453
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —140/2936/24

Постанова від 23.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Рішення від 11.07.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

Ухвала від 29.03.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

Ухвала від 22.03.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Волдінер Фелікс Арнольдович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні