Рішення
від 11.07.2024 по справі 140/4264/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 липня 2024 року ЛуцькСправа № 140/4264/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Димарчук Т.М.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ФЕНІКСБРОК до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю ФЕНІКСБРОК (далі - ТОВ ФЕНІКСБРОК, позивач), звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2) про:

- визнання протиправними та скасування рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області (далі - Комісія ГУ ДПС у Волинській області) від 24 жовтня 2023 року №9778345/44621214, №9778338/44621214, №9778335/44621214 про відмову в реєстрації податкових накладних від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29 в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН);

- зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати подані ТОВ ФЕНІКСБРОК податкові накладні від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29 в ЄРПН.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на виконання договору купівлі-продажу від 05 вересня 2023 року №48, укладеного між ТОВ ФЕНІКСБРОК (продавець) та ПП ВЕЛАМ-ЗАХІД(покупець), позивачем на підставі видаткової накладної від 12 вересня 2023 року №0-00000023 здійснено продаж вантажного автомобіля марка «MERCEDES-BENZ», модель «SPRINTER», 2011 року випуску, кузов № НОМЕР_1 на суму 697 360,00 грн (в т.ч. ПДВ116226,67 грн).

На виконання умов договору купівлі-продажу оплата за поставлений транспортний засіб проведена ПП ВЕЛАМ-ЗАХІД 07 вересня 2023 року на суму 190000,00 грн, 08 вересня 2023 року на суму 364000,00 грн та 11 вересня 2023 року на суму 143360,00 грн.

Відповідно до вимогстатті 201 Податкового кодексу України, позивачем за даною операцією (по факту оплати) було сформовано податкові накладні від 07 вересня 2023 року №27 на суму 190000,00 грн (в т.ч. ПДВ31666,67 грн), від 08 вересня 2023 року №28 на суму 364000,00 грн (в т.ч. ПДВ60666,67 грн) та від 11 вересня 2023 року №29 на суму 143360,00 грн (в т.ч. ПДВ23893,33 грн) та скеровано їх для реєстрації в ЄРПН.

Відповідно до квитанцій від 13 вересня 2023 року їх реєстрація була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку із тим, що платник податку відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

На виконання положень Порядку №1165 позивач Комісії ГУ ДПС у Волинській області через електронний кабінет платника податків надав повідомлення від 12 жовтня 2023 року №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, а саме, первинні документи щодо реалізації транспортного засобу ПП ВЕЛАМ-ЗАХІД, які підтверджують реальність здійснення даної господарської операції.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН позивачу 17 жовтня 2023 року надіслано повідомлення №9727827/44621214, №9727818/44621214, №9727824/44621214 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, а саме: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; первинних документів щодо постачання, придбання, товарів; інвентаризаційні описи рахунків-фактур, інвойсів; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків. У графі «Додаткова інформація» вказано: відсутні розрахунки по операціях з нерезидентом, інвентаризаційні відомості щодо залишків товарів, довіреність.

Комісія регіонального рівня ГУ ДПС у Волинській області, незважаючи на надіслані позивачем 19 жовтня 2023 року повідомлення з поясненнями та додані до них первинні документи, прийняла рішення від 24 жовтня 2023 року №9778345/44621214 про відмову в реєстрації податкової накладної від 07 вересня 2023 року №27 в ЄРПН, №9778338/44621214 про відмову в реєстрації податкової накладної від 08 вересня 2023 року в ЄРПН та №9778335/44621214 про відмову в реєстрації податкової накладної від 11 вересня 2023 року №29 в ЄРПН з наступної підстави: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

Позивач вважає, що при розгляді його пояснень та при прийнятті спірних рішень Комісією ГУ ДПС у Волинській області не досліджено в сукупності всіх обставин спірних правовідносин, не надано оцінку тим документам, що надані разом із поясненнями. Спірні рішення прийняті без наявності правових та фактичних підстав, позаяк платник надав пояснення та первинні документи щодо господарської операції, згідно якої складені податкові накладні від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29, а поданих після зупинення реєстрації ПН позивачем первинних документів є достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Надані первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, узгоджуються між собою, відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію.

Позивач не погоджується із рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області та зауважує, що надіслані квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять конкретної вимоги щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в таких податкових накладних, для розгляду питання прийняття рішення про їх реєстрацію в ЄРПН. У спірному рішенні не зазначено, які вимоги законодавства порушено при складанні документів. Натомість, позивачем на розгляд комісії регіонального рівня в достатній мірі надано пакет документів для підтвердження здійснення господарської операції, які сукупно свідчать про факт її реального здійснення та є достатніми для реєстрації в ЄРПН спірних податкових накладних.

З наведених підстав позивач просить позов задовольнити повністю.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У поданому до суду 07.05.2024 відзиві на позовну заяву(а.с.94-98) представник ГУ ДПС у Волинській області та ДПС України позовні вимоги не визнала та зазначила, що ТОВ ФЕНІКСБРОК не було надано копій усіх необхідних документів, що підтверджують реальність вчинення господарської операції, визначених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 12.12.2019 №520.

Зокрема, ТОВ ФЕНІКСБРОК виписано для ПП ВЕЛАМ-ЗАХІДподаткові накладні від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29 щодо продажу вантажного автомобіля марка «MERCEDES-BENZ», модель «SPRINTER», 2011 року випуску, кузов № НОМЕР_1 .

Податкові накладні була подані позивачем для реєстрації в ЄРПН, однак, згідно з квитанціями від 13 вересня 2023 року їх реєстрація зупинена на підставі підпункту201.16 статті 201 Податкового кодексу України(далі -ПК України) у зв`язку із тим, що платник податку відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Позивачем для підтвердження реєстрації податкових накладних від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29 подано до контролюючого органу повідомлення від 12 жовтня 2023 року №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено та наступні документи: свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу; довіреніть ОСОБА_1 ; ВМД; рахунок-фактуру від 05 вересня 2023 року; акт огляду реалізованого транспортного засобу; договір купівлі-продажу від 05 вересня 2023 року №48; акт технічного стану транспортного засобу; видаткову накладну; акт прийому-передачі транспортного засобу; виписки банку від 07 вересня 2023 року, 08 вересня 2023 року, 11 вересня 2023 року; контракт № 5675-ЕЕ-51-67 від 12 грудня 2022 року.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, розглянуто надані матеріали та 17 жовтня 2023 року надіслано повідомлення №9727827/44621214, №9727818/44621214, №9727824/44621214 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. У графі «Додаткова інформація» вказано: відсутні розрахунки по операціях з нерезидентом, інвентаризаційні відомості щодо залишків товарів, довіреність.

Позивач скористався своїм правом про надання додаткових пояснень та документів та надав повідомлення від 19 жовтня 2023 року №1 з наступними документами: акт №У-000000019 від 31 серпня 2023 року; договір перевезення вантажу №1; акт №281 від 31 липня 2023 року; виписку банку від 27 вересня 2023 року; інвойс №1017; додаткову угоду до договору №43-П від 10 квітня 2023 року; договір №43-П; виписки банку; акт № 252 від 30 червня 2023 року; акт здачі-приймання робіт №1.

За результатами розгляду поданих документів комісією регіонального рівня прийнято рішення від 24 жовтня 2023 року №9778345/44621214 про відмову в реєстрації податкової накладної від 07 вересня 2023 року №27 в ЄРПН, №9778338/44621214 про відмову в реєстрації податкової накладної від 08 вересня 2023 року в ЄРПН та №9778335/44621214 про відмову в реєстрації податкової накладної від 11 вересня 2023 року №29 в ЄРПН з підстав: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

Представник відповідачів вказує, що до контролюючого органу не надано розрахункові документи по операціях з нерезидентом, інвентаризаційні відомості щодо залишків товарів.

З наведених підстав вважає, що оскаржувані рішення є правомірними та прийнятими з дотриманням вимог чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, а позовна вимога про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкові накладні від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29 також не підлягає задоволенню, оскільки її задоволення є втручанням в дискреційні повноваженні відповідача-2.

З урахуванням зазначеного представник відповідачів просить у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю, а справу розглянути в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Разом з тим, суд вказує на те, що за змістомстатті 162 КАС Україниу відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, позаяк заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимогстатті 167 КАС України. Отже, заявлене у відзиві представником ГУ ДПС у Волинській області клопотання про розгляд справи за участю сторін не підлягало судом вирішенню по суті.

У поданій до суду 09 травня 2024 року відповіді на відзив представник позивача підтримала вимоги заявлені у позовній заяві та зазначила, що відзив не містить будь-яких спростувань стосовно обставин викладених в адміністративному позові, так і додаткових аргументів на підтвердження правомірності та підстав винесення спірних рішень (а.с.108-111).

У поданих до суду 21 травня 2024 року додаткових поясненнях представник відповідачів зазначила, що у квитанції від 13 вересня 2023 року вказано, що реєстрація податкових накладних була зупинена на підставі того, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 12 вересня 2023 року №47511 комісією регіонального рівня відповідно до пункту 6 Порядку №1165, у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності прийнято рішення про: відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Позивач мав би надати до контролюючого органу повний та достатній пакет документів, передбачений пунктом 5 Порядку №520. Хоча позивач і скористався своїм правом про надання додаткових пояснень та документів та надав повідомлення від 19 жовтня 2023 року №1, проте до контролюючого органу не надано розрахункові документи по операціях з нерезидентом, інвентаризаційні відомості щодо залишків товарів.

Суд, перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.

ТОВ ФЕНІКСБРОК зареєстроване як юридична особа 08 вересня 2021 року, види діяльності товариства (згідно кодів КВЕД): 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (основний); 45.11 - торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами; та інші види.

12 грудня 2022 року між ТОВ ФЕНІКСБРОК (покупець) та компанією Mons Albus s.r.o (продавець, Чеська Республіка) було укладено контракт №5675-ЕЕ-51-67, згідно якого продавець зобов`язується поставити, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити згідно інвойсів автомобілі легкові нові та бувші у використанні, вантажні автомобілі та сідельні тягачі нові та бувші у використанні, мікроавтобуси та автобуси нові та бувші у використанні, причіпи, напівпричіпи нові та бувші у використанні, спеціальну будівельну техніку нову та бувшу у використанні, спеціальну сільськогосподарську техніку нову та бувшу у використанні, мотоцикли, квадроцикли та іншу мототехніку нову та бувшу у використанні. Загальна вартість діючого контракту становить 10000000 Євро або 10000000 дол. США. Ціни на товар будуть зазначені в інвойсі (та/або проформі інвойсі) для відповідної поставки і встановлюється в Євро/дол.США (пункти 1.1, 2.1. контракту) (а.с.49-50).

Відповідно до пункту 3.1 контракту покупець здійснює оплату вартості окремої поставки товару, обумовленої сторонами, протягом 180 календарних днів з моменту поставки.

На підставі вказаного контракту та інвойсу №1017 від 22 травня 2023 року, позивач придбав у компанії Mons Albus s.r.o транспортний засіб - вантажний автомобіль марки «MERCEDES-BENZ», модель «SPRINTER», 2011 року випуску, кузов № НОМЕР_1 , який був розмитнений і ввезений на територію України за вантажно-митною декларацією №23UA2051700203340U0 від 18 липня 2023 року за ціною 5250,00 Євро (а.с.51-52).

З метою здійснення основного виду діяльності між ТОВ ФЕНІКСБРОК (продавець) та ПП ВЕЛАМ-ЗАХІД(покупець) укладено договір купівлі-продажу від 05 вересня 2023 року №48, згідно якого продавець передає покупцю товар, а покупець зобов`язаний прийняти його та оплатити погоджену сторонами вартість. Предметом купівлі-продажу є транспортний засіб: вантажний автомобіль марки «MERCEDES-BENZ», модель «SPRINTER», 2011 року випуску, кузов № НОМЕР_1 . Стан транспортного засобу бувший у використанні (пункти 1.1, 1.2 договору) (а.с.67).

У пунктах 2.1, 2.3.1 договору купівлі-продажу визначено, що погоджена ціна товару становить 697360,00 грн, у тому числі ПДВ. Оплата в розмірі 100 % від вартості товару здійснюється протягом 5-ти календарних днів з моменту заключення договору.

Пунктом 3.3 договору купівлі-продажу передбачено, що перехід права власності на товар, а також ризиків випадкового знищення чи пошкодження товару технічним/сервісним обслуговуванням, відбувається в момент прийняття покупцем та підписання видаткової накладної та/або акту прийому-передачі.

На виконання умов договору купівлі-продажу від 05 вересня 2023 року №48, позивачем, на підставі довіреності №26 від 11 вересня 2023 року, передано для ПП ВЕЛАМ-ЗАХІДбувший у використанні вантажний автомобіль марки «MERCEDES-BENZ», модель «SPRINTER», 2011 року випуску, кузов № НОМЕР_1 , загальною вартістю 697360,00 грн (в т.ч. ПДВ116226,67 грн), що підтверджується актом приймання-передачі транспортного засобу від 12 вересня 2023 року та видатковою накладною від 12 вересня 2023 року №0-00000023 на суму 697 360,00 грн (в т.ч. ПДВ116226,67 грн) (а.с.69-70,73-74).

ПП ВЕЛАМ-ЗАХІД, на підставі виставленого позивачем рахунку-фактури від 05 вересня 2023 року №0-00000030, перерахувало на розрахунковий рахунок ТОВ ФЕНІКСБРОК кошти: 07 вересня 2023 року в сумі 190000,00 грн, 08 вересня 2023 року в сумі 364000,00 грн та 11 вересня 2023 року в сумі 143360,00 грн, всього на суму 697360,00 грн, призначення платежу: оплата за автомобіль згідно рахунку від 05 вересня 2023 року №0-00000030, що підтверджується банківськими виписками за 07, 08, 11 вересня 2023 року ПуАТ КБ АКОРДБАНК (м. Київ) (а.с.63-65, 68).

ТОВ ФЕНІКСБРОК відповідно до вимогстатті 201 ПК України за наслідками вказаної господарської операції (по факту оплати товару) склав на адресу ПП ВЕЛАМ-ЗАХІД податкові накладні від 07 вересня 2023 року №27 на суму 190000,00 грн (в т.ч. ПДВ31666,67 грн), від 08 вересня 2023 року №28 на суму 364000,00 грн (в т.ч. ПДВ60666,67 грн) та від 11 вересня 2023 року №29 на суму 143360,00 грн (в т.ч. ПДВ23893,33 грн), які надіслав в електронному вигляді до ДПС України для реєстрації в ЄРПН (а.с.21,23,25).

Згідно з квитанціями від 13 вересня 2023 року вказані податкові накладні доставлено до ДПС України, однак їх реєстрація була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку із тим, що платник податку, яким подано для реєстрації податкову накладну в ЄРПН, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. У квитанції також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН (а.с.22,24,26).

ТОВ ФЕНІКСБРОК з метою реєстрації податкових накладних від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29 надіслало до контролюючого органу в електронному вигляді повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 12 жовтня 2023 року №1, a також пакет документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції, у кількості 14 додатків, а саме: контракт №5675-ЕЕ-51-67 від 12 грудня 2022 року та ВМД №23UA2051700203340U0 від 18 липня 2023 року, що підтверджують придбання реалізованого транспортного засобу у компанї Mons Albus s.r.o (продавець, Чеська Республіка); договір купівлі-продажу від 05 вересня 2023 року №48; видаткову накладну від 12 вересня 2023 року №0-00000023; акт прийому-передачі транспортного засобу від 12 вересня 2023 року; довіреність №26 від 11 вересня 2023 року; рахунок-фактуру від 05 вересня 2023 року №0-00000030 на оплату товару; виписки банку від 07 вересня 2023 року, 08 вересня 2023 року, 11 вересня 2023 року, щодо оплати товару; свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу; акт огляду реалізованого транспортного засобу від 12 вересня 2023 року №8334/23/000636; акт технічного стану транспортного засобу від 12 вересня 2023 року №8334/23/000672 (а.с.49-51,63-65,67-74).

Вказані пояснення та документи були отримані ГУ ДПС у Волинській області, що підтверджується квитанціями та не заперечується відповідачем (а.с.28).

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН позивачу 17 жовтня 2023 року надіслано повідомлення №9727827/44621214, №9727818/44621214, №9727824/44621214 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, а саме: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; первинних документів щодо постачання, придбання, товарів; інвентаризаційні описи рахунків-фактур, інвойсів; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків. У графі «Додаткова інформація» вказано: відсутні розрахунки по операціях з нерезидентом, інвентаризаційні відомості щодо залишків товарів, довіреність (а.с.29-34).

Позивач надав повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 19 жовтня 2023 року №1 та додаткові документи у кількості 10 штук: договір №43-П від 10 квітня 2023 року; додаткову угоду до договору №43-П від 10 квітня 2023 року; акт здачі приймання-робіт № 252 від 30 червня 2023 року; акт здачі приймання-робіт №281 від 31 липня 2023 року; акт здачі приймання-робіт №У-000000019 від 31 серпня 2023 року; договір перевезення вантажу №1; акт здачі-приймання робіт №1 від 26 вересня 2023 року; виписку банку від 27 вересня 2023 року; №1017 від 22 травня 2023 року (а.с.52,53-61,66,75-76).

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення від 24 жовтня 2023 року №9778345/44621214 про відмову в реєстрації податкової накладної від 07 вересня 2023 року №27 в ЄРПН, рішення від 24 жовтня 2023 року №9778338/44621214 про відмову в реєстрації податкової накладної від 08 вересня 2023 року в ЄРПН та рішення від 24 жовтня 2023 року №9778335/44621214 про відмову в реєстрації податкової накладної від 11 вересня 2023 року №29 в ЄРПН з наступної підстави: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку (а.с.37-39).

Спірні рішення 27 жовтня 2023 року були оскаржені позивачем в адміністративному порядку до ДПС України. Проте, рішеннями ДПС України від 03 листопада 2023 року №77515/44621214/2, №77415/44621214/2, №77414/44621214/2 за результатами розгляду скарг щодо рішень про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, скарги позивача залишено без задоволення, а рішення комісії - без змін (а.с.40-48).

ТОВ ФЕНІКСБРОК, не погоджуючись із рішеннями комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН, звернулося із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною другоюстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюєПК України.

Відповідно до абзацу 1пункту 201.1 ПК Українина дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, яка набула чинності з 01.02.2020, серед іншого, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Згідно з пунктом 4 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 встановлено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктом 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Також відповідно до пункту 7 Порядку №1165 У разі коли за результатами автоматизованого моніторингуподаткової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

За приписами пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

За приписами пункту 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстраціїподаткової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно доПорядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Як зазначалося вище, у квитанціях від 13 вересня 2023 року про зупинення реєстрації податкових накладних від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29 в ЄРПН вказано про причини зупинення реєстрації цієї податкової накладної - відповідність платника пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Додатком 1 до Порядку №1165 визначені критерії ризиковості платника ПДВ, у пункті 8 яких вказано: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстраціїподатковій накладній/розрахунку коригування.

Як установлено судом реєстрація спірної податкової накладної була зупинена на підставі пункту 201.16 статті 201 ПК України, у зв`язку із тим, що комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН було прийнято рішення про відповідність ТОВ ФЕНІКСБРОК пункту 8 Критеріїв ризикованості платника податку на додану вартість.

За змістом пункту 2 Порядку №1165 ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням нормпідпункту аабобпункту 185.1 статті 185,підпункту аабобпункту 187.1 статті 187,абзацу першого пунктів 201.1,201.7,201.10статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

У квитанціях від 13 вересня 2023 року про зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН.

Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.

У постанові Верховного Суду від 22 липня 2019 року у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216, далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

За правилами пункту 4 Порядку №520 У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5, 6 Порядку №520 встановлено, що латник податку, який склав податкову накладну / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених упункті 5цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Суд зазначає, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Тобто, наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

Відповідно до пункту 2 Порядку №520 рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначеніпунктом 9цього Порядку, та надсилає його платнику податку на додану вартість (далі - платник податку) засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексута Законів України«Про електронні документи та електронний документообіг»і«Про електронні довірчі послуги» (пункт 3 Порядку №520).

Відповідно до пункту 9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу таЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг»та «Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексутаЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу таЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг»та «Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексутаЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу таЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг»та «Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексутаЗаконів України«Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги`за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Згідно пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення Комісії державної податкової служби повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Як зазначено у спірних рішеннях від 24 жовтня 2023 року №9778345/44621214, №9778338/44621214, №9778335/44621214, підставою для відмови у реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН слугувало ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

На думку суду, позивачем надані податковому органу усі належні документи, які стосуються господарської операції з купівлі-продажу ПП ВЕЛАМ-ЗАХІДбувшого у використанні вантажного автомобіля марка «MERCEDES-BENZ», модель «SPRINTER», 2011 року випуску, кузов № НОМЕР_1 , відповідно до укладеного договору купівлі-продажу від 05 вересня 2023 року №48, достатні для прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію в ЄРПН податкових накладних від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29 .

Так для підтвердження господарської операції купівлі-продажу ПП ВЕЛАМ-ЗАХІДбувшого у використанні вантажного автомобіля марка «MERCEDES-BENZ», модель «SPRINTER», 2011 року випуску, кузов № НОМЕР_1 на суму 697360,00 грн, позивачем складено видаткову накладну від 12 вересня 2023 року №0-00000023 на суму 697360,00 грн (в т.ч. ПДВ116226,67 грн), а отриманий товар покупець ПП ВЕЛАМ-ЗАХІД на підставі рахунку-фактури від 05 вересня 2023 року №0-00000030 оплатив 07 вересня 2023 року в сумі 190000,00 грн, 08 вересня 2023 року в сумі 364000,00 грн та 11 вересня 2023 року в сумі 143360,00 грн, що підтверджується банківськими виписками за 07, 08, 11 вересня 2023 року ПуАТ КБ АКОРДБАНК (м. Київ) з призначенням платежу: оплата за автомобіль згідно рахунку від 05 вересня 2023 року №0-00000030 (а.с.63-65, 68,70).

Акт приймання-передачі транспортного засобу від 12 вересня 2023 року згідно з пунктом 3.3. договору купівлі-продажу від 05 вересня 2023 року №48, підтверджує факт передачі транспортного засобу покупцю ПП ВЕЛАМ-ЗАХІД (а.с.73).

Отже, вищезазначені документи вказують на виконання обов`язків сторонами за договором купівлі-продажу від 05 вересня 2023 року №48, первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту та у суду відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарські операції.

ТОВ ФЕНІКСБРОК, разом із повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено надано податковому органу документи на підтвердження настання подій, з якими чинне законодавство пов`язує право платника на віднесення сум податку до податкового кредиту за господарською операцією купівлі-продажу бувшого у використанні вантажного автомобіля марка «MERCEDES-BENZ», модель «SPRINTER», 2011 року випуску, кузов № НОМЕР_1 .

Посилання контролюючого органу у повідомленнях від 17 жовтня 2023 року №9727827/44621214, №9727818/44621214, №9727824/44621214 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, а саме у графі «Додаткова інформація» на відсутність розрахунків по операціях з нерезидентом суд уважає необґрунтованим, оскільки придбаний на підставі контракту №5675-ЕЕ-51-67 від 12 грудня 2022 року (укладеного між ТОВ ФЕНІКСБРОК (покупець) та компанією Mons Albus s.r.o (продавець)) бувший у використанні вантажний автомобіль марка «MERCEDES-BENZ», модель «SPRINTER», 2011 року випуску, кузов № НОМЕР_1 був розмитнений і ввезений на територію України згідно ВМД №23UA2051700203340U0 від 18 липня 2023 року, що контролюючим органом не заперечується. Натомість податкові накладні від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29 (реєстрація яких в ЄРПН зупинена) складені за зовсім іншою господарською операцією на підставі купівлі-продажу транспортного засобу за договором купівлі-продажу від 05 вересня 2023 року №48 (на підтвердження якої було надано банківські виписки за 07, 08, 11 вересня 2023 року ПуАТ КБ АКОРДБАНК (м. Київ)), а відтак, ненадання платіжних документів щодо розрахунків по операціях з нерезидентом не може бути підставою для прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Крім того, згідно п. 3.1 зовнішньоекономічного контракту №5675-ЕЕ-51-67 від 12 грудня 2022 року покупець здійснює оплату вартості окремої поставки товару, обумовленої сторонами, протягом 180 календарних днів з моменту поставки. Оскільки, відповідно до ВМД №23UA2051700203340U0 поставка відбулась 18 липня 2023 року, крайній строк оплати за товар наступає 18 лютого 2024 року.

Таким чином, згідно умов договору та чинного законодавства, на момент подачі пояснень до податкового органу такі документи могли бути відсутні у позивача на законних підставах.

Слід також зазначити, що у спірних рішеннях та відзиві на позов відповідачами не висловлювалось жодних доводів щодо недостатності первинних документів по взаємовідносинах з ПП ВЕЛАМ-ЗАХІД, за наслідками здійснення операції за якою виписувались спірні податкові накладні, наявності суттєвих недоліків у їх оформленні чи підписання таких документів неуповноваженими особами. А відсутність розрахунків по операціях з нерезидентом, у якого позивачем було придбано реалізований ПП ВЕЛАМ-ЗАХІД товар, не є підставою для сумніву достовірності здійснення господарської операції з купівлі-продажу ПП ВЕЛАМ-ЗАХІД бувшого у використанні вантажного автомобіля марка «MERCEDES-BENZ», модель «SPRINTER», 2011 року випуску, кузов № НОМЕР_1 та правомірності складання податкових накладних від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29.

Відтак, суд дійшов висновку, що подані позивачем документи для реєстрації податкових накладних від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29 підтверджують факт здійснення господарських операцій з купівлі-продажу транспортного засобу та товариство правомірно виписало податкові накладні та надіслало їх для реєстрації в ЄРПН.

Суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28 листопада 2019 року у справі №1640/2650/18, від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18, від 23 квітня 2021 року у справі №140/2456/18.

Суд також вважає за необхідне зазначити, що відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 198.2. статті 198 ПК України, передбачено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПКУ на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) у встановлений ПКУ (2755-17) термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПКУ).

Оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на відповідну суму ПДВ кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника податку ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про оплату платником податку товарів, то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть документи, що засвідчують факт зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, і такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

Отже, настання першої з подій, а саме, факту оплати ПП ВЕЛАМ-ЗАХІД товару 07 вересня 2023 року в сумі 190000,00 грн, 08 вересня 2023 року в сумі 364000,00 грн та 11 вересня 2023 року в сумі 143360,00 грн, є підставою для виникнення податкових зобов`язань у позивача та формування ним податкових накладних від 07 вересня 2023 року №27 на суму 190000,00 грн (в т.ч. ПДВ31666,67 грн), від 08 вересня 2023 року №28 на суму 364000,00 грн (в т.ч. ПДВ60666,67 грн) та від 11 вересня 2023 року №29 на суму 143360,00 грн (в т.ч. ПДВ23893,33 грн).

З огляду на встановлені судом обставини, підстави для прийняття комісією ГУ ДПС у Волинській області рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН відсутні.

Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

У даному випадку відповідач 1 як суб`єкт владних повноважень не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навів обґрунтованих мотивів законності прийняття спірних рішень, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29.

На підставі аналізу норм законодавства, що врегульовує спірні правовідносини, та встановлених обставин у справі суд дійшов висновку, про наявність підстав для визнання протиправними та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Волинській області від 24 жовтня 2023 року №9778345/44621214, №9778338/44621214, №9778335/44621214 про відмову в реєстрації податкових накладних від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29, а отже про задоволення позову у цій частині позовних вимог.

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29в ЄРПН, то суд враховує, що відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків. Разом з тим, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

За приписами частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, окрім іншого, визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням (пункт 20 Порядку №1246).

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України.

Таким чином, оскільки суд дійшов висновку про протиправність спірних рішень, а подані позивачем пояснення та документи, на думку суду, підтверджують здійснення господарської операції, за якою складені спірні податкові накладні, ознак порушення вимог законодавства щодо їх складення вони не містять та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, похідну позовну вимогу про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29 в ЄРПН також належить задовольнити. Задоволення такої позовної вимоги є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Зазначений висновок відповідає правовій позиції Верховного Суду, викладеній у постановах від 28 листопада 2019 року у справі №1640/2650/18, від 22 липня 2019 року у справі №815/2985/18.

За наведених вище обставин справи та положень чинного законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправними та скасування рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Волинській області від 24 жовтня 2023 року №9778345/44621214, №9778338/44621214, №9778335/44621214 про відмову в реєстрації податкових накладних від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29 та зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН вказані податкові накладні.

Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

За змістом частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно із платіжними інструкціями від 21 березня 2024 року №13 та від 06 лютого 2024 року за подання адміністративного позову у даній справі ТОВ ФЕНІКСБРОК було сплачено судовий збір в сумі 9084,00 грн (а.с.17-18).

Відтак, оскільки цим рішенням позов задоволено повністю, тому за рахунок бюджетних асигнувань відповідача Головного управління ДПС у Волинській області (яким винесено протиправне рішення) на користь позивача необхідно присудити судові витрати в сумі 9084,00 грн.

Керуючись статтями 139, 243-246, 255,262, КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю ФЕНІКСБРОК до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області від 24 жовтня 2023 року №9778345/44621214, №9778338/44621214, №9778335/44621214 про відмову в реєстрації податкових накладних від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати подані Товариством з обмеженою відповідальністю ФЕНІКСБРОК податкові накладні від 07 вересня 2023 року №27, від 08 вересня 2023 року №28, від 11 вересня 2023 року №29 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ФЕНІКСБРОК за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судовий збір у розмірі 9084,00 грн (дев`ять тисяч вісімдесят чотири гривні 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю ФЕНІКСБРОК (43020, Волинська область, місто Луцьк, вул. Рівненська, буд. 76А, код ЄДРПОУ 44621214).

Відповідач: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, буд. 4, код ЄДРПОУ 44106679)

Відповідач 2: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393).

СуддяТ.М. Димарчук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.07.2024
Оприлюднено15.07.2024
Номер документу120344569
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —140/4264/24

Ухвала від 20.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 26.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 26.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 09.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Рішення від 11.07.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні