Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
08 липня 2024 року справа № 520/12668/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі :
головуючого судді Григоров Д.В.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (в письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ФГ "ШУБСЬКЕ" (вул. Центральна, буд. 20,с. Шуби,Богодухівський район, Харківська область,62122, код ЄДРПОУ34073367) до Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Григорія Сковороди, буд. 46,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61057, код ЄДРПОУ43983495) визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач ТОВ «ФГ Шубське» звернулося до суду з адміністративним позовом, в якому просило : визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України від 24.04.2024 №0218950407 про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «ФГ «ШУБСЬКЕ» (код 34073367) штрафних санкцій на суму 59 808,33 грн.
В обгрунтування заявлених позовних вимог зазначив, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення було ухвалено в зв`язку з висновком контролюючого органу про порушення позивачем термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних. Позивач вважає такий висновок протиправним, а ухвалене з його урахуванням податкове повідомлення-рішення таким, що порушує права позивача.
Ухвалою суду від 17.05.2024р. відкрито спрощене провадження у справі. Відповідачем до суду надано відзив на позовну заяву, згідно якого останній позовні вимоги не визнав та просив в їх задоволенні відмовити.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
В березні 2024 року фахівцями Богодухівського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС у Харківській області було проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «ФГ «ШУБСЬКЕ», п.н. 34073367.
За наслідками проведеної перевірки було складено акт від 28.03.2024р. № 12231/20-40-04-07-03/34073367, за висновками якого встановлено порушення з боку ТОВ «ФГ «ШУБСЬКЕ» абз. 15 п. 201.10 ст. 201 ПК України, що призвело до несвоєчасної реєстрації податкових накладних в ЄРПН за серпень 2022 року, а саме:
розрахунок коригування № 1 від 02.08.2022р. до податкової накладної від 02.02.2022р. № 208 на суму 45666,67 грн., дата реєстрації в ЄРПН - 28.09.2022р.; граничний термін реєстрації 31.08.2022р., кількість днів прострочення 28;
розрахунок коригування № 2 від 02.08.2022р. до податкової накладної від 02.02.2022р. № 203 на суму 49666,67 грн., дата реєстрації в ЄРПН 06.10.2022р.; граничний термін реєстрації 31.08.2022р., кількість днів прострочення 36;
розрахунок коригування № 3 від 02.08.2022р. до податкової накладної від 02.02.2022р. № 207 на суму 46500,0 грн., дата реєстрації в ЄРПН - 28.09.2022р.; граничний термін реєстрації 31.08.2022р., кількість днів прострочення 28;
розрахунок коригування № 4 від 02.08.2022р. до податкової накладної від 02.02.2022р. № 205 на суму 47500,0 грн., дата реєстрації в ЄРПН - 19.09.2022р.; граничний термін реєстрації 31.08.2022р., кількість днів прострочення 19;
розрахунок коригування № 5 від 02.08.2022р. до податкової накладної від 02.02.2022р. № 204 на суму 12250,0 грн., дата реєстрації в ЄРПН - 28.09.2022р.; граничний термін реєстрації 31.08.2022р., кількість днів прострочення 28;
розрахунок коригування № 6 від 02.08.2022р. до податкової накладної від 02.02.2022р. № 206 на суму 48416,67 грн., дата реєстрації в ЄРПН - 05.10.2022р.; граничний термін реєстрації 31.08.2022р., кількість днів прострочення 35.
З врахуванням викладеного контролюючим органом нараховано штрафні санкції на загальну суму 59808,33 грн.
На підставі розгляду акту перевірки контролюючим органом ухвалено оскаржуване в даній справі податкове повідомлення-рішення від 24.04.2024р. № 02148950407, відповідно до якого, з посиланням на абз. 15 п. 201.10 ст. 201 розділу V ПК України та згідно абз. 3,4 п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України, позивачу нараховано штрафні санкції в розмірі 59880,33 грн.
Доводи позовної заяви щодо протиправності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення позивачем зведено до того, що розрахунки коригування, про які йдеться у Акті перевірки, були складені у зв`язку із поверненням попередньої оплати у розмірі 1 500 000,01 грн., проведеної на виконання договору поставки від 01.02.2022 р. №02/02/22-01, укладеного між ТОВ «ФГ «ШУБСЬКЕ», як покупцем, та ТОВ «ФАБРИКА МЕБЛІВ «БІС-М» (ідентифікаційний код 31439082), як постачальником. За фактом отримання попередньої оплати ТОВ «ФАБРИКА МЕБЛІВ «БІС-М» були складені податкові накладні, які зареєстровані в ЄРПН. Згаданий вище договір був розірваний за угодою сторін 26.07.2022р., про що була складена додаткова угода №02/02/22-01 та позивачем направлений постачальнику лист від 26.07.2022р. №2607-1 про повернення коштів. 02.08.2022р. ТОВ «ФАБРИКА МЕБЛІВ «БІС-М» повернула позивачу грошові кошти у загальній сумі 1 500 000,01 грн. (платіжний документ №21, №54).
Таким чином, як вказує позивач, після повернення ТОВ «ФАБРИКА МЕБЛІВ «БІС-М» коштів позивачу, отриманих попередньо як аванс (попередня оплата), у ТОВ «ФАБРИКА МЕБЛІВ «БІС- М» виникло право скласти розрахунки коригування, а у позивача виник обов`язок зареєструвати такі розрахунки коригування у ЄРПН.
Зокрема, позивач визначає часові межі свого обов`язку з реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних не з датою, якою такі розрахунки коригування було складено, а з датою їх фактичного отримання від свого контрагента ТОВ «ФАБРИКА МЕБЛІВ «БІС-М». Таким чином, він заперечує дату, від якої контролюючий орган обліковував обов`язок реєстрації розрахунку коригування 02.08.2022р. та зазначав, що цей обов`язок виник з урахуванням отримання :
щодо розрахунку коригування № 1 від 02.08.2022р. до податкової накладної від 02.02.2022р. № 208 на суму 45666,67 грн., отриманий 28.09.2022р. дата реєстрації в ЄРПН - 28.09.2022р.;
щодо розрахунку коригування № 2 від 02.08.2022р. до податкової накладної від 02.02.2022р. № 203 на суму 49666,67 грн., отриманий 06.10.2022р., дата реєстрації в ЄРПН 06.10.2022р.;
щодо розрахунку коригування № 3 від 02.08.2022р. до податкової накладної від 02.02.2022р. № 207 на суму 46500,0 грн., отриманий 28.09.2022р., дата реєстрації в ЄРПН - 28.09.2022р.;
щодо розрахунку коригування № 4 від 02.08.2022р. до податкової накладної від 02.02.2022р. № 205 на суму 47500,0 грн., отриманий 01.09.2022р. дата реєстрації в ЄРПН - 19.09.2022р.; граничний термін реєстрації 16.09.2022р.р., кількість днів прострочення 3;
щодо розрахунку коригування № 5 від 02.08.2022р. до податкової накладної від 02.02.2022р. № 204 на суму 12250,0 грн., отриманий 28.09.2022р., дата реєстрації в ЄРПН - 28.09.2022р.;
розрахунок коригування № 6 від 02.08.2022р. до податкової накладної від 02.02.2022р. № 206 на суму 48416,67 грн., отриманий 04.10.2022р., дата реєстрації в ЄРПН - 05.10.2022р.
Крім того, позивач вказував, що станом на теперішній час не застосовуються штрафні санкції за порушення строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, допущені під час COVID-карантину.
Дослідивши доводи сторін та наявні матеріали справи, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ізпп.14.1.60 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (в подальшому ПК України), єдиний реєстр податкових накладних (далі - ЄРПН) є реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, що ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Відповідно допп.16.1.2,16.1.3 п. 16.1 ст. 16 ПК України, платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно із п.201.1 ст. 201 ПК України, платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін. Абзацами 1, 4 пункту201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до п. 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246, реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не видаються отримувачу (покупцю) товарів (послуг) та залишаються у їх постачальника (продавця); складені під час отримання послуг від нерезидента, місцем постачання яких визначено митну територію України; складені в межах виконання угод про розподіл продукції; складені за операціями з постачання товарів (послуг), які звільнені від оподаткування) незалежно від суми податку на додану вартість, зазначеної в одній податковій накладній та/або розрахунку коригування.
Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН здійснюється платником ПДВ не пізніше календарного дня, передбаченого п.201.10 ст. 201 ПК України в залежності від періоду складання податкової накладної/розрахунку коригування до податкової накладної, а саме: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Статтею 120-1 ПК України встановлена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.
Згідно із п.120-1.1ст.120 ПК України, порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту198.5 статті 198цьогоКодексуу разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту201.4 статті 201цьогоКодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей192 і 201цьогоКодексупокладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Аналіз вищевказаної норми законодавства вказує, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченого пунктом201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
18.03.2020 р. набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 р. № 533- IX(в подальшому Закон № 533-IX).
У зв`язку із набранням чинності Закону № 533-ІХ(з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30.03.2020 р. № 540-IX та Закону України від 13.05.2020 р. № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.
Карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11.03.2020 р. № 211 з 12.03.2020 р.
Постановою від 27.06.2023 р. № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
До завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу Російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 07.03.2022 р. (в подальшому Закон № 2118-IX).
Законом № 2118-IX підрозділ 10розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX( в подальшому Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27.05.2022р. Закону № 2260-IXпідпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХПК України викладено у наступній редакції:
"У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Після набрання чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХПК України звільнення від відповідальності поставлено в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом112.8.9 пункту 112.8 статті 112цьогоКодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Таким чином, з 27.05.2022 р. припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України.
Аналіз вищевказаних норм законодавства вказує, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме : з 01.03.2020 р. по 26.05.2022 р.
Оскільки податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26.05.2022 р.), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
Суд зазначає, що пунктом 69.1підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» ПК України встановлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки зокрема щодо дотримання термінів реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 р. до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022 р.
Законом України від 13.12.2022 р. № 2836-IX, який набрав чинності 03.01.2023 р., підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15.07.2022 р.
Законом України від 12.01.2023 р. № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08.02.2023 р.) підрозділ 2розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Відповідно до пункту 89 підрозділу 2розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Згідно із пунктом 90 підрозділу 2розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Закон № 2876-IXне містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності. Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.
У зв`язку з чим дія пунктів 89, 90 не розповсюджується на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.
Таким чином, зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом № 2876-IXабо до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08.02.2023 р.).
Аналогічний висновок щодо застосування норм матеріального права, викладений в постанові Верховного Суду від 06.02.2024 р. у справі № 160/10740/23.
Підсумовуючи наведене, суд не погоджується з доводами позивача стосовно неможливості застосування до нього штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних / розрахунків коригувань через допущені під час COVID-карантину, який тривав до 30.06.2023р. включно.
Суд зазначає, що позивач ТОВ «ФГ «ШУБСЬКЕ» не зверталося до ГУ ДПС у Харківській області щодо підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України у порядку, визначеному наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.08.2022 № 967/38303. Вказаної обставини позивач не заперечує.
Надаючи оцінку доводам позовної заяви про своєчасність реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних, з урахуванням дати їх отримання від постачальника контрагента ТОВ «ФАБРИКА МЕБЛІВ «БІС-М», спірним у даній справі є саме вказана дата.
Позивач на обгрунтування дати отримання розрахунків коригування надав до суду копії скрін-шотів програми «M.E.Doc», які містять дату надіслання вказаних вище розрахунків коригування від постачальника до позивача. Вказані дати відповідають доводам позовної заяви.
Позивач посилався на правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 22.11.2021р. по справі №160/10558/19, відповідно до якої скрін-шоти програми «M.E.Doc» є доказами направлення на реєстрацію податкових накладних.
Суд зазначає, що вказана постанова Верховного Суду не є цілком релевантною до даної справи, оскільки предметом розгляду у справі, в якій її було ухвалено, крім іншого, було питання підтвердження часу надіслання платником податків податкових накладних на реєстрацію в ЄРПН. Однак суд виходить з того, що вказану правову позицію можна застосувати у тій частині, що скрін-шоти програми «M.E.Doc» є доказом у справі стосовно тих відомостей, які в них містяться. При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Згідно ч. 1 ст. 73 КАС України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.
Слід взяти до уваги, що зазначені позивачем докази містять відомості, які вказують на дату отримання ним спірних розрахунків коригування від його контрагента, відтак вони є належними відносно предмета доказування у цій справі. Відповідач вказані докази не оспорив, інших доказів, які б спростовували визначені позивачем дати отримання спірних розрахунків коригування до суду не подав, а згідно відзиву на адміністративний позов взагалі не визначив коли саме, як він вважає, позивач дійсно отримав від контрагента постачальника розрахунки коригування, складені в зв`язку з поверненням коштів за господарським договором, наслідком чого є відлік часу, який встановлено для реєстрації розрахунків коригування у ЄРПН.
Так само, вказані обставини не було враховано контролюючим органом при ухваленні спірного податкового повідомлення-рішення та, зокрема, не встановлено час отримання позивачем розрахунків коригування до податкових накладних.
В доводах, наданих до суду відповідач посилався лише на те, що додаток № 7 «Заява про допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної та/або порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування (Д7)» до податкової декларації з податку на додану вартість за серпень 2022 підприємством ТОВ «ФГ «ШУБСЬКЕ» не надавався.
Відповідач стверджував, що у випадку ненадання продавцем розрахунку коригування на зменшення, покупець має можливість подати до податкової декларації з ПДВ, зокрема звітного (податкового) періоду, в якому таким покупцем зменшено податковий кредит, заяву зі скаргою на такого продавця (додаток 7 (Д7)) та копії відповідних документів згідно з п. 201.10 ст. 201 ПКУ, що буде підставою для проведення документальної позапланової перевірки зазначеного продавця. Право на подання заяви зі скаргою має також продавець у випадку порушення покупцем граничних строків його реєстрації в ЄРПН (лист ДПС України від 01.02.2024 № 2725/7/99-00-04-02-03-07).
Вказані доводи суд оцінює як такі, що не спростовують викладені вище висновки та ураховує, що за матеріалами справи позивач надавав заперечення до акту перевірки від 28.03.2024р. № 12231/20-40-04-07-03/34073367, в яких вказував на фактичні дати отримання від постачальника розрахунку коригування на зменшення, з наданням доказів цього. Вказані доводи було залишено контролюючим органом без уваги, проте при розгляді справи в суді він вказав на можливість, проте не обов`язок, позивача надати скаргу щодо постачальника (продавця), що буде підставою для проведення документальної позапланової перевірки зазначеного продавця. Як висновки такої можливої позапланової перевірки можуть вплинути на правовідносини, що виникли у спірних правовідносинах в цій справі відповідач не зазначив.
З урахуванням викладеного, суд доходить висновку що оскаржуване податкове повідомлення-рішення необґрунтоване, у зв`язку з чим підлягає скасуванню частково.
При цьому суд ураховує, що позивач не заперечує порушення строків реєстрації розрахунку коригування № 4 від 02.08.2022р. до податкової накладної від 02.02.2022р. № 205 на суму 47500,0 грн., проте кількість днів прострочення, визначена контролюючим органом (19) та встановлена з урахуванням обставин даної справи (3)є різною, відтак оскаржуване податкове повідомлення рішення в частині нарахування штрафних санкцій за прострочення зазначеного реєстрації розрахунку коригування до 15 календарних днів, 10 відсотків суми податку на додану вартість, тобто в сумі 4750 грн., є законним.
Відповідно до п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
При прийнятті рішення у даній справі суд врахував позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки інших аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorija v. Spain) серія A.303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень визначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до частини першої, другої статті 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
За приписами частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Положеннями частини другої статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В даній справі відповідачем суду не надано належних та допустимих доказів на підтвердження законності та обґрунтованості оскаржуваного рішення, в зв`язку з чим суд доходить висновку про задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підставі викладеного та керуючись ст., ст. 2,9,12, 241, 246, 257 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу ДПС України від 24.04.2024 №0218950407 про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «ФГ «ШУБСЬКЕ» (код 34073367) штрафних санкцій на суму 55058,33грн. В іншій частині податкове повідомлення-рішення залишити без змін.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ФГ «ШУБСЬКЕ» (код 34073367) за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Харківській області судові витрати зі сплати судового збору пропорційно до розміру задоволених позовних вимоги в сумі 1514,00 грн. (одна тисяча пятсот чотирнадцять гривень). Решту судових витрат залишити за позивачем.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Д.В. Григоров
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2024 |
Оприлюднено | 15.07.2024 |
Номер документу | 120352953 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Григоров Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні