РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
18 липня 2024 р. Справа № 120/217/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Поліщук І.М., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом керівника Немирівської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави до Турбівської селищної ради Вінницького району Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов керівника Немирівської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави до Турбівської селищної ради Вінницького району Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги мотивовані бездіяльністю відповідача щодо не звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, а саме: гідротехнічної споруди «Бартків», що складається з насипної дамби з ґрунту довжиною 7 м., шириною 8 м., висотою 1 м. та залізобетонної труби 1x1 м., яка розташована в с. Брицьке, по вул. Партизанська, 1а, Вінницького району Вінницької області, та формує водний об`єкт ставок «Бартків».
Ухвалою від 09.01.2024 відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Даною ухвалою також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.
У встановлений судом строк відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому останній заперечив щодо задоволення даного позову. Зазначив, що Турбівська селищна рада звернулась із заявою про взяття на облік безхазяйного майна, а саме: гідротехнічної споруди «Бартків», яка розташована в АДРЕСА_1 . Разом із тим, рішенням №71136709 від 16.01.2024 державним реєстратором прав на нерухоме майно було відмовлено в проведенні реєстраційних дій. З огляду на викладене вказав, що твердження позивача про допущенну з боку Турбівської селищної ради бездіяльність є передчасними.
30.01.2024 від керівника Немирівської окружної прокуратури Вінницької області надійшла відповідь на відзив, в якій останній підтримав вимоги даного позову. Зазначив, що вчинені органом місцевого самоврядування дії, в контексті вирішення даного спору, залишаються не реалізованими, оскільки жодних доказів на підтвердження взяття Турбівською селищною радою Вінницького району Вінницької області на облік безхазяйного нерухомого майна - гідроспоруди під назвою «Бартків» додані до відзиву додатки не містять. З приводу посилань відповідача на рішення державного реєстратора про відмову у взятті на облік безхазяйного нерухомого майна, прокурор зазначив, що такі обставини не свідчать про вжиття відповідачем усіх належних та достатніх заходів з метою взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Суд, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив, що на території Турбівської територіальної громади Вінницького (колишнього Липовецького) району Вінницької області с. Брицьке, по вул. Партизанська, 1а, Вінницького району Вінницької області знаходиться гідроспоруда, яка формує водний об`єкт ставок «Бартків».
Рішенням виконавчого комітету Брицької сільської ради Липовецького району Вінницької області від 21.11.2017 №17 «Про присвоєння поштової адреси» вирішено присвоїти адреси гідроспорудам та водним об`єктам, на яких вони розміщені та поштову адресу в с. Брицьке та с. Конюшівка, в тому числі, і гідроспоруді «Бартків» - вул. Партизанська, 1а, що на ставку «Бартків».
Рішенням 28 сесії 7 скликання Брицької сільської ради Липовецького району Вінницької області від 23.12.2019 затверджено Положення про взяття на облік, збереження та передачу в комунальну власність безхазяйного майна та відумерлої спадщини на території Брицької сільської ради Липовецького району Вінницької області.
Рішенням 28 сесії 7 скликання Брицької сільської ради Липовецького району Вінницької області від 23.12.2019 "Про визнання безхазяйного нерухомого майна на території Брицької сільської ради" вирішено, а саме:
- визнати безхайзяйним нерухомим майном на території Брицької сільської ради наступні об`єкти, в тому числі і гідроспоруду «Бартків» с. Брицьке, вул. Партизанська, 1а, що на ставку «Бартків»;
- розмістити оголошення про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна у районній газеті «Липовецькі вісті» та на дошці оголошення сільської ради;
- замовити виготовлення технічної документації на вищеперараховане нерухоме майно та не пізніше ніж у 10-денний термін після отримання технічної документації звернутись до органів реєстрації нерухомого майна з метою взяття на облік вищеперарахованих об`єктів нерухомого майна як безхазяйних.
На виконання вищевказаного рішення було розміщено публікацію в газеті «Липовецькі вісті» щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, зокрема і гідроспоруди «Бартків» с. Брицьке, вул. Партизанська, 1а, що на ставку «Бартків».
Згідно акту опису нерухомого майна, що має ознаки безхазяйного від 23.12.2019, складеного комісією у складі депутата Брицької сільської ради Липовецького району, голови постійної комісії з питань планування бюджету та фінансів ОСОБА_1 , членів постійної комісії депутатів Брицької сільської ради Могилевич В.М., ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , спеціаліста Брицької сільської ради ОСОБА_4 , на ставку «Бартків» в с. Брицьке, по вул. Партизанська, 1а, Вінницького (колишнього Липовецького) району Вінницької області знаходиться гідроспоруда, що складається з насипної дамби з ґрунту довжиною 7 м, шириною 8 м, висотою 1 м та залізобетонної труби 1x1 м. Стан майна задовільний.
Відповідно до листа Комунального підприємства «Вінницьке обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації» № 2095/1/01-5/23 від 20.11.2023 установлено, що станом на 13.10.2023 первинна технічна інвентаризація об`єкта нерухомого майна та реєстрація права власності об`єкту нерухомого майна за адресою: вул. Партизанська, 1а, в селі Брицьке, Липовецького району Вінницької області КП «ВООБТІ» не проводилась.
Відповідно до рішення сесії 8 скликання Турбівської селищної ради Вінницького району Вінницької області від 14.12.2020 № 8/2-38 «Про реорганізацію сільських рад», Турбівська селищна рада Вінницького району є правонаступником всього майна, прав та обов`язків усіх сільських рад, зазначених у п. 1 цього рішення, в тому числі, і Брицької сільської ради Липовецького району Вінницької області.
Разом із тим, як зазначив прокурор, власник (балансоутримувач) вказаної гідротехнічної споруди не встановлений, тобто гідротехнічна споруда є безхазяйною. Проте, Турбівською селищною радою не вжито заходів, спрямованих на реєстрацію такого майна як безхазяйного з метою його можливого подальшого оформлення у комунальну власність.
З огляду на викладене, на думку прокурора, Турбівською селищною радою допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у не зверненні до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, а саме: гідротехнічної споруди «Бартків», що складається з насипної дамби з ґрунту довжиною 7 м., шириною 8 м., висотою 1 м. та залізобетонної труби 1x1 м., яка розташована в с. Брицьке, по вул. Партизанська, 1а, Вінницького району Вінницької області, та формує водний об`єкт ставок «Бартків».
Наведені вище обставини слугували підставою для звернення керівника Немирівської окружної прокуратури Вінницької області до суду з даним адміністративним позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 121 Конституції України визначено, що на органи прокуратури покладено функції представництва інтересів громадян і держави в судах у випадках визначених законом.
Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбачено статтею 24 Закону України "Про прокуратуру" та статтею 53 КАС України.
Частиною 2 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з частиною 4 статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
Відповідно до частини 5 статті 53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Згідно п. 51 ч. 2 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності.
Орган місцевого самоврядування, маючи відповідні повноваження для захисту інтересів держави у вказаній сфері, захист цих інтересів не здійснив.
При цьому, досліджуючи чинне законодавство України, судом встановлено, що в даній категорії справ законодавством України не визначено органу, який наділений повноваженнями щодо звернення до суду з позовом до сільської ради про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання до вчинення дій.
Так, існують відповідні органи такі, як Басейнове управління водних ресурсів річки Південний Буг та Регіональне відділення Фонду державного майна України по Вінницькій та Хмельницькій областях, які наділені відповідними повноваженнями.
Однак, у відповідності до норм чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, а також їх Положень, вказані органи не наділені повноваженнями на звернення до суду із адміністративними позовами щодо спонукання, в даному випадку Турбівської селищної ради Вінницького району Вінницької області, виконати вимоги чинного законодавства України щодо набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічну споруду, розташовану на території сільської ради.
Враховуючи наведене, звернення прокурора з даним позовом зумовлено відсутністю органу, уповноваженого на звернення до суду з відповідним позовом до органу місцевого самоврядування, та необхідністю врегулювання відносин у сфері збереження інженерної інфраструктури водних об`єктів та комунальної власності.
Вирішуючи спір по суті заявлених вимог, суд виходив із наступного.
Згідно з ст. 1 Закону України «Про аквакультуру» гідротехнічні споруди - це об`єкти нерухомого майна (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірноосушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод.
Також, аналіз ст.ст. 59, 60 Земельного кодексу України, ст.ст. 85, 88 Водного кодексу України, ст. 4 Закону України «Про приватизацію державного майна і комунального майна» вказує, що гідротехнічні споруди є об`єктами, які не підлягають приватизації, тому визнання права приватної власності на зазначене майно є неправомірним.
Законом України «Про оренду державного та комунального майна» передбачено, що гідротехнічні споруди, окрім гідротехнічних захисних споруд, можуть бути об`єктами оренди, орендодавцем щодо яких в залежності від форми власності є Фонд державного майна України та його регіональні відділення, а також органи місцевого самоврядування (ст. 3, 4).
Частиною 2 статті 9 Законом України «Про оренду державного та комунального майна» визначено, що забороняється передавати державне або комунальне майно в безоплатне користування або позичку.
Отже, з аналізу вказаної норми закону слідує що комунальне майно передається в оренду за орендну плату.
Згідно з ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Статтею 10 вказаного Закону визначено статус сільських та селищних рад як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, скорочувати обсяги доходів місцевих бюджетів, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
У відповідності до ст. 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з п. 51 ч. 2 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності.
Відповідно до статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації прав підлягають - право власності.
Статтею 12 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що Державний реєстр прав, серед іншого, повинен містити відомості про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Згідно з пунктами 82, 84, 85 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна здійснюється за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку з урахуванням особливостей, визначених пунктами 83-88 цього Порядку.
Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вносить до спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості.
З аналізу зазначених норм чинного законодавства визначено, що до відання сільських, селищних, міських рад відноситься, в тому числі, реєстрація та взяття на облік безхазяйного майна, розташованого на території відповідної громади з метою захисту економічних основ місцевого самоврядування, недопущення скорочуванню обсягів доходів місцевих бюджетів, зменшення обсягів та погіршування умови надання послуг населенню, а також з метою захисту права комунальної власності територіальної громади у відповідності із законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів.
Окрім того, законодавством визначена поетапна процедура передання у комунальну власність безхазяйного нерухомого майна, що включає в себе:
- звернення органу місцевого самоврядування до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі;
- публікація органом місцевого самоврядування оголошення у друкованих засобах масової інформації про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі;
- звернення органу місцевого самоврядування після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі до суду із заявою про передання відповідного нерухомого майна у комунальну власність (у порядку, визначеному ст.ст. 329-333 ЦПК України);
- звернення органу місцевого самоврядування до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про державну реєстрацію права власності на підставі судового рішення.
В даному ж випадку, як слідує із змісту прохальної частини позовної заяви, в межах даного позову керівник Немирівської окружної прокуратури Вінницької області просить суд визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, а саме: гідротехнічної споруди «Бартків», що складається з насипної дамби з ґрунту довжиною 7 м., шириною 8 м., висотою 1 м. та залізобетонної труби 1x1 м., яка розташована в АДРЕСА_1 , та формує водний об`єкт ставок «Бартків».
Як наслідок, прокурор просить суд зобов`язати Турбівську селищну раду Вінницького району Вінницької області вчинити дії спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно шляхом звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, а саме: гідротехнічної споруди «Бартків», що складається з насипної дамби з ґрунту довжиною 7 м., шириною 8 м., висотою 1 м. та залізобетонної труби 1x1 м., яка розташована в АДРЕСА_1 , та формує водний об`єкт ставок «Бартків».
Таким чином, звернення прокурора до суду з даним адміністративним позовом обумовлене бездіяльністю відповідача щодо не звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, а саме: гідротехнічної споруди «Бартків».
Поряд із цим, як повідомив представник відповідача, Турбівська селищна рада Вінницького району Вінницької області звернулась до державного реєстратора прав на нерухоме майно із заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, яке розташоване в АДРЕСА_1 .
Разом із тим, рішенням №71136709 від 16.01.2024 державний реєстратор прав на нерухоме майно ОСОБА_5 відмовив у проведенні реєстраційних дій.
Із наведеного вище слідує, що Турбівська селищна рада Вінницького району Вінницької області звернулась до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, а саме: гідротехнічної споруди «Бартків».
Втім, отримала рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно №71136709 від 16.01.2024 про відмову у проведенні реєстраційних дій.
Відповідні обставини виключають можливість стверджувати про допущену з боку відповідача бездіяльність щодо не звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі.
При цьому, суд критично оцінює твердження прокурора про те, що наведені вище обставини не свідчать про вжиття відповідачем усіх належних та достатніх заходів з метою взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, адже звертаючись до суду із даним позовом, прокурор самостійно визначив в чому саме полягає бездіяльність відповідача (не звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі) та які саме дії має вчинити Турбівська селищна рада, зокрема, звернутись до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі.
Таким чином, оскільки Турбівська селищна рада все ж таки звернулась до державного реєстратора прав на нерухоме майно із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, суд приходить до висновку про відсутність допущеної з боку відповідача бездіяльності та, як наслідок, відсутність підстав для задоволення даного адміністративного позову.
Відповідно до частини першої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, про відсутність підстав для задоволення даного адміністративного позову.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову, - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Керівник Немирівської окружної прокуратури в інтересах держави (вул. Шевченка, 23, м. Немирів, Вінницька область, код ЄДРПОУ 02909909)
Відповідач: Турбівська селищна рада Вінницького району Вінницької області (вул. Миру, 44, смт. Турбів, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04326230)
Повний текст рішення складено 18.07.2024.
СуддяПоліщук Ірина Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2024 |
Оприлюднено | 22.07.2024 |
Номер документу | 120459699 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Поліщук Ірина Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Поліщук Ірина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні