Рішення
від 17.07.2024 по справі 520/12377/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 липня 2024 р. Справа № 520/12377/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитра Волошина, розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БІТОКСІД» до Головного управління ДПС у Харківській області про скасування податкового повідомлення-рішення,

У С Т А Н О В И В :

Товариство з обмеженою відповідальністю "БІТОКСІД" звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області №19424/0412 від 15.04.2024.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ГУ ДПС у Харківській області проведено камеральну перевірку погашення узгоджених сум податкових зобов`язань з орендної плати ТОВ «БІТОКСІД». За результатами камеральної перевірки складено Акт № 9854/20-40-04-12-02/38398116 від 14.03.2024 з висновком про те, що в порушення п. 287.3 ст. 287 ПК позивачем несвоєчасно погашено узгоджені суми податкових зобов`язань з орендної плати за 2022-2023 роки згідно податкових декларацій. 15.04.2024 ГУ ДПС України прийнято податкове повідомлення-рішення за № 19424/0412, яким зобов`язано позивача сплатити штраф у розмірі 5% та 10 % у сумі 156 934, 51 грн. До ППР надано додаток про розрахунок штрафних (фінансових) санкцій за порушення правил сплати (перерахування) грошового зобов`язання відповідно до ст. 124 ПКУ. Позивач зазначив, що з нарахованими штрафними санкціями не погоджується. Зазначає, що контролюючим органом протиправно не застосовано норму абз. 3 п.п. 69.1. п. 69 розділу ХХ ПКУ в редакції Закону № 2260-IX від 12.05.2022, чинній на момент сплати податків, згідно з яким платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період, починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року. Таким чином, на думку позивача, контролюючий орган не мав права застосовувати штрафні санкції відносно ТОВ «БІТОКСІД» за несвоєчасну сплату орендної плати за період до 01.08.2022. Також, позивач посилається на п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, відповідно до якого за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються. Зазначає, що на момент виникнення правовідносин, тобто на дату подачі Декларації зі сплати за землю, так і на момент сплати податку норма п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України була чинна, не виключена, зміни у цю норму не вносились, а тому застосування штрафу за п. 124.1 ст. 124 ПКУ до платежів, які здійснені до 01.07.2023 контролюючий орган не мав права. Зазначені обставини зумовили звернення позивача до суду з даним позовом.

Ухвалою судді від 13.05.2024 відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов. Запропоновано позивачу подати до суду відповідь на відзив, а відповідачу - заперечення протягом п`яти календарних днів з моменту отримання відповідних документів.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження доставлена відповідачу до електронного кабінету через систему "Електронний суд", що підтверджується довідкою про доставку електронного листа.

Відповідач подав до суду відзив на адміністративний позов, в якому виклав свої заперечення проти позовних вимог. Зазначив, що позивачем у позовній заяві жодним чином не спростовується протиправність дій щодо несвоєчасної сплати узгоджених податкових зобов`язань. Також, зазначив, що відносно ТОВ «БІТОКСИД» відсутнє рішення податкового органу згідно з Наказом № 225, яке б свідчило про відсутність можливості підприємством своєчасно виконувати свої податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи. Відповідач вважає, що спірне податкове повідомлення-рішення є правомірним та винесено відповідно до вимог чинного законодавства. Просить відмовити в задоволенні позову.

Позивач подав до суду відповідь на відзив, у якій підтримав позицію, викладену в позовній заяві, та заперечив проти доводів відповідача, викладених у відзиві на позовну заяву. Зазначив, що зважаючи на форс-мажорні обставини, законодавцем було звільнено платників податків та зборів від відповідальності, за умови сплати податків та зборів до 31 липня 2022 року, однак контролюючим органом при проведенні перевірки такої обставини не враховано. Також, позивач зазначив, що до спірних правовідносин підлягає застосуванню саме пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, який звільняє платників податку від відповідальності за порушення строків сплати податку на період дії карантину.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Дослідивши матеріали справи та вказані заяви, суд встановив наступне.

Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю «БІТОКСІД» зареєстроване за кодом 38398116. (а.с. 6)

Як вбачається з матеріалів справи, Головним управління ДПС у Харківській області проведено камеральну перевірку щодо порушення правил (термінів) погашення податків, платежів, зборів ТОВ "БІТОКСІД", за результатами проведення якої контролюючим органом складено акт про результати камеральної перевірки щодо порушення правил (термінів) погашення податків, платежів, зборів від 14.03.2024 № 9854/20-40-04-12-02/38398116. (а.с. 14-17)

В акті перевірки зазначається, що перевіркою встановлено, що ТОВ "БІТОКСІД" в порушення пункту 287.3 статті 287 Податкового кодексу України несвоєчасно погашено узгоджені суми податкових зобов`язань з орендної плати за 2022-2023 роки по звітній "Податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)" за 2022 рік від 15.02.2022 № 9031965495, по звітній "Податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)" за 2023 рік від 17.02.2023 №9027564506 та "Податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата земельні ділянки державної або комунальної власності)" за 2022 рік від 19.05.2023 № 9311221164, а саме:

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9031965495 подана 15.02.2022; граничний термін сплати - 25.05.2022; дата фактичного погашення - 08.06.2022 (затримано сплату на 13 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9031965495 подана 15.02.2022; граничний термін сплати - 30.05.2022; дата фактичного погашення - 08.06.2022 (затримано сплату на 9 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2023 рік № 9027564506 подана 17.02.2023; граничний термін сплати - 30.06.2023; дата фактичного погашення - 26.07.2023 (затримано сплату на 26 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2023 рік № 9027564506 подана 17.02.2023; граничний термін сплати - 30.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 34 дні);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2023 рік № 9027564506 подана 17.02.2023; граничний термін сплати - 30.08.2023; дата фактичного погашення - 11.09.2023 (затримано сплату на 12 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2023 рік № 9027564506 подана 17.02.2023; граничний термін сплати - 31.07.2023; дата фактичного погашення - 21.08.2023 (затримано сплату на 21 день);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 45 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 45 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 45 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 24.05.2023 (затримано сплату на 5 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 23.05.2023 (затримано сплату на 4 дні);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 25.05.2023 (затримано сплату на 6 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 24.05.2023 (затримано сплату на 5 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 45 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 23.05.2023 (затримано сплату на 4 дні);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 22.05.2023 (затримано сплату на 3 дні);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 22.05.2023 (затримано сплату на 3 дні);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 45 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 24.05.2023 (затримано сплату на 5 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 25.05.2023 (затримано сплату на 6 днів).

Так, відповідно до акту про результати камеральної перевірки щодо порушення правил (термінів) погашення податків, платежів, зборів від 14.03.2024 № 9854/20-40-04-12-02/38398116 контролюючим органом встановлено порушення ТОВ "БІТОКСІД" пункту 287.3 статті 287 Податкового кодексу України, а саме несвоєчасне погашення узгоджених сум податкових зобов`язань з орендної плати за 2022-2023 роки, за що передбачена відповідальність пунктом 124.1 статті 124 розділу ІІ Податкового кодексу України.

Головним управлінням ДПС у Харківській області на підставі акту щодо порушення правил (термінів) погашення податків, платежів, зборів від 14.03.2024 № 9854/20-40-04-12-02/38398116 було винесене відносно ТОВ "БІТОКСІД" податкове повідомлення-рішення від 15.04.2024 № 19424/0412 на суму 156 934,51 грн. (а.с. 18)

Не погоджуючись із винесеним податковим повідомленням-рішенням від 15.04.2024 №19424/0412, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства

Положеннями пункту 36.1 статті 36 ПК України визначено суть податкового обов`язку, згідно положень якої, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до пункту 36.2 статті 36 ПК України податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором.

За приписами пункту 36.3 статті 36 ПК України податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом.

Умовами пункту 36.5 статті 36 ПК України передбачено, що відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Згідно з п.п.16.1.3, п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Відповідно до п.п.36.1-36.3 ст.36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом.

Пунктом 38.1. статті 38 ПК України встановлено, що виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Пунктом 54.1 статті 54 ПК України визначено, що, крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Відповідно до підпунктів 269.1.1 і 269.1.2 пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно із підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 ПК України об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Відповідно до п.284.1 ст.284 ПК України Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території. Органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку юридичним та/або фізичним особам за формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

За змістом приписів ст.285 ПК України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).

Згідно з п.286.1 ст.286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 286.2 статті 286 ПК України визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій.

Відповідно до пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

При цьому п.287.3 ст.287 ПК України встановлено, що податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

За приписами пункту 124.1 статті 124 ПК України у разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов`язання (крім грошового зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкцій, застосованих до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, а також пені, застосованої до нього на підставі цього Кодексу чи іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи) протягом строків, визначених цим Кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу в таких розмірах:

- при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 5 відсотків погашеної суми податкового боргу;

- при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов`язання, - у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Судом встановлено, що ТОВ "БІТОКСІД" було подано до контролюючого органу звітну податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2022 рік від 15.02.2022 № 9031965495, звітну податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2023 рік від 17.02.2023 № 9027564506 та податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата земельні ділянки державної або комунальної власності)" за 2022 рік від 19.05.2023 № 931122.

З огляду на приписи п.54.1 ст.54 ПК України вищезазначені самостійно задекларовані позивачем грошові зобов`язання зі сплати земельного податку з юридичних осіб за 2022-2023 роки є узгодженими та, відповідно до п. 287.3 ст. 287 ПК України, мали бути сплачені позивачем протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Разом з цим, проведеною камеральною перевіркою встановлено, що ТОВ "БІТОКСІД" в порушення пункту 287.3 статті 287 Податкового кодексу України несвоєчасно погашено узгоджені суми податкових зобов`язань з орендної плати за 2022-2023 роки по звітній "Податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)" за 2022 рік від 15.02.2022 № 9031965495, по звітній "Податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)" за 2023 рік від 17.02.2023 № 9027564506 та "Податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата земельні ділянки державної або комунальної власності)" за 2022 рік від 19.05.2023 № 9311221164, а саме:

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9031965495 подана 15.02.2022; граничний термін сплати - 25.05.2022; дата фактичного погашення - 08.06.2022 (затримано сплату на 13 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9031965495 подана 15.02.2022; граничний термін сплати - 30.05.2022; дата фактичного погашення - 08.06.2022 (затримано сплату на 9 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2023 рік № 9027564506 подана 17.02.2023; граничний термін сплати - 30.06.2023; дата фактичного погашення - 26.07.2023 (затримано сплату на 26 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2023 рік № 9027564506 подана 17.02.2023; граничний термін сплати - 30.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 34 дні);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2023 рік № 9027564506 подана 17.02.2023; граничний термін сплати - 30.08.2023; дата фактичного погашення - 11.09.2023 (затримано сплату на 12 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2023 рік № 9027564506 подана 17.02.2023; граничний термін сплати - 31.07.2023; дата фактичного погашення - 21.08.2023 (затримано сплату на 21 день);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 45 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 45 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 45 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 24.05.2023 (затримано сплату на 5 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 23.05.2023 (затримано сплату на 4 дні);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 25.05.2023 (затримано сплату на 6 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 24.05.2023 (затримано сплату на 5 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 45 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 23.05.2023 (затримано сплату на 4 дні);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 22.05.2023 (затримано сплату на 3 дні);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 22.05.2023 (затримано сплату на 3 дні);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 45 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 24.05.2023 (затримано сплату на 5 днів);

- «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 подана 19.05.2023; граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 25.05.2023 (затримано сплату на 6 днів).

Щодо податкової декларації № 9031965495 від 15.02.2022 суд зазначає наступне.

Згідно п. 521 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України (із змінами, внесеними згідно із Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» № 591-IX від 13.05.2020 року, який набрав чинності 29.05.2020 р.), за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:

- порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;

- відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;

- порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

- цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;

- обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

- здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;

- здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;

- порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19», з метою запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 та з урахуванням рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10 березня 2020 р. було установлено на усій території України карантин з 12 березня 2020 р. Дія карантину на території України неодноразово продовжувалась.

Постановою КМУ від 23.12.2022 р. № 1423 були внесені зміни до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. № 1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" та продовжено строк дії карантину до 30.04.2023, а на підставі постанови КМУ від 25.04.2023 року №383 до 30.06.2023.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 27 червня 2023 р. № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 р. відмінено на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Таким чином карантин на усій території України, запроваджений з метою запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19, діяв з 12.03.2020 по 30.06.2023, тобто і на час винесення оскаржуваного повідомлення-рішення.

Разом з цим, Законом України № 2118-IX від 03.03.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», який набрав чинності 07.03.2022, підрозділ 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України доповнено пунктом 69 наступного змісту:

« 69. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

69.1. У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні».

Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Відповідно до пункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу «Перехідні положення» ПК України (в редакції Закону України від 12.05.2022 №2260-ІХ), у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Відповідно до пункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України (в редакції на дату проведення перевірки) визначено, що податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім: а) камеральних перевірок.

У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

У подальшому, Законом України від 13.12.2022 №2836-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» пункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу «Перехідні положення» ПК України викладено у новій редакції.

Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу «Перехідні положення» ПК України (в редакції Закону України 13.12.2022 №2836-ІХ), що застосовуються з 27 травня 2022 року, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо, зокрема, строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року.

Отже, Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків, у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Податковим кодексом України, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності, та скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

При цьому, з 27.05.2022 платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року, що передбачено положенням підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу «Перехідні положення» ПК України в редакції Закону України від 13.12.2022 №2836-ІХ.

У ході судового розгляду встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивачем 15.02.2022 подана звітна «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік №9031965495.

З акту про результати камеральної перевірки щодо порушення правил (термінів) погашення податків, платежів, зборів від 14.03.2024 № 9854/20-40-04-12-02/38398116 вбачається, що грошове зобов`язання за зазначеною податковою декларацією було сплачено позивачем 08.06.2022, тобто в межах строку, встановленого п.п. 69.1. п. 69 розділу ХХ ПКУ в редакції Закону 2260-IX від 12.05.2022, чинній на момент сплати податків, тобто до 31.07.2022.

Так, відповідач при проведенні камеральної перевірки щодо порушення позивачем правил (термінів) погашення податків, платежів, зборів, а саме при перевірці своєчасності погашення позивачем узгоджених податкових зобов`язань за звітною податковою декларацією з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9031965495, не врахував положення п.п. 69.1. п. 69 розділу ХХ ПКУ в редакції Закону 2260-IX від 12.05.2022, чинній на момент сплати податків, та дійшов помилкового висновку про наявність підстав для застосування штрафу до позивача.

Щодо доводів позивача про те, що грошове зобов`язання за вищезазначеною податковою декларацією було сплачено позивачем 06.06.2022, а не 08.06.2022, суд зазначає, що в будь-якому випадку, зважаючи на вищевикладені положення законодавства, чинного на момент виникнення спірних правовідносин, судом приймається до уваги, що позивачем сплачено узгоджене грошове зобов`язання до 31.07.2022 за звітною податковою декларацією з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9031965495, поданою 15.02.2022.

Так, судом встановлено, що оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням позивачу нараховано штраф за порушення позивачем граничного строку сплати суми узгодженого грошового зобов`язання за звітною податковою декларацією з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік №9031965495, поданою 15.02.2022, в загальному розмірі 15 634,92 грн, що підтверджується розрахунком, що є додатком до оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

Отже, податкове повідомлення-рішення від 15.04.2024 № 19424/0412 є протиправним та підлягає скасуванню в частині нарахування позивачу штрафу в розмірі 15 634,92 грн.

Щодо податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2023 рік № 9027564506 та уточнюючої податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164, суд зазначає наступне.

У ході судового розгляду судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивачем 17.02.2023 подана звітна «Податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2023 рік №9027564506.

З акту про результати камеральної перевірки щодо порушення правил (термінів) погашення податків, платежів, зборів від 14.03.2024 № 9854/20-40-04-12-02/38398116 вбачається несвоєчасна сплата позивачем грошового зобов`язання за зазначеною податковою декларацією:

- граничний термін сплати - 30.06.2023; дата фактичного погашення - 26.07.2023 (затримано сплату на 26 днів);

- граничний термін сплати - 30.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 34 дні);

- граничний термін сплати - 30.08.2023; дата фактичного погашення - 11.09.2023 (затримано сплату на 12 днів);

- граничний термін сплати - 31.07.2023; дата фактичного погашення - 21.08.2023 (затримано сплату на 21 день).

Також, 19.05.2023 позивачем була подана уточнююча податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164.

З акту про результати камеральної перевірки щодо порушення правил (термінів) погашення податків, платежів, зборів від 14.03.2024 № 9854/20-40-04-12-02/38398116 вбачається несвоєчасна сплата позивачем грошового зобов`язання за зазначеною податковою декларацією:

- граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 45 днів);

- граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 45 днів);

- граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 45 днів);

- граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 24.05.2023 (затримано сплату на 5 днів);

- граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 23.05.2023 (затримано сплату на 4 дні);

- граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 25.05.2023 (затримано сплату на 6 днів);

- граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 24.05.2023 (затримано сплату на 5 днів);

- граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 45 днів);

- граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 23.05.2023 (затримано сплату на 4 дні);

- граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 22.05.2023 (затримано сплату на 3 дні);

- граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 22.05.2023 (затримано сплату на 3 дні);

- граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 03.07.2023 (затримано сплату на 45 днів);

- граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 24.05.2023 (затримано сплату на 5 днів);

- граничний термін сплати - 19.05.2023; дата фактичного погашення - 25.05.2023 (затримано сплату на 6 днів).

З приводу пропуску строку сплати сум узгоджених податкових зобов`язань за вищезазначеними податковими деклараціями позивач посилається на п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, відповідно до якого за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються. Зазначає, що на момент виникнення правовідносин, тобто на дату подачі Декларації зі сплати за землю, так і на момент сплати податку норма п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України була чинна, не виключена, зміни у цю норму не вносились, а тому застосування штрафу за п. 124.1 ст. 124 ПКУ до платежів, які здійснені до 01.07.2023 контролюючий орган не мав права.

Разом з тим, суд зазначає, що Законом № 2260-ІХ визначено, що мораторій (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) не застосовується. Починаючи з 27.05.2022 у випадку виявлення порушень вимог податкового законодавства в ході проведення камеральної перевірки під час дії воєнного стану на території України, в тому числі з питань своєчасності подання податкової звітності, контролюючий орган уповноважений застосовувати штрафні санкції незважаючи на дію карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Таким чином, суд відхиляє аргументи позивача стосовно відсутності підстав для застосування відносно нього штрафної санкції в силу пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України.

Також, суд відхиляє аргументи позивача щодо того, що на момент сплати податку норма п. 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України була чинна, не виключена, зміни у цю норму не вносились, оскільки Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок.

При цьому, суд наголошує, що підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, в редакції внесених змін Законом № 2260-ІХ імперативно визначено, що мораторій (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) не застосовується.

Таким чином, з 27.05.2022 позивач був проінформований про те, що у випадку виявлення порушень вимог податкового законодавства під час проведення камеральної перевірки контролюючий орган вправі застосовувати штрафні санкції відносно платників податків, незважаючи на дію мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій, передбаченого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, що в свою чергу, фактично і спростовує твердження позивача стосовно правової невизначеності та необхідності застосування норми пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України до спірних правовідносин.

Тобто, судом встановлено, що ТОВ "БІТОКСІД" порушило терміни сплати узгоджених податкових зобов`язань за податковими деклараціями № 9027564506 та № 9311221164, за що підлягало притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 124.1 статті 124 ПК України.

Щодо доводів позивача, викладених у відповіді на відзив, про відсутність у позивача можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, суд зазначає наступне.

29.07.2022 наказом Міністерства фінансів України № 225 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Порядок № 225).

Згідно із пунктом 3 розділу ІІ Порядку № 225, у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30.09.2022 р., заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 р. № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (в подальшому Переліки документів) до контролюючого органу в порядку, передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Відповідно до п. 7 розділу ІІ Порядку № 225, платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Відповідно до п. 1 Порядку № 225 цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.

Вказані норми Порядку № 225 набрали чинності з 06.09.2022 та фактично надали можливість платникам податків підтвердити неможливість виконання податкового обов`язку на період воєнного стану до його припинення, в тому числі за попередні періоди та застосування після 27.05.2022 положень п. 69.1 п. 69 Підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України з метою подальшого уникнення нарахування штрафних санкцій за невиконання таких обов`язків у випадках, коли неможливість їх виконання підтверджена платником податків у встановленому законодавством порядку.

Як вбачається з матеріалів справи, погашення узгоджених податкових зобов`язань за податковими деклараціями № 9027564506 від 17.02.2023 та № 9311221164 від 19.05.2022 здійснювалося позивачем у період з 22.05.2023 по 11.09.2023, тобто вже під час дії вказаного Порядку.

У той же час, матеріали справи не містять відомостей щодо того, що після набрання чинності Порядком № 225 позивач скористався правом подання заяви про неможливість виконання податкових обов`язків, з огляду на що, станом на день винесення спірних податкових повідомлень-рішень відповідно до норм чинного законодавства позивач вважався таким, що має можливість своєчасно виконати податкові обов`язки в терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Також, позивач у позовній заяві посилається на наявність форс-мажорних обставин, які унеможливили виконання податкового обов`язку щодо своєчасного погашення узгоджених податкових зобов`язань за податковими деклараціями за 2022 та 2023 роки, а саме введення на території України воєнного стану. Також, позивач зазначає про лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1, яким визначено що введення військового стану в Україні з 24.02.2022 до його офіційного закінчення є обставиною непереборної сили (форс-мажорною обставиною), наявність якої додатково свідчить про відсутність підстав для притягнення позивача до відповідальності.

Суд зазначає, що, зокрема, п.п. 6,7 абз. 3 пункту 1 розділу ІІ Порядку № 225, серед обставин, які можуть бути покладені в основу заяви платника податків про неможливість виконання податкових обов`язків зазначені такі: перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації; інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Так, з урахуванням наведеного вище аналізу норм податкового законодавства, вказані позивачем обставини могли бути предметом оцінки саме в процедурі розгляду заяви про неможливість виконання податкових обов`язків згідно з Порядком № 225, яка позивачем подана не була. Саме вказана процедура є спеціальною для платників податків відповідно до норм ПК України, в межах якої має бути підтверджено наявність форс-мажорних обставин щодо конкретної особи.

Отже, суд не приймає до уваги вказані доводи позивача.

Інших обставин щодо неправомірності дій відповідача при нарахуванні позивачу штрафу за несвоєчасну сплату узгоджених податкових зобов`язань за податковою декларацією з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2023 рік № 9027564506 та податковою декларацією з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)» за 2022 рік № 9311221164 позивачем не зазначено. Судом таких обставин також не встановлено.

Так, за викладених вище обставин суд дійшов висновку про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 15.04.2024 № 19424/0412 в частині нарахування штрафу за несвоєчасне погашення узгоджених сум податкових зобов`язань з орендної плати за 2022 рік по звітній "Податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності)" за 2022 рік від 15.02.2022 №9031965495, в загальній сумі 15 634,92 грн (7 817,46 + 7 817,46 грн).

Відтак, податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Харківській області від 15.04.2024 №19424/0412 є правомірним в частині визначення податкового зобов`язання в сумі 141 299,59 грн (156 934,51 грн - 15 634,92 грн).

Суд також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів позивача), сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Так, усі інші аргументи сторін вивчені судом, однак є такими, що не потребують детального аналізу у судовому рішенні, оскільки вищенаведених висновків суду не спростовують.

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1,2 статті 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Дослідивши обставини справи та подані сторонами документи, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

У даному випадку позовні вимоги задоволено частково, а саме на суму 15 634,92 грн.

Сума судових витрат, що підлягає стягненню із відповідача на користь позивача розраховується за формулою: грошова оцінка задоволених позовних вимог х судові витрати, які повинні бути понесені позивачем/ціна позову (15 634,92 грн х 2 422,40/ 156 934,51 грн = 241,34 грн).

Отже, сума судового збору, що підлягає стягненню із відповідача на користь позивача, в даному випадку складає 241,34 грн.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «БІТОКСІД» (вул. Плеханівська, буд. 126/1, м. Харків, 61037, ЄДРПОУ 38398116) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Григорія Сковороди, 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, ЄДРПОУ 43983495) про скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 15.04.2024 № 19424/0412 в частині нарахування Товариству з обмеженою відповідальністю «БІТОКСІД» штрафу в розмірі 15 634,92 грн.

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «БІТОКСІД» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області суму сплаченого судового збору в розмірі 241,34 грн (двісті сорок одна гривня 34 копійки).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Дмитро ВОЛОШИН

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.07.2024
Оприлюднено19.07.2024
Номер документу120434931
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —520/12377/24

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 16.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Постанова від 16.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 27.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 18.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 30.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Спаскін О.А.

Рішення від 17.07.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Волошин Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні