Рішення
від 19.07.2024 по справі 400/13321/23
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Миколаїв

19 липня 2024 р.справа № 400/13321/23

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мороза А.О., за участю секретаря судового засідання Білої А.А.,

представника позивача: Саченко А.П.,

представника відповідача: Марченко О.І.,

у відкритому судовому засіданні розглянув адміністративну справу

за позовомприватного підприємства "Клаксон", вул. Погранична, 242-В, м. Миколаїв, 54003,

до відповідачаГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001,

провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 16.10.23 р. № 00094600406

В С Т А Н О В И В:

Приватне підприємство Клаксон (далі - позивач або ПП Клаксон) звернулось з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області (далі - відповідач або ГУ ДПС у Миколаївській області), в якому просить суд визнати протиправним та скасування податкове повідомлення-рішення від 16 жовтня 2023 р. № 00094600406.

На обґрунтування своїх вимог позивач пояснив, що нарахування спірним податковим повідомленням-рішенням грошового зобов`язання з орендної плати за землю та застосування штрафу, зроблено відповідачем безпідставно та без врахування всіх суттєвих обставин. Так, між ПП Клаксон і Миколаївською міською радою була укладена низка договорів оренди землі, на яких розташовані об`єкти позивача (ринки, автостоянки). У зв`язку з початком бойових дій на території Миколаївської територіальної громади та триваючими систематичними обстрілами м. Миколаєва, діяльність ПП Клаксон стала фактично неможливою, через що позивач звернувся до ГУ ДПС у Миколаївській області з листами від 15 червня 2023 р. і від 4 липня 2023 р. про неможливість виконання ПП Клаксон податкових зобов`язань. Відповідно до Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 29 липня 2022 р. № 225 (далі - Порядок № 225), обов`язок доведення можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Залишивши відповідні листи ПП Клаксон без розгляду, відповідач тим самим позбавив позивача можливості реалізувати своє право на підтвердження неможливості виконання податкових зобов`язань через воєнний стан. В подальшому, ГУ ДПС у Миколаївській області провело камеральну перевірку податкової звітності ПП Клаксон і, не врахувавши обставин, на які послався позивач (неможливість провадження господарської діяльності через бойові дії), фактично прийняло рішення про можливість виконання ПП Клаксон податкових зобов`язань зі сплати оренди, прийнявши спірне податкове повідомлення-рішення. На переконання позивача, порушення відповідачем порядку розгляду його листів про неможливість виконання ПП Клаксон податкових зобов`язань, потягло за собою інше порушення у виді прийняття безпідставного і необґрунтованого податкового повідомлення-рішення.

Відповідач подав відзив, в якому просив відмовити в задоволенні позову з тих підстав, що ПП Клаксон є платником орендної плати за землю, яка ним своєчасно не сплачена. В ході здійснення контролю за правильністю обчислення податкових зобов`язань з орендної плати в уточнюючій податковій декларації від 17 липня 2023 р. № 22100751 ПП Клаксон контролюючим органом виявлено порушення податкового законодавства, яке виявилось у заниженні податкового/грошового зобов`язання з орендної плати за землю з юридичних осіб за 2023 р. в загальній сумі 636 627,92 грн. Посилання позивача на воєнний стан та ведення бойових дій на території Миколаївської територіальної громади в 2023 р. та, як наслідок, на звільнення його від сплати орендної плати, відповідач вважає необґрунтованим, так як згідно з Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 р. № 309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 р. за № 1668/39004 (далі - Перелік № 309), в Миколаївській міській територіальній громаді дата початку бойових дій? - 26 лютого 2022 р., а дата завершення активних бойових дій - 11 листопада 2022 р., відтак орендовані ПП Клаксон земельні ділянки в 2023 р. не звільняються від нарахування та сплати орендної плати за землю. На момент складання акту перевірки та нарахування грошового зобов`язання разом із штрафом, ГУ ДПС у Миколаївській області у встановленому порядку не приймалось рішення про неможливість виконання ПП Клаксон податкового обов`язку, а тому податкове повідомлення-рішення є правомірним.

У відповіді на відзив позивач заперечив проти аргументації відповідача та зазначив, що він належним чином реалізував своє право на подання заяви про неможливість виконувати податкові зобов`язання, однак відповідач, в порушення приписів Порядку № 225, залишив листи позивача без розгляду та належної відповіді, яка мала бути оформлена у виді рішення і надавала б можливість її подальшого оскарження. Також позивач наголосив на настанні форс-мажорних обставин у зв`язку з військовою агресією та перебуванням орендованих земельних ділянок на території де велись бойові дії.

Від відповідача надійшли заперечення, в яких він пояснив, що посилання позивача на настання форс-мажорних обставин, ведення бойових дій на території Миколаївської територіальної громади в 2023 р., а також знаходження на орендованих земельних ділянках фортифікаційних споруд, не мають значення для нарахування грошових зобов`язань і застосування штрафу.

В судовому засіданні представники сторін підтримали свої вимоги і заперечення, викладені в заявах по суті справи.

Під час розгляду справи, судом вчинені такі процесуальні дії:

- позовна заява залишалась без руху, у зв`язку з її невідповідністю вимогам Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), а саме, сплатою судового збору не в повному обсязі;

- повернуто без розгляду заяву про зміну підстав позову у зв`язку з порушенням строку на подання такої заяви;

- відмовлено у задоволенні двох клопотань позивача про витребування доказів, як таких, що не відносяться до предмету доказування даної справи;

- задоволено клопотання позивача про витребування доказів;

- зупинено провадження у справі у зв`язку з хворобою повноважного представника позивача;

- відмовлено у задоволенні клопотання позивача про допит свідка;

- відмовлено в призначенні судового засідання в режимі відеоконференції у зв`язку з порушенням строків подання такої заяви.

Вирішуючи спір, суд виходить з наступного.

ПП Клаксон є юридичною особою, основним видом діяльності якої є надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

Як встановлено судом і підтверджується матеріалами справи, ПП Клаксон є орендарем перелічених нижче земельних ділянок:

- рішенням Миколаївської міської ради від 25 березня 2004 р. № 19/17 ПП Клаксон продовжено строк оренди земельної ділянки, наданої рішенням Миколаївської міської ради від 30 вересня 1997 р. № 553, для обслуговування продовольчого ринку по вул. Космонавтів поблизу ПТУ № 11 (договір оренди землі від 13 травня 2004 р. № 2451, площа земельної ділянки 2 603 кв. м);

- рішенням Миколаївської міської ради від 30 червня 2006 р. № 2/27 ПП Клаксон передано в оренду земельну ділянку для розміщення та обслуговування комплексу торгових кіосків по вул. Космонавтів ріг вул. 28 армії (договір оренди землі від 27 вересня 2006 р. № 4409, площа земельної ділянки 565 кв. м);

- рішення Миколаївської міської ради від 12 листопада 2009 р. № 40/27 ПП Клаксон передано в оренду земельну ділянку для будівництва автостоянки з комплексом торгових павільйонів поблизу житлових будинків №№ 62-64 по вул. Космонавтів (договір оренди землі від 22 січня 2015 р. № 10826, площа земельної ділянки 1 709 кв. м);

- рішенням Миколаївської міської ради від 12 листопада 2009 р. № 40/27 зі змінами внесеними рішеннями від 22 січня 2010 р. № 43/17 та від 24 листопада 2011 р. № 11/52 ПП Клаксон передано в оренду земельну ділянку для тимчасового розміщення та обслуговування автостоянки з інфраструктурою по вул. Космонавтів ріг вул. Миколаївської (договір оренди землі від 20 серпня 2012 р. № 8933, площа земельної ділянки 2 973 кв. м);

- рішенням Миколаївської міської ради від 16 вересня 2014 р. № 42/19 ПП Клаксон передано в оренду земельну ділянку для обслуговування нежитлової будівлі ресторану по вул. 28 армії, 11 (договір оренди землі від 1 липня 2019 р. № 11557, площа земельної ділянки 164 кв. м);

- рішення Миколаївської міської ради від 17 березня 2016 р. № 3/38 ПП Клаксон передано в оренду земельну ділянку для обслуговування трансформаторної підстанції по вул. Космонавтів ріг вул. Миколаївської (договір оренди землі від 10 травня 2016 р. № 11102, площа земельної ділянки 22 кв. м).

16 серпня 2023 р. ГУ ДПС у Миколаївській? області проведена камеральна перевірка податкової звітності з орендної плати з юридичних осіб щодо виявлених помилок (порушень) ПП Клаксон за 2023 р., результати якої оформлені актом № 7068/14-29-04-06-08/20895335 (далі - акт камеральної перевірки).

Як зафіксовано актом камеральної перевірки, ПП Клаксон занижено податкове/грошове зобов`язання з орендної плати за землю з юридичних осіб за 2023 р., яке визначено уточнюючою податковою декларацією з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) від 17 липня 2023 р. № 22100751 на 708 122,79 грн., зокрема січень-листопад по 59 010,23 грн. щомісячно і за грудень 59 010,26 грн. В уточнюючій податковій декларації при обчисленні суми орендної плати за землю за 2023 р. порушено ст. 285 п. 285.1., 285.2., ст. 286 п. 286.2., ст. 288 п. 288.1. та розділ ХХ «Перехідні положення» підрозділ 10 п. 69 пп. 69.14. Податкового кодексу України (далі - ПК України).

Не погодившись із цими висновками, позивач подав свої заперечення, які були розглянуті ГУ ДПС у Миколаївській області і висновком від 12 жовтня 2023 р. до акту камеральної перевірки були внесені зміни, шляхом викладення висновку в іншій редакції, а саме: ПП Клаксон занижено податкове/грошове зобов`язання з орендної плати за землю з юридичних осіб за 2023 р., яке визначено уточнюючою податковою декларацією з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) від 17 липня 2023 р. № 22100751 з урахуванням вхідної від Миколаївської міської ради податкової інформації, на 636 627,92 грн., зокрема січень-травень по 59 599,17 грн. щомісячно, за червень 52 819,67 грн. та за липень-грудень по 47 635,40 грн. щомісячно. В уточнюючій податковій декларації при обчисленні суми орендної плати за землю за 2023 р. порушено ст. 285 п. 285.1., 285.2., ст. 286 п. 286.2., ст. 288 п. 288.1. та розділ ХХ «Перехідні положення» підрозділ 10 п. 69 пп. 69.14. ПК України..

На підставі акту камеральної перевірки, з урахуванням наведених змін, ГУ ДПС у Миколаївській області 16 жовтня 2023 р. прийняло податкове повідомлення-рішення № 00094600406, яким ПП Клаксон збільшено суму грошового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб на 636 627,92 грн. та застосована штрафна санкція в розмірі 63 662,79 грн.

Відповідно до ст. 16 п. 16.1. пп. 16.1.4. ПК України, платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених ПК України та законами з питань митної справи.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (ст. 14 п. 14.1. пп. 14.1.147. ПК України).

Відповідно до ст. ст. 269, 270 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування; платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди, а об`єктом оподаткування - земельні ділянки, які перебувають у власності; земельні частки (паї), які перебувають у власності; земельні ділянки державної та комунальної власності, які перебувають у володінні на праві постійного користування; об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (ст. 288 п. 288.1. ПК України).

Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства (ст. 289 п. 289.1. ПК України).

Згідно з ст. 286 п. 286.2. ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 Податкового кодексу України з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

На підставі наведених норм ПК України, ПП Клаксон є платником орендної плати за земельні ділянки комунальної власності з юридичних осіб та зобов`язаний своєчасно і в повному розмірі сплачувати таку плату.

Фактично всі доводи позивача зводяться до того, що у нього відсутній обов`язок сплати орендної плати на підставі розділу ХХ Перехідні положення підрозділ 10 п. 69 пп. 69.14. ПК України в редакції Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану від 15 березня 2022 р. № 2120-ІХ (далі - Закон № 2120-ІХ).

Так, відповідно до розділу ХХ Перехідні положення підрозділу 10 п. 69 пп. 69.14. ПК України в редакції Закону № 2120-ІХ тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно від 11 квітня 2023 р. № 3050-ІХ, який набрав чинності 6 травня 2023 р., внесено зміни до розділу ХХ Перехідні положення підрозділу 10 п. 69 пп. 69.14. ПК України, а саме передбачено, що починаючи з 1 січня 2023 р., за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.

Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

6 грудня 2022 р. Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 1364 Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, де передбачено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою, згідно з додатком, за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

На виконання вказаної постанови прийнято Перелік № 309, згідно з яким в Миколаївській міській територіальній громаді дата початку бойових дій - 26 лютого 2022 р., а дата завершення активних бойових дій - 11 листопада 2022 р.

Суд приходить до висновку про помилковість посилань позивача на звільнення його від сплати орендної плати на підставі розділу ХХ Перехідні положення підрозділу 10 п. 69 пп. 69.14. ПК України, адже в 2023 р. територія Миколаївської міської територіальної громади, в тому числі і м. Миколаїв, на яких знаходяться орендовані ПП Клаксон земельні ділянки, не входила до переліку територій, на яких ведуться бойові дії.

З приводу пояснень позивача про те, що ГУ ДПС у Миколаївській області в порушення норм законодавства, залишило листи ПП Клаксон про неможливість виконання податкових зобов`язань без розгляду та належної відповіді, суд зазначає наступне.

Відповідно до розділу XX Перехідні положення підрозділу 10 п. 69 пп. 69.1. ПК України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок зокрема щодо подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтею 39 цього Кодексу, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Порядком № 225 затверджено зокрема:

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України;

Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків-юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента.

Відповідно до розділу І п. 1, 2 Порядку № 225, Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої статтею 39 цього Кодексу.

Дія цього Порядку поширюється на платників податків - фізичних осіб - резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Положеннями розділу ІІ п. 1 Порядку № 225 передбачено, що до платників податків/податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.

Згідно з розділом III п. 1 Порядку № 225 заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

Попереднє рішення та рішення, надіслане контролюючим органом до Електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо воно сформовано з дотриманням вимог, встановлених розділом II Кодексу.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.

З матеріалів справи вбачається, що 15 червня 2023 р. ПП Клаксон звернулось до ГУ ДПС у Миколаївській області з листом, в якому викладені факти руйнації об`єктів ринку та автостоянки, що розташовані на орендованих земельних ділянках, у зв`язку з чим позивач просив відповідача розглянути питання орендної плати, яку позивач не в змозі сплачувати в повному обсязі.

У відповідь листом від 22 червня 2023 р. відповідач повідомив, що через недотримання вимог розділу ІІ Порядку № 225, лист позивача залишено без розгляду.

В подальшому, позивач повторно звернувся до ГУ ДПС у Миколаївській області з листом від 4 липня 2023 р., в якому так само послався на бомбардування ринку і автостоянки та просив створити комісію з перевірки придатності цих об`єктів до подальшої роботи та переглянути питання з оплати оренди.

Відповідач листом від 27 липня 2023 р. надав позивачу роз`яснення про те, що підставою для звільнення від нарахування орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, які стали непридатними через забруднення вибухонебезпечними предметами, є рішення відповідної ради. Також відповідач вказав на необхідність декларування податкових зобов`язань з орендної плати за землю за 2023 р.

Суд констатує, що на час складання акту камеральної перевірки та прийняття спірного податкового повідомлення-рішення, ГУ ДПС у Миколаївській області не приймало рішення про неможливість своєчасного виконання ПП Клаксон свого податкового обов`язку із сплати орендної плати за землю за процедурою, визначеною Порядком № 225.

Суд зазначає, що отримавши листи ГУ ДПС у Миколаївській області від 22 червня 2023 р. і від 27 липня 2023 р., позивач мав право оскаржити ці рішення відповідача як в адміністративному, так і в судовому порядку, якщо вважав, що відповідач допустив порушення процедури встановлення можливості чи неможливості виконання ним податкових зобов`язань, чого ним зроблено не було, натомість позивач свою незгоду з залишенням його заяв про неможливість виконання податкових зобов`язань виклав в обґрунтуванні протиправності спірного податкового повідомлення-рішення, що на думку суду є безпідставним.

Перевірка правомірності рішень ГУ ДПС у Миколаївській області щодо розгляду листів ПП Клаксон лежить поза межами предмету доказування в даній адміністративній справі, так як з цього приводу між сторонами склались самостійні спірні правовідносини, а тому суд не вправі надавати правову оцінку доводам позивача про належну реалізацію ним права на підтвердження неможливості виконувати свої податкові зобов`язання в Порядку № 225.

Також суд зазначає, що Миколаївська міська рада не приймала рішення про надання ПП Клаксон пільг із сплати орендної плати в порядку визначеному ст. 283 п. 283.2. та ст. 288 п. 288.8. ПК України.

Слушними є заперечення відповідача з приводу того, що земельні ділянки є самостійним об`єктом оподаткування, тоді як позивач вказує, що від обстрілів постраждалі такі об`єкти його власності як ринок та автостоянка, які є іншими окремими об`єктами справляння інших податків.

Суд відхиляє доводи позивача щодо настання форс-мажорних обставин.

Відповідно до ст. 141 ч. 2 Закону України Про торгово-промислові палати в Україні форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

Статтею 14 ч. 3 абз. 3 Закону України Про торгово-промислові палати в Україні встановлено, що Торгово-промислова палата України засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.

Згідно з ст. 141 ч. 1 Закону України Про торгово-промислові палати в Україні Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

За приписами ст. 74 ч. 2 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Позивач не надав сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), як це передбачено ст. 141 Закону України Про торгово-промислові палати в Україні, а інші докази для підтвердження настання таких обставин є недопустимими в силу вимог ст. 74 ч. 2 КАС України.

Враховуючи встановлені обставини справи, суд приходить до висновку про те, що ГУ ДПС у Миколаївській області правомірно прийняло спірне податкове повідомлення-рішення і відсутні підстави для задоволення позову.

Судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 2, 19, 139, 241-246 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. У задоволенні позову приватного підприємства "Клаксон" (вул. Погранична, 242-В, м. Миколаїв, 54003, ЄДРПОУ 20895335) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ЄДРПОУ 44104027) відмовити.

2. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя А. О. Мороз

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.07.2024
Оприлюднено22.07.2024
Номер документу120487521
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —400/13321/23

Ухвала від 17.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 12.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 11.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Рішення від 19.07.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 20.06.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 03.05.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні