ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 липня 2024 року м. Житомир справа № 240/29997/23
категорія 111030600
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Токаревої М.С., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Виробниче підприємство "ВАЛС" до Головного управління ДПС у Житомирській області, Державної податкової служби України про визнання протиправим та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Виробниче підприємство "ВАЛС" (далі Товариство, ТОВ «ВП «ВАЛС», позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Житомирській області (далі Управління, ГУ ДПС у Житомирській області, відповідач) та Державної податкової служби України, в якому просило визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, щодо відмови в реєстрації податкових накладних ТОВ «ВП «Валс» від 20.07.2023: № 9221930/37448443 (податкова накладна № 2 від 20.12.2021); № 9221924/37448443 (податкова накладна № 3 від 21.12.2021); № 9221925/37448443 (податкова накладна № 4 від 28.12.2021); № 9221928/37448443 (податкова накладна № 8 від 31.12.2021); № 9221922/37448443 (податкова накладна № 9 від 31.12.2021); № 9221927/37448443 (податкова накладна № 10 від 31.12.2021); № 9221923/37448443 (податкова накладна № 11 від 31.12.2021); № 9221926/37448443 (податкова накладна № 12 від 31.12.2021); № 9221929/37448443 (податкова накладна № 13 від 31.12.2021); № 9221916/37448443 (податкова накладна № 1 від 11.01.2022); № 9221917/37448443 (податкова накладна № 2 від 12.01.2022); № 9221912/37448443 (податкова накладна № 3 від 18.01.2022); № 9221918/37448443 (податкова накладна № 4 від 27.01.2022); № 9221915/37448443 (податкова накладна № 8 від 31.01.2022); № 9221914/37448443 (податкова накладна № 9 від 31.01.2022); № 9221913/37448443 (податкова накладна № 10 від 31.01.2022); № 9221919/37448443 (податкова накладна № 1 від 24.02.2022); № 9221920/37448443 (податкова накладна № 2 від 24.02.2022); № 9221921/37448443 (податкова накладна № 3 від 24.02.2022); зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені ТОВ «ВП «Валс» податкові накладні № 2 від 20.12.2021, № 3 від 21.12.2021, № 4 від 28.12.2021, № 8 від 31.12.2021, № 9 від 31.12.2021, № 10 від 31.12.2021, № 11 від 31.12.2021, № 12 від 31.12.2021, № 13 від 31.12.2021, № 1 від 11.01.2022, № 2 від 12.01.2022, № 3 від 18.01.2022, № 4 від 27.01.2022, № 8 від 31.01.2022, № 9 від 31.01.2022, № 10 від 31.01.2022, № 1 від 24.02.2022, № 2 від 24.02.2022, № 3 від 24.02.2022 датами їх подання.
В обґрунтування заявлених позовних вимог Товариство зазначає, що оскаржувані рішення є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки позивачем надано до контролюючого органу всі необхідні документи, які підтверджують реальність здійснення господарських операцій та правомірність складення податкових накладних.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду позов прийнято до провадження, призначено справу до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження та надано відповідачам строк для подання відзивів на позов.
На адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач (Державна податкова служба України) просить у задоволенні позову відмовити. Зазначає, що платником податку надано неповний пакет документів для реєстрації податкових накладних, що, в свою чергу, і стало підставою для прийняття оскаржуваних рішень.
Ухвалою суду у задоволенні заяви ГУ ДПС у Житомирській області про розгляд справи за правилами загального позовного провадження відмовлено.
Відповідно до частини 4 статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Згідно з частиною 5 статті 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.
З матеріалів справи вбачається, що 01.07.2015 між ТОВ «ВП «Валс» (як орендодавцем) та ТОВ «Валс Юнайтед Скаффолдінг» (як орендарем) було укладено договір оренди № 01/07-2015, у відповідності до умов якого орендодавець зобов`язався передати, а орендар - прийняти у строкове платне користування (оперативну оренду) майно, найменування, перелік та вартість якого з урахуванням індексації визначено у загальних специфікаціях.
При цьому, пунктом 9.1 договору визначено, що строк його дії вважається продовженим на кожен наступний календарний рік на тих самих умовах, якщо жодна із сторін за 1 місяць до закінчення строку його дії не заявить письмово побажання його припинити.
Також між сторонами підписано додатки (специфікації) № 7-13, № 08-10, № 01-01, № 11-10, № 3-10, № 3-12, № 3-11, № 4-12, № 6-12, № 01-22, № 01-12 до вищевказаного договору оренди, якими визначено перелік елементів будівельної опалубки та розмір орендної плати.
Зокрема, в додатку № 7-13 сторони погодили орендну плату за визначене у ньому обладнання за 30 календарних днів в розмірі 24 653,89 грн., у т.ч. ПДВ; в додатку № 08-10 4 382,15 грн., у т.ч. ПДВ, за 30 календарних днів; в додатку № 01-01 30772,00 грн., у т.ч. ПДВ, за 30 календарних днів; в додатку № 11-10 7 504,00 грн., у т.ч. ПДВ, за 30 календарних днів; в додатку № 3-10 31 360,00 грн., у т.ч. ПДВ, за 30 календарних днів; в додатку № 3-12 19 600,00 грн., у т.ч. ПДВ, за 30 календарних днів; в додатку № 3-11 26 460,00 грн., у т.ч. ПДВ, за 30 календарних днів; в додатку № 4-12 2 263,64 грн., у т.ч. ПДВ, за 30 календарних днів; в додатку № 6-12 19 012,00 грн., у т.ч. ПДВ, за 30 календарних днів; в додатку № 01-22 28420,00 грн., у т.ч. ПДВ, за 30 календарних днів; в додатку № 01-12 37 613,34 грн., у т.ч. ПДВ, за 30 календарних днів.
Передача елементів будівельної опалубки в оренду підтверджується актами прийому-передачі в оренду №1 (від 13.07.2021, від 10.08.2021, від 01.11.2021, від 11.10.2021, від 13.10.2021, від 17.12.2021, від 02.12.2021, від 13.12.2021, від 30.06.2021, від 01.12.2021, від 19.01.2021), а повернення з оренди - актами прийму-передачі з оренди №1 (від 28.12.2021, від 20.12.2021, від 21.12.2021, від 24.02.2022, від 12.01.2022, від 18.01.2022, 11.01.2022, від 27.01.2022, від 24.02.2022, від 31.12.2021, від 24.02.2022).
На виконання пункту 2.11 договору орендарем самостійно здійснено вивіз об`єктів оренди зі складу орендодавця.
Нарахування орендної плати, виходячи з фактичної кількості днів користування об`єктом оренди, підтверджена актами здачі-приймання робіт (надання послуг): № 151 від 28.12.2021 (27 календарних днів), № 149 від 20.12.2021 (19 календарних днів), № 150 від 21.12.2021 (20 календарних днів), № 152 від 31.12.2021 (31 календарний день), № 8 від 31.01.2022 (31 календарний день), № 14 від 24.02.2022 (24 календарні дні), № 153 від 31.12.2021 (31 календарний день), №5 від 12.01.2022 (11 календарних днів), № 154 від 31.12.2021 (15 календарних днів), № 6 від 18.01.2022 (17 календарних днів), № 155 від 31.12.2021 (30 календарних днів), № 4 від 11.01.2022 (10 календарних днів), № 7 від 27.01.2022 (26 календарних днів), № 157 від 31.12.2021 (31 календарний день), № 10 від 31.01.2022 (31 календарний день), № 16 від 24.02.2022 (24 календарні дні), № 9 від 31.01.2022 (9 календарних днів), № 15 від 24.02.2022 (24 календарні дні), № 156 від 31.12.2021 (30 календарних днів).
Про сплату ж ТОВ «Валс Юнайтед Скаффолдінг» орендної плати свідчать наявні в матеріалах справи платіжні доручення № 613 від 21.12.2021, № 628 від 28.12.2021, № 640 від 12.01.2021, № 699 від 21.02.2022, № 802 від 05.10.2022, № 822 від 07.11.2022, № 823 від 08.11.2022, № 824 від 15.11.2022, № 825 від 17.11.2022, № 837 від 07.12.2022, № 854 від 06.01.2023, № 868 від 16.01.2023, № 882 від 02.02.2023, № 890 від 07.02.2023, № 889 від 07.02.2023, № 891 від 10.02.2023, № 898 від 20.02.2023, № 908 від 09.03.2023, № 922 від 06.04.2023, а також картка рахунку 361 по взаєморозрахункам ТОВ «ВП «Валс» та ТОВ «Валс Юнайтед Скаффолдінг» за грудень 2021 - квітень 2023 року.
03.01.2023 Товариством подано на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 2 від 20.12.2021, № 3 від 21.12.2021, № 4 від 28.12.2021, № 8 від 31.12.2021, № 9 від 31.12.2021, № 10 від 31.12.2021, № 11 від 31.12.2021, № 12 від 31.12.2021, №13 від 31.12.2021.
Також, 15.12.2022 подано на реєстрацію податкові накладні № 1 від 11.01.2022, № 2 від 12.01.2022, № 3 від 18.01.2022, № 4 від 27.01.2022, № 8 від 31.01.2022, № 9 від 31.12.2022, № 10 від 31.01.2022, № 1 від 24.02.2022, № 2 від 24.02.2022, № 3 від 24.02.2022.
Проте, позивачем отримано квитанції, з яких вбачається, що документ прийнято, реєстрацію зупинено. У квитанції зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) реєстрація вищевказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 77.32 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів в підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Задля подальшої реєстрації податкових накладних Товариством 03.07.2023 було подано пояснення, до яких додано копії документів, що підтверджують інформацію, наведену у податкових накладних.
Проте, 07.07.2023 на адресу ТОВ «ВП «Валс» надійшли 19 повідомлень про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у яких запропоновано подати додаткові документи.
При цьому, в цих повідомленнях проставлені позначки щодо необхідності подання копій первинних документів щодо придбання товарів/послуг, їх транспортування, навантаження, розвантаження, накладних та розрахункових документів, проте у графі «Додаткова інформація» перелік ненаданих документів відсутній.
13.07.2023 Товариство подало додаткові пояснення (разом з копіями відповідних документів), в яких роз`яснило, що у період 2012 - 2016 років воно здійснювало виробництво опалубочних систем і комплектуючих до них, які використовувались як для безпосереднього продажу будівельним компаніям, так і для подальшої здачі в оренду, а також навело контрагентів, у яких придбавались матеріали для виробництва продукції.
Комісією ГУ ДПС у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, 20.07.2023 прийнято рішення № 9221930/37448443, № 9221924/37448443, № 9221925/37448443, № 9221928/37448443, № 9221922/37448443, № 9221927/37448443, № 9221923/37448443, № 9221926/37448443, № 9221929/37448443, № 9221916/37448443, № 9221917/37448443, № 9221912/37448443, № 9221918/37448443, № 9221915/37448443, № 9221914/37448443, № 9221913/37448443, № 9221919/37448443, № 9221920/37448443, № 9221921/37448443 про відмову у реєстрації податкових накладних № 2 від 20.12.2021, № 3 від 21.12.2021, № 4 від 28.12.2021, № 8 від 31.12.2021, № 9 від 31.12.2021, № 10 від 31.12.2021, № 11 від 31.12.2021, № 12 від 31.12.2021, № 13 від 31.12.2021, № 1 від 11.01.2022, № 2 від 12.01.2022, № 3 від 18.01.2022, № 4 від 27.01.2022, № 8 від 31.01.2022, № 9 від 31.01.2022, № 10 від 31.01.2022, № 1 від 24.02.2022, № 2 від 24.02.2022, № 3 від 24.02.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
В графах «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» проставлено « - ».
03.08.2023 Товариство подало до комісії центрального рівня скарги на рішення комісії регіонального рівня, втім 10.08.2023 отримало рішення за результатами розгляду скарг № 62637/37448443/2, № 62642/37448443/2, № 62687/37448443/2, № 62669/37448443/2, № 62672/37448443/2, № 62670/37448443/2, № 62648/37448443/2, № 62641/37448443/2, № 62638/37448443/2, № 62665/37448443/2, № 62662/37448443/2, № 62684/37448443/2, № 62673/37448443/2, № 62668/37448443/2, № 62677/37448443/2, № 62660/37448443/2, № 62633/37448443/2, № 62630/37448443/2, № 62686/37448443/2, якими скарги залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН - без змін.
Не погоджуючись з рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, Товариство звернулось до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд враховує таке.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює ПК України.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, є об`єктом оподаткування податком на додану вартість.
Так, пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
За змістом пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Так, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 № 1165, що набрала чинності з 01.02.2020, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок № 1165).
Порядок № 1165 визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пункту 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
Додатками № 1 та № 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.
Додатком 3 до Порядку № 1165 встановлено Критерії ризиковості здійснення операцій.
Зокрема, пунктом 1 цього додатку таким критерієм визнано відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Як вже вказувалось в цьому рішенні, в надісланих позивачу квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних в Реєстрі містились загальні посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без визначення їх конкретного переліку.
Разом з тим, в повідомленнях про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів відповідач зазначив про необхідність представлення копій первинних документів щодо придбання товарів/послуг, їх транспортування, навантаження, розвантаження, накладних та розрахункових документів.
В оскаржуваних же рішеннях комісії ДПС від 20.07.2023 № 9221930/37448443, № 9221924/37448443, № 9221925/37448443, № 9221928/37448443, № 9221922/37448443, № 9221927/37448443, № 9221923/37448443, № 9221926/37448443, № 9221929/37448443, № 9221916/37448443, № 9221917/37448443, № 9221912/37448443, № 9221918/37448443, № 9221915/37448443, № 9221914/37448443, № 9221913/37448443, № 9221919/37448443, № 9221920/37448443, № 9221921/37448443 відображено, що їх прийняттю передувало ненадання/часткове надання ТОВ «ВП «ВАЛС» додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Проте, як свідчать матеріали справи, з метою реєстрації податкових накладних № 2 від 20.12.2021, № 3 від 21.12.2021, № 4 від 28.12.2021, № 8 від 31.12.2021, № 9 від 31.12.2021, № 10 від 31.12.2021, № 11 від 31.12.2021, № 12 від 31.12.2021, № 13 від 31.12.2021, № 1 від 11.01.2022, № 2 від 12.01.2022, № 3 від 18.01.2022, № 4 від 27.01.2022, № 8 від 31.01.2022, № 9 від 31.01.2022, № 10 від 31.01.2022, № 1 від 24.02.2022, № 2 від 24.02.2022, № 3 від 24.02.2022 Товариством разом з поясненнями та додатковими поясненнями подавався податковому органу значний пакет (понад 150) документів, а саме: договір оренди № 01/07-2015 від 01.07.2015, у відповідності до якого орендодавець (ТОВ «Виробниче підприємство «ВАЛС») зобов`язалось передати, а орендар (ТОВ «Валс Юнайтед Скаффолдінг») - прийняти у строкове платне користування (оперативну оренду) майно, найменування, перелік та вартість якого з урахуванням індексації визначено у загальних специфікаціях.
Крім того, Товариством подано додатки № 7-13, № 08-10, № 01-01, № 11-10, № 3-10, № 3-12, № 3-11, № 4-12, № 6-12, № 01-22, № 01-12 (специфікації) до договору оренди, якими визначено перелік елементів будівельної опалубки, та розмір орендної плати.
Зокрема, згідно додатка № 7-13 орендна плата за визначене у ньому обладнання за 30 календарних днів становить 24653,89 грн. у т.ч. ПДВ; згідно додатка № 08-10 4382,15 грн. у т.ч. ПДВ за 30 календарних днів; згідно додатка № 01-01 30772 грн. у т.ч. ПДВ за 30 календарних днів; згідно додатка № 11-10 7504,00 грн. у т.ч. ПДВ за 30 календарних днів; згідно додатка № 3-10 31360,00 грн. у т.ч. ПДВ за 30 календарних днів; згідно додатка № 3-12 19600,00 грн. у т.ч. ПДВ; згідно додатка № 3-11 26460,00 грн. у т.ч. ПДВ за 30 календарних днів; згідно додатка № 4-12 - 2263,64 грн. у т.ч. ПДВ; згідно додатка № 6-12 19012,00 грн. у т.ч. ПДВ за 30 календарних днів; згідно додатка № 01-22 28420 грн. у т.ч. ПДВ; згідно додатка № 01-12 - 37613,34 грн. у т.ч. ПДВ за 30 календарних днів.
Факт передачі елементів будівельної опалубки згідно додатка № 7-13 в оренду підтверджено Товариством актом прийому-передачі № 1 від 13.07.2021, а повернення - актом приймання-передачі № 1 від 28.12.2021; передача згідно додатка № 08-10 актом приймання передачі від 10.08.2021, повернення - актом від 20.12.2021; передача згідно додатка № 01-01 актом приймання-передачі від 01.11.2021, повернення - актом від 21.12.2021; передача згідно додатка № 11-10 актом від 11.10.2021, повернення актом від 24.02.2022; передача згідно додатка №3-10 актом від 13.10.2021, повернення - актом від 12.01.2022; передача згідно додатка № 3-12 актом від 17.12.2021, повернення - актом від 18.01.2022; передача згідно додатка № 3-11 актом від 02.12.2021, повернення - актом від 11.01.2022; передача згідно додатка № 4-12 актом від 13.12.2021, повернення актом від 27.01.2022; передача згідно додатка № 6-12 актом від 30.06.2021, повернення актом від 24.02.2022; передача згідно додатку № 01-22 актом від 01.12.2021, повернення - актом від 31.12.2021; передача згідно додатка № 01-12 актом від 19.01.2021, повернення - актом від 24.02.2022.
При цьому, як пояснювалось Товариством, відповідно до пункту 2.11 договору № 04/04/23-О орендарем самостійно здійснювався вивіз об`єкту оренду зі складу орендодавця.
Нарахування орендної плати, виходячи з фактичної кількості днів користування об`єктом оренди, підтверджено актами приймання-передачі виконаних робіт, а саме № 151 від 28.12.2021 (27 календарних днів), № 149 від 20.12.2021 (19 календарних днів), № 150 від 21.12.2021 (20 календарних днів), № 152 від 31.12.2021 (31 календарний день), № 8 від 31.01.2022 (31 календарний день), № 14 від 24.02.2022 (24 календарні дні), № 153 від 31.12.2021 (31 календарний день), №5 від 12.01.2022 (11 календарних днів), № 154 від 31.12.2021 (15 календарних днів), № 6 від 18.01.2022 (17 календарних днів), № 155 від 31.12.2021 (30 календарних днів), № 4 від 11.01.2022 (10 календарних днів), № 7 від 27.01.2022 (26 календарних днів), № 157 від 31.12.2021 (31 календарний день), № 10 від 31.01.2022 (31 календарний день), № 16 від 24.02.2022 (24 календарні дні), № 9 від 31.01.2022 (9 календарних днів), № 15 від 24.02.2022 (24 календарні дні), № 156 від 31.12.2021 (30 календарних днів).
На підтвердження сплати орендної плати Товариством надавались платіжні доручення № 613 від 21.12.2021, №628 від 28.12.2021, №640 від 12.01.2021, №699 від 21.02.2022, №802 від 05.10.2022, №822 від 07.11.2022, №823 від 08.11.2022, №824 від 15.11.2022, №825 від 17.11.2022, №837 від 07.12.2022, №854 від 06.01.2023, №868 від 16.01.2023, №882 від 02.02.2023, №890 від 07.02.2023, №889 від 07.02.2023, №891 від 10.02.2023, №898 від 20.02.2023, №908 від 09.03.2023, №922 від 06.04.2023, а також картка рахунку 361 по взаєморозрахунках ТОВ «Виробниче підприємство «ВАЛС» з ТОВ «Валс Юнайтед Скаффолдінг» за грудень 2021 - квітень 2023 року.
До того ж, про перебування обладнання у власності ТОВ «Виробниче підприємство «ВАЛС» свідчать оборотно-сальдові відомості по рахунку 1121, які також подавались податковому органу разом з поясненнями.
Крім того, у додаткових пояснення зазначалось, що ТОВ «Виробниче підприємство «ВАЛС» у період 2012 - 2016 років здійснювало виробництво опалубочних систем і комплектуючих до них, а саме:
-рамних стінових елементів опалубки (щитів важкої серії (Сігма проф.122) та середньої серії (Сігма проф.82);
-комплектуючих до опалубки (вставок компенсаційних, розкосів, консолей ходових, замків клинових, замків винтових, ригелів вирівнюючих, захватів кутових, болтів спеціальних, петель кранових);
-балок дерев`яних двутаврових до 6 м;
-стійок сталевих з триногою, головок хрестоподібних і головок підтримуючих.
Вищезазначені елементи використовувались як для безпосереднього продажу будівельним компаніям так і для подальшої здачі в оренду.
Виробництво елементів будівельної опалубки здійснювалось штатними працівниками ТОВ «Виробниче підприємство «ВАЛС» (копія наказу про затвердження штатного розпису №9-К від 31.03.2016) та з використанням обладнання, що перебуває на балансі Товариства (оборотно-сальдова відомість по рахунку 10), в приміщенні, орендованому згідно договору № 1911/13 від 19.11.2013.
В підтвердження факту придбання сировини та матеріалів позивачем надавались копії первинних документів від постачальників, а також пояснювалось, що для виробництва рамних стінових елементів опалубки використовуються:
-профіль (виробництва ПП «Старпласт» - факти придбання підтверджено видатковими накладними та товарно-транспортними накладними № 835, № 837 від 31.10.2016).
-фанера (постачальники: ТОВ «АІ БІ ДЖІ» - придбання підтверджено видатковими накладними № 1325 від 27.09.2016, № 1347 від 30.09.2016, № 1431 від 13.10.2016, № 1445 від 18.10.2016, № 1670 від 21.11.2016; ТОВ «Аганто» - видаткова накладна № 1828 від 21.09.2016; ТОВ «Пері Україна» - видаткова накладна № 20006348 від 02.09.2016; ТОВ «Транс Лок» видаткова накладна № 5064 від 13.09.2016, № 5928 від 31.10.2016);
-листовий метал, труби, круги (постачальники: ТОВ «Ав метал груп» видаткові накладні № 2022508 від 12.07.2016, № 2026287 від 04.08.2016, № 2034187 від 23.09.2016, № 2035330 від 30.09.2016, № 2037100 від 11.10.2016, № 2038061 від 19.10.2016, № 2038733 від 24.10.2016; ТОВ «Бекас» видаткові накладні № КИ-04701 від 27.10.2016, № КИ-045095 від 20.10.2016, № КИ-04853 від 04.11.2016, № КИ-05016 від 15.11.2016, № КИ-05074 від 17.11.2016, № КИ-05158 від 22.11.2016, № КИ-05159 від 22.11.2016, № КИ-05127 від 01.12.2016; ТОВ «Метінвест-СМЦ» - видаткові накладні № 91126989 від 15.09.2016, № 91148452 від 24.09.2016);
-порошкова фарба (постачальник: ТОВ «Імтек Україна» - видаткові накладні № 1873 від 13.09.2016, № 2327 від 27.10.2016);
-заклепки (постачальники: ФОП ОСОБА_1 видаткова накладна № МВ-1424 від 15.08.2016; ПП «АктивТоргКріп» - видаткова накладна № 19361 від 26.10.2016);
-герметик (постачальник: ТОВ «Адгезико» видаткова накладна № 45 від 21.10.2016);
-конус вставки (постачальник: ФОП ОСОБА_2 видаткова накладна № 11 від 25.10.2016).
Для комплектуючих до опалубки використовувались:
-листовий метал, труби, кутики, круги, смуги (постачальники: ТОВ «Ав метал груп», ТОВ «Бекас»,ТОВ «Метінвест-СМЦ»);
-стяжковийвинт, гайка 90 мм (постачальник: ТОВ «Сопромат» видаткова накладна № 3586 від 12.10.2016; Спільне українсько-словацьке підприємство у формі товариства з обмеженою відповідальністю "Укрхозімпекс" видаткові накладні № 892 від 31.08.2016, № 686 від 20.07.2016);
-порошкова фарба (постачальник: ТОВ «Імтек Україна»);
-болти, гайки (постачальник: ПП «АктивТоргКріп» - видаткові накладні № 19269 від 24.10.2016, № 19269 від 24.10.2016);
-гайки, важелі, клини (виробництва ТОВ «Чернігівський ковальський завод» видаткові накладні № 863 від 29.09.2016, № 982 від 04.11.2016, № 1032 від 17.11.2016, № 1034 від 17.11.2016);
-кільця, скоби (постачальник: ТОВ «Кеттен» видаткові накладні № 170 від 06.12.2016, № 172 від 07.12.2016).
Для балки дерев`яної двотаврової використовувались:
-пиломатеріал обрізний сосна (постачальник: ТОВ «ВудПауер» видаткові накладні № 133 від 03.10.2016, № 140, № 141 від 21.10.2016);
-клей (постачальники: ТОВ «Європроект Україна» - видаткова накладна № 1650 від 31.08.2016; ТОВ «Адгезико» - видаткові накладні № 16 від 30.08.2016, № 44 від 18.10.2016, № 71 від 13.12.2016; ТОВ «Компанія «ІСПО» - видаткова накладна № 01-0000364 від 17.08.2016);
-наконечники (постачальник: ППФ «Олександра» - видаткові накладні № 81 від 27.07.2016, № 149 від 22.12.2016);
-скоби металеві (виробник: ПП «Пребена-Україна» - видаткові накладні № 118 від 16.08.2016, № 127 від 20.10.2016);
-фарба (виробництва ТОВ «ВП Юрадуга» - видаткові накладні № 67 від 17.08.2016, № 7 від 18.11.2016).
Для стійок сталевих з триногою, головок хрестоподібних і головок підтримуючих використовувались:
-листовий метал, труби, круги (постачальники: ТОВ «Ав метал груп», ТОВ «Бекас», ТОВ «Метінвест-СМЦ»);
-профіль (виробництва ПП «Старпласт»);
-порошкова фарба (постачальник: ТОВ «Імтек Україна»);
-гайки (виробництва ТОВ «Чернігівський ковальський завод»).
Також Товариство пояснювало, що для проведення зварювальних робіт комплектуючі матеріали придбавалися у ТОВ «Батекс» (видаткова накладна № 2953 від 26.10.2016), ФОП ОСОБА_1 (видаткова накладна № МВ-1879 від 19.10.2016), ТОВ «Фірма «Кріогенсервіс» (видаткові накладні № Кр-00000357 від 07.11.2016, № Кр-00001298 від 26.10.2016), ФОП ОСОБА_3 (видаткова накладна від 11.10.2016), ПП «Прогрес М» (видаткова накладна № п0000005022 від 19.10.2016).
При цьому, позивачем до додаткових пояснень додавались калькуляції на виготовлення переданих в подальшому в оренду елементів опалубки.
В підтвердження ж факту оприбуткування готової продукції з виробництва додавались акти із зазначенням дат завершення виробництва відповідних комплектів елементів будівельної опалубки.
Згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Наведена правова норма ПК України подією, з якою пов`язано виникнення податкових зобов`язань, визнає або факт постачання послуг або оплату вартості таких послуг.
Оскільки предметом електронного декларування є саме підтвердження податкових зобов`язань, суд у першу чергу перевіряє наявність фактів, з якими ПК України пов`язує їх формування.
Так, позивачем були надані контролюючому органу первинні документи, а саме акти здачі-приймання робіт (надання послуг), які підтверджують подію, з настанням якої у платника податку виникає обов`язок з формування податкового зобов`язання та складення податкової накладної.
При цьому, суд погоджується з аргументами позивача, що наданими ним первинними документами підтверджується виникнення податкових зобов`язань у орендодавця, а це є підставою для реєстрації податкової накладної.
В той же час, будь-якого аналізу наданих позивачем разом з поясненнями документів на предмет їх недостатності для прийняття позитивного рішення відповідач у своїх рішеннях не наводить, що свідчить про невідповідність останніх матеріально-правовим вимогам, що висуваються до діяльності суб`єкта владних повноважень, закріпленим у частині 2 статті 2 КАС України.
Що ж до наведених податковим органом у відзиві на позовну заяву посилань на неподання Товариством копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, їх зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження (рахунків-фактур, інвойсів, накладних, актів приймання-передачі), а також розрахункових документів, банківських виписок, то, як вже вказувалось в цьому рішенні, разом із поясненнями та додатковими поясненнями Товариством подавались відповідачу всі первинні документи в підтвердження обставин виробництва опалубочних систем і комплектуючих до них штатними працівниками Товариства й на належному йому обладнанні, а також придбання сировини та матеріалів для подальшого виробництва. При цьому, Товариством доведено, що вищезазначені елементи опалубки використовувались ним як для безпосереднього продажу будівельним компаніям так і для подальшої здачі в оренду.
Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Головним управлінням ДПС у Житомирській області у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для зупинення та відмови у реєстрації складених Товариством податкових накладних № 2 від 20.12.2021, № 3 від 21.12.2021, № 4 від 28.12.2021, № 8 від 31.12.2021, № 9 від 31.12.2021, № 10 від 31.12.2021, № 11 від 31.12.2021, № 12 від 31.12.2021, № 13 від 31.12.2021, № 1 від 11.01.2022, № 2 від 12.01.2022, № 3 від 18.01.2022, № 4 від 27.01.2022, № 8 від 31.01.2022, № 9 від 31.01.2022, № 10 від 31.01.2022, № 1 від 24.02.2022, № 2 від 24.02.2022, № 3 від 24.02.2022 в ЄРПН.
За викладених обставин суд дійшов висновку, що контролюючий орган безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації податкових накладних в Реєстрі, передбачену Порядком № 1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання товарів/надання послуг та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку. Зупинивши реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не довів відповідність господарської операції критеріям ризиковості та не вказав на необхідний перелік документів в підтвердження правомірності складення цих податкових накладних, які позивач мав надати на пропозицію податкового органу.
Враховуючи наведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку про протиправність рішень комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації в ЄРПН податкових накладних № 2 від 20.12.2021, № 3 від 21.12.2021, № 4 від 28.12.2021, № 8 від 31.12.2021, № 9 від 31.12.2021, № 10 від 31.12.2021, № 11 від 31.12.2021, № 12 від 31.12.2021, № 13 від 31.12.2021, № 1 від 11.01.2022, № 2 від 12.01.2022, № 3 від 18.01.2022, № 4 від 27.01.2022, № 8 від 31.01.2022, № 9 від 31.01.2022, № 10 від 31.01.2022, № 1 від 24.02.2022, № 2 від 24.02.2022, № 3 від 24.02.2022, складених ТОВ «ВП «ВАЛС», та як наслідок, обґрунтованість позовних вимог платника податку в цій частині.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 2 від 20.12.2021, № 3 від 21.12.2021, № 4 від 28.12.2021, № 8 від 31.12.2021, № 9 від 31.12.2021, № 10 від 31.12.2021, № 11 від 31.12.2021, № 12 від 31.12.2021, № 13 від 31.12.2021, № 1 від 11.01.2022, № 2 від 12.01.2022, № 3 від 18.01.2022, № 4 від 27.01.2022, № 8 від 31.01.2022, № 9 від 31.01.2022, № 10 від 31.01.2022, № 1 від 24.02.2022, № 2 від 24.02.2022, № 3 від 24.02.2022, суд зазначає таке.
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
За таких обставин та враховуючи той факт, що спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних визнані судом протиправними, з урахуванням положень пунктів 19, 20 Порядку № 1246, а також абзацу 9 пункту 201.10 статті 201 ПК України, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 2 від 20.12.2021, № 3 від 21.12.2021, № 4 від 28.12.2021, № 8 від 31.12.2021, № 9 від 31.12.2021, № 10 від 31.12.2021, № 11 від 31.12.2021, № 12 від 31.12.2021, № 13 від 31.12.2021, № 1 від 11.01.2022, № 2 від 12.01.2022, № 3 від 18.01.2022, № 4 від 27.01.2022, № 8 від 31.01.2022, № 9 від 31.01.2022, № 10 від 31.01.2022, № 1 від 24.02.2022, № 2 від 24.02.2022, № 3 від 24.02.2022 датами їх фактичного надходження, що є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та є належним способом захисту порушеного права Товариства.
Аналогічні висновки щодо правозастосування у спірних відносинах викладені у постановах Верховного Суду від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20, від 27.10.2022 у справі № 360/3253/20, від 25.11.2022 у справі № 320/3484/21, від 17.05.2023 у справі № 140/14282/20.
Щодо стягнення витрат на професійну правничу допомогу, суд зазначає таке.
В позовній заяві та заяві про розподіл судових витрат Товариством заявлено до відшкодування витрати на професійну правничу допомогу в сумі 4000,00 грн.
Разом з тим, відповідач (Управління) подав клопотання, в якому вказує, що дана справа не є справою значної складності, у зв`язку із чим заявлений до відшкодування розмір витрат на професійну правничу допомогу в суді першої інстанції є необґрунтованим та завищеним.
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (частина 1 статті 132 КАС України).
Згідно з частиною 3 статті 132 КАС України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; 3) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; 4) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 5) пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Аналіз наведених положень процесуального закону дає підстави для висновку про те, що документально підтверджені судові витрати (зокрема, витрати на професійну правничу допомогу) підлягають компенсації стороні, яка не є суб`єктом владних повноважень та на користь якої ухвалене рішення, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
За змістом частини 2 статті 134 КАС України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат (частина 3 статті 134 КАС України).
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги (частина 4 статті 134 КАС України).
Згідно з частиною 5 статті 134 КАС України розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Під час вирішення питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, з урахуванням ціни позову, значення справи для сторін, у тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, безпідставне завищення позивачем позовних вимог тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись (частина 9 статті 139 КАС України).
Правові засади організації і діяльності адвокатури та здійснення адвокатської діяльності в Україні визначає Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05.07.2012 № 5076-VI (далі - Закон № 5076-VI).
Статтею 30 Закону № 5076-VI передбачено, що гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.
Аналіз наведених положень процесуального закону дає підстави для висновку про те, що документально підтверджені судові витрати на професійну правничу допомогу адвоката, пов`язані з розглядом справи, підлягають компенсації стороні, яка не є суб`єктом владних повноважень та на користь якої ухвалене рішення, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.
При визначенні суми компенсації витрат, понесених на професійну правничу допомогу, необхідно досліджувати на підставі належних та допустимих доказів обсяг фактично наданих адвокатом послуг і виконаних робіт, кількість витраченого часу, розмір гонорару, співмірність послуг категоріям складності справи, витраченому адвокатом часу, об`єму наданих послуг, ціні позову та (або) значенню справи.
На підтвердження понесення витрат на правничу допомогу позивачем надано копії договору про надання професійної правничої допомоги від 06.09.2023, додатку до цього договору (в якому, крім іншого, сторони узгодили вартість послуг 4000,00 грн.), акту приймання-передачі виконаних робіт (наданих послуг) від 03.01.2024, ордеру про надання правничої (правової) допомоги від 06.09.2023.
Велика Палата Верховного Суду вказала на те, що при визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін (пункт 21 додаткової постанови Великої Палати Верховного Суду від 19.02.2020 у справі № 755/9215/15-ц).
Відповідно до частини 6 статті 134 КАС України у разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.
Водночас, обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами (частина 7 статті 134 КАС України).
Тобто саме зацікавлена сторона має вчинити певні дії, спрямовані на відшкодування з іншої сторони витрат на професійну правничу допомогу, а інша сторона має право на відповідні заперечення проти таких вимог.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 19.02.2020 у справі № 755/9215/15-ц вказала про виключення ініціативи суду з приводу відшкодування витрат на професійну правничу допомогу одній із сторін без відповідних дій з боку такої сторони.
У вказаній постанові Велика Палата Верховного Суду при вирішенні питання про стягнення витрат на професійну правничу допомогу застосувала відповідний підхід, надавши оцінку виключно тим обставинам, щодо яких інша сторона мала заперечення.
Отже, принцип співмірності розміру витрат на професійну правничу допомогу повинен застосовуватися відповідно до вимог частини 6 статті 134 КАС України за наявності клопотання іншої сторони.
Зазначене свідчить, що відповідач, як особа, яка заперечує відносно визначеного позивачем розміру витрат на оплату правничої допомоги, зобов`язаний навести обґрунтування та надати відповідні докази на підтвердження його доводів щодо неспівмірності заявлених судових витрат із заявленими позовними вимогами, подавши відповідне клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги, а суд, керуючись принципом співмірності, обґрунтованості та фактичності, вирішує питання розподілу судових витрат керуючись критеріями, закріпленими у статті 139 КАС України.
Разом з тим, відповідачем не було наведено чітких та обґрунтованих мотивів для зменшення розміру понесених Товариством витрат на правничу допомогу.
Відтак, проаналізувавши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку, що заявлені Товариством витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 4000,00 грн. відповідають критерію реальності та розумності їхнього розміру.
Крім того, при зверненні до суду з позовом у даній справі Товариством було сплачено судовий збір у розмірі 50 996,00 грн., який зарахований до спеціального фонду Державного бюджету.
У зв`язку із задоволенням позовних вимог суд дійшов висновку, що понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору та витрат на професійну правничу допомогу належать відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів у повному розмірі.
На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 72 - 77, 90, 139, 242 - 246, 255 КАС України, суд -
вирішив:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Валс» (вул. Житній базар, 8, м. Житомир, 10008, код ЄДРПОУ 37448443) до Головного управління ДПС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7, м. Житомир, 10003, код ЄДРПОУ ВП 44096781), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Житомирській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, щодо відмови в реєстрації податкових накладних Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Валс» від 20.07.2023 № 9221930/37448443, № 9221924/37448443, № 9221925/37448443, № 9221928/37448443, № 9221922/37448443, № 9221927/37448443, № 9221923/37448443, № 9221926/37448443, № 9221929/37448443, № 9221916/37448443, № 9221917/37448443, № 9221912/37448443, № 9221918/37448443, № 9221915/37448443, № 9221914/37448443, № 9221913/37448443, № 9221919/37448443, № 9221920/37448443, № 9221921/37448443.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені Товариством з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Валс» податкові накладні № 2 від 20.12.2021, № 3 від 21.12.2021, № 4 від 28.12.2021, № 8 від 31.12.2021, № 9 від 31.12.2021, № 10 від 31.12.2021, № 11 від 31.12.2021, № 12 від 31.12.2021, № 13 від 31.12.2021, № 1 від 11.01.2022, № 2 від 12.01.2022, № 3 від 18.01.2022, № 4 від 27.01.2022, № 8 від 31.01.2022, № 9 від 31.01.2022, № 10 від 31.01.2022, № 1 від 24.02.2022, № 2 від 24.02.2022, № 3 від 24.02.2022 датами їх подання на реєстрацію.
Стягнути з Головного управління ДПС у Житомирській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Валс» 25 498,00 грн. судових витрат зі сплати судового збору та 2000,00 витрат на професійну правничу допомогу.
Стягнути з Державної податкової служби України за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Валс» 25 498,00 грн. судових витрат зі сплати судового збору та 2000,00 витрат на професійну правничу допомогу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.С. Токарева
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2024 |
Оприлюднено | 15.07.2024 |
Номер документу | 120345077 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Токарева Марія Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні