КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 липня 2024 року м. Київ№ 320/36494/23
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Головенка О.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження) адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "НОВІТНІ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНІ РІШЕННЯ" до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "НОВІТНІ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНІ РІШЕННЯ" з позовом до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 12.06.2023 № 404010411.
В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що оскаржуване податкове повідмолення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки дата відправки на реєстрацію накладних не відповідає даті їх реєстрації, з незалежних від товариства обставин,
а відтак, з 14 податкових накладних лише 4 були зареєстровані з порушенням граничних строків реєстрації, що свідчить про неправильність наражування штрафних санкцій, а таке нарахування підлягає перегляду, а сума нарахованого штрафу не може застосовуватись при винесенні податкового повідомлення-рішення. Під час розгляду скарги, товариство повідомило про помилки, однак надані пояснення не були враховані Головним управлінням ДПС у м. Києві. Також, позивач зазначає і про те, що за результатами розгляду заперечень комісію не було враховано прохання товариства визнати наведені у запереченні обставини пом`якшуючими та такими, що звільняють від фінансової відповідальності відповідно до ПК України. Крім того, штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у період з 01.03.2020 і до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину не застосовуються. З урахуванням нормативно-правових актів, штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у період з 01.03.2020 по 30.06.2023 не застосовуються, а всі податкові накладні товариства були несвоєчасно зареєстровані в строк дії пільг, передбачених п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України
Позивач акцентує увагу і на тому, що несвоєчасна реєстрація податкових накладних ніяким чином не могла завдати школи державному бюджету, а накладення штрафу є втручанням у майнові права товариства.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 18.10.2023 даний позов було залишено без руху у звґязку з його невідповідністю КАС України, однак недоліки позовної заяви було усунуто.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 07.11.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження).
До суду від Головного управління Державної податкової служби у м. Києві надійшов відзив на позовну заяву, в якому, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, представник відповідача вказав на те, що Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до п. 69 підр. 10 XX «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-ІХ, установлено особливості для справляння податків і зборів, тобто поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених п. п. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 Кодексу, що звільняють від фінансової вілповілальності. При цьому, п. п. 69.2 п. 69 підр. 10 р. XX «Перехідні положення» ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «НОВІТНІ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНІ РІШЕННЯ» є юридичною особою, яка зареєстрована у державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 05.12.2006, ідентифікаційний код юридичної особи - 34760573, крім того, товариство зареєстроване платником ПДВ з 28.07.2015 (347605726546).
Основним видом господарської діяльності товариства є код КВЕД 43.21 Електромонтажні роботи.
19.06.2023 товариством було отримано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у місті Києві № 404010411 від 12.06.2023 про застосування штрафних санкцій у розмірі 212451,35 грн за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних прийнятого на підставі акта камеральної перевірки № 30172/Ж5/26-15-04-11-03/34760573 від 24.04.2023.
Керуючись положеннями п. 56.3 ст. 56 ПК України товариством до Державної податкової служби України подано скаргу від 30.06.2023 № 30/06 на податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м. Києві № 404010411 від 12.06.2023.
Рішенням ДПС від 24.08.2023 № 24512/6/99-00-06-03-01-06, залишено без змін податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у м. Києві від 12.06.2023 № 404010411, а скаргу товариства - без задоволення.
Товариство з обмеженою відповідальністю «НОВІТНІ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНІ РІШЕННЯ» не погоджується з податковим повідомленням-рішенням Головного управління ДПС у м. Києві № 404010411 від 12.06.2023, вважає його протиправним та таким, що підлягає скасуванню, що і зумовило на звернення до суду з даним позовом.
При вирішенні спору, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.
Згідно з п. 61.1 ст. 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Також, п. п. 62.1.3 п. 62.1 ст. 62 ПК України визначено, що податковий контроль здійснюється шляхом перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Абзацом 1 п. 75.1 ст. 75 ПК України встановлено право контролюючих органів на проведення камеральних, документальних (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичних перевірок.
Судом досліджено, що за результатами камеральної перевірки своєчасності реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) податкових накладних/розрахунків коригування 24.04.2023, Головним управлінням ДПС у м. Києві було складено акт № 30172/Ж5/26-15-04-11-03/34760573.
У висновках зазначеного акта перевірки зазначено, що дані камеральної перевірки свідчать про порушення ТОВ «НОВІТНІ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНІ РІШЕННЯ» граничних строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та вказано на відповідальність платника, що передбачена п. 120.1 ст. 120 ПК України.
Результатами перевірки встановлено порушення граничних строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначених п. 201.10 ст. 201, п.п. 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Пунктом 201.1 ст. 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За змістом п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
ПК України передбачений обов`язок платників податку на додану вартість забезпечити своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктом 120-1.1 ст. 120-1 ПК України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого ст. 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до п. 198.5 ст. 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Тож, з наведеного слідує, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної, є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої п. 201.10 ст. 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
Так, 18.03.2020 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).
У зв`язку із набранням чинності Закону № 533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30.03.2020 № 540-IX та Закону України від 13.05.2020 № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)»), підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, був доповнений п. 52-1 такого змісту: «За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 01.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».
Дійсно, п. 52-1 підр. 10 р. ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 01.03.2020 і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину. Законодавець, шляхом внесення змін до ПК України, запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період. Карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11.03.2020 № 211 з 12.03.2020, проте постановою від 27.06.2023 № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Разом з тим, до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24.02.2022, в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та триває наразі.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків, Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 07.03.2022 (далі - Закон № 2118-IX).
Законом № 2118-IX, підр. 10 р. XX «Перехідні положення» ПК України був доповнений п. 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, п. п. 69.1, 69.9 підр. 10 р. XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом № 2142-IX від 24.03.2022, внесено зміни у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
У подальшому, Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27.05.2022 Закону № 2260-IX, п. п. 69.1 п. 69 підр. 10 р. ХХ ПК України викладено у такій редакції: «У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31.07.2022.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX, передбачене п. п. 69.1 п. 69 підр. 10 р. ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX, п. п. 69.2 п. 69 підр. 10 р. XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких, у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Тож, з наведеного слідує, що саме з 27.05.2022, припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Законом № 2260-IX, було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
У свою чергу, відповідно до нової редакції цієї норми, для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
З 27.05.2022 пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.1-1. Згідно з новими положеннями цього підпункту, платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд звертає увагу на те, що за наведеного правового регулювання, платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01.03.2020 по 26.05.2022.
Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26.05.2022), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
У той же час, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 01.02.2022 по 31.05.2022, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15.07.2022.
Під час розгляду даного спору та прийняття рішення по суті, судом враховується правова позиція Верховного Суду, викладена в постанові від 30.01.2024 у справі № 280/4484/23, яка у силу приписів ч. 5 ст. 242 КАС України, є обов`язковою для врахування судом.
Також, судом у контексті зазначеного, досліджено, що згідно акта перевірки, не вбачається у позивача вчасної реєстрації накладних (у передбачені ПК строки/в операційний час): № 2 від 09.08.2022 (15 днів затримки), № 2 від 06.07.2022 (85 днів затримки), № 2 від 16.09.2022 (3 дні затримки), № 3 від 28.09.2022 (3 дні затримки), № 3 від 31.10.2022 (1 день затримки), № 2 від 26.10.2022 (1 день затримки). Тож, під наведені умови звільнення від відповідальності не підпадають, а висновки акта камеральної перевірки є обґрунтованими, а нарахування штрафних санкцій в цій частині є законним.
Водночас, за результатами аналізу результатів перевірки (таблиці штрафів) наведених в акті камеральної перевірки, міститься таблиця, де зазначено, зокрема, порядковий номер накладної, дата реєстрації та кількість днів затримки. Дата відправки на реєстрацію накладних не відповідає даті їх реєстрації, з незалежних від позивача обставин, що підтверджується відповідними квитанціями на відправку накладних до ДПС України (в межах операційного часу).
Зокрема, дата виписки ПН/РК- 07.06.2022, дата відправки на реєстрацію ПН/РК -30.06.2022, дата реєстрації - 01.07.2022, сума обсягу за даними ПН/РК - 27040,83 грн, сума ПДВ за ПН/РК 5 408,17 грн, кількість днів затримки реєстрації - 0; дата виписки ПН/РК- 06.06.2022, дата відправки на реєстрацію ПН/РК - 30.06.2022, дата реєстрації - 01.07.2022, сума обсягу за даними ПН/РК 41580,00 грн, сума ПДВ за ПН/РК 8316,00 грн, кількість днів затримки реєстрації - 0; дата виписки ПН/РК- 16.09.2022, дата відправки на реєстрацію ПН/РК - 14.10.2022, дата реєстрації - 19.10.2022, сума обсягу за даними ПН/РК 14240,00 грн, сума ПДВ за ПН/РК 2848,00 гри, кількість днів затримки реєстрації - 0; дата виписки ПН/РК- 04.10.2022, дата відправки на реєстрацію ПН/РК - 31.10.2022, дата реєстрації - 01.11.2022, сума обсягу за даними ПН/РК 2500,00 грн, сума ПДВ за ПН/РК 500,00 грн, кількість днів затримки реєстрації - 0; дата виписки ПН/РК- 13.12.2022, дата відправки на реєстрацію ПН/РК - 31.12.2022, дата реєстрації - 02.01.2023, сума обсягу за даними ПН/РК 18050,00 грн, сума ПДВ за ПН/РК 3610,00 грн, кількість днів затримки реєстрації - 0; дата виписки ПН/РК- 06.12.2022, дата відправки на реєстрацію ПН/РК - 31.12.2022, дата реєстрації - 02.01.2023, сума обсягу за даними ПН/РК 43600,00 грн, сума ПДВ за ПН/РК 8720,00 грн, кількість днів затримки реєстрації - 0; дата виписки ПН/РК- 28.12.2022, дата відправки на реєстрацію ПН/РК - 15.01.2023, дата реєстрації - 16.01.2023, сума обсягу за даними ПН/РК - 256751,83 грн, сума ПДВ за ПН/РК - 51350,37 грн, кількість днів затримки реєстрації - 0; дата виписки ПН/РК- 11.01.2023, дата відправки на реєстрацію ПН/РК - 31.01.2023, дата реєстрації - 01.02.2023, сума обсягу за даними ПН/РК - 16666,67 грн, сума ПДВ за ПН/РК - 3333,33 грн, кількість днів затримки реєстрації - 0.
Відтак, з 14 податкових накладних, 6 накладних були зареєстровані з порушенням граничних строків реєстрації, при цьому, щодо інших накладних, матеріали справи не містять доказів наявності відповідних порушень з боку платника податків щодо невчасного направлення даних накладених на реєстрацію, при цьому, невчасна їх реєстрація/доставка на центральному рівні ДПС України, не залежить від позивача, а тому, штрафні санкції, на переконання суду, щодо них не можуть бути нараховані, з огляду на що, оскаржуване рішення в цій частині є протиправним та підлягає скасуванню в частині розрахунку штрафних санкцій за вищевказаними податковими накладними.
Щодо посилання позивача на наявність збою в системі при відправці на реєстрацію податкових накладних від 16.09.2022 та від 28.09.2022, суд вважає вказані посилання недоведеними, позаяк, про наявність збою в системі нає бути вказано/оприлюднено або самим органом, що адмініструє систему, або належним чином доведено платником податків.
Зазначене свідчить про помилковість нарахування позивачу штрафу за порушення граничних строків в частині (відповідно до п. 120.1 ст. 120 ПК України) штрафних санкцій, визначених Головним управлінням ДПС у м. Києві в акті № 30172/Ж5/26-15-04-11-03/34760573, а тому, таке нарахування підлягає перерахунку судом, а сума нарахованого штрафу за оскаржуваним рішенням, не може застосовуватись при винесенні податкового повідомлення-рішення.
Відзив на позовну заяву відповіді на вказані аспекти не містить, натомість сторона відповідача лише констатувала наявність порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, вкзаних в акті перевірки в цілому, проте так і не надавши спростувань доводам позовної заяви щодо неспівпадіння дати відправки на реєстрацію платником податків та їх доставкою/реєстрацією на центральному рівні ДПС, при дотриманні позивачем як строку відправки, так і операційного часу роботи системи.
У частині доводів сторони позивача про те, що позивач вважає, що, як платник податку, товариство доклало всіх зусиль для виконання покладених на нього ПК України обов`язків та вважає, що з огляду на відсутність вини, порушень вимог ПК України у діях товариства не вбачається, суд зазначає, що вказане не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення граничних строків реєстрації податкових накладених, при цьому, наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, та перелік документів на підтвердження, пунктом 3 розділу ІІ якого, передбачено, що у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30.09.2022 заяву пре відсутність такої можливості. У даному випадку, позивач не звертався із заявою про неможливості виконання платником податків податкового обов`язку у порядку, визначеному Порядком № 225, протилежного суду не повідомлено, а судом не встановлено.
Ураховуючи наведене, суд дійшов висновку, що штрафні санкції, застосовані до позивача неправомірно, а оскаржуване податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню в частині нарахування позивачу штрафу в сумі 8408,39 грн (540,62+831,60+284,80+50+361+872+5135,04+333,33).
Інші доводи та посилання зазначених висновків суду не спростовують та не впливають на результат розгляду даного спору.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Тож, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Згідно норм ч. 1 ст. 139 КАС України судові витрати по сплаті судового збору підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача, пропорційно до обсягу задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 77, 90, 139, 241-247, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,
в и р і ш и в:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "НОВІТНІ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНІ РІШЕННЯ" до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити частково.
Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у м. Києві від 12.06.2023 № 404010411 у частині застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю "НОВІТНІ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНІ РІШЕННЯ" штрафних санкцій на суму 8408,39 грн (вісім тисяч чотириста вісім гривень 39 коп).
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у м. Києві на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "НОВІТНІ ТЕЛЕКОМУНІКАЦІЙНІ РІШЕННЯ" судовий збір у розмірі 126,13 грн (сто двадцять шість гривень 13 коп).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Головенко О.Д.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.07.2024 |
Оприлюднено | 18.07.2024 |
Номер документу | 120403434 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Головенко О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні