КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 липня 2024 року справа № 340/2424/24
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брегея Р.І., розглянувши у м. Кропивницький в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у порядку письмового провадження) адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Оміс Агро» (далі Товариство) до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградської області (далі Управління), Державної податкової служби України (далі Служба) про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду зі заявою до відповідачів про визнання протиправним і скасування рішення Управління від 13 лютого 2024 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 18 грудня 2023 року №22 в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр).
Водночас просить суд зобов`язати Службу зареєструвати податкову накладну.
У позовній заяві платник податків зазначив, що рішення про відмову у реєстрації податкової накладної безпідставне, оскільки не ґрунтується на вимогах закону.
Стверджує, що подав до податкового органу пояснення і первинні документи бухгалтерського та податкового обліку, які підтверджують реальність господарської операції.
Управління і Служба заперечили щодо задоволення позову, подавши відзив на нього (а.с.38-40, 60-62).
Пояснили, що платник податків не надав копій платіжних документів (належним чином завірені платіжні доручення, банківські виписки, тощо) на придбання сільськогосподарської продукції, товарів, які передані контрагенту, видаткові накладні на придбану сільськогосподарську продукцію, товарно-транспортні накладні на транспортування сільськогосподарської продукції та товарів, які передані контрагенту, копії документів на формування податкового кредиту за відповідний період, копії документів на наявність основних засобів для зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження сільськогосподарської продукції та товарів, які передані контрагенту.
Водночас Товариство надало акт надання послуг (компенсація вартості товарів згідно договору) від 18 грудня 2023 року №309. Компенсацію вартості посівного матеріалу, добрив і інше проведено 03 січня 2024 року, тому відсутній документ, що підтверджує першу подію.
18 квітня 2024 року суд відкрив спрощене позовне провадження без виклику сторін (а.с.34-35).
Суд, дослідивши матеріали справи, зробив висновок про часткове задоволення позову з таких підстав.
Встановлені обставини і факти, що стали підставами звернення до суду.
Так, Товариство платник податку на додану вартість.
Основним видом діяльності є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (а.с.72).
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань керівником Товариства є ОСОБА_1
02 травня 2023 року Товариство (контрактант) і ДП «Сільськогосподарське підприємство Державної кримінально-виконавчої служби (№115)» (далі Підприємство) (виробник) уклали договір контрактації сільськогосподарської продукції (а.с.10-13).
Приписами пунктів 1.1-1.3 правочину визначено, що виробник зобов`язується виростити і передати у власність контрактанту сільськогосподарську продукцію, а контрактант зобов`язується сприяти виконанню виробником умов даного договору та прийняти зазначену сільськогосподарську продукцію й оплатити її вартість.
Предметом договору є сільськогосподарська продукція, а саме: соняшник, кукурудза, соя урожаю 2023 року, вирощені на земельних ділянках, які перебувають в постійному користуванні виробника, загальною площею 892,6039 га.
Поставка сільськогосподарської продукції виробником контрактантові відбувається на умовах DPU згідно Інкотермс-2020.
Приписами пунктів 9.1 і 9.2 договору передбачено, що останній вважається укладеним і набирає чинності з моменту підписання та скріплення печатками та діє до 31 грудня 2025 року.
02 травня 2023 року виробник і контрактант підписали два додатки до правочину (а.с.14-15).
16 листопада 2023 року Товариство виписало видаткову накладну на поставку Підприємством кукурудзи урожаю 2023 року у кількості 650,968000 т (а.с.8).
Того ж дня виписано видаткову накладну на поставку Підприємством сої урожаю 2023 року у кількості 405,33 т (а.с.8 (на звороті)).
16 листопада 2023 року Товариство виписало видаткову накладну на поставку Підприємством соняшника урожаю 2023 року у кількості 559,320000 т (а.с.9).
01 серпня, 01 липня, 08, 31 травня, 05 вересня 2023 року Підприємство і Товариство склали акти приймання-передачі товарно-матеріальних цінностей (а.с.19-21).
18 грудня 2023 року Підприємство і Товариство склали акт надання послуг (компенсації вартості товарів згідно договору) (а.с.18).
Того ж дня Товариство виписало податкову накладну №22 на суму 3841468,69 грн (з урахуванням ПДВ 640244,78 грн) (а.с.25).
03 січня 2024 року Підприємство сплатило кошти у загальній сумі 3841468,69 грн, що підтверджується платіжними інструкціями (а.с.16-17).
04 січня 2024 року Служба зупинила реєстрацію податкової накладної (а.с.25 (на звороті)).
У квитанції зазначила, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Запропонувала надати пояснення і копії відповідних документів.
Товариство надіслало повідомлення з поясненнями від 08 лютого 2024 року разом з первинними документами бухгалтерського і податкового обліку стосовно реальності здійснення господарських операцій (а.с.22-24).
В той же день Управління отримало документи.
13 лютого 2024 року Управління прийняло рішення про відмову у реєстрації податкової накладної (а.с.28).
Підстава надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
У графі «додаткова інформація» зазначено про відсутність копій платіжних документів (належним чином завірені платіжні доручення, банківські виписки, тощо) на придбання сільськогосподарської продукції, товарів, які передані контрагенту, видаткові накладні на придбану сільськогосподарську продукцію, товарно-транспортні накладні на транспортування сільськогосподарської продукції та товарів, які передані контрагенту, копії документів на формування податкового кредиту за відповідний період, копії документів на наявність основних засобів для зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження сільськогосподарської продукції та товарів, які передані контрагенту.
Водночас Товариство надало акт надання послуг (компенсація вартості товарів згідно договору) від 18 грудня 2023 року №309. Компенсацію вартості посівного матеріалу, добрив і інше проведено 03 січня 2024 року, тому відсутній документ, що підтверджує першу подію.
Рішення прийнято на засіданні Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних Управління від 13 лютого 2024 року №31 (а.с.43).
Підстава відсутність копій платіжних документів (належним чином завірені платіжні доручення, банківські виписки, тощо) на придбання сільськогосподарської продукції, товарів, які передані контрагенту, видаткові накладні на придбану сільськогосподарську продукцію, товарно-транспортні накладні на транспортування сільськогосподарської продукції та товарів, які передані контрагенту, копії документів на формування податкового кредиту за відповідний період, копії документів на наявність основних засобів для зберігання, транспортування, навантаження, розвантаження сільськогосподарської продукції та товарів, які передані контрагенту.
Водночас Товариство надало акт надання послуг (компенсація вартості товарів згідно договору) від 18 грудня 2023 року №309. Компенсацію вартості посівного матеріалу, добрив і інше проведено 03 січня 2024 року, тому відсутній документ, що підтверджує першу подію.
13 лютого 2024 року Товариство подало скаргу на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної (а.с.29).
05 березня 2024 року Служба залишила скаргу без задоволення (а.с.27).
Позов подано до суду 17 квітня 2024 року (а.с.33).
Юридична оцінка, встановлених судом, обставин і фактів справи.
Перш за все, приписами пункту 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до приписів пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (далі Постанова) затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок).
Приписами підпункту 2 пункту 3 Порядку встановлено, що податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності такій ознаці безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі ознаки безумовної реєстрації): обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку.
Приписами пунктів 5 і 7 Порядку передбачено, що податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, обов`язкова умова зупинення реєстрації податкової накладної наявність критерію ризикованості здійснення операцій.
Підставою вчинення дії щодо зупинення реєстрації податкової накладної є саме такий критерій.
Позивач не оскаржує дії Служби щодо зупинення реєстрації податкової накладної.
Постановою затверджені Критерії ризиковості здійснення операцій (далі Критерії).
Відповідно до пункту 1 Критеріїв одним з критеріїв ризиковості здійснення операцій є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Приписами пункту 10-11 Порядку передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок 2), затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 року №520.
Приписами пункту 9 Порядку 2 встановлено, що за результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Проаналізувавши рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, суд зробив висновок, що відповідач, фактично, відмовив у реєстрації податкової накладної з підстави часткового надання додаткових пояснень і копій документів.
Так, в графі рішення «додаткова інформація» зазначено перелік документів, яких не надано.
Ці документи стосувалися правовідносин придбання і зберігання Товариством товару, який реалізували Підприємству.
Тобто, отримавши від платника податків пояснення і документи стосовно продажу товару Підприємству, Управління не сповістило про потребу у наданні документів і пояснень стосовно придбання Товариством цього ж товару у третіх осіб.
У разі витребування таких документів і пояснень платник податків міг скористатися правом їх надання, що могло вплинути на рішення.
Отже, в Управління виник обов`язок витребувати додаткові пояснення і документи стосовно придбання і зберігання товару, який реалізували Підприємству, якщо вважало, що їх треба дослідити, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної.
Таких дій відповідач не вчинив.
Тому суд визнає протиправним і скасовує рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Захист порушеного права полягає у зобов`язанні Управління повторно розглянути питання реєстрації податкової накладної, врахувавши правові висновки суду.
Отже позов належить задовільнити частково.
Судові витрати складаються зі сплати судового збору в сумі 3028 грн (а.с.32).
Суд розподіляє їх відповідно до приписів статті 139 КАС України.
Судові витрати має відшкодувати Управління, оскільки його рішення призвело до негативних наслідків в діяльності платника податків.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 243-246, 257 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Задовільнити позов частково.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області від 13 лютого 2024 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «Оміс Агро» відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 18 грудня 2023 року №22.
Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Кіровоградській області повторно розглянути питання про реєстрацію податкової накладної Товариства з обмеженою відповідальністю «Оміс Агро» від 18 грудня 2023 року №22, врахувавши правові висновки суду.
Відмовити у задоволенні позову в іншій частині вимог.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Оміс Агро» судові витрати в сумі 3028 грн.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає Дніпропетровську, Запорізьку та Кіровоградську області, протягом тридцяти днів з дня його складення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Р.І. БРЕГЕЙ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2024 |
Оприлюднено | 22.07.2024 |
Номер документу | 120461714 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Р.І. БРЕГЕЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні