Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 липня 2024 року Справа№200/2866/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Аканова О.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в письмовому провадженні справу за позовом Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці (місцезнаходження: 85302, Донецька область, м.Покровськ, вул.Прокоф`єва, буд.82, код ЄДРПОУ 43866127) до Державного підприємства «Селидіввугілля» в особі Відокремленого підрозділу «Шахта «Котляревська» Державного підприємства «Селидіввугілля» (місцезнаходження: 85401, Донецька область, м. Селидове, вул.Карла Маркса, буд.41, код ЄДРПОУ 33426253) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов`язання повністю зупинити виконання підземних гірничих робіт у виробках людського хідника південного похилу ІІ ст. пл.l1 та 3 північного конвеєрного штреку південного похилу 2 ступеня пласта l1 (на відрізку від сполучення з людським хідником південного похилу ІІ ст. пл.l1 до місця встановлення насосної установки К-90), крім робіт, пов`язаних із забезпеченням життєдіяльності підприємства, до усунення порушень, зафіксованих в акті перевірки від 01.04.2024 №СХ/ДЦ/1/0018, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з вищевказаним позовом.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у зв`язку із настанням нещасного випадку зі смертельним наслідком, який стався 09.03.2024 з електрослюсарем IV розряду ОСОБА_1 , відповідно до наказу Міжрегіонального управління від 15.03.2024 №4/СХ-ЗК та направлення на проведення перевірки від 18.03.2024 №СХ/15/3141-24 у період з 19.03.2024 по 01.04.2024 посадовими особами Міжрегіонального управління проведено позапланову перевірку суб`єкта господарювання - відповідача щодо додержання вимог законодавства у сферах охорони праці та промислової безпеки службою охорони праці, службою головного енергетика, а також при веденні робіт у виробках людського хідника. За результатами здійснення позапланової перевірки посадовими особами Міжрегіонального управління складено акт перевірки від 01.04.2024 №СХ/ДЦ/1/0018, яким, серед іншого, встановлено 63 порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 2 порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Відповідач позов не визнав. В обґрунтування незгоди з позовними вимогами зауважив, що станом на 17.04.2024 порушення нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, вказані в адміністративному позові, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей усунені.
Вказали, що проведення бойових дій на території Донецької області та прилеглих областей, системних ракетних обстрілів населених пунктів області, у тому числі м.Селидове, м.Новогродівка суттєво та негативно впливають на виробничу діяльність та фінансове становище відповідача. Зазначили, що підприємство знаходиться в тяжкому фінансовому становищі, має заборгованість перед бюджетом, кредиторами та деякими звільненими працівниками.
Просили відмовити в задоволенні позову.
Ухвалою від 13 травня 2024 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі; розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні без повідомлення сторін).
Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року N 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", згідно якого, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України №133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 21 квітня 2022 року N 2212-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.
Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 22 травня 2022 року №2263-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Законом України Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 15 серпня 2022 року №2500-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
ЗакономУкраїни «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 16.11.2022р.№2738-IXстрок дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 06.02.2023 №2915-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 02.05.2023 №3057-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 27.07.2023 №3275-ІХ строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 08.11.2023 № 3429-IX строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 06 лютого 2024 № 3564-IX строк дії воєнного стану в Україніпродовжено з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року строком на 90 діб.
Законом України «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 08 травня 2024 № 3684-IX строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 14 травня 2024 року строком на 90 діб.
Враховуючи викладене в Україні продовжує діяти воєнний стан.
Відповідно до ст. 12-2 Закону України Про правовий режим воєнного стану від 12 травня 2015 року № 389-VIII, в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.
Рішенням Ради суддів України від 24 лютого 2022 року N 9, з урахуванням положень статті 3 Конституції України про те, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю рекомендовано зборам суддів, головам судів, суддям судів України у випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду, працівників апарату суду, суддів оперативно приймати рішення про тимчасове зупинення здійснення судочинства певним судом до усунення обставин, які зумовили припинення розгляду справ.
Згідно п. 4 опублікованих 02.03.2022 року Радою суддів України Рекомендацій щодо роботи судів в умовах воєнного стану, судам України рекомендовано усіх доступних працівників, по можливості, перевести на дистанційну роботу.
Місцезнаходження Донецького окружного адміністративного суду визначено м.Слов`янськ Донецької області.
У зв`язку з активізацією проведення бойових дій на території Донецької області та прилеглих областей, виникнення загрози безпеці, здоров`ю та життю людей, головою Донецького окружного адміністративного суду 26 лютого 2022 року прийнято наказ №14/І-г. Про запровадження особливого режиму роботи Донецького окружного адміністративного суду у вигляді дистанційної роботи. Наказом запроваджено особливий режим роботи з 26 лютого 2022 року до закінчення воєнного стану, і до дня відновлення роботи суду у звичайному режимі.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Позивач - Східне міжрегіональне управління Державної служби України з питань праці (код ЄДРПОУ 43866127), зареєстрований як юридична особа, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений відповідний запис; є суб`єктом владних повноважень, який здійснює у спірних правовідносинах владні управлінські функції та відповідно до КАС України є належним позивачем у цій справі.
Відповідач - Державне підприємство «Селидіввугілля» в особі Відокремленого підрозділу «Шахта «Котляревська» Державного підприємства «Селидіввугілля» код ЄДРПОУ 33426253, є юридичною особою, 85401, Донецька область, м. Селидове, вул.Карла Маркса, буд.41, код ЄДРПОУ 33426253, відповідно до виписки Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є належним відповідачем по справі.
Наказом Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці від 15.03.2024 №4/СХ-ЗК «Про проведення позапланової перевірки Відокремленого підрозділу «Шахта «Котляревська» Державного підприємства «Селидіввугілля» (код ЄДРПОУ ВП 33621594)» відповідно до абзацу дев`ятого частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V, пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану», наказу Мінекономіки від 16.06.2023 №5782 «Про здійснення заходів державного нагляду (контролю) протягом періоду воєнного стану», у зв`язку із настанням нещасного випадку зі смертельним наслідком, який стався 09.03.2024 о 5 год. 55 хв. у виробці людського хідника південного похилу ІІ ст. пл.l1 з електрослюсарем IV розряду ВП «Шахта «Котляревська» ДП «Селидіввугілля» ОСОБА_1 , 1986 р.н. уповноважено Спеціалізований відділ геолого-маркшейдерського нагляду, реструктуризації та шахтного будівництва управління гірничого нагляду та відділу нагляду з питань безпеки праці центрального напрямку управління інспекційної діяльності у Донецькій області провести в період з 19.03.2024 по 01.04.2024 позапланову перевірку суб`єкта господарювання ВП «Шахта «Котляревська» ДП «Селидіввугілля» (код ЄДРПОУ ВП 33621594, місцезнаходження: 85483, Донецька обл., м.Новогродівка, вул. Паркова, буд. 38А, офіс 1) щодо додержання вимог законодавства у сферах охорони праці та промислової безпеки службою охорони праці, службою головного енергетика, а також при веденні робіт у виробках людського хідника південного похилу ІІ ст. пл.l1 та 3 північного конвеєрного штреку південного похилу 2 ступеня пласта l1 (на відрізку від сполучення з людським хідником південного похилу ІІ ст. пл.l1 до місця встановлення насосної установки К-90).
18.03.2024 Східним міжрегіональним управлінням Державної служби України з питань праці відповідно до наказу від 15.03.2024 № 4/СХ-ЗК видано направлення №СХ/15/3141-24 для проведення позапланової перевірки з питань додержання вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, праці, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду (необхідне підкреслити), в частині додержання вимог законодавства у сферах охорони праці та промислової безпеки службою охорони праці, службою головного енергетика, а також при веденні робіт у виробках людського хідника південного похилу ІІ ст. пл.l1 та 3 північного конвеєрного штреку південного похилу 2 ступеня пласта l1 ( на відрізку від сполучення з людським хідником південного похилу ІІ ст. пл. l1 до місця встановлення насосної установки К-90) ВП «Шахта «Котляревська» ДП «Селидіввугілля», на підставі абзацу дев`ятого частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V, пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану», наказу Мінекономіки від 16.06.2023 №5782 «Про здійснення заходів державного нагляду (контролю) протягом періоду воєнного стану», у зв`язку із настанням нещасного випадку зі смертельним наслідком, який стався 09.03.2024 о 5 год. 55 хв. у виробці людського хідника південного похилу ІІ ст. пл.l1 ВП «Шахта «Котляревська» ДП «Селидіввугілля» з електрослюсарем IV розряду ОСОБА_1 , 1986 р.н. ВП «ШАХТА «КОТЛЯРЕВСЬКА» ДП «СЕЛИДІВВУГІЛЛЯ» (найменування юридичної особи (прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця), (код ЄДРПОУ ВП 33621594, місцезнаходження: 85483, Донецька обл., м.Новогродівка, вул.Паркова, буд.38А, офіс 1) додержання вимог законодавства у сферах охорони праці та промислової безпеки службою охорони праці, службою головного енергетика, а також при веденні робіт у виробках людського хідника південного похилу ІІ ст. пл. l1 та 3 північного конвеєрного штреку південного похилу 2 ступеня пласта l1 (на відрізку від сполучення з людським хідником південного похилу ІІ ст. пл. l1 до місця встановлення насосної установки К-90) ВП «Шахта «Котляревська» ДП «Селидіввугілля».
Вказано, що під час перевірки з 19.03.2024 по 01.04.2024 буде перевірено додержання вимог законодавства у сферах охорони праці та промислової безпеки службою охорони праці, службою головного енергетика, а також при веденні робіт у виробках людського хідника південного похилу ІІ ст. пл. l1 та 3 північного конвеєрного штреку південного похилу 2 ступеня пласта l1 (на відрізку від сполучення з людським хідником південного похилу ІІ ст. пл. l1 до місця встановлення насосної установки К-90) ВП «Шахта «Котляревська» ДП «Селидіввугілля».
01.04.2024 Східним міжрегіональним управлінням Державної служби України з питань праці за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сфері охорони праці, промислової безпеки ВП «Шахта «Котляревська» ДП Селидіввугілля» (код ЄДРПОУ 33621594, місцезнаходження: Донецька область, м.Новогродівка, вул.Паркова, буд.38А, офіс 1, складено акт №СХ/ДЦ/1/0018, в частині додержання вимог законодавства у сферах охорони праці та промислової безпеки службою охорони праці, службою головного енергетика, а також при веденні робіт у виробках людського хідника південного похилу ІІ ст. пл.l 1 та 3 північного конвеєрного штреку південного похилу 2 ступеня пласта l 1 (на відрізку від сполучення з людським хідником південного похилу ІІ ст. пл. l 1 до місця встановлення насосної установки К-90), на підставі абзацу дев`ятого частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V, пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану», наказу Мінекономіки від 16.06.2023 №5782 «Про здійснення заходів державного нагляду (контролю) протягом періоду воєнного стану», у зв`язку із настанням нещасного випадку зі смертельним наслідком, який стався 09.03.2024 о 5 год. 55 хв. у виробці людського хідника південного похилу ІІ ст. пл.l 1 з електрослюсарем IV розряду ВП «Шахта «Котляревська» ДП «Селидіввугілля» ОСОБА_1 , 1986 р.н., яким виявлено порушення вимог законодавства, а саме:
- не виконана державна повірка 122 метанометричних приладів, які використовуються згідно «Проекту АГК», чим порушено п.4 розд.8 гл.VI НПАОП 10.0-1.01-10 «Правилабезпеки у вугільних шахтах»;
- виробничі об`єкти підприємства не укомплектовані 35 пожежними рукавами і стволами, чим порушено п.3 розд.1 гл.IХ НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- гірничі виробки шахти не доукомплектовані 2320 метрів протипожежних трубопроводів згідно «Проекту ППЗ», чим порушено п.3 розд.1 гл.IХ НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- працівники, зайняті на підземних роботах, не забезпечені 278 саморятівниками, індивідуально закріпленими під особистий підпис, чим порушено п.10 розд.3 гл.ІV НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- 151 працівник, зайнятий на підземних роботах, не пройшов повторне практичне тренування в саморятівниках у спеціальних «димових камерах» тривалістю, що дорівнює терміну дії саморятівника, згідно з вимогами чинного законодавства, чим порушено п.12 розд.3 гл.ІV НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- скасовано ДАРС 15 окремих позицій ПЛА, чим порушено п.6 розд.3 гл.ІV НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- не проведено ревізію та налагодження 2 одиниць стаціонарного гірничошахтного обладнання, чим порушено п.9 розд.2 гл.ІV НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- не проведено ревізію та налагодження трансформаторної підстанції КТПВ-630/6 № 5, чим порушено п.3 розд.3 гл.VII НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- ПК-94 не упорядкована кабельна продукція, можливе пошкодження рухомим складом, чим порушено п. 1 розд. 1 гл.VIІI «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- відсутній дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, а саме устаткування напругою понад 1000В на всі кабельні лінії КЛ-6кВ з електричним устаткуванням, що знаходяться на ВП «ШАХТА «КОТЛЯРЕВСЬКА» ДП «СЕЛИДІВВУГІЛЛЯ», що зазначені у п.8 групи А переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. N 77, чим порушено стаття 21 Закону України «Про охорону праці» №2694-ХІІ; п.6 «Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107;
- відсутні технічні паспорта на устаткування напругою понад 1000В: високовольтна комірка КРУВ-6 -18шт., високовольтна комірка РВД-6 38шт., високовольтна комірка УРВ-6 4шт., пересувна трансформаторна підстанція ТСВП-250 - 4шт., пересувна трансформаторна підстанція ТСВП-400 - 8шт., пересувна трансформаторна підстанція ТСВП-630 2шт., пересувна трансформаторна підстанція КТПВ-400 1 шт., пересувна трансформаторна підстанція КТПВ-630 4шт., пересувна трансформаторна підстанція ТСШВП-400 1 шт., пересувна трансформаторна підстанція ТСШВП-630 1 шт., пересувна трансформаторна підстанція ТСВП-100 - 1шт., пересувна трансформаторна підстанція TSC-630 - 1шт., пересувна трансформаторна підстанція ТКШВП-240 - 1шт., комірка КСО 16шт., трансформатор ТМП2500 1шт., вентилятор головного провітрювання шурфа №7 ВОД-21 2шт., вентилятор головного провітрювання ВОКД -3,0 2шт., вентилятор головного провітрювання шурфа №9 ВЦ-31,5 2шт., насос ЦНС300х300 5шт., насос ЦНС180х297 1шт., підйомна машина допоміжного стовбура НКМЗ 2х5х2,3 2шт., підйомна машина шурфа №7 НКМЗ 2Цх1,5 1шт., трансформатор Т-2 ТМ1000кВА-1шт., трансформатор Т-1 ТМ750кВА-1шт., чим порушено ст.13 Закону України «Про охорону праці», п.17, Постанова КМУ від 26 травня 2004 р. №687;
- не проведені періодичні (чергові) і позачергові технічні огляди та експертні обстеження устаткування напругою понад 1000В: високовольтна комірка КРУВ-6 -18шт., високовольтна комірка РВД-6 38шт., високовольтна комірка УРВ-6 4шт., пересувна трансформаторна підстанція ТСВП-250 - 4шт., пересувна трансформаторна підстанція ТСВП-400 - 8шт., пересувна трансформаторна підстанція ТСВП-630 2шт., пересувна трансформаторна підстанція КТПВ-400 1 шт., пересувна трансформаторна підстанція КТПВ-630 4шт., пересувна трансформаторна підстанція ТСШВП-400 1 шт., пересувна трансформаторна підстанція ТСШВП-630 1 шт., пересувна трансформаторна підстанція ТСВП-100 - 1шт., пересувна трансформаторна підстанція TSC-630 - 1шт., пересувна трансформаторна підстанція ТКШВП-240 - 1шт., комірка КСО 16шт., трансформатор ТМП2500 1шт., вентилятор головного провітрювання шурфа №7 ВОД-21 2шт., вентилятор головного провітрювання ВОКД -3,0 2шт., вентилятор головного провітрювання шурфа №9 ВЦ-31,5 2шт., насос ЦНС300х300 5шт., насос ЦНС180х297 1шт., підйомна машина допоміжного стовбура НКМЗ 2х5х2,3 2шт., підйомна машина шурфа №7 НКМЗ 2Цх1,5 1шт., трансформатор Т-2 ТМ1000кВА-1шт., трансформатор Т-1 ТМ750кВА 6/0,4кВ -1шт., чим порушено ст.13 Закону України «Про охорону праці», п.1., п.7., п.9., п.21. Постанова КМУ від 26 травня 2004 р. №687. п1.3.1, п.8,6, 8.7 НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- відсутній графік проведення технічного обслуговування РУ та не проводиться очищення їх обладнання від бруду та пилу. Прибирання РУ згідно п. 3.16.ПТЕЕС, чим порушено стаття 13 Закону України № 2694 «Про охорону праці»; р. 2 п.1, п.10 НПАОП 0.00-7.14-17 «Вимоги безпеки та захисту здоров`я під час використання обладнання працівниками»; р.3 п.3.16.ПТЕЕС; п.7.3.23, п.7.3.26 НПАОП 40.1-1.21-98. «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- не наданий список осіб, які мають право проведення оперативних переговорів з енергопостачальною організацією, погоджений з територіальним органом Держпраці, чим порушено стаття 13 Закону України № 2694 «Про охорону праці»; п.2.2.11 р.2, р.8 п.8.7.3 НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- під час перевірки не надано: журнал реєстрації протоколів випробування засобів захисту і інструменту з ізолювальними ручками, переносних світильників, знижувальних трансформаторів; журнал випробувань засобів захисту із діелектричних матеріалів; журнал обліку робіт за нарядами і розпорядженням; протоколи перевірок і випробування електрообладнання, апаратури, пристроїв РЗ і А, електромереж і заземлювальних пристроїв; план навчання електротехнічних працівників безпеці праці; план протиаварійних тренувань; журнал обліку протиаварійних і протипожежних тренувань; оперативний журнал; журнал обліку відмов і аварій в роботі електрообладнання і мереж, чим порушено Стаття 13 Закону України № 2694 «Про охорону праці»; р.8 п.8.7.3 НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- відсутні списки працівників, які мають право на видачу нарядів та розпоряджень на виконання робіт в електроустановках, чим порушено стаття 13 ЗУ №2694-ХІІ Закону України «Про охорону праці»; п. 3.2.9 НПАОП 40.1-1.21-98. «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- в приміщенні електроцеху, майстерні та дільниці АіТС з внутрішньої сторони збірок, щитів РУ відсутні вивішені однолінійні схеми електричних з`єднань, чим порушено стаття 13 ЗУ №2694 Закон України «Про охорону праці»; п. 3.20 р. VІІ ПТЕЕС, Р.2 п. 2.2 п.2.2.2 НПАОП 40.1-1.21- 98. «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів», п. 1 розділ ІІ НПАОП 0.00-7.14-17 «Вимоги безпеки та захисту здоров`я під час використання виробничого обладнання працівниками»;
- не надані паспортні карти або журнали з описом електрообладнання, що експлуатується, і захисні засоби з зазначенням технічних характеристик і зазначеннями інвентарних номерів, чим порушено стаття 13 ЗУ №2694-ХІІ Закону України «Про охорону праці»; п.8.7.3 НПАОП 40.1-1.21-98 «Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- на електрообладнанні в приміщенні електроцеху, майстерні та дільниці АіТС на дверях на внутрішніх стінках камер РУ, лицьових і внутрішніх частинах КРУ зовнішньої та внутрішньої установки, збірках, а також на лицьовому і зворотному боках панелей щитів відсутні написи, що вказують на призначення приєднань та їх диспетчерське найменування, чим порушено стаття 13 Закону України № 2694 «Про охорону праці»; р. 2 п.1 НПАОП 0.00-7.14-17 «Вимоги безпеки та захисту здоров`я під час використання обладнання працівниками» п.3.20 роз. VІІ ПТЕЕС; п.1.3.1, НПАОП 40.1-1.21-98. «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- на дверях трансформаторної підстанції трансформатора Т-2 1000кВА періодично не оновлюється пофарбування попереджувальних знаків встановленого зразка та оперативні найменування, чим порушено Стаття 13 Закону України № 2694 «Про охорону праці»; р. 2 п.1 НПАОП 0.00-7.14-17 «Вимоги безпеки та захисту здоров`я під час використання обладнання працівниками» п.3.20 роз. VІІ ПТЕЕС; п.7.3.19 НПАОП 40.1-1.21-98. «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- дверцята розподільчого щита електрообладнання РУ (в приміщенні електроцеху, майстерні та дільниці АіТС) не зачинено на замок, чим порушено стаття 13 Закону України №2694 «Про охорону праці»; п.2.2.18 НПАОП 40.1-1.21-98. «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- не надано креслення електромереж, установок і споруд, виконавчі креслення кабельних трас, чим порушено стаття 13 ЗУ №2694-ХІІ Закону України «Про охорону праці»; р.8 п.8.7.3 НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- відсутній список електротехнічних працівників, чим порушено стаття 13 Закону України № 2694 «Про охорону праці»; р.8 п.8.7.3 НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- не проводиться огляд усіх електричних машин, апаратів, а також іншого електрообладнання і електропроводки у вибухонебезпечних зонах, які підлягають зовнішньому огляду не менше одного разу на три місяці, особою відповідальною за електрогосподарство підприємства або призначеною ним особою. Результати огляду не фіксуються в оперативному або спеціальному журналі, чим порушено ст.13 Закону України «Про охорону праці», п1.3.1, п.7.3.16 НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- не надані протоколи вимірювань опору заземлювального пристрою, а в мережах до 1000 В з глухозаземленою нейтраллю, крім того, опору петлі фаза-нуль, чим порушено Ст.13 Закону України «Про охорону праці», п.1.3.1, п.7.3.11 НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- не надані протоколи перевірок і випробування електрообладнання, апаратури, пристроїв РЗ і А, електромереж і заземлювальних пристроїв, чим порушено стаття 13 Закону України № 2694 «Про охорону праці»; р. 8, п.8.7.3. НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- не наданий графік огляду кабельних трас та кабельних споруд, чим порушено стаття 13 Закону України «Про охорону праці»; п. 8.7.3 НПАОП 40.1-1.21-98. «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- не надана виконавча документація підземних кабельних трас і заземлювальних пристроїв з прив`язками до будівель і постійних споруд із зазначенням місць встановлення з`єднувальних муфт і перетинів з комунікаціями, чим порушено стаття 13 Закону України «Про охорону праці»; р.8 п.8.7.3 НПАОП 40.1-1.21-98. «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- не проведено опосвідчення стану безпеки електроустановок на ВП «ШАХТА «КОТЛЯРЕВСЬКА» ДП «СЕЛИДІВВУГІЛЛЯ» комісією підприємства, чим порушено стаття 13 Закону України № 2694 «Про охорону праці»; р.8 8.2 та 8.3 НПАОП 40.1-1.21-98. «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- не проведено опосвідчення стану безпеки електроустановок на ВП «ШАХТА «КОТЛЯРЕВСЬКА» ДП «СЕЛИДІВВУГІЛЛЯ», що вичерпали свій ресурс, спеціалізованими організаціями, які мають дозвіл Держнаглядохоронпраці (Держпраці) на виконання таких робіт. чим порушено стаття 13 Закону України №2694 «Про охорону праці»; п. 23, п.30, п.32 Постанова КМУ від 26 травня 2004 р. №687, р.8 п.8.6 НПАОП 40.1-1.21-98. «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- заступник директора з охорони праці Олександр СЕРЕДА не пройшов в установленому порядку у навчальному центрі навчання та перевірку знань з питань охорони праці та Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, чим порушено стаття 18 ЗУ №2694-ХІІ Закону України «Про охорону праці»; р.5 п.5.2 «ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці» (НПАОП 0.00-4.12-05); п. 1.3.2 НПАОП 40.1-1.21-98. «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- начальник ОСОБА_2 , призначений відповідальним за електрогосподарство у разі відсутності головного енергетика, не пройшов своєчасно, повторно з 2022 року в установленому порядку навчання та перевірку знань з ПБЕЕС, чим порушено стаття 18 ЗУ №2694-ХІІ Закону України «Про охорону праці»; п. 2.1.3, п.2.1.4 НПАОП 40.1-1.21-98. «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- допущені до роботи електрослюсарі підземні: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 мають прострочені (з 20.09.2022р.) посвідчення з перевірки знань ПБЕЕС не встановленого зразка, чим порушено стаття 18 ЗУ №2694-ХІІ Закону України «Про охорону праці»; п. 2.1.3, п.2.1.4 НПАОП 40.1-1.21-98. «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- допущені до роботи електрослюсарі підземні: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_9 , ОСОБА_6 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 не мають записів в посвідченні про проходження та термін дії медичного огляду, чим порушено стаття 17 ЗУ №2694-ХІІ Закону України «Про охорону праці»; п. 2.1.3, п.2.1.4 НПАОП 40.1-1.21-98. «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- не надані картки обліку спеціального одягу, спеціального взуття та інших засобів індивідуального захисту (ЗІЗ) у яких повинні міститися відомості про видачу працівникам і повернення ними ЗІЗ, чим порушено статті 13 Закону України «Про охорону праці» № 2694-ХІІ; п.9 розділу III НПАОП 0.00-7.17-18 «Мінімальні вимоги безпеки і охорони здоров`я при використанні працівниками засобів індивідуального захисту на робочому місці»;
- відсутній перелік засобів захисту з визначенням місць зберігання, чим порушено Стаття 13, Закону України «Про охорону праці»; п. 4.2.9 д.2 НПАОП 40.1-1.07-01 «Правила експлуатації електрозахисних засобів»;
- не надано «Журнал обліку та зберігання засобів захисту», чим порушено стаття 13, Закону України «Про охорону праці»; п. 4.4.2 д.1, п. 4.4.8 НПАОП 40.1-1.07-01 «Правила експлуатації електрозахисних засобів» р.8 п.8.7.3 НПАОП 40.1-1.21-98. «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- відсутній порядок нумерації та зберігання ключів від дверей приміщень електроустановок. Ключі повинні бути пронумеровані і перебувати на зберіганні в оперативних або в адміністративно-технічних працівників, чим порушено ст.13 Закону України «Про охорону праці», п.2.2.19 НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- не надано паспорти індивідуальної експлуатації на вибухозахищене електрообладнання, чим порушено ст.13 Закону України «Про охорону праці», п.1.3.1, п.7.3.8 НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- відсутній графік проведення технічного обслуговування РУ та не проводиться очищення їх обладнання від бруду та пилу. Прибирання РУ згідно п. 3.16. ПТЕЕС. чим порушено стаття 13 Закону України № 2694 «Про охорону праці»; р. 2 п.1, п.10 НПАОП 0.00-7.14-17 «Вимоги безпеки та захисту здоров`я під час використання обладнання працівниками»; р.3 п.3.16. ПТЕЕС; п.7.3.23, п.7.3.26 НПАОП 40.1-1.21-98. «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;
- на всьому протязі виробки рейкові колії мають відколювання частини підошви рейки та інші дефекти, чим порушено п.2 гл.1 розд.ІV НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- начальником дільниці «Шахтного транспорту» раз на місяць, гірничим майстром не менш 2 разів на місяць, не перевіряються із записом результатів у спеціальну книгу огляду колії колійні пристрої, канави водовідведення, стрілочні переводи, колійні сигнали та знаки, зазори і проходи відкотної виробки, чим порушено п.8 розд.3 гл.VII НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- керування бар`єрами на приймальних майданчиках здійснюється без допомоги дистанційного керування, чим порушено п.22 розд.1 гл.VІI НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- на лебідки ЛВ-25 (ПК 63) не встановлено огородження привідної муфти, чим порушено п.2 розд.2 гл.ІV НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- на пускачі ПВІ-250 керування лебідкою ЛВ-25 (ПК-63) не закривається вибухозахисна кришка, чим порушено п.12 розд.1 гл.VIІI НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- не в робочому стані блокування відкривання кришки при включеній напрузі пускача ПВІ-250 керування лебідкою ЛВ-25 (ПК-63), чим порушено п.12 розд.1 гл.VIІI, п.10 розд.1 гл.VIІI НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- в камері встановлення лебідки ЛВ-25 (ПК 63) вогнегасники знаходяться в не робочому стані, чим порушено п.3 розд.1 гл.ІХ НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- відсутня механізована доставка людей по виробці людського хідника південного похилу 2 ступені пл. 1 1, чим порушено п.2 розд.1 гл.VIІ НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- на всьому протязі виробка закріплена арковим кріпленням з одною скобою в замкових з`єднаннях, чим порушено п.1 розд.3 гл.V НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- понад 30% покрівлі виробки не затягнуто затяжкою, чим порушено п.1 розд.3 гл.V НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- сполучення людського хідника південного похилу 2 ступені пл. 1 1 з 3 північним конвеєрним штреком південного похилу 2 ступені пл. 1 1 покрівля не затягнута затяжкою, чим порушено п.1 розд.3 гл.VII НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- заземлена на 2 рами металевого рамного кріплення, що не відповідає вимогам чинного законодавства, чим порушено п.5 розд.10 гл.VII НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- відсутні ізольована підстава, діелектричні рукавиці та боти, чим порушено п.12 розд.1 гл.VIІI НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- пристрій АЗУР заземлений на анкерний болт в підошві виробки, чим порушено п.5 розд.10 гл.VII НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- відсутній болт кріплення мережевої камери, чим порушено п.12 розд.1 гл.VIІI НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- не затягнуті болти кришки мережевої камери, чим порушено п.12 розд.1 гл.VIІI НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- в місці встановлення електрообладнання виробка затягнута дерев`яною затяжкою, чим порушено п.1 розд.3 гл.ІХ НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- вогнегасники знаходяться в не робочому стані, чим порушено п. 3 розд. 1 гл. ІХ НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- не в робочому стані блокування відкривання кришки при включеній напрузі пускача ПВІ-250, чим порушив п.12 розд.1 гл.VIІI НПАОП 10.0-1.01-10«Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- не в робочому стані блокування відкривання кришки при включеній напрузі пускача ПВР-125/160, чим порушено п.12 розд.1 гл.VIІI НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- не в робочому стані блокування відкривання кришки при включеній напрузі пускача ПВР-250/315 вмикання насосу ЦНС 60/250, чим порушено п.12 розд.1 гл.VIІI НПАОП 10.0-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- зруйнований захисний кожух вентилятора електродвигуна насоса ЦНС 60/250, чим порушено п. 6 розд. 2 гл. ІV НПАОП 10.0.-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах»;
- кришка мережевої камери насоса ЦНС 60/250 не заводської конструкції, чим порушено п. 3 розд. 2 гл.ІV, п. 12 розд. 1 гл. VIІI НПАОП 10.0.-1.01-10 «Правила безпеки у вугільних шахтах».
Акт отримано посадовими особами ВП «Шахта «Котляревська», про свідчать їх підписи про отримання акту.
Позивачем, 30.05.2024 за вих.№СХ/2/7046-24 направлено лист командиру 10 ВГРЗ, в якому на підставі ст. 39 Закону України «Про охорону праці», з метою формування правової позиції Міжрегіонального управління у процесі подальшого розгляду справи №200/2866/24, просили надати інформацію щодо забезпечення працівників, зайнятих на підземних роботах, саморятівниками, згідно до вимог діючого законодавства, та стану проведення тренувань робітників Відокремленого підрозділу «Шахта «Котляревська» Державного підприємства «Селидіввугілля» у «димній камері» і копії підтверджуючих документів (журналів) у термін до 03.06.2024 року.
Десятим воєнізованим гірничорятувальним загоном листом від 03.06.2024 №03/1-7-649 надано інформацію щодо забезпечення шахти ізолюючими саморятівниками 30,98 відсотків, виконання графіку навчання підземних працівників у «димовій камері», до якого додано журнал реєстрації інструктажів з питань охорони праці. Повторне тренування в «димовій камері» підземних трудящих в шахті».
У зв`язку з тим, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, суб`єкт владних повноважень звернувся до суду з даним адміністративним позовом з метою застосування заходів реагування відносно відповідача.
Вирішуючи питання про наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, суд виходить з наступного.
Згідно зі ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 4 Закону України Про охорону праці визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, зокрема на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Відповідно до ст. 38 Закону України Про охорону праці державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Згідно зі ст. 39 вказаного Закону посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право, зокрема забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу з питань праці України, що затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Пунктом 3 вказаного Положення визначено, що основними завданнями Держпраці є: 1) реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; 2) здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на державному рівні; 3) здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки; 4) організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об`єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об`єктів Єдиної газотранспортної системи.
Згідно з пп. 16 п. 4 Положення Держпраці відповідно до покладених на неї завдань, остання здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці, зокрема в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань:
- забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту;
- монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;
- безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення;
- виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів;
- організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань.
Відповідно до пп. 52 п. 4 Положення Держпраці відповідно до покладених на неї завдань остання зупиняє, припиняє, обмежує експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень та інших виробничих об`єктів, виготовлення та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва, виконання певних робіт, у тому числі пов`язаних із користуванням надрами, застосуванням нових небезпечних речовин, реалізацію продукції шляхом видачі відповідного розпорядчого документа у передбачених законодавством випадках, до усунення порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників.
Відповідно до пп. 12 п. 6 Положення Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право звертатися у передбачених законом випадках до суду.
Згідно з п. 7 вказаного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
В своїй діяльності Держпраці керується, зокрема, Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Одним з основних принципів державного нагляду (контролю) є принцип пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності (ч. 1 ст. 3 вказаного Закону).
Згідно з ч.ч. 6 та 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до ч. 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Сторонами не заперечується право позивача на проведення перевірки відповідача, за результатами якої складено відповідний акт, і те, що виявлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері охорони праці на час звернення до суду з позовом існували та створювали загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Наказ на проведення позапланового заходу не оскаржений.
Разом з цим, на час розгляду справи доказів, які б свідчили про повне усунення виявлених порушень, відповідачем надано не було.
Суд зауважує, що встановити факт усунення відповідачем виявлених під час перевірки порушень можливо виключно шляхом проведення перевірки та оформлення її результатів. Необхідним є усунення всіх виявлених порушень, які фіксуються у відповідному акті за результатами перевірки, а підставами для застосування заходів реагування як крайнього тимчасового заходу впливу на порушника, повинні бути факти неусунення саме тих порушень, які окремо чи у своїй сукупності створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Відповідно до ст. 13 Закону України Про охорону праці роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.
Відповідно до ст. 3 Конституції України, зокрема, людина, її життя і здоров`я, її безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, яке нерозривно пов`язано зі здоров`ям. Обов`язок держави - захищати життя людини.
Статтею 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом.
Відповідно до практики Європейського суду з прав людини ч. 1 ст. 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує держави вживати необхідних заходів щодо захисту життя осіб, які знаходяться під їх юрисдикцією. За певних умов влада повинна вживати превентивні оперативні заходи для захисту людини, чиє життя наражається на небезпеку.
Виходячи з наведених положень законодавства, встановлених обставин та досліджених судом доказів суд дійшов висновку про наявність правових підстав для застосування до відповідача відповідних заходів реагування до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки.
При цьому застосування таких заходів реагування, які є тимчасовими, спрямовано саме на захист життя та здоров`я людей, що, як зазначалося, є прямим обов`язком Держави.
З огляду на викладене вище, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заявлених позивачем вимог.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат відповідно до ст. 139 КАС України, суд зазначає, що відповідно до п. 20 ч. 1 статті 5 Закону України Про судовий збір центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, його територіальні органи звільнені від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях. Тому питання розподілу судових витрат судом не вирішується.
З огляду на викладене, на підставі положень Конституції України, ст.ст. 2, 17, 77, 90, 139, 242-246, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці (місцезнаходження: 85302, Донецька область, м.Покровськ, вул.Прокоф`єва, буд.82, код ЄДРПОУ 43866127) до Державного підприємства «Селидіввугілля» в особі Відокремленого підрозділу «Шахта «Котляревська» Державного підприємства «Селидіввугілля» (місцезнаходження: 85401, Донецька область, м. Селидове, вул.Карла Маркса, буд.41, код ЄДРПОУ 33426253) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов`язання повністю зупинити виконання підземних гірничих робіт у виробках людського хідника південного похилу ІІ ст. пл.l1 та 3 північного конвеєрного штреку південного похилу 2 ступеня пласта l1 (на відрізку від сполучення з людським хідником південного похилу ІІ ст. пл.l1 до місця встановлення насосної установки К-90), крім робіт, пов`язаних із забезпеченням життєдіяльності підприємства, до усунення порушень, зафіксованих в акті перевірки від 01.04.2024 №СХ/ДЦ/1/0018 - задовольнити в повному обсязі.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов`язання Державного підприємства «Селидіввугілля» в особі Відокремленого підрозділу «Шахта «Котляревська» Державного підприємства «Селидіввугілля» (місцезнаходження: 85401, Донецька область, м. Селидове, вул.Карла Маркса, буд.41, код ЄДРПОУ 33426253) повністю зупинити виконання підземних гірничих робіт у виробках людського хідника південного похилу ІІ ст. пл.l1 та 3 північного конвеєрного штреку південного похилу 2 ступеня пласта l1 (на відрізку від сполучення з людським хідником південного похилу ІІ ст. пл.l1 до місця встановлення насосної установки К-90), крім робіт, пов`язаних із забезпеченням життєдіяльності підприємства, до усунення порушень, зафіксованих в акті перевірки від 01.04.2024 №СХ/ДЦ/1/0018.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.О. Аканов
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2024 |
Оприлюднено | 24.07.2024 |
Номер документу | 120515423 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Аканов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні