Рішення
від 14.05.2024 по справі 910/17909/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

14.05.2024Справа №910/17909/23

Господарський суд міста Києва у складі судді Васильченко Т.В., за участю секретаря судового засідання Демидової А.А. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні справу №910/17909/23

За позовом Приватного акціонерного товариства «Страхова компанія «Арсенал Страхування»

до Приватного підприємства «Алтаві Україна»

про стягнення 42674,02 грн

Представники сторін:

від позивача: не з?явився;

від відповідача: Гипенко О.П.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Приватне акціонерне товариство «Страхова компанія «Арсенал Страхування» (далі - позивач) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовною заявою до Приватного підприємства «Алтаві Україна» (далі - відповідач) про стягнення 42674,02 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем на підставі договору добровільного страхування вантажів (на разове перевезення) №776/22-В/ЦЗ від 05.12.2022 внаслідок настання страхової події - дорожньо-транспортної пригоди (надалі - ДТП), яка сталася з вини водія відповідача, виплачено страхове відшкодування власнику вантажу, а тому у позивача виникло право зворотної вимоги до особи, відповідальної за завдану шкоду, якою є відповідач.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 11.12.2023 відкрито провадження у справі №910/17909/23 та, оскільки справа малозначна і було відсутнє клопотання про розгляд справи з повідомленням сторін, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними матеріалами.

Частиною 5 статті 176 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому статтею 242 цього Кодексу, та з додержанням вимог частини четвертої статті 120 цього Кодексу.

З метою повідомлення відповідача про розгляд справи судом та про його право подати відзив на позовну заяву, на виконання приписів Господарського процесуального кодексу України, ухвала суду про відкриття провадження у справі від 11.12.2023 була направлена судом рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу місцезнаходження відповідача, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме 03187, м. Київ, пр. Глушкова Академіка, буд. 9-Г, кв. 23.

З наявного в матеріалах справи рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення вбачається, що ухвала Господарського суду міста Києва від 11.12.2023 була отримана відповідачем - 16.12.2023.

У відповідності до вимог Господарського процесуального кодексу України, відповідачу був встановлений строк для подання відзиву на позовну заяву протягом 15-ти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

Втім відповідач, у визначений законом строк, не подав ні відзиву на позовну заяву, ні клопотання про продовження строку на його подання.

Приписами ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Поряд з тим, суд, з урахуванням змісту спірних правовідносин, з огляду на обґрунтування позовних вимог, дійшов висновку про необхідність поставлення сторонам додаткових запитань по суті спору, а тому ухвалою Господарського суду міста Києва від 13.02.2024 було призначено судове засідання у даній справі на 05.03.2024.

26.02.2024 року через відділ діловодства суду від Приватного акціонерного товариства «Страхова компанія «Арсенал Страхування» надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника позивача, у якому просив здійснювати розгляд справи на підставі наявних в матеріалах справи доказів без участі уповноважених представників позивача.

У судовому засіданні 05.03.2024 суд, у відповідності до частини 4, 5 статті 233 Господарського процесуального кодексу України, постановив ухвалу, яка занесена до протоколу судового засідання, про відкладення судового засідання у справі на 26.03.2024.

11.03.2024 року через відділ діловодства суду від Приватного акціонерного товариства «Страхова компанія «Арсенал Страхування» надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника позивача, у якому просив здійснювати розгляд справи на підставі наявних в матеріалах справи доказів без участі уповноважених представників позивача.

Судове засідання, призначене на 26.03.2024, не відбулося у зв`язку з перебуванням суддів Васильченко Т.В. на лікарняному.

Ухвалою Господарського суд міста Києва від 15.04.2024 судове засідання у справі призначено на 14.05.2024.

У судове засідання 14.05.2024 року з?явився представник відповідача, який проти задоволення позову заперечував та просив суд відмовити у його задоволенні, у свою чергу, позивач не з?явився, втім у поданих заявах просив розгляд справи проводити за його відсутності.

У частині 8 статті 252 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що при розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення. Судові дебати не проводяться.

На виконання вимог статті 233 Господарського процесуального кодексу України складено протоколи судових засідань, які долучено до матеріалів справи.

У судовому засіданні 14.05.2024 відповідно до статті 240 Господарського кодексу України судом проголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Дослідивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору, Господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

Між Товариством з обмеженою відповідальністю «Протект Інжиніринг», як покупцем, та Товариством з обмеженою відповідальністю «Джак Україна», як постачальником, було укладено договір поставки №251122-1 від 25.11.2022, відповідно до умов якого та специфікації №1 до нього постачальник (ТОВ «Джак Україна») зобов?язується поставити, а покупець (ТОВ «Протект Інжиніринг») прийняти і оплатити наступний товар на наступних умовах: 1) автомобіль «Jac Pickup T8 2,0 Full Extra MT 4WD», VIN номер: НОМЕР_1 , номер двигуна: НОМЕР_2 , у кількості 1 штука, вартістю 1217000,00 грн у тому чиcлі ПДВ; 2) автомобіль «Jac Pickup T8 2,0 Full Extra MT 4WD», VIN номер: НОМЕР_3 , номер двигуна: НОМЕР_4 , у кількості 1 штука, вартістю 1217000,00 грн у тому чиcлі ПДВ; 3) автомобіль «Jac Pickup T8 2,0 Full Extra MT 4WD», VIN номер: НОМЕР_5 , номер двигуна: НОМЕР_6 , у кількості 1 штука, вартістю 1217000,00 грн у тому чиcлі ПДВ; 4) автомобіль «Jac Pickup T8 2,0 Full Extra MT 4WD», VIN номер: НОМЕР_7 , номер двигуна: НОМЕР_8 , у кількості 1 штука, вартістю 1217000,00 грн у тому чиcлі ПДВ; 5) автомобіль «Jac Pickup T8 2,0 Full Extra MT 4WD», VIN номер: НОМЕР_9 , номер двигуна: НОМЕР_10 , у кількості 1 штука, вартістю 1217000,00 грн у тому чиcлі ПДВ; 6) автомобіль «Jac Pickup T8 2,0 Full Extra MT 4WD», VIN номер: НОМЕР_11 , номер двигуна: НОМЕР_12 , у кількості 1 штука, вартістю 1217000,00 грн у тому чиcлі ПДВ; 7) автомобіль «Jac Pickup T8 2,0 Full Extra MT 4WD», VIN номер: НОМЕР_13 , номер двигуна: НОМЕР_14 , у кількості 1 штука, вартістю 1217000,00 грн у тому чиcлі ПДВ. Разом 8519000,00 грн у тому числі ПДВ (20%) у розмірі 1419833,33 грн.

01.12.2022 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Протект Інжиніринг» (далі - клієнт) та Приватним підприємством «Алтаві Україна» (далі - виконавцем) було укладено договір про надання транспортно-експедиційних послуг по здійсненню перевезень вантажів автомобільним транспортом (далі - договір), за умовами пункту 1.1 якого виконавець зобов?язується за винагороду і за рахунок клієнта організувати надання послуг пов?язаних з перевезенням вантажів, відповідно до умов цього договору та законодавства України (надалі - по тексту послуги).

За умовами пункту 2.1 договору виконавець зобов`язується здійснювати організацію перевезення на свій розсуд як власними транспортними засобами, так і з залученням транспортних засобів третіх осіб. З цією метою виконавець може укладати договори на надання транспортно-експедиторських послуг з третіми особами, які мають відповідні ліцензії та дозволи, проводити з ними розрахунки самостійно за власний рахунок. Відповідальність за виконання умов даного договору третьою стороною несе виконавець. Надання транспортно-експедиційних послуг проводиться відповідно до норм та правил, встановлених чинним законодавством України і цим договором.

Відповідно до положень пункту 3.4 договору виконавець зобов?язаний, зокрема, організувати за рахунок клієнта перевезення вантажів в сполученні відповідно до умов, викладених в заявці, з необхідною ретельністю, чітко дотримуючись інструкцій клієнта; забезпечити збереження вантажу з моменту прийняття його у вантажовідправника і до моменту передачі його вантажоодержувачу та відповідати за втрату чи ушкодження цього вантажу. Факт прийняття вантажу вантажоодержувачем підтверджується відміткою останнього на товарно-транспортній накладній. Забезпечити подачу під завантаження технічно справних транспортних засобів, технічний стан яких повністю відповідає вимогам чинного законодавства України (включаючи вимоги які стосуються переобладнання та додаткового обладнання транспортного засобу), правилам і нормативам про безпеку дорожнього руху, а так само відповідають санітарним вимогам (у тому числі очищених від сміття, снігу і бруду) і забезпечують збереження вантажу в перевезеннях по дорогах з різним дорожнім покриттям.

Згідно пункту 4.1.2 договору сторона, яка залучила третю особу до виконання свого зобов?язання за договором, несе перед іншою стороною договору відповідальність за невиконання або неналежне виконання зобов?язань цією третьою особою, як за власні дії.

Пунктами 4.2.1 та 4.2.2 договору сторони передбачили, що матеріальна відповідальність виконавця за збереження (втрату, пошкодження, нестачу вантажу настає з моменту приймання вантажу до перевезення (в місці навантаження) і припиняється з моменту видачі вантажу одержувачу в пункті призначення (у місці розвантаження). За шкоду, заподіяну при транспортуванні вантажу, виконавець несе відповідальність: у разі втрати або нестачі вантажу - в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає; у разі пошкодження вантажу - в розмірі суми, на яку зменшилася його вартість; у разі втрати вантажу в розмірі його оголошеної цінності, якщо не буде доведено, що вона є нижчою від дійсної вартості вантажу.

Договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами та діє до « 31» грудня 2023 року, але в будь-якому випадку до виконання сторонами своїх зобов?язань за цим договором. Якщо за 20 (двадцять) календарних днів до закінчення строку дії даного договору будь-яка зі сторін письмово не попередить іншу сторону про припинення дії договору, даний договір вважається автоматично пролонгованим на наступний календарний рік на тих же умовах (пункт 9.1 договору).

На виконання умов вищевказаного договору, водієм відповідача ОСОБА_1 було прийнято для перевезення в пункті завантаження: АДРЕСА_1 , вантаж, а саме: автомобілі марки «JAC Pickup T8 2,0 Full Extra MT 4 WD» (НОМЕР_1, НОМЕР_3, НОМЕР_5, НОМЕР_7, НОМЕР_9) у загальній кількості 5 одиниць, що підтверджується наявною в матеріалах справи товарно-транспортною накладною від 08.12.2022.

За наслідками перевезення вказаного вантажу на території ТОВ «Протект Інжиніринг» було складено акт огляду автомобілів, у складі комісії: начальника ВЯ ТОВ «Протект Інжиніринг» ОСОБА_3, начальника ГСК ТОВ «Протект Інжиніринг» ОСОБА_2 та водія ОСОБА_1 , яким зафіксовано, що після доставляння 09.12.2022 вантажу, виявлено, що автомобіль марки «JAC Pickup T8 2,0 Full Extra MT 4 WD» (він код НОМЕР_5), має: механічні пошкодження поверхні по всій довжині даху (вм?ятини та заломи металевої поверхні даху, потертості, подряпини та механічне руйнування лакофарбового покриття даху до металу); руйнування (тріщини) лобового скла автомобіля; подряпини до металу захисної дуги кузова автомобіля; автомобіль марки «JAC Pickup T8 2,0 Full Extra MT 4 WD» (він код НОМЕР_7), має: механічні пошкодження поверхні по всій довжині даху (вм?ятини та заломи металевої поверхні даху, потертості, подряпини та механічне руйнування лакофарбового покриття даху до металу); подряпини до металу захисної дуги кузова автомобіля. За висновками комісії вищевказані пошкодження автомобілів виникли при перевезенні автомобілів до ТОВ «Протект Інжиніринг». Вказаний акт підписаний усіма членами комісії без зауважень та заперечень.

У свою чергу, 05.12.2022 року між Приватним акціонерним товариством «Страхова компанія «Арсенал Страхування», як страховиком, та Товариством з обмеженою відповідальністю «Протект Інжиніринг» було укладено договір добровільного страхування вантажів (на разове перевезення) №776/22-В/ЦВ (далі - договір страхування) за умовами пункту 1.1 якого предметом договору є майнові інтереси страхувальника (вигодонабувача), що не суперечать Закону, пов?язані з володінням, користуванням, розпорядженням вантажем, що вказаний у п. 1.3 договору, під час його транспортування та проміжного зберігання на складі.

В пункті 1.3 договору страхування встановлено, що транспортний засіб, перевізник: автомобіль марки «IVECO», НОМЕР_15 / НОМЕР_16 ; перевізник: ПП «Алтаві Україна» 03187, м. Київ, пр. Глушкова Академіка, 9г, кв. 23; назва вантажу: автомобілі JAC Pickup T8, 5 штук; упакування (з урахуванням умов п. 3.11.1 договору) зафіксована на автовозі; вага вантажу 2870 кг, 5325х1880х1830 мм (вага і габарити на 1 шт.); вартість вантажу 6085000,00 грн.

Відповідно до пункту 1.5 договору страхування вигодонабувачем за договором є Товариство з обмеженою відповідальністю «Протект Інжиніринг», код ЄДРПОУ 39560464.

Страхова сума за договором дорівнює 6085000,00 грн. Безумовна франшиза по кожній окремій одиниці вантажу складає 1% (пункт 2.1 та 2.2 договору).

Згідно пунктів 3.1 та 3.2 договору страхування, договір укладений на умовах «З відповідальністю за всі ризики (покриття А) (військові ризики не покриваються)». При страхуванні «З відповідальністю за всі ризики» - страховими випадками є пошкодження, повна загибель або втрата всього вантажу або його частини внаслідок будь-яких подій, за винятком вказаних в п. 3.7 договору.

Договір набуває чинності з 00:00 годин дня, наступного за датою надходження страхового платежу на поточний рахунок чи до каси страховика та припиняється о 24:00 годині 16.12.2022. Відповідальність страховика починається (за умови набуття договором чинності згідно з п. 5.1 договору) з моменту початку навантаження вантажу на транспортний засіб (корабель) в пункті відправлення для перевезення і продовжується протягом всього перевезення по визначеному маршруту, включаючи розвантаження та навантаження до та після проміжного складського зберігання, проміжне складське зберігання, складування вантажу на термін що не перевищує 60 (шістдесяти) діб якщо інформація щодо такого зберігання зазначена у додатку 1 до договору (пункти 5.1 та 5.2 договору страхування).

Пунктом 5.4 договору страхування сторони погодили маршрут перевезення (слідування) вантажу: пункт відправлення - м. Київ, вул. Новокостянтинівська, 8; пункт призначення - м. Черкаси, вул. Сумгаїтська, 8/2.

Відповідно до пункту 7.1 договору страхування, страхове відшкодування виплачується страховиком на підставі письмової заяви страхувальника (вигодонабувача) на виплату страхового відшкодування (за формою встановленою страховиком) і страхового акту.

Страховик повинен скласти страховий акт протягом 10 (десяти) робочих днів, починаючи з моменту отримання письмової заяви на виплату страхового відшкодування та всіх необхідних документів. Вказаний строк може збільшуватися відповідно до п. 7.10 договору (пункт 7.2 договору страхування).

За умовами пункту 7.3 договору страхування, якщо випадок визнано страховим, страхове відшкодування виплачується протягом 5 (п?яти) робочих днів з дня підписання страхового акту.

Пунктом 7.4 договору страхування встановлено, що розмір страхового відшкодування дорівнює розміру заподіяних страхувальнику (вигодонабувачу) збитків, визначених згідно з п. 7.5 договору, за вирахуванням встановленої в п. 2.2 договору франшизи та сум, отриманих, страхувальником (вигодонабувачем) у відшкодування збитків від інших осіб, але не більше страхової суми. У разі коли страхова сума становить певну частку дійсної вартості застрахованого вантажу, страхове відшкодування виплачується у такій же частці від визначених по страховій події збитків.

Отже, ТОВ «Протект Інжиніринг» з метою одержання відшкодування шкоди за потенційне пошкодження та/або несхоронність майна, забезпечило перевезення вантажу договором страхування з позивачем у даній справі, що не суперечить положенням Закону України «Про страхування» та Цивільному кодексу України.

З матеріалів справи вбачається, що 09.12.2022 о 09 год. 00 хв. в м. Черкаси по вул. Сумгаїтська, 812, водій ОСОБА_1 , керуючи транспортним засобом автомобілем марки «Iveco Stralis», державний реєстраційний номер НОМЕР_17 , у складі з причіпом марки «Rimo PL3M», державний реєстраційний номер НОМЕР_16 , не був уважний, не стежив за дорожньою обстановкою, не реагував на її зміну, не стежив за правильним розміщенням та кріпленням вантажу, внаслідок чого здійснив наїзд на перешкоду, а саме на рекламний щит, в результаті чого транспортний засіб та вантаж отримали механічні пошкодження з матеріальними збитками.

Постановою Соснівського районного суду міста Черкаси від 20.01.2023 у справі №712/10707/22 визнано ОСОБА_1 , винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 124 КУпАП, та накладено на нього адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що складає 850,00 (вісімсот п`ятдесят) грн 00 коп.

12.12.2022 року ТОВ «Протект Інжиніринг» звернулося до ПАТ «СК «Арсенал Срахування» із повідомлення про настання події №121222-692/к.

Актом огляду про загибель, пошкодження, втрату майна, яке належить ТОВ «Протект Інжиніринг» за участі уповноваженого представника страховика, було зафіксовано загальні відомості про подію, яка відбулася та інформацію про пошкодження об?єкту страхування (детальний опис пошкодження).

Згідно рахунків на оплату №ЧК2282 та №ЧК2283 від 12.12.2022, виставлених ТОВ «Богдан-Авто Черкаси», вартість відновлювального ремонту пошкодженого автомобіля марки «JAC Pickup T8 2,0 Full Extra MT 4 WD» (він код НОМЕР_5), складає 38340,00 грн у тому числі ПДВ, а автомобіля марки «JAC Pickup T8 2,0 Full Extra MT 4 WD» (він код НОМЕР_7) - 28674,00 грн у тому числі ПДВ.

29.12.2022 року ТОВ «Протект Інжиніринг» звернулося до ПАТ «СК «Арсенал Срахування» із заявою про виплату страхового відшкодування №291222-752/к, у якій просило страховика виплатити страхове відшкодування згідно з умовами договору страхування №776/22-В/ЦЗ від 05.12.2022, у розмірі 67014,00 грн на рахунок СТО - ТОВ «Богдан-Авто Черкаси».

29.12.2022 року позивачем був складений та підписаний страховий акт №009.01847722-1, згідно з яким пошкодження автомобілів JAC Pickup T8 (він код НОМЕР_5) та JAC Pickup T8 (він код НОМЕР_7) визнано страховим випадком та призначено до виплати страхове відшкодування в розмірі 42674,02 грн.

На підставі складеного страхового акту №009.01847722-1 від 29.12.2022, позивач виконуючи свої зобов?язання за договором добровільного страхування вантажів (на разове перевезення) №776/22-В/ЦВ від 05.12.2022, перерахував на рахунок СТО - ТОВ «Богдан-Авто Черкаси» суму страхового відшкодування у загальному розмірі 42674,02 грн, що підтверджується платіжними дорученнями №68808921 від 30.12.2022 та №68808922 від 30.12.2022.

23.01.2023 року Приватне акціонерне товариство «Страхова компанія «Арсенал Страхування» звернулося до Приватного підприємства «Алтаві Україна», як до особи відповідальної за схоронність вантажу під час перевезення, з досудовою вимогою №230123-447/В на суму 42674,02 грн, однак вказана вимога була залишена відповідачем без відповіді та без задоволення, що і стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.

Статтею 27 Закону України «Про страхування» та статтею 993 Цивільного кодексу України визначено, що до страховика, який виплатив страхове відшкодування за договором майнового страхування, у межах фактичних витрат переходить право вимоги, яке страхувальник або інша особа, що одержала страхове відшкодування, має до особи, відповідальної за завдані збитки.

Згідно зі статтями 512, 514 Цивільного кодексу України кредитор у зобов`язанні може бути замінений також в інших випадках, встановлених законом. До нового кредитора переходять права первісного кредитора у зобов`язанні в обсязі і на умовах, що існували на момент переходу цих прав, якщо інше не встановлено договором або законом.

Таким законом, зокрема, є норми ст. 993 Цивільного кодексу України та ст. 27 Закону України «Про страхування».

Тобто у таких правовідносинах відбувається передача (перехід) права вимоги від страхувальника (вигодонабувача) до страховика. Нового зобов`язання з відшкодування збитків при цьому не виникає, оскільки відбувається заміна кредитора: потерпілий (страхувальник) передає страховику, який виплатив страхове відшкодування за договором майнового страхування, у межах фактичних витрат право вимоги до особи, відповідальної за спричинення шкоди. Отже, страховик виступає замість потерпілого у деліктному зобов`язанні.

До нового кредитора переходять права первісного кредитора у зобов`язанні в обсязі та на умовах, що існували на момент переходу цих прав, якщо інше не встановлено договором або законом. Новий кредитор набуває прав та обов`язків свого попередника. Відповідно, заміною кредитора деліктне зобов`язання не припиняється, оскільки відповідальна за спричинену шкоду особа свій обов`язок із відшкодування шкоди не виконала.

Отже, з огляду на положення ст. 993 Цивільного кодексу України та ст. 27 Закону України «Про страхування» підставою для набуття позивачем права вимоги щодо виплати страхового відшкодування (в порядку заміни кредитора в зобов`язанні) є факт фактичної виплати страхового відшкодування за договором майнового страхування.

Таким чином, до Приватного акціонерного товариства «Страхова компанія «Арсенал Страхування» перейшло в межах виплаченої суми право вимоги до особи, відповідальної за заподіяний збиток.

Статтею 3 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" передбачено, що відносини в галузі транспортно-експедиторської діяльності регулюються Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Законами України "Про транспорт", "Про зовнішньоекономічну діяльність", "Про транзит вантажів", цим Законом, іншими законами, транспортними кодексами та статутами, а також іншими нормативно-правовими актами, що видаються відповідно до них.

За статтею 1 вказаного Закону транспортно-експедиторська діяльність - це підприємницька діяльність із надання транспортно-експедиторських послуг з організації та забезпечення перевезень експортних, імпортних, транзитних або інших вантажів. Транспортно-експедиторська послуга - це робота, що безпосередньо пов`язана з організацією та забезпеченням перевезень експортного, імпортного, транзитного або іншого вантажу за договором транспортного експедирування.

Статтею 929 Цивільного кодексу України встановлено, що за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу.

Статтею 316 Господарського кодексу України передбачено, що за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу. Договором транспортного експедирування може бути встановлений обов`язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, укладати від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечувати відправку і одержання вантажу, а також виконання інших зобов`язань, пов`язаних із перевезенням. Договором транспортного експедирування може бути передбачено надання додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу (перевірка кількості та стану вантажу, його завантаження та вивантаження, сплата мита, зборів і витрат, покладених на клієнта, зберігання вантажу до його одержання у пункті призначення, одержання необхідних для експорту та імпорту документів, виконання митних формальностей тощо).

Згідно з ч. 1, ч. 3 ст. 314 Господарського кодексу України перевізник несе відповідальність за втрату, нестачу та пошкодження прийнятого до перевезення вантажу, якщо не доведе, що втрата, нестача або пошкодження сталися не з його вини. За шкоду, заподіяну при перевезенні вантажу, перевізник відповідає, зокрема, у разі втрати або нестачі вантажу - в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає.

Частина 1 статті 909 Цивільного кодексу України визначає, що за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Експедитор зобов`язаний надавати транспортно-експедиторські послуги згідно з договором транспортного експедирування і вказівками клієнта, погодженими з експедитором у встановленому договором порядку (ст. 11 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність").

При цьому, зі змісту статті 696 Цивільного кодексу України вбачається, що договором може бути встановлений обов`язок продавця або покупця страхувати товар.

Статтею 927 Цивільного кодексу України встановлено, що страхування вантажів, пасажирів і багажу проводиться відповідно до закону.

Згідно зі статтями 13, 14 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" експедитор здійснює страхування вантажу та своєї відповідальності згідно із законом та договором транспортного експедирування. Експедитор відповідає перед клієнтом за кількість місць, вагу, якщо проводилося контрольне зважування у присутності представника перевізника, що зафіксовано його підписом, належність упаковки згідно з даними товарно-транспортних документів, що завірені підписом представника перевізника, якщо інше не встановлено договором транспортного експедирування. За невиконання або неналежне виконання обов`язків, які передбачені договором транспортного експедирування і цим Законом, експедитор і клієнт несуть відповідальність згідно з Цивільним кодексом України, іншими законами та договором транспортного експедирування. Експедитор несе відповідальність за дії та недогляд третіх осіб, залучених ним до виконання договору транспортного експедирування, у тому ж порядку, як і за власні дії.

Як уже зазначалося, спеціальним законом який регулює відносини у сфері страхування і спрямований на створення ринку страхових послуг, посилення страхового захисту майнових інтересів підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, є Закон України «Про страхування», в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про страхування» страхування - це вид цивільно-правових відносин щодо захисту майнових інтересів фізичних осіб та юридичних осіб у разі настання певних подій (страхових випадків), визначених договором страхування або чинним законодавством, за рахунок грошових фондів, що формуються шляхом сплати фізичними особами та юридичними особами страхових платежів (страхових внесків, страхових премій) та доходів від розміщення коштів цих фондів.

За змістом статті 4 Закону України «Про страхування» предметом договору страхування можуть бути майнові інтереси, що не суперечать закону і пов`язані, зокрема з володінням, користуванням і розпорядженням майном (майнове страхування); з відшкодуванням страхувальником заподіяної ним шкоди особі або її майну, а також шкоди, заподіяної юридичній особі (страхування відповідальності).

Положеннями статті 7 Закону України «Про страхування» встановлено, що в Україні здійснюються такі види обов`язкового страхування, зокрема страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів; страхування цивільної відповідальності суб`єкта господарювання, що надає послуги із транспортування та/або зберігання транспортних засобів у разі тимчасового затримання транспортних засобів, за шкоду, яка може бути заподіяна транспортному засобу при здійсненні його транспортування та/або зберігання.

Відповідно до ч. 1 ст. 16 Закону України «Про страхування» договір страхування - це письмова угода між страхувальником і страховиком, згідно з якою страховик бере на себе зобов`язання у разі настання страхового випадку здійснити страхову виплату страхувальнику або іншій особі, визначеній у договорі страхування страхувальником, на користь якої укладено договір страхування (подати допомогу, виконати послугу тощо), а страхувальник зобов`язується сплачувати страхові платежі у визначені строки та виконувати інші умови договору.

Дана норма кореспондується з положеннями ст. 979 Цивільного кодексу України, якою визначено, що за договором страхування страховик зобов`язується у разі настання певної події (страхового випадку) виплатити страхувальникові або іншій особі, визначеній у договорі, грошову суму (страхову виплату), а страхувальник зобов`язується сплачувати страхові платежі та виконувати інші умови договору.

Пунктом 3 частини 1 статті 20 Закону України «Про страхування» передбачено, що страховик зобов`язаний при настанні страхового випадку здійснити страхову виплату або виплату страхового відшкодування у передбачений договором строк. Страховик несе майнову відповідальність за несвоєчасне здійснення страхової виплати (страхового відшкодування) шляхом сплати страхувальнику неустойки (штрафу, пені), розмір якої визначається умовами договору страхування або законом.

В силу ст. 988 Цивільного кодексу України страховик зобов`язаний у разі настання страхового випадку здійснити страхову виплату у строк, встановлений договором.

З вищевказаних положень та вимог цивільного законодавства, вбачається, що експедитор, яким є Приватне підприємство "Алтаві Україна" зобов?язаний здійснювати страхування вантажу та своєї відповідальності згідно із законом та договором транспортного експедирування.

Втім, як вбачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами, станом на момент здійснення перевезення товару, відповідач по договору про надання транспортно-експедиційних послуг по здійсненню перевезень вантажів автомобільним транспортом від 01.12.2022, в порушення вимог Закону України «Про транспортно-експедиторську діяльність» не здійснив страхування вантажу та своєї відповідальності, як експедитора, що підтверджено і поясненнями уповноваженого представника ПП "Алтаві Україна" у судовому засіданні.

У той же час, статтями 618, 932 Цивільного кодексу України та частиною 3 статті 14 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" передбачено відповідальність експедитора за збереження вантажу та за дії третіх осіб, які залучені ним до виконання договору транспортного експедирування, в тому ж порядку, як і за свої дії.

Відповідно до статті 924 Цивільного кодексу України перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало. Перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.

Таким чином, експедитор, прийнявши товар в пункті завантаження, без будь-яких зауважень в товарно-транспортних документах, в тому числі без зазначення недоліків, пов`язаних з порушенням умов завантаження продукції, несе повну матеріальну відповідальність за збереження вантажу під час його транспортування до моменту його видачі.

Статтею 614 Цивільного кодексу України та частиною 2 статті 218 Господарського кодексу України визначено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.

Установлюючи презумпцію вини особи, яка порушила зобов`язання, Цивільний кодекс України покладає на неї обов`язок довести відсутність своєї вини. Боржник звільняється від відповідальності лише у тому випадку, коли доведе відсутність своєї вини у порушенні зобов`язання.

Як вбачається з матеріалів справи і не спростовано під час розгляду справи, відповідачем порушено договірні зобов`язання, оскільки не забезпечено збереження вантажу та його видачу вантажоодержувачу в належному стані.

Відповідно до положень пункту 3.4 договору про надання транспортно-експедиційних послуг по здійсненню перевезень вантажів автомобільним транспортом відповідач взяв на себе зобов`язання організувати за рахунок клієнта перевезення вантажів в сполученні відповідно до умов, викладених в заявці, з необхідною ретельністю, чітко дотримуючись інструкцій клієнта та забезпечити збереження вантажу з моменту прийняття його у вантажовідправника і до моменту передачі його вантажоодержувачу та відповідати за втрату чи ушкодження цього вантажу.

Згідно умов пункту 4.1.2, 4.2.1, 4.2.2 договору сторона, яка залучила третю особу до виконання свого зобов?язання за договором, несе перед іншою стороною договору відповідальність за невиконання або неналежне виконання зобов?язань цією третьою особою, як за власні дії. Сторони передбачили, що матеріальна відповідальність виконавця за збереження (втрату, пошкодження, нестачу вантажу настає з моменту приймання вантажу до перевезення (в місці навантаження) і припиняється з моменту видачі вантажу одержувачу в пункті призначення (у місці розвантаження). За шкоду, заподіяну при транспортуванні вантажу, виконавець несе відповідальність: у разі втрати або нестачі вантажу - в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає; у разі пошкодження вантажу - в розмірі суми, на яку зменшилася його вартість; у разі втрати вантажу в розмірі його оголошеної цінності, якщо не буде доведено, що вона є нижчою від дійсної вартості вантажу.

Таким чином, за умовами договору про надання транспортно-експедиційних послуг по здійсненню перевезень вантажів автомобільним транспортом, зважаючи на невиконання відповідачем встановленого законом обов`язку здійснити страхування вантажу та своєї відповідальності згідно із законом та договором транспортного експедирування, відповідальною особою за заподіяні збитки під час перевезення вантажу ТОВ «Протект Інжиніринг», у даному випадку, є саме експедитор - ПП "Алтаві Україна".

За таких обставин, враховуючи розмір права зворотної вимоги, який перейшов до позивача по договору страхування та той факт, що відповідач не забезпечив цілісності вантажу під час його перевезення, суд дійшов висновку, що позивач має право на стягнення з відповідача страхового відшкодування в розмірі 42674,02 грн, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до статтей 76-79 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

За приписами ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Позивачем належними та допустимими доказами доведено факт порушення відповідачем своїх зобов`язань як експедитора та наявність обов`язку відшкодувати кошти за завдані ушкодження вантажу, в той час як відповідач під час розгляду справи не надав суду належних доказів, які б спростовували заявлені позовні вимоги.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

На підставі викладеного, враховуючи положення ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 13, 73, 74, 76-80, 129, 165, 202, 232, 236-242, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги Приватного акціонерного товариства «Страхова компанія «Арсенал Страхування» до Приватного підприємства «Алтаві Україна» про стягнення 42674,02 грн задовольнити.

2. Стягнути з Приватного підприємства «Алтаві Україна» (03187, м. Київ, проспект Глушкова Академіка, буд. 9г, кв. 23; ідентифікаційний код: 35076377) на користь Приватного акціонерного товариства «Страхова компанія «Арсенал Страхування» (03056, м. Київ, вул. Борщагівська, буд. 154; ідентифікаційний код: 33908322) суму страхового відшкодування у розмірі 42674 (сорок дві тисячі шістсот сімдесят чотири) грн 02 коп. та судовий збір у розмірі 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп.

3. Видати наказ позивачу після набрання рішенням суду законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення, відповідно до ст. 256 Господарського процесуального кодексу України, може бути оскаржено до апеляційного господарського суду шляхом подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 15.07.2024.

Суддя Т.В. Васильченко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення14.05.2024
Оприлюднено16.07.2024
Номер документу120367301
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань страхування

Судовий реєстр по справі —910/17909/23

Постанова від 20.11.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 19.11.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 30.09.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 16.09.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Ухвала від 07.08.2024

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко О.В.

Рішення від 14.05.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Васильченко Т.В.

Ухвала від 15.04.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Васильченко Т.В.

Ухвала від 05.03.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Васильченко Т.В.

Ухвала від 13.02.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Васильченко Т.В.

Ухвала від 11.12.2023

Господарське

Господарський суд міста Києва

Васильченко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні