Справа № 766/17231/20
н/п 2/766/4826/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
(заочне)
10 квітня 2024 року
Херсонський міський суд Херсонської області у складі :
головуючого судді Єпішина Ю.М.,
секретар Царенко Д.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в спрощеному провадженні в залі суду в м.Херсоні позовну заяву ОСОБА_1 в інтересах Державної екологічної інспекції у Херсонській області до ОСОБА_2 про відшкодування шкоди,-
встановив:
Позивач ОСОБА_1 вінтересах Державноїекологічної інспекціїу Херсонськійобластізвернулася до суду з вказаною позовною заявою до відповідача ОСОБА_2 про відшкодування шкоди заподіяної державі внаслідок порушення законодавства про благоустрій населених пунктів, у якій просила стягнути з відповідача заподіяну державі шкоду в розмірі 375,00 гривень та перерахувати кошти на користь фонду охорони навколишнього природного середовища та стягнути з відповідача на користь держави судовий збір.
Позовні вимоги обґрунтував тим, що громадським інспектором з охорони довкілля ОСОБА_3 встановлено, що ОСОБА_2 знищено до ступеня припинення росту дерево породи «Клен» діаметром 11 сантиметрів за адресою: АДРЕСА_1 , про що складено протокол про адміністративне правопорушення від 02.09.2017 року №514. Старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Херсонської області Попковим Павлом Вікторовичем, 11 вересня 2017 року, розглянуто протоколи про адміністративне правопорушення, встановлено, що ОСОБА_2 вчинив правопорушення, відповідальність за яке передбачено статтею 153 КУпАП та п.п. 8 п.1 ст. 42 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» про що винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 11.09.2017 року №05-15/184, якою ОСОБА_2 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 30 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що становить 510,00гривень. Згідно розрахунку №05-16/45, шкода заподіяна ОСОБА_2 внаслідок знищення до ступеню припинення росту дерева клену складає 375,00гривень.
Оскільки вчиненим правопорушенням було заподіяно шкоду державі та питання про відшкодування збитків не було вирішене, позивач звернувся до суду з зазначеним позовом. На підставі викладеного просить позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою Херсонського міського суду Херсонської області від 06.11.2020 року відкрито провадження у справі та розгляд справи здійснюється за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.
В судове засідання представник позивача не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, заперечень проти заочного розгляду справи не надійшло.
У судове засідання у час призначений для розгляду справи за суттю, відповідач повторно не з`явився. Про день, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, зокрема шляхом направлення судових повісток про виклик за останнім відомим суду зареєстрованим у встановленому законом порядком місцем його проживання, опублікування оголошень на офіційному веб-сайті судової влади України: https://court.gov.ua/unknown/sud2125. Процесуальним правом надати відзив на позов або письмові пояснення по суті предмету спору не скористався. Документів, що підтверджують поважність причин його відсутності суду не надано. Клопотань про відкладення розгляду справи до суду не надійшло.
Ухвалою від 10.04.2024 року постановлено провести заочний розгляд справи.
За таких обставин, суд вважає можливим провести розгляд справи у відсутність сторін, враховуючи згоду представника позивача на заочний розгляд справи, ухвалити заочне рішення на підставі наявних у матеріалах справи доказів в порядку ст. ст.280, 281 ЦПК України.
У відповідності до вимог ч. 2ст. 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось, у зв`язку з неявкою у судове засідання всіх учасників справи.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
Судом встановлено, що громадським інспектором з охорони довкілля ОСОБА_3 складено протокол №514 від 02.09.2017 року про адміністративне правопорушення відносно відповідача ОСОБА_2 в якому зазначено, що 02.09.2017 року о 12:45 годині, ОСОБА_2 , порушив правила утримання зелених насаджень в населених Пунктах України, а саме: знаходився за адресою: АДРЕСА_1 біля магазину, здійснив пошкодження дерева клену діаметром 11 см., до ступеня припинення росту за допомогою ручної пилки. З вказаним протоколом ОСОБА_2 , ознайомлений, про що міститься його особистий підпис у протоколі.
11.09.2017 року постановою Державної екологічної інспекції у Херсонській області №05-15/184 на ОСОБА_2 накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 510 грн.
У відповідності до розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі незаконного знищення до ступеню припинення росту дерева клену від 07.09.2017 року, розмір шкоди склав 375,00 грн.
На адресу відповідача Державною екологічною інспекцією у Херсонській області надіслано звернення про відшкодування шкоди заподіяної державі порушенням законодавства про охорону та утримання зелених насаджень, але шкода відповідачем відшкодована не була.
Відповідно до ст.13 Конституції України, ст.324 ЦК України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, встановлених Конституцією України. Кожен громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності Українського народу відповідно до закону.
Зокрема, ст.6 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» передбачено, що кожний громадянин України має право в тому числі на здійснення загального та спеціального використання природних ресурсів. При цьому, ст.10 даного Закону передбачено, що екологічні права громадян забезпечуються обов`язком центральних органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій здійснювати технічні та інші заходи для запобігання шкідливому впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне середовище; здійсненням державного та громадського контролю за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища; невідворотністю відповідальності за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Крім того, у ст.12 даного Закону визначено, обов`язок громадян компенсувати шкоду, заподіяну забрудненням та іншим негативним впливом на навколишнє природне середовище.
Статтею 20 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» та Положенням про Державну екологічну інспекцію України, затвердженим указом Президента України від 13.04.2011 №454/2011, передбачено, що Державна екологічна інспекція є центральним органом виконавчої влади та утворюється для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Держекоінспекція України здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами законодавства щодо охорони, утримання і використання зелених насаджень; складає протоколи про адміністративні правопорушення та розглядає справи про адміністративні правопорушення, накладає адміністративні стягнення у випадках, передбачених законом; розраховує розмір збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, та пред`являє претензії; передає до прокуратури, органів досудового слідства та органів дізнання матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки злочину. Держекоінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи, в тому числі в областях.
Зокрема, у відповідності до Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженого постановою КМУ від 01 серпня 2006 року №1045, видалення зелених насаджень здійснюється у разі знесення аварійних, сухостійних і фаутних дерев, а також самостійних і порослих дерев з діаметром кореневої шийки не більше як 5 см. Видалення зелених насаджень на території населеного пункту здійснюється за рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (компетентний орган) на підставі ордера. Підставою для прийняття рішення компетентним органом є заява про видалення зелених насаджень, подана юридичною чи фізичною особою. Після надходження заяви компетентний орган утворює комісію з питань визначення стану зелених насаджень та їх відновної вартості, до складу якої входять представники заявника, власника земельної ділянки (користувача), компетентного органу, територіального органу Держекоінспекції, а у разі потреби балансоутримувача території та комунального підприємства, що здійснює утримання зелених насаджень. У разі знесення аварійних, сухостійних і фаутних дерев комісія з`ясовує причину набуття деревами такого стану, про яку зазначається в складеному комісією акті. Голова комісії готує в п`ятиденний строк проект рішення компетентного органу про видалення зелених насаджень, в якому зазначається інформація про кількість зелених насаджень, що підлягають видаленню і залишаються на земельній ділянці. Компетентний орган у місячний строк після надходження зазначеного проекту рішення про видалення зелених насаджень приймає відповідне рішення і видає наступного дня заявнику його копію для оплати відновної вартості зелених насаджень, що підлягають видаленню. Ордер на видалення зелених насаджень компетентний орган видає не пізніше наступного робочого дня після подання заявником документа про сплату відновної вартості зелених насаджень, що підлягають видаленню. Методику визначення відновної вартості зелених насаджень і зразок ордера затверджує Мінрегіон. Сплата відновної вартості зелених насаджень не проводиться у разі знесення аварійних, сухостійних і фаутних дерев, а також самостійних і порослих дерев з діаметром кореневої шийки не більш як 5 см.
Зокрема, наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 12.05.2009 №127, на виконання пункту 2постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2006 № 1045 "Про затвердження Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах", затверджено зразок ордера на видалення зелених насаджень, а саме зразком ордера визначено, що на основі рішення компетентного органу (дата, номер), згідно з актом обстеження зелених насаджень (дата), надається дозвіл на видалення дерев, кущів, газонів і квітників із зазначенням їх кількості та виду. Встановлюється термін видалення та благоустрою і озеленення. Порядок використання вирубаної деревини.
Відповідно до ч. 1 ст. 42 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», шкода, завдана внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс, методик, розрахунків щодо обрахування шкоди.
Відповідно до ч. 4 п. 2 ст. 16 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», на об`єктах благоустрою забороняється самовільно влаштовувати городи, створювати, пошкоджувати або знищувати газони, самовільно висаджувати та знищувати дерева, кущі тощо.
Статтею 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
При цьому, відповідно до ч.4 ст.68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Статтею 69 даного Закону передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Зокрема, постановою КМУ України від 08.04.1999 №559 (в редакції постанови КМУ від 01.02.2012 №111), затверджено такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної підприємствами, установами, організаціями та громадянами зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів.
Відповідно до розрахунків розміру шкоди, заподіяної внаслідок незаконного знищення зеленого насадження, проведеного проведеного позивачем відповідно до Такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням, затверджених Постановою КМУ №559 від 08.04.1999, сума шкоди, спричинена відповідачем становить 5675,00 гривень.
Пунктом 7 ч. 3 ст. 29 та п. 4 ч. 1 ст.69-1 Бюджетного Кодексу України, передбачено, що грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягають зарахуванню до спецфондів державного, обласних та місцевих (сільського, селищного, міського) бюджетів за місцем скоєння правопорушення.
На підставі викладеного позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Крім того, з відповідача підлягає стягненню судовий збір на користь держави у розмірі 2102,00грн.
Керуючись ст.ст. 11, 14, 16, 526, 530, 611, 615, 1050, 1054, 1055 ЦК України, ст.ст. 141, 258, 259, 264-265, 280-282 ЦПК України, суд,-
ухвалив:
Позовні вимоги ОСОБА_1 в інтересах Державної екологічної інспекції у Херсонській області до ОСОБА_2 про відшкодування шкоди - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_2 на користь Херсонської міської ради до фонду охорони навколишнього природного середовища, заподіяну шкоду у розмірі 375,00 гривень, перерахувавши кошти на розрахунковий рахунок UA058999980333159331000021002, ККД 24062100, ЄДРПОУ 37959779, УК у м.Херсоні/м Херсон/24062100.
Стягнути з ОСОБА_2 на користь держави судовий збір у розмірі 2102,00 гривень.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача.
Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.
Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку безпосередньо до Херсонського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.
Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом встановлених строків, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Відомості про учасників справи згідно п. 4 ч. 5ст. 265 ЦПК України:
Позивач: Державна екологічна інспекція у Херсонській області, ЄДРПОУ 38044149, місцезнаходження: м. Херсон, пров. Козацький, буд. 10.
Відповідач: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_2 .
Суддя: Ю.М.Єпішин
Суд | Херсонський міський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 10.04.2024 |
Оприлюднено | 16.07.2024 |
Номер документу | 120357648 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них завданої порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища |
Цивільне
Херсонський міський суд Херсонської області
Єпішин Ю. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні