КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 липня 2024 року м. Київ№ 320/25445/23
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Головенка О.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження) адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕМБУДГРУПСЕРВІС" до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "РЕМБУДГРУПСЕРВІС" з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві, в якому просить суд:
визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м. Києві від 09.08.2022 № 169690410;
зобов`язати Головне управління ДПС у м. Києві надмірно сплачені суми плати за землю у розмірі 71 852,62 грн, що виникли внаслідок скасування податкового повідомлення-рішення від 09.08.2022 № 169690410, зарахувати в рахунок майбутніх платежів;
визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м. Києві від 12.07.2023 № 480510410.
В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що, оскільки у зв`язку з прийняттям Верховною Радою України Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» № 2120-IX від 15.03.2022, яким звільнено від оподаткування земельні ділянки, розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, позивачем було подано 22.04.2022 податкову декларацію з плати за землю (орендна плата), якою відкориговані податкові зобов`язання з березня 2022 року до « 0», проте спірним податковим повідомленням-рішенням контролюючий орган за результатом проведеної перевірки донарахував позивачу податкові зобов`язання з плати за землю (орендної плати) через відсутність підстав для коригування (зменшення) податкових зобов`язань.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.07.2023 даний позов було залишено без руху у звґязку з його невідповідністю КАС України, однак недоліки позовної заяви було усунуто.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 22.08.2023 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження).
До суду від Головного управління ДПС у м. Києві надійшов відзив на позовну заяву, в якому, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, представник відповідача звертає увагу на те, що ГУ ДПС у м. Києві встановило, що позивачем засобами телекомунікаційного зв`язку до ДПІ у Дніпровеькому районі ГУ ДПС у м. Києві надіслана 10.02.2022 податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) № 9023945097, згідно якої визначені податкові зобов`язання по орендній платі за 2022 (січень-грудень) в сумі 431115,77 грн, проте 22.04.2022 товариством засобами телекомунікаційного зв`язку до ДПІ у Дніпровському районі ГУ ДПС у м. Києві була надіслана уточнююча податкова декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) № 9047968846, згідно якої задекларовано до зменшення податкове зобов`язання по орендній платі з юридичних осіб за 2022 рік (термін сплати на дату складання акту закінчився) березень-квітень в сумі 71852,62 грн.
Водночас, камеральною перевіркою встановлено, що сума податкового зобов`язання по орендній платі з юридичних осіб (КДБ 18010600), визначена за результатами подання уточнюючої податкової декларації з плати за землю за 2022 № 9047968846 від 22.04.2022 у ТОВ РЕМБУДГРУПСЕРВІС" є нижча, ніж визначена за результатами камеральної перевірки за податкові періоди, термін сплати по яким настав на час проведення перевірки за 2022 рік, на суму 71852,62 грн. За результатами проведеної перевірки ТОВ "РЕМБУДГРУПСЕРВІС" складено акт про результати камеральної перевірки податкової декларації плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2022 рік від 21.06.2022 № 14433/Ж5/26-15-04-14-03/41463750.
ГУ ДПС у м. Києві встановило, що позивачем засобами телекомунікаційного зв`язку до ДПІ у Дніпровському районі ГУ ДПС у м. Києві надіслана 19.04.2023 податкова декларація з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) № 9085364699, згідно якої визначені податкові зобов язання по орендній платі за 2023 (січень-грудень) в сумі 0 грн. 24.05.2023 позивачем засобами телекомунікаційного зв`язку до ДПІ у Дніпровському районі ГУ ДПС у м. Києві надіслана уточнююча податкова декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) №9120298473, згідно якої задекларовано до збільшення податкове зобов`язання по орендній платі з юридичних осіб за 2023 рік (термін
сплати на дату складання акту закінчився) травень-грудень в сумі 323856,87 грн, проте камеральною перевіркою встановлено, що сума податкового зобов`язання по орендній платі з юридичних осіб (КДБ 18010600), визначена за результатами подання уточнюючої податкової декларації з плати за землю за 2023 № 9120298473 від 24.05.2023 у товариства є нижча, ніж визначена за результатами камеральної перевірки за податкові періоди, термін сплати по яким настав на час проведення перевірки за січень - квітень 2023 рік, на суму 165260,32 грн. Відповідач вказує на те, що плата за землю не нараховується та не сплачується лише на підставі затвердженого Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначений Кабінетом Міністрів України. На теперішній час, Кабінетом Міністрів України перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або на територіях тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, не визначено. Дійсно, на виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 № 1364, Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України видано наказ від 22.12.2022 № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації», проте цей перелік не застосовується для цілей звільнення від оподаткування відповідно до Прикінцевих та перехідних положень Податкового кодексу України (далі ПК України).
Позивачем до суду було подано відповідь на відзив, за змістом якої доводи відзиву на позовну заяву, не спростовують обґрунтувань, що були покладені в основу позовної заяви. До того ж, відсутність в Україні визначеного Кабінетом Міністрів України переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, що стала наслідком бездіяльності Уряду, не може ставитись в провину особі, оскільки невизначення порядку виконання законодавчо закріплених норм не може призводити до порушення чи обмеження прав громадян чи юридичних осіб, які надітені такими правами. З огляду на вищезазначене, наявні підстави у позивача для звільнення за період з березня 2022 року до травня 2023 року плати за землю на підставі п. п. 69.14 п. 69 підр. 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України шляхом вщкоригування нарахованих податкових зобов`язань з плати за землю та подання в порядку, визначеному цим Кодексом, уточнюючих податкових декларацій. Також, позивач вказує на те, що у відзиві на позовну заяву, Головне управління ДПС у м. Києві посилається на листи Міністерства фінансів України, які, відповідно до законодавства України, не є джерелом права, а носять рекомендаційний характер. В іншому, відповідач у відзиві зазначає, що у своїх діях керуются відсутністю, на його погляд, прийнятого та затвердженого Переліку теріторій, на яких вежуться бойові дії, щодо чого позивач висловлює свою незгоду та обгрунтовує позицію у позовнй заяві.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕМБУДГРУПСЕРВІС» (ЄДРПОУ 41463750) зареєстроване, як юридична особа, перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС у м. Києві, за кодом КВЕД 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
ТОВ «РЕМБУДГРУПСЕРВІС» є орендарем земельної ділянки у Київської міської ради, що розташована за адресою м. Київ, вул. Волховська, 29/33, на підставі договору оренди земельної ділянки від 16.07.2021, що посвідчений 16.07.2021 приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Кравченко Н.П., та зареєстрований в реєстрі за № 583.
24.02.2022 відбулося повномасштабне вторгнення на територію України та Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 введено воєнний стан в Україні.
Законом України «Про внесення змін до ПК України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» № 2120-ІХ від 15.03.2022 доповнено пункт 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України підпунктом 69.14, відповідно до якого тимчасово, на період з 01.03.2022 по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Тобто, починаючи з 01.03.2022 від плати за землю звільняються земельні ділянки, які розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб.
22.04.2022 товариством позивача було подано уточнюючу податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за податковий (звітний період) 2022 рік, котрою зменшено податкові зобов`язання та визначено податкові зобов`язання з березня 2022 року у розмірі 0,00 грн на місяць.
З 24.02.2022 територія міста Києва та Київської області була територією на якій ведуться (велися) бойові дії.
На підставі постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією», 22.12.2022 Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України був прийнятий наказом № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 23.12.2022 за № 1668/39004.
Відповідно до вказаного переліку, вся територія м. Київ (код UA80000000000093317) віднесена до території, на якій ведуться (велися) бойові дії - територія активних бойових дій з 24.02.2022 по 30.04.2022.
Крім того, рішенням Київської міської ради від 13.09.2022 № 5449/5490 встановлено, що з 01.03.2022 по 31.05.2022 застосовується ставка орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади міста Києва (у відсотках від нормативної грошової оцінки) в розмірі 0 відсотка.
Позивачем не нараховувалась та не сплачувалась оренда земельної ділянки за березень та квітень 2022 року.
Головним управлінням Державної податкової служби у місті Києві на підставі п. п. 191.1.2 п. 191.1 ст. 191, п. п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 та п. 75.1 ст. 75 ПК України згідно порядку встановленого ст. 76 ПК України було проведено камеральну перевірку, при перевірці використано електронну форму уточнюючої податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) реєстраційний № 9047968846 від 22.04.2022 за 2022 рік, наданою ТОВ «РЕМБУДГРУПСЕРВІС» з питань дотримання вимог податкового законодавства в частині заниження податкового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб за податковий період 2022 рік.
За результатами камеральної перевірки, контролюючим органом було складено акт про результати камеральної перевірки уточнюючої податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності за 2022 рік від 21.06.2022 № 14433/Ж5/26-15-04-14-03/41463750.
Камеральною перевіркою встановлено, що сума податкового зобов`язання по орендній платі з юридичних осіб (КДБ 18010600), визначена за результатами подання уточнюючої податкової декларації з плати за землю за 2022 рік № 9047968846 від 22.04.2022 у ТОВ «РЕМБУДГРУПСЕРВІС» є нижча, ніж визначена за результатами камеральної перевірки за податкові періоди, термін сплати по яким настав на час проведення перевірки за 2022 рік, на суму 71852,62 грн.
За результатами проведеної перевірки складено акт про результати камеральної перевірки податкової декларації плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2022 рік від 21.06.2022 № 14433/Ж5/26-15-04-14-03/41463750.
Як вбачається з акта камеральної перевірки від 21.06.2022 № 14433/Ж5/26-15-04-14-03/41463750, Головне управління ДПС у м. Києві дійшло до висновку, що ТОВ «РЕМБУДГРУПСЕРВІС» в уточнюючій декларації з плати за землю реєстраційний номер 9047968846 від 22.04.2022 за 2022 рік, є нижча, ніж визначено за результатами камеральної перевірки, та за підсумковою інформацією збільшено суму грошового зобов`язання, що за результатами податкового періоду січень-квітень 2022 року підлягає сплаті платником податку до бюджету + 71852,62 грн.
ГУ ДПС у м. Києві зазначену суму сформовано, виходячи з того, що ТОВ «РЕМБУДГРУПСЕРВІС» зазначено у декларації з плати за землю за березень та квітень 2022 року, грошові зобов`язання 0,00 грн, а ГУ ДПС у м. Києві фактично встановлене березень 2022 - 35926,31 грн та квітень 2022 - 35926,31 грн, разом сума відхилення 71852,62 грн.
Головним управлінням ДПС у м. Києві стосовно ТОВ "РЕМБУДГРУПСЕРВІС" прийнято податкове повідомлення-рішення від 09.08.2022 № 169690410, на підставі акта № 14433/Ж5/26-15-04-14-03/41463750 від 21.06.2022, яким збільшено грошове зобовґязання з орендної плати з юридичних осіб на 71852,62 грн.
Також, Головним управлінням ДПС у м. Києві стосовно ТОВ "РЕМБУДГРУПСЕРВІС"
прийнято податкове повідомлення-рішення від 12.07.2023 № 480510410, на підставі акта перевірки № 45844/Ж5/26-15-04-14-03/41463750 від 22.06.2023, яким збільшено грошове зобовґязання з орендної плати з юридичних осіб на 165260,32 грн та штрафними санкціями 82630,16 грн.
Вважаючи вказані податкові повідомлення-рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з даним позовом.
При вирішенні спору, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає ПК України.
Згідно норм п. п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України орендна плата для цілей розділу XII ПК України - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди.
Відповідно до норм ст. 269 ПК України платниками плати за землю є, зокрема, платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.
Приписами п. п. 270.1.2 п. 270.1 ст. 270 ПК України визначено, що об`єктами оподаткування платою за землю є об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.
За змістом ст. 285 ПК України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).
Згідно з п. 286.2 ст. 286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до положень п. 287.3 ст. 287 ПК України податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Згідно з нормами ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.
Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 «Про введення воєнного стану в Україні», який затверджено Законом України №2102-ІХ від 24.02.2022, постановлено ввести в Україні воєнний стан з 05 год 30 хв 24.02.2022 строком на 30 діб.
Указом Президента України № 133/2022 від 14.03.2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», який затверджено Законом України № 2119-ІХ від 15.03.2022, постановлено продовжити строк дії воєнного стану в Україні з 05 год 30 хв 26.03.2022 строком на 30 діб.
Надалі, воєнний стан було неодноразово продовжено та дії на даний час.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Верховною Радою України 15.03.2022 був прийнятий Закон України № 2120-ІХ «Про внесення змін до ПК України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», яким пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України був доповнений, зокрема, підпунктом 69.14 такого змісту: «Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України».
Пунктом 4 цього Закону Кабінету Міністрів України доручено невідкладно забезпечити перегляд та приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
Тож, з наведеного слідує, що за змінами п. п. 69.14 п. 69 підр. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК України не підлягає нарахуванню та сплаті до бюджету плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності): 1) за земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб та: розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації; 2) за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями, як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Для застосування вказаної пільги тривалість ведення бойових дій на відповідній території не має правового значення, про що свідчить зазначене у дужках дієслово у минулому часі «велися».
Судом досліджено, що за результатом камеральної перевірки поданої позивачем уточнюючої податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) ГУ ДПС у м. Києві було складено акт, яким було встановлено порушення п. п. 14.1.136, п. 14.1 ст. 14, ст. 288 ПК України, в результаті чого, сума податкового зобов`язання по земельному податку з юридичних осіб зазначена в уточнюючій податковій декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності), є нижча ніж визначено за результатами камеральної перевірки.
29.06.2023 та 05.07. 2023 позивачем було сплачено орендну плату за землю на суму 279000 грн, а враховуючи, що в особистому кабінеті платника податків позивача обліковувалась заборгованість за оскаржуваним рішенням, то оплата оренди землі за 2023 рік була віднесена на оплату заборгованості за 2022 рік за оскаржуваним рішенням.
22.06.2023 Головним управлінням ДПС у м. Києві винесено акт про результати камеральної перевірки уточнюючої податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності за 2023 рік ТОВ «РЕМБУДГРУПСЕРВІС» № 45844/Ж5/26-15-04-10-03/41463750.
У зазначеному акті встановлено, що з січня по квітень включно позивачем за деклараціями від 19.04.2023 та 24.05.2023 занижене податкове зобов`язання щодо оплати оренди землі на 165 260,32 грн, тобто на 41 315,08 грн з січня по квітень включно щомісячно.
Податковим повідомленням рішенням від 12.07.2023 № 480510410 відповідачем збільшено суму грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб за податковими зобов`язаннями у сумі 165260,32 грн, та за штрафними санкціями у розмірі 82 630,16 грн. Зазначену санкцію застосовано на підставі п. 123.3 ст. 123 ПК України.
Суд приймає до уваги те, що на момент подання позивачем уточнюючої річної декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2022 рік, був відсутній визначений Кабінетом Міністрів України перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, проте вказані обставини, на переконання суду, не можуть бути перешкодою для реалізації платником податків свого права, закріпленого в ПК України.
Держава, запроваджуючи певний механізм правового регулювання відносин, зобов`язана забезпечити його реалізацію. В протилежному випадку всі негативні наслідки відсутності належного правового регулювання покладаються саме на державу.
Відсутність в Україні визначеного Кабінетом Міністрів України переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, що стала наслідком бездіяльності Уряду, не може ставитись в провину особі, оскільки невизначення порядку виконання законодавчо закріплених норм не може призводити до порушення чи обмеження прав громадян чи юридичних осіб, які наділені такими правами.
У той же час, факт ведення з 24.02.2022 на території міста Києва та Київської області бойових дій є загальновідомим, що надавало позивачу право на застосування податкової пільги, передбаченої підпунктом 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, незалежно від того, визначений Кабінетом Міністрів України відповідний перелік територій чи ні.
При цьому, у подальшому, 06.12.2022 Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією», в пункті 1 якої встановлено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.
22.12.2022 Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України було прийнято наказ № 309, яким затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.
Згідно цього Переліку, з 24.02.2022 по 30.04.2022 вся територія міста Києва визнається територією, на якій велися бойові дії.
Отже, вказаний Перелік також підтверджує правомірність позиції позивача про те, що на території міста Києва велися бойові дії, що, як наслідок, звільняє позивача від обов`язку по нарахуванню та сплаті до бюджету орендної плати за земельні ділянки, розташовані на такій території, та надає право на коригування податкових зобов`язань шляхом подання уточнюючої звітності.
Згідно з абз. 1 п. 284.1 ст. 284 ПК України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Згідно зі ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, про затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
Рішенням Київської міської ради від 09.12.2021 № 3704/3745 «Про бюджет міста Києва на 2022 рік» були установлені мінімальні розміри орендної плати за земельні ділянки комунальної власності міської територіальної громади міста Києва.
Київська міська рада своїм рішенням від 30.03.2022 № 4551/4592 «Про деякі питання комплексної підтримки суб`єктів господарювання міста Києва під час дії воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 № 2102-ІХ», а саме, п. 1.2. визначила: у сфері комунального майна територіальної громади міста Києва на період дії воєнного стану та один місяць з дати його припинення орендарі за договорами оренди комунального майна територіальної громади міста Києва звільняються від орендної плати.
Також, Київська міська рада своїм рішенням внесла зміни до рішення Київради від 23.06.2011 № 242/5629 «Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Київ», встановивши з 1 березня до 31.05.2022 ставку орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади міста Києва (у відсотках від нормативно грошової оцінки) в розмірі 0%.
Суд звертає увагу на те, що Київська міська рада, своїм рішенням від 13.09.2022 № 5449/5490 внесла зміни до рішення Київради від 09.12.2021 № 3704/3745 «Про бюджет міста Києва на 2022 рік», встановивши, що з 01.03.2022 по 31.05.2022 застосовується ставка орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади міста Києва (у відсотках від нормативної грошової оцінки) в розмірі 0 відсотка.
Таким чином, вищевказаним рішенням Київська міська рада надала юридичним та фізичним особам пільгу з орендної плати за землю комунальної власності територіальної громади міста Києва на період з 01.03.2022 по 31.05.2022.
У даному випадку, в уточнюючій декларації, позивачем було відкориговано до показника « 0» зобов`язання з плати за землю саме період березень-травень 2022 року, по якому, власне і було встановлено відхилення за актом/актами камеральної перевірки.
Тож, при проведенні камеральної перевірки, відповідачем не враховано зазначені вище положення Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» № 2120-ІХ від 15.03.2022.
У відзиві на позовну заяву, Головне управління ДПС у м. Києві посилається на листи Міністерства фінансів України, які, не є джерелом права, а носять рекомендаційний характер.
Щодо нарахованих зобов`язань за актом, та, як наслідок за податковим повідомленням-рішенням від 12.07.2023№ 480510410 у сумі 165260,32 грн, позивачем виконані, що підтверджується платіжними дорученнями № 1340 від 29.06.2023 на суму 207000 грн та № 1341 від 05.07.2023 на суму 72 000,00 грн.
При цьому, щодо умисності зменшення суми бюджетного відшкодування, шо також є обов`язковою умовою застосування штрафної санкції у розмірі 50 відсотків від суми заборгованості, слід зазначити, що відповідальність за скоєння податкового правопорушення настає лише у разі коли контролюючий орган доведе, що платник податків мав можливість вжити заходи щодо дотримання правил та норм ПК України, але платником податків не вчиняв певні дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності.
Таким чином, обов`язок доведення вини, ПК України покладено на контролюючий орган, без виконання якого, особу не можливо буде притягнути до фінансової відповідальності за податкове правопорушення, для кваліфікації якого, умовою є наявність вини.
Виходячи з аналізу положень п. 123.2-123.3 ст. 123 ПК України юридичним фактом, з яким пов`язується відповідальність у вигляді штрафу, є обов`язок доведення контролюючим органом скоєння платником податків податкового правопорушення, а саме умисного вчинення платником податків діянь, що зумовили визначення контролюючим органом суми податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2 (крім випадків зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларованої до повернення з бюджету у зв`язку із використанням права на податкову знижку), 54.3.6 п. 54.3 ст. 54 цього Кодексу
Водночас, матеріали не містять достатніх обґрунтувань, що позивач допустив діяння передбаченою ст. 123 ПК України, саме у форму умислу, оскільки позивач правомірно розраховував, подаючи декларацію 19.04.2023, що має керуватися Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» № 2120-ІХ від 15.03.2022, відповідно до умов якого, на територіях, де велися бойові дії, оплата плати за землю не здійснюється.
Подаючи уточнюючу декларацію 24.05.2023, позивач керувався незворотністю дії Закону у часі, та, якщо 06.05.2023 набув чинності Закон України «Про внесення змін до ПК України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно», то, на підставі ст. 58 Конституції України, керуватися його вимогами позивач повинен саме з травня 2023 року.
Отже, податкове повідомлення-рішення від 12.07.2023 № 480510410 є також протиправним, через незаконність застосування контролюючим органом приписів п. 123.3 ст. 123 ПК України, враховуючи відсутність ознак повторності та умисності в діяннях позивача.
У розрахунку податкового зобов`язання та/або штрафних (фінансових) санкцій по орендній платі за землю, який є невід`ємним додатком рішення від 12.07.2023 № 480510410 зазначене посилання у графі «інформація про застосування до платника штрафу за попереднє таке порушення» на акт від 23.06.2022 № 14514/Ж/26-15-04-10-03/39375896 ППР від 22.07.2022 № 148790410.
Таким чином, оскаржувані податкові повідомлення-рішення були прийняті контролюючим органом безпідставно та необґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, що призвело до настання для позивача негативних наслідків у вигляді встановлення додаткового тягаря зі сплати орендної плати за землю за період з 01.03.2022 по 31.05.2022, а зазначені в акті перевірки позивача висновки податкового органу про безпідставне заниження позивачем свого грошового зобов`язання зі сплати орендної плати за землю, на підставі яких і було прийняте оскаржувані рішення, є необґрунтованими.
Згідно з приписами ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно із ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Підсумовуючи, суд зазначає, що відповідачем під час розгляду даного спору не було доведено обґрунтованості та законності донарахування позивачу орендної плати, з огляду на що, податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у м. Києві від 09.08.2022 № 169690410 та від 12.07.2023 № 480510410, є протиправними та підлягають скасуванню, а позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача надмірно сплачені суми плати за землю у розмірі 71852,62 грн, що виникли внаслідок скасування податкового повідомлення-рішення від 09.08.2022 № 169690410, зарахувати в рахунок майбутніх платежів, суд дійшов висновку про те, що в цій частині позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають, позаяк, у разі скасування судом податкового повідомлення-рішення, та набрання цим судовим рішенням законної сили, саме на контролюючий орган покладається обовґязок відкоригувати в ІКПП показники, зокрема, і змінити суми сплачених/переплачених грошових зобовґязань, що відноситься до дискреційних повноважень податкового органу. Вимоги в цій частині спрямовані на захист прав позивача на майбутнє.
Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими, знайшли своє підтвердження під час розгляду спору та підлягають частковому задоволенню. Відповідачем під час розгляду даного спору так і не було доведено обґрунтованості висновків акта перевірки та донарахованих на його основі грошових зобовґязань з орендної плати.
Згідно норм ч. 1 ст. 139 КАС України, судові витрати по сплаті судового збору підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача, пропорційно до обсягу задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 77, 90, 139, 241-247, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,
в и р і ш и в:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕМБУДГРУПСЕРВІС" до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у м. Києві від 12.07.2023 № 480510410
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у м. Києві від 09.08.2022 № 169690410.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕМБУДГРУПСЕРВІС" судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 6402,37 грн (шість тисяч чотириста дві гривні 37 коп).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Головенко О.Д.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2024 |
Оприлюднено | 22.07.2024 |
Номер документу | 120461572 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Головенко О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні