Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 липня 2024 року № 520/7197/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Заічко О.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» (Землі Кочетковської селищної ради, Зона № 1, Комплекс будівель № 11 Б, Чугуївський район, Харківська область, 63513, код ЄДРПОУ 38383324) до Головного управління Державної податкової служби у Харківській області (вул. Пушкінська, б. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Головного управління ДПС у Харківській області (далі ГУ ДПС у Харківській області) до Державної податкової служби України про скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної, у якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС у Харківській області про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних:
№10493933/38383324 від 02.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 40 від 21.11.2023;
№ 10493930/38383324 від 02.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 39 від 21.11.2023;
№ 10493931/38383324 від 02.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 11 від 01.12.2023;
№ 10493929/38383324 від 02.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 36 від 15.12.2023;
№ 10493932/38383324 від 02.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 34 від 15.12.2023;
№ 10493928/38383324 від 02.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 67 від 30.11.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати складену позивачем податкові накладні № 40 від 21.11.2023; № 39 від 21.11.2023; № 11 від 01.12.2023; № 36 від 15.12.2023; № 34 від 15.12.2023; № 67 від 30.11.2023, днем їх фактичного подання на реєстрацію.
В обґрунтування заявлених вимог зазначено, що у відповідності до норм податкового законодавства позивачем складено податкові накладні, які направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН). Реєстрація податкової накладної зупинена з підстав відсутністю в таблиці даних платника податку на додану вартість кодів УКТ ЗЕД/ДКПП товару 38.32з підстав перевищення величини залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання». З посиланням на норми Податкового кодексу України (далі - ПК України) позивач зазначає про незгоду з відмовою в реєстрації податкових накладних, оскільки вважає, що надані ним документи в повній мірі підтверджують реальність здійснення господарської операції і є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Просить зобов`язати відповідача 1 зареєструвати податкові накладні в ЄРПН.
По справі було відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому ст. 263 КАС України та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана сторонам та отримана ними.
Відповідач надав відзив на позов, у якому зазначив, що податковий орган не зобов`язаний у квитанції вказувати перелік документів який необхідно подати для підтвердження реальності господарської операції, оскільки таке прямо не передбачене нормативно-правовими актами.Тільки власник може надати всі первинні документи або надати пояснення з приводу їх відсутністі з урахуванням нюансів та особливостей кожної господарської операції, які можуть бути не відомі контролюючому органу.Крім того, відповідно до ст. 2 КАС України, суди перевіряючи рішення дію, або бездіяльність суб`єкта владних повноважень, не втручаються у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень пози межами перевірки за названими критеріями. Завданням адміністративного судочинства полягає не у забезпечення ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Вважає позовні вимоги безпідставними, у яких слід відмовити.
Згідно з ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Відповідно до ст. 263 КАС України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи, зокрема, щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно вимог ст. 229 КАС України.
Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, суд встановив такі обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі з 09.10.2012, як платник податків на додану вартість. Видами діяльності товариства за КВЕД є 38.11 є збирання безпечних відходів(основний).
23.12.2019 ТОВ «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» укладено договір № UА11-3158, надання послуг вивозу, утилізації та купівлі-продажу відходів для вторинного використання з ТОВ «Нестле Україна», відповідно до якого ТОВ «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» зобов`язується надавати ТОВ «Нестле Україна» послуги утилізації та видання відходів, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити належним чином надані послуги.
21.11.2023 ТОВ «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» надала послуги з утилізації бракованих, пошкоджених та списаних меблів ТОВ «Нестле Україна» на суму 38 576,4 грн, що підтверджено актом надання послуг № 464 від 21.11.2023. Відповідно до приписів п. 201.10 ст. 201 ПКУ ТОВ «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» складено податкову накладну № 40 від 21.11.2023 на суму 6429,4 грн та 14.12.2023 направлено до реєстрів в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції реєстрація податкової накладної від 21.11.2023 № 40 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Підставою для зупинена реєстрації податкової накладної зазначено: «обсяг постачання товару/послуги 38.32, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання». Запропановано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладни. 19.01.2024 за № 4, позивачем було подано повідомлення про надання пояснень та копій документів. Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10493933/38383324 від 02.02.2024 відмовлено в реєстрації податкової накладної № 40 від 21.11.2023, з підстав не надання(частковим ненаданням документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, без зазначення недостающих документів. 12.02.2024 позивач звернувся зі скаргою до ДПС України щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. Рішенням комісії № 9997/38383324 від 20.02.2024 скарга залишена без задоволення.
21.11.2023 відповідно до умов договору № UА11-3158, ТОВ «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» надала послуги з утилізації медичних відходів категорії ТОВ «Нестле Україна» на суму 19 440,00 грн, що підтверджено актом надання послуг № 465 від 21.11.2023. Відповідно до приписів п. 201.10 ст. 201 ПКУ ТОВ «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» складено податкову накладну № 39 від 21.11.2023 на суму 3 240,00 грн та 14.12.2023 направлено до реєстрів в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції реєстрація податкової накладної від 21.11.2023 № 39 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Підставою для зупинена реєстрації податкової накладної зазначено: «обсяг постачання товару/послуги 38.32, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання». Запропановано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладни. 19.01.2024 за № 5, позивачем було подано повідомлення про надання пояснень та копій документів. Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10493930/38383324 від 02.02.2024 відмовлено в реєстрації податкової накладної № 39 від 21.11.2023, з підстав не надання(частковим ненаданням документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, без зазначення недостающих документів. 12.02.2024 позивач звернувся зі скаргою до ДПС України щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. Рішенням комісії № 10027/38383324 від 20.02.2024 скарга залишена без задоволення.
01.12.2023 відповідно до умов договору №UА11-3158, ТОВ «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» надала послуги з вивезення та утилізації комп`ютерної та іншої офісної техніки ТОВ «Нестле Україна» на суму 6 181,2 грн, що підтверджено актом надання послуг № 489 від 01.12.2023. Відповідно до приписів п. 201.10 ст. 201 ПКУ ТОВ «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» складено податкову накладну № 11 від 01.12.2023 на суму 1 030,20 грн та 28.12.2023 направлено до реєстрів в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції реєстрація податкової накладної від 01.12.2023 № 11 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Підставою для зупинена реєстрації податкової накладної зазначено: «обсяг постачання товару/послуги 38.32, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання». Запропановано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладни. 20.01.2024 за № 8, позивачем було подано повідомлення про надання пояснень та копій документів. Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10493931/38383324 від 02.02.2024 відмовлено в реєстрації податкової накладної № 11 від 01.12.2023, з підстав не надання(частковим ненаданням документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, без зазначення недостающих документів. 12.02.2024 позивач звернувся зі скаргою до ДПС України щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної . Рішенням комісії №9969/38383324 від 20.02.2024 скарга залишена без задоволення.
15.12.2023 відповідно до умов договору №UА11-3446, ТОВ «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» надала послуги зі знищення та утилізації продукції, що не допущена до в виробництва ТОВ «Нестле Україна» на суму 46854,19 грн, що підтверджено актом надання послуг № 523 від 15.12.2023. Відповідно до приписів п. 201.10 ст. 201 ПКУ ТОВ «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» складено податкову накладну № 36 від 15.12.2023 на суму 7809,03 грн та 29.12.2023 направлено до реєстрів в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції реєстрація податкової накладної від 15.12.2023 № 36 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Підставою для зупинена реєстрації податкової накладної зазначено: «обсяг постачання товару/послуги 38.32, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання». Запропановано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладни. 19.01.2024 за № 7, позивачем було подано повідомлення про надання пояснень та копій документів. Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10493929/38383324 від 02.02.2024 відмовлено в реєстрації податкової накладної № 36 від 15.12.2023, з підстав не надання (частковим ненаданням документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, без зазначення недостающих документів. 12.02.2024 позивач звернувся зі скаргою до ДПС України щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної . Рішенням комісії № 9984/38383324 від 20.02.2024 скарга залишена без задоволення.
15.12.2023 відповідно до умов договору № UА11-3446, ТОВ «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» надала послуги зі знищення та утилізації продукції, що не допущена до в виробництва ТОВ «Нестле Україна» на суму 71524,25 грн, що підтверджено актом надання послуг № 525 від 15.12.2023. Відповідно до приписів п. 201.10 ст. 201 ПКУ ТОВ «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» складено податкову накладну № 34 від 15.12.2023 на суму 11920,71 грн та 29.12.2023 направлено до реєстрів в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції реєстрація податкової накладної від 15.12.2023 № 34 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Підставою для зупинена реєстрації податкової накладної зазначено: «обсяг постачання товару/послуги 38.32, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання». Запропановано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. 19.01.2024 за № 6 , позивачем було подано повідомлення про надання пояснень та копій документів. Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10493932/38383324 від 02.02.2024 відмовлено в реєстрації податкової накладної № 34 від 15.12.2023, з підстав не надання (частковим ненаданням документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, без зазначення недостающих документів. 12.02.2024 позивач звернувся зі скаргою до ДПС України щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної . Рішенням комісії № 9956/38383324 від 20.02.2024 скарга залишена без задоволення.
30.11.2023 відповідно до умов договору № UА14-2714, ТОВ «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» надала послуги з вивезення та утилізації твердих побутових відходів шляхом термолізу ТОВ «Техноком» на суму 38796,00 грн, що підтверджено актом надання послуг № 488 від 30.11.2023. Відповідно до приписів п. 201.10 ст. 201 ПКУ ТОВ «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» складено податкову накладну № 67 від 30.11.2023 на суму 6 466,00 грн та 18.12.2023 направлено до реєстрів в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанції реєстрація податкової накладної від 30.11.2023 № 67 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Підставою для зупинена реєстрації податкової накладної зазначено: «обсяг постачання товару/послуги 38.32, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання». Запропановано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. 19.01.2024 за № 3 , позивачем було подано повідомлення про надання пояснень та копій документів. Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10493928/38383324 від 02.02.2024 відмовлено в реєстрації податкової накладної № 67 від 30.11.2023, з підстав не надання (частковим ненаданням документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, без зазначення недостающих документів. 13.02.2024 позивач звернувся зі скаргою до ДПС України щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. Рішенням комісії №10215/38383324 від 21.02.2024 скарга залишена без задоволення.
Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених позовних вимог, надаючи оцінку аргументам сторін, викладеним у заявах по суті справи, оцінюючи надані сторонами докази у їх сукупності та взаємозв`язку, суд виходить з такого.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює ПК України.
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України (тут і в подальшому - в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.Підтвердженням про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України за № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246).
Положеннями пункту 2 Порядку № 1246 (тут і в подальшому - в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до абзацу 10 пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, крім іншого, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, яка набула чинності з 01.02.2020, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів (далі - Порядок №1165).
Згідно з положеннями пункту 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою:
D= S/T,
де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;
T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;
значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:
P = Pм х 1,4,
де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;
Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.
Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;
4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Відповідно до пункту 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктом 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Як зазначено у пункті 10 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Таким чином, нормами податкового законодавства встановлено обов`язок платника податку на додану вартість скласти податкову накладну на дату виникнення податкових зобов`язань та зареєструвати таку податкову накладну в ЄРПН. Направлена податкова накладна в автоматичному режимі перевіряється на відповідність ознакам безумовної реєстрації, і якщо такі ознаки наявні, реєстрація такої податкової накладної (або розрахунку коригування) не зупиняється. У випадку ж подання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної (розрахунку коригування), що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, контролюючий орган наділений повноваженнями на здійснення автоматизованого моніторингу такої податкової накладної на відповідність критеріям ризиковості платника податку, а також показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. У разі коли за результатами моніторингу встановлено відповідність господарської операції хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції (за виключенням випадку, коли податкова накладна направлена на реєстрацію платником податку, який відповідає хоча б одному показнику позитивної податкової історії), реєстрація податкової накладної (розрахунку коригування) зупиняється. У разі зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) платнику податків надсилається квитанція, у якій в обов`язковому порядку зазначається, крім іншого, критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також пропозиція надати пояснення та копії документів, необхідні для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Судом встановлено, що відповідно до отриманих позивачем квитанції, реєстрація податкових накладних зупинена у зв`язку з їх відповідністю пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Додатком № 3 до Порядку № 1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій.
Пункт 1 вказаних Критеріїв передбачає відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Запропонувавши позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН, контролюючий орган не визначив конкретного переліку документів, які він вважає належними та достатніми для прийняття позитивного рішення.
Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків та переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Пропозиція контролюючого органу про надання пояснень та/або копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної без наведення переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття позитивного рішення, призводить до ситуації невизначеності та необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. У випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Наведене відповідає усталеній правовій позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, у постанові від 21.05.2019 по справі №0940/1240/18, постанові від 14.05.2019 по справі №817/1356/18, від 10.04.2020 у справі №819/330/18 тощо.
Відповідно до пункту 2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 (далі - Порядок №520) прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 5 вказаного порядку передбачено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, вищенаведені норми містять орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду комісією регіонального рівня питання про прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, який може відрізнятись для кожної конкретної господарської операції з урахуванням специфіки діяльності платника податків, особливостей здійснення господарської операції (наприклад, поставка, товару, робіт або послуг), події, за якою складено податкову накладну (дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг або дата отримання платником податку товарів/послуг) тощо.
Судом встановлено, що позивач подав до податкового органу пояснення та копії документів щодо господарських операцій, реєстрацію податкової накладної по якій зупинено.
Разом з тим, комісія регіонального рівня, незважаючи на надані пояснення та додані документи, що підтверджують наведені у поясненнях факти, прийняла рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Суд зазначає, що недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим не обмеженої дискреції.
Вказане, на думку суду, призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкової накладної.
Зазначене відповідає правовій позиції Верховного Суду, висловленій у постанові від 10.04.2020 у справі №819/330/18 (адміністративне провадження №К/9901/65222/18).
Суд зазначає, що надані позивачем до контролюючого органу документи та пояснення у сукупності із наявними доказами в матеріалах справи підтверджують здійснення господарських операцій за податковими накладними.
При цьому, суд зазначає, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.
Таким чином, зважаючи на виконання платником податку обов`язку, щодо підтвердження господарської операції, та враховуючи те, що запропонувавши подати підтверджуючі документи, контролюючий орган не вказав їх конкретного переліку та, у подальшому, не обґрунтував неможливість розблокування реєстрації податкової накладної на підставі поданих позивачем документів, підстави для відмови в реєстрації податкової накладної № 40 від 21.11.2023; № 39 від 21.11.2023; № 11 від 01.12.2023; № 36 від 15.12.2023; № 34 від 15.12.2023; № 67 від 30.11.2023 були відсутні.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення № 10493933/38383324 від 02.02.2024; № 10493930/38383324 від 02.02.2024; № 10493931/38383324 від 02.02.2024; № 10493929/38383324 від 02.02.2024; № 10493932/38383324 від 02.02.2024; № 10493928/38383324 від 02.02.2024 прийняти необґрунтовано, тобто без врахування всіх обставин, що мали значення для його прийняття, а відтак є протиправним та підлягають скасуванню.
Вирішуючи позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, суд дійшов таких висновків.
Згідно з пунктами 19, 20 Порядку № 1246 накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Таким чином, нормами Порядку № 1246 визначено компетенцію Державної фіскальної служби України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН на підставі рішення суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування.
При цьому, суд звертає увагу, що за змістом наведених норм підставою для реєстрації податкової накладної є рішення суду саме про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування в ЄРПН, а тому обраний позивачем спосіб захисту порушеного права відповідає законодавчим положенням.
Враховуючи висновки суду про протиправність оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, складеної позивачем, та відсутність законодавчо закріплених перешкод для такої реєстрації, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні № 40 від 21.11.2023; № 39 від 21.11.2023; № 11 від 01.12.2023; № 36 від 15.12.2023; № 34 від 15.12.2023; № 67 від 30.11.2023 датою їх фактичного подання на реєстрацію.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
За наведеного вище суд вважає, що заявлені позовні вимоги знайшли своє підтвердження поданими до матеріалів справи письмовими доказами, є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
У відповідності до частини першої ст. 139 КАС України необхідно стягнути на користь позивача судові витрати із судового збору у розмірі 14 534,40 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області та Державної податкової служби України.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2, 5, 9, 77, 132, 139, 143, 243-246, 255, 295 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» (Землі Кочетковської селищної ради, Зона № 1, Комплекс будівель № 11 Б, Чугуївський район, Харківська область, 63513, код ЄДРПОУ 38383324) до Головного управління Державної податкової служби у Харківській області (вул. Пушкінська, б. 46 м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління Державної податкової служби у Харківській області (вул. Пушкінська, б. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 39599198) про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних:
№ 10493933/38383324 від 02.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 40 від 21.11.2023;
№ 10493930/38383324 від 02.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 39 від 21.11.2023;
№ 10493931/38383324 від 02.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 11 від 01.12.2023;
№ 10493929/38383324 від 02.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 36 від 15.12.2023;
№ 10493932/38383324 від 02.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 34 від 15.12.2023;
№ 10493928/38383324 від 02.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 67 від 30.11.2023;
Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» податкові накладні № 40 від 21.11.2023; № 39 від 21.11.2023; № 11 від 01.12.2023; № 36 від 15.12.2023; № 34 від 15.12.2023; № 67 від 30.11.2023 днем їх фактичного подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Харківській області (вул. Пушкінська, б. 46, м. Харків, 61057 код ЄДРПОУ 43983495) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» (Землі Кочетковської селищної ради, Зона № 1, Комплекс будівель № 11 Б, Чугуївський район, Харківська область, 63513, код ЄДРПОУ 38383324) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 7 267,2 грн (сім тисяч двісті шістдесят сім гривень 20 копійок).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТСК РИСАЙКЛИНГ ГРУПП» (Землі Кочетковської селищної ради, Зона № 1, Комплекс будівель № 11 Б, Чугуївський район, Харківська область, 63513, код ЄДРПОУ 38383324) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 7 267,2 грн (сім тисяч двісті шістдесят сім гривень 20 копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його складання у повному обсязі шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду.
Суддя Заічко О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2024 |
Оприлюднено | 15.07.2024 |
Номер документу | 120352350 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Заічко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні