Рішення
від 11.07.2024 по справі 600/605/24-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 липня 2024 р. м. Чернівці справа № 600/605/24-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнір В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Дністровської районної державної адміністрації про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Дністровської районної державної адміністрації щодо відмови ОСОБА_1 у встановленні статусу члена сім`ї померлого ветерана війни та видачі посвідчення члена сім`ї загиблого;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Дністровської районної державної адміністрації встановити ОСОБА_1 статус члена сім`ї померлого ветерана війни та видати посвідчення члена сім`ї загиблого.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що її син за життя був визнаний особою з інвалідністю війни ІІ групи, помер внаслідок захворювання, одержаного в період виконання службових обов`язків під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпечення її проведення. Вказувала, що у свідоцтві про хворобу №156 від 27.05.2021 року ВЛК ДУ «ТМО МВС України по Чернівецькій області» по встановленню причинного зв`язку захворювань, (поранень, контузій, травм, каліцтв), вказано захворювання: Са тіла шлунка. Хронічна вторинна анемія середнього ступеня. Дисбіоз на тлі хіміотерапії. Втрата живлення І ступінь. Серцева недостатність першого ступеню. Сенсорна приглухуватість ІІ ступінь. Ангіопатія обох очей, що послужило причиною його смерті - захворювання одержане під час участі в антитерористичній операції, забезпечення її проведення. Лікарським свідоцтвом про смерть №7 від 13.04.2022 року та довідкою про причини смерті визначено, що ОСОБА_2 помер від раку шлунка ІІІ стадії. Тобто причиною смерті ОСОБА_2 є саме захворювання Са тіла шлунка (рак шлунка), отримане під час участі в АТО та забезпеченні її проведення.

Враховуючи дані обставини, в жовтні 2023 року позивачка звернулась до Управління соціального захисту населення Дністровської РВА із заявою про надання їй статусу члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни та видачу відповідного посвідчення, однак отримала відмову у задоволенні її заяви.

З такими діями відповідача позивач не погоджується та вважає, що відповідач всупереч положенням Закону України від 22.10.1993 № 3551-ХІІ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон №3551-ХІІ) та Положення про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №302 від 12 травня 1994 року, неправомірно відмовив у задоволенні її заяви про надання їй статусу члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни та видачу відповідного посвідчення.

Ухвалою суду відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Вказаною ухвалою, серед іншого, відповідачу встановлено 15-денний термін з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

Відповідач подав до суду відзив на позов, в обґрунтування якого зазначив, що для підтвердження віднесення особи до осіб, на яких поширюється дія Закону №3551-ХІІ до органу соціального захисту населення подаються документи, які підтверджують факт смерті, встановлюють причинний зв`язок загибелі (смерті) та підтверджують належність до членів сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни. Підтвердженням встановленого причинного зв`язку загибелі (смерті) із захворюванням, зазначеним в абзаці першому пункту 1 статті 10 вищезазначеного Закону, є документ, виданий військово-лікарською комісією (для військовослужбовців), медичною (військово-лікарською) комісією (для осіб рядового, начальницького складу органів Міністерства внутрішніх справ), відповідною комісією іншого військового формування чи правоохоронного органу.

Натомість, вказував, що у зв`язку з відсутністю у переліку документів, наданих позивачем, довідки військово-лікарської комісії про встановлення причинного зв`язку смерті ветерана війни, прийнято рішення звернутися з листом до Департаменту соціального захисту обласної військової адміністрації для надання додаткових роз`яснень. Департаментом соціального захисту обласної військової адміністрації надано відповідь про те, що не може зробити висновок про наявність підстав для надання ОСОБА_1 статусу члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни, у зв`язку з цим начальником Управління прийнято наказ «Про відмову у наданні статусу члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни».

Зважаючи на викладене, відповідач не визнає позовні вимоги позивача в повному обсязі.

Судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є матір`ю ОСОБА_2 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_1 .

Згідно довідок від 23.08.2018 №301476 та від 12.02.2021 №716/113/12/01-2021 ОСОБА_2 у період з 01.11.2017р. по 30.04.2018р. брав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі/районах антитерористичної операції на території Донецької області, у період з 01.05.2018р. по 10.08.2018р. брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні її здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів у м.Краматорськ Донецької області, у період з 19.09.2020р. по 03.12.2020р. брав участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії Російської Федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та в період здійснення зазначених заходів на території Луганської області.

ОСОБА_2 визнаний особою з інвалідністю ІІ групи і має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - осіб з інвалідністю внаслідок війни, про що Управлінням соціального захисту населення Дністровської РДА видано посвідчення серії НОМЕР_2 від 23.06.2021р.

Згідно Довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією ОСОБА_2 встановлено ІІ групу інвалідності, внаслідок "захворювання, так, одержане під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення". Встановлена до 01 липня 2022 року.

У відповідності до Свідоцтва про хворобу №156 від 27.05.2021р., виданого за наслідком медичного огляду ОСОБА_2 медичною (військово-лікарською) комісією ДУ "ТМО МВС України по Чернівецькій області", у пункті "11. Діагноз і постанова медичної (військово-лікарської) комісії про причинний зв`язок захворювання (поранення, травми, контузії, каліцтва)" відображено запис "захворювання, так, одержане під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення", "захворювання, так, пов`язане з проходженням служби в поліції".

13.04.2022р. ОСОБА_2 помер, що підтверджується Свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_3 , виданим Сокирянським відділом РАЦС у Дністровському районі Чернівецької області 15.04.2022р.

За змістом Лікарського свідоцтва про смерть №7 від 13.04.2022р. причина смерті ОСОБА_2 - рак шлунку ІІІ стадії ІV клінічна група.

Позивач, вважаючи, що має право на отримання статусу члена сім`ї загиблого ветерана війни 11.10.2023р. звернулась до відповідача із заявою про надання їй статусу члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни.

Наказом начальника Управління соціального захисту населення Дністровської районної державної адміністрації ОСОБА_3 від 03.11.2023 №150-С - позивачу відмовлено у наданні статусу члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни, про що повідомлено останню листом від 12.12.2023 року №10/959/1.

Позивач вважає протиправною відмову у наданні їй статусу члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни, у зв`язку з чим звернулась до суду з даним позовом.

До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення чинного законодавства та робить висновки по суті спору.

Статтею 4 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" №3551-XII (далі - Закон №3551-XII, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено статус ветеранів війни на яких поширюється чинність цього Закону.

Так, ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав.

До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни.

Статтею 7 Закону №3551-XII визначено коло осіб, які належать до осіб з інвалідністю внаслідок війни.

З матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_2 за життя, 23.06.2021р., на підставі п.11 ч.2 ст.7 Закону №3551-XII видано посвідчення про те, що він є особою з інвалідністю ІІ групи і має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - осіб з інвалідністю внаслідок війни.

У відповідності до п.1 ч.1 ст.10 Закону №3551-XII (в редакції до змін, внесених Законом №2121-IX від 15.03.2022, що набула чинності 21.03.2022) чинність цього Закону поширюється на, зокрема, сім`ї військовослужбовців, партизанів, підпільників, учасників бойових дій на території інших держав, прирівняних до них осіб, зазначених у статтях 6 і 7 цього Закону, які загинули (пропали безвісти) або померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час захисту Батьківщини або виконання інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), а також внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті або одержаного в період проходження військової служби чи на території інших держав під час воєнних дій та конфліктів. До членів сім`ї загиблих (тих, які пропали безвісти) військовослужбовців, партизанів та інших осіб, зазначених у цій статті, частиною 2 ст.10 Закону №3551-XII віднесено, зокрема, батьків.

Разом із цим, 15.03.2022 Верховною Радою України прийнято Закон №2121-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо уточнення норм, що регулюють питання визначення категорій осіб, які визнаються ветеранами війни та членами сімей загиблих Захисників і Захисниць України, та надання їм соціальних гарантій", що набрав чинності 21.03.2022р. Указаним Законом статтю 10 Закону №3551-XII викладено в новій редакції, а також Закон №3551-XII доповнено статтею 10-1.

Відповідно до ч.1 статті 10 Закону №3551-XII (в редакції Закону №2121-IX від 15.03.2022) до сімей загиблих (померлих) ветеранів війни належать, зокрема, сім`ї осіб, зазначених у статтях 6 і 7 цього Закону, які загинули (пропали безвісти) або померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час захисту Батьківщини або виконання інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), а також внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті або одержаного в період проходження військової служби (у тому числі на території інших держав) під час воєнних дій та конфліктів.

До членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, зазначених у цій статті, належать, зокрема, батьки.

Згідно з п.1 ч.1 ст.10-1 Закону №3551-XII до сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України належать, зокрема, сім`ї осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ України, поліцейських, які загинули або померли внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час участі в антитерористичній операції, захищаючи незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України;

Порядок надання статусу члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України визначається Кабінетом Міністрів України (ч.2 ст.10-1 Закону №3551-XII).

Наведені вище положення Закону №3551-XII були чинними на момент звернення позивача з заявою про надання їй статусу члена сім`ї померлого ветерана війни та видачі відповідного посвідчення.

Необхідно зазначити, що аналізом матеріалів справи можна дійти висновку, що на позивачку не можуть розповсюджуватись положення ст.10 Закону №3551-XII, оскільки вказана норма пов`язує настання загибелі (смерті) з числа осіб, визначених, зокрема, ст.7 цього Закону, внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час захисту Батьківщини або виконання інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), а також внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті або одержаного в період проходження військової служби чи на території інших держав під час воєнних дій та конфліктів.

Так, відповідними довідками ГУНП у Чернівецькій області підтверджено участь старшого лейтенанта поліції ОСОБА_2 у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та в період здійснення зазначених заходів.

Згідно з довідкою МСЕК, захворювання, яке стало підставою для встановлення ОСОБА_2 ІІ групи інвалідності "одержане під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення".

У Свідоцтві про хворобу №156 від 27.05.2021р., виданим Медичною (військово-лікарською) комісією ДУ "ТМО МВС України по Чернівецькій області" зазначено, що діагноз і постанова медичної (військово-лікарської) комісії про причинний зв`язок захворювання (поранення, травми, контузії, каліцтва): "Са тіла шлунка,..." "захворювання, так, одержане під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення"; "міокардичний міокардіофіброз,..." "захворювання, так, пов`язане з проходженням служби в поліції".

Тобто, захворювання, встановлені ОСОБА_2 , зазначені у наведеному вище документі не є пов`язаними з перебуванням на фронті або одержані в період проходження військової служби чи на території інших держав під час воєнних дій та конфліктів, як визначає ч.1 статті 10 Закону №3551-XII.

Більше того, у наданих позивачем документах відсутній той, який підтверджує, що її син помер внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час захисту Батьківщини або виконання інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), або ж внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті або одержаного в період проходження військової служби (у тому числі на території інших держав) під час воєнних дій та конфліктів.

Свідоцтво про хворобу №156 від 27.05.2021р., на яке посилається позивачка в позові, як таке, що встановлює причинний зв`язок захворювання (поранень, контузій, травм, каліцтв) не є документом, який є встановлює причинний зв`язок захворювання зі смертю.

Так, порядок проведення лікарської, військово-лікарської та лікарсько-льотної експертиз медичними (військово-лікарськими) комісіями (далі - М(ВЛ)К), утвореними в закладах охорони здоров`я, що належать до сфери управління Міністерства внутрішніх справ України (далі - ЗОЗ МВС), та закладах охорони здоров`я, що входять до складу Національної гвардії України (далі - ЗОЗ НГУ) затверджено наказом Міністерства внутрішніх справ від 03.04.2017 №285.

Згідно з п.2 Положення №285 основними завданнями М(ВЛ)К є, з-поміж іншого:

- визначення за станом здоров`я та фізичного розвитку придатності поліцейських до подальшої служби в поліції;

- визначення причинного зв`язку захворювань, поранень (контузій, травм, каліцтв) поліцейських, військовослужбовців, колишніх поліцейських, осіб, звільнених з військової служби, а також колишніх осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ (далі - колишні особи рядового і начальницького складу);

- визначення причинного зв`язку захворювань, поранень (контузій, травм, каліцтв), що спричинили смерть (загибель) поліцейських, військовослужбовців, колишніх поліцейських, осіб, звільнених з військової служби, колишніх осіб рядового і начальницького складу.

У відповідності до п.19 розділу ІІІ Положення №285 за результатами проходження медичного огляду та вивчення даних про особу, яка проходить медичний огляд, М(ВЛ)К приймає експертне рішення у формі постанови щодо придатності (непридатності) особи до служби, причинного зв`язку захворювань, поранень (контузій, травм, каліцтв), що відображається в заключній частині Акта медичного огляду. Залежно від результату медичного огляду оформляються такі документи: Довідка медичної (військово-лікарської) комісії (додаток 16) (далі - Довідка М(ВЛ)К) або Свідоцтво про хворобу (додаток 17). Інформація про прийняте М(ВЛ)К рішення вноситься до Книги обліку документації медичної (військово-лікарської) комісії (додаток 18) (далі - Книга обліку документації).

Згідно з матеріалами справи медичний огляд ОСОБА_2 , як старшого лейтенанта поліції (місце служби Дністровський РВП ГУНП в Чернівецькій області) здійснювала медична (військово-лікарська) комісія ДУ "ТМО МВС України по Чернівецькій області". За результатом медичного огляду оформлено Свідоцтво про хворобу №156. Зі змісту вказаного документу вбачається, що медичний огляд ОСОБА_2 здійснювався на предмет визначення причинного зв`язку захворювання (поранення, контузії, травми, каліцтви) та на предмет придатності до військової служби (пункти 11, 12 Свідоцтва).

Отже, зазначений документ не визначає причинного зв`язку захворювань, поранень (контузій, травм, каліцтв), що спричинили смерть (загибель) поліцейських, військовослужбовців, колишніх поліцейських, осіб, звільнених з військової служби, колишніх осіб рядового і начальницького складу.

Згідно із пунктами 2, 4, 7 Положення про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.94 № 302 (далі - Положення № 302), посвідчення є документом, що підтверджує статус ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників чи Захисниць України, на основі якого надаються відповідні пільги і компенсації.

Членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, зазначеним у статті 10 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, видаються посвідчення з написом Посвідчення члена сім`ї загиблого, а членам сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, зазначеним у статті 10-1 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, видаються посвідчення з написом Посвідчення члена сім`ї загиблого Захисника чи Захисниці України.

Посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни, Посвідчення учасника війни і відповідні нагрудні знаки, Посвідчення члена сім`ї загиблого, Посвідчення члена сім`ї загиблого Захисника чи Захисниці України видаються структурними підрозділами районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами міських, районних у місті (у разі їх утворення) рад, на які покладено функції з питань ветеранської політики (далі - місцеві структурні підрозділи з питань ветеранської політики), за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування) або адресою фактичного місця проживання (для внутрішньо переміщених осіб) особи.

В ході розгляду справи судом встановлено та підтверджено матеріалами справи те, що син позивачки був ветераном війни відповідно до ст.7 Закону №3551-XII, однак документального підтвердження того, що останній помер внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті або одержаного в період проходження військової служби (у тому числі на території інших держав) під час воєнних дій та конфліктів немає.

Відтак, позивачка не є особою, на яку розповсюджується положення ст.10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту".

На думку суду, за таких обставин відсутні правові підстави для надання позивачці статусу члена сім`ї загиблого (померлого) ветерана війни та видачі відповідного посвідчення.

Згідно статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши досліджені під час судового розгляду справи докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити, оскільки відповідачем доведено правомірність дій та прийнятого рішення.

Враховуючи те, що у задоволенні адміністративного позову відмовлено, судом не вирішується питання про розподіл судових витрат.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_4 )

Відповідач - Управління соціального захисту населення Дністровської районної державної адміністрації (пл. Центральна, 4, смт Кельменці Дністровський район Чернівецька область, 60100; код ЄДРПОУ 03196340)

Суддя В.О. Кушнір

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.07.2024
Оприлюднено15.07.2024
Номер документу120355124
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —600/605/24-а

Рішення від 11.07.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Кушнір Віталіна Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні