Постанова
від 10.07.2024 по справі 380/25172/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 липня 2024 рокуЛьвівСправа № 380/25172/23 пров. № А/857/9230/24Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого-судді - Мікули О. І.,

суддів- Курильця А. Р., Пліша М. А.,

з участю секретаря судового засідання Єршової Ю. С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в залі суду апеляційні скарги Львівської міської ради та Львівського комунального підприємства "Спортресурс" на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 05 березня 2024 року у справі №380/25172/23 за адміністративним позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "На Ковельській, 63" до Львівської міської ради, третя особа - Львівське комунальне підприємство "Спортресурс" про визнання протиправною та скасування ухвали,

суддя в 1-й інстанції Желік О. М.,

дата ухвалення рішення 05 березня 2024 року,

місце ухвалення рішення м.Львів,

дата складання повного тексту рішення 12 березня 2024 року,

в с т а н о в и в:

Позивач Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській, 63» звернулося в суд з позовом до відповідача Львівської міської ради, третя особа - Львівське комунальне підприємство "Спортресурс", в якому просило визнати протиправною і скасувати ухвалу від 23 серпня 2023 року №3823 Львівської міської ради «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на вул. Ковельській, 63».

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 05 березня 2024 року позов задоволено. Визнано протиправною і скасовано Ухвалу Львівської міської ради від 23 серпня 2023 року №3823 «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на вул. Ковельській, 63».

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване рішення прийняте з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального права та підлягає скасуванню. В обґрунтування вимог апеляційної скарги покликається на те, що Ухвалою міської ради від 11 липня 2019 року №5340 «Про надання ЛКП «Спортресурс» дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Ковельській, 67» надано дозвіл та виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,3285 га (у т.ч. площею 0,037 га у межах червоних ліній) на АДРЕСА_1 для розміщення та експлуатації закладів з обслуговування відвідувачів об`єктів рекреаційного призначення. Ухвалою міської ради від 07 вересня 2020 року №6737 «Про відмову ОСББ «На Ковельській, 63» у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні земельної ділянки на АДРЕСА_2 » відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні земельної ділянки площею 0,2108 га на АДРЕСА_2 у постійне користування для будівництва та обслуговування багатоквартирного будинку. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 квітня 2022 року у справі №380/3340/21 скасовано ухвалу ЛМР від 07 вересня 2020 року №6737 та зобов`язано ЛМР затвердити ОСББ «На Ковельській, 63» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку на АДРЕСА_2 , площею 0,2108 га у користування для Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській,63». Відтак, враховуючи ухвалу ЛМР №11 липня 2019 року №5340 та невідповідність земельної ділянки містобудівній документації управлінням земельних ресурсів було підготовлено два проекти ухвал: про затвердження вказаної ділянки для ОСББ «На Ковельській, 63» та про відмову у затвердженні. За результатами розгляду вказаного питання на пленарному засіданні сесії ЛМР 26 травня 2023 року прийнято рішення про відмову ОСББ «На Ковельській, 63» у затвердженні проекту землеустрою щодо спірної земельної ділянки. 23 серпня 2023 року Львівською міською радою прийнято ухвалу «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на АДРЕСА_2 ». Вказує, що згідно з пояснювальною запискою до вказаного проекту ухвали серед іншого зазначено, що ухвалою міської ради від 26 травня 2023 року №3334 «Про відмову ОСББ «На Ковельській, 63» у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні земельної ділянки на АДРЕСА_2 » відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні земельної ділянки площею 0,2108 га на АДРЕСА_2 у постійне користування для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку. Крім того, звертає увагу на те, що згідно з витягом з протоколу №61 від 15 березня 2023 року постійної комісії архітектури, містобудування та розвитку території, підготовлено проект ухвали, яким пропонується надати управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозвіл на поділ земельної ділянки загальною площею 0,2108 га (кадастровий номер 4610137200:08:009:0203) на АДРЕСА_2 , розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки загальною площею 0,2108 га (кадастровий номер 4610137200:08:009:0203) на земельні ділянки площею 0,1854 га та площею 0,0254 га. Зазначає, що прийняття цієї ухвали дозволить ЛКП «Спортресурс» виготовити документацію із землеустрою щодо поділу ділянки, а також врегулювати багаторічну конфліктну ситуацію на вул. Ковельській, 63-67. Львівська міська рада вважає, що прийняття оспорюваної ухвали є чітким, логічним та послідовним, в результаті якого ОСББ «На Ковельській, 63» та ЛКП «Спортресурс» мають можливість оформити землекористування своїми земельними ділянками та жодним чином не порушує права позивача, а навпаки дасть змогу вирішити багаторічний конфлікт суміжних землекористувачів земельних ділянок комунальної власності. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Крім того, не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, третя особа оскаржила його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване рішення прийняте з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню. В обґрунтування вимог апеляційної скарги покликається на те, що вказаний спір не є публічно-правовим, так як з оскаржуваного рішення вбачається приватноправовий характер спору. На думку апелянта, ухвала Львівської міської ради від 23 серпня 2023 року №3823 є протиправною та порушує права, свободи та інтереси позивача, зокрема, право на володіння та користування земельною ділянкою, передбачене ст.42 ЗК України, оскільки у випадку її реалізації буде скасовано державну реєстрацію та кадастровий номер земельної ділянки (4610137200:08:009:0203), яка є сформованою, має чітко встановлені та узгоджені межі, площу, конфігурацію, цільове призначення, категорію, вид використання, тобто по суті буде ліквідовано земельну ділянку, яку Львівська міська рада зобов`язана передати в користування саме позивачу, і саме у вже сформованому вигляді, згідно з кадастровим планом. Крім того, вказує на те, що саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків прямо передбачених законом. З врахуванням наведеного, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким провадження у справі закрити.

Відзиви на апеляційні скарги позивачем подані не були. Відповідно до ч.4 ст.304 КАС України відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

Представник відповідача (апелянта) Коржевич У. Ф. у судовому засіданні підтримала доводи, викладені в своїй апеляційній скарзі, вважає висновки суду першої інстанції неправильними та необґрунтованими. Просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Представник третьої особи (апелянта) Гелемей Ю. М. у судовому засіданні підтримав доводи, викладені в своїй апеляційній скарзі, вважає висновки суду першої інстанції неправильними та необґрунтованими. Просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

Позивач у судове засідання не прибув, про дату, час та місце апеляційного розгляду повідомлений належним чином, а тому суд вважає можливим проведення розгляду справи без участі позивача за наявними в справі матеріалами, та на основі наявних у ній доказів.

Заслухавши суддю-доповідача та пояснення сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг у їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційні скарги необхідно залишити без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що 11 жовтня 2011 року здійснено державну реєстрацію Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській, 63» (79024, м. Львів, вул. Ковельська, 63, код ЄДРПОУ 37919940).

Ухвалою від 23 жовтня 2014 року №3994 Львівської міської ради «Про погодження ОСББ «На Ковельській, 63» місця розташування земельної ділянки та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Ковельській, 63» надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення вищевказаної земельної ділянки.

Розроблений проект землеустрою на вказану земельну ділянку було погоджено у Відділі Держземагенства у м. Львові Львівській області, що підтверджується Висновком про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки №19-1323-0.3-6551/9-15 АП від 28 травня 2015 року.

Розроблений проект землеустрою на вказану земельну ділянку також було погоджено у Управлінні архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради, що підтверджується висновком про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки №2401-2 вих.404 від 09 квітня 2015 року.

Згідно з Актом №1 від 12 лютого 2015 року встановлення і узгодження меж земельної ділянки на місцевості, землекористувач та сусідні власники (користувачі) суміжних земельних ділянок узгодили та встановили межі земельної ділянки за адресою: м. Львів, вул. Ковельська, 63. Вказаний акт підписано, зокрема і Управлінням земельних ресурсів Львівської міської ради.

Відповідно до Акта від 20 серпня 2015 року встановлення та узгодження меж землекористування на місцевості, землекористувач та ЛКП «За Замком» Личаківської районної адміністрації м. Львова узгодили та встановили на місцевості межі земельної ділянки за адресою: м. Львів, вул. Ковельська,63 та межі земельної ділянки за адресою: м. Львів, вул. Ковельська, 67. Вказаний акт підписано представником ЛКП «За Замком» Личаківської районної адміністрації м. Львова Львівської міської ради.

Зі змісту Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку вбачається, що земельній ділянці на вул. Ковельській, 63 у місті Львові, площею 0,2108 га присвоєно кадастровий номер 4610137200:08:009:0203.

24 червня 2019 року Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській, 63» було подано звернення №2-19258/АП-2403 від 24 червня 2019 року в Управління адміністрування послуг Департаменту адміністративних послуг Львівської міської ради ЦНАП м. Львова для отримання адміністративної послуги: Затвердження документацій із землеустрою та передачу громадянам у власність, спільну сумісну власність та оренду земельних ділянок.

Листом №2403-2767 від 27 червня 2019 року в.о. начальника Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради Е. Колос повідомлено, що для вирішення питання про погодження проекту землеустрою «необхідно відкоригувати проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Ковельській, 63, в частині межі земельної ділянки відповідно до рішення суду. Враховуючи наведене, питання порушене у зверненні не може бути вирішено».

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2019 року у справі №1.380.2019.004171 за адміністративним позовом ОСББ «На Ковельській, 63» до Львівської міської ради, Управління земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради визнано протиправними дії Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради щодо відмови ОСББ «На Ковельській, 63» листом №2403-2767 від 27 червня 2019 року у передачі для затвердження до Львівської міської ради проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку на АДРЕСА_2 , площею 0,2108 га. та зобов`язано Львівську міську раду розглянути заяву ОСББ «На Ковельській,63» про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку: АДРЕСА_2 , площею 0,2108 га у користування для ОСББ «На Ковельській,63».

07 вересня 2020 року Львівською міською радою було прийнято ухвалу №6737 «Про відмову ОСББ «На Ковельській, 63» у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні земельної ділянки на вул. Ковельській, 63», якою відмовлено ОСББ «На Ковельській, 63» (код ЄДРПОУ 37919940) у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,2108 га (кадастровий номер 4610137200:08:009:0203) на АДРЕСА_2 у постійне користування для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 квітня 2022 року у адміністративній справі №380/3340/21 визнано протиправною та скасовано Ухвалу від 07 вересня 2020 року №6737 Львівської міської ради «Про відмову ОСББ «На Ковельській, 63» у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні земельної ділянки на АДРЕСА_2 » та зобов`язано Львівську міську раду затвердити Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській, 63» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку на АДРЕСА_2 , площею 0,2108 га у користування для Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській,63» та надати вказану земельну ділянку (кадастровий номер 4610137200:08:009:0203) у постійне користування.

23 серпня 2023 року Львівською міською радою прийнято ухвалу №3823 «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на АДРЕСА_2 ».

Вказаною ухвалою вирішено:

1. Надати управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозвіл на:

1.1. Поділ земельної ділянки загальною площею 0,2108 га (кадастровий номер 4610137200:08:009: 0203) на АДРЕСА_2 .

1.2. Розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки загальною площею 0,2108 га (кадастровий номер 4610137200:08:009:0203) на АДРЕСА_2 на земельні ділянки:

1.2.1. Площею 0,1854 га.

1.2.2. Площею 0,0254 га.

2. Визначити Львівське комунальне підприємство «Спортресурс» замовником технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.

3. Львівському комунальному підприємству «Спортресурс»:

3.1. Забезпечити державну реєстрацію земельних ділянок, які зазначені у підпунктах 1.2.1, 1.2.2 цієї ухвали, у Державному земельному кадастрі.

3.2. Подати у встановленому порядку міській раді на затвердження технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.

4. Контроль за виконанням ухвали покласти на постійну комісію землекористування та агломерації.

Вважаючи протиправною ухвалу Львівської міської ради №3823 «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на вул. Ковельській, 63» від 23 серпня 2023 року, позивач звернувся у суд з метою її скасування.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що ухвала Львівської міської ради «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на АДРЕСА_2 » від 23 серпня 2023 року №3823 є протиправною та підлягає скасуванню, оскільки такою вирішено поділити сформовану земельну ділянку, яка підлягає передачі позивачу в користування згідно з судовим рішенням у справі №380/3340/21 та порушує його права, свободи та інтереси, адже у випадку її реалізації буде скасовано державну реєстрацію та кадастровий номер земельної ділянки (4610137200:08:009:0203), яка є сформованою, має чітко встановлені та узгоджені межі, площу, конфігурацію, цільове призначення, категорію та вид використання.

Такий висновок суду першої інстанції, на думку колегії суддів, відповідає нормам матеріального права та фактичним обставинам справи і є правильним, законним та обґрунтованим, виходячи з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Згідно з ч.1 ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

За змістом ч.5 ст.16 Закону №280/97-ВР від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Стаття 25 Закону №280/97-ВР передбачає, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до п.1, 34 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: затвердження регламенту ради; вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Згідно з пп.9, 10 п. б ч.1 ст.33 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження, зокрема: організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

За змістом ч.1,5,14 ст.46 Закону №280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць. Не пізніш як на другій сесії затверджується регламент роботи відповідної ради, а також положення про постійні комісії ради.

Відповідно до ч.1-3, 10 ст.59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними у судовому порядку.

Згідно з ч.1,2 ст.2 ЗК України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

За змістом пп.«а», «в» ч.1 ст.12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до ч.1,2 ст.83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Згідно з п.«д» ч.2 ст.92 ЗК України співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку набувають права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності.

За змістом ч.1, 2 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ч.1 ст.123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Згідно з ч.1 ст.186-1 ЗК України (у редакції, чинній на момент винесення ухвали Львівської міської ради від 07 вересня 2020 року №6737 «Про відмову ОСББ «На Ковельській, 63») проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За змістом ч.4 ст.186-1 ЗК України розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.

Частина 5 ст.186-1 ЗК України передбачає, що органи, зазначені в частинах першій-третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.

Відповідно до ч.6 ст.186-1 ЗК України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Як вбачається з матеріалів справи, Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській, 63» за власною заявою було розпочато процедуру отримання у користування земельної ділянки комунальної власності з кадастровим 4610137200:08:009:0203, що знаходиться на АДРЕСА_2 .

Ухвалою Львівської міської ради №3994 від 23 жовтня 2014 року надано дозвіл Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "На Ковельській,63" на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, виготовлення якого замовлено у КП «Картограф».

Зі змісту висновків про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки №19-1323-0.3-6551/9-15 АП від 28 травня 2015 року та висновку про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки №2401-2 вих.404 від 09 квітня 2015 року вбачається, що розроблений проект землеустрою на вказану земельну ділянку було належним погоджено Відділом Держземагенства у м. Львові Львівській області та Управлінням архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради.

Крім того, матеріалами справи стверджується, що актами №1 від 12 лютого 2015 року та від 20 серпня 2015 року узгоджено та встановлено межі земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_2 та межі земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 . Вказані акти були підписані Управлінням земельних ресурсів Львівської міської ради та ЛКП «За Замком» Личаківської районної адміністрації м. Львова Львівської міської ради.

З врахуванням наведених вище обставин, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про правомірність, підставність та законні очікування позивача після розробки проекту землеустрою на отримання у користування земельної ділянки з кадастровим 4610137200:08:009:0203 за адресою АДРЕСА_2 .

Матеріалами справи також стверджується, і цей факт не заперечується сторонами, що постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 квітня 2022 року у адміністративній справі №380/3340/21 визнано протиправною та скасовано ухвалу від 07 вересня 2020 року №6737 Львівської міської ради «Про відмову ОСББ «На Ковельській, 63» у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні земельної ділянки на АДРЕСА_2 » та зобов`язано Львівську міську раду затвердити Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській,63» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку на АДРЕСА_2 , площею 0,2108 га у користування для Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «На Ковельській,63» та надати вказану земельну ділянку (кадастровий номер 4610137200:08:009:0203) у постійне користування.

Вказане судове рішення набрало законної сили.

Відповідно до вимог ст.370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.

Таким чином, з наведених вище обставин вбачається, що судовим рішенням відповідача було зобов`язано вчинити конкретні дії, які полягали у затвердженні проекту землеустрою, а не повторному розгляді спірного питання. Тобто, цією постановою у відповідача не було варіантів діяти в інший спосіб, ніж у визначений цією постановою.

Разом з тим, колегією суддів встановлено, що на виконання постанови суду апеляційної інстанції, Львівською міською радою прийнято ухвалу №3334 від 26 травня 2023 року Про відмову ОСББ На Ковельській, 63 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні у постійне користування земельної ділянки на Ковельській, 63.

При цьому, вважаючи протиправним рішення суб`єкта владних повноважень, прийнятого на виконання судового рішення, представник ОСББ На Ковельській, 63 звернувся у суд із заявою в порядку ст.383 КАС України, в якому просив визнати протиправною та скасувати Ухвалу Львівської міської Про відмову ОСББ На Ковельській, 63 №3334 від 26 травня 2023 року, а також зобов`язати Львівську міську раду вжити заходи щодо усунення причин і умов, які сприяли порушенню закону, шляхом повного виконання рішення суду відповідно до вимог ст.129-1 Конституції України та ст.370 КАС України, повідомивши про результат виконання суд протягом одного місяця.

Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 19 червня 2023 року заяву ОСББ На Ковельській, 63 задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Львівської міської ради щодо неналежного виконання постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 квітня 2022 року у справі №380/3340/21. Скеровано окрему ухвалу Львівській міській раді для вжиття заходів щодо усунення причин і умов, які сприяли неповному виконанню постанови суду апеляційної інстанції. Встановлено Львівській міській раді тридцятиденний строк з дня набрання окремою ухвалою законної сили для надання відповіді суду про вжиття заходів щодо усунення причин і умов, що сприяли неналежному виконанню вказаної постанови суду.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2023 року ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 19 червня 2023 року у справі №380/3340/21 змінено, доповнено її абзацом третім наступного змісту: Визнати протиправною ухвалу Львівської міської ради №3334 від 26 травня 2023 року Про відмову ОСББ На Ковельській, 63 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та наданні у постійне користування земельної ділянки на Ковельській, 63. У решті ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 19 червня 2023 року по справі №380/3340/21 - залишено без змін.

Колегія суддів звертає увагу на те, що вищевказані обставини підтверджують, що у справі №380/3340/21 встановлено судовий контроль за виконанням судового рішення.

Однак, незаважаючи на встановлені вище обставини, Львівською міською радою 23 серпня 2023 року прийнято ухвалу від 23 серпня 2023 №3823 «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на вул. Ковельській, 63» якою, зокрема, вирішено здійснити поділ земельної ділянки загальною площею 0,2108 га (кадастровий номер 4610137200:08:009: 0203) на вул. Ковельській, 63 та визначено Львівське комунальне підприємство «Спортресурс» замовником технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.

Як правильно зазначив суд першої інстанції, такі дії Львівської міської ради позбавили ОСББ «На Ковельській,63» у розумні та адекватні строки, без затримки домогтись вирішення питання, що стосується безпосередньо його законного інтересу, оскільки позивач не може завершити процедуру реалізації права на користування земельною ділянкою, стосовно поділу якої прийнято відповідачем оскаржувану ухвалу.

Крім того, на думку колегії суддів, враховуючи наведені вище встановлені обставини справи, відсутні підстави стверджувати про те, що відповідач діяв у спосіб визначений законом.

Щодо доводів Львівського комунального підприємства "Спортресурс" про те, що вказаний спір не є публічно-правовим, так як з оскаржуваного рішення вбачається приватноправовий характер спору, то колегія суддів не приймає такі до уваги, оскільки спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до його порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень. Разом з тим предметом спірних правовідносин є дотримання відповідачем - суб`єктом владних повноважень норм чинного законодавства при прийнятті спірного рішення від 23 серпня 2023 року №3823 щодо надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на вул. Ковельській, 63 третій особі, а не фактичне набуття права користування земельною ділянкою третьою особою.

Таким чином, аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та встановлені фактичні обставини справи у їх сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що ухвала Львівської міської ради «Про надання управлінню земельних ресурсів департаменту містобудування дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки на вул.Ковельській, 63» від 23 серпня 2023 року №3823 є протиправною та підлягає скасуванню, оскільки такою вирішено поділити сформовану земельну ділянку, яка підлягає передачі позивачу в користування згідно з судовим рішенням у справі №380/3340/21 та порушує його права, свободи та інтереси, адже у випадку її реалізації буде скасовано державну реєстрацію та кадастровий номер земельної ділянки (4610137200:08:009:0203), яка є сформованою, має чітко встановлені та узгоджені межі, площу, конфігурацію, цільове призначення, категорію та вид використання.

Враховуючи наведене вище, колегія суддів вважає, що доводи апеляційних скарг не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи.

Крім того, колегія суддів зазначає, що інші зазначені апелянтами в апеляційних скаргах обставини, крім вищеописаних обставин, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин справи і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.

Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) №303-A, пункт 29).

Також згідно з п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості в межах відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.

З врахуванням вищенаведеного колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про підставність позовних вимог, правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому відповідно до ст.316 КАС України апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.

Оскільки колегія суддів залишає без змін рішення суду першої інстанції, то відповідно до ч.6 ст.139 КАС України понесені сторонами судові витрати новому розподілу не підлягають.

Керуючись ст.139, 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,-

п о с т а н о в и в:

Апеляційні скарги Львівської міської ради та Львівського комунального підприємства "Спортресурс" залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 05 березня 2024 року у справі №380/25172/23 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя О. І. Мікула судді А. Р. Курилець М. А. Пліш Повне судове рішення складено 18 липня 2024 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2024
Оприлюднено22.07.2024
Номер документу120490142
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —380/25172/23

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 10.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 07.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 19.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні