Справа № 420/13618/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 липня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Свиди Л.І.
розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «КАРГОТРАНС УКРАЇНА» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «КАРГОТРАНС УКРАЇНА» з позовною заявою до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 26.03.2024 року №10789011/44950209, від 28.03.2024 року №10807651/44950209, від 28.03.2024 року №10807650/44950209, від 28.03.2024 року №10807649/44950209, від 28.03.2024 року №10807648/44950209, зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «КАРГОТРАНС УКРАЇНА» №18 від 13.02.2024 року, №19 від 12.02.2024 року, №20 від 12.02.2024 року, №21 від 13.02.2024 року, №22 від 13.02.2024 року.
За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у відповідності до ст. 262 КАС України та наданий відповідачам строк для подання до суду відзиву на цю заяву, а позивачу - відповіді на відзиви.
Позов, відповідь на відзив обґрунтовані позивачем тим, що податковий орган під час прийняття оскаржуваних рішень не зазначив яким чином діяльність контрагентів ТОВ «КАРГОТРАНС УКРАЇНА» та віднесення/не віднесення їх до переліку ризикових впливає на ТОВ при наданні послуг. Податковий орган не навів норми чинного законодавства яка забороняє здійснення господарської діяльності з підприємством ґрунтуючись на основній діяльності такого підприємства та віднесення його до переліку ризикових, якщо таке дійсно має місце бути. Таким чином висновки Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ґрунтується лише на припущеннях, без зазначення конкретних доказів (податкової інформації), які досліджувались комісією та які вказують на ризиковість здійснення господарських операцій. В свою чергу, податковий орган ґрунтується на аналізі даних ЄРПН та АІС «Податковий блок» без зазначення конкретних даних та показників. Згідно оскаржуваних рішень підставами для відмови у реєстрації податкових накладних слугувало ненадання/часткове надання додаткових пояснень та копій документів стосовно ненадання/часткового надання додаткових пояснень та копій документів стосовно інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН платником податку. Додатково, податковим органом не зазначено яких саме документів не надано. Крім того, оскаржувані рішення не місять відомостей, яким чином відсутність власних трудових ресурсів у платника податків, впливає на можливість здійснення або не здійснення ним господарської діяльності. Рішення не містять ані посилань на кількість власних трудових ресурсів, які на думку відповідача є необхідними, ані на підстави, за яких такої кількості власних та залучених трудових ресурсів недостатньо для визначених платником податків в таблиці даних видів діяльності, що свідчить про формальний характер цього рішення. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів, чого зроблено не було. Відтак, недотримання контролюючим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації ПН щодо належного оформлення квитанції вказує на протиправність рішень, прийнятих на наступному етапі рішень про відмову у реєстрації ПН у ЄРПН. ТОВ «КАРГОТРАНС УКРАЇНИ» на пропозицію контролюючого органу подано повідомлення про подання пояснень та копій документів, які передбачені пунктом 5 Порядку № 520, щодо зупиненої ПН, до якої додано на свій розсуд копії первинних документів, оформлених на виконання відповідних договірних відносин, у відповідності до вимог законодавства на підтвердження факту реального характеру господарських операцій.
З відзиву на позовну заяву Головного управління ДПС в Одеській області вбачається, що відповідач позов не визнає та зазначає, що станом на момент зупинення реєстрації податкових накладних №18 від 13.02.2024 року, №19 від 12.02.2024 року, №20 від 12.02.2024 року, №21 від 13.02.2024 року, №22 від 13.02.2024 року у позивача відсутня прийнята таблиця даних платника податку із кодом УКТЗЕД/ДКПП 52.29 як таким, що на постійній основі постачається/ виготовляється. Також, позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної. На виконання п. 11 Порядків №1165 позивачем були подані до контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено. Однак, Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області були прийняті рішення №10789011/44950209 від 26.03.2024 року, №10807651/44950209 від 28.03.2024 року, №10807650/44950209 від 28.03.2024 року, №10807649/44950209 від 28.03.2024 року, № 10807648/44950209 від 28.03.2024 року у зв`язку з тим, що документи були складені/оформлені із порушенням законодавства. Додаткова інформація: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/ послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні. Позивачем на розгляд Комісії регіонального рівня не надавалося повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма № 20-ОПП), зокрема про наявні потужності підприємства: офісні приміщення, складські приміщення, автомобільний транспорт та іншу техніку необхідну для функціонування підприємства та виконання своїх функцій та обов`язків, що знаходиться в оренді чи власності підприємства. Поряд з цим, хоча такі документи й не зазначені у переліку, що наведений у пункті 5 Порядку № 520, однак позивачем в підтвердження реальності відображених у податкових накладних господарських операцій також не було надано бухгалтерського документа (наприклад, оборотно-сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93 тощо, плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до Спрощеного плану рахунків), які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення зазначених господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображуваних у ПН позивача (наявність ділової мети)). Головне управління ДПС в Одеській області вважає, що банківські виписки по рахунку за період, надані Позивачем, є сумнівними та ймовірно складені з порушенням чинного законодавства, так як в зазначених документах відсутній підписи керівника та/або бухгалтера. З вищенаведеного можна зробити висновок, що документи, надані на розгляд комісії є сумнівними та ймовірно складені із порушенням законодавства.
Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги позивача, заперечення відповідачів, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Товариство з обмеженою відповідальністю «КАРГОТРАНС УКРАЇНА» є юридичною особою, основним видом діяльності якого за кодом КВЕД є: 52.29. інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.
01.06.2023 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «КАРГОТРАНС УКРАЇНА» (виконавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Украгроресурс» (замовник) укладено договір №06/2023-2, за умовами якого замовник доручає, а виконавець приймає на себе обов`язки від свого імені та за рахунок замовника та за винагороду організувати надання з транспортно експедиторського обслуговування та організації комплексу з перевалки вантажу, що включає в себе лабораторний аналіз, розвантаження транспорту, прийом, розміщення, накопичення, зберігання та технологічні операції по відвантаженню на судно зернових, зернобобових та олійних вантажів українського походження, іменованих надалі «вантаж», в кількості та якості відповідно до заявлених обсягів та строків та оформлення експортних сертифікатів, що забезпечують перевезення та збереження транзитних, експортних та імпортних вантажів залізничним, автомобільним та морським транспортом. Виконавець укладає договори з підрядними організаціями на виконання послуг, а саме: послуги з перевалки вантажу за «прямим варіантом» через термінал виконавця - Дочірнє підприємство «Контейнерний термінал Одеса» Компанії «Ейч Ейч Ел Ей Интернешнл ГмбХ», договір №28-12/КАРГОТРАНС/КТО від 28.12.2023 року; проведення фітосанітарної експертизи по договору № 04-33/150 від 04.09.2023 року з ДУ «Одеська обласна фітосанітарна лабораторія»; підготовка інформації на навалювальний/насипний вантаж у вигляді комплекту документів (декларація і сертифікат) за формою ІМО на пшеницю для відправки з порту Одеса на т/х «CINDY» по договору №92 від 12.07.2023 року з ТОВ «Вантажне Бюро «Морсервіс»; інспектування судна, проведення огляду зерна, організація та контроль за проведенням обробки та фумігації продукції у трюмах суден - Головне управління Держспоживслужби в Одеській області; використання інфраструктури порту під час експедування вантажу Одеська філія Державного підприємства «Адміністрація морських портів України» договір №4038-П- ОДФ-23 від 20.10.2023 року; оформлення сертифікатів (видача сертифіката: пакет документів від 21 до 200 сторінок; засвідчення копій документа; надання висновку про походження товару до сертифікатів усіх форм), що забезпечують перевезення та збереження транзитних, експортних вантажів вантажів залізничним, автомобільним та морським транспортом Чорноморське підприємство одеської регіональної торгівельно-промислової палати, договір № 2020-бух- 12/12/23.
Перевалка вантажу здійснювалась з використанням потужностей порту Одеса, право власності на вантаж під час виконання договору не переходить до ТОВ «КАРГОТРАНС УКРАЇНА».
За фактом надання послуг за договором №06/2023-2 від 01.06.2023 року ТОВ «КАРГОТРАНС УКРАЇНА»: виставило рахунок №19 від 09.02.2024 року на передоплату Украгроресурсу: «передплата за компенсацію послуг перевалки вантажу» в сумі 256236,84 грн., в т.ч. ПДВ 42706,14 грн., який був сплачений 13.02.2024 року на рахунок ТОВ «КАРГОТРАНС УКРАЇНА», що підтверджується банківською випискою з рахунку.
Також, ТОВ «КАРГОТРАНС УКРАЇНА» виставило рахунок №20 від 09.02.2024 року на передоплату Украгроресурсу: «передплата за компенсацію послуг перевалки вантажу та передплата за компенсацію інформаційних послуг з експедування» в сумі 555747,72 грн. в т.ч. ПДВ 92624,62 грн., який був сплачений 12.02.2024 року на рахунок ТОВ «КАРГОТРАНС УКРАЇНА», що підтверджується банківською випискою з рахунку.
ТОВ «КАРГОТРАНС УКРАЇНА» виставило рахунок №23 від 09.02.2024 року на передоплату Украгроресурсу: «передплата за компенсацію послуг перевалки вантажу» в сумі 496236,84 грн. в т.ч. ПДВ 82706,14 грн., який був сплачений 12.02.2024 року на рахунок ТОВ «КАРГОТРАНС УКРАЇНА», що підтверджується банківською випискою з рахунку.
Крім того, ТОВ «КАРГОТРАНС УКРАЇНА» виставило рахунок №21 від 09.02.2024 року на передоплату ТОВ «Украгроресурсу»: «передплата за компенсацію послуг перевалки вантажу та винагорода за транспортно-експедиторські послуги» в сумі 535935,79 грн., в т.ч. ПДВ 89322,63 грн., який був сплачений 13.02.2024 року на рахунок ТОВ «КАРГОТРАНС УКРАЇНА», що підтверджується банківською випискою з рахунку.
ТОВ «КАРГОТРАНС УКРАЇНА» виставило рахунок №22 від 09.02.2024 року на передоплату Украгроресурсу: «передплата за компенсацію послуг перевалки вантажу та передплата за компенсацію пропусків для автотранспорту» в сумі 400000 грн., в т.ч. ПДВ 66666,67 грн., який був сплачений 13.02.2024 року на рахунок ТОВ «КАРГОТРАНС УКРАЇНА», що підтверджується банківською випискою з рахунку.
За результатами здійснення вказаних господарських операцій Товариство з обмеженою відповідальністю «КАРГОТРАНС УКРАЇНА» виписало та направило на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №18 від 13.02.2024 року, №19 від 12.02.2024 року, №20 від 12.02.2024 року, №21 від 13.02.2024 року, №22 від 13.02.2024 року (аркуш справи 31, 36, 40, 44, 48), проте позивачем отримано квитанції про прийняття документу та зупинення реєстрації із зазначенням: відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 52.29 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомлено показник «D»=3.0064% та «Рпоточ»=9600. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (аркуші справи 182 оборотна сторона, 183).
На виконання вимог пп. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України позивачем направлено до комісії Головного управління ДПС в Одеській області повідомлення про надання пояснень щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 від 22.03.2024 року, №2 від 26.03.2024 року, №3 від 21.03.2024 року, №4 від 21.03.2024 року, №5 від 21.03.2024 року та копій документів (аркуш справи 33-35, 37-39, 41-43, 45-47, 49-51).
Проте, рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 26.03.2024 року №10789011/44950209, від 28.03.2024 року №10807651/44950209, від 28.03.2024 року №10807650/44950209, від 28.03.2024 року №10807649/44950209, від 28.03.2024 року №10807648/44950209 позивачу відмовлено в реєстрації податкових накладних №18 від 13.02.2024 року, №19 від 12.02.2024 року, №20 від 12.02.2024 року, №21 від 13.02.2024 року, №22 від 13.02.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав надання позивачем копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. Додаткова інформація (зазначити конкретні документи): первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні (аркуші справи 186-188).
Позивач не погодився із зазначеними рішеннями та звернувся до Державної податкової служби України зі скаргами про їх скасування, проте рішеннями за результатами розгляду скарг щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних скарги залишені без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання, придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (аркуші справи 106-137).
Позивач не погодився із рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних та звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до п. 12, 13 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року, після надходження податкової накладної до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та перевірка, за результатами якої формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної.
Згідно п. 3 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): 1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; 3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D= S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками, визначеними статтею 193 Кодексу, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку; 4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Відповідно до п. 5, 6 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з п. 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10 «Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 року №520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Зі змісту квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної вбачається, що контролюючий орган сформував висновок про відповідність податкових накладних п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, що є достатнім для зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Додатком 3 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, встановлено Критерії ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій зазначено, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі.
Згідно висновків Верховного Суду від 07 грудня 2022 року у справі №500/2237/20, які враховуються судом, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Крім того, згідно висновків Верховного Суду у постанові від 10 квітня 2020 року у справі №819/330/18, які враховуються судом, відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, для кожного критерію передбачений самостійний список документів, за умови подання якого, приймається рішення про реєстрацію податкової накладної. При цьому загальне посилання на Вичерпний перелік документів контролюючим органом не є достатнім, а перелік документів, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення контролюючим органом, повинен бути конкретизований та чіткий. Дотримання вимоги чіткості і недвозначності щодо інформації, яка зазначена в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, є особливо важливим з огляду на специфіку податкового законодавства та наслідки недотримання платником податків вимог щодо подання неповного переліку документів.
Недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкових накладних призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим необмеженої дискреції. Вказане, на думку суду, призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкової накладної.
Крім того, в оскаржуваних рішеннях не зазначено конкретних причин відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки не зазначено чіткого переліку наданих позивачем документів, які були складені із порушенням законодавства, що могло б позбавити можливості відповідача прийняти рішення про реєстрацію цих податкових накладних.
Також, з матеріалів справи вбачається, що позивачем до податкового органу надавалися первинні документи щодо яких відповідачі не зазначають будь-яких невідповідностей та не можливість встановити зміст і обсяг господарських операцій за цими документами, їх дефектність, тощо.
Суд вважає необґрунтованими та безпідставними доводи відповідачів в спростування підстав позову, що у позивача відсутня прийнята таблиця даних платника податку на додану вартість із кодом УКТЗЕД/ДКПП 52.29 як таким, що на постійній основі постачається/виготовляється, оскільки вказана обставина не була підставою для прийняття оскаржуваних рішень та належних доказів на її підтвердження до суду не надано.
Посилання відповідачів у відзиві, що надані позивачем документи ймовірно складені з порушенням чинного законодавства суд оцінює критично, оскільки такі доводи взагалі ніяким чином не обґрунтовані та не підтверджені.
Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням зазначеного, доводи податкового органу про недоліки окремих первинних документів є необґрунтованими, оскільки їх недоліки чи відсутність вказаних документів не була підставою для зупинення реєстрації податкових накладних та не зазначалася у відповідних квитанціях.
Таким чином, оскаржувані рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 26.03.2024 року №10789011/44950209, від 28.03.2024 року №10807651/44950209, від 28.03.2024 року №10807650/44950209, від 28.03.2024 року №10807649/44950209, від 28.03.2024 року №10807648/44950209 є необґрунтованими та протиправними, а тому підлягають скасуванню судом.
Враховуючи протиправність оскаржуваних рішень відповідач має бути зобов`язаний судом здійснити реєстрацію податкових накладних №18 від 13.02.2024 року, №19 від 12.02.2024 року, №20 від 12.02.2024 року, №21 від 13.02.2024 року, №22 від 13.02.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «КАРГОТРАНС УКРАЇНА» обґрунтовані, відповідають вимогам законодавства та підлягають задоволенню повністю.
Враховуючи те, що позовні вимоги про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну є похідною вимогою від визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної, сплачена позивачем сума судового збору в розмірі 15140 грн. у відповідності до ст. 139 КАС України має бути стягнута з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КАРГОТРАНС УКРАЇНА».
Керуючись ст. 6, 14, 90, 139, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «КАРГОТРАНС УКРАЇНА» (вул. Ясна, буд. 12, м. Одеса, 65012, код ЄДРПОУ 44950209) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 26.03.2024 року №10789011/44950209, від 28.03.2024 року №10807651/44950209, від 28.03.2024 року №10807650/44950209, від 28.03.2024 року №10807649/44950209, від 28.03.2024 року №10807648/44950209, зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «КАРГОТРАНС УКРАЇНА» №18 від 13.02.2024 року, №19 від 12.02.2024 року, №20 від 12.02.2024 року, №21 від 13.02.2024 року, №22 від 13.02.2024 року - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 26.03.2024 року №10789011/44950209, від 28.03.2024 року №10807651/44950209, від 28.03.2024 року №10807650/44950209, від 28.03.2024 року №10807649/44950209, від 28.03.2024 року №10807648/44950209.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «КАРГОТРАНС УКРАЇНА» №18 від 13.02.2024 року, №19 від 12.02.2024 року, №20 від 12.02.2024 року, №21 від 13.02.2024 року, №22 від 13.02.2024 року.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «КАРГОТРАНС УКРАЇНА» (вул. Ясна, буд. 12, м. Одеса, 65012, код ЄДРПОУ 44950209) сплачений судовий збір у розмірі 15140 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
СуддяЛеонід СВИДА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2024 |
Оприлюднено | 19.07.2024 |
Номер документу | 120433960 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Свида Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні