МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 липня 2024 р. № 400/12870/23 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
адміністративним позовомКерівника Миколаївської окружної прокуратури, Бузький бульвар, 15, м. Миколаїв, 54006, в інтересах держави в особіГоловного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області, вул. 2 Екіпажна, 1, м. Миколаїв, 54003 до відповідачаВоскресенської селищної ради Миколаївської області, вул. Соборна, 86, смт. Воскресенське, Миколаївський район, Миколаївська область, 57210, треті особи1. Миколаївська обласна державна адміністрація (Миколаївська обласна військова адміністрація), вул. Адміральська, 22, м. Миколаїв, 54001, 2. Відділ освіти, культури, молоді та спорту Воскресенської селищної ради, вул. Соборна, 86, смт. Воскресенське, Миколаївський район, Миколаївська область, 57210, 3. Пересадівський ліцей Воскресенської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області, вул. Шевченка, 160, с. Пересадівка, Миколаївський район, Миколаївська область, 57220, прозобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:
Керівник Миколаївської окружної прокуратури (далі також позивач) звернувся до суду в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Миколаївський області (далі також ГУ ДСНС) з адміністративним позовом до Воскресенської селищної ради Миколаївської області (далі відповідач), в якому просить:
- зобов`язати Воскресенську селищну раду вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття з обліковим номером № 53359, розташоване по вул. Шевченко, 160 У в с. Пересадівка Миколаївського району Миколаївської області шляхом отримання від Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Миколаївський області Акту оцінки стану готовності протирадіаційного укриття для подальшої експлуатації за призначенням.
Ухвалою від 19.10.2023 року суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін у судове засідання.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що відповідач не вживає заходи, необхідні для приведення споруди укриття у стан готовності для використання, що суперечить інтересам держави щодо підготовки до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя громадян.
Відповідач надав відзив на позов, в якому у задоволенні вимог позивача просив відмовити. Заперечуючи проти позову відповідач зазначив, що вказана захисна споруда утримається на балансі відділу освіти культури, молоді та спорту Воскресенської селищної ради, роботи по приведенню зазначеної споруди у належний технічний стан та готовності до укриття населення будуть проведено після виділення коштів на сказані заходи.
ГУ ДСНС та треті особи пояснення по суті спору не надали.
Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 року № 64/2022 на території України з 24.02.2022 року введено воєнний стан, який неодноразово продовжений і на цей час триває.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 року № 389-VІІІ воєнний стан це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
З моменту введення воєнного стану в Україні діє особливий період. З 24.02.2022 року на виконання вимог ч. 16 ст. 32 Кодексу Цивільного захисту захисні споруди цивільного захисту, споруди подвійного призначення, найпростіші укриття незалежно від форми власності повинні приводитись у готовність до прийому населення у термін, що не перевищує 24 годин, крім захисних споруд цивільного захисту, що перебувають у постійній готовності до використання за призначенням.
Механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку визначає Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 1.03.2017 року №138 (далі Порядок № 138).
Відповідно до п. 9 11 Порядку №138 утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. У разі використання однієї захисної споруди кількома суб`єктами господарювання вони беруть участь в її утриманні відповідно до договорів, укладених з балансоутримувачем захисної споруди. Балансоутримувачі можуть організовувати утримання та експлуатацію сховищ як протирадіаційних укриттів у разі відсутності потреби в таких сховищах відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд. Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди: не більше 12 годин для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів. Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.
Питання утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі захисні споруди) внормовано Вимогами щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 року № 579 (далі Вимоги № 579).
Ці Вимоги призначені для використання міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання - балансоутримувачами захисних споруд (далі балансоутримувачі) (п. 2 Розділ І Вимог № 579).
Згідно п. 1, 2 Розділу ІІ Вимог № 579 споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.
Відповідно до п. 1 розділу VІ глави 2 Вимог № 579 для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
У відповідності до п. 3 7 розділу VІ глави 2 Вимог № 579 періодичність і зміст оглядів стану захисних споруд та перевірок працездатності їх основного обладнання наведено в додатку 10 до цих Вимог. За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Про результати щорічних оцінок стану готовності, здійснених без залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС, балансоутримувачі інформують вищезазначені органи і підрозділи з наданням копій актів, складених за їх результатами.
Пунктом 8 розділу VІ глави 2 Вимог № 579 встановлено, що під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди, справність ДЕС, експлуатація в режимі захисної споруди протягом 6 годин з перевіркою роботи в режимі чистої вентиляції і фільтровентиляції (у сховищах).
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням (п. 9 розділу VІ глави 2 Вимог № 579).
Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням. При цьому, питання підтримання захисних споруд у готовності до використання за призначенням врегульовано главою 3 розділу VІ Вимог № 579.
Згідно з п. 1 2 розділу VІ глави 3 Вимог № 579 на підставі результатів оцінки стану готовності, а також періодичних оглядів, перевірки працездатності основного обладнання та обстежень захисних споруд їх балансоутримувачі складають плани приведення захисних споруд у готовність до використання за призначенням за формою згідно з додатком 14 до цих Вимог. Підтримання належного технічного стану приміщень захисних споруд і їх ремонт проводяться відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх основного функціонального призначення.
Відповідно до п. 2 розділу VІІ Глави 1 Вимог № 579 готовність фонду захисних споруд передбачає: належний технічний стан несучих огороджувальних конструкцій, гідроізоляції і захисних пристроїв захисної споруди (споруди подвійного призначення, найпростішого укриття); надійну герметичність захисної споруди (для сховищ); справність і постійну готовність до роботи спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисної споруди, наявність нормативних аварійних запасів води, паливно-мастильних матеріалів, а також майна, необхідного для життєзабезпечення населення, що підлягає укриттю; підготовленість особового складу формування з обслуговування захисних споруд; належний протипожежний та санітарний стан приміщень споруд фонду захисних споруд.
Пунктом 4 розділу VІІ Глави 1 Вимог № 579 визначено, що у разі введення в Україні або її окремих місцевостях правового режиму воєнного стану першочергові заходи з приведення в готовність сховищ мають бути спрямовані на забезпечення можливості їх використання для укриття населення від звичайних засобів ураження.
Частиною 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України (далі КЦЗ України) визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Судом встановлено, що на балансі Воскресенської селищної ради перебуває захисна споруда № 53359. Згідно з даними облікової картки та паспорту протирадіаційного укриття воно прийняте в експлуатацію у 1975 році, знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Відповідно до висновку від 30.09.202l № 971, складеного провідним інспектором відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Миколаївського районного управління ГУ ДСНС у присутності заступника директора Пересадiвської загальноосвітньої школи I-III ступенів ОСОБА_1 , виявлено численні порушення вимог законодавства в стані готовності, експлуатації та використання захисної споруди № 53359, а саме:
- п. 5 р. II Вимог № 579 не забезпечення первинними засобами пожежогасіння;
- п. 6 р. II, гл. 1 р. III Вимог № 579 стан входів та виходів, їх доступність для усіх категорій населення (осіб з iнвалiднiстю, маломобiльних груп) не відповідає вимогам утримання;
- п. 13 р. ІІ Вимог № 579 інженерні комунікації не пофарбовані відповідно до їx призначення;
- п. 15 р. ІІ Вимог № 579 не забезпечено ведення документації, у якій відображаються відомості про терміни i результати проведення оглядів, обстежень та випробувань, проведення технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо;
- п. 5,6 гл. I р.VІІ Вимог № 579 незабезпечено формування спеціальним інвентарем та майном (засобами індивідуального захисту, радіаційної i хімічною розвідки, спеціальної обробки, зв`язку) на розрахункову численність населення, що підлягає укриттю;
- п. 6 гл. 1 р.VI Вимог № 579 захисна споруда необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю не забезпечена;
- п. 6 гл. 1 р. VІ Вимог № 579 захисна споруда не забезпечена лікарськими засобами та медичними виробами згідно з нормами;
- п. 3 гл. 6 р. III Вимог № 579 перевірка та обслуговування баків (ємностей) для пітної води (записи у журналі перевірки протирадіаційного укриття), журналі перевірки стану захисної споруди) не проводиться;
- п. 2 гл. 3 р. VI Вимог № 579 не проводиться ремонт захисної споруди відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель i споруд залежно від її основного функціонального призначення.
Вищезазначене свідчить про те, що захисна споруда протирадіаційного укриття № 53359 перебувала/перебуває у стані, що виключає можливість її використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення в умовах воєнного стану.
Суд, враховуючи те, що утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, що передбачено п. 8 ст. 32 КЦЗ України та п. 9 Порядку № 138 погоджується із доводами позивача про те, що систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення захисної споруди цивільного захисту до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачі не надали належні докази на спростування доводів органу прокуратури, який виступає в інтересах держави, і не довели те, що ними були вжиті необхідні, або можливі заходи з метою приведення укриття у стан готовності до експлуатації відповідно до вимог закону.
Водночас доводи відповідача 1 щодо того, що відсутні кошти на вказані заходи, суд оцінює критично. Відповідно до вищезазначених норм закону власник є балансоутримувачем захисної споруди, відтак на нього покладені відповідні обов`язки щодо її утримання у належному стані.
З огляду на це, наявні підстави для зобов`язання відповідачів вжити заходи по приведенню у стан готовності зазначеної вище захисної споруди з метою використання її за призначенням, відповідно до Вимог № 579.
Враховуючи викладене, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки під час розгляду справи не було залучено свідків та не призначено експертиз, судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 2, 19, 77, 139, 241 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов Керівника Миколаївської окружної прокуратури (Бузький бульвар, 15, м. Миколаїв, 54006, код ЄДРПОУ 02910048) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Миколаївській області (вул. 2 Екіпажна, 1, м. Миколаїв, 54003, код ЄДРПОУ 38524996) до Воскресенської селищної ради Миколаївської області (вул. Соборна, 86, смт. Воскресенське, Миколаївський район, Миколаївська область, 57210, код ЄДРПОУ 04376682), за участю третіх осіб Миколаївська обласна державна адміністрація (Миколаївська обласна військова адміністрація) (вул. Адміральська, 22, м. Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 00022579), Відділ освіти, культури, молоді та спорту Воскресенської селищної ради (вул. Соборна, 86, смт. Воскресенське, Миколаївський район, Миколаївська область, 57210, код ЄДРПОУ 41336987), Пересадівський ліцей Воскресенської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області (вул. Шевченка, 160, с. Пересадівка, Миколаївський район, Миколаївська область, 57220, код ЄДРПОУ 26086878) задовольнити.
2. Зобов`язати Воскресенську селищну раду вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття з обліковим номером № 53359, розташоване по вул. Шевченко, 160 У в с. Пересадівка Миколаївського району Миколаївської області шляхом отримання від Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Миколаївський області Акту оцінки стану готовності протирадіаційного укриття для подальшої експлуатації за призначенням.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 12.07.2024 року.
Суддя О.В. Малих
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2024 |
Оприлюднено | 15.07.2024 |
Номер документу | 120346198 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Малих О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні