КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про повернення позовної заяви
22 липня 2024 року м. Київ Справа № 320/32783/24
Суддя Київського окружного адміністративного суду Войтович І.І., розглянувши позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "ОПІКА КАПІТАЛ" в інтересах Публічного акціонерного товариства "ЗАКРИТИЙ НЕДИВЕРСИФІКОВАНИЙ ВЕНЧУРНИЙ КОРПОРАТИВНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ФОНД "ФРОНТЛАЙН" як основного акціонера Приватного акціонерного товариства "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "САЛАМАНДРА" до Національного банку України про визнання протиправними та скасування рішень,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "ОПІКА КАПІТАЛ" в інтересах Публічного акціонерного товариства "ЗАКРИТИЙ НЕДИВЕРСИФІКОВАНИЙ ВЕНЧУРНИЙ КОРПОРАТИВНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ФОНД "ФРОНТЛАЙН" як основного акціонера Приватного акціонерного товариства "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "САЛАМАНДРА" з позовом до Національного банку України , у якому просить суд:
1. Визнати рішення Національного банку України № 166 від 14 травня 2024 року "Про застосування до Приватного акціонерного товариства "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "САЛАМАНДРА" (код ЄДРПОУ 21870998) заходу впливу у вигляді анулювання ліцензії на провадження діяльності з надання фінансових послуг" протиправним та скасувати.
2. Визнати рішення Національного банку України № 167 від 14 травня 2024 року "Про призначення тимчасової адміністрації Приватного акціонерного товариства "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "САЛАМАНДРА" (код ЄДРПОУ 21870998) та відсторонення органів управління Приватного акціонерного товариства "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "САЛАМАНДРА" (код ЄДРПОУ 21870998) від управління.".
Позивач вказує на те, що відповідно до спірних рішень Національного банку України від 14.05.2024 №166, №167 Приватне акціонерне товариство "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "САЛАМАНДРА" не має можливості скористатися правом на захист тому що не має власних органів управління які не управлялись саме відповідачем.
Покликається на практику Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ), відповідно до якої акціонер (учасник) юридичної особи, навіть мажоритарний, не може розглядатись як належний заявник, якщо йдеться про порушення прав юридичної особи (про це йдеться, зокрема, в рішенні від 20 травня 1998 року у справі «Кредитний та індустріальний банк проти Чеської Республіки» (CreditandlndustrialBank v. theCzechRepublic), заява №29010/95, пункти 46-52; рішення від 18 жовтня 2005 року у справі «Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України» (Terem LTD, ChechetkinandOlius v. Ukraine), заява №70297/01, пункти 28 - 30; рішення від 21 грудня 2017 року у справі «Фельдман та банк «Слов`янський» проти України», заява №42758/05, пункт 30). При цьому, навіть у разі, якщо юридичну особу було ліквідовано, ЄСПЛ розглядає справи за заявою саме такої юридичної особи, допускаючи її представництво в особі акціонера (учасника), якщо юридична особа не може брати участі у справі в особі своїх органів (рішення від 21 грудня 2017 року у справі «Фельдман та банк «Слов`янський» проти України», заява №42758/05), подібні правові висновки сформульовані у постановах Великої Палати Верховного Суду від 07 квітня 2020 року у справі №904/3657/18 (провадження №12-159гс19), від 07 липня 2020 року у справі №910/10647/18 (провадження №12-175гс19), постанови Верховного Суду від 29.01.2024 у справі № 826/17478/18 та зазначає, що позивач звертаючись до суду захищає свою власність через ТОВ "Компанія з управління активами "ОПІКА КАПІТАЛ" в інтересах Публічного акціонерного товариства "ЗАКРИТИЙ НЕДИВЕРСИФІКОВАНИЙ ВЕНЧУРНИЙ КОРПОРАТИВНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ФОНД "ФРОНТЛАЙН" як основного акціонера зазначеної страхової компанії.
Відповідно до частини 1 статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, зокрема, чи: подана позовна заява особою, яка має адміністративну процесуальну дієздатність; має представник належні повноваження (якщо позовну заяву подано представником); позов подано у строк, установлений законом (якщо позов подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до суду, то чи достатньо підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними); немає інших підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі, встановлених цим Кодексом.
Суд зазначає, що за частиною другою статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно зі ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом:
1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень;
2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;
3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;
4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії;
5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень;
6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорювання. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорювання та спричиненим цими діяннями наслідкам (постанови Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі №338/180/17 (п.57), від 11.09.2018 у справі №905/1926/16 (п.40), від 30.01.2019 у справі №569/17272/15-щ від 01.10.2019 у справі №910/3907/18 та від 09.02.2021 у справі №381/622/17 (п.14).
23 травня 2020 року набрав чинності Закон № 590-ІХ, пунктом 5 розділу І якого внесено зміни у статтю 266 КАС України та доповнено її статтею 266-1 КАС України.
Зокрема, ст.266-1 КАС України передбачено особливості провадження у справах щодо оскарження індивідуальних актів Національного банку України, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Міністерства фінансів України, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку та рішень Кабінету Міністрів України стосовно виведення банків з ринку.
Відповідно до ч. 1 наведеної норми Закону правила цієї статті поширюються на розгляд адміністративних справ щодо:
1) законності індивідуальних актів Національного банку України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних, про відкликання у банку банківської ліцензії та ліквідацію банку, про затвердження пропозиції Національного банку України про участь держави у виведенні неплатоспроможного банку з ринку;
2) законності індивідуальних актів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про запровадження тимчасової адміністрації у банку, про початок процедури ліквідації банку, про затвердження плану врегулювання та будь-яких інших індивідуальних актів, прийнятих на його виконання, а також індивідуальних актів щодо призначення уповноважених осіб Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, делегування їм повноважень;
3) законності рішень Кабінету Міністрів України про участь держави у виведенні неплатоспроможного банку з ринку;
4) законності індивідуальних актів Міністерства фінансів України, прийнятих на виконання рішень Кабінету Міністрів України про участь держави у виведенні неплатоспроможного банку з ринку;
5) законності індивідуальних актів Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, прийнятих у процесі виведення неплатоспроможного банку з ринку.
Згідно ч.7 ст.266-1 КАС України суд за результатами розгляду адміністративних справ, визначених частиною першою цієї статті, може прийняти рішення про:
1) визнання протиправним (незаконним) та скасування індивідуального акта/рішення, визначеного частиною першої цієї статті, або окремих його положень;
2) стягнення з відповідача (відповідачів) коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправним (незаконним) індивідуальним актом/рішенням, якщо така вимога заявлена позивачем одночасно з вимогою про визнання протиправним (незаконним) та скасування індивідуального акта/рішення;
3) відмову в задоволенні позовних вимог (повністю або частково).
Водночас у частині 9 ст. 266-1 КАС України вказано, що визнання протиправним (незаконним) та скасування індивідуального акта/рішення, визначеного частиною першою цієї статті, або окремих його положень:
1) не відновлює того становища банку, яке існувало до прийняття такого акта/рішення, включаючи правовий статус цього банку, та не відновлює становища прав осіб, які були учасниками банку на момент прийняття такого акта/рішення;
2) не може бути підставою для визнання недійсними, нечинними, протиправними та скасування будь-яких рішень, правочинів або інших дій/визнання протиправною бездіяльності, прийнятих, вчинених або допущених у процедурі виведення неплатоспроможного банку з ринку/ліквідації банку;
3) не породжує будь-яких прав осіб, які були учасниками банку на момент прийняття такого індивідуального акта/рішення, крім права на відшкодування заподіяної шкоди.
При цьому також зазначено, що суд не може прийняти будь-яке інше рішення, що може мати наслідком зупинення/припинення розпочатої процедури виведення неплатоспроможного банку з ринку та/або ліквідації банку (ч.10 ст.266-1 КАС України).
З предметом спору в даній справі слідує, що Рішення Національного банку України № 166 від 14 травня 2024 року прийнято за наслідками розгляду пояснювальної записки Департаменту інспектування від 10.05.2024 №В/28-0012/57017/ТПФ складену за результатами проведеної банком планової інспекційної перевірки ПРАТ "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "САЛАМАНДРА".
Відповідно Рішенням Національного банку України № 166 від 14 травня 2024 року "Про застосування до Приватного акціонерного товариства "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "САЛАМАНДРА" (код ЄДРПОУ 21870998) заходу впливу у вигляді анулювання ліцензії на провадження діяльності з надання фінансових послуг" обґрунтоване тим, що встановлено перевіркою неодноразове недоформування страхових резервів більше ніж на 10% від їх достатнього розміру через недостатність контролю відповідальних осіб ПРАТ СК САЛАМАНДРА; недотримання НПДК та НРО, що спричинене неможливістю накопичення прийнятних активів з метою виконання обов`язкових нормативів, нестача (дефіцит) необхідного обсягу прийнятних активів для поглинання збитків, що виникають, у майбутньому. Зазначене вже призвело до дефіциту прийнятних активів для покриття ПРАТ СК САЛАМАНДРА своїх зобов`язань перед страхувальниками, оскільки станом на 01 липня 2023 року в розрахунок РНП не включено 17,1 тис. діючих договорів страхування, станом на 01 вересня 2023 року - 25,9 тис. діючих договорів страхування, станом на 01 жовтня 2023 року - 21,9 тис. діючих договорів страхування. Отже, подальше провадження діяльності з надання фінансових послуг у сфері страхування загрожує інтересам кредиторів та споживачів ПРАТ СК САЛАМАНДРА, що підтверджується триваючим порушенням обов`язкових нормативів, наявним дефіцитом прийнятних активів. Ці факти свідчать про високі ризики невиконання ГІРАТ СК САЛАМАНДРА зобов`язань за укладеними договорами страхування та накопичення суми зобов`язань у значних обсягах.
Також в Рішенні зазначено, що ПРАТ СК САЛАМАНДРА систематично недоформовувало страхові резерви і не дотримувалось обов`язкових нормативів. Причини, що зумовили виникнення порушень, виявлених під час планової інспекційної перевірки, полягають у тому, що немає адекватної, комплексної та ефективної системи корпоративного управління, внутрішнього контролю та управління ризиками [що вплинуло на загальний фінансовий стан ПРАТ СК САЛАМАНДРА, який характеризується збитковою діяльність (збиток за дев`ять місяців 2023 року за результатами інспектування становив 35 684,1 тис. грн)], не було вжито заходів для попередження вчинення порушень та здійснення ризикової діяльності. Наслідки порушень, які полягають у дефіциті прийнятних активів для дотримання обов`язкових нормативів, становлять високий ступінь загрози інтересам страхувальників та інших кредиторів ПРАТ СК САЛАМАНДРА унаслідок здійснення ризикової діяльності, ознаки якої виявлені під час планової інспекційної перевірки.
Рішення про застосування заходу впливу у вигляді анулювання ліцензій на провадження діяльності з надання фінансових послуг також дасть змогу уникнути настання негативних наслідків для клієнтів ПРАТ СК САЛАМАНДРА та має на меті мінімізувати ризики споживачів фінансових послуг під час укладання договорів страхування, пов`язані з невиконанням зобов`язань за укладеними договорами страхування внаслідок недостатності в ПРАТ СК САЛАМАНДРА коштів.
Керуючись пунктом 18 розділу VII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про фінансові послуги та фінансові компанії, пунктом 8 частини першої статті 38 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг, статтями 15, 55 Закону України Про Національний банк України, статтями 57, 66 Закону України від 18 листопада 2021 року № 1909-ІХ Про страхування, пунктами 14, 15 постанови Правління Національного банку України від 19 березня 2024 року № 34 Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України, пунктом 484 глави 65 розділу XI Положення про застосування Національним банком України коригувальних заходів, заходів раннього втручання, заходів впливу у сфері державного регулювання діяльності на ринках небанківських фінансових послуг, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 25 грудня 2023 року № 183 (зі змінами), пунктом 7 розділу II Положення № 178, Правління Національного банку України вирішило:
1. Встановити факт здійснення ПРИВАТНИМ АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ СТРАХОВА КОМПАНІЯ САЛАМАНДРА ризикової діяльності, що загрожує інтересам страхувальників та/або інших кредиторів за ознакою формування страхових резервів у недостатньому розмірі три рази протягом календарного року більше ніж на 10% від їх достатнього розміру, визначеного відповідно до законодавства України.
2. Анулювати ПРИВАТНОМУ АКЦІОНЕРНОМУ ТОВАРИСТВУ СТРАХОВА КОМПАНІЯ САЛАМАНДРА (код за ЄДРПОУ 21870998, місцезнаходження: Україна, 36019, Полтавська обладь, місто Полтава, вулиця Колективна, будинок 10) ліцензії на провадження діяльності з надання фінансових послуг.
Перелік ліцензій, які видані та підлягають анулюванні перелічені в пунктах з 1) по 14) даного спірного Рішення.
За вказаним Рішенням № 166 від 14 травня 2024 року в пункті 3 зазначено Департаменту ліцензування (Дар`я Софіна) у день набрання чинності цим рішенням забезпечити внесення до Державного реєстру фінансових установ інформації щодо анулювання ліцензій на провадження діяльності з надання фінансових послуг, зазначених у пункті 2 цього рішення, та щодо виключення ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА СТРАХОВА КОМПАНІЯ САЛАМАНДРА з Державного реєстру фінансових установ.
Пунктом 4 Рішення - Встановити факт наявності в ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА СТРАХОВА КОМПАНІЯ САЛАМАНДРА зобов`язань за договорами страхування (перестрахування, співстрахування).
За пунктом 5 Рішення - Звернутися до господарського суду із заявою про відкриття ліквідаційної процедури ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА СТРАХОВА КОМПАНІЯ САЛАМАНДРА.
Друге спірне Рішення Національного банку України № 167 від 14 травня 2024 року "Про призначення тимчасової адміністрації Приватного акціонерного товариства "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "САЛАМАНДРА" (код ЄДРПОУ 21870998) та відсторонення органів управління Приватного акціонерного товариства "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "САЛАМАНДРА" (код ЄДРПОУ 21870998) від управління.» прийнято за наслідками розгляду пояснювальної записки Департаменту нагляду за ринком небанківських фінансових послуг від 13 травня 2024 року № 13/21-0008/57291, враховуючи Рішення Національного банку України № 166 від 14 травня 2024 року "Про застосування до Приватного акціонерного товариства "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "САЛАМАНДРА" (код ЄДРПОУ 21870998) заходу впливу у вигляді анулювання ліцензії на провадження діяльності з надання фінансових послуг".
Відповідно, керуючись статтями 57, 66 Закону України Про страхування, статтями 15, 55 Закону України Про Національний банк України, пунктами 10 та 11 розділу ІІ Положення про порядок призначення, здійснення та припинення тимчасової адміністрації страховика, кредитної спілки, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 23 грудня 2023 року № 178 (зі змінами) (далі - Положення № 178), Правління Національного банку України вказаним другим спірним Рішенням вирішило:
1. Призначити в ПРИВАТНОМУ АКЦІОНЕРНОМУ ТОВАРИСТВІ СТРАХОВА КОМПАНІЯ САЛАМАНДРА тимчасову адміністрацію на строк з 14 травня 2024 року до дня призначення господарським судом ліквідатора ПРАТ СК "САЛАМАНДРА.
2. Призначити тимчасовим адміністратором ПРАТ СК САЛАМАНДРА незалежного експерта Шкурка Віктора Михайловича (сертифікат на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи № 26 віл 08 квітня 2024 року, далі - Тимчасовий адміністратор).
3. У зв`язку з необхідністю забезпечення виконання Тимчасовим адміністратором завдань з організації збереження активів, документів, інформації, систем обліку та реєстрації, баз даних ПРАТ СК САЛАМАНДРА, а також інших завдань, визначених цим рішенням, відсторонити від управління ПРАТ "СК САЛАМАНДРА всі органи управління ПРАТ СК "САЛАМАНДРА, а саме:загальні збори акціонерів ПРАТ СК САЛАМАНДРА, наглядову раду ПРАТ СК САЛАМАНДРІ, а також генерального директора - керівника ПРАТ СК САЛАМАНДРА" ОСОБА_1 .
4. Із дня прийняття нього рішення повноваження відсторонених від управління ПРАТ СК САЛАМАНДРА органів управління ПРАТ СК САЛАМАНДРА, зазначених у цьому рішенні, припиняються та покладаються на Тимчасового адміністратора.
5. Генеральному директору ПРАТ СК САЛАМАНДРА забезпечити передання бухгалтерської та іншої документації, доступів, ключів, печаток і штампів, матеріальних та інших цінностей ПРАТ СК САЛАМАНДРА Тимчасовому адміністратору протягом трьох календарних днів із дня признання тимчасової адміністрації.
6. Тимчасовому адміністратору:
1) негайно після прийняття нього рішення приступити до виконання своїх обов`язків відповідно до сталей 57-60 Закону України "Про страхування" та Положення № 178;
2) не пізніше наступного робочого дня з дня одержання цього рішення подати до банків, у яких відкриті рахунки ПРАТ СК САЛАМАНДРА", засвідчену відповідно до вимог законодавства України копію цього рішення про призначення тимчасової адміністрації;
3) не пізніше наступного робочого дня з дня одержання цього рішення забезпечити розміщення на сайті ПРАТ "СК САЛАМАНДРА інформації про відсторонення органів управління ПРАТ СК САЛАМАНДРА від управління ПРАТ СК САЛАМАНДРА та призначення тимчасової адміністрації;
4) надати державному реєстратору в електронній формі через вебпортал електронних сервісів відомості, необхідні для ведення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у порядку, встановленому законодавством України;
5) з наступного робочого дня після одержання цього рішення забезпечити приймання від відсторонених керівників ПРАТ СК САЛАМАНДРА бухгалтерської та іншої документації, доступів, ключів, печаток і штампів, матеріальних та інших цінностей ГІРАТ СК САЛАМАНДРА;
6) протягом п`яти робочих днів із дня призначення тимчасової адміністрації подати на розгляд Комітету з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг Національного банку України кошторис витрат тимчасової адміністрації ПРАТ СК САЛАМАНДРА;
7) не пізніше 15 робочих днів із дня призначення тимчасової адміністрації забезпечити проведення інвентаризації активів і пасивів (зобов`язань), що належать ПРAT СК САЛАМАНДРА;
8) забезпечити складання балансу ПРАТ СК САЛАМАНДРА, а також реєстру заявлених вимог щодо виплати страхового відшкодування та реєстру активів для покриті я технічних резервів ПРАТ СК САЛАМАНДРА станом на останній робочий день роботи тимчасової адміністрації;
9) виконувати інші функції, обов`язки, завдання та повноваження, визначені Законом України Про страхування, законами України з питань регулювання ринків фінансових послуг, іншими законодавчими актами України, Положенням № 178, цим рішенням та установчими документами ПРАТ СК САЛАМАНДРА;
10) щомісяця до 10 числа місяця, наступного за звітним, подавати до Національного банку України звіт за результатами здійснення тимчасової адміністрації ПРАТ "СК "САЛАМАНДРА, а також подавати відомості, документи та інформацію щодо діяльності тимчасової адміністрації ПРАТ СК САЛАМАНДРА;
11) протягом 15 календарних днів після припинення тимчасової адміністрації ПРАТ СК САЛАМАНДРА подати до Національного банку України звіт про виконання завдань, визначених цим рішенням.
7. Оплата праці Тимчасового адміністратора здійснюється за рахунок ПРАТ СК САЛАМАНДРА у межах затвердженого кошторису тимчасової адміністрації ПРАТ СК САЛАМАНДРА. Розмір винагороди Тимчасового адміністратора за один місяць установлюється з урахуванням політики винагород і оплати праці ПРАТ "СК САЛАМАНДРА, практики оплати праці в ПРАТ "СК САЛАМАНДРА та не може перевищувати максимального розміру винагороди (заробітної плати) генерального директора 1ІРАТ "СК "САЛАМАНДРА за один місяць.
8. Департаменту нагляду за ринком небанківських фінансових послуг (Михайло Федоренко) не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття цього рішення забезпечити розміщення на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку України інформації про запровадження в ПРАЇ СК САЛАМАІ1ДРА тимчасової адміністрації та відсторонення органів управління ПРАТ "СК САЛАМАНДРА від управління ПРАТ СК САЛАМАІ ІДРА.
9. Контроль за виконанням цього рішення покласти на директора Департаменту нагляду за ринком небанківських фінансових послуг Михайла Федоренка.
Відтак, вказаними спірними Рішеннями встановлено факт здійснення ПРАТ СТРАХОВА КОМПАНІЯ САЛАМАНДРА ризикової діяльності, що загрожує інтересам страхувальників та/або інших кредиторів за ознакою формування страхових резервів у недостатньому розмірі три рази протягом календарного року більше ніж на 10% від їх достатнього розміру, визначеного відповідно до законодавства України та анульовано ПРАТ СТРАХОВА КОМПАНІЯ САЛАМАНДРА ліцензії на провадження діяльності з надання фінансових послуг, та відповідно, призначено в ПРАТ СТРАХОВА КОМПАНІЯ САЛАМАНДРА тимчасову адміністрацію на строк з 14 травня 2024 року до дня призначення господарським судом ліквідатора даної страхової компанії, призначено тимчасовим адміністратором ПРАТ СК САЛАМАНДРА незалежного експерта Шкурка В.М. за сертифікатом на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи № 26 віл 08 квітня 2024 року.
З матеріалів доданих до позовної заяви вбачається, що відповідно до Договору № 30/01/20-01 На управління активами від 30 січня 2020 року, який затверджено позачерговими загальними зборами протокол №1-2020 від 30.01.2020, ТОВ "Компанія з управління активами "ОПІКА КАПІТАЛ" (Замовник або КУА) та Публічне акціонерне товариство "ЗАКРИТИЙ НЕДИВЕРСИФІКОВАНИЙ ВЕНЧУРНИЙ КОРПОРАТИВНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ФОНД "ФРОНТЛАЙН" (Фонд), за яким Фонд з метою проведення діяльності зі спільного інвестування доручає, а КУА за винагороду приймає на себе зобов`язання щодо надання послуг з управління активами Фонду від імені, в інтересах і за рахунок Фонду, відповідно до умов та протягом дії Договору та у відповідності до чинного законодавства.
КУА зобов`язується за даним Договором здійснювати управління активами Фонду з метою отримання інвестиційного доходу при мінімально можливих ризиках відповідно до Інвестиційної декларації Фонду, його Регламенту, рішень Наглядової ради Фонду та чинного законодавства.
Договір укладений на невизначений строк але не більше ніж строк діяльності інституту спільного інвестування.
За Додатком до Договору на управління активами №30/01/20-01 від 30.01.2020 затверджено наглядовою радою ПАТ "ЗАКРИТИЙ НЕДИВЕРСИФІКОВАНИЙ ВЕНЧУРНИЙ КОРПОРАТИВНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ФОНД "ФРОНТЛАЙН", Інвестиційна декларація ПАТ "ЗАКРИТИЙ НЕДИВЕРСИФІКОВАНИЙ ВЕНЧУРНИЙ КОРПОРАТИВНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ФОНД "ФРОНТЛАЙН", за якою визначено предметом діяльності Фонду є провадження діяльності зі спільного інвестування, пов`язаної із об`єднанням (залученням) та розміщенням (вкладенням) коштів учасників Фонду та доходів, отриманих Фондом від здійснення діяльності зі спільного інвестування та пріоритетними напрямами визначено: фінансова та страхова діяльність; будівництво; сільськогосподарська діяльність; переробна промисловість; операції з нерухомим майном.
Відтак, ТОВ "Компанія з управління активами "ОПІКА КАПІТАЛ" є управитель активами Публічного акціонерного товариства "ЗАКРИТИЙ НЕДИВЕРСИФІКОВАНИЙ ВЕНЧУРНИЙ КОРПОРАТИВНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ФОНД "ФРОНТЛАЙН".
ПАТ "СК "САЛАМАНДРА" відповідно до Статуту, затвердженого загальними зборами акціонерів протоколом №01-23-СА від 10.02.2023, є фінансовою установою, що здійснює свою діяльність за умови одержання ліцензій на здійснення страхової діяльності, діє на засадах повної господарської самостійності, самоуправління та самофінансування, здійснює діяльність з метою отримання прибутку, діяльність спрямована на посилення страхового захисту майнових інтересів юридичних та фізичних осіб.
Розмір статутного капіталу ПАТ "СК "САЛАМАНДРА" становить 37 631 520,00 грн., статутний капітал поділено на 156 798 штук простих іменних акцій номінальною вартістю 240,00 грн. кожна. Обмеження щодо часток участі Акціонерів у статутному капіталі ПАТ "СК "САЛАМАНДРА" не встановлюється.
ПАТ "ЗАКРИТИЙ НЕДИВЕРСИФІКОВАНИЙ ВЕНЧУРНИЙ КОРПОРАТИВНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ФОНД "ФРОНТЛАЙН" є основним акціонером ПАТ "СК "САЛАМАНДРА" , володіє 99,98 % акцій даної страхової компанії.
Позивач, вказуючи також на положення ст. 346, ст. 348 ЦК України вважає, що спірними Рішеннями позивач позбавляється своєї власності, та оскільки ПРАТ «СТРАХОВА КОМПАНІЯ «САЛАМАНДРА» самостійно не може звернутись до суду із позовом про захист порушених прав та інтересів, має право на захист через ТОВ "Компанія з управління активами "ОПІКА КАПІТАЛ", яке діє в інтересах ПАТ "ЗАКРИТИЙ НЕДИВЕРСИФІКОВАНИЙ ВЕНЧУРНИЙ КОРПОРАТИВНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ФОНД "ФРОНТЛАЙН", що є основним акціонером зазначеної страхової компанії, її кінцевим бенефіцеаром.
В обґрунтування своїх доводів позивач наполягає на тому, що ПРАТ «СТРАХОВА КОМПАНІЯ «САЛАМАНДРА» має достатні активи для покриття витрат, протягом 2023 року у страхової компанії збільшено фінансування господарської діяльності, що свідчить про збільшення активів. Зауважує, що страхову компанію фактично було позбавлено здійснити реагування на Звіт відповідача, та зазначив, що спірним Рішенням №166 Регулятор вчинив дії які було направлено на надання рекомендації для усунення порушення звітності та формуванні резервів проводячи перевірку за нормами законодавства яке діяло в 2023 році але застосувало санкції за законодавством 2024 року, до яких внесено зміни та існує мораторій на проведення перевірок з приведення всіх документів до вимог саме нормативних документів 2024 року які почали діяти з 01.01.2024. Звіт про проведення перевірки було отримано 02.01.2024, який встановлював саме вимоги на 25 грудня 2023 року. Про зазначену колізію повідомляв Об`єкт контролю. Відповідач, своїми діями доводить до ліквідації працюючої страхової компанії, яка сплачує податки до бюджету не зважаючи на оголошений в країні воєнний стан та важке економічне становище в державі.
До позовної заяви позивачем також долучено: Договір про надання правової допомоги №03/07/24-1 від 23.07.2024 укладений між Адвокатським бюром «Мамаєва Дмитра Юрійовича» (Бюро), керуючого бюро адвоката Мамаєва Д.Ю. та ТОВ "Компанія з управління активами "ОПІКА КАПІТАЛ" (Товариство), яка діє в інтересах ПАТ "ЗАКРИТИЙ НЕДИВЕРСИФІКОВАНИЙ ВЕНЧУРНИЙ КОРПОРАТИВНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ФОНД "ФРОНТЛАЙН" (Замовник) на представлення та захист інтересів Замовника щодо подання вказаного позову, підписаний Адвокатським бюро «Мамаєва Дмитра Юрійовича» (Бюро) та Замовником ПАТ "ЗАКРИТИЙ НЕДИВЕРСИФІКОВАНИЙ ВЕНЧУРНИЙ КОРПОРАТИВНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ФОНД "ФРОНТЛАЙН", в інтересах якого діє ТОВ "Компанія з управління активами "ОПІКА КАПІТАЛ"; Довіреність від 03.07.2024 видану та підписану ТОВ "Компанія з управління активами "ОПІКА КАПІТАЛ" яка діє в інтересах ПАТ "ЗАКРИТИЙ НЕДИВЕРСИФІКОВАНИЙ ВЕНЧУРНИЙ КОРПОРАТИВНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ФОНД "ФРОНТЛАЙН" на уповноваження керуючого Адвокатським бюром «Мамаєва Дмитра Юрійовича» адвоката Мамаєва Д.Ю.; свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю Серії КВ №6127 від 12.07.2018; ордери №0043077, №0043076.
Суддя зазначає, що згідно з частиною першою статті 43 КАС України здатність мати процесуальні права та обов`язки в адміністративному судочинстві (адміністративна процесуальна правоздатність) визнається за громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, органами державної влади, іншими державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, підприємствами, установами, організаціями (юридичними особами).
Адміністративна процесуальна правоздатність - абстрактна умова володіння всіма процесуальними правами і обов`язками, яка передбачає можливість конкретної особи стати суб`єктом конкретних процесуальних правовідносин, стати персоніфікованим носієм прав і обов`язків, передбачених законом для даного суб`єкта і даних правовідносин. Тому особою, що бере участь у справі, може бути лише особа, яка володіє процесуальною правоздатністю.
Для особистої участі в адміністративній справі недостатньо володіти лише правоздатністю, необхідна ще й адміністративна процесуальна дієздатність, тобто здатність особисто здійснювати процесуальні права та виконувати свої обов`язки в суді.
Відповідно до частини другої статті 43 КАС України здатність особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки, у тому числі доручати ведення справи представникові (адміністративна процесуальна дієздатність), належить фізичним особам, які досягли повноліття і не визнані судом недієздатними, а також фізичним особам до досягнення цього віку у спорах з приводу публічно-правових відносин, у яких вони відповідно до законодавства можуть самостійно брати участь.
Таким чином, змістом адміністративної процесуальної дієздатності є здатність особисто здійснювати процесуальну діяльність, яка породжує відповідні юридичні наслідки.
Враховуючи положення процесуального законодавства, суддя зазначає, що в даній позовній заяві позивач не наділений адміністративною процесуальною дієздатністю для звернення до суду із вказаними позовними вимогами.
Відповідно до Договору № 30/01/20-01 На управління активами від 30 січня 2020 року, який затверджено позачерговими загальними зборами протокол №1-2020 від 30.01.2020 та Додатком до даного Договору ТОВ "Компанія з управління активами "ОПІКА КАПІТАЛ" здійснює управління активами ПАТ "ЗАКРИТИЙ НЕДИВЕРСИФІКОВАНИЙ ВЕНЧУРНИЙ КОРПОРАТИВНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ФОНД "ФРОНТЛАЙН". Враховуючи те, що ПАТ "ЗАКРИТИЙ НЕДИВЕРСИФІКОВАНИЙ ВЕНЧУРНИЙ КОРПОРАТИВНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ФОНД "ФРОНТЛАЙН" є основним акціонером ПРАТ «СТРАХОВА КОМПАНІЯ «САЛАМАНДРА», кінцевим її бенефіціаром, зазначені обставини не надають право венчурному корпоративному інвестиційному фонду через КУА на звернення до суду за захистом своїх порушених майнових прав, застосовуючи визначений такий спосіб захисту як скасування Рішень банку про анулювання ліцензій ПРАТ «СТРАХОВА КОМПАНІЯ «САЛАМАНДРА» та призначення тимчасової адміністрації даної страхової компанії.
Суддя вказує, що позивач має право на звернення до суду за захистом своїх порушених прав та інтересів, в даному випадку таким є захист майнових інтересів як власника основної частини акцій, кінцевого бенефіціара, виступати самостійним позивачем, звертатись до суду із вимогами про відшкодування завданої шкоди у грошовій формі (ст. 5 ГПК України).
В даній позовній заяві позивач вказує на можливості ПРАТ "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "САЛАМАНДРА" провадження діяльності з надання фінансових послуг у сфері страхування, протиправності рішень та позиції Регулятора.
ПРАТ «СТРАХОВА КОМПАНІЯ «САЛАМАНДРА» з позиції суду не є такою, що позбавлена захищати свої інтереси та права в судовому порядку, враховуючи відсутність обставин та факту ліквідації установи відповідним рішенням, наявності рішення про призначення тимчасової адміністрації, призначення тимчасового адміністратора ПРАТ СК САЛАМАНДРА незалежного експерта Шкурка В.М. із наданим йому відповідними правами та повноваженнями, та зокрема, враховуючи положення ч. 8 ст. 57 Закону України "Про страхування" тимчасовий адміністратор набуває прав відсторонених органів управління. Тимчасова адміністрація припиняється на підставі рішення Регулятора, а також з дня призначення господарським судом ліквідатора для здійснення ліквідаційної процедури (ч. 9 ст. 57 Закону України "Про страхування") .
Відповідно до п. 3 ч. 4 ст. 169 КАС України позовна заява повертається позивачеві якщо позов подано особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності, не підписано або підписано особою, яка не має права її підписувати, або особою, посадове становище якої не вказано.
Керуючись п. 3 ч. 4 ст.169, ст.248,256 КАС України, суд, -
у х в а л и в:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "ОПІКА КАПІТАЛ" в інтересах Публічного акціонерного товариства "ЗАКРИТИЙ НЕДИВЕРСИФІКОВАНИЙ ВЕНЧУРНИЙ КОРПОРАТИВНИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ ФОНД "ФРОНТЛАЙН" як основного акціонера Приватного акціонерного товариства "СТРАХОВА КОМПАНІЯ "САЛАМАНДРА" до Національного банку України про визнання протиправними та скасування рішень, - повернути позивачеві.
Копію ухвали разом з матеріалами позовної заяви надіслати позивачеві.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня проголошення (підписання) ухвали.
Суддя Войтович І.І.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2024 |
Оприлюднено | 25.07.2024 |
Номер документу | 120545533 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Войтович І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні