Постанова
від 03.07.2024 по справі 460/26159/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 липня 2024 рокуЛьвівСправа № 460/26159/23 пров. № А/857/8277/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Глушка І.В.,

суддів: Довгої О.І., Запотічного І.І.,

за участю секретаря судового засідання: Юник А.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року, ухвалене суддею Друзенко Н.В. у м. Рівне о 12:31, повний текст якого складений 04 березня 2024 року, у справі №460/26159/23 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Комунального закладу "Рівненський регіональний центр з фізичної культури і спорту інвалідів "Інваспорт" Рівненської обласної ради, Українського центру з фізичної культури та спорту осіб з інвалідністю "Інваспорт", Міністерства молоді та спорту України, з участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Комунального закладу "Дніпропетровський регіональний центр з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю "Інваспорт" Дніпропетровської обласної ради, Рівненської обласної ради, Дніпропетровської обласної ради, про стягнення одноразової грошової винагороди, -

ВСТАНОВИВ:

10 листопада 2023 року позивач - ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до відповідача - Комунального закладу «Рівненський регіональний центр з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт» Рівненської обласної ради, у якому просив стягнути одноразову грошову винагороду у сумі 48000 грн за друге місце у чемпіонаті Європи.

Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 19 січня 2024 року залучено до участі у справі Український центр з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт» та Міністерство молоді та спорту України у якості співвідповідачів, Комунальний заклад Дніпропетровський регіональний центр з фізичної культури і спорту «Інваспорт» Дніпропетровської обласної ради - в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, а Рівненської обласної ради - в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.

Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2024 року статус Дніпропетровського регіонального центру з фізичної культури і спорту «Інваспорт» Дніпропетровської обласної ради замінено на третю особу без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, залучено Дніпропетровську обласну раду в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, позивач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що рішення ухвалене з неповним з`ясуванням обставин справи, з порушенням норм матеріального і процесуального права та підлягає скасуванню з підстав, викладених в апеляційній скарзі. Просить скасувати оскаржуване судове рішення та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказує на помилковість висновків суду першої інстанції щодо відсутності у нього права на отримання одноразової грошової винагороди за друге місце у Чемпіонаті Європи в сумі 48000, 00 грн, виплата якої здійснюється відповідно до розпорядження голови Рівненської ОДА від 16 листопада 2021 року №814 «Про затвердження Положення про заохочення спортсменів та тренерів Рівненської області з видів спорту осіб з інвалідністю», зареєстрованого у Західному міжрегіональному управлінні Міністерства юстиції (м. Львів) 29 листопада 2021 року за №115/2328. Скаржник не заперечує факту отримання після здобуття срібної медалі на чемпіонаті Єврови 02.-04.09.2022 в м. Кальярі (Італія) з державного бюджету грошової винагороди у розмірі 80000 грн. Однак наголошує на тому, що ці виплати за своєю правовою природою є різними. Спірним є отримання одноразової грошової винагороди не з державного бюджету, а саме передбаченої розпорядження голови Рівненської ОДА від 16 листопада 2021 року №814. У вересні 2022 року після здобуття ним срібної медалі на чемпіонаті Європи премію отримали всі члени збірної команди, що зайняли призові місця, окрім нього, про що свідчить наявний у матеріалах справи лист відповідача від 26.07.2023 №217. Зазначає, що ним вчинені всі умови для переходу до Рівненського регіонального центру з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт», однак заяву про затвердження у складі національної збірної команди України з дзюдо серед спортсменів з порушенням зору, як спортсмена Рівненської області, не було вчасно реалізовано, про що скаржник дізнався лише у вересні 2022 року. Отримання ним впродовж 2023 року стипендії від Дніпропетровського обласного бюджету у розмірі 5000,00 грн, що склало 60000 грн за рік, на думку скаржника, не спростовують протиправності бездіяльності відповідача, оскільки такі виплати ним отримувались з січня 2023 року, тобто після того, як він дізнався про своє не переведення до Рівненського «Інваспорту», а тому у грудні 2022 року ним підписано заяву про включення як спортсмена до Дніпропетровського «Інваспорту».

Заслухавши суддю-доповідача, позивача, представників відповідачів в режимі відеоконференцв`язку, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзивів на неї, перевіривши матеріали справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити з наступних підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами і перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Враховуючи вимоги частини 2 статті 19 Конституції України та частини 2 статті 2 КАС України, законодавцем визначено критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейських країн.

Наведені норми означають, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Так, судом першої інстанції достовірно встановлено, матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 має першу групу інвалідності по зору з дитинства (безстроково) (а.с.6-7 том 1).

Відповідно до довідки №2133-7000036149 від 30.03.2022 ОСОБА_1 , мешканець міста Павлоград, Дніпропетровської області, взятий на облік як внутрішньо переміщена особа Виконавчим комітетом Берегівської міської ради за фактичним місцем проживання (перебування): АДРЕСА_1 (т.1 а.с.86).

Відповідно до довідки №5612-5001730613 від 07.06.2022 ОСОБА_1 , мешканець міста Павлоград, Дніпропетровської області, взятий на облік як внутрішньо переміщена особа Виконавчим комітетом Рівненської міської ради за фактичним місцем проживання (перебування): АДРЕСА_2 (т.1 а.с.85).

Згідно доводів позивача, у м.Рівне він постійно проживав з червня по вересень 2022 року. Фактичним місцем проживання на час звернення до суду позивачем зазначено Закарпатську область.

Наказом Міністерства молоді та спорту України «Про затвердження складів національних збірних команд України з видів спорту осіб з інвалідністю на 2022 рік» №4983 від 30.12.2021, відповідно до частини 2 статті 37 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» затверджено такі, що додаються: 1) склад національної збірної команди України з видів спорту осіб з порушеннями слуху на 2022 рік; 2) склад національної збірної команди України з видів спорту осіб з порушеннями зору на 2022 рік; 3) склад національної збірної команди України з видів спорту осіб з ураженнями опорно-рухового апарату на 2022 рік; 4) склад національної збірної команди України з видів спорту осіб з порушеннями розумового і фізичного розвитку на 2022 рік. Пунктом 2 наказу Українському центру з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт» велено забезпечити підготовку та участь національних збірних команд України з видів спорту осіб з інвалідністю в офіційних міжнародних змаганнях 2022 року. А пунктом 3 - структурним підрозділам з питань реалізації державної політики стосовно фізичної культури та спорту обласних та Київської міської державних адміністрацій, регіональним центрам з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт», наказано сприяти ефективній підготовці членів національних збірних команд України з видів спорту осіб з інвалідністю до офіційних міжнародних змагань і забезпеченні їх своєчасного прибуття на навчально- тренувальні збори та змагання (т. 1 а.с.107-116).

ОСОБА_1 включений до складу національної збірної команди України з видів спорту осіб з порушеннями зору на 2022 рік в основний склад команди з дзюдо; спортивний розряд КМСУ; область Дніпропетровська; ліпший результат 2021 1-3ЧУ (запланований), 1ЧУ (виконаний), план 2022 1-3 ЧУ; тренер: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 (т.1 а.с.110 зворот).

Склад національної збірної команди України з видів спорту з порушенням зору на 2022 рік, визначений наказом Міністерства молоді та спорту України №4983 від 30.12.2021, повністю відповідає Складу, який зазначався у додатку до листа Спортивної федерації незрячих України (СФНУ) №124 від 29.12.2021 (а.с.188-210 том 1).

Наказом Українського центру з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт» №411 від 18.08.202 національній збірній команді України з дзюдо серед осіб з порушенням зору у кількості 14 осіб велено взяти участь у чемпіонаті Європи в м. Кальярі (Італійська Республіка) з 30 серпня по 5 вересня 2022 року (т. 1 а.с.153).

Спортсмен ОСОБА_1 був включений у список збірної команди (т.1 а.с.154) та став срібним призером даного чемпіонату, що визнається усіма учасниками справи.

За результатами вищезазначеного чемпіонату у відповідності до наказу Міністерства молоді і спорту №3569 від 22.09.2022 та наказу Українського центру з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт» №189 від 22.09.2022 ОСОБА_1 отримав з державного бюджету грошову винагороду у розмірі 80000,00 грн.

Крім того, у відповідності до наказу Департаменту молоді та спорту Дніпропетровської обласної державної адміністрації № ОД-81/0/248-22 від 26.12.2022 ОСОБА_1 призначено щомісячну стипендію у розмірі 5000,00 грн, яку він отримував з Дніпропетровського обласного бюджету впродовж 2023 року, а за весь рік 60000,00 грн (без урахування обов`язкових відрахувань) (т.1 а.с.231-250, т.2 а.с.1-15).

Зі змісту протоколу №8 від 28.09.2022 комісії при Управлінні у справах молоді та спорту Рівненської ОДА слідує, що згідно Положення про заохочення спортсменів та тренерів Рівненської області з видів спорту осіб з інвалідністю, затвердженого Розпорядженням голови обласної державної адміністрації №814 від 16.11.2021, спортсменам Рівненської області було призначено одноразові грошові винагороди за зайняті призові місця на чемпіонаті Європи з дзюдо, що відбувся 02-04 вересня 2022 року в м.Кальярі (Італія). ОСОБА_1 у такому списку спортсменів Рівненської області не значиться (т.2 а.с.89-91).

Не є спірною та обставина, що одноразова винагорода від Рівненської області позивачу не призначалася і не виплачувалася.

Додатково судом першої інстанції встановлено, що 07.09.2022 Спортивна федерація незрячих України (СФНУ) звернулась до Українського центру з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт» з листом №89, в якому зазначила клопотання про внесення змін до складу національних збірних команд України серед осіб з порушеннями зору на 2022 рік, зокрема просила, по Дзюдо (основний склад) викласти пункт 4 у новій редакції: « ОСОБА_1 31.07.1984 КМСУ Рівненська 1 3 ЧУ 2 ЧС 1-3 ЧС тренери ОСОБА_4 , ОСОБА_3 » (т.1 а.с.157).

15 вересня 2022 року Український центр з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт», враховуючи пропозиції Спортивної федерації глухих України, Української федерації спорту інвалідів з ураженнями опорно-рухового апарату та Спортивної федерації незрячих України, звернувся до Міністерства молоді і спорту з проханням про внесення змін до складів національних збірних команд України з видів спорту осіб з інвалідністю на 2022 рік, затверджених наказом №4983 від 30.12.2021 (т.1 а.с.180-186).

20 вересня 2022 року Міністерство молоді і спорту затвердило наказ №3475 «Про затвердження змін до складів національних збірних команд України з видів спорту осіб з інвалідністю на 2022 рік», яким, зокрема, пункт 10 підрозділу «Основний склад» розділу «дзюдо» викладено в такій редакції: « ОСОБА_1 31.07.1984 КМСУ Рівненська 1 3 ЧУ 2 ЧС 1- 3 ЧС тренери ОСОБА_4 , ОСОБА_3 » (т.1 а.с.155-179).

ОСОБА_1 , вважаючи, що ним виконано всі умови для включення до складу національної збірної команди як спортсмена Рівненської області, про яке ним було заявлено ще у лютому 2022 року, однак таке включення відбулось лише в кінці вересня 2022 року, тобто вже після проведення чемпіонату Європи, звернувся до суду за захистом свого порушеного права на спірну виплату - одноразову грошову винагороду у сумі 48000 грн за друге місце у чемпіонаті Європи від Комунального закладу «Рівненський регіональний центр з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт» Рівненської обласної ради, як таку, що неотримана ним внаслідок протиправної бездіяльності відповідачів.

Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції правильно застосував норми матеріального та процесуального права, з огляду на таке.

Враховуючи вимоги частини 2 статті 19 Конституції України та частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України законодавцем визначено критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейських країн.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

В розумінні статті 1 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» №3808-XII від 24.12.1993 заклад фізичної культури і спорту - це юридична особа, що забезпечує розвиток фізичної культури і спорту шляхом, зокрема, надання послуг у сфері фізичної культури і спорту. Закладами фізичної культури і спорту, зокрема, є: спортивні клуби, дитячо-юнацькі спортивні школи, заклади спеціалізованої освіти спортивного профілю із специфічними умовами навчання, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, фізкультурно-оздоровчі заклади, центри фізичного здоров`я населення, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю. Послуги у сфері фізичної культури і спорту - це організація та проведення суб`єктами сфери фізичної культури і спорту фізкультурно-оздоровчої діяльності та/або фізкультурно-спортивної реабілітації осіб з інвалідністю або підготовки спортсменів до змагань з видів спорту, визнаних в Україні.

Відповідно до 17 Закону №3808-XII, Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, створює спеціалізований державний заклад - Український центр з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, який забезпечує належні умови для реалізації державної політики у сфері фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, здійснює заходи з організації фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності осіб з інвалідністю, у тому числі щодо спорту вищих досягнень, фізкультурно-спортивної реабілітації осіб з інвалідністю. Український центр з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю за участю національних спортивних федерацій осіб з інвалідністю або їх спілок, які є членами Міжнародного паралімпійського комітету та Міжнародного спортивного комітету глухих, забезпечує підготовку та участь національних збірних команд інвалідів у Паралімпійських і Дефлімпійських іграх, інших міжнародних змаганнях. В Україні діють регіональні центри фізичної культури і спорту інвалідів, які можуть створюватися органами влади Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування. Регіональні центри разом з органами влади Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування забезпечують розвиток фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю у регіоні та відповідно проводять заходи з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю та фізкультурно-спортивної реабілітації осіб з інвалідністю. Центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю також можуть створюватися фізичними та юридичними особами. Такі центри утримуються за рахунок коштів засновників та інших позабюджетних джерел, не заборонених законом. Фінансування Українського центру з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю та регіональних центрів з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, створених органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, здійснюється за рахунок коштів відповідно державного, місцевого бюджету.

За визначенням, наведеним у статті 20 Закону №3808-XII, спортивні федерації - це громадські об`єднання фізкультурно-спортивної спрямованості, основними завданнями яких є: забезпечення інтересів членів відповідних спортивних федерацій у сфері спорту, в тому числі сприяння захисту їх соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних та інших інтересів; сприяння розвитку відповідного виду (видів) спорту шляхом участі у розробленні та виконанні відповідних програм; залучення різних груп населення до фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності; сприяння підготовці спортсменів національних збірних команд та забезпечення їх участі в офіційних міжнародних спортивних змаганнях; організація та проведення фізкультурно-оздоровчих, спортивних заходів та спортивних змагань; участь у здійсненні кадрового забезпечення розвитку відповідного виду (видів) спорту; сприяння розвитку міжнародного співробітництва у сфері фізичної культури і спорту.

Спортивною федерацією осіб з інвалідністю є спортивна федерація, в яку об`єднуються особи з інвалідністю з певною вадою здоров`я задля розвитку видів спорту осіб з інвалідністю. Спортивні федерації діють на підставі статуту. У найменуванні спортивної федерації зазначається вид спорту, розвитку якого вона сприяє. У найменуванні спортивної федерації осіб з інвалідністю зазначається відповідна вада здоров`я. Спортивні федерації можуть мати всеукраїнський або місцевий статус.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, може надати спортивній федерації статус національної спортивної федерації. Статус національної спортивної федерації надається лише одній спортивній федерації з відповідного виду спорту, яка має всеукраїнський статус. Статус національної спортивної федерації осіб з інвалідністю надається лише одній спортивній федерації окремо для осіб з інвалідністю з ураженнями опорно-рухового апарату, вадами зору, слуху та розумового і фізичного розвитку.

Спортивні федерації із статусом національної спортивної федерації відповідно до договору з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту: забезпечують розвиток відповідного виду спорту; представляють вид спорту у відповідних міжнародних спортивних федераціях, перелік яких затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, з урахуванням пропозицій Національного олімпійського комітету України, Національного комітету спорту інвалідів України, Спортивного комітету України, та на міжнародних спортивних змаганнях; здійснюють у визначеному порядку організацію та проведення офіційних міжнародних спортивних змагань на території України та всеукраїнських спортивних змагань; інформують центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, про проведення всіх спортивних змагань та про рейтинг спортсменів за їх підсумками.

Згідно з статтею 24 Закону №3808-XII національні спортивні федерації осіб з інвалідністю або їх спілки, що є членами Міжнародного паралімпійського комітету, Міжнародного спортивного комітету глухих, які діють відповідно до Конституції Міжнародного паралімпійського комітету, Конституції Міжнародного спортивного комітету глухих є суб`єктами паралімпійського і дефлімпійського руху в Україні. Метою паралімпійського і дефлімпійського руху в Україні є розвиток фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, поліпшення фізичного стану та суспільної інтеграції осіб з інвалідністю, організація і проведення заходів з фізичної культури, спортивних заходів та спортивних змагань осіб з інвалідністю, участь національних збірних команд України у Паралімпійських і Дефлімпійських іграх, міжнародних спортивних змаганнях осіб з інвалідністю.

Національні спортивні федерації осіб з інвалідністю або їх спілки, які є членами Міжнародного паралімпійського комітету, Міжнародного спортивного комітету глухих, спрямовують свою діяльність на розвиток паралімпійського і дефлімпійського руху в Україні, підготовку та участь українських спортсменів у Паралімпійських, Дефлімпійських іграх, інших міжнародних спортивних змаганнях осіб з інвалідністю. Держава підтримує розвиток паралімпійського і дефлімпійського руху в Україні, діяльність національних спортивних федерацій осіб з інвалідністю або їх спілок.

Національні спортивні федерації осіб з інвалідністю або їх спілки, які є членами Міжнародного паралімпійського комітету, Міжнародного спортивного комітету глухих, зокрема: відповідно до Конституції Міжнародного паралімпійського комітету, Конституції Міжнародного спортивного комітету глухих представляють Україну в міжнародному паралімпійському русі, міжнародному дефлімпійському русі, інших міжнародних спортивних організаціях; співпрацюють із суб`єктами сфери фізичної культури і спорту, спільно з Українським центром з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю забезпечують підготовку та участь національних збірних команд осіб з інвалідністю у Паралімпійських і Дефлімпійських іграх, міжнародних спортивних змаганнях осіб з інвалідністю усіх рівнів, розвиток фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності осіб з інвалідністю, їх фізкультурно-спортивної реабілітації; здійснюють громадський контроль за діяльністю закладів фізичної культури і спорту, заснованих органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, у частині, що стосується спортивної роботи із спортсменами з інвалідністю та залучення осіб з інвалідністю до занять фізичною культурою і спортом; мають свою символіку, здійснюють її використання та забезпечують її захист відповідно до закону; сприяють розвитку матеріально-технічного забезпечення спорту осіб з інвалідністю в Україні.

Органи державної влади сприяють розвитку матеріально-технічної бази національних спортивних федерацій осіб з інвалідністю або їх спілок, які є членами Міжнародного паралімпійського комітету, Міжнародного спортивного комітету глухих, можуть надавати їм фінансову та організаційну допомогу для досягнення мети їхньої діяльності та на виконання статутних завдань, пов`язаних з розвитком паралімпійського і дефлімпійського руху в Україні.

Органи місцевого самоврядування можуть підтримувати діяльність місцевих осередків національних спортивних федерацій осіб з інвалідністю та їх спілок, надавати їм фінансову та організаційну підтримку на розвиток паралімпійського і дефлімпійського руху в регіонах.

За правилами, визначеними частиною другою статті 37 Закону №3808-XII, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, з урахуванням пропозицій спортивних федерацій осіб з інвалідністю із національним статусом та Національного комітету спорту інвалідів України комплектує на конкурсній основі з числа найбільш підготовлених спортсменів дитячо-юнацького, резервного спорту та спорту вищих досягнень, а також фахівців у сфері фізичної культури і спорту, зокрема тренерів, національні збірні команди з визнаних в Україні видів спорту осіб з інвалідністю для підготовки їх до участі в міжнародних спортивних змаганнях.

Положення про національні збірні команди з видів спорту, визнаних в Україні, розробляється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, з урахуванням пропозицій центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, і затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту. Склад національних збірних команд щорічно затверджується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, та включає основний склад та склади спортсменів різних вікових груп з урахуванням вимог міжнародних спортивних федерацій. До основного складу національних збірних команд включаються спортсмени, які мають найвищі спортивні результати на всеукраїнських та міжнародних змаганнях. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, на конкурсній основі формує штатну команду національних збірних команд України з олімпійських, неолімпійських та національних видів спорту, що включає спортсменів та фахівців сфери фізичної культури і спорту, зокрема тренерів, а з видів спорту осіб з інвалідністю - Український центр з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, укладає трудовий договір (контракт) із спортсменами та фахівцями штатної команди національних збірних команд України з олімпійських, неолімпійських та національних видів спорту, а з видів спорту осіб з інвалідністю - Український центр з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю. Для участі в окремих міжнародних спортивних змаганнях центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, комплектує окремі офіційні делегації національних збірних команд України, до яких входять спортсмени, тренери та особи, що забезпечують організаційне супроводження їх участі. Спортсмени - члени штатної команди національних збірних команд України беруть участь у міжнародних змаганнях або інших спортивних змаганнях, не включених до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих спортивних заходів та спортивних змагань України, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, відповідно до умов трудового договору (контракту) (ч.ч.3-9 ст. Закону №3808-XII).

Положення про Український центр з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт», затверджене постановою Кабінету Міністрів України №766 від 20.07. 2011 (діє в редакції постанови №830 від 11.08.2021).

Відповідно до пункту 1 Положення, Український центр з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт» є спеціалізованим державним закладом, який підпорядковується Національному комітету спорту інвалідів та Мінмолодьспорту, забезпечує створення належних умов для реалізації державної політики у сфері фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, здійснює заходи з організації фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності осіб з інвалідністю, в тому числі щодо спорту вищих досягнень, фізкультурно-спортивної реабілітації осіб з інвалідністю.

До основних завдань Центру зокрема вінесено: підготовка і забезпечення разом з Комітетом та спортивними федераціями осіб з інвалідністю, які є членами Міжнародного паралімпійського комітету і Міжнародного спортивного комітету глухих, участі національних збірних команд з видів спорту осіб з інвалідністю у Паралімпійських і Дефлімпійських іграх, інших міжнародних змаганнях; підготовка та забезпечення участі в Паралімпійських, Дефлімпійських та Глобальних іграх, чемпіонатах світу та Європи національних збірних команд з видів спорту осіб з інвалідністю, створення і забезпечення розвитку системи реабілітації осіб з інвалідністю різних нозологій з використанням засобів фізичної культури і спорту (підпункти 3, 5 пункту 8 Положення).

В свою чергу відповідно до підпунктів 9-11 пункту 9 Положення Центр формує на конкурсній основі за погодженням з Комітетом склад штатної команди національних збірних команд з видів спорту осіб з інвалідністю, що включає спортсменів, фахівців з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю; укладає трудові договори (контракти) із спортсменами та фахівцями штатної команди національних збірних команд з видів спорту осіб з інвалідністю; подає Мінмолодьспорту за погодженням з Комітетом пропозиції щодо участі національних збірних команд з видів спорту осіб з інвалідністю у Паралімпійських та Дефлімпійських іграх.

Постановою Кабінету Міністрів України №766 від 20.07.2011 затверджено також Типове положення про регіональний та місцевий центри з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт», відповідно до пункту 4 якого місцевий центр з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт» є спеціалізованим закладом, який забезпечує розвиток фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю на місцевому рівні (район, місто, райони у містах) та проводить відповідні заходи з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю та їх фізкультурно-спортивної реабілітації.

Відповідно до пункту 11 типового положення регіональний центр здійснює навчально-тренувальну підготовку спортсменів з видів спорту осіб з інвалідністю регіону з визнаних в Україні видів спорту осіб з інвалідністю, забезпечує їх спортивною формою та інвентарем, а також забезпечує їх участь у заходах, передбачених календарним планом фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів регіону на відповідний рік; проводить роботу з підготовки спортсменів з видів спорту осіб з інвалідністю регіону, в тому числі за участю дитячо-юнацьких спортивних шкіл осіб з інвалідністю та спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл осіб з інвалідністю паралімпійського та дефлімпійського резерву, бере участь в організації навчально-тренувального процесу, а також здійснює відбір та формує з кращих спортсменів регіону збірні команди регіону з видів спорту осіб з інвалідністю для участі у всеукраїнських змаганнях; присвоює спортивні розряди спортсменам з видів спорту осіб з інвалідністю регіону згідно з Єдиною спортивною класифікацією України; вносить пропозиції щодо присвоєння спортивних розрядів, почесних спортивних звань переможцям змагань, працівникам і активістам фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю та їх фізкультурно-спортивної реабілітації; нагороджує кращих спортсменів, фахівців, активістів, які досягли високих спортивних результатів; надає методичну допомогу у створенні та організації діяльності місцевого центру; за дорученням Центру організовує та проводить заходи, передбачені Єдиним календарним планом фізкультурно-оздоровчих, спортивних заходів та спортивних змагань України.

Положення про національні збірні команди з видів спорту, визнаних в Україні, затверджене наказом Міністерство молоді та спорту України №3027 від 21.08.2015, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 07.09.2015 за №1078/27523.

За пунктом 1 розділу I Положення, національні збірні команди з видів спорту, визнаних в Україні, комплектуються Міністерством молоді та спорту на конкурсній основі з урахуванням пропозицій національних спортивних федерацій та фізкультурно-спортивних товариств в олімпійських та неолімпійських видах спорту та/або відповідних спортивних федерацій осіб з інвалідністю з видів спорту осіб з інвалідністю з числа найбільш підготовлених спортсменів дитячо-юнацького, резервного спорту та спорту вищих досягнень й фахівців сфери фізичної культури і спорту, зокрема тренерів.

А за пунктом 1 розділу II Положення, склад національної збірної команди з окремого виду спорту комплектується Мінмолодьспортом щороку на конкурсній основі за поданням структурного підрозділу, до повноважень якого віднесено координацію розвитку відповідного олімпійського, неолімпійського або національного виду спорту, а з видів спорту осіб з інвалідністю - за поданням Укрцентру «Інваспорт» з урахуванням пропозицій національних спортивних федерацій осіб з інвалідністю за підсумками минулого спортивного сезону та затверджується наказом Мінмолодьспорту.

Згідно із пунктом 5 цього ж розділу, склад національних збірних команд затверджується на один рік: для усіх літніх видів спорту - з 01 січня по 31 грудня поточного року; для зимових олімпійських видів спорту - з 01 травня поточного року по 30 квітня наступного року; для зимових видів спорту осіб з інвалідністю - з 01 червня поточного року по 31 травня наступного року. Протягом цього періоду до складу національних збірних команд можуть вноситися зміни в установленому порядку в разі покращення або погіршення результатів виступу спортсменів, їх травмування, дискваліфікації тощо.

Як встановлено судом склад національної збірної команди України з видів спорту осіб з порушеннями зору на 2022 рік був затверджений наказом Міністерства молоді та спорту України №4983 від 30.12.2021, за поданням Укрцентру «Інваспорт» з урахуванням пропозицій Спортивної федерації незрячих України.

ОСОБА_1 як спортсмен штатної команди національної збірної команди з інвалідністю з дзюдо за таким наказом був включений у склад збірної команди України з видів спорту осіб з порушеннями зору на 2022 рік з такими даними: спортивний розряд КМСУ; область Дніпропетровська; ліпший результат 2021 - 1-3ЧУ (запланований), 1ЧУ (виконаний), план 2022 1-3 ЧУ; тренер: ОСОБА_4 , ОСОБА_3 .

Зміни в цей наказ, відповідно до яких відкориговано дані щодо ОСОБА_1 в частині визначення області (замість Дніпропетровська вказано Рівненська) внесені наказом Міністерства молоді та спорту України №3475 від 20.09.2022, який виданий на підставі подання Українського центру з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт» від 15.09.2022 та пропозицій Спортивної федерації незрячих України від 07.09.2022.

Обидва накази є чинними, винесені в межах відповідних повноважень, на підставі та у спосіб, що визначені законодавством.

Відповідно до цього, на чемпіонаті Європи з дзюдо серед спортсменів з порушенням зору, що відбувався 02-04 вересня 2022 року в місті Кальярі, Італія, ОСОБА_1 був затверджений у складі національної збірної команди України з дзюдо серед спортсменів з порушенням зору, як спортсмен Дніпропетровської області.

При цьому, як правильно виснувано судом першої інстанції, в матеріалах справи відсутні будь-які докази існування правових підстав для внесення змін в наказ Міністерства молоді та спорту України №4983 від 30.12.2021 впродовж лютого- серпня 2022 року.

Жодних доказів того, що в цей час Спортивна федерація незрячих України направляла Укрцентру «Інваспорт» відповідні пропозиції, а Укрцентр «Інваспорт», в свою чергу, направляв Міністерству молоді та спорту України подання з урахуванням таких пропозицій сторонами не надано та судом не здобуто.

Щодо наявності заяви, датованої лютим 2022 року, у якому позивачем порушувалося питання щодо переходу до Рівненського «Інваспорт», на наявність якого покликається позивач як на підстави для визнання бездіяльності відповідачів протиправною та стягнення спірної одноразової грошової винагороди від Рівненської обласної ради, суд апеляційної інстанції погоджується із висновком суду першої інстанції, що таке звернення спортсмена не є самостійною підставою для внесення змін в наказ, яким затверджено склади національних збірних команд, а вимагає вчинення ще цілого ряду процедур.

Водночас слід зазначити, що чинними нормами Комунальний заклад «Рівненський регіональний центр з фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Інваспорт» Рівненської обласної ради не наділений будь-якими повноваженнями у сфері комплектування національних збірних команд з визнаних в Україні видів спорту осіб з інвалідністю та не перебуває із спортсменами та фахівцями штатної команди національних збірних команд України у трудових відносинах.

Крім того, позивачем не заперечується, що 02-04 вересня 2022 року ОСОБА_1 в складі Національної збірної команди України з дзюдо серед осіб з порушеннями зору взяв участь у чемпіонаті Європи в м. Кальярі (Італія) та став срібним призером даного чемпіонату. За результатами вищезазначеного чемпіонату, у відповідності до наказу Мінмолодьспорту №3569 від 22.09.2022 та наказу Укрцентру «Інваспорт» №189 від 22.09.2022 ОСОБА_1 отримав з державного бюджету грошову винагороду у розмірі 80000,00 грн, а у відповідності до наказу Департаменту молоді та спорту Дніпропетровської обласної державної адміністрації №ОД-81/0/248-22 від 26.12.2022 впродовж всього 2023 року отримував з Дніпропетровського обласного бюджету щомісячну стипендію у розмірі 5000,00 грн, що в сумі за 2023 рік склало 60000,00 грн (сума вказана без відрахувань).

Отримуючи за поданням Дніпропетровського регіонального центру з фізичної культури і спорту «Інваспорт» Дніпропетровської обласної ради з Дніпропетровського обласного бюджету щомісячну стипендію за друге місце у чемпіонаті Європи що відбувся 02-04 вересня 2022 року в м.Кальярі (Італія), ОСОБА_1 фактично визнав, що брав участь у такому чемпіонаті в складі національної збірної команди України з дзюдо серед осіб з порушеннями зору саме як спортсмен від Дніпропетровської області.

Аналізуючи наведені правові норми та обставини справи, суд апеляційної інстанції поділяє висновки суду першої інстанції, що вимоги ОСОБА_1 , звернені до Комунального закладу "Рівненський регіональний центр з фізичної культури і спорту інвалідів "Інваспорт" Рівненської обласної ради, Українського центру з фізичної культури та спорту осіб з інвалідністю "Інваспорт", Міністерства молоді та спорту України, про виплату суми заохочення у вигляді одноразової грошової винагороди, за те саме друге місце у тому самому чемпіонаті Європи, є безпідставними та необґрунтованими.

Судом першої інстанції слушно зауважено, що відповідно до пункту 1 Положення про заохочення спортсменів та тренерів Рівненської області з видів спорту осіб з інвалідністю, яке затверджене Розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації №814 від 16.11.2021, одноразові грошові винагороди спортсменам та їх тренерам Рівненської області з видів спорту осіб з інвалідністю встановлюються з метою відзначення успішних виступів на міжнародних спортивних змаганнях, визнання вагомого внеску в розвиток спорту вищих досягнень спортсменів та тренерів Рівненської області з видів спорту осіб з інвалідністю. Оскільки у чемпіонаті Європи в м. Кальярі (Італія) ОСОБА_1 брав участь в складі Національної збірної команди України з дзюдо серед осіб з порушеннями зору саме як спортсмен Дніпропетровської, а не Рівненської області, відсутні будь-які правові підстави для призначення йому такої одноразової грошової допомоги з Рівненського обласного бюджету.

Таким чином, відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог.

Приймаючи постанову у даній справі за наслідком апеляційного перегляду рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року у справі №460/26159/23, суд апеляційної інстанції керується ст. 322 КАС України, ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, практикою Європейського суду з прав людини (рішення «Серявін та інші проти України») та Висновком №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів (п.41) щодо якості судових рішень.

Згідно рішення Європейського суду з прав людини по справі «Серявін та інші проти України» (п.58) суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Пунктом 41 Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів зазначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Враховуючи зазначені положення, дослідивши фактичні обставини та питання права, що лежать в основі спору у цій справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відсутність необхідності надання відповіді на інші аргументи сторін, оскільки, оцінюючи наведені сторонами доводи, апеляційний суд виходить з того, що всі конкретні, доречні та важливі доводи сторін були перевірені та проаналізовані судом першої інстанції, та їм було надано належну правову оцінку.

Відповідно до частини першої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Суд першої інстанції повністю виконав вказані вимоги процесуального закону, оскільки до спірних правовідносин правильно застосував норми матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення законного рішення, яке скасуванню не підлягає.

Судові витрати розподілу не підлягають з огляду результат вирішення апеляційної скарги, характер спірних правовідносин та виходячи з вимог ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 139, 195, 242, 308, 309, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року у справі №460/26159/23 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І. В. Глушко судді О. І. Довга І. І. Запотічний

Постанова складена в повному обсязі 15.07.24

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.07.2024
Оприлюднено17.07.2024
Номер документу120380654
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —460/26159/23

Постанова від 03.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 21.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 22.02.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Рішення від 22.02.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні