Ухвала
від 15.07.2024 по справі 359/7112/24
БОРИСПІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа 359/7112/24

Провадження 1-кс/359/1390/2024

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15.07.2024 року слідчий суддя Бориспільського міськрайонного суду Київської області ОСОБА_1 при секретарі судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши у судовому засіданні в м. Бориспіль клопотання прокурора Бориспільської окружної прокуратури ОСОБА_3 в кримінальному провадженні № 42023112100000187 від 17.10.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 190 КК України про надання тимчасового доступу до документів,

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Бориспільської окружної прокуратури ОСОБА_3 звернувся з вказаним клопотанням та обґрунтовує його тим, що ІНФОРМАЦІЯ_1 в ході виконання завдань в сфері захисту економічного потенціалу держави, у встановленому законом порядку отримано інформацію стосовно незаконного привласнення земельних ділянок Приватним акціонерним товариством « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ).

Так, за отриманою інформацією, у період з 2018 року по теперішній час у приватну власність ПРАТ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » набуто близько 180 га землі, а саме 99 земельних ділянок, які розташовані на території Пристоличної, Золочівської та Гірської ОТГ Бориспільського району Київської області.

Право власності на земельні ділянки набуто на підставі державних актів на право колективної власності на землю, серія та номер: КВ № 1, які видані 08.09.1997, Щасливською та Гнідинською сільськими радами Бориспільського району Київської області без проходження відповідної процедури щодо переходу земель з колективної у приватну власність.

На даний час із зазначених земельних ділянок:

- 26 земельних ділянок перебувають у власності ПРАТ « ІНФОРМАЦІЯ_2 »;

- 32 земельні ділянки були продані іншим суб?єктам господарської діяльності на підставі договорів купівлі-продажу;

- 41 земельна ділянка передана в аренду ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 », код ЄДРПОУ: НОМЕР_2 для виробництва сільськогосподарської продукції;

Таким чином, в діях посадових осіб ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » та невстановлених на даний час осіб, вбачаються окремі ознаки вчинення кримінального правопорушення, відповідальність за яке, передбачена ст.ст. 190 («Шахрайство»).

На даний час на території Пристоличної сільської ради Бориспільського району Київської області на підставі державного акту на право колективної власності Серії КВ від 08.09.1997 виданого на підставі рішення ІНФОРМАЦІЯ_4 від 12.02.1997 №85 зареєстровано право власності на 74 земельні ділянки, шо зазначені у клопотанні прокурора.

Крім того, відповідно до науково-технічної документації по паюванню земель, переданих у колективну власність ВАТ « ІНФОРМАЦІЯ_5 » в межах Щасливської, Гірської та Гнідинської сільських рад спірні земельні ділянки, які розташовані на території Щасливської (теперішньої Пристоличної) сільської ради.

На даний час на території Золочівської сільської ради Бориспільського району Київської області на підставі Державного акту на право колективної власності на землю Серії КВ від 08.09.1997 виданого на підставі рішення ІНФОРМАЦІЯ_6 від 29.05.1997 №32 зареєстровано право власності на 19 земельних ділянок, що зазначені у клопотанні прокурора.

Разом з цим, ВАТ « ІНФОРМАЦІЯ_5 » відчужено земельні ділянки колективної власності на яких знаходились теплиці та господарські двори, яким були присвоєні наступні кадастрові номери: 3220888000:03:006:0017, 3220888001:01:003:0019 3220888001:03:006:0039, 3220888000:03:006:0040, 3220888000:03:006:0015, 3220888001:01:005:0014, 3220888000:03:006:0056, 3220888000:03:006:0053, 3220888000:03:006:0124, 3220888001:03:006:0025, 3220888000:03:006:0050, 3220888000:03:006:0047, 3220888000:03:006:0048, 3220888000:03:006:0091, 3220888000:03:006:0054, 3220888000:03:006:0010, 3220888000:03:006:0123, 3220888000:03:006:0061, 3220888000:03:006:0064, 3220888000:03:006:0045, 3220888000:03:006:0046, 3220888000:03:006:0070.

Законом України № 2498-VIII від 10.07.2018 доповнено Закон України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" статтею 14-1, якою, врегульовано питання розпорядження спірними землями.

Так, у разі якщо власники земельних часток (паїв) після розподілу земельних ділянок, що підлягали паюванню, до 1 січня 2019 року не прийняли рішення про розподіл інших земель, що залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, що не було припинено як юридична особа, та якщо такі землі не передані у власність у порядку, визначеному законом, розподіл таких земель проводиться згідно з вимогами цієї статті за згодою більшості осіб, визначених абзацами другим - четвертим частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю).

Організація розподілу земель, що залишилися у колективній власності, здійснюється сільською, селищною, міською радою, на території якої такі землі розташовані.

З метою інформування осіб, зазначених у частині першій цієї статті, про проведення розподілу земель, що залишилися у колективній власності, сільська, селищна, міська рада розміщує у загальнодоступних місцях відповідних населених пунктів, публікує у друкованих медіа районної державної адміністрації або районної ради та оприлюднює на власному офіційному веб-сайті (за наявності) оголошення про проведення зборів осіб, визначених абзацами другим - четвертим частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю).

В оголошенні повідомляються:мета, дата, місце і час проведення зборів; прізвище, номер службового телефону особи, в якої можна отримати інформацію щодо проведення зборів.

Розподіл земельних ділянок проводиться за умови реєстрації більшості осіб, визначених в абзацах другому - четвертому частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю).

Збори веде сільський, селищний, міський голова або уповноважена відповідною радою особа.

Землі, зазначені у частині четвертій статті 7 цього Закону, які залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, підлягають безоплатній передачі до комунальної власності територіальної громади, на території якої вони розташовані.

Сільськогосподарські угіддя, які підлягали паюванню, однак не були передані до приватної, державної або комунальної власності у порядку, визначеному законом, за рішенням зборів осіб, визначених абзацами другим - четвертим частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю), можуть бути розпайовані у порядку, встановленому цим Законом.

У разі якщо земельні ділянки, зазначені у частинах сьомій - восьмій цієї статті, не були сформовані як об`єкти цивільних прав, їх формування може здійснюватися за проектом землеустрою щодо відведення земельних ділянок або технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель. Визначення меж земельних ділянок, зазначених у абзаці дев`ятому частини четвертої статті 7 цього Закону, здійснюється з урахуванням будівельних норм, державних стандартів і норм.

За результатами розподілу оформляється протокол, що підписується особами, які брали участь у зборах, головуючим та секретарем зборів.

До протоколу додається список реєстрації учасників зборів, засвідчений їхніми підписами. Кожен аркуш зазначеного списку підписується головуючим та секретарем зборів і скріплюється печаткою сільської, селищної, міської ради.

Секретар зборів у дводенний строк після закінчення зборів подає протокол сільській, селищній, міській раді.

Після отримання протоколу зборів сільська, селищна, міська рада протягом місяця приймає рішення про затвердження протоколу розподілу земельних ділянок та прийняття у комунальну власність відповідних земель. Це рішення та протокол зборів є підставою для державної реєстрації права власності територіальної громади та/або громадян на відповідні земельні ділянки.

До державної реєстрації права власності на земельні ділянки, що залишилися у колективній власності, сільська, селищна, міська рада може надати такі земельні ділянки в оренду на строк до державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки. З моменту державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності. У разі якщо договір оренди землі колективної власності, переданої в оренду в порядку, визначеному цією статтею, закінчився у зв`язку з набуттям права власності на неї до збирання врожаю, посіяного орендарем на земельній ділянці, орендар має право на збирання такого врожаю. Власник земельної ділянки має право на відшкодування збитків, пов`язаних із тимчасовим зайняттям земельної ділянки колишнім орендарем, у розмірі пропорційно до орендної плати з дня припинення договору оренди до дня збирання врожаю.

У постанові Верховного Суду від 24 січня 2024 року у справі № 379/818/22 викладено висновок про те, що «вказаним законом оновлено та конкретизовано порядок використання земель зазначеної категорії та, відповідно, єдиною підставою для виділення таких земельних ділянок в натурі (на місцевості) після 01 січня 2019 року є рішення територіальної громади (в особі відповідної сільської, селищної, міської ради)».

Разом з цим, з прийняттям Земельного кодексу України така форма власності як колективна припинила своє існування, а норма, яка б регулювала порядок автоматичного переходу земель колективної власності в приватну власність в законодавстві була відсутня.

Для повного,всебічного таоб`єктивного дослідженнявсіх обставин,які підлягаютьдоказуванню укримінальному провадженні,з метоювстановлення фактунаявності закупленихтоварів,а такожїх використання є необхідність у отриманні тимчасового доступу до вказаних вище рішень ІНФОРМАЦІЯ_7 , протоколів засідань постійних комісій відносно вказаних рішень, заяв відповідних фізичних і юридичних осіб на підставі яких такі рішення приймались з додатками та протоколів профільної комісії.

Тому прокурор у даному кримінальному провадженні просить надати дозвіл на тимчасовий доступ до оригіналів документів, які знаходяться у володінні державного реєстратора ІНФОРМАЦІЯ_8 ОСОБА_4 , за адресою: АДРЕСА_1 , а саме:

-документів, які стали підставою для прийняття рішень про реєстрацію в Єдиному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомостей про право власності на земельні ділянки за індексними номерами:

-66470699 від 20.02.2023 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3220888000:04:001:0610;

-66206814 від 26.01.2023 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3220888000:04:001:0609;

-66151088 від 20.01.2023 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3220888000:04:001:0592;

-66150746 від 20.01.2023 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3220888000:04:001:0593;

-66150320 від 20.01.2023 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3220888000:04:001:0594;

В судове засідання прокурор не з`явився. Подав заяву у якій просив проводити розгляд клопотання без його участі та просив не розглядати п. 2 прохальної частини клопотання.

Розгляд клопотання проводиться на підставі ч. 2 ст. 163 КПК України без виклику особи, у володінні якої знаходяться документи.

Відповідно ст. 107 КПК України фіксація за допомогою технічних засобів не проводилася, оскільки учасники процесуальної дії в судове засідання не з`явились про застосування фіксації не заявили.

Дослідивши матеріали поданого клопотання, приходжу до висновку про його задоволення з наступних підстав.

Як встановлено в судовому засіданні, дійсно ІНФОРМАЦІЯ_9 здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42023112100000187 від 17.10.2023 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 190 КК України.

Згідно ст. 25 КПК України вбачається, що прокурор, слідчий зобов`язані в межах своєї компетенції вжити всіх передбачених законом заходів для встановлення події кримінального правопорушення та особи, яка його вчинила.

Відповідно до ч. 4 ст. 38 КПК України, орган досудового розслідування зобов`язаний застосовувати всі передбачені законом заходи для забезпечення ефективності досудового розслідування.

Згідно ч. 2 ст. 93 КПК України сторона обвинувачення здійснює збирання доказів шляхом проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок, проведення інших дій, передбачених цим Кодексом.

Так, відповідно до вимог ч. 2 ст. 159 КПК України тимчасовий доступ до речей і документів здійснюється на підставі ухвали слідчого судді.

Крім того, сторона кримінального провадження в порядку, передбаченому главою 15 КПК України, має право під час досудового розслідування чи суду, згідно з положеннями ст.160 КПК України, звернутись до слідчого судді з клопотанням про тимчасовий доступ до речей і документів.

Разом з тим, положеннями ч. 2 ст. 160 КПК України встановлені чіткі вимоги до змісту клопотання, з яким звертається сторона кримінального провадження до слідчого судді, при цьому в змісті клопотання, серед іншого повинно бути зазначено значення речей і документів для встановлення обставин у кримінальному провадженні; можливість використання як доказів відомостей, що містяться в речах і документах та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих речей і документів.

Тому, з метою збирання доказів на виконання завдань кримінального провадження, а саме захисту особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування необхідно надати тимчасовий доступ до документів, які перебувають у володінні державного реєстратора ІНФОРМАЦІЯ_8 ОСОБА_4 , за адресою: АДРЕСА_1 .

Слідчий суддя враховує, що в іншому порядку органу досудового розслідування неможливо отримати документи, з приводу яких прокурор звернувся до суду та які мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні та можуть бути використані як доказ у кримінальному провадженні.

Термін дії ухвали слід визначити строком один місяць.

На підставі викладеного та беручи до уваги те, що запитувана інформація може допомогти у встановленні дійсних обставин кримінальних правопорушень, а також має значення для встановлення істини по справі.

Однак, за змістом клопотання, прокурор належним чином не обґрунтовує необхідність вилучення оригіналів документів, та не зазначає конкретних підстав (призначення експертизи, тощо), за яких для досягнення цілей кримінального провадження неможливо обмежитись виготовленням належним чином засвідчених копій таких документів.

За таких обставин на даний час прокурором не доведені підстави для вилучення вказаних документів в оригіналах, з огляду на що слідчий суддя вважає можливим клопотання задовольнити частково шляхом надання дозволу на тимчасовий доступ до оригіналів документів із можливістю ознайомлення із ними та вилучення їх належним чином засвідчених копій.

Отже, клопотання підлягає частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст. 131, 132, 159-166 КПК України, слідчий суддя

УХВАЛИВ:

Клопотання задовольнити частково.

Надати прокурору у провадженні прокурору Бориспільської окружної прокуратури ОСОБА_3 та слідчим групи слідчих у даному кримінальному провадженні - Бориспільського РУП ГУНП в Київській області ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 дозвіл на тимчасовий доступ до речей та документів, з можливістю вилучення завірених належним чином копій документів, що перебувають у володінні державного реєстратора ІНФОРМАЦІЯ_8 ОСОБА_4 , за адресою: АДРЕСА_1 , а саме:

документів, які стали підставою для прийняття рішень про реєстрацію в Єдиному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомостей про право власності на земельні ділянки за індексними номерами:

66470699 від 20.02.2023 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3220888000:04:001:0610;

66206814 від 26.01.2023 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3220888000:04:001:0609;

66151088 від 20.01.2023 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3220888000:04:001:0592;

66150746 від 20.01.2023 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3220888000:04:001:0593;

66150320 від 20.01.2023 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3220888000:04:001:0594;

У задоволенні іншої частини вимог клопотання відмовити.

Строк дії ухвали визначити один місяць.

Ухвала слідчого судді є остаточною та не підлягає апеляційному оскарженню.

Слідчий суддя ОСОБА_1

СудБориспільський міськрайонний суд Київської області
Дата ухвалення рішення15.07.2024
Оприлюднено17.07.2024
Номер документу120369030
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів

Судовий реєстр по справі —359/7112/24

Ухвала від 15.07.2024

Кримінальне

Бориспільський міськрайонний суд Київської області

Чирка С. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні