Рішення
від 12.07.2024 по справі 520/6172/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

12 липня 2024 року справа № 520/6172/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Григоров Д.В.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (в письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДЕВЕЛОПМЕНТ-Ф» (вул. Каштанова, буд. 29,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61124, код ЄДРПОУ42947854) до Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Григорія Сковороди, буд. 46,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61057, код ЄДРПОУ43983495) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДЕВЕЛОПМЕНТ-Ф» звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просило :

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 16.02.2024 № 0081420402, яким ТОВ «ДЕВЕЛОПМЕНТ-Ф» зобов`язано сплатити штраф у розмірі 6 387,73 грн. за порушення строку оплати орендної плати з юридичних осіб по «Податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» від04.02.2022 №9017525231;

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 16.02.2024 № 0081450402, яким ТОВ «ДЕВЕЛОПМЕНТ-Ф» зобов`язано сплатити штраф у розмірі 2 109,14 грн. за порушення строку оплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки по «Податковій декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки» від 04.02.2022 № 9017525201.

В обгрунтування позовних вимог позивач зазначив, що вважає оскаржувані податкові повідомлення-рішення протиправними та такими, що порушують права позивача.

Відповідач позов не визнав та надав до суду відзив на позовну заяву, згідно якого зазначив, що позивачем жодним чином не спростовується протиправність дій щодо несвоєчасної сплати узгоджених податкових зобов`язань, що і стало підставою для ухвалення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

В січні 2024 року фахівцями контролюючого органу було проведено камеральну перевірку щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та орендної плати з юридичних осіб ТОВ «ДЕВЕЛОПМЕНТ-Ф», податковий номер 42947854.

За наслідками вказаної перевірки було складено акт від 17.01.2024 № 1634/20-40-04-02- 03/42947854, за висновками якого встановлено несвоєчасну сплату узгодженої суми податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб по «Податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» від 04.02.2022 № 9017525231, чим порушено пункт 287.3 статті 287 Податкового кодексу України;

- несвоєчасну сплату узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки по «Податковій декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки» від 04.02.2022 № 9017525201, чим порушено підпункт 266.10.1. пункту 266.10 статті 266 Податкового кодексу України.

При цьому, дати податкових декларацій 04.02.2022р., граничний термін сплати 01.08.2022р., а фактична сплата суми податкового зобов`язання відбулась 16.02.2023р., 09.03.2023р. та 16.02.2023р., що сторонами у справі не заперечується.

За наслідками розгляду акту перевірки від 17.01.2024 № 1634/20-40-04-02- 03/42947854 ГУ ДПС у Харківській області було прийнято наступні податкові повідомлення-рішення:

- податкове повідомлення-рішення від 16.02.2024 № 0081420402, яким ТОВ «ДЕВЕЛОПМЕНТ-Ф» зобов`язано сплатити штраф у розмірі 6 387,73 грн за порушення строку оплати орендної плати з юридичних осіб по «Податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» від 04.02.2022 № 9017525231;

- податкове повідомлення-рішення від 16.02.2024 № 0081450402, яким ТОВ «ДЕВЕЛОПМЕНТ-Ф» зобов`язано сплатити штраф у розмірі 2 109,14 грн за порушення строку оплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки по «Податковій декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки» від 04.02.2022 № 9017525201.

Не погодившись з наведеним, позивач звернувся до суду в цій справі.

Доводи про незаконність оскаржуваних податкових повідомлень-рішень обгрунтовані тим, що позивач провадить свою діяльність на території активних бойових дій у 2022 році. Весь 2022 рік та початок 2023 року перебував у стані невизначеності щодо особливостей оподаткування платою за землю та на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на території міста Харкова у 2022 році. Постійні обстріли м. Харкова супроводжувалися постійними відключеннями світла, у зв`язку із чим діяльність ТОВ «ДЕВЕЛОПМЕНТ- Ф» протягом 2022 року початку 2023 року була суттєво обмежена та майже не здійснювалася.

Таким чином, як зазначає позивач, в результаті постійної зміни редакції п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, а також несвоєчасним прийняттям підзаконних нормативно-правових актів, які повинні були

Здійснити впорядкування питання щодо практичного застосування цієї норми Податкового кодексу України, законодавцем було порушено принцип стабільності у податкових правовідносинах.

Отже, вищевказане правове регулювання позбавило ТОВ «ДЕВЕЛОПМЕНТ-Ф» права, у разі необхідності, довести неможливість виконання обов`язків, визначених у пп.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, станом на дату граничного терміну сплати податкового зобов`язання по «Податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» від 04.02.2022 № 9017525231 та по «Податковій декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки» від 04.02.2022 № 9017525201.

Відповідач, наполягаючи на безпідставності позовних вимог, вказував на те, що відносно ТОВ «ДЕВЕЛОПМЕНТ-Ф» відсутнє рішення податкового органу згідно з Наказом № 225, яке б свідчило про відсутність можливості підприємством своєчасно виконувати свої податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи та з заявою про відсутності можливості своєчасно виконувати свої податкові обов`язки у терміни, визначені ПК України позивач до контролюючого органу не звертався.

Вказана обставина позивачем не заперечувалася. Він зазначав, що ТОВ «ДЕВЕЛОПМЕНТ-Ф» не мало можливості виконати відповідні вимоги законодавства щодо подання повідомлення про неможливість своєчасного виконання свого податкового обов`язку із плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за вищевказаними деклараціями, хоча виконати своєчасно такий обов`язок також не мало можливості з підстав ведення на території Харківської міської територіальної громади бойових дій та не здійснення діяльності підприємства позивача.

Нормативне регулювання спірних відносин полягає в наступному.

Згідно з пп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України, платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з п. 36.1 ст. 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до пп. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України, грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Пунктом 31.1 ст. 31 ПК України передбачено, що строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.

Згідно з п. 38.1 ст. 38 ПК України, виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Відповідно до п. 54.1 ст. 54 ПК України, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Не підлягає оскарженню грошове зобов`язання, самостійно визначене платником податків (пункт 56.11 статті 56 ПКУ).

Відповідно до пп. 266.10.1 п. 266.10 ст. 266 ПК України, строки сплати податкових зобов`язань за звітний рік з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачується: юридичними особами - авансовими внесками щокварталу до 30 числа місяця, що наступає за звітним кварталом, які відображаються в річній податковій декларації.

Згідно п. 287.3. ст. 287 ПК України, податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Отже, факт узгодження грошового зобов`язання має наслідком обов`язок платника податку сплатити таке зобов`язання у встановлений законом строк. Невиконання обов`язку зі сплати узгодженого податкового зобов`язання призводить до набуття таким зобов`язанням статусу податкового боргу, процедура стягнення якого визначається законом.

Відповідно до п. 124.1 ст. 124 ПК України, у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ Кодексу.

Так, абзацом вісімнадцятим пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ Кодексу, з урахуванням змін, внесених Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022р., визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених пп. 112.8.9 п.112.8 ст. 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, тимчасово, на період дії воєнного стану, починаючи з 27.05.2022р., переважають норми в частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкових обов`язків у випадках та за умов, передбачених п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ Кодексу.

Крім того, 03 січня 2023 року набрали чинності зміни, внесені до ПК України Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-1Х «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України», зокрема, до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу.

Зазначеними змінами для платників податків, що мають можливість виконувати свої податкові обов`язки, які за загальними правилами повинні були виконані у лютому - травні 2022 року, встановлюються нові строки їх виконання, зокрема, в частині дотримання термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання податкової звітності, сплати податків.

Так, платники податків зобов`язані в термін не пізніше: 01 серпня 2022 року - сплатити податки та збори за звітні (податкові) періоди 2021 року (для річного звітного (податкового) періоду), І квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду);

У разі відсутності у платника податків (у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у межах діяльності, що проводиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи) можливості своєчасно виконувати свої податкові обов`язки, зокрема щодо подання звітності, сплати податків і зборів, підтвердженою за процедурою, визначеною наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження» (далі Наказ № 225), такі платники податків звільняються від передбаченої Кодексом відповідальності, але з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні, а ті у яких відновилася така можливість, за умови їх виконання протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей.

У разі неможливості виконання податкового обов`язку платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності Наказу № 225 (набрав чинності 06.09.2022р.) мали можливість подати до контролюючого органу заяву про відсутність можливості виконання своїх податкових обов`язків разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, що підтверджують таку неможливість, мали подати їх не пізніше 30.09.2022.

Якщо у платника податків була відсутня можливість подати до контролюючого органу такої заяви та відповідних документів (копій документів), інформації, у строк до 30.09.2022р. (включно), такий платник податків має це зробити одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо), але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей (п. 3, п. 4 розд. ІІ Наказу № 225).

Платники податків, які не подали у строки, встановлені п. 3, п. 4 розд. ІІ Наказу № 225, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи (п.7 розд. ІІ Наказу № 225).

Законом № 2836-IX, який набрав чинності 03.01.2023, внесено зміни, зокрема, до пп. 69.1 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" ПКУ та встановлено, що такі зміни застосовуються, починаючи з 27.05.2022р.

Відтак, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39 прим. 2, п. 46.2 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Поряд з цим, абзацом 18 пп. 69.2 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з ПК України, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених пп. 112.8.9 ПК України (вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору)), що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину не застосовуються.

Отже, тимчасово, на період дії воєнного стану, починаючи з 27.05.2022р., привалюють норми в частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкових обов`язків у випадках та за умов, передбачених п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПК України, тому, норма п. 52 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" ПКУ щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій за порушення термінів нарахування, декларування та сплати податків і зборів на період дії карантину не застосовується з 27.05.2022 р. на період дії воєнного стану.

В даній справі позивач заперечував можливість своєчасного виконання ним податкових зобов`язань, а також стверджував про неможливість подання ним відповідної заяви про це до контролюючих органів. Які саме обставини завадили позивачу надати відповідну заяву до контролюючого органу він не зазначив. Суд бере до уваги, що неподання такої заяви є імперативним обов`язком платника податків, якщо він вважає наявною неможливість своєчасної сплати своїх податкових зобов`язань. Можливості замінити вказану процедуру шляхом доведення в судовому порядку неможливості подання такої заяви чинне законодавство не передбачає.

Відповідно до статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Таким чином, перевіривши згідно наведеної норми оскаржувані податкові повідомлення-рішення контролюючого органу, суд вважає, що вони ухвалені з дотриманням вимог законодавства, при врахуванні дійсних обставин справи.

Зважаючи на встановлені у справі обставини, суд дійшов висновку про необхідність відмовити в задоволенні адміністративного позову.

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Д.В. Григоров

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.07.2024
Оприлюднено15.07.2024
Номер документу120353800
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —520/6172/24

Ухвала від 28.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 12.07.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Григоров Д.В.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Григоров Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні