ЄУН 337/781/24
2/337/770/2024
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 липня 2024 року Хортицький районний суд м.Запоріжжя в складі:
головуючого судді Мурашової Н.А.
за участю секретаря Бойко Л.Л.
прокурора Харченко В.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Запоріжжі цивільну справу за позовом Пологівської окружної прокуратури Запорізької області в інтересах Молочанської міської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області до ОСОБА_1 про розірвання договору оренди та повернення земельної ділянки,
ВСТАНОВИВ:
12.02.2024 Перший заступник керівника Пологівської окружної прокуратури Запорізької області Харченко В.І. звернувся до суду в інтересах Молочанської міської ради Пологівського району Запорізької області з позовом до ОСОБА_1 , в якому просить розірвати договір оренди земельної ділянки №7/57-21-ДО, укладений 21.01.2021 між Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області, правонаступником якого є Молочанська міська рада Пологівського району Запорізької області, та ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , щодо надання у строкове платне користування земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності для городництва загальною площею 58,0000га з кадастровим номером 2325281600:04:001:0026, яка розташована на території Молочанської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області, за межами населеного пункту, та зобов`язати відповідачку повернути вказану земельну ділянку у комунальну власність Молочанської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області на користь Молочанської міської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області.
Позов обґрунтовує тим, що 21.01.2021 між ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області як орендодавцем та фізичною особою ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , як орендарем було укладено договір оренди землі №7/57-21-ДО (далі договір оренди), відповідно до якого ОСОБА_1 набула у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності для городництва загальною площею 58,0000га з кадастровим номером 2325281600:04:001:0026, яка розташована на території Молочанської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області, за межами населеного пункту, строком на 30 років.
Крім того, 27.01.2021 сторонами укладено додатковий договір №66/57-21-ДО про внесення змін до договору оренди землі №7/57-21-ДО від 21.01.2021, зокрема, до п.10 розділу «Орендна плата» та визначено, що орендна плата вноситься за перший рік у 90-денний строк після підписання договору оренди; починаючи з наступного року відповідно до Податкового кодексу України.
Вказаний договір оренди було зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 02.02.2021 державним реєстратором виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького район Запорізької області, номер запису про інше речове право 40415678, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 493130423252.
В подальшому, відповідно до Указу Президента України від 15.10.2020 №449 «Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин», постанови Кабінету Міністрів України від 16.10.2020 №1113 «Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин», на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області наказом №53-ОТГ від 28.01.2021 «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» зазначена у договорі оренди земельна ділянка передана у комунальну власність Молочанської міської територіальної громади. Відповідно до Закону України № 1423-ІХ від 28.04.2021 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», який набрав чинності 27.05.2021, повноваження на розпорядження всіма землями державної власності, розташованими за межами населених пунктів у межах відповідних територіальних громад, крім земель, які залишились у державній власності, надано органам місцевого самоврядування. У зв`язку з цим відбулася законодавча заміна власника земельних ділянок - орендодавця у договорі оренди з Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на Молочанську міську раду Пологівського району Запорізької області, що не потребувало внесення змін до договору.
Незважаючи на визначені вказаним договором оренди права та обов`язки, ОСОБА_1 не виконала взяті на себе зобов`язання, передбачені п.10,27 договору оренди, а саме не сплатила орендну плату за 2021 рік у визначений договором строк, не надала відповідному органу доходів та зборів копії договору, не замовила виготовлення агрохімічного паспорту земельної ділянки. Згідно з інформацією Головного управління ДПС у Запорізькій області від 18.12.2023 податковий борг ОСОБА_1 по орендній платі з фізичних осіб за користування земельною ділянкою площею 58,0000га з кадастровим номером 2325281600:04:001:0026 становить 85105,41грн.
Допущені відповідачкою ОСОБА_1 порушення умов договору оренди є істотними, такими, що значною мірою позбавили орендодавця того, на що він розраховував при укладанні договору. Вказане дає підстави для розірвання договору оренди земельної ділянки та її повернення в комунальну власність Молочанської міської територіальної громади на користь Молочанської міської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області.
Ухвалою Хортицького районного суду м.Запоріжжя від 16.02.2024 відкрито загальне позовне провадження у цивільній справі за цим позовом та призначено підготовче засідання.
Ухвалою Хортицького районного суду м.Запоріжжя від 08.04.2024 підготовче провадження закрито та призначено розгляд справи по суті у відкритому судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
17.05.2024 до суду від відповідачки ОСОБА_1 надійшов відзив на позовну заяву, в якому вона позов не визнала повністю та зазначила, що вона не оспорює факт укладання та державної реєстрації вказаного договору оренди земельної ділянки. Разом з тим, додатковий договір №66/57-2-ДО від 27.01.2021 року про внесення змін до договору оренди в частині визначення строків внесення орендної плати не пройшов державну реєстрацію, а тому не є чинним. Щодо несплати нею орендної плати та невиконання інших обов`язків, то вона була позбавлена можливості користуватися вказаною земельною ділянкою та вчиняти будь-які дії щодо неї, оскільки ухвалою слідчого судді Печерського районного суду м.Києва від 10 червня 2021 року на земельну ділянку з кадастровим номером 2325281600:04:001:0026 було накладено арешт шляхом заборони відчуження, розпорядження, користування вказаним майном, у т.ч, але не виключно: зміни конфігурації або їх цілісності, знищення насаджень, проведення будь-яких будівельних, земельних, шляхових та інших робіт або реконструкції. Крім того, було заборонено державним органам та органам нотаріату вчиняти будь-які дії, пов`язані з відчуженням, зміною, поділом, заставою або іншого виду зміни власників щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2325281600:04:001:0026, загальною площею 58га.. Обтяження, яке виникло на підставі вказаної ухвали слідчого судді, було зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 07 липня 2021 року за № 42867774. Згідно з ст.762 ЦК України наймач звільняється від плати за весь час, протягом якого майно не могло бути використане ним через обставини, за які він не відповідає. Крім того, ст.617 ЦК України передбачена можливість звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо сторона договору доведе, що таке порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили (форс-мажору). В даному випадку такою форс-мажорною обставиною є військова агресія рф проти України, що підтверджено листом Торгово-промислової палати України № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022. Також зазначила, що про існування вищевказаної справи їй стало відомо через електронний кабінет, який було зареєстровано 02.05.2024, до цього часу ухвали суду про відкриття провадження та копії позовної заяви не отримувала, у зв`язку з чим строк на подання відзиву було пропущено нею з поважних причин. Просить поновити строк подання відзиву на позовну заяву та в задоволенні позову відмовити повністю.
10.06.2024 до суду від Першого заступника керівника Пологівської окружної прокуратури Запорізької області Харченко В.І. надійшла відповідь на відзив відповідачки, в якому прокурор повністю підтримав заявлений позов, а заперечення відповідачки вважає безпідставними. Зокрема, як на причину невиконання умов договору оренди відповідачка посилається на ухвалу слідчого судді Печерського районного суду м.Києва від 10.06.2021, якою накладено арешт на земельну ділянку з кадастровим номером 2324281600:04:001:0026, з подальшою її реєстрацією в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 07.07.2021, а також на запровадження на території України з 24.02.2022 воєнного стану, як на обставини, які відповідно до ч.6 ст.762 ЦК України звільняють її від виконання обов`язків за договором оренди землі. Однак, строк виконання зобов`язань, покладених на ОСОБА_1 п.10,27 договору оренди настав до вказаних подій і відповідно підстав для звільнення відповідачки від виконання обов`язків за договором немає. Так, первісно в договорі оренди (п.10) було погоджено, що орендна плата за земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності за перший рік вноситься у 5-денний строк після підписання договору оренди, тобто до 26.01.2021 (включно). Додатковим договором №66/57-21-ДО від 27.01.2021 було визначено, що орендна плата вноситься за перший рік - у 90-денний строк після підписання договору оренди, починаючи з наступного року - відповідно до Податкового кодексу України. Таким чином, орендна плата за 2021 рік у розмірі 93 283,71грн мала бути сплачена ОСОБА_1 у строк до 21.04.2021. Крім того, відповідно до п.27 договору орендар зобов`язаний був у 5-денний строк після державної реєстрації права оренди, тобто до 07.02.2021, надати копію договору відповідному органу доходів і зборів, а також у 2-місячний строк з моменту укладення договору, тобто до 21.03.3021, замовити виготовлення агрохімічного паспорта земельної ділянки. Вказані зобов`язання відповідачкою виконані не були і це мало місце до винесення Печерським районним судом м.Києва ухвали про арешт земельної ділянки та до введення в Україні воєнного стану. Будь-яких інших обставин, які б об`єктивно перешкоджали виконати зобов`язання за договором оренди, відповідачка не навела. Просить позов задовольнити.
Перший заступник керівника Пологівської окружної прокуратури Запорізької області Харченко В.І. в судовому засіданні позов підтримав повністю з підстав, викладених в заявах по суті, просив його задовольнити.
Представник позивача - Молочанської міської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області в судове засідання не прибув, подав заяву про розгляд справи у його відсутність, позовні вимоги підтримав повністю, просить позов задовольнити.
Суд вважає можливим розглянути справу у відсутність представника позивача.
Відповідачка ОСОБА_1 в судове засідання не прибула за невідомими причинами, про день, час та місце розгляду справиповідомлялась належним чином. Як вже зазначалось, подала відзив на позов, в якому позовні вимоги не визнала повністю, просила в позові відмовити. Інших заяв, клопотання від неї не надходило.
Суд вважає можливим розглянути справу у відсутність відповідачки за наявними матеріалами.
Вислухавши пояснення прокурора, дослідивши матеріали справи, суд приходить до такого.
Відповідно до ст.11,14 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають, зокрема, із договорів. Цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.Особа може бути звільнена від цивільного обов`язку або його виконання у випадках, встановлених договором або актами цивільного законодавства.
За змістомст.3,6,627,629ЦК Українисторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно зі ст.626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Відповідно до ст.638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Відповідно до ч.2 ст.640 ЦК України, якщо відповідно до акта цивільного законодавства для укладення договору необхідні також передання майна або вчинення іншої дії, договір є укладеним з моменту передання відповідного майна або вчинення певної дії.
Відповідно до вимог ст.526,530 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Якщо узобов`язаннівстановлений строк(термін)його виконання,то вонопідлягає виконаннюу цейстрок (термін).
У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом (ст.611 ЦК України).
Відповідно до ч.2 ст.651 ЦК України договір можебути зміненоабо розірваноза рішеннямсуду навимогу однієїіз сторіну разіістотного порушеннядоговору другоюстороною тав іншихвипадках,встановлених договоромабо законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Згідно зч.2ст.653ЦК України у разі розірвання договору зобов`язання сторін припиняються.
Ст.13,14 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.
Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Від імені Українського народу право власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.
Згідно з ч.1,2 ст.116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Ст.125 ЗК України встановлено, що право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.
Згідно з ч.1 ст.792 ЦК України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.
Крім того, відповідно до ст.13 Закону України «Про оренду землі» (далі Закон) договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Договір оренди землі укладається у письмовій формі (ч.1 ст.14 Закону).
Відповідно до ст.15 Закону істотними умовами договору оренди землі: є об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно з ст.17 Закону об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.
Згідно з ст.21,22 Закону орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Орендна плата справляється у грошовій формі. Розрахунки щодо орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, здійснюються виключно у грошовій формі.
Ст.25 Закону визначено, що орендар зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату за земельну ділянку.
Відповідно до ч.1 ст.32 Закону на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
Відповідно до ч.1 ст.34 Закону у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.
Судом встановлено, що 21.01.2021 між ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області як орендодавцем та фізичною особою ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , як орендарем було укладено договір оренди землі №7/57-21-ДО (далі договір оренди), відповідно до якого ОСОБА_1 набула у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності для городництва загальною площею 58,0000га з кадастровим номером 2325281600:04:001:0026, яка розташована на території Молочанської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області, за межами населеного пункту, строком на 30 років.
27.01.2021 сторонами укладено додатковий договір №66/57-21-ДО про внесення змін до договору оренди землі № 7/57-21-ДО від 21.01.2021, зокрема, до п.10 розділу «Орендна плата» та визначено, що орендна плата вноситься за перший рік у 90-денний строк після підписання договору оренди; починаючи з наступного року відповідно до Податкового кодексу України.
Вищевказаний договір оренди було зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 02.02.2021 державним реєстратором виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького район Запорізької області, номер запису про інше речове право 40415678, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 493130423252.
Відповідно до Указу Президента України №449 від 15.10.2020 «Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин», постанови Кабінету Міністрів України №1113 від 16.10.2020 «Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин», на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області наказом №53-ОТГ від 28.01.2021 «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» зазначена у договорі оренди земельна ділянка передана у комунальну власність Молочанської міської територіальної громади.
Відповідно до Закону України № 1423-ІХ від 28.04.2021 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», який набрав чинності 27.05.2021, повноваження на розпорядження всіма землями державної власності, розташованими за межами населених пунктів у межах відповідних територіальних громад, крім земель, які залишились у державній власності, надано органам місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.148-1 Земельного кодексу України до особи, яка набула право власності на земельну ділянку, що перебуває у користуванні іншої особи, з моменту переходу права власності на земельну ділянку переходять права та обов`язки попереднього власника земельної ділянки за чинними договорами оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту щодо такої земельної ділянки.
Внесення змін до договорів оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту чи застави із зазначенням нового власника земельної ділянки не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.
Вимоги цієї статті поширюються на випадки переходу повноважень з розпорядження земельними ділянками державної власності від одного органу до іншого, а також при переході права власності на земельні ділянки від держави до територіальної громади і навпаки, та при переході права власності на земельні ділянки від однієї територіальної громади до іншої.
Відповідно до ч.6 ст.32 Закону України «Про оренду землі» перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи (у тому числі в порядку спадкування), реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або припинення договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі. Договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка передається в оренду для закладання та/або вирощування багаторічних насаджень (плодових, ягідних, горіхоплідних, винограду), не може містити положень про зміну його умов або припинення договору у зв`язку з переходом права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи (у тому числі в порядку спадкування), реорганізацією юридичної особи.
Таким чином, з урахуванням зазначених норм права, відбулася законодавча заміна власника земельної ділянки - сторони орендодавця за договором оренди землі №7/57-21-ДО від 21.01.2021 з Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на Молочанську міську раду Пологівського району Запорізької області, що не потребувало внесення змін до договору.
Указом Президента України №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» на території України введено воєнний стан із 05.30год. 24 лютого 2022 року, який триває по цей час.
Указом Президента України №197/2023 від 07.04.2023 утворено Молочанську міську військову адміністрацію Пологівського району Запорізької області.
Відповідно до ч.2 ст.15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження, зокрема, із здійснення управління майном, яке перебуває у комунальній власності відповідної територіальної громади (крім вирішення питань відчуження, у тому числі і шляхом приватизації комунального майна та надання комунального майна в оренду на строк понад один рік.
Відповідно до п.10 договору оренди землі №7/57-21-ДО від 21.01.2021, з урахуванням змін, внесених додатковим договором №66/57-21-ДО від 27.01.2021, орендна плата за 2021 (перший) рік мала бути сплачена орендарем - відповідачкою ОСОБА_1 у 90-денний строк після підписання договору, тобто до 21.04.2021.
Згідно з п.17 договору оренди землі після припинення його дії орендар повертає орендодавцеві земельні ділянки у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав їх в оренду.
Відповідно до п.27 договору на орендаря покладено обов`язки, зокрема, замовити виготовлення агрохімічного паспорту земельної ділянки та у 2-місячний строк з моменту укладання договору оренди надати його копію орендодавцю; у 5-денний строк після державної реєстрації права оренди надати копію договору відповідному органу доходів і зборів; своєчасно та у повному обсязі вносити орендну плату.
Відповідно до п.32 договору оренди землі дія договору припиняється достроково шляхом його розірвання, зокрема, за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором.
Згідно з листом Головного управління ДПС у Запорізькій області від 25.03.2021 ОСОБА_1 на обліку як платник земельного податку (орендної плати на землю) не перебуває, земельний податок або орендна плата нею не сплачувалась.
Згідно з листом Головного управління ДПС у Запорізькій області від 18.12.2023 з дати державної реєстрації договору оренди землі №7/57-21- ДО від 21.01.2021 ОСОБА_1 було винесене податкове повідомлення-рішення №103461-2409-0833 від 26.03.2021 на суму 85105,41грн. (з 02.02.2021 за 333 календарні дні). Станом на 01.12.2023 нарахована сума орендної плати не сплачена. У жовтні 2021 ГУ ДПС у Запорізькій області подано до Чернівецького окружного адміністративного суду позов до ФОП ОСОБА_1 про стягнення заборгованості з орендної плати з фізичних осіб у загальному розмірі 1056113,48грн. Рішенням суду від 31.01.2022 у справі №60105456/21-а в задоволенні позову відмовлено. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 08.12.2022 вказане рішення залишено без змін. Ухвалою Верховного Суду від 01.05.2023 у вказаній адміністративній справі відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ДПС у Запорізькій області. На день надання відповіді розгляд справи не призначено. З січня 2022 на земельні ділянки, розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованій території України, плата за землю не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.
Відповідно до листів Молочанської міської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області від 04.08.2023 та 01.12.2023 платежі від ОСОБА_1 за земельну ділянку з кадастровим номером 2325281600:04:001:0026 не надходили, інформація щодо виготовлення ОСОБА_1 агрохімічного паспорту на цю земельну ділянку відсутня.
Згідно з листом Запорізької філії ДУ «Держгрунтохорона» від 31.07.2023 агрохімічний паспорт на земельну ділянку з кадастровим номером 2325281600:04:001:0026 на замовлення ОСОБА_1 не виготовлялись, за виготовленням паспортів вона не зверталась.
Відповідно дост.15,16ЦК України,ст.4,5ЦПК Україникожна особамає правов порядку,встановленому цимкодексом,звернутися досуду зазахистом своїхпорушених,невизнаних абооспорюваних прав,свобод чизаконних інтересів.
У випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.
Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Згідно з ч.4 ст.56 ЦПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Органи державної влади та органи місцевою самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст.19 Конституції України).
Ст.131-1 Конституції України на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до ч.3 ст.23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.
Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі №1-1/99, в основі інтересів держави завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності на господарювання, тощо.
Із врахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Як вже зазначалось, земля як основне національне багатство, що перебуває під особливою охороною держави, є об`єктом права власності Українського народу, а органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють права власника від імені народу, в тому числі й тоді, коли приймають рішення щодо розпорядження землями державної чи комунальної власності.
Український народ чи територіальна громада як його частина, є визначеними Конституцією України суб`єктами права власності на землю в межах території України, рівними в своїх правах перед законом із іншими суб`єктами права власності. Суспільство має право правомірно припускати та очікувати, що окремі члени суспільства (громадяни), органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування при вирішенні земельних питань будуть додержуватись засад правового порядку в Україні, а також має право правомірно очікувати захисту суспільних інтересів у вигляді адекватної реакції держави на випадки порушення законності при вирішені земельних питань, те, що держава вживатиме усіх можливих законних засобів і способів для відновлення становища, яке існувало до порушення права власності Українського народу на землю.
Так, використання землі в Україні є платним, об`єктом плати за землю є земельна ділянка, а плата за землю справляється відповідно до закону, основною ціллю орендодавця за договором оренди землі є отримання плати за землю.
При цьому, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності в силу положень Податкового та Бюджетного кодексів України є обов`язковим платежем у складі податку на майно, що сплачується до місцевих бюджетів.
Тобто, орендодавець при укладенні договору оренди земельної ділянки комунальної власності розраховує на доходи до бюджету у визначений строк. Від надходжень до бюджету залежить забезпечення потреб членів територіальної громади, виконання програм, плану закупівель тощо.
Проте, порушуючи істотні умови укладеного договору оренди земельної ділянки, відповідачка ОСОБА_1 у визначений договором строк і до цього часу не сплатила орендну плату за 2021 рік у розмірі понад 85тис.грн., відповідні кошти до місцевого бюджету Молочанської міської територіальної громади не надійшли, що є істотним порушенням економічних інтересів територіальної громади та держави, особливо в умовах воєнного стану, введеного з 24.02.2022 у зв`язку з військовою агресією рф проти України. У зв`язку із цим захист інтересів держави є основним пріоритетом роботи усіх без винятку органів.
Крім того, відповідачка ОСОБА_1 не замовила виготовлення агрохімічного паспорта земельної ділянки, що є обов`язковим при наданні в оренду земель державної або комунальної власності. Недотримання цього обов`язку призводило до порушення суспільного інтересу територіальної громади у забезпеченні та контролі дотримання користувачами земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності вимог чинного законодавства щодо забезпечення та збереження родючості ґрунтів, недопущення погіршення стану орендованої земельної ділянки.
Орендована ОСОБА_1 земельна ділянка сільськогосподарського призначення належить до комунальної власності Молочанської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області, тому в силу положень діючого законодавства повноваження щодо управління комунальним майном має право здійснювати виключно Молочанська міська рада Пологівського району Запорізької області, а в період воєнного стану Молочанська міська військова адміністрація Пологівського району Запорізької області.
Відповідно до листа виконавчого комітету Молочанської міської ради Пологівського району Запорізької області №2200/11-19 від 28.09.2021 на запит Запорізької обласної прокуратури повідомлено, що заходи досудового врегулювання спору з ОСОБА_1 щодо користування орендованою земельною ділянкою з кадастровим номером 2325281600:04:001:0026, розірвання договору оренди землі від 21.01.2021 міською радою не вживались.
Відповідно до листів начальника Молочанської міської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області №185 від 04.08.2023 та №477 від 01.12.2023 на запит Пологівської окружної прокуратури Запорізької області Молочанська міська рада обізнана про факт невиконання ОСОБА_1 умов договору оренди землі, в 2022 році радою було направлено на адресу ОСОБА_1 претензію щодо усунення порушення умов договору оренди землі та сплату орендної плати, інших заходів не вживалось через відсутність можливостей, просять прокуратуру посприяти в поверненні земельної ділянки до комунальної власності.
Враховуючи вищенаведене, суд вважає звернення прокурора з цим позовом фактично в інтересах Молочанської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області обґрунтованим, спрямованим на усунення порушення права комунальної власності на землю та відновлення законності, справедливості.
Згідно з ст.12,13,81 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим кодексом.
Згідно зч.1-3ст.89ЦПК Українисуд оцінюєдокази засвоїм внутрішнімпереконанням,що ґрунтуєтьсяна всебічному,повному,об`єктивномута безпосередньомудослідженні наявниху справідоказів.Жодні доказине маютьдля судузаздалегідь встановленоїсили.Суд оцінюєналежність,допустимість,достовірність кожногодоказу окремо,а такождостатність івзаємний зв`язокдоказів уїх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Згідно ст.263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним та обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права з дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені у судовому засіданні.
П.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі ст.6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (рішення ЄСПЛ від 18 липня 2006 року у справі «Проніна проти України», №63566/00).
З`ясувавши повно, всебічно та об`єктивно усі обставини справи, оцінивши за своїм внутрішнім переконанням надані сторонами докази з точки зору їх належності, допустимості, достовірності, достатності і взаємозв`язку, виходячи з вищевикладених вимог діючого законодавства, суд приходить до висновку про законність та обґрунтованість позову Пологівської окружної прокуратури Запорізької області в інтересах Молочанської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області в особі уповноважених органів до ОСОБА_1 .
В даному випадку суд вважає встановленим та доведеним, що між ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області, правонаступником якого в подальшому стала Молочанська міська рада Пологівського району Запорізької області, повноваження якої в період воєнного стану здійснює Молочанська міська військова адміністрація Пологівського району Запорізької області, як органами, уповноваженими на управління землями комунальної власності, та фізичною особою ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , 21.01.2021 було укладено договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення для городництва загальною площею 58,0000га з кадастровим номером 2325281600:04:001:0026, яка розташована на території Молочанської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області, за межами населеного пункту, строком на 30 років.
27.01.2021 до вказаного договору оренди були внесені зміни шляхом укладання сторонами додаткового договору №66/57-21-ДО, який є невід`ємною частиною договору оренди землі і за змістом п.3 набрав чинності з моменту його підписання.
Договір оренди земельної ділянки укладений в письмовій формі, що відповідає положенням ст.14 Закону України «Про оренду землі».
Крім того, договір оренди пройшов державному реєстрацію 02.02.2021, у зв`язку з чим і відповідно до ст.125 ЗК України, ст.17 Закону України «Про оренду землі» орендар ОСОБА_1 набула право оренди на зазначену в договорі земельну ділянку саме з моменту державної реєстрації цього права, тобто з 02.02.2021.
У відзиві на позов відповідачка ОСОБА_1 факту укладання вказаного договору оренди, його державної реєстрації та дійсності не оспорювала.
Отже, зазначений договір оренди є чинним та обов`язковим до виконання.
Доводи відповідачки ОСОБА_1 про те, що додатковий договір від 27.01.2021 не пройшов державну реєстрацію, тому є нечинним, суд відхиляє як безпідставні. В даному випадку додатковий договір було укладено 27.01.2021, він є невід`ємною частиною договору оренди від 21.01.2021, який пройшов державну реєстрацію 02.02.2021.
Ухвалюючи рішення, суд виходить з того, що зобов`язання за договором повинні виконуватись належним чином. Якщо у договорі встановлено строк виконання зобов`язання, воно підлягає виконанню в цей строк. Боржник вважається таким, що прострочив виконання зобов`язання, якщо не виконав його у строк, встановлений договором.
В цій справі судом достовірно встановлено, що відповідачка ОСОБА_1 не виконала своїх обов`язків, визначених п.10,27 договором оренди землі, а саме в строк до 21.04.2021 не сплатила орендну плату за перший (2021) рік, розмір якої визначено в сумі 85105,41грн. (з 02.02.2021 за 333 календарні дні), а також в строк до 21.03.2021 не замовила виготовлення агрохімічного паспорту земельної ділянки та не надала його копію орендодавцю.
Вказані обставини підтверджується наданими суду письмовими доказами копією договору оренди землі з додатковим договором, інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, листами ГУ ДПС у Запорізькій області про неперебування на обліку ОСОБА_1 як платника земельного податку (орендної плати), про ненадходження коштів у вигляді орендної плати до місцевого бюджету, наявність податкового боргу в розмірі 85105,41грн., листом Молочанської міської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області про ненадходження від ОСОБА_1 платежів за орендовану земельну ділянку , відсутність інформації щодо виготовлення нею агрохімічного паспорту на земельну ділянку, листом Запорізької філії ДУ «Держгрунтохорона» про те, що ОСОБА_1 за виготовленням агрохімічного паспорту на земельну ділянку не зверталась, такий паспорт на її замовлення не виготовлявся.
Суд вважає вказані докази належними, допустимими та приймає їх до уваги при ухваленні цього рішення.
Також суд враховує, що відповідачка ОСОБА_1 факту невиконання нею обов`язків за договором оренди землі від 21.01.2021 із додатковим договором від 27.01.2021, несплати орендної плати, невиготовлення агрохімічного паспорту на земельну ділянку, які є істотними умовами договору оренди землі, у відзиві на позов не оспорювала.
Заперечуючи проти позову, відповідачка послалась на те, що звільняється від виконання зазначених обов`язків у зв`язку з наявністю форс-мажорних обставин (воєнним станом, введеним 24.02.2022 у зв`язку із збройною агресією рф проти України), арештом земельної ділянки, накладеним ухвалою слідчого судді Печерського районного суду м.Києва від 10.06.2021, в силу яких вона була позбавлена можливості користуватись орендною земельною ділянкою.
Разом з тим, суд вважає такі доводи відповідачки безпідставними, оскільки строк виконання нею обов`язку за договором оренди землі щодо сплати орендної плати за перший рік користування настав 21.04.2021, обов`язку із замовлення виготовлення агрохімічного паспорту - 21.03.2021, тобто задовго до арешту земельної ділянки та введення воєнного стану. Саме у зв`язку з невиконанням цих обов`язків у зазначені строки відповідачка є простроченим боржником і підстав, передбачених законом та договором оренди для звільнення її від виконання обов`язків орендаря, немає.
Істотне порушення умов договору однією із сторін є підставою для розірвання договору за рішенням суду на вимогу другої сторони. При цьому, істотним є таке порушення, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Критерії істотності порушення умов договору неодноразово були предметом дослідження Верховного Суду. Зокрема, в постанові від 16.02.2021 у справі №910/2861/18 Верховний Суд зазначив, що оцінка порушення договору як істотного здійснюється судом відповідно до критеріїв, що встановлені ч.2 ст.651 ЦК України. Оціночне поняття істотності порушення договору законодавець розкриває за допомогою іншого оціночного поняття - "значної міри" позбавлення сторони того, на що вона розраховувала при укладенні договору. Істотність порушення визначається виключно за обставинами, що склалися у сторони, яка вимагає розірвання договору. У такому випадку вина (як суб`єктивний чинник) сторони, що припустилася порушення договору, не має будь-якого значення ні для оцінки порушення як істотного, ні для виникнення права вимагати розірвання договору на підставі ч.2 ст.651 ЦК України.
Крім того, вирішуючи питання про оцінку істотності порушення стороною договору, суди повинні встановити не лише наявність істотного порушення договору, але й наявність шкоди, завданої цим порушенням другою стороною, яка може бути виражена у вигляді реальних збитків та (або) упущеної вигоди, її розмір, який не дозволяє потерпілій стороні отримати очікуване при укладенні договору, а також установити, чи є справді істотною різниця між тим, на що має право розраховувати сторона, укладаючи договір, і тим, що в дійсності вона змогла отримати (постанова Верховного Суду від 28.08.2019 у справі №910/5381/18).
Враховуючи те, що згідно зі ст.206 ЗК України використання землі в Україні є платним, об`єктом плати за землю є земельна ділянка, а плата за землю справляється відповідно до закону, основною ціллю орендодавця за договором оренди землі є отримання плати за землю.
Отже,невиконання відповідачкою ОСОБА_1 обов`язку задоговором орендиземельної ділянкисільськогосподарського призначеннякомунальної власностів строкдо 21.04.2021значною міроюпозбавило орендодавця Молочанськуміську територіальнугромаду Пологівського районуЗапорізької областів особіуповноважених органівтого,на щовін розраховувавпри йогоукладенні,а самена своєчаснета повненадходження домісцевого бюджетукоштів увигляді орендноїплати заземлю всумі 85105,41грн.,що призвело до втрат доходів місцевого бюджету, спричинило обмеження можливостей власника землі одержати економічну вигоду від реалізації права користування комунальною власністю третіми особами, і відповідно визнається судом істотним порушенням умов договору оренди землі з боку відповідачки ОСОБА_1 .
При цьому, невиконання відповідачкою ОСОБА_1 обов`язку щодо надання до органів податкової служби договору оренди землі у п`ятиденний строк після його державної реєстрації свідчить про відсутність у неї наміру звітувати та сплачувати плату за землю (орендну плату), тобто свідоме ухилення її від виконання взятих на себе обов`язків за договором оренди.
Крім того, у постановах від 17.04.2019 у справі №910/6381/18, від 14.08.2019 у справі №910/8879/18, від 17.03.2020 у справі №911/1102/18 Верховний Суд зазначив, що істотним порушенням договору є не лише грошовий вираз завданої шкоди, прямі збитки, а й випадки, коли потерпіла сторона не зможе використати результати договору. Вирішальне значення для застосування зазначеного положення закону має співвідношення шкоди з тим, що могла очікувати від виконання договору сторона.
Так, відповідно до п.27 договору оренди відповідачка ОСОБА_1 як орендар зобов`язана була замовити та отримати агрохімічний паспорт земельної ділянки та протягом 2-х місяців з моменту укладання договору оренди надати його копію орендодавцю.
Згідно з положеннями ст.37 Закону України «Про охорону земель» на власників та землекористувачів, в тому числі орендарів земельних ділянок, покладений обов`язок здійснювати заходи щодо охорони родючості ґрунтів, передбачені цим Законом та іншими нормативно - правовими актами. З метою здійснення контролю за динамікою родючості ґрунтів систематично проводиться їх агрохімічне обстеження, видаються агрохімічні паспорти, в яких фіксуються початкові та поточні рівні забезпечення поживними речовинами ґрунтів та рівні їх забруднення. Дані агрохімічної паспортизації земель використовуються в процесі регулювання земельних відносин при: передачі у власність або наданні в користування, в тому числі в оренду, земельної ділянки; зміні власника земельної ділянки або землекористувача; проведенні грошової оцінки земель; визначенні розмірів плати за землю; здійсненні контролю за станом родючості ґрунтів.
Ч.6 ст.21 Закону України «Про збереження родючості ґрунтів» передбачено, що наявність агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки є обов`язковою при передачі земельних ділянок у власність, користування, наданні дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки. Дані агрохімічної паспортизації земель та відомості агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки використовуються в процесі регулювання земельних відносин при передачі у власність або наданні в користування, в тому числі в оренду, земельної ділянки.
Обов`язок виготовлення агрохімічного паспорту передбачено також ст.25 Закону України «Про збереження родючості ґрунтів», відповідно до якої землевласники та землекористувачі зобов`язані забезпечувати проведення ґрунтового, агрохімічного, фітосанітарного та еколого-токсилогічного обстежень ґрунтів на земельних ділянках сільськогосподарського використання.
Крім того, ст.24 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендодавець має право вимагати від орендаря використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди, дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів тощо.
Відповідно до п.1.2 Порядку ведення агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №536 від 11 жовтня 2011 року (далі Порядок ведення агрохімічного паспорта поля), агрохімічний паспорт поля, земельної ділянки - документ, що містить дані щодо агрохімічної характеристики ґрунтів і стану їх забруднення токсичними речовинами та радіонуклідами.
Згідно з п.3.2, 3.3 Порядку ведення агрохімічного паспорта поля результати агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення використовуються, зокрема, при визначенні розмірів плати за землю, плануванні заходів щодо відтворення родючості ґрунтів та підвищення урожайності сільськогосподарських культур, розрахунку якісного стану ґрунтів, показників деградації земель та ґрунтів, оптимального співвідношення культур у сівозмінах, які встановлюються для запобігання виснаженню і втраті родючості ґрунтів унаслідок ґрунтовтому, а також в інших випадках, передбачених законодавством.
Крім того, відомості щодо рівнів забезпечення поживними речовинами ґрунтів та забруднення токсичними речовинами і радіонуклідами вносяться до агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки кожні 5 років.
Таким чином, виготовлення агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки при укладенні договору оренди землі державної та/або комунальної власності є істотною умовою договору, недотримання якої призводить до порушення суспільного інтересу територіальної громади у забезпеченні та контролі дотримання користувачами земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності вимог чинного законодавства щодо забезпечення та збереження родючості ґрунтів, недопущення погіршення стану орендованої земельної ділянки.
В даному випадку обов`язок ОСОБА_1 з виготовлення агрохімічного паспорта земельної ділянки передбачено як законом, так й умовами договору оренди №7/57-21-ДО від 21.01.2021. Так, у разі встановлення факту погіршення корисних властивостей орендованих земельних ділянок Молочанська міська територіальна громада Пологівського району Запорізької області в особі уповноважених органів як власник землі має право на відшкодування збитків, завданих таким погіршенням. Проте відсутність агрохімічного паспорту унеможливлює факт встановлення завдання таких збитків у зв`язку з тим, що початкові показники родючості орендованої землі сільськогосподарського призначення не зафіксовані у агрохімічному паспорті.
Суд вважає, що невиконання відповідачкою ОСОБА_1 обов`язку із замовлення виготовлення агрохімічного паспорту на орендовану земельну ділянку також свідчить про істотне порушення нею умов договору оренди землі, оскільки при його укладенні договору орендодавець розраховував на те, що ОСОБА_1 виготовить агрохімічний паспорт на орендовану земельну ділянку, що дозволило би у подальшому контролювати дотримання нею вимог чинного законодавства щодо охорони родючості ґрунтів та у разі встановлення факту погіршення властивостей земельної ділянки стягнути завдані збитки. Однак через невиконання зазначеного обов`язку встановлення таких збитків неможливе у зв`язку з відсутністю даних щодо первісного стану земельних ділянок на момент їх передачі в оренду.
На підставі вказаного, суд приходить до висновку про наявність підстав для розірвання договору оренди землі №7/57-21-ДО від 21.01.2021 на вимогу орендодавця у зв`язку з істотним порушенням орендарем умов договору.
Крім того, в силу положень ч.2-4 ст.653 ЦК України у разі розірвання договору зобов`язання сторін припиняються і відповідно відповідачка ОСОБА_1 як орендар зобов`язана повернути орендовану земельну ділянку в комунальні власність Молочанської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області на користь Молочанської міської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області як органу, уповноваженого на цей час на управління землями комунальної власності.
На підставі вищевикладеного, позов Пологівської окружної прокуратури Запорізької області слід задовольнити повністю.
Відповідно до ст.141 ЦПК України суд вважає необхідним стягнути з відповідачки ОСОБА_1 на користь Запорізької обласної прокуратури сплачений при подачі цього позову до суду судовий збір у загальній сумі 6038,00грн.
Керуючись ст.13,14,19,131-1 Конституції України, ст.3,6,11,14-16,526,530,611,626,627,629,638,640,651,653,792 ЦК України, ст.80,116,125,148-1,206 ЗК України, Законом України «Про оренду землі», Законом України «Про охорону земель», Законом України «Про збереження родючості ґрунтів», Законом України «Про прокуратуру», ст.2,4,5,12,13,81,89,141,259,263-265 ЦПК України,
УХВАЛИВ:
Позов Пологівської окружної прокуратури Запорізької області в інтересах Молочанської міської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області до ОСОБА_1 про розірвання договору оренди та повернення земельної ділянки задовольнити повністю.
Розірвати договір оренди земельної ділянки №7/57-21-ДО, укладений 21.01.2021 між Головним управлінням Держгеокадастру у Запорізькій області, правонаступником якого є Молочанська міська рада Пологівського району Запорізької області, та ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , щодо надання у строкове платне користування земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності для городництва загальною площею 58,0000га з кадастровим номером 2325281600:04:001:0026, яка розташована на території Молочанської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області, за межами населеного пункту, та зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 02.02.2021 державним реєстратором виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького район Запорізької області, номер запису про інше речове право 40415678, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 493130423252.
Зобов`язати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 , повернути у комунальну власність Молочанської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області на користь Молочанської міської військової адміністрації Пологівського району Запорізької області, ЄРДПОУ 44993279, місце знаходження: м.Запоріжжя, пр..Соборний, б.164, земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності для городництва загальною площею 58,0000га з кадастровим номером 2325281600:04:001:0026, яка розташована на території Молочанської міської територіальної громади Пологівського району Запорізької області, за межами населеного пункту.
Стягнути з ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 , на користь Запорізької обласної прокуратури, ЄРДПОУ 02909973, р/р UA438201720343180001000000271 в ДКСУ м.Київ, МФО 820172, в рахунок повернення судових витрат по сплаті судового збору в розмірі 6038,00грн. (шість тисяч тридцять вісім гривень 00 копійок).
Рішення суду може бути оскаржено до Запорізького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 18.07.2024.
Суддя Н.А.Мурашова
11.07.2024
Суд | Хортицький районний суд м.Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2024 |
Оприлюднено | 22.07.2024 |
Номер документу | 120468939 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: щодо припинення права оренди |
Цивільне
Хортицький районний суд м.Запоріжжя
Мурашова Н. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні