ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, телефон/факс (057)702 10 79, inbox@lg.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
про відкриття провадження у справі
22 липня 2024 року м.Харків Справа № 913/375/23(913/338/24)
Провадження №13/913/338/24
Господарський суд Луганської області у складі судді Яресько Б.В., розглянувши матеріали за позовом
Заступника керівника Лисичанської окружної прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі органів, уповноважених здійснювати відповідні функції у спірних відносинах:
Позивач-1 Луганська обласна державна адміністрація - обласна військова адміністрація, м. Дніпро
Позивач-2 Північно-східний офіс Держаудитслужби, м. Харків
до відповідача-1 Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕНЕРА СХІД», м. Старобільськ Луганської області.
відповідача-2 - Лисичанського гірничого індустріального фахового коледжу, м. Лисичанськ Сєвєродонецького району
про визнання недійсними додаткових угод та стягнення незаконно отриманих бюджетних коштів.
в с т а н о в и в :
15.07.2024 р. заступник керівника Лисичанської окружної прокуратури Луганської області (далі прокурор) звернувся до Господарського суду Луганської області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Луганської обласної державної адміністрації-обласної військової адміністрації (далі позивач-1) та Північно-Східного офісу Державної аудиторської служби України (далі позивач-2) з позовною заявою від 15.07.2024 р. № 50-1583ВИХ-24 (Документ сформований в системі «Електронний суд» 15.07.2024 р.) про визнання недійсними додаткових угод №6 від 08.10.2021 р., №8 від 05.11.2021 р., №9 від 19.11.2021 р., №10 від 15.12.2021 р. та №15 від 24.01.2022 р. до Договору №327-ЛС від 04.02.2021 р. про постачання електричної енергії та стягнення незаконно отриманих бюджетних коштів у сумі 61 430 грн. 90 копійок
Також, просить суд солідарно стягнути з відповідачів сплачений судовий збір за подання позовної заяви до суду у розмірі 14 534 гривні 40 копійок та перерахувати їх на користь Луганської обласної прокуратури.
Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор зазначив таке.
29.01.2021 р. Лисичанський гірничо-індустріальний фаховий коледж розмістив оголошення про намір здійснити переговорну публічну закупівлю з придбання електричної енергія. Закупівля відбувалась у формі переговорної процедури за рахунок коштів місцевого бюджету.
04.02.2021 між відповідачем-1 та відповідачем-2 укладено Договір №327-ЛС про постачання електричної енергії, відповідно до якого постачальник бере на себе зобов`язання поставити споживачу електричну енергію загальним обсягом 257 700 кВт/год., а останній оплатити її відповідно до визначеного тарифу.
Згідно з п. 5.7 Договору, його загальна ціна складає 604 233,31 грн. у т.ч. ПДВ 100 705,55 грн.
Пунктом 5.2 Договору передбачено тариф на електричну енергію, який становить 1,95393 грн. без ПДВ за 1 кВт/год, ПДВ 0,39079, грн., всього з ПДВ - 2,34472 грн.
Додатковою угодою №5 від 08.10.2021 внесені зміни у тариф на електричну енергію з 2,34472 грн. за 1 кВт/год до 2,57896 грн. за 1 кВт/год, у зв`язку із чим відбулось підвищення тарифу на 9,08%, починаючи з 01.08.2021;
Додатковою угодою №6 від 08.10.2021 внесені зміни у тариф на електричну енергію з 2,57896 грн. на 1 кВт/год до 2,836596 грн. за 1 кВт/год, у зв`язку із чим відбулось підвищення тарифу на 9,99%, починаючи з 02.08.2021.
додатковою угодою №8 від 05.11.2021 змінено тариф на електричну енергію з 2,836596 грн. за 1 кВт/год до 3,046776 за 1 кВт/год, у зв`язку із чим відбулось підвищення тарифу на 6,9%, починаючи з 01.09.2021.
додатковою угодою №9 від 19.11.2021 внесені зміни у тариф на електричну енергію з 3,046776 за 1 кВт/год до 3,351144 грн. за 1 кВт/год, у зв`язку із чим відбулось підвищення тарифу на 9,99%, починаючи з 01.10.2021.
додатковою угодою №10 від 15.12.2021 підвищено тариф з до 3,351144 грн. за 1 кВт/год до 3,68592 грн. за 1 кВт/год, у зв`язку із чим відбулось підвищення тарифу на 9,08%, починаючи з 01.11.2021
додатковою угодою №15 від 24.01.2022 внесені зміни до тарифу на електричну енергію з 3,68592 грн. за 1 кВт/год до 3,747972 грн. за 1 кВт/год, у зв`язку із чим відбулось підвищення тарифу на 1,68%, починаючи з 01.01.2022.
Як зазначив прокурор, відбулось суттєве підвищення вартості 1 кВт/год електричної енергії, загалом на 59,85% від первісного тарифу, що призвело до незаконної переплати на користь Відповідача-1 бюджетних коштів у сумі 61 430 грн. 90 копійок, які підлягають поверненню до місцевого бюджету
Відповідно до протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 15.07.2024 р. матеріали справи в межах справи про банкрутство передано на розгляд судді Яресько Б.В., в провадженні якого перебуває справа про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю ЕНЕРА СХІД.
Звернення до суду заступника керівника Лисичанської окружної прокуратури Луганської області в інтересах держави, а правове регулювання участі прокурора у розгляді справ у господарському суді здійснюється ст. 53 ГПК України, згідно з якою прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті.
При цьому прокурор для представництва інтересів держави в господарському суді повинен обґрунтувати, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Також ч. 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 р. № 1697-VII передбачено, що наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.
Підставою позову прокурор зазначає порушення економічних інтересів держави, що виразилась у вчиненні незаконного правочину і, як наслідок, проведення бюджетного фінансування з порушенням законодавчо встановленого порядку. З метою усунення порушень бюджетного законодавства та законодавства у сфері публічних закупівель та повернення незаконно сплачених підприємству бюджетних коштів, що призвело до їх нераціонального використання, такі інтереси держави потребують захисту.
Як органи, уповноважені державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, прокурор зазначив Північно-східний офіс Державної аудиторської служби України, який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю та Луганську обласну державну адміністрацію-обласна військова адміністрація, яка приймає участь у формуванні бюджету та забезпечує його виконання, а також зобов`язана забезпечити раціональне та максимально ефективне використання бюджетних коштів, приймає рішення про використання виділених коштів, контролює належне і своєчасне відшкодування шкоди, заподіяної державі.
Статтею 7 Закону України Про публічні закупівлі визначено органи, які здійснюють державне регулювання, контроль у сфері закупівель та громадський контроль, а саме: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, Рахункова палата, Антимонопольний комітет України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснюють контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 10 Закону України Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні, яка визначає права органу державного фінансового контролю, останньому надається право звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Відповідно до п. 1 Положенням про Північно-східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби від 02.06.2016 р. № 23, Північно-східний офіс Держаудитслужби підпорядковується Держаудитслужбі та є її міжрегіональним територіальним органам.
У складі Офісу утворюються як структурні підрозділи управління в Луганській, Полтавській, Сумській областях.
Основним завданням офісу є реалізація повноважень Держаудитслужби на території Луганської, Полтавської, Сумської, Харківської областей (п. 3 Положення).
Згідно з п. 4 Положення офіс відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль за цільовим, ефективним використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, досягненням економії бюджетних коштів і результативності в діяльності розпорядників бюджетних коштів, дотриманням законодавства про закупівлі.
Офіс вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальності винних осіб, а саме звертається до суду в інтересах держави у разі незабезпечення виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Також офіс має право порушувати перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених з порушенням законодавства, у судовому порядку стягувати у дохід держави кошти, отримані підконтрольними установами за незаконними договорами, без установлених законом підстав та з порушенням законодавства (п.п. 18 п. 6 Положення).
Таким чином, Північно-східний офіс Держаудитслужби також наділений повноваженнями звертатися до суду на захист інтересів держави в спірних правовідносинах.
Лисичанська окружна прокуратура Луганської області надіслала інформацію Північно-східному офісу Держаудитслужби від 23.04.2024 №50-870вих-24 щодо належного реагування Офісом на виявлені порушення.
26.04.2024 р. №202015-17/2108-2024, розгляд листа окружної прокуратури доручено Управлінню Північно-східного офісу Держаудитслужби в Луганській області.
Листом №201231-17/762-2024 від 29.04.2024 Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Луганській області повідомило окружну прокуратуру про те, що заходи державного фінансового контролю за результатами вказаної закупівлі не проводились.
Згідно із ст. 143 Конституції України місцеві органи самоврядування затверджують програми соціально-економічного розвитку і контролюють їх виконання, затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання.
Відповідно до ст. 62 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні держава фінансово підтримує місцеве самоврядування, бере участь у формуванні доходів місцевих бюджетів, здійснює контроль за законним, доцільним, економним, ефективним витрачанням коштів та належним їх обліком. Вона гарантує органам місцевого самоврядування доходну базу, достатню для забезпечення населення послугами на рівні мінімальних соціальних потреб.
Відповідно до ст. 76 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність у разі порушення ними Конституції або законів України.
Таким чином, держава є заінтересованою у дотриманні встановлених нею вимог у відповідних законах, передусім, які пов`язані з використанням бюджетних коштів, у тому числі коштів місцевих бюджетів.
У відповідності до приписів ст. 4 Закону України Про правовий режим воєнного стану на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.
Військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження по управлінню майном, яке перебуває у комунальній власності відповідної територіальної громади (п.12. ч.2 ст.15 Закону України Про правовий режим воєнного стану).
Згідно з п.п.2, 10 ч. 2 ст. 15 Закону України Про правовий режим воєнного стану військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із, серед іншого, забезпечення ефективного використання природних, трудових і фінансових ресурсів; складання та затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього, забезпечення виконання відповідного бюджету; здійснення управління майном, яке перебуває у комунальній власності відповідної територіальної громади; управління закладами освіти, установами освіти, закладами охорони здоров`я, культури, фізичної культури і спорту, надавачами соціальних послуг, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними, підлітковими закладами за місцем проживання; організації їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; організації надання ними послуг, у тому числі соціальних.
Указом Президента України № 665/2022 від 23.09.2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Луганської області» на виконання Закону України «Про правовий режим воєнного стану» утворено Луганську обласну державну адміністрацію - обласну військову адміністрацію.
Таким чином повноваження Луганської обласної державної адміністрації, яка є представницьким органом територіальної громади, у зв`язку із введенням військового стану та утворенням Луганської обласної військової адміністрації, припинені (без припинення юридичної особи).
Лисичанською окружною прокуратурою Луганської області на адресу Луганської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації направлено лист від 23.04.2024 №50-871вих-24 в якому повідомлено про виявлені порушення інтересів держави, запропоновано самостійно вжити заходи, спрямовані на їх усунення, а також повідомити про такі вжиті або заплановані заходи.
Листом Департаменту освіти і науки Луганської обласної державної адміністрації від 13.05.2024 №05/07-1452 повідомлено прокуратуру про те, що вказаний орган заходи, спрямовані на усунення порушень не вживав. Підтверджено належність коштів, за рахунок яких здійснена закупівля до коштів обласного бюджету. Також повідомлено про направлену Відповідчем-2 на адресу Відповідача-1 письмову претензію з вимогою повернути кошти, яка залишена без задоволення.
Прокурор повторно направив на адресу Позивача-1 лист від 18.06.2024 №50-1301вих-24 з проханням повідомити про вжиті заходи реагування, спрямовані на усунення виявлених прокурором порушень інтересів держави.
Листом від 24.06.2024 № 05/07 - 1887 Департамент освіти і науки Луганської обласної державної адміністрації повідомив, що 21.06.2024 направив на адресу ТОВ «Енера Схід» листа з пропозицією повернути незаконно отримані бюджетні кошти у сумі 61 430,90 грн.
Листом від 08.07.2024 №05/07-2036 Департамент освіти і науки Луганської обласної державної адміністрації повідомив, що станом на 08.07.2024 відповідь на вказаний лист від ТОВ «Енера Схід» не надходила.
У зв`язку з тим, що органами Північно-східного офісу Державної аудиторської служби України та Луганську обласну державну адміністрацію - обласну військову адміністрацію до теперішнього часу не вжито заходів до усунення зазначених порушень, що призводить до порушення інтересів держави, наявні підстави для представництва прокурором інтересів держави у цій справі, в особі цих органів.
Згідно з ч. 2 п. 5 ст. 53 ГПК України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.
З урахуванням викладеного, суд підтверджує підстави представництва заступника керівника Лисичанської окружної прокуратури Луганської області інтересів держави в особі органів, уповноважених здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Луганської обласної державної адміністрації - обласної військової адміністрації та Північно-східного офісу Держаудитслужби у цій справі та визнає подані матеріали достатніми для прийняття позовної заяви до розгляду.
Луганська обласна державна адміністрація - обласна військова адміністрація та Північно-східний офіс Державної аудиторської служби України набувають статус позивачів.
За змістом ч. 1 ст. 176 ГПК України за відсутності підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви чи відмови у відкритті провадження суд відкриває провадження у справі протягом п`яти днів з дня надходження позовної заяви або заяви про усунення недоліків, поданої в порядку, передбаченому статтею 174 цього Кодексу.
Позовна заява відповідає вимогам статей 162, 164 та 172 ГПК України, підстав для залишення її без руху, повернення або відмови у відкритті провадження у справі не встановлено.
За таких обставин, суд вважає за необхідне прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі.
Пунктом 4 ч. 2 ст. 176 ГПК України передбачено, що про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначаються, зокрема, за якими правилами позовного провадження (загального чи спрощеного) буде розглядатися справа.
Відповідно до ч. 1 ст. 12 ГПК України господарське судочинства здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку, зокрема, позовного провадження (загального або спрощеного).
Частина 3 ст. 12 ГПК України передбачає, що спрощене позовне провадження призначене для розгляду малозначних справ, справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи. Загальне позовне провадження призначене для розгляду справ, які через складність або інші обставини недоцільно розглядати у спрощеному позовному провадженні.
Відповідно до абз. 4-5 ч. 2 ст. 7 Кодексу України з процедур банкрутства заяви (позовні заяви) учасників провадження у справі про банкрутство (неплатоспроможність) або інших осіб у спорах, стороною в яких є боржник, розглядаються в межах справи про банкрутство (неплатоспроможність) за правилами спрощеного позовного провадження. Позивач має право в позовній заяві заявити мотивоване клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження. Якщо суд за результатами розгляду клопотання позивача дійде висновку про розгляд справи в порядку загального позовного провадження, він зазначає про це в ухвалі про відкриття провадження у справі.
Приймаючи до уваги, що відносно боржника ТОВ Енера Схід порушена справа 913/357/23 про банкрутство, незначну складність характеру спірних правовідносин та обсяг необхідних доказів, а також наявність всіх необхідних заяв по справі, суд дійшов висновку, що дана справа є справою незначної складності в розумінні ч. 5 ст. 12 ГПК України, у зв`язку з чим дана справа підлягає розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
У відповідності до ч. 5 ст. 252 ГПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Отже, враховуючи положення ст. 7 КУзПБ, відсутність клопотання позивача про розгляд справи в порядку загального позовного провадження, характер спірних правовідносин, подані позивачем докази, викладені у позовній заяві обставини справи дають підстави вважати, що справу може бути розглянуто у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
На підставі викладеного, керуючись ст. 7 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. ст. 12, 53, 81, 120, 176, 232, 234-236, ч. 3 ст. 247, 252 Господарського процесуального кодексу України, ст. 23 Закону України Про прокуратуру, господарський суд
у х в а л и в :
1. Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі.
2. Справу розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.
3. Встановити відповідачам строк для подання відзиву з урахуванням вимог ст. 165 ГПК України протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі; після отримання від позивачів відповідей на відзив подати до суду заперечення протягом 5 днів з дня отримання такої відповіді від позивачів з урахуванням вимог ст. 167 ГПК України.
4. Встановити позивачам строк для подання відповідей на відзиви з урахуванням вимог ст. 166 ГПК України протягом 5 днів з моменту отримання відзивів від відповідачів.
5. Рекомендувати учасникам справи для прискорення документообігу в межах цієї справи, подавати заяви по суті справи, заяви з процесуальних питань, клопотання, пояснення через особистий кабінет в підсистемі "Електронний суд".
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання 22.07.2024 р. та не підлягає оскарженню.
СуддяБогдан ЯРЕСЬКО
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2024 |
Оприлюднено | 24.07.2024 |
Номер документу | 120512040 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні