Рішення
від 15.07.2024 по справі 925/539/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 липня 2024 року м. Черкаси Справа № 925/539/24

Господарський суд Черкаської області у складі судді Зарічанської З.В., за участю секретаря судового засідання Філіпової І.С., розглянув у відкритому судовому засіданні справу

за позовом заступника керівника Уманської окружної прокуратури,

до відповідача 1. - Христинівської міської ради,

до відповідача 2. - Фермерського господарства "РТА-Агро",

про визнання незаконними та скасування рішень органу місцевого самоврядування, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок та зобов`язання їх повернути,

представники учасників справи участі не брали.

26.04.2024 до Господарського суду Черкаської області надійшла позовна заява заступника керівника Уманської окружної прокуратури з вимогами:

- визнати незаконним та скасувати рішення Христинівської міської ради № 21 - 26/62 - VIII від 06.04.2023 про надання ФГ "РТА - АГРО" в оренду земельної ділянки площею 1,4000 га з кадастровим номером 7124686500:02:001:0018, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби терміном на 25 років з нормативно грошовою оцінкою 9 131,26 грн під 3% річних;

- визнати недійсним договір оренди землі від 19.05.2023, укладений між Христинівською міською радою та Фермерським господарством "РТА - АГРО" про передачу в оренду земельної ділянки площею 1,4000 га з кадастровим номером 7124686500:02:001:0018, яка розташована в селищі Яри Христинівської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби, право оренди за яким зареєстроване за ФГ "РТА - АГРО" у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 08.01.2024, номер запису - 53268545;

- зобов`язати Фермерське господарство "РТА - АГРО" повернути Христинівській міській територіальній громаді в особі Христинівської міської ради земельну ділянку площею 1,4000 га з кадастровим номером 7124686500:02:001:0018, яка розташована в селищі Яри Уманського району Черкаської області;

- визнати незаконним та скасувати рішення Христинівської міської ради № 21 - 26/71 - VIII від 06.04.2023 про надання ФГ "РТА - АГРО" в оренду земельної ділянки площею 1,5000 га з кадастровим номером 7124686500:05:002:0140, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби терміном на 25 років з нормативно грошовою оцінкою 7 417,93 грн під 3% річних;

- визнати недійсним договір оренди землі від 09.05.2023, укладений між Христинівською міською радою та Фермерським господарством "РТА - АГРО" про передачу в оренду земельної ділянки площею 1,5000 га з кадастровим номером 7124686500:05:002:0140, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби, право оренди за яким зареєстроване за ФГ "РТА - АГРО" у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 09.01.2024, номер запису - 53271899;

- зобов`язати Фермерське господарство "РТА - АГРО" повернути Христинівській міській територіальній громаді в особі Христинівської міської ради земельну ділянку площею 1,5000 га з кадастровим номером 7124686500:05:002:0140, яка розташована в селищі Яри Уманського району Черкаської області;

- визнати незаконним та скасувати рішення Христинівської міської ради № 21 - 26/65 - VIII від 06.04.2023 про надання ФГ "РТА - АГРО" в оренду земельної ділянки площею 1,4500 га з кадастровим номером 7124686500:05:003:0238, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби терміном на 25 років з нормативно грошовою оцінкою 48 789,07 грн під 3% річних;

- визнати недійсним договір оренди землі від 05.05.2023, укладений між Христинівською міською радою та Фермерським господарством "РТА - АГРО" про передачу в оренду земельної ділянки площею 1,4500 га з кадастровим номером 7124686500:05:003:0238, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби, право оренди за яким зареєстроване за ФГ "РТА - АГРО" у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 08.01.2024, номер запису - 53262349;

- зобов`язати Фермерське господарство "РТА - АГРО" повернути Христинівській міській територіальній громаді в особі Христинівської міської ради земельну ділянку площею 1,4500 га з кадастровим номером 7124686500:05:003:0238, яка розташована в селищі Яри Уманського району Черкаської області;

- визнати незаконним та скасувати рішення Христинівської міської ради № 21 - 26/68 - VIII від 06.04.2023 про надання ФГ "РТА - АГРО" в оренду земельної ділянки площею 1,3000 га з кадастровим номером 7124686500:02:001:0017, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби терміном на 25 років з нормативно грошовою оцінкою 8 479,03 грн під 3% річних;

- визнати недійсним договір оренди землі від 05.05.2023, укладений між Христинівською міською радою та Фермерським господарством "РТА - АГРО" про передачу в оренду земельної ділянки площею 1,3000 га з кадастровим номером 7124686500:02:001:0017, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби, право оренди за яким зареєстроване за ФГ "РТА - АГРО" у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 08.01.2024, номер запису - 53262055;

- зобов`язати Фермерське господарство "РТА - АГРО" повернути Христинівській міській територіальній громаді в особі Христинівської міської ради земельну ділянку площею 1,3000 га з кадастровим номером 7124686500:02:001:0017, яка розташована в селищі Яри Уманського району Черкаської області;

- визнати незаконним та скасувати рішення Христинівської міської ради № 21 - 26/59 - VIII від 06.04.2023 про надання ФГ "РТА - АГРО" в оренду земельної ділянки площею 0,8151 га з кадастровим номером 7124686500:05:003:0138, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби терміном на 25 років з нормативно грошовою оцінкою 9 806,68 грн під 3% річних;

- визнати недійсним договір оренди землі від 05.05.2023, укладений між Христинівською міською радою та Фермерським господарством "РТА - АГРО" про передачу в оренду земельної ділянки площею 0,8151 га з кадастровим номером 7124686500:05:003:0138, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби, право оренди за яким зареєстроване за ФГ "РТА - АГРО" у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 08.01.2024 номер запису - 53261564;

- зобов`язати Фермерське господарство "РТА - АГРО" повернути Христинівській міській територіальній громаді в особі Христинівської міської ради земельну ділянку площею 0,8151 га з кадастровим номером 7124686500:05:003:0138, яка розташована в селищі Яри Уманського району Черкаської області.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржувані рішення органу місцевого самоврядування суперечать приписам земельного законодавства щодо передачі землі для сінокосіння та випасання худоби юридичній особі, а саме ст. 34, 124, 134, 135 Земельного кодексу України; договори укладені на підставі таких рішень підлягають визнанню недійсними на підставі ч. 1 ст. 203, ст. 215 Цивільного кодексу України; відповідні земельні ділянки підлягають поверненню власнику на підставі ст. 216 Цивільного кодексу України.

Ухвалою від 01.05.2024 господарський суд відкрив провадження у справі №925/539/24 за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначив на 30.05.2024 о 14:00. Встановив сторонам строк для подання заяв по суті.

Господарський суд враховує, що відповідно до рекомендованих повідомлень про вручення поштових відправлень, відповідач 1. копію ухвали про відкриття провадження у справі отримав 07.05.2024, відповідач 2. - 08.05.2024.

Згідно з ч. 8 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), відзив подається в строк, встановлений судом, який не може бути меншим п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі. Суд має встановити такий строк подання відзиву, який дозволить відповідачу підготувати його та відповідні докази, а іншим учасникам справи - отримати відзив не пізніше першого підготовчого засідання у справі.

В ухвалі про відкриття провадження у справі господарський суд встановив для відповідачів строк - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

Отже, строк для подання відзиву відповідачем 1. сплив 22.05.2024, відповідачем 2. - 23.05.2024.

20.05.2024 відповідач 2. подав заяву про визнання позову та повернення 50 відсотків судового збору позивачу з бюджету. У поданій заяві відповідач 2. зазначив, що визнає позов в повному обсязі, заперечень щодо задоволення позову не має.

Ухвалою від 30.05.2024 господарський суд закрив підготовче провадження по справі № 925/539/24 та призначив справу до судового розгляду по суті на 27.06.2024 о 14:00.

Ухвалою від 17.06.2024 господарський суд судове засідання у справі № 925/539/24 призначив на 01.07.2024 о 12:00.

У зв`язку із оголошенням повітряної тривоги, зокрема на території Черкаської області, судове засідання 01.07.2024 не відбулося.

Ухвалою від 01.07.2024 господарський суд призначив судове засідання по справі № 925/539/24 на 15.07.2024 о 12:00.

Від прокурора Олійник І.А. надійшла заява про розгляд справи без її участі, к якій прокурор наполягає на задоволенні позовних вимог.

Представники відповідачів у судовому засіданні участі не брали, про дату та час розгляду справи належно повідомлені, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа (копії ухвали суду від 01.07.2024) до електронного кабінету відповідача 1 та рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень відповідачам.

Як уже встановлено судом, відповідачі своїм правом не скористались, відзив на позов суду не надали.

У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами. (ч. 9 ст. 165 ГПК України)

Розглянувши матеріали справи, господарський суд встановив таке.

02.02.2023 ФГ "РТА-Агро" звернулось до Христинівської міської ради з клопотаннями про надання дозволів на розробку проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для сінокосіння і випасання худоби (КВЦПЗ 01.08) орієнтовними площами 1,4000 га, 1,5000 га, 1,4500 га, 0,9000 га, 1,3000 га, які розташовані на території Христинівської міської ради в с. Яри (в межах населеного пункту).

09.02.2023 Христинівська міська рада ухвалила рішення № 20-13/50-VIII Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким надала дозвіл ФГ "РТА-Агро" на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду орієнтовною площею 0,9000 га для сінокосіння і випасання худоби яка розташована на території Христинівської міської ради в с. Яри, Уманського району Черкаської області (за межами населеного пункту).

06.04.2023 Христинівська міська рада ухвалила рішення № 21-26/57-VIII Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 0,8151 га з кадастровим номером 7124686500:05:003:0138 для сінокосіння та випасання худоби в с-щі Яри, Христинівської ТГ Уманського району Черкаської області.

06.04.2023 Христинівська міська рада ухвалила рішення № 21-26/59-VIII Про надання в оренду земельної ділянки, яким надала в оренду ФГ "РТА-Агро" земельну ділянку площею 0,8151 га для сінокосіння та випасання худоби з кадастровим номером 7124686500:05:003:0138 яка розташована в с-щі Яри, Христинівської ТГ, Уманського району Черкаської області терміном на 25 років з нормативно грошовою оцінкою 9 806 грн. 68 коп. під 3 % річних, встановила річну оренду плату у розмірі 294 грн. 20 коп. та зобов`язала ФГ "РТА-Агро" укласти договір оренди.

05.05.2023 Христинівська міська рада (Орендодавець) та ФГ "РТА-Агро" (Орендар) підписали Договір оренди землі, відповідно до п. 1 якого, Орендодавець на підставі рішення Христинівської міської ради № 21-26/59-VIII "Про надання в оренду земельної ділянки" від 06.04.2023 р. надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,8151 га (землі сільськогосподарського призначення), кадастровий номер 7124686500:05:003:0138 для сінокосіння і випасання худоби в с-щі Яри, Уманського р-ну Черкаської області.

У зазначеному Договорі, серед іншого, сторони визначили такі умови:

В оренду передається земельна ділянка площею 0,8151 (землі сільськогосподарського призначення), кадастровий номер 7124686500:05:003:0138, для сінокосіння та випасання худоби в с-щі. Яри, Уманського р-ну Черкаської області. (п. 2)

Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 9806 грн. 68 коп. (дев`ять тисяч вісімсот шість грн. 68 коп.). (п. 4)

Договір укладено на 25 (двадцять п`ять) років. Відповідно до ст. 33 Закону України "Про оренду землі", ст. 126-1 Земельного кодексу України Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до закінчення строку дії договору у строк не пізніше ніж за один місяць до закінчення строку його дії. До листа повідомлення про укладення договору на новий строк орендар додає проект договору. При укладенні договору на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється. (п. 8)

За оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі.

Орендна плата за користування земельною ділянкою становить 294 грн. (двісті дев`яносто чотири) грн. 20 коп. в рік. (п. 9)

Земельна ділянка передається в оренду для сінокосіння і випасання худоби. (п. 15)

Цільове призначення земельної ділянки: землі сільськогосподарського призначення. (п. 16)

Право оренди земельної ділянки виникає з моменту реєстрації такого права. (п. 20)

Цей договір набуває чинності після підписання Сторонами. Право оренди виникає з моменту реєстрації такого права. (п. 42)

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, а саме земельної ділянки з кадастровим номером 7124686500:05:003:0138, право оренди останньої зареєстроване за ФГ "РТА-Агро" 08.01.2024.

09.02.2023 Христинівська міська рада ухвалила рішення № 20-13/48-VIII Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким надала дозвіл ФГ "РТА-Агро" на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду орієнтовною площею 1,3000 га для сінокосіння і випасання худоби яка розташована на території Христинівської міської ради в с. Яри, Уманського району Черкаської області (за межами населеного пункту).

06.04.2023 Христинівська міська рада ухвалила рішення № 21-26/66-VIII Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 0,3000 га з кадастровим номером 7124686500:02:001:0017 для сінокосіння та випасання худоби в с-щі Яри, Христинівської ТГ Уманського району Черкаської області.

06.04.2023 Христинівська міська рада ухвалила рішення № 21-26/68-VIII Про надання в оренду земельної ділянки, яким надала в оренду ФГ "РТА-Агро" земельну ділянку площею 1,3000 га для сінокосіння та випасання худоби з кадастровим номером 7124686500:02:001:0017 яка розташована в с-щі Яри, Христинівської ТГ, Уманського району Черкаської області терміном на 25 років з нормативно грошовою оцінкою 8 479 грн. 03 коп. під 3 % річних, встановила річну оренду плату у розмірі 254 грн. 37 коп. та зобов`язала ФГ "РТА-Агро" укласти договір оренди.

05.05.2023 Христинівська міська рада (Орендодавець) та ФГ "РТА-Агро" (Орендар) підписали Договір оренди землі, відповідно до п. 1 якого, Орендодавець на підставі рішення Христинівської міської ради № 21-26/68-VIII "Про надання в оренду земельної ділянки" від 06.04.2023 р. надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,3000 га (землі сільськогосподарського призначення), кадастровий номер 7124686500:02:001:0017 для сінокосіння і випасання худоби в с-щі Яри, Уманського р-ну Черкаської області.

У зазначеному Договорі, серед іншого, сторони визначили такі умови:

В оренду передається земельна ділянка площею 1,3000 (землі сільськогосподарського призначення), кадастровий номер 7124686500:02:001:0017, для сінокосіння та випасання худоби в с-щі. Яри, Уманського р-ну Черкаської області. (п. 2)

Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 8479 грн. 03 коп. (вісім тисяч чотириста сімдесят дев`ять грн. 03 коп.). (п. 4)

Договір укладено на 25 (двадцять п`ять) років. Відповідно до ст. 33 Закону України "Про оренду землі", ст. 126-1 Земельного кодексу України Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до закінчення строку дії договору у строк не пізніше ніж за один місяць до закінчення строку його дії. До листа повідомлення про укладення договору на новий строк орендар додає проект договору. При укладенні договору на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється. (п. 8)

За оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі.

Орендна плата за користування земельною ділянкою становить 254,37 грн. (двісті п`ятдесят чотири) грн. 37 коп. в рік. (п. 9)

Земельна ділянка передається в оренду для сінокосіння і випасання худоби. (п. 15)

Цільове призначення земельної ділянки: землі сільськогосподарського призначення. (п. 16)

Право оренди земельної ділянки виникає з моменту реєстрації такого права. (п. 20)

Цей договір набуває чинності після підписання Сторонами. Право оренди виникає з моменту реєстрації такого права. (п. 42)

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, а саме земельної ділянки з кадастровим номером 7124686500:02:001:0017, право оренди останньої зареєстроване за ФГ "РТА-Агро" 08.01.2024.

09.02.2023 Христинівська міська рада ухвалила рішення № 20-13/49-VIII Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким надала дозвіл ФГ "РТА-Агро" на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду орієнтовною площею 1,4500 га для сінокосіння і випасання худоби яка розташована на території Христинівської міської ради в с. Яри, Уманського району Черкаської області (за межами населеного пункту).

06.04.2023 Христинівська міська рада ухвалила рішення № 21-26/63-VIII Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 0,4500 га з кадастровим номером 7124686500:05:003:0238 для сінокосіння та випасання худоби в с-щі Яри, Христинівської ТГ Уманського району Черкаської області.

06.04.2023 Христинівська міська рада ухвалила рішення № 21-26/65-VIII Про надання в оренду земельної ділянки, яким надала в оренду ФГ "РТА-Агро" земельну ділянку площею 1,4500 га для сінокосіння та випасання худоби з кадастровим номером 7124686500:05:003:0238 яка розташована в с-щі Яри, Христинівської ТГ, Уманського району Черкаської області терміном на 25 років з нормативно грошовою оцінкою 48 789 грн. 07 коп. під 3 % річних, встановила річну оренду плату у розмірі 1 463 грн. 60 коп. та зобов`язала ФГ "РТА-Агро" укласти договір оренди.

05.05.2023 Христинівська міська рада (Орендодавець) та ФГ "РТА-Агро" (Орендар) підписали Договір оренди землі, відповідно до п. 1 якого, Орендодавець на підставі рішення Христинівської міської ради № 21-26/65-VIII "Про надання в оренду земельної ділянки" від 06.04.2023 р. надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,4500 га (землі сільськогосподарського призначення), кадастровий номер 7124686500:05:003:0238 для сінокосіння і випасання худоби в с-щі Яри, Уманського р-ну Черкаської області.

У зазначеному Договорі, серед іншого, сторони визначили такі умови:

В оренду передається земельна ділянка площею 1,4500 (землі сільськогосподарського призначення), кадастровий номер 7124686500:05:003:0238, для сінокосіння та випасання худоби в с-щі. Яри, Уманського р-ну Черкаської області. (п. 2)

Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 48789 грн. 07 коп. (сорок вісім тисяч сімсот вісімдесят грн. 07 коп.). (п. 4)

Договір укладено на 25 (двадцять п`ять) років. Відповідно до ст. 33 Закону України "Про оренду землі", ст. 126-1 Земельного кодексу України Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до закінчення строку дії договору у строк не пізніше ніж за один місяць до закінчення строку його дії. До листа повідомлення про укладення договору на новий строк орендар додає проект договору. При укладенні договору на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється. (п. 8)

За оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі.

Орендна плата за користування земельною ділянкою становить 1463 грн. (одна тисяча чотириста шістдесят три) грн. 60 коп. в рік. (п. 9)

Земельна ділянка передається в оренду для сінокосіння і випасання худоби. (п. 15)

Цільове призначення земельної ділянки: землі сільськогосподарського призначення. (п. 16)

Право оренди земельної ділянки виникає з моменту реєстрації такого права. (п. 20)

Цей договір набуває чинності після підписання Сторонами. Право оренди виникає з моменту реєстрації такого права. (п. 42)

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, а саме земельної ділянки з кадастровим номером 7124686500:05:003:0238, право оренди останньої зареєстроване за ФГ "РТА-Агро" 08.01.2024.

09.02.2023 Христинівська міська рада ухвалила рішення № 20-13/51-VIII Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким надала дозвіл ФГ "РТА-Агро" на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду орієнтовною площею 1,5000 га для сінокосіння і випасання худоби яка розташована на території Христинівської міської ради в с. Яри, Уманського району Черкаської області (за межами населеного пункту).

06.04.2023 Христинівська міська рада ухвалила рішення № 21-26/69-VIII Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 0,5000 га з кадастровим номером 7124686500:05:002:0140 для сінокосіння та випасання худоби в с-щі Яри, Христинівської ТГ Уманського району Черкаської області.

06.04.2023 Христинівська міська рада ухвалила рішення № 21-26/71-VIII Про надання в оренду земельної ділянки, яким надала в оренду ФГ "РТА-Агро" земельну ділянку площею 1,5000 га для сінокосіння та випасання худоби з кадастровим номером 7124686500:05:002:0140 яка розташована в с-щі Яри, Христинівської ТГ, Уманського району Черкаської області терміном на 25 років з нормативно грошовою оцінкою 7 417 грн. 93 коп. під 3 % річних, встановила річну оренду плату у розмірі 222 грн. 53 коп. та зобов`язала ФГ "РТА-Агро" укласти договір оренди.

09.05.2023 Христинівська міська рада (Орендодавець) та ФГ "РТА-Агро" (Орендар) підписали Договір оренди землі, відповідно до п. 1 якого, Орендодавець на підставі рішення Христинівської міської ради № 21-26/71-VIII "Про надання в оренду земельної ділянки" від 06.04.2023 р. надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,5000 га (землі сільськогосподарського призначення), кадастровий номер 7124686500:05:002:0140 для сінокосіння і випасання худоби в с-щі Яри, Уманського р-ну Черкаської області.

У зазначеному Договорі, серед іншого, сторони визначили такі умови:

В оренду передається земельна ділянка площею 1,5000 (землі сільськогосподарського призначення), кадастровий номер 7124686500:05:002:0140, для сінокосіння та випасання худоби в с-щі. Яри, Уманського р-ну Черкаської області. (п. 2)

Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 7417 грн. 93 коп. (сім тисяч чотириста сімнадцять грн. 93 коп.). (п. 4)

Договір укладено на 25 (двадцять п`ять) років. Відповідно до ст. 33 Закону України "Про оренду землі", ст. 126-1 Земельного кодексу України Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до закінчення строку дії договору у строк не пізніше ніж за один місяць до закінчення строку його дії. До листа повідомлення про укладення договору на новий строк орендар додає проект договору. При укладенні договору на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється. (п. 8)

За оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі.

Орендна плата за користування земельною ділянкою становить 222,53 грн. (двісті двадцять дві) грн. 53 коп. в рік. (п. 9)

Земельна ділянка передається в оренду для сінокосіння і випасання худоби. (п. 15)

Цільове призначення земельної ділянки: землі сільськогосподарського призначення. (п. 16)

Право оренди земельної ділянки виникає з моменту реєстрації такого права. (п. 20)

Цей договір набуває чинності після підписання Сторонами. Право оренди виникає з моменту реєстрації такого права. (п. 42)

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, а саме земельної ділянки з кадастровим номером 7124686500:05:002:0140, право оренди останньої зареєстроване за ФГ "РТА-Агро" 09.01.2024.

09.02.2023 Христинівська міська рада ухвалила рішення № 20-13/52-VIII Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким надала дозвіл ФГ "РТА-Агро" на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду орієнтовною площею 1,4000 га для сінокосіння і випасання худоби яка розташована на території Христинівської міської ради в с. Яри, Уманського району Черкаської області (за межами населеного пункту).

06.04.2023 Христинівська міська рада ухвалила рішення № 21-26/60-VIII Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 1,4000 га з кадастровим номером 7124686500:02:001:0018 для сінокосіння та випасання худоби в с-щі Яри, Христинівської ТГ Уманського району Черкаської області.

06.04.2023 Христинівська міська рада ухвалила рішення № 21-26/62-VIII Про надання в оренду земельної ділянки, яким надала в оренду ФГ "РТА-Агро" земельну ділянку площею 1,4000 га для сінокосіння та випасання худоби з кадастровим номером 7124686500:02:001:0018 яка розташована в с-щі Яри, Христинівської ТГ, Уманського району Черкаської області терміном на 25 років з нормативно грошовою оцінкою 9 131 грн. 26 коп. під 3 % річних, встановила річну оренду плату у розмірі 273 грн. 93 коп. та зобов`язала ФГ "РТА-Агро" укласти договір оренди.

19.05.2023 Христинівська міська рада (Орендодавець) та ФГ "РТА-Агро" (Орендар) підписали Договір оренди землі, відповідно до п. 1 якого, Орендодавець на підставі рішення Христинівської міської ради № 21-26/62-VIII "Про надання в оренду земельної ділянки" від 06.04.2023 р. надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,4000 га (землі сільськогосподарського призначення), кадастровий номер 7124686500:02:0001:0018 для сінокосіння і випасання худоби в с-щі., Яри, Уманського р-ну Черкаської області.

У зазначеному Договорі, серед іншого, сторони визначили такі умови:

В оренду передається земельна ділянка площею 1,4000 (землі сільськогосподарського призначення), кадастровий номер 7124686500:02:0001:0018, для сінокосіння та випасання худоби в с-щі Яри, Уманського р-ну Черкаської області. (п. 2)

Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 9131 грн. 26 коп. (дев`ять тисяч сто тридцять одна грн. 26 коп.) (п. 4)

Договір укладено на 25 (двадцять п`ять) років. Відповідно до ст. 33 Закону України "Про оренду землі", ст. 126-1 Земельного кодексу України Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до закінчення строку дії договору у строк не пізніше ніж за один місяць до закінчення строку його дії. До листа повідомлення про укладення договору на новий строк орендар додає проект договору. При укладенні договору на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється. (п. 8)

За оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі.

Орендна плата за користування земельною ділянкою становить 273 грн. (двісті сімдесят три) грн. 93 коп. в рік. (п. 9)

Земельна ділянка передається в оренду для сінокосіння і випасання худоби. (п. 15)

Цільове призначення земельної ділянки: землі сільськогосподарського призначення. (п. 16)

Право оренди земельної ділянки виникає з моменту реєстрації такого права. (п. 20)

Цей договір набуває чинності після підписання Сторонами. Право оренди виникає з моменту реєстрації такого права. (п. 42)

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, а саме земельної ділянки з кадастровим номером 7124686500:02:0001:0018, право оренди останньої зареєстроване за ФГ "РТА-Агро" 08.01.2024.

16.08.2023 Уманська окружна прокуратура звернулась з листом до Христинівської міської ради, в якому керуючись ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", виключно з метою встановлення наявності підстав для представництва прокурором інтересів держави в суді просила надати інформацію щодо підстав та порядку передачі ФГ "РТА-Агро" в оренду земельних ділянок: кадастровий номер 7124686500:05:003:0238 площею 1,4500 га, кадастровий номер 7124686500:05:002:0140 площею 1,5000 га, кадастровий номер 7124686500:05:003:0138 площею 0,8151 га, кадастровий номер 7124686500:02:001:0018 площею 1,4000 га, кадастровий номер 7124686500:02:001:0017 площею 1,3000 га, для сінокосіння і випасання худоби в с. Яри Христинівської ТГ Уманського району Черкаської області та відповідні документи.

У відповідь, 25.08.2023, Христинівська міська рада надіслала Уманській окружній прокуратурі лист із витребуваними документами.

Так прокурор зазначає, що фермерське господарство, як юридична особа, має право на отримання земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної чи комунальної власності виключно на конкурентних засадах, у порядку, передбаченому ст. 134, 135 ЗК України, тому прийняті 06.04.2023 Христинівською міською радою рішення № 21-26/59-VIII, № 21-26/68-VIII, № 21-26/65-VIII, № 21-26/71-VIII, № 21-26/62-VIII про передачу ФГ "РТА-Агро" в оренду земельних ділянок площею для сінокосіння та випасання худоби суперечать вимогам земельного законодавства, а відтак підлягають скасуванню як протиправні. Оскільки оскаржувані рішення органу місцевого самоврядування суперечать приписам земельного законодавства в частині передачі землі для сінокосіння та випасання худоби юридичній особі, то і укладені на їх підставі договори оренди землі є оспорюваними та підлягають визнанню недійсними у судовому порядку із застосуванням наслідків недійсності правочинів, передбачених ст. 216 ЦК України. А оскільки укладені договори оренди землі підлягають визнанню недійними, ФГ "РТА-Агро" зобов`язане повернути Христинівській міській територіальній громаді надані в оренду земельні ділянки сільськогосподарського призначення.

При з`ясуванні підстав для звернення прокурором до суду з цим позовом, господарський суд зазначає таке.

Згідно із ч. 2, 3 ст. 4 ГПК України, юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. До господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Відповідно до ч. 1 ст. 53 ГПК України, у випадках, встановлених законом, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи можуть звертатися до суду в інтересах інших осіб, державних чи суспільних інтересах та брати участь у цих справах.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що держава може вступати в цивільні (господарські) та адміністративні правовідносини. У випадку, коли держава вступає в цивільні (господарські) правовідносини, вона має цивільну правоздатність нарівні з іншими учасниками цих правовідносин. Держава набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через відповідні органи, які діють у межах їхньої компетенції, встановленої законом. Отже, поведінка органів, через які діє держава, розглядається як поведінка держави у відповідних, зокрема у господарських, правовідносинах. Тому у відносинах, у які вступає держава, органи, через які вона діє, не мають власних прав і обов`язків, а наділені повноваженнями (компетенцією) представляти державу у відповідних правовідносинах (постанови Великої Палати Верховного Суду від 20 листопада 2018 року у справі № 5023/10655/11, від 26 лютого 2019 року у справі № 915/478/18, від 26 червня 2019 року у справі № 587/430/16-ц).

Також Велика Палата Верховного Суду зауважувала, що і в судовому процесі держава бере участь у справі як сторона через відповідний її орган, наділений повноваженнями у спірних правовідносинах (постанови Великої Палати Верховного Суду від 27 лютого 2019 року у справі № 761/3884/18, від 26 червня 2019 року у справі № 587/430/16-ц).

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до абз. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з абз. 1-3 ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.

Відповідно до ч. 4, 5 ст. 53 ГПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб (крім прокурора), особа, в чиїх інтересах подано позов, набуває статусу позивача.

У постанові від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що суд під час розгляду справи має самостійно перевірити доводи сторін щодо наявності чи відсутності повноважень органів влади здійснювати у спосіб, який обрав прокурор, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах. Якщо підставою для представництва інтересів держави прокурор зазначив відсутність органу влади, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах, цей довід прокурора суд повинен перевірити незалежно від того, чи надав прокурор докази вчинення ним дій, спрямованих на встановлення відповідного органу. Процедура, передбачена абзацами третім і четвертим частини четвертої статті 23 Закону № 1697-VII, застосовується тільки до встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження з такого захисту (п. 50, 51 указаної постанови).

У Рішенні № 3-рп/99 від 8 квітня 1999 року, з`ясовуючи поняття "інтереси держави", Конституційний Суд України у процесі дослідження встановив, що державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо. Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств із часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств. Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, у чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує в позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Відповідно до ст. 14 Конституції України та ч. 2 ст. 1 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 2 ЗК України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Згідно із ч. 1-3 ст. 78 ЗК України, право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Згідно із ч. 1, 2 ст. 83 ЗК України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

За змістом положень абз. 1 ч. 1ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 1 ст. 122 ЗК України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

З матеріалів справи випливає, що спірні земельні ділянки є комунальною власністю.

За ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

У рішенні "Рисовський проти України" від 20 жовтня 2011 року (пункт 71) ЄСПЛ зазначав про принцип "належного урядування", який, як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (див. зазначене вище рішення у справі "Москаль проти Польщі" (Moskal v. Poland), пункт 73). Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, interalia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам (див. там само).

Також у постанові Великої Палати Верховного Суду від 11 вересня 2019 року у справі № 487/10132/14-ц (пункти 33 та 34) щодо позовних вимог прокурора в частині визнання незаконним і скасування рішення органу місцевого самоврядування зазначено таке: "Велика Палата Верховного Суду неодноразово констатувала, що рішення органу місцевого самоврядування у сфері земельних відносин можна оспорювати з погляду його законності, а вимогу про визнання такого рішення незаконним і про його скасування - розглядати за правилами цивільного судочинства, якщо внаслідок реалізації такого рішення у фізичної особи виникло цивільне право, і спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер. У цьому разі вказану вимогу можна розглядати як спосіб захисту порушеного цивільного права за статтею 16 ЦК України та пред`являти до суду для розгляду за правилами цивільного судочинства, якщо фактично метою заявлення зазначеної позовної вимоги є оскарження речового права (права власності), що виникло у фізичної особи внаслідок реалізації відповідного рішення ради. Тобто якщо на підставі рішення органу місцевого самоврядування фізична особа набула речове право на земельну ділянку, вимога про визнання незаконним такого рішення та про його скасування стосується приватноправових відносин і є цивільно-правовим способом захисту права позивача" (близькі за змістом висновки Велика Палата Верховного Суду сформулювала у пунктах 25-28 постанови від 7 листопада 2018 року у справі № 488/5027/14-ц).

ЄСПЛ звертав увагу на те, що підтримка, що надається прокуратурою одній зі сторін, може бути виправдана за певних обставин, наприклад, у тих випадках, коли відповідне правопорушення зачіпає інтереси великого числа громадян, або у випадках, коли потрібно захистити інтереси держави (див. mutatismutandis рішення від 15 січня 2009 року у справі "Менчинська проти Росії" (Menchinskaya v. Russia), заява № 42454/02, пункт 35).

Прокурор самостійно обґрунтував, що необхідність захисту інтересів держави в цій справі полягає в необхідності захисту Христинівської територіальної громади, яка відповідно до статті 13 Конституції України є власником землі та інших природних ресурсів, тоді коли Христинівська міська рада, як орган, який би мав захищати інтереси держави (суспільства) від неправомірних дій в суді, не може здійснити такий захист, оскільки сам є порушником у спірних правовідносинах, передавши спірні земельні ділянки в оренду в позаконкурентному порядку та уклавши договори оренди землі комунальної власності, які суперечать нормам матеріального права.

При цьому прокурор подав позов для усунення помилки, допущеної, на думку прокурора, самим органом місцевого самоврядування при наданні земельної ділянки в оренду, тобто при здійсненні його власних функцій у земельних відносинах, правильно вказавши, що Христинівська міська рада, яка не вчинила дій для виправлення допущеного порушення, у такій справі має бути відповідачем. Водночас інший орган, який відповідно до чинного законодавства здійснює функції з розпорядження землями територіальної громади, відсутній.

Таким чином, позов поданий в межах спору про право користування земельною ділянкою, у якому Христинівська територіальна громада є учасником цивільних відносин та стороною спору. Територіальна громада здійснює свої цивільні права та обов`язки через орган місцевого самоврядування в межах його компетенції, встановленої законом - Христинівську міську раду, замість якої й діє прокурор.

Аналогічні висновки наведені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 20.07.2022 у справі № 910/5201/19, що, в силу приписів ч. 4 ст. 236 ГПК України, є обов`язкові для суду при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.

На підставі викладеного, суд доходить висновку про наявність підстав в конкретному випадку для представництва прокурором інтересів держави.

Розглядаючи спір, господарський суд враховує такі положення чинного законодавства.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі. (абз. 1 ст. 2 Закону України "Про оренду землі")

Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України, чинного на момент виникнення спірних правовідносин (далі - ЗК України), до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, серед іншого: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. (ч. 1 ст. 116 ЗК України)

Згідно з ч. 1 ст. 123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Відповідно до п. "а" ч. 2 ст. 83 ЗК України, у комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Отже, спірні земельні ділянки перебувають на праві комунальної власності у Христинівської міської ради.

Відповідно до ч. 1-3 ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу. (ч. 1)

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. (ч. 2)

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. (ч. 3)

Згідно з ч. 1, 2 ст. 134 ЗК України, земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті. Не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі, зокрема, передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.

З матеріалів справи випливає, що спірними рішеннями Христинівської міської ради Про надання в оренду земельних ділянок, останні надані в оренду ФГ "РТА-Агро" саме для сінокосіння та випасання худоби.

Проте, господарський суд звертає увагу, що за наведеною вище нормою ч. 2 ст. 134 ЗК України, не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі, зокрема, передачі саме громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва. Тоді як спірні земельні ділянки передані в оренду без проведення земельних торгів Фермерському господарству "РТА-Агро", яке є юридичною особою, а не громадянином.

Прокурор посилається на п. б) ч. 3 ст. 22 Земельного кодексу України, відповідно до якого землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Проте така норма на час прийняття оскаржуваних рішень та укладення оскаржуваних договорів втратила чинність відповідно до Закону України. № 1423-IX від 28.04.2021, який набрав чинності 27.05.2021.

Водночас норма статті 34 Земельного кодексу України визначає, що громадяни можуть орендувати земельні ділянки для сінокосіння і випасання худоби. (ч. 1)

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування можуть створювати на землях, що перебувають у власності держави чи територіальної громади, громадські сіножаті і пасовища. (ч. 2)

Із аналізу зазначеного суду доходить висновку, що земельні ділянки для сінокосіння і випасання худоби мають право орендувати виключно громадяни.

Отже Фермерське господарство "РТА-Агро" отримало в позаконкурентний спосіб, а Христинівська міська рада передала земельні ділянки сільськогосподарського призначення із цільовим призначенням - для сінокосіння та випасання худоби, тоді як отримання в оренду земель з таким цільовим призначенням можливе лише громадянами України; отримання юридичними особами земельних ділянок сільськогосподарського призначення в оренду можливе лише за результатами проведення земельних торгів.

Підсумовуючи викладене господарський суд зазначає, що ФГ "РТА-Агро" як юридична особа, має право на отримання земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності виключно на конкурентних засадах, у порядку визначеному ЗК України, але не для сінокосіння та випасання худоби.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У ч. 1 ст. 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з ч. 3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку. (ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні")

Ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Згідно з ч. 1 ст. 21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Судом вище встановлено, що Христинівська міська рада, ухвалюючи оспорювані рішення, діяла всупереч вимогам чинного, на час прийняття рішень, законодавства, а саме ухвалила передати земельні ділянки юридичній особі без проведення земельних торгів із цільовим використанням, яке не може бути для земельних ділянок, які надаються юридичній особі, що суперечить приписам ст. 34, 124, 134 ЗК України.

Отже, господарський суд доходить висновку про наявність підстав для визнання незаконними та скасування рішень Христинівської міської ради: № 21 - 26/62 - VIII від 06.04.2023, № 21 - 26/71 - VIII від 06.04.2023, № 21 - 26/65 - VIII від 06.04.2023, № 21 - 26/68 - VIII від 06.04.2023, № 21 - 26/59 - VIII від 06.04.2023.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. (ч. 1 - 3 ст. 203 ЦК України)

Нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення. Якщо за недійсним правочином права та обов`язки передбачалися лише на майбутнє, можливість настання їх у майбутньому припиняється. (ст. 236 ЦК України)

Оскільки підписання спірних договорів оренди здійснено, як уже встановлено судом, на підставі незаконних рішень Христинівської міської ради, тобто з порушенням вимог законодавства, зазначене є підставою для визнання укладених договорів оренди земельних ділянок недійсними.

Недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування. (ч. 1 ст. 216 ЦК України)

Отже, оскільки, за результатом розгляду справи судом встановлено, що у ФГ "РТА-Агро" відсутні правові підстави для користування земельними ділянками кадастрові номери 7124686500:02:001:0018, 7124686500:05:002:0140, 7124686500:05:003:0238, 7124686500:02:001:0017, 7124686500:05:003:0138, то їх слід повернути власнику землі, тобто, у комунальну власність в особі Христинівської міської ради.

Підсумовуючи викладене, господарський суд задовольняє позовні вимоги повністю.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Отже, судовий збір покладається за вимоги щодо визнання незаконним та скасування рішень, на Христинівську міську раду, за визнання недійсними договорів на обох відповідачів порівну, за зобов`язання повернути земельні ділянки - на ФГ "РТА-Агро".

Водночас, господарський суд враховує, що відповідач 2. позовні вимоги прокурора повністю визнав.

Згідно з ч. 1 ст. 130 ГПК України, у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову, а в разі якщо домовленості про укладення мирової угоди, відмову позивача від позову або визнання позову відповідачем досягнуто сторонами за результатами проведення медіації - 60 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Аналогічна норма міститься в ч. 3 ст. 7 Закону України "Про судовий збір".

У зв`язку з тим, що відповідач 2. визнав позов до початку розгляду справи по суті, позивачу підлягає поверненню з Державного бюджету України 50% судового збору, сплаченого при поданні позову щодо позовних вимог до відповідача 2. Решта 50 % судового збору щодо позовних вимог до відповідача 2. підлягає стягненню з відповідача 2. на користь прокуратури.

Керуючись ст. 74, 76-77, 129, 233, 236-241, 326-327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати незаконним та скасувати рішення Христинівської міської ради № 21 - 26/62 - VIII від 06.04.2023 про надання ФГ "РТА - Агро" в оренду земельної ділянки площею 1,4000 га з кадастровим номером 7124686500:02:001:0018, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби терміном на 25 років з нормативно грошовою оцінкою 9 131,26 грн під 3% річних;

Визнати недійсним договір оренди землі від 19.05.2023, укладений між Христинівською міською радою та Фермерським господарством "РТА - Агро" про передачу в оренду земельної ділянки площею 1,4000 га з кадастровим номером 7124686500:02:001:0018, яка розташована в селищі Яри Христинівської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби, право оренди за яким зареєстроване за ФГ "РТА - Агро" у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 08.01.2024, номер запису - 53268545.

Зобов`язати Фермерське господарство "РТА - Агро" (ідентифікаційний код 44134727, вул. Гоголя, 17, м. Христинівка, Уманський р-н, Черкаська обл., 20001) повернути Христинівській міській територіальній громаді в особі Христинівської міської ради (ідентифікаційний код 33319218, вул. Соборна, 30, м. Христинівка, Уманський р-н, Черкаська обл., 20001) земельну ділянку площею 1,4000 га з кадастровим номером 7124686500:02:001:0018, яка розташована в селищі Яри Уманського району Черкаської області.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Визнати незаконним та скасувати рішення Христинівської міської ради № 21 - 26/71 - VIII від 06.04.2023 про надання ФГ "РТА - Агро" в оренду земельної ділянки площею 1,5000 га з кадастровим номером 7124686500:05:002:0140, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби терміном на 25 років з нормативно грошовою оцінкою 7 417,93 грн під 3% річних.

Визнати недійсним договір оренди землі від 09.05.2023, укладений між Христинівською міською радою та Фермерським господарством "РТА - Агро" про передачу в оренду земельної ділянки площею 1,5000 га з кадастровим номером 7124686500:05:002:0140, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби, право оренди за яким зареєстроване за ФГ "РТА - Агро" у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 09.01.2024, номер запису - 53271899.

Зобов`язати Фермерське господарство "РТА - Агро" (ідентифікаційний код 44134727, вул. Гоголя, 17, м. Христинівка, Уманський р-н, Черкаська обл., 20001) повернути Христинівській міській територіальній громаді в особі Христинівської міської ради (ідентифікаційний код 33319218, вул. Соборна, 30, м. Христинівка, Уманський р-н, Черкаська обл., 20001) земельну ділянку площею 1,5000 га з кадастровим номером 7124686500:05:002:0140, яка розташована в селищі Яри Уманського району Черкаської області.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Визнати незаконним та скасувати рішення Христинівської міської ради № 21 - 26/65 - VIII від 06.04.2023 про надання ФГ "РТА - Агро" в оренду земельної ділянки площею 1,4500 га з кадастровим номером 7124686500:05:003:0238, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби терміном на 25 років з нормативно грошовою оцінкою 48 789,07 грн під 3% річних.

Визнати недійсним договір оренди землі від 05.05.2023, укладений між Христинівською міською радою та Фермерським господарством "РТА - Агро" про передачу в оренду земельної ділянки площею 1,4500 га з кадастровим номером 7124686500:05:003:0238, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби, право оренди за яким зареєстроване за ФГ "РТА - Агро" у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 08.01.2024, номер запису - 53262349.

Зобов`язати Фермерське господарство "РТА - Агро" (ідентифікаційний код 44134727, вул. Гоголя, 17, м. Христинівка, Уманський р-н, Черкаська обл., 20001) повернути Христинівській міській територіальній громаді в особі Христинівської міської ради (ідентифікаційний код 33319218, вул. Соборна, 30, м. Христинівка, Уманський р-н, Черкаська обл., 20001) земельну ділянку площею 1,4500 га з кадастровим номером 7124686500:05:003:0238, яка розташована в селищі Яри Уманського району Черкаської області.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Визнати незаконним та скасувати рішення Христинівської міської ради № 21 - 26/68 - VIII від 06.04.2023 про надання ФГ "РТА - Агро" в оренду земельної ділянки площею 1,3000 га з кадастровим номером 7124686500:02:001:0017, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби терміном на 25 років з нормативно грошовою оцінкою 8 479,03 грн під 3% річних.

Визнати недійсним договір оренди землі від 05.05.2023, укладений між Христинівською міською радою та Фермерським господарством "РТА - Агро" про передачу в оренду земельної ділянки площею 1,3000 га з кадастровим номером 7124686500:02:001:0017, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби, право оренди за яким зареєстроване за ФГ "РТА - Агро" у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 08.01.2024, номер запису - 53262055.

Зобов`язати Фермерське господарство "РТА - Агро" (ідентифікаційний код 44134727, вул. Гоголя, 17, м. Христинівка, Уманський р-н, Черкаська обл., 20001) повернути Христинівській міській територіальній громаді в особі Христинівської міської ради (ідентифікаційний код 33319218, вул. Соборна, 30, м. Христинівка, Уманський р-н, Черкаська обл., 20001) земельну ділянку площею 1,3000 га з кадастровим номером 7124686500:02:001:0017, яка розташована в селищі Яри Уманського району Черкаської області.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Визнати незаконним та скасувати рішення Христинівської міської ради № 21 - 26/59 - VIII від 06.04.2023 про надання ФГ "РТА - Агро" в оренду земельної ділянки площею 0,8151 га з кадастровим номером 7124686500:05:003:0138, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби терміном на 25 років з нормативно грошовою оцінкою 9 806,68 грн під 3% річних.

Визнати недійсним договір оренди землі від 05.05.2023, укладений між Христинівською міською радою та Фермерським господарством "РТА - Агро" про передачу в оренду земельної ділянки площею 0,8151 га з кадастровим номером 7124686500:05:003:0138, яка розташована в селищі Яри Христинівської міської територіальної громади Уманського району Черкаської області для сінокосіння і випасання худоби, право оренди за яким зареєстроване за ФГ "РТА - Агро" у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 08.01.2024 номер запису - 53261564.

Зобов`язати Фермерське господарство "РТА - Агро" (ідентифікаційний код 44134727, вул. Гоголя, 17, м. Христинівка, Уманський р-н, Черкаська обл., 20001) повернути Христинівській міській територіальній громаді в особі Христинівської міської ради (ідентифікаційний код 33319218, вул. Соборна, 30, м. Христинівка, Уманський р-н, Черкаська обл., 20001) земельну ділянку площею 0,8151 га з кадастровим номером 7124686500:05:003:0138, яка розташована в селищі Яри Уманського району Черкаської області.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Христинівської міської ради (ідентифікаційний код 33319218, вул. Соборна, 30, м. Христинівка, Уманський р-н, Черкаська обл., 20001) на користь Черкаської обласної прокуратури (ідентифікаційний код 02911119, бульв. Шевченка, 286, Черкаси, Черкаська область, 18000, р/р UA138201720343160001000003751, в Державній казначейській службі України у м. Київ) судовий збір у розмірі 22 710 грн судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Фермерського господарства "РТА-Агро" (ідентифікаційний код 44134727, вул. Гоголя, 17, м. Христинівка, Уманський р-н, Черкаська обл., 20001) на користь Черкаської обласної прокуратури (ідентифікаційний код 02911119, бульв. Шевченка, 286, Черкаси, Черкаська область, 18000, р/р UA138201720343160001000003751, в Державній казначейській службі України у м. Київ) судовий збір у розмірі 11 355 грн судового збору.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повернути Черкаській обласній прокуратурі (ідентифікаційний код 02911119, бульв. Шевченка, 286, м. Черкаси, 18000) із Державного бюджету України судовий збір сплачений на підставі платіжної інструкції від 03.04.2024 № 578 в сумі 11 355 грн (оригінал якої залишається в справі).

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Оригінал рішення після набрання ним законної сили надіслати Черкаській обласній прокуратурі засобами поштового зв`язку, копії рішення надіслати заступнику керівника Уманської окружної прокуратури за допомогою системи "Електронний суд", відповідачам - поштою, Черкаській обласній прокуратурі - на електронну адресу: sekretariat@chk.gp.gov.ua.

Повне рішення складено та підписано 15.07.2024.

Суддя Зоя ЗАРІЧАНСЬКА

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення15.07.2024
Оприлюднено16.07.2024
Номер документу120368374
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —925/539/24

Судовий наказ від 13.08.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Зарічанська З.В.

Судовий наказ від 13.08.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Зарічанська З.В.

Судовий наказ від 13.08.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Зарічанська З.В.

Судовий наказ від 13.08.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Зарічанська З.В.

Судовий наказ від 13.08.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Зарічанська З.В.

Судовий наказ від 13.08.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Зарічанська З.В.

Судовий наказ від 13.08.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Зарічанська З.В.

Рішення від 15.07.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Зарічанська З.В.

Ухвала від 01.07.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Зарічанська З.В.

Ухвала від 17.06.2024

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Зарічанська З.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні