ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 липня 2024 року Справа № 160/15637/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Юркова Е.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛІКСЕН" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
УСТАНОВИВ:
17 червня 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ПОЛІКСЕН" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України з вимогами:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11066224/43923237 від 17 травня 2024 року.
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №1 від 01 травня 2024 року датою її подання - 01 травня 2024 року.
В обґрунтування позову позивач посилається на те, що спірне рішення прийнято відповідачем з порушенням норм чинного законодавства. Посилається на вимоги Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року та Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165. Вказує, що на вимогу податкового органу після зупинення реєстрації податкової накладної платником податків були надані усі належні документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК за наведеною податковою накладною з поясненнями, вичерпний перелік яких встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165. Проте надані пояснення та документи не були взяті контролюючим органом до уваги. Натомість податковий орган, як на підставу для відмови у реєстрації податкової накладної, вказав про надання платником податків копій документів, складених з порушенням законодавства. При цьому, в рішенні про відмову в реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників не було підкреслено які документи складені з порушенням законодавства. Отже, позивач вважає, що таке рішення відповідача суперечать приписам чинного законодавства та підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 19.06.2024 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи.
Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області 04.07.2024 надано письмовий відзив на позовну заяву, в якому просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що Комісією Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області прийнято спірне рішення про відмову у реєстрації податкової накладної з причини: ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Також вказано, що позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є передчасними, та належним способом захисту порушеного права є зобов`язання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної.
Також 04.07.2024 на адресу суду від Державної податкової служби України надійшов відзив на позов, в якому просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіональною, рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є передчасним.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ПОЛІКСЕН" (ІК в ЄДРПОУ 43923237) зареєстровано 02.02.2021 року у встановленому законом порядку та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, є платником податку на додану вартість; основним видом господарської діяльності є: оптова торгівля хімічними продуктами (код згідно з ДКПП 46.75).
Судом встановлено, що 29.02.2024 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "ПОЛІКСЕН", як покупець, та постачальником - Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 , (РНОКПП НОМЕР_1 ) укладено договір поставки № 29-02/2004.
Згідно п. 1.1 цього Договору, в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Постачальник зобов`язується передати Покупцеві у власність, а Покупець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим Договором, прийняти й оплатити вживані ємності місткістю 1000 (одна тисяча) літрів у загальній кількості 560 (п`ятсот шістдесят) штук, за ціною 5040 (п`ять тисяч сорок) гривень за одну штуку, у тому числі податок на додану вартість (ПДВ), на загальну суму 2 822 400 (два мільйони вісімсот двадцять дві тисячі чотириста) гривень, у т.ч. ПДВ (надалі іменується «товар»).
Поставку оплаченого товару покупцю здійснено на умовах FСА, згідно ІНКОТЕРМС 2010 за видатковими накладними: № 17 від 02.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 113400 грн.; № 18 від 06.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 113400 грн.; № 19 від 09.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 113400 грн.; № 20 від 14.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 113400 грн.; № 21 від 17.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 113400 грн.; № 22 від 20.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 113400 грн.; № 23 від 23.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 113400 грн.
Оплата за придбаний товар здійснена платіжною інструкцією № 4048 від 01.05.2024.р. на суму 340 200,00 грн., платіжною інструкцією № 4054 від 19.05.2024.р. на суму 340 200,00 грн. та платіжною інструкцією № 4056 від 19.05.2024.р. на суму 113 400,00 грн.
29 лютого 2024 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "ПОЛІКСЕН", як постачальником, та покупцем - Товариством з обмеженою відповідальністю «СУЧАСНІ ЕКОЛОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ, (ІК в ЄДРПОУ 44452757) укладено договір поставки № 124-014-24 (далі - Договір).
Згідно п. 1.1 цього Договору, в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Постачальник зобов`язується передати Покупцеві у власність, а Покупець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим Договором, прийняти й оплатити вживані ємності місткістю 1000 (одна тисяча) літрів у загальній кількості 560 (п`ятсот шістдесят) штук, за ціною 5040 (п`ять тисяч сорок) гривень за одну штуку, у тому числі податок на додану вартість (ПДВ), на загальну суму 2 822 400 (два мільйони вісімсот двадцять дві тисячі чотириста) гривень, у т.ч. ПДВ (надалі іменується «товар»).
Передання товару Покупцеві здійснюється у місті Дніпро, Україна за письмово погодженою Сторонами адресою (надалі іменується «місце поставки») на умовах РСА, місто Дніпро згідно ІНКОТЕРМС 2010, або іншою погодженою Сторонами адресою (надалі іменується «місце поставки»), (п. 2.1.2 Договору).
Пунктом 2.2.4 Договору визначено, що Товар постачається на умовах повної попередньої оплати. Покупець зобов`язується оплатити вартість товару зазначену у підписаному ним замовленні не пізніше надіслання цього замовлення Постачальнику.
Так, згідно п. 2.2.4 цього Договору, покупцем платіжною інструкцією № 2981 від 01.05.2024 р., була здійснена попередня оплата в сумі 987 840,00 грн., в т.ч. ПДВ 164 640,00 грн., за 196 штук Ємностей 1000 л. (1 м3) б/в (далі - товару),
01.05.2024 ТОВ "ПОЛІКСЕН" була складена податкова накладна № 1 на поставку Ємність 1000л (1 м3) б/в. на загальну суму 987840,00 грн. з урахуванням ПДВ 164640,00 грн.
Оплата була здійснена у повному обсязі, згідно заявки № 41 від 01.05.2024р.
Поставку оплаченого товару покупцю здійснено на умовах FСА, згідно ІНКОТЕРМС 2010 за видатковими накладними: № 66 від 02.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 141120 грн., в т.ч. ПДВ 23 520,00 грн.; № 67 від 06.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 141 грн., в т.ч. ПДВ 23 520,00 грн.; № 68 від 09.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 141120 грн., в т.ч. ПДВ 23 520,00 грн.; № 69 від 14.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 141120 грн., в т.ч. ПДВ 23 520,00 грн.; № 70 від 17.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 141120 грн., в т.ч. ПДВ 23 520,00 грн.; № 71 від 20.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 141120 грн., в т.ч. ПДВ 23 520,00 грн.; № 72 від 23.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 141120 грн., в т.ч. ПДВ 23 520,00 грн.
Перевезення підтверджується товарно-транспортними накладними: № 66 від 02.05.2024р., № 67 від 06.05.2024р., № 68 від 09.05.2024р., № 69 від 14.05.2024р., № 70 від 17.05.2024р., № 71 від 20.05.2024р., № 72 від 23.05.2024р.
Дана податкова накладна №1 від 01.05.2024 була зареєстрована в ЄРПН, що підтверджується відповідною квитанцією Державної податкової служби України.
02.05.2024 року Позивачем отримано від Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (далі - Відповідач-1) квитанцію про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02 травня 2024 року № 9114814160, згідно з якою реєстрацію податкової накладної зупинено.
В квитанції зазначено, що відповідно до п.201.1 б ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі-Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 01.05.2024 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 3923, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток З Порядку). Додатково повідомляємо: показник "О"=4705%, "Рпоточ"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
07.05.2024 Позивачем було надано до ГУ ДПС у Дніпропетровській області пояснення № 101 щодо реальності здійснення господарської операції до податкової накладної реєстрація якої була зупинена де надано інформацію стосовно відносин з виконання договору поставки та пакет документів, що підтверджували придбання та подальшу поставку покупцю товару Позивачем.
09.05.2024 Позивачем отримано Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11024811/43923237 про надання копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, у тому числі інших документів, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних. У розділі «Додаткова інформація» було зазначено про необхідність надання документів з перевізником, регістрів бухгалтерського обліку.
15.05.2024 Позивачем було надано до ГУ ДПС у Дніпропетровській області пояснення № 108 необхідні для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, у яких зазначав, висвітлював особливості здійснення відповідних поставок товару покупцю.
Проте, 17.05.2024 Відповідачем-1 було прийнято рішення № 11066224/43923237 про відмову в реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників №1 від 01.05.2024 з причини: ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з такого.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
Відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно).
За положеннями пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
За приписами пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Пункту першому додатку 3 Порядку № 1165 «Критерії ризиковості здійснення операцій» відповідають такі обставини: обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520).
Пунктами 2-7 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених упункті 5цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827.
Згідно пункту 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Пунктом 10 Порядку № 520 визначено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Суд зазначає, що 29.02.2024 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "ПОЛІКСЕН", як покупець, та постачальником - Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 , (РНОКПП НОМЕР_1 ) укладено договір поставки № 29-02/2004, (Ємностей 1000 л.).
Поставку оплаченого товару покупцю здійснено на умовах FСА, згідно ІНКОТЕРМС 2010 за видатковими накладними: № 17 від 02.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 113400 грн.; № 18 від 06.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 113400 грн.; № 19 від 09.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 113400 грн.; № 20 від 14.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 113400 грн.; № 21 від 17.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 113400 грн.; № 22 від 20.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 113400 грн.; № 23 від 23.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 113400 грн.
Оплата за придбаний товар здійснена платіжною інструкцією № 4048 від 01.05.2024.р. на суму 340 200,00 грн., платіжною інструкцією № 4054 від 19.05.2024.р. на суму 340 200,00 грн. та платіжною інструкцією № 4056 від 19.05.2024.р. на суму 113 400,00 грн.
29 лютого 2024 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "ПОЛІКСЕН", як постачальником, та покупцем - Товариством з обмеженою відповідальністю «СУЧАСНІ ЕКОЛОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ, (ІК в ЄДРПОУ 44452757) укладено договір поставки № 124-014-24 (далі - Договір).
Так, згідно п. 2.2.4 цього Договору, покупцем платіжною інструкцією № 2981 від 01.05.2024 р., була здійснена попередня оплата в сумі 987 840,00 грн., в т.ч. ПДВ 164 640,00 грн., за 196 штук Ємностей 1000 л. (1 м3) б/в (далі - товару),
01.05.2024 ТОВ "ПОЛІКСЕН" була складена податкова накладна № 1 на поставку Ємність 1000л (1 м3) б/в. на загальну суму 987840,00 грн. з урахуванням ПДВ 164640,00 грн.
Оплата була здійснена у повному обсязі, згідно заявки № 41 від 01.05.2024р.
Поставку оплаченого товару покупцю здійснено на умовах FСА, згідно ІНКОТЕРМС 2010 за видатковими накладними: № 66 від 02.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 141120 грн., в т.ч. ПДВ 23 520,00 грн.; № 67 від 06.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 141 грн., в т.ч. ПДВ 23 520,00 грн.; № 68 від 09.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 141120 грн., в т.ч. ПДВ 23 520,00 грн.; № 69 від 14.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 141120 грн., в т.ч. ПДВ 23 520,00 грн.; № 70 від 17.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 141120 грн., в т.ч. ПДВ 23 520,00 грн.; № 71 від 20.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 141120 грн., в т.ч. ПДВ 23 520,00 грн.; № 72 від 23.05.2024р. в кількості 28 шт. на загальну суму 141120 грн., в т.ч. ПДВ 23 520,00 грн.
Перевезення підтверджується товарно-транспортними накладними: № 66 від 02.05.2024р., № 67 від 06.05.2024р., № 68 від 09.05.2024р., № 69 від 14.05.2024р., № 70 від 17.05.2024р., № 71 від 20.05.2024р., № 72 від 23.05.2024р.
Позивачем було надано до ГУ ДПС у Дніпропетровській області пояснення № 101 від 07.05.2024 та № 108 від 15.05.2024 щодо реальності здійснення господарської операції до податкової накладної реєстрація якої була зупинена де надано інформацію стосовно відносин з виконання договору поставки та пакет документів, що підтверджували придбання та подальшу поставку покупцю товару Позивачем.
Отже, зважаючи на обставини наявності у ТОВ "ПОЛІКСЕН" відповідності матеріально-технічної бази для ведення профільного виду діяльності, суд приходить до висновку, що підстави для зупинення реєстрації вказаної податкової накладної є неприйнятними.
Суд зазначає, що з урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акту індивідуальної дії.
Окрім того суд зазначає, що мотиви прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішень про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації мають співвідноситись (кореспондувати) із підставами зупинення реєстрації податкової накладної.
Як вже встановлено судом, у реєстрації наведеної податкової накладної було відмовлено з причини: ненаданням / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Проте аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
При цьому, означене формулювання не надає змоги встановити, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а також вказані твердження суперечать наявним в матеріалах справи документам, які були надані ТОВ "ПОЛІКСЕН" як до суду, так і до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.
Суд вказує, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 04 грудня 2018 року у справі № 821/1173/17.
Отже, позиція відповідача щодо ненадання платником податку копій документів, згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, є необґрунтованою, а в спірному рішенні не наведено належного обґрунтування причин відмови в реєстрації податкової накладної, складеною ТОВ "ПОЛІКСЕН".
Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб`єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням наведеного, відповідачем не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваного рішення з урахуванням вимог, визначених ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 11066224/43923237 від 17 травня 2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 01.05.2024 - є необґрунтованим та підлягає скасуванню.
Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано права вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 1 від 01.05.2024, складений ТОВ "ПОЛІКСЕН", датою подання її на реєстрацію.
Згідно частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За сукупності викладених обставин позов ТОВ "ПОЛІКСЕН" підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 3028 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією № 4085 від 14.06.2024 року.
За результатами розгляду справи суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, а тому підлягає стягненню пропорційно з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України на користь позивача судовий збір у сумі 3028 грн.
Керуючись ст.ст. 9, 72-77, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛІКСЕН" (вул. Сімферопольська, буд. 17, корпус Б-4, оф. 20, м. Дніпро, Дніпропетровська обл., Дніпровський р-н,49005; ІК в ЄДРПОУ 43923237) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул.Сімферопольська, буд.17-а, ІК ВП в ЄДРПОУ 44118658), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська пл., буд.8, ІК в ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним рішення, скасування його та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11066224/43923237 від 17 травня 2024 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 01 травня 2024 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "ПОЛІКСЕН", датою подання її на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул.Сімферопольська, буд.17-а, ІК ВП в ЄДРПОУ 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛІКСЕН" (вул. Сімферопольська, буд. 17, корпус Б-4, оф. 20, м. Дніпро, Дніпропетровська обл., Дніпровський р-н,49005; ІК в ЄДРПОУ 43923237) понесені позивачем судові витрати в сумі 1514,00 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська пл., буд.8, ІК в ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПОЛІКСЕН" (вул. Сімферопольська, буд. 17, корпус Б-4, оф. 20, м. Дніпро, Дніпропетровська обл., Дніпровський р-н,49005; ІК в ЄДРПОУ 43923237) понесені позивачем судові витрати в сумі 1514,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 22 липня 2024 року.
Суддя Е.О. Юрков
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2024 |
Оприлюднено | 24.07.2024 |
Номер документу | 120514958 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні