Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Справа № 936/309/24
Провадження №2-о/936/51/2024
09.07.2024 року селище Воловець
Воловецький районний суд Закарпатської області в складі судді Софілканич О.А., з участю секретаря судового засідання Дзямко А.А., прокурора ОСОБА_1 , розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі судових засідань в селищі Воловець в порядку окремого провадження цивільну справу за заявою керівника Мукачівської окружної прокуратури Дмитра Кириленка в інтересах держави в особі Воловецької селищної ради Мукачівського району Закарпатської області, заінтересована особа виконавчий комітет Воловецької селищної ради Мукачівського району Закарпатської області про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність,
В С Т А Н О В И В:
13.03.2024 до суду надійшла вищезазначена заява.
В обґрунтування заяви посилається на те, що Мукачівською окружною прокуратурою при виконанні повноважень, визначених ст. 131-1 Конституції України та ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», в ході вивчення стану додержання вимог законодавства у сфері державної та комунальної власності встановлено, що на території Воловецької селищної ради Мукачівського району Закарпатської області знаходиться нерухоме майно, а саме: незавершене будівництво орієнтовною площею 252, 96 кв.м., розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , яке має ознаки безхазяйності.
Так, уквітні 2016 року Воловецькою селищною радою Воловецького району (на даний час - Мукачівського району) Закарпатської області розпочато процедуру визнання нерухомого майна - незавершеного будівництва, орієнтовною площею 252,96 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , безхазяйним.
З цією метою, Воловецькою селищною радою 27.04.2016 прийнято рішення N?46 «Про присвоєння адресних номерів на безхазяйне майно виявлене на території населених пунктів Воловецької селищної ради». У пункті 1 даного рішення вирішено присвоїти адресні номери на безхазяйне майно виявлене на території населених пунктів Воловецької селищної ради. Пунктом2 рішення зобов?язано державного реєстратора Воловецької селищної ради ОСОБА_2 керуватись даним рішенням при взятті на облік безхазяйного майна. Додатком 1 до вищевказаного рішення сесії селищної ради затверджено перелік безхазяйного майна, виявленого на території населених пунктівВоловецької селищної ради.
З метою пошуку власників безхазяйного майна на території Воловецької селищної ради Воловецького району (на даний час - Мукачівського району)Закарпатської області, органом місцевого самоврядування опубліковано оголошення у засобах масової інформації, що підтверджується публікацією в районній газеті «Голос Верховини» N?9 (7260) від 03.03.2018.
3 дня взяття на облік незавершеного будівництва минуло більше шести років, з часу опублікування оголошення про взяття даного об?єкту нерухомості на облік безхазяйного майна пройшло майже п?ять років, при цьому ніяких звернень з питань належності зазначеного майна до Воловецької селищної радине надходило.
Також, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об?єктів нерухомого майна щодо суб?єкта N? 60298574 від 31.05.2016 незавершене будівництво, орієнтовною площею 252,96 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , 31.05.2016 взято наоблік, як безхазяйне нерухоме майно за N? 8026 на підставі рішення про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна державного реєстратора Воловецької селищної ради Воловецького району Закарпатської області Курах М.М. за індексним номером 29832628 від 31.05.2016.
Вартість незавершеного будівництва, згідно Довідки про оціночну вартість об?єкта нерухомості, унікальний реєстраційний номер: 201-20240209-0007314638 (пароль пошуку довідки: НКЧБЖГ377718), сформованої з Єдиної бази даних звітів про оцінку від 09.02.2024 року, складає: 1 711 768.18 (один мільйон сімсот одинадцять тисяч сімсот шістдесят вісім гривень вісімнадцять копійок).
Зважаючи на те, що незавершене будівництво взято на облік як безхазяйна нерухома річ і сплив один рік з дня взяття її на облік, посилаючись на положення ст. ст.330, 333 ЦПК України, прокурор просить суд передати безхазяйне нерухоме майно - незавершене будівництво, орієнтовною площею 252,96 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , вартістю 1 711 768.18 (один мільйон сімсот одинадцять тисяч сімсот шістдесят вісім гривень вісімнадцять копійок), у комунальну власність територіальної громади смт. Воловець в особі Воловецької селищної ради Мукачівського районуЗакарпатської області.
Ухвалою Воловецького районного суду Закарпатської області від 14.03.2024 заявуМукачівської окружної прокуратури пропередачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність залишено без руху.
22.03.2024 заяву після усунення недоліків прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, судовий розгляд постановлено здійснювати за правилами окремого провадження.
27.05.2024 постановлено ухвалу про витребування доказів від Воловецької селищної ради Мукачівського району Закарпатської області.
Представник Воловецької селищної ради Мукачівського району Закарпатської області Галабурда І.І.надав клопотання про слухання справи без його участі, заяву підтримує, просить таку задоволити.
У судовому засіданні прокурор ОСОБА_1 заяву підтримав, наполягав на задоволенні такої.
Представник заінтересованої особи виконавчого комітету Воловецької селищної ради Попелич М.А. надав клопотання про розгляд справи без його участі, проти задоволення заяви не заперечує.
Суд, заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали цивільної справи встановив наступне.
Частиною першою статті 4 ЦПК України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Цивільне судочинство здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку: наказного провадження; позовного провадження (загального або спрощеного); окремого провадження (частина друга статті 19 ЦПК України).
Відповідно до частини першої статті 293 ЦПК України окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
У відповідності до частин першої, третьої, четвертої, шостої статті 294 ЦПК України під час розгляду справ окремого провадження суд зобов`язаний роз`яснити особам, які беруть участь у справі, їх права та обов`язки, сприяти у здійсненні та охороні гарантованих Конституцією і законами України прав, свобод чи інтересів фізичних або юридичних осіб, вживати заходів щодо всебічного, повного і об`єктивного з`ясування обставин справи.
Справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених цим Кодексом, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду. Інші особливості розгляду цих справ встановлені цим розділом.
Справи окремого провадження суд розглядає за участю заявника і заінтересованих осіб.
Якщо під час розгляду справи у порядку окремого провадження виникає спір про право, який вирішується в порядку позовного провадження, суд залишає заяву без розгляду і роз`яснює заінтересованим особам, що вони мають право подати позов на загальних підставах.
Відповідно до пункту 7 частини другої статті 293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність.
Річчю є предмет матеріального світу, щодо якого можуть виникати цивільні права та обов`язки (стаття 179 ЦК України).
У відповідності до ст.181 ЦК України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Режим нерухомої речі може бути поширений законом на повітряні та морські судна, судна внутрішнього плавання, космічні об`єкти, а також інші речі, права на які підлягають державній реєстрації.
Справа про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади розглядається судом за участі заявника з обов`язковим повідомленням усіх заінтересованих осіб (стаття 332 ЦПК України).
Згідно зі статтею 333 ЦПК України суд, встановивши, що нерухома річ є безхазяйною та взята на облік органом, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, а також що сплив один рік з дня взяття на облік нерухомої речі, ухвалює рішення про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність відповідної територіальної громади.
Відповідно до частини п`ятої статті 11 ЦК України цивільні права та обов`язки можуть виникати з рішення суду лише у випадках, встановлених актами цивільного законодавства.
Можливість виникнення права власності за рішенням суду передбачено лише у ст. ст. 335 та 376 ЦК України.
В усіх інших випадках право власності набувається з незаборонених законом підстав, зокрема з правочинів (частина перша статті 328 ЦК України).
Стаття 335 ЦК України регулює набуття права власності на безхазяйну річ.
Так, відповідно до ч.1 ст.335 ЦК України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
За ч.2 ст.335 ЦК України безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені.
Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Відповідно до ч.1 ст.177 ЦК України об`єктами цивільних прав є речі, у тому числі гроші та цінні папери, інше майно, майнові права, результати робіт, послуги, результати інтелектуальної, творчої діяльності, інформація, а також інші матеріальні і нематеріальні блага.
За визначенням ч.1 ст.179 ЦК України річчю є предмет матеріального світу, щодо якого можуть виникати цивільні права та обов`язки.
Згідно з ч.1 ст. 181 ЦК України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації (ч.1 ст.182 ЦК України).
Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом (ч.4 ст.182 ЦК України).
Відповідно до ч.1 ст.5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
З матеріалів цивільної справи вбачається, що прокурор в заяві просить передати у комунальну власність об`єкт нерухомого майна незавершене будівництво, орієнтовною площею 252,96 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , вартістю 1 711 768.18 (один мільйон сімсот одинадцять тисяч сімсот шістдесят вісім гривень вісімнадцять копійок).
Суд зауважує, що передача безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність на підставі судового рішення матиме наслідком виникнення у територіальної громади цивільних прав та обов`язків відносно певного об`єкта цивільного права.
При вирішенні питання щодо набуття права власності на безхазяйну річ на суд покладається обов`язок перевірки не тільки дотримання передбаченої законодавством процедури за ч. 2 ст. 335 ЦК України, а й перевірки стану об`єкта цивільного права, його оборотоздатності, можливості цільового використання та визначення такого об`єкта (його типу).
Враховуючи, що вирішенню підлягає питання набуття права власності на відповідний об`єкт, з подальшою реєстрацію такого права (в даному випадку щодо об`єкта нерухомого майна незавершеного будівництва (фундамента готовністю 5%), встановлення та перевірка зазначених обставин є обов`язковою у кожному випадку.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі державна реєстрація прав) це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Судом встановлено, що у відповідності до Технічного паспорту на об`єкт нерухомого майна, виготовленим на замовлення Воловецької селищної ради ФОП ОСОБА_3 02.10.2017 року,об`єкт нерухомого майна, а саме: фундамент (готовність 5%),що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 ,має площу 125,44 м.кв.: висота 0,7 м, об`єм 87,8 м.кв. (а.с.25-30).
В той же час,згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об?єктів нерухомого майна щодо суб?єкта № 60298574 від 31.05.2016 на облік взято незавершене будівництво, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , як безхазяйне нерухоме майно за № 8026 на підставі рішення про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна державного реєстратора Воловецької селищної ради Воловецького району Закарпатської області Курах М.М. за індексним номером 29832628 від 31.05.2016, проте не площею125,44 м.кв., як зазначено в технічній документації на вказаний об`єкт від 2017 року, а вжеорієнтовною площею 252,96 кв.м.
Вартість незавершеного будівництва самеплощею 252,96 кв.м.згідно Довідки про оціночну вартість об?єкта нерухомості, унікальний реєстраційний номер: 201-20240209-0007314638 (пароль пошуку довідки: НКЧБЖГ377718), сформованої з Єдиної бази даних звітів про оцінку від 09.02.2024 року, складає: 1 711 768.18 (один мільйон сімсот одинадцять тисяч сімсот шістдесят вісім гривень вісімнадцять копійок).
Із наведеного слідує, що об`єкт, який по факту розташований за адресою АДРЕСА_1 площею 125,44 м.кв., і об`єкт, щодо якого розпочату процедуру визнання його безхазяйним площею 252,96 кв.м. - є різними об`єктами нерухомого майна, зокрема за технічними характеристиками.
Доказів протилежного суду не надано.
Таким чином, суд констатує, що Воловецькою селищною радою у 2016 році розпочатапроцедура визнання нерухомого майна - незавершеного будівництва, орієнтовною площею 252,96 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , безхазяйним, в той час коли фактична площа вказаного об`єкту за технічною документацією складає 125,44 м.кв.
З огляду на наведене, процедура визнання нерухомого майна безхазяйним не дотримана, а відтак правових підстав для визнання нерухомого майна безхазяйним- немає.
Крім цього, суд зауважує, що відповідно до ч.3 ст.331 ЦК України до завершення будівництва (створення майна) особа вважається власником матеріалів, обладнання тощо, які були використані в процесі цього будівництва (створення майна).
Об`єкт незавершеного будівництва є лише сукупністю належних забудовнику будівельних матеріалів і наявність судового рішення про визнання права власності на об`єкт незавершеного будівництва не змінює правового статусу такого майна та не перетворює сукупність будівельних матеріалів на новостворену річ об`єкт нерухомого майна(житловий будинок, будівлю, споруду тощо) в розумінні статті181та частини 2 статті331 ЦК України, оскількине звільняє забудовника від обов`язку після завершення будівництва (створення майна) ввести його в установленому порядку в експлуатаціюв загальному порядку та здійснити державну реєстрацію права власності на новостворене нерухоме майно.
Із зазначеного суд приходить висновку, що об`єкт, відносно якого подана заява, не відповідає законодавчому визначенню об`єкта нерухомого майна- незавершеного будівництва, оскільки є фундаментом з 5% готовності, що не може вважатися об`єктом (майном, річчю) щодо якого можуть виникати цивільні права та обов`язки.
Передання такого об`єкту у комунальну власність громади може створювати преюдицію визнання обставин того, що об`єкт відносно якого вирішено питання в порядку ст.335 ЦК України відповідає критеріям об`єкта незавершеного будівництва, що в контексті даної цивільної справи є неприйнятним та на переконання суду може містити ознаки порушення принципів (засад) законності та правової визначеності, що є неприпустимим в розумінні матеріального аспекту ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та статті 1 Першого протоколу до Конвенції.
На підставі викладеного, суд приходить висновку про відмову в задоволенні заяви про передачу безхазяйного нерухомого майна у комунальну власність.
Керуючись ст.ст.263-265, 268, 329-333 Цивільного процесуального кодексу України, суд
У Х В А Л И В:
У задоволенні заяви керівника Мукачівської окружної прокуратури Дмитра Кириленка в інтересах держави в особі Воловецької селищної ради Мукачівського району Закарпатської області, заінтересована особа виконавчий комітет Воловецької селищної ради Мукачівського району Закарпатської області про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність- відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з часу його проголошення до Закарпатського апеляційного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне найменування сторін:
заявник: Мукачівська окружна прокуратура, місцезнаходження: Закарпатська область, м.Мукачево, вул.Андрія Літуна, 15;
Воловецька селищна рада Мукачівського району Закарпатської області, місцезнаходження: Закарпатська область, Мукачівський район, селище Воловець, вул.Героїв України, 7, код ЄДРПОУ 04350240;
заінтересована особа: виконавчий комітет Воловецької селищної ради Мукачівського району Закарпатської області, місцезнаходження: Закарпатська область, Мукачівський район, селище Воловець, вул.Героїв України, 7, код ЄДРПОУ 26528520.
Повне рішення буде складено 15 липня 2024 року.
Суддя Софілканич О.А.
Суд | Воловецький районний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 09.07.2024 |
Оприлюднено | 18.07.2024 |
Номер документу | 120396275 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про передачу безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність |
Цивільне
Воловецький районний суд Закарпатської області
Софілканич О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні