СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 липня 2024 року Справа № 480/2822/24
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Савицької Н.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м.Суми адміністративну справу №480/2822/24 за позовом ОСОБА_1 до Путивльського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Конотопському районі Сумської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулася до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Путивльського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Конотопському районі Сумської області про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити дії, і просить суд:
- визнати протиправним та скасувати Висновок № 04/31.4-72 від 01.02.2024 "Про внесення змін до актового запису цивільного стану", винесений Путивльським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Конотопському районі Сумської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції;
- зобов`язати Путивльський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Конотопському районі Сумської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про внесення змін до актового запису № 02 від 10.04.2009 про народження дитини - ОСОБА_2 , склавши висновок про внесення змін до актового запису та внести зміни (доповнення) до актового запису № 02 від 10.04.2009 про народження дитини ОСОБА_2 про громадянство матері дитини, а саме: ОСОБА_1 , з «Громадянка України» на «Громадянка Російської Федерації».
Мотивуючи свої вимоги, позивач вказує на те, що відповідач неправомірно відмовляє у внесенні змін до актового запису про громадянство матері дитини, а відмінність запису про громадянство матері в свідоцтві про народження доньки перешкоджає оформленню на неї відповідних документів, зокрема ID-картки та закордонного паспорту. Також, звертає увагу суду на те, що саме з вини посадових осіб відповідача свідоцтво про народження дитини було неналежно оформлено та видано.
Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 15.04.2024 вищевказану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників
Відповідач повідомлявся про розгляд даної справи належним чином, проте заяви про визнання позову чи відзив на позовну заяву в строки, передбачені статтею 261 КАС України, до суду не надав.
Згідно із ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Розгляд справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 КАС України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Як зазначає позивач у позовній заяві, вона звернулася до відповідача - Путивльського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Конотопському районі Сумської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції із заявою про внесення змін до актового запису про народження № 02 від 10.04.2009, складеного виконкомом Зінівської сільської ради Путивльського району Сумської області, а саме просила: змінити громадянство матері дитини, тобто ОСОБА_1 з «Громадянка України» на «Громадянка Російської Федерації».
На підтвердження свого прохання ОСОБА_1 були надані, а також відповідачем були зібрані такі документи: паспорт заявниці громадянки російської федерації НОМЕР_1 , видан Г/К Росії, Харків 30.11.2016, посвідка на постійне проживання № НОМЕР_2 , видана органом 5902; 21.12.2022, свідоцтво про народження дитини позивачки серії НОМЕР_3 , видане Путивльським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Конотопському районі Сумської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції 09.02.2017, повний витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про народження, щодо актового запису про народження дитини заявниці №02 від 10.04.2009, складеного виконкомом Зінівської сільської ради Путивльського району Сумської області, повний витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про шлюб щодо актового запису про шлюб заявниці №56 від 14.09.2016, складеного Путивльським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Конотопському районі Сумської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, лист Управління державної міграційної служби України в Сумській області.
У відповідь на заяву про внесення змін до актового запису про народження № 02 від 10.04.2009 позивач отримала від відповідача Висновок № 04/31.4-72 від 01.02.2024, яким Путивльський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Конотопському районі Сумської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції відмовив ОСОБА_1 у задоволенні її заяви, посилаючись на Правила внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 N96/5, та керуючись листом Управління державної міграційної служби України в Сумській області, ЗУ «Про громадянство» та зазначаючи, що не може на свій розсуд внести зміни до актового запису про народження № 02 від 10.04.2009, складеного виконкомом Зінівської сільської ради Путивльського району Сумської області, а саме: змінити громадянство матері дитини, тобто заявниці з «Громадянка України» на «Громадянка Російської Федерації» (а.с.10).
Позивач вважає що Висновок № 04/31.4-72 від 01.02.2024 про відмову у внесенні змін до актового запису про народження № 02 від 10.04.2009 необґрунтованим та безпідставним. Не погоджуючись із правомірністю мотивів відмови, позивач звернулася до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Статтею 49 Цивільного кодексу України встановлено, що актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов`язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб`єктом цивільних прав та обов`язків. Актами цивільного стану є народження фізичної особи, встановлення її походження, набуття громадянства, вихід з громадянства та його втрата, досягнення відповідного віку, надання повної цивільної дієздатності, обмеження цивільної дієздатності, визнання особи недієздатною, шлюб, розірвання шлюбу, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, зміна імені, інвалідність, смерть тощо. Державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть. Реєстрація актів цивільного стану провадиться відповідно до закону.
Відносини, пов`язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, внесенням до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, засади діяльності органів державної реєстрації актів цивільного стану визначає Закон України від 01.07.2010 №2398-VI "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" (надалі - Закон №2398-VI).
Згідно зі статтею 2 Закону №2398-VI, актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов`язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб`єктом цивільних прав та обов`язків.
Державній реєстрації відповідно до цього Закону підлягають народження фізичної особи та її походження, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.
Частиною першою статті 6 Закону №2398-VI передбачено, що відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.
Органи державної реєстрації актів цивільного стану видають відповідні свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану (ч. 4 ст. 6 Закону №2398-VI).
Згідно з ч. 1 ст. 22 Закону №2398-VI, внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку. Внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою: особи, щодо якої складено актовий запис; одного з батьків, опікуна, піклувальника дитини; опікуна недієздатної особи; спадкоємців померлого; представника органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.
Після внесення змін до актового запису цивільного стану заявнику повторно видається свідоцтво про державну реєстрацію акта цивільного стану (ч. 6 ст. 22 Закону №2398-VI).
Частиною п`ятою статті 9 Закону №2398-VI визначено, що правила проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання затверджуються Міністерством юстиції України.
Порядок внесення змін до актових записів цивільного стану регулюється Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, що затверджені наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 № 96/5 (надалі - Правила).
Пунктом 1.1. Правил визначено, що внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться відділами державної реєстрації актів цивільного стану районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних управлінь юстиції (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством. У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість оскарження його у судовому порядку.
Пунктом 1.5 Правил передбачено, що заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання приймаються відділами державної реєстрації актів цивільного стану в порядку, визначеному цими Правилами, шляхом їх формування та реєстрації за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян при пред`явленні паспорта громадянина України (далі - паспорт), паспортного документа іноземця або документа, що посвідчує особу без громадянства (далі - паспортний документ) заявника. Сформована заява про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання роздруковується посадовою особою та за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у ній, підписується заявником. У разі подання заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання до відділу державної реєстрації актів цивільного стану громадянином України, який постійно проживає за кордоном, пред`являється паспорт громадянина України для виїзду за кордон.
Відповідно до пункту 1.7. Правил, зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису, за винятком випадків, встановлених у пункті 2.28 розділу II цих Правил.
Пунктом 2.1 Правил передбачено, що заява про внесення змін до актового запису цивільного стану за формою, наведеною в додатку 1, подається до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених статтею 53 Сімейного кодексу України, також до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання першого примірника актового запису про шлюб (крім випадків, коли актовий запис про шлюб складено дипломатичним представництвом або консульською установою України).
З аналізу вищенаведених правових норм слідує, що законодавцем визначено право особи на звернення до відділу державної реєстрації актів цивільного стану із заявою про внесення змін до актового запису цивільного стану, складеного органом державної реєстрації актів цивільного стану України.
Згідно з п. 2.11 Правил, факти, зазначені в заяві, а також записи у свідоцтвах про державну реєстрацію актів цивільного стану та в інших поданих заявником документах, якщо вони викликають сумніви щодо їх достовірності, можуть бути перевірені відділом державної реєстрації актів цивільного стану шляхом направлення запитів до відповідних установ, організацій для затребування необхідних документів.
Пунктом 2.12 Правил установлено, що на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку мають бути чітко вказані причини відмови та зазначено про можливість її оскарження в судовому порядку.
Системний аналіз вищенаведених норм дає суду підстави для формулювання висновку про те, що орган державної реєстрації актів цивільного стану зобов`язаний прийняти заяву про внесення змін до актового запису цивільного стану, розглянути її у спосіб та в порядку, визначеному законодавством, і за результатами такого розгляду скласти письмовий висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.
Так, з оскаржуваного Висновку вбачається, що відповідач, відмовляючи у внесенні змін до актового запису № 02 від 10.04.2009 про народження дитини ОСОБА_1 , виходив, зокрема з того, що згідно листа Управління державної міграційної служби України в Сумській області в УДМС відсутні відомості щодо належності чи неналежності ОСОБА_1 до громадянства рф станом на 10.04.2009 (тобто станом на дату реєстрації народження дитини) у зв`язку з тим, що вона була документована посвідкою на постійне проживання в 2011 році, а до заяви про оформлення посвідки ОСОБА_1 подавався паспорт громадянки рф, виданий 15.06.2011.
Проте суд зауважує, що при прийнятті осаржуваного висновку не враховано ту обставину, що заявником при державній реєстрації народження дитини ОСОБА_3 була ОСОБА_4 (мати позивачки), тобто інша особа. Відповідно до Довідки №342 від 17.11.2014 про реєстрацію особи громадянином України ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженка с.Білогалиця Путивльського району Сумської області, набула громадянства України на підставі частини 3 статті 8 Закону України "Про громадянство України", згідно з рішенням Управлінням Державної міграційної служби України в Сумській області від 09.11.2012. Відповідно до законодавства України зазначена особа є громадянином України з 09.11.2012 (а.с.14).
Так, згідно положень частини 3 статті 8 Закону України "Про громадянство України" дитина, яка народилася на території України після 24 серпня 1991 року і не набула за народженням громадянство України та є особою без громадянства або іноземцем, щодо якого подано зобов`язання припинити іноземне громадянство, реєструється громадянином України за клопотанням одного з її законних представників.
Тобто, ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , набула громадянство України у особливому порядку на підставі частини 3 статті 8 вищевказаного Закону лише 09.11.2012, так як не набула його за народженням за громадянством матері - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка згідно свідоцтва про народження серії НОМЕР_4 від 02.07.1984, є уродженкою м. Братськ Іркутської області російської федерації (а.с.11).
Крім того, в матеріалах справи міститься довідка № 6/417 від 26.01.2009 (а.с.18) Відділу у справах громадянства, імміграції і реєстрації фізичних осіб Управління МВС України в Сумській області, згідно якої громадянка ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженка м. Братськ Іркутської області російської федерації, з питання набуття громадянства України до ВГІРФО УМВС України в Сумській області не зверталася.
Також у відповідь на адвокатський запит Управління державної міграційної служби України в Сумській області надало інформацію, що за їх обліками ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , уродженка м. Братськ Іркутської області російської федерації з клопотанням про оформлення набуття громадянство України та паспорта громадянина України не зверталася (а.с.20).
Вказана інформація, на виконання вимог п. 2.11 Правил, має бути перевірена відповідачем, шляхом надіслання запитів до відповідних органів.
Пунктом 2.11 розділу ІІ Правил встановлено, що факти, зазначені в заяві, а також записи у свідоцтвах про державну реєстрацію актів цивільного стану та в інших поданих заявником документах, якщо вони викликають сумніви щодо їх достовірності, можуть бути перевірені відділом державної реєстрації актів цивільного стану шляхом направлення запитів до відповідних установ, організацій для затребування необхідних документів.
Таким чином, суд зазначає, що саме на відповідача покладається обов`язок детального вивчення та перевірки документів наданих позивачем для внесення змін до актового запису цивільного стану окремо та у їх сукупності.
Суд також заважує, що будь-яких конкретних норм Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 № 96/5, на підставі яких відмовлено у внесенні змін до актового запису у спірному Висновку не зазначено.
Відмовляючи у внесенні змін до актового запису про народження дитини щодо громадянства матері відповідач у спірному Висновку не виклав законних та обґрунтованих доводів.
Враховуючи вищезазначене та встановлені у даній справі обставини, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування Висновку №04/31.4-72 від 01.02.2024 "Про внесення змін до актового запису цивільного стану" як такого, що прийнятий передчасно, без належного обгрунтування підстав відмови та без урахування усіх обставин.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду, яка міститься у постановах від 14.11.2018 у справі № 425/2737/17 та вiд 23.01.2019 у справі № 804/45/17, у справах про оскарження відмови внести за заявою особи змiни до актового запису цивільного стану суд за правилами адміністративного судочинства вивчає наявність чи відсутність достатнiх підстав для прийняття відповiдного рiшення, зокрема, перевіряє чи вiдповiднi рiшення прийняті на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також, чи прийняті вони обгрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення. Завдання адміністративного суду у таких справах полягає, насамперед, у перевірці додержання процедури розгляду та прийняття органом реєстрації актів цивільного стану вiдповiдного рішення. Адміністративний суд, розглядаючи такі справи, не вправі вийти за межі їх публічно правових аспектів і встановлювати юридичні факти, що мають значення для внесення змiн до актових записiв цивiльного стану.
З`ясувавши характер спірних правовідносин сторін, характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб, суд дійшов до висновку, що з огляду на визнання протиправним оскаржуваного висновку, належним способом захисту та відновлення прав позивача у даній справі буде зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про внесення змін до актового запису № 02 від 10.04.2009 про народження дитини - ОСОБА_2 , з урахуванням висновків суду.
При цьому, суд зазначає, що відповідачу під час повторного розгляду заяви необхідно надати оцінку усім документам у сукупності та за результатами їх розгляду прийняти рішення у формі висновку.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Стосовно позовної вимоги позивача про зобов`язання відповідача внести зміни до актового запису № 02 від 10.04.2009 про народження дитини, суд зазначає наступне.
Так, чинним законодавством визначено, що внесення змін до актового запису проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану, а тому, останні мають виключну компетенцію в даних питаннях.
Суд не може підміняти органом державної реєстрації актів цивільного стану, уповноважений на виконання вказаних функцій, та на свій розсуд вносити відповідні зміни, у зв`язку з чим, позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають до часткового задоволення.
Відповідно достатті 139 частини 3 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Позивачем при звернені до суду сплачено судовий збір у розмірі 1211,20 грн (а.с. 24). Відповідні судові витрати належить компенсувати позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 2, 77, 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 до Путивльського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Конотопському районі Сумської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати Висновок № 04/31.4-72 від 01.02.2024 "Про внесення змін до актового запису цивільного стану", винесений Путивльським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Конотопському районі Сумської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.
Зобов`язати Путивльський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Конотопському районі Сумської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (вул. Князя Володимира, буд., 50, м. Путивль, Конотопський район, Сумська область, 41500, код ЄДРПОУ 22597620) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_5 ) про внесення змін до актового запису № 02 від 10.04.2009 про народження дитини - ОСОБА_2 , з урахуванням висновків суду.
У задоволені решти позову - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Путивльського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Конотопському районі Сумської області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (вул. Князя Володимира, буд., 50, м. Путивль, Конотопський район, Сумська область, 41500, код ЄДРПОУ 22597620) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_5 ) суму судового збору у розмірі 1211,20 грн.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Н.В. Савицька
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2024 |
Оприлюднено | 24.07.2024 |
Номер документу | 120517388 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо реєстрації актів цивільного стану, крім актів громадянства |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Н.В. Савицька
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні