РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
23 липня 2024 р. Справа № 120/14779/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Віятик Наталії Володимирівни, розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ТОВ «Адамант транс» до Головного управління ДПС у Вінницькій області та Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ТОВ «Адамант транс» до Головного управління ДПС у Вінницькій області та Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, представник позивача вказує на протиправність рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Вінницькій області №9462373/44904110 від 05.09.2023, №9462372/44904110 від 05.09.2023, №9462376/44904110 від 05.09.2023, №9462374/44904110 від 05.09.2023, №9462377/44904110 від 05.09.2023, №9462375/44904110 від 05.09.2023, а тому просить такі рішення скасувати та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати подані податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Ухвалою від 29.09.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням сторін (у письмовому провадженні).
18.10.2023 Головне управління ДПС у Вінницькій області надіслало відзив на позовну заяву, у якому заперечує проти задоволення позовних вимог. Свою позицію обґрунтовує тим, що згідно з п.11 Порядку 2 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства. За результатом розгляду наданих платником документів Комісією ГУ ДПС у Вінницькій області винесено рішення про надання платникові повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної, оскільки згідно баз даних встановлено відсутність задекларованих операцій за липень 2023 р (відсутня декларація з податку на додану вартість) та встановлено зліт ціни на реалізовані ТМЦ, документально не підтверджено переміщення задекларованих обсягів реалізації відсіву.
Представником ГУ ДПС у Вінницькій області разом із відзивом подано клопотання про розгляд справи в порядку загального провадження.
18.10.2023 Державна податкова служба України надіслала відзив на позовну заяву, у якому заперечує проти задоволення позовних вимог.
Ухвалою суду від 24.10.2023 відмовлено у задоволенні клопотання представника ГУ ДПС у Вінницькій області про розгляд справи у порядку загального позовного провадження.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.
ТОВ «Адамант транс» з 25.06.2022 зареєстровано як юридична особа, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань проведено запис №1001741020000019523.
Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань позивач здійснює діяльність за такими напрямками:
??49.41 Вантажний автомобільний транспорт;
45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів;
45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів;
45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів;
46.90 Неспеціалізована оптова торгівля;
52.24 Транспортне оброблення вантажів;
52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту;
68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна;
77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів.
30.12.2023 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Гранпостач Україна», як «Постачальник» та ТОВ «Адамант Транс», як «Покупець», був укладений Договір поставки №72/22-ГЩ від 30.12.2022. Відповідно до умов пунктів договору:
1.1. Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця відсів та/або щебінь гранітний різних фракцій (надалі - Продукція), а Покупець зобов`язується прийняти Продукцію та оплатити її вартість на умовах даного Договору.
1.3. Поставка Продукції здійснюється в денний та/або нічний час на адресу, та в строки, що зазначені Покупцем в письмових замовленнях або усних заявках (телефоном), та погоджені Постачальником протягом 2 (двох) днів з дня отримання такого замовлення.
2.1. Ціна Продукції встановлюється Постачальником та визначається у рахунках- фактурах та/або видаткових накладних.
Згідно пункту 5.1. Договору, оплата Продукції, що поставляється за даним Договором, провадиться Покупцем в безготівковому порядку на умовах 100 % попередньої оплати шляхом перерахування Покупцем грошових коштів на поточний рахунок Постачальника.
5.2. Підставою для перерахування грошових коштів є цей Договір та/або рахунок-фактура Постачальника або відповідна видаткова накладна.
5.3. Датою оплати Продукції Покупцем є дата зарахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника.
12.06.2023 ТОВ «Адамант Транс» заключило із ТОВ «БВ Термінал» договір поставки №12/06/23_2 від 12.06.2023. Згідно пунктів Договору:
1.1. Постачальник зобов`язується передати у власність Покупця відсів та/або щебінь гранітний різних фракцій (надалі - Продукція), а Покупець зобов`язується прийняти Продукцію та оплатити її вартість на умовах даного Договору.
3.1. Умови та строки передачі Продукції за цим Договором встановлюються за домовленістю Сторін під час підтвердження відповідного замовлення (заявки) на Продукцію Покупця.
3.2. Передача Продукції здійснюється на склад Покупця за домовленістю Сторін автомобільним транспортом партіями ( в залежності від вантажопідйомності та фактичної завантаженості автосамоскиду).
3.3. Фактична кількість Продукції в кожній партії визначається за даними вагів Покупця і вказується в відповідній видатковій та/або товарно-транспортній накладній.
3.4. На кожну відвантажену партію Продукції Постачальник оформляє видаткову накладну та/або товарно-транспортну накладну (у разі доставки Продукції Постачальником).
3.5. У випадку доставки Продукції Постачальником власним та/або залученим автотранспортом приймання Покупцем Продукції здійснюється шляхом підписання уповноваженою особою Покупця товарно-транспортних накладних та/або видаткових накладних Постачальника.
У свою чергу, 12.06.2023 ТОВ «Адамант Транс» заключив із ТОВ «БВ Термінал» договір перевезення вантажу №12/06/23_1 від 12.06.2023 року.
11.07.2023 ТОВ «Адамант Транс» здійснив відвантаження ТОВ «БФ Термінал» 1149,6 т. відсіву-02, в результаті чого сторонами було підписано Видаткову накладну №151 від 11.07.2023 на загальну суму 379 368,00 грн., в тому числі ПДВ 63 228,00 грн.
У загальну вартість відсіву включені витрати на перевезення відсіву вантажним автомобільним транспортом покупцю, яке здійснювалось водіями ТОВ «Адамант Транс» з місця: вул. Інтернатська, буд. 11, с. Грушківці, Хмільницький р-н, Вінницька обл. до вул. П. Мирного, буд. 37, с. Батрадь, Берегівський р-н, Закарпатська обл.
Оплату за отриманий товар ТОВ «БФ Термінал» не здійснював.
На виконання вимог пп. «б» п. 187.1. ст. 187, п. 201.10. ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань (перша подія - постачання товару), позивачем було складено податкову накладну №14 від 11.07.2023 на загальну суму 379 368,00 грн, у тому числі ПДВ надіслано засобами електронного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно квитанції від 01.08.2023 податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено. Підставою зупинення реєстрації ПН вказано:
«Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 11.07.2023 №14 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2517, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.0322%, "Р"=366535.41 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
29.08.2023 позивачем подано Повідомлення №2 про надання пояснень та копій документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної №14 від 11.07.2023. До Повідомлення надано пояснення та скановані копії 15 документів.
Рішенням від 05.09.2023 № 9462373/44904110 комісія ГУ ДПС у Вінницькій області, з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, відмовила у реєстрації податкової накладної №14 від 11.07.2023. Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної №14 від 11.07.2023 є - надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства.
У графі «додаткова інформація» зазначено: «Документально не підтверджено переміщення задекларованих обсягів реалізації відсіву».
12.07.2023 ТОВ «Адамант Транс» здійснило поставку ТОВ «БФ Термінал» 1314,58 т. відсіву 0-2, в результаті чого сторонами було підписано Видаткову накладну №152 від 12.07.2023 на загальну суму 433 811,40 грн, в тому числі ПДВ 72301,90 грн.
В загальну вартість відсіву включені витрати на перевезення відсіву вантажним автомобільним транспортом покупцю, яке здійснювалось водіями ТОВ «Адамант Транс» з місця: вул. Інтернатська, буд. 11, с. Грушківці, Хмільницький р-н, Вінницька обл. до вул. П. Мирного, буд. 37, с. Батрадь, Берегівський р-н, Закарпатська обл.
Оплату за отриманий товар ТОВ «БФ Термінал» здійснив 14.07.2023 в сумі 500 000 грн., що підтверджується банківською випискою за липень 2023 року та Актом звірки.
На виконання вимог пп. «б» п. 187.1. ст. 187, п. 201.10. ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань (перша подія - постачання товару), позивачем було складено податкову накладну №15 від 12.07.2023 на загальну суму 433 811,40 грн., у тому числі ПДВ та надіслано засобами електронного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно квитанції від 31.07.2023, податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено. Підставою зупинення реєстрації ПН вказано: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 12.07.2023 №15 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2517, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.0322%, "Р"=310268.7 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
28.08.2023 позивачем подано Повідомлення №2 про надання пояснень та копій документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної №15 від 12.07.2023. До Повідомлення надано пояснення та скановані копії 18 документів.
Рішенням від 05.09.2023 № 9462372/44904110 комісія ГУ ДПС у Вінницькій області, з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, відмовила у реєстрації податкової накладної №15 від 12.07.2023. Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної №15 від 12.07.2023 року є «надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства». У графі «додаткова інформація» зазначено: «Документально не підтверджено переміщення задекларованих обсягів реалізації відсіву.»
14.07.2023 ТОВ «Адамант Транс» здійснив відвантаження ТОВ «БФ Термінал» 959,580 т. відсіву 0-2, в результаті чого сторонами було підписано Видаткову накладну №154 від 14.07.2023 на загальну суму 316 661,40 грн, в тому числі ПДВ 52 776,90 грн.
В загальну вартість відсіву включені витрати на перевезення відсіву вантажним автомобільним транспортом покупцю, яке здійснювалось водіями ТОВ «Адамант Транс» з місця: вул. Інтернатська, буд. 11, с. Грушківці, Хмільницький р-н, Вінницька обл. до вул. П. Мирного, буд. 37, с. Батрадь, Берегівський р-н, Закарпатська обл.
Оплату за отриманий товар ТОВ «БФ Термінал» здійснив 18.07.2023 в сумі 800 000 грн., що підтверджується банківською випискою за липень 2023 року та Актом звірки.
На виконання вимог пп. «б» п. 187.1. ст. 187, п. 201.10. ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань (перша подія - постачання товару), позивачем було складено податкову накладну №17 від 14.07.2023 на загальну суму 316 661,40 грн, у тому числі ПДВ та надіслано засобами електронного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно квитанції від 02.08.2023, податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено. Підставою зупинення реєстрації ПН вказано: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 14.07.2023 №17 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2517, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.0322%, %, "Р"=366535.41 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
28.08.2023 позивачем подано Повідомлення №3 про надання пояснень та копій документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної №17 від 14.07.2023. До Повідомлення надано пояснення та скановані копії 16 документів.
Рішенням від 05.09.2023 № 9462376/44904110 комісія ГУ ДПС у Вінницькій області, з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, відмовила у реєстрації податкової накладної №17 від 14.07.2023. Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної №17 від 14.07.2023 є «надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства». У графі «додаткова інформація» зазначено: «Документально не підтверджено переміщення задекларованих обсягів реалізації відсіву.»
26.07.2023 ТОВ «Адамант Транс» здійснив відвантаження ТОВ «БФ Термінал» 1 625,14 т. відсіву 0-2, в результаті чого сторонами було підписано Видаткову накладну №163 від 26.07.2023 на загальну суму 536 296,20 грн, в тому числі ПДВ 89 382,70 грн.
В загальну вартість відсіву включені витрати на перевезення відсіву вантажним автомобільним транспортом покупцю, яке здійснювалось водіями ТОВ «Адамант Транс» з місця: вул. Інтернатська, буд. 11, с. Грушківці, Хмільницький р-н, Вінницька обл. до вул. П. Мирного, буд. 37, с. Батрадь, Берегівський р-н, Закарпатська обл.
Оплату за отриманий товар ТОВ «БФ Термінал» здійснив 20.07.2023 в сумі 800 000 грн., що підтверджується банківською випискою за липень 2023 року та Актом звірки.
На виконання вимог пп. «б» п. 187.1. ст. 187, п. 201.10. ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань (перша подія - постачання товару), позивачем було складено податкову накладну №29 від 26.07.2023 на загальну суму 536 296,20 грн., у тому числі ПДВ та надіслано засобами електронного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно квитанції від 11.08.2023, податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено. Підставою зупинення реєстрації ПН вказано: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 26.07.2023 №29 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2517, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.0322%, %, "р"=458732.35 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
28.08.2023 позивачем подано Повідомлення №4 про надання пояснень та копій документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної №29 від 26.07.2023. До Повідомлення надано пояснення та скановані копії 17 додатків.
Рішенням від 05.09.2023 №9462374/44904110 комісія ГУ ДПС у Вінницькій області, з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, відмовила у реєстрації податкової накладної № 29 від 26.07.2023.
Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної №29 від 26.07.2023 є «надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства». У графі «додаткова інформація» зазначено: «Документально не підтверджено переміщення задекларованих обсягів реалізації відсіву».
27.07.2023 ТОВ «Адамант Транс» здійснив відвантаження ТОВ «БФ Термінал» 1 345,78 т. відсіву 0-2, в результаті чого сторонами було підписано Видаткову накладну №165 від 27.07.2023 року на загальну суму 444 107,40 грн, в тому числі ПДВ 74 017,90 грн.
В загальну вартість відсіву включені витрати на перевезення відсіву вантажним автомобільним транспортом покупцю, яке здійснювалось водіями ТОВ «Адамант Транс» з місця: вул. Інтернатська, буд. 11, с. Грушківці, Хмільницький р-н, Вінницька обл. до вул. П. Мирного, буд. 37, с. Батрадь, Берегівський р-н, Закарпатська обл.
Зберігання відсіву відсутнє, оскільки придбаний відсів у ТОВ «Гранпостач Украна» в той самий день був доставлений ТОВ «БФ ТЕРМІНАЛ» за адресою, вказаною в ТТН.
Оплату за отриманий товар ТОВ «БФ Термінал» здійснив 25.07.2023 в сумі 500 000 грн., що підтверджується банківською випискою за липень 2023 року та Актом звірки.
На виконання вимог пп. «б» п. 187.1. ст. 187, п. 201.10. ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань (перша подія - постачання товару), позивачем було складено податкову накладну №30 від 27.07.2023 на загальну суму 444 107,40 грн., у тому числі ПДВ та надіслано засобами електронного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно квитанції від 11.08.2023, податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено. Підставою зупинення реєстрації ПН вказано: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 27.07.2023 №30 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2517, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.0322%, %, "Р"=566721.19 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
28.08.2023 позивачем подано Повідомлення №5 про надання пояснень та копій документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної №30 від 27.07.2023. До Повідомлення надано пояснення та скановані копії 16 додатків.
Рішенням від 05.09.2023 № 9462377/44904110 комісія ГУ ДПС у Вінницькій області, з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, відмовила у реєстрації податкової накладної №30 від 27.07.2023.
Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної №30 від 27.07.2023 є «надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства». У графі «додаткова інформація» зазначено: «Документально не підтверджено переміщення задекларованих обсягів реалізації відсіву».
28.07.2023 ТОВ «Адамант Транс» здійснив відвантаження ТОВ «БФ Термінал» 1 351,74 т. відсіву 0-2, в результаті чого сторонами було підписано Видаткову накладну №166 від 28.07.2023 року на загальну суму 446 074,20 грн, в тому числі ПДВ 74 345,70 грн.
В загальну вартість відсіву включені витрати на перевезення відсіву вантажним автомобільним транспортом покупцю, яке здійснювалось водіями ТОВ «Адамант Транс» з місця: вул. Інтернатська, буд. 11, с. Грушківці, Хмільницький р-н, Вінницька обл. до вул. П. Мирного, буд. 37, с. Батрадь, Берегівський р-н, Закарпатська обл.
Зберігання відсіву відсутнє, оскільки придбаний відсів у ТОВ «Гранпостач Украна» в той самий день був доставлений ТОВ «БФ ТЕРМІНАЛ» за адресою, вказаною в ТТН.
Оплату за отриманий товар ТОВ «БФ Термінал» здійснив 27.07.2023 в сумі 600 000 грн., що підтверджується банківською випискою за липень 2023 року та Актом звірки.
На виконання вимог пп. «б» п. 187.1. ст. 187, п. 201.10. ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань (перша подія - постачання товару), позивачем було складено податкову накладну №34 від 28.07.2023 на загальну суму 446 074,20 грн, у тому числі ПДВ та надіслано засобами електронного зв`язку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно квитанції від 11.08.2023, податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено. Підставою зупинення реєстрації ПН вказано: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 28.07.2023 №34 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2517, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=8.0322%, %, "р"=504305.48 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
28.08.2023 позивачем подано Повідомлення №6 про надання пояснень та копій документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної №34 від 28.07.2023. До Повідомлення надано пояснення та скановані копії 16 додатків.
Рішенням від 05.09.2023 № 9462375/44904110 комісія ГУ ДПС у Вінницькій області, з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, відмовила у реєстрації податкової накладної №34 від 28.07.2023.
Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної №34 від 28.07.2023 є «надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства». У графі «додаткова інформація» зазначено: «Документально не підтверджено переміщення задекларованих обсягів реалізації відсіву.»
Рішення ГУ ДПС у Вінницькій області про відмову в реєстрації податкових накладних №14, №15, №17, №29, №30, №34 позивач вважає протиправними, а тому звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку рішенням, що оскаржуються, суд зважає на таке.
Відповідно до частини "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 201.7 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року № 1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок № 1165).
Згідно з приписами пункту 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку № 1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку № 1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Так, судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних №14, №15, №17, №29, №30, №34 слугувало те, що податкові накладні відповідають вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Водночас на момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.
Пункт 1 додатку 3 до Порядку № 1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне: обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Відтак, аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Однак відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку № 1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.
Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.
Відтак, квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних, не відповідають вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку № 1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкових накладних, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Крім того, у квитанціях не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкової накладної стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.
Таким чином, незазначення у квитанції, якою зупинено реєстрацію податкової накладної, переліку документів, які слід надати для підтвердження інформації, що вказана у поданій податковій накладній, свідчить про неможливість прийняття в подальшому рішення про відмову в реєстрації податкової накладної з підстав ненадання платником податків певних документів.
Водночас механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 у разі у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
Разом із тим пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як слідує зі змісту оскаржуваних рішень, підставою для прийняття комісією регіонального рівня рішень про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку слугувало надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства, та не підтверджено документально переміщення задекларованих обсягів реалізації відсіву.
Разом із тим, надаючи оцінку оскаржуваним рішенням, суд зазначає, що контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, яке не містить конкретної інформації щодо причин та підстав його прийняття, зокрема не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не вказано, які саме документи складені з порушенням законодавства та з порушенням яких норм.
При цьому, під час зупинення реєстрації податкових накладних, ДПС України не враховано інформацію Єдиного реєстру податкових накладних, яка підтверджує, що реалізації позивачем відсіву в адресу ТОВ «БФ Термінал» передувало придбання відсіву у ТОВ "Гранпостач Україна".
На підтвердження даного факту до повідомлень надіслані: договір поставки №72/22-ГЩ від 30.12.2022 укладений з ТОВ «Гранпостач Україна» та первинні бухгалтерські документи, якими оформлялось придбання відсіву.
Крім того, операції з придбання позивачем відсіву знайшли своє відображення у ЄРПН, тому звичайне співставлення даних ПН на придбаний відсів з ПН на реалізований відсів свідчить про безпідставність зупинення податкових накладних за критерієм «пересорт».
За визначеними у відзиві господарськими операціями протягом періоду з 11.07.2023 по 28.07.2023 позивачем придбано у ТОВ «Гранпостач Україна» відсіву у загальній кількості 7 746,42 тон, а саме:
- Видаткова накладна №2330 від 11.07.2023 - 1149,6 тон;
- Видаткова накладна №2331 від 12.07.2023 - 1314,58 тон;
- Видаткова накладна №2396 від 14.07.2023 - 959,58 тон; ??
- Видаткова накладна №2683 від 27.07.2023 - 1345,78 тон;
- ??Видаткова накладна №2839 від 28.07.2023 - 1351,74 тон.
Суд зазначає, що надані ГУ ДПС у Вінницькій області видаткові накладні та товарно-транспортні накладні свідчать про те, що позивач здійснював постачання відсіву у кількості його придбання. Значний обсяг придбаного відсіву та характер поставок робить недоцільним його перевезення на склад позивача для зберігання, тому у даному випадку не може бути застосоване «правило 1,5», оскільки відсутній «умовний склад».
Товарно-транспортні накладні, у свою чергу, свідчать, що адресою навантаження відсіву була: Україна, 22430, Вінницька область, Хмільницький район, село Грушківці, вулиця Інтернатська, будинок 11, тобто місцезнаходження ТОВ «Гранпостач Україна».
При цьому за місцезнаходженням ТОВ «Гранпостач Україна» оформлювався перехід права власності на відсів та навантаження на транспортні засоби ТОВ «Адамант Транс», яке у подальшому здійснювало перевезення (переміщення) відсіву до «БФ Термінал». Кожен рейс оформлювався складенням товарно-транспортної накладної, які містяться у матеріалах справи.
Аналіз таких документів вказує на те, що надіслані позивачем пояснення з копіями первинних та інших документів відображають зміст господарських операцій та є достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних №14, №15, №17, №29, №30, №34 у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Окремо суд зауважує, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного критерію оцінки ступеня ризиків, а також зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної ми повідомленні чіткого переліку документів, що зроблено не було.
У свою чергу, позивачем надано необхідні документи для реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відтак, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, а також враховуючи те, що такі документи надавалися контролюючому органу, суд доходить висновку, що у Головного управління ДПС у Вінницькій області не було достатніх правових підстав для відмови у реєстрації податкових накладних.
За наведених обставин суд дійшов висновку, що прийняті комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Вінницькій області рішення №9462373/44904110 від 05.09.2023, №9462372/44904110 від 05.09.2023, №9462376/44904110 від 05.09.2023, №9462374/44904110 від 05.09.2023, №9462377/44904110 від 05.09.2023, №9462375/44904110 від 05.09.2023, якими позивачеві відмовлено в реєстрації податкових накладних, є протиправними та підлягають скасуванню.
З приводу позовної вимоги щодо зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати подані податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, то варто врахувати наступне.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних є іншим.
Згідно з приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.
Проте обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних №14 від 11.07.2023, №15 від 12.07.2023, №17 від 14.07.2023, №29 від 26.07.2023, №30 від 27.07.2023, №34 від 28.07.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Відповідно до частини 3 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій щодо остаточного вирішення спору між сторонами суд дійшов висновку зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №14 від 11.07.2023, №15 від 12.07.2023, №17 від 14.07.2023, №29 від 26.07.2023, №30 від 27.07.2023, №34 від 28.07.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Посилання представника Державної податкової служби України у відзиві на те, що зобов`язання вчинити конкретну дію в даному випадку буде втручанням у дискреційні повноваження Державної податкової служби України слід оцінити критично з огляду на таке.
Згідно з Рекомендаціями Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
При цьому на законодавчому рівні поняття "дискреційні повноваження" суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
У разі наявності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручанням у дискреційні повноваження.
Водночас повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень.
Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Таким чином, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
В свою чергу, оскаржувані рішення №9462373/44904110 від 05.09.2023, №9462372/44904110 від 05.09.2023, №9462376/44904110 від 05.09.2023, №9462374/44904110 від 05.09.2023, №9462377/44904110 від 05.09.2023, №9462375/44904110 від 05.09.2023 прийнято всупереч вимогам Порядку № 520, що свідчить про відсутність наміру у суб`єкта владних повноважень прийняти обґрунтоване та законне рішення.
За таких обставин, на переконання суду, належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача буде зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №14 від 11.07.2023, №15 від 12.07.2023, №17 від 14.07.2023, №29 від 26.07.2023, №30 від 27.07.2023, №34 від 28.07.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Окрім наведеного, частиною 2 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні здійснюється на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Так, Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Рисовський проти України" (№ 29979/04) визнав низку порушень пункту 1 статті 6 Конвенції, статті 1 Першого протоколу до Конвенції та статті 13 Конвенції у справі, пов`язаній із земельними правовідносинами; в ній також викладено окремі стандарти діяльності суб`єктів владних повноважень, зокрема, розкрито елементи змісту принципу "доброго врядування".
Цей принцип, зокрема, передбачає, що у разі якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і послідовний спосіб.
Відповідно до статей 9, 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно зі статтею 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
При цьому в силу положень частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відтак, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єктів владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій, та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що за наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, що понесені позивачем, суд зважає на те, що позивачем при зверненні до суду з позовом сплачено судовий збір в розмірі 16104,00 гривень.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, на користь позивача слід пропорційно стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви до суду судовий збір в сумі по 8052,00 гривень за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області та Державної податкової служби України.
Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 243, 245, 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Вінницькій області про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних №9462373/44904110 від 05.09.2023, №9462372/44904110 від 05.09.2023, №9462376/44904110 від 05.09.2023, №9462374/44904110 від 05.09.2023, №9462377/44904110 від 05.09.2023, №9462375/44904110 від 05.09.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні №14 від 11.07.2023, №15 від 12.07.2023, №17 від 14.07.2023, №29 від 26.07.2023, №30 від 27.07.2023, №34 від 28.07.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою їх подання на реєстрацію.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області на користь ТОВ «Адамант Транс» витрати, пов`язані з оплатою судового збору, в розмірі 8052,00 гривні (вісім тисяч п`ятдесят дві гривні).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь ТОВ «Адамант Транс» витрати, пов`язані з оплатою судового збору, в розмірі 8052,00 гривні (вісім тисяч п`ятдесят дві гривні).
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Адамант Транс" (місцезнаходження: 21034, м. Вінниця, вул. Волошкова, буд. 6, кв. 38; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 44904110)
Відповідачі:
Державна податкова служба України (місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 43005393)
Головне управління ДПС у Вінницькій області: (місцезнаходження: 21028, м. Вінниця, Хмельницьке шосе, буд. 7; ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 44069150)
СуддяВіятик Наталія Володимирівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2024 |
Оприлюднено | 25.07.2024 |
Номер документу | 120543793 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Віятик Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Віятик Наталія Володимирівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Віятик Наталія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні