Рішення
від 23.07.2024 по справі 380/2945/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 липня 2024 рокусправа № 380/2945/24

Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Карп`як Оксана Орестівна, розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Комунального закладу Львівської обласної ради "Львівський геріатричний пансіонат" до Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про визнання протиправним та скасування припису, -

в с т а н о в и в :

Комунальний заклад Львівської обласної ради "Львівський геріатричний пансіонат" (адреса: вул. Медової Печери, 71, м. Львів, 79055; код ЄДРПОУ - 03188955) (далі - Позивач) звернувся в суд з позовом до Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці (адреса: пл. Міцкевича, 8, м. Львів,79000; код ЄДРПОУ - 44778105) (далі - Відповідач) про скасування припису № ЗХ/ЛВ/25067/086/П від 08.09.2023 року.

За результатами автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено головуючого суддю Карп`як О.О.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржуваний припис, прийнятий за результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення праці, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду, є таким, що суперечать чинному законодавству України.

У відзиві на позовну заяву відповідач проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні, посилаючись на правомірність дій посадових осіб Міжрегіонального управління. Вказував, що до Державної служби України з питань праці надійшло звернення від 17.08.2023 вх. № Б-24714.3/23, щодо можливого порушення законодавства про працю у Комунальному закладі Львівської обласної ради «Львівський геріатричний пансіонат». Листом від 21.08.2023 вих. № ЦА-3770/1/2.1.3-22а Державною службою України з питань праці повідомлено про надання погодження на проведення позапланового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) у КЗ ЛОР «Львівський геріатричний пансіонат». Крім того, зазначають, що на адресу Міжрегіонального управління надійшли звернення від 16.08.2023 вх. № Б-812/ЗХ-23 та від 14.08.2023 вх. №П-845/ЗХ-23 у яких зазначалося про порушення законодавства про працю у КЗ ЛОР «Львівський геріатричний пансіонат». На підставі абзацу 5 частини першої статті 6 Закону № 877, Міжрегіональним управлінням видано наказ від 29.08.2023 №135/ЗХ-ЗК та направлення від 29.08.2023 №ЗХ/1/9678-23, якими інспекторів праці уповноважено на проведення позапланового заходу зі здійснення державного контролю у формі перевірки на предмет додержання вимог законодавства про працю в частині оформлення трудового договору, оплати праці, законності припинення трудових договорів у Комунальному закладі Львівської обласної ради «Львівський геріатричний пансіонат» з 30.08.2023 по 12.09.2023. Відповідно до вимог статті 7 Закону №877 за результатами заходу державного нагляду (контролю) складено акт № ЗХ/ЛВ/25067/086 від 08.09.2023, на підставі якого оформлено припис про усунення виявлених порушень законодавства про працю ЗХ/ЛВ/25067/086/П від 08.09.2023. У зв`язку з виявленими порушеннями, яке зафіксоване у приписі, на думку відповідача, такий припис є чинними, скасуванню не підлягає.

Відповідно до пункту 3 частини 3 статті 246 КАС України суд зазначає, що ухвалою суду від 09 лютого 2024 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:

До Державної служби України з питань праці надійшло звернення від 17.08.2023 вх.№ Б-24714.3/23 щодо можливого порушення законодавства про працю у Комунальному закладі Львівської обласної ради «Львівський геріатричний пансіонат».

Листом від 21.08.2023 вих. № ЦА-3770/1/2.1.3-22а Державною службою України з питань праці повідомлено Західне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці, що відповідно до вимог абзацу п`ятого частини першої статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» та наказу Міністерства економіки України від 16.06.2023 року № 5782 «Про здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) протягом періоду воєнного стану», Держпраця погодила у разі необхідності проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) (далі захід) у КЗ ЛОР «Львівський геріатричний пансіонат».

Крім того, на адресу Міжрегіонального управління надійшли звернення від 16.08.2023 вх. № Б-812/ЗХ-23 та від 14.08.2023 вх. №П-845/ЗХ-23 у яких зазначається про можливе порушення законодавства про працю у КЗ ЛОР «Львівський геріатричний пансіонат».

Західним міжрегіональним управлінням державної служби з питань праці видано наказ від 29.08.2023 №135/ЗХ-ЗК та направлення від 29.08.2023 №ЗХ/1/9678-23, якими інспекторів праці уповноважено на проведення позапланового заходу зі здійснення державного контролю у формі перевірки на предмет додержання вимог законодавства про працю в частині оформлення трудового договору, оплати праці, законності припинення трудових договорів у Комунальному закладі Львівської обласної ради «Львівський геріатричний пансіонат» з 30.08.2023 по 12.09.2023.

За результатами проведеного у позивача позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення праці, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду, складено акт № ЗХ/ЛВ/25067/086.

В розділі «Опис виявлених порушень вимог законодавства» вказаного акту від 29.08.2023 №ЗХ/1/9678-23, зазначено:

1.Відповідно до умов Колективного договору укладеного між адміністрацією КЗ ЛОР «Львівський геріатричний пансіонат» та трудовим колективом та прийнятий на загальних зборах трудового колективу 16.01.2017, який зареєстровано Департаментом економічного розвитку 04.04.2017 реєстровий №161. Зокрема пункт 4.2.6. розділу 4 «Оплата праці» встановлено: «Виплачувати заробітну плату працівникам пансіонату двічі на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів, але не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата». В ході перевірки встановлено, що заробітна плата працівникам КЗ ЛОР «Львівський геріатричний пансіонат» виплачується з недотриманням умов, що визначені трудовим (колективним) договором, а саме з порушенням строків виплати заробітної плати, тобто (через проміжок часу, що перевищує шістнадцять календарних днів). Відтак, виплата заробітної плати працівникам Закладу проводиться через проміжок часу, що перевищує 16 календарних днів, а саме виплату заробітної плати працівникам за червень 2023 року проведено 01.07.2023, згідно з платіжної відомості № 208, від 01.07.2023 (платіжна інструкція №29/06/2023 від 01.07.2023); виплату заробітної плати працівникам за першу половину липня 2023 року (аванс) проведено 19.07.2023 згідно з відомістю розподілу виплат №23079РВ000033379067 від 19.07.2023 (платіжна інструкція № 18/07/2023 від 19.07.2023). Також, під час проведення перевірки встановлено порушення речення першого частини першої статті 38 КЗпП України.

2. В ході перевірки адміністрацією Закладу надано для огляду заяву від 03.07.2023 «Про звільнення з займаної посади за власним бажанням з 17.07.2023», яка зареєстрована в журналі реєстрації вхідної кореспонденції під № 224 від 03.07.2023. Однак, адміністрацією Закладу не надано наказу про звільнення згідно поданої заяви після відпрацювання на посаді двотижневого терміну (14 календарних днів) попередивши про це письмово за два тижні, адміністрацією Закладу не було видано наказ про звільнення. Під час проведення перевірки проведення перевірки встановлено порушення речення другого частини першої статті 38 КЗпП України.

3. Порушення речення першого частини першої статті 38 КЗпП України. Законодавством передбачено, що трудовий договір, укладений на невизначений строк, розривається працівником за наявності письмово попередження роботодавця (крім випадків, встановлених частиною другою статті 38 КЗпП) за два тиждні. В ході перевірки адміністрацією Закладу надано для огляду заяву ОСОБА_1 , від 03.07.2023 «Про звільнення з займаної посади за власним бажанням з 17.07.2023», яка зареєстрована в журналі реєстрації вхідної кореспонденції під № 224 від 03.07.2023. Однак, адміністрацією Закладу не надано наказу про звільнення згідно поданої заяви після відпрацювання на посаді двотижневого терміну (14 календарних днів) попередивши про це письмово за два тижні, адміністрацією Закладу не було видано наказ про звільнення ОСОБА_1 .

4. Порушення частини першої статті 149 КЗпП України. Законодавством передбачено, що до застосування дисциплінарного стягнення власник або уповноважений ним орган повинен зажадати від порушника трудової дисципліни письмові пояснення.

В ході перевірки адміністрацією Закладу надано для огляду наказ від 26.06.2023 № 176/1 К/тм «Про оголошення догани ОСОБА_2 ,» та наказ № 221/1/- К/тм від 11.07.2023 «Про оголошення догани ОСОБА_2 ». Однак, адміністрація Закладу не зажадано від ОСОБА_2 письмові пояснення (не представлено жодних документів, також особистих пояснень від ОСОБА_2 |):

-в ході перевірки адміністрацією Закладу надано для огляду накази від 18.07.2023 № 241 К/тм «Про оголошення догани ОСОБА_3 ». та від 18.07.2023 №247 К/тр «Про звільнення ОСОБА_1 ». Однак, адміністрація Закладу не зажадано від ОСОБА_4 , письмові пояснення (не представлено жодних документів, а також особистих пояснень від ОСОБА_1 ».

5. Порушення частини другої статті 149 КЗпП України. Законодавством передбачено, що за кожне порушення трудової дисципліни може бути застосовано лише одне дисциплінарне стягнення. В ході проведенні перевірки при огляді наказу № 241К/тм від 18.07.2023 «Про оголошення догани ОСОБА_5 , та наказу № 200К/тр від 04.07.2023 «Про оголошення догани Аллі Паздерській» встановлено, що адміністрацією Закладу за одне порушення трудової дисципліни (порушення правил внутрішнього трудового розпорядку) застосовано два дисциплінарне стягнення у формі доган:

- в ході проведенні перевірки при огляді наказу № 221/1 К/тм від 11.07.2023 «Про оголошення догани ОСОБА_6 1» та наказу № 176/1 К/ти від 26.06.2023 «Про оголошення догани ОСОБА_7 » встановлена, що адміністрацією Закладу за одне порушення трудової дисципліни (порушення правил внутрішнього трудового розпорядку) застосовано два дисциплінарне стягнення у формі доган.

6. Порушення частина перша статті 147 КЗпП України. Законодавством передбачено, що за порушення трудової дисципліни до працівника застосовується тільки один з таких заходів стягнення: догана; звільнення.

В ході проведення перевірки встановлено що адміністрацією Закладу за порушення трудової дисципліни до працівника Закладу ОСОБА_2 , застосовано два заходи стягнення догана та звільнення, а саме: згідно з наказом від 11.07.2023 № 221/1 К/гм - догана, та згідно з наказом від 12.07.2023 №222/1 К/тр, підставою видачі якого слугував, в тому числі, наказ від 11.07.2023 № 221/1 К/ти - звільнення.

В ході перевірки встановлено що адміністрацією Закладу за порушення трудової дисципліни до ОСОБА_1 , застосовано два заходи стягнення - догана та звільнення, а саме: згідно з наказами від 04.07.2023 № 200К/тм, від 18.07.2023 № 241 К/тм - догани, та згідно з наказом від 18.07.2023 №247 К/тр, підставою видачі якого слугували зазначені накази про оголошення доган - звільнення.

7. Порушення пункту 3 частини першої статті 29 КЗпП України. Законодавством передбачено, що до початку роботи роботодавцем в узгодженій із працівником спосіб поінформував працівника про: права та обов`язки, умови праці.

Відповідно до наказу № 36 від 03.04.2019 прийнято на посаду бухгалтера ОСОБА_1 , з 04.04.2019, однак, адміністрацією Закладу не надано посадової інструкції за посадою на якій працювала ОСОБА_8 , з відміткою про ознайомлення про права та обов?язки відсутні в документах, що стосуються оформлення трудового договору, зокрема в наказі про

прийняття на роботу, що свідчить про не ознайомлення з посадовими обов' язками.

Відповідно до наказу № 347 від 05.10.2020 ОСОБА_2 , прийнято на посаду молодшої медичної сестри (санітаркою-палатною) з 06.10.2020 та згідно з наказом № 379 від 23.11.2020 ОСОБА_2 , переведено на посаду бухгалтера з 23.11.2020, однак, адміністрацією Закладу не надано посадові інструкції за посадою на якій працювала ОСОБА_2 , з відміткою про ознайомлення про права та обов?язки відсутні в документах, що стосуються оформлення трудового договору, зокрема, наказі про прийняття та переведення на роботу, що свідчить про не ознайомлення з посадовими обов`язками.

8. Порушення пункту 5 частини першої статті 29 КЗпП України. Законодавством передбачено, що до початку роботи роботодавець зобов`язаний в узгоджений із працівником спосіб поінформувати працівника про правила внутрішнього трудового розпорядку або умови встановлення режиму роботи тривалість робочого часу і відпочинку, а також про положення колективного договору (у разі його укладення). Відповідно до наказу №36 від 03.04.2019 прийнято на посаду бухгалтера ОСОБА_1 , з 04.04.2019. Однак, адміністрацією Закладу не надано правила внутрішнього трудового розпорядку за період роботи ОСОБА_1 (04.04.2019 по 18,07.2023) з відміткою про ознайомлення відмітки про ознайомлення ОСОБА_1 , з правилами внутрішнього трудового розпорядку відсутні в документах, що стосується оформлення трудового договору, зокрема, наказі про прийняття на роботу.

9. Порушення пункту 3 частини першої статті 40 КЗпП України. Законодавством передбачено, що трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані роботодавцем лише у випадках: систематичного невиконання працівником без поважних причин обов`язків, покладених на нього трудовим договором або правилами внутрішнього трудового розпорядку, якщо до працівника раніше застосовувалися заходи дисциплінарного стягнення.в ході перевірки згідно з наказом від 18.07.2023 № 247 К/тр ОСОБА_1 , звільнено з роботи «за систематичне невиконання працівником без поважних причин обов?язків, покладених правилами внутрішнього трудового розпорядку» не за фактом вчинення чергового проступку, а як зазначено у ньому на підставі раніше оголошених доган. Про черговий проступок в наказі не зазначено та жодних документів про факт вчинення такого не надано.

в ході перевірки згідно з наказом від 12.07.2023 № 222/1 К/тр ОСОБА_2 , звільнено з роботи «за систематичне невиконання працівником без поважних причин обов?язків, покладених правилами внутрішнього трудового розпорядку» не за фактом вчинення чергового проступку, а як зазначено у ньому на підставі раніше оголошених доган. Про черговий проступок в наказі не зазначено та жодних документів про факт вчинення такого не надано.

08.09.2023 року Західним міжрегіональним управлінням державної служби з питань праці винесено припис про усунення виявлених порушень законодавства про працю № № ЗХ/ЛВ/25067/086/П від 08.09.2023 року (а.с. 32-38), яким зобов`язано В.о. директора КЗ ЛОР

«Львівський Геріатричний Пансіонат» Етері Пасека, у строк до 09.10.2023 року усунути порушення. Даний примірник припису було скеровано рекомендованим листом із повідомленням про вручення № 7900829469614.

Вважаючи вказаний припис незаконним, позивач звернувся з даним позовом про його скасування до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади, органи місцевого самоврядування та їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та Законами України.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі Закон № 877-V, у редакції, чинній на час спірних правовідносин).

За змістом визначень, наведених у статті 1 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Відповідно до положень статті 2 Закону № 877-V дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Заходи контролю здійснюються органами державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки, державного контролю за додержанням законодавства у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Зазначені у частині четвертій цієї статті органи, що здійснюють державний нагляд (контроль) у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зобов`язані забезпечити дотримання вимог статті 1, статті 3, частин першої, четвертої, шостої - восьмої, абзацу другого частини десятої, частин дванадцятої - чотирнадцятої статті 4, частини одинадцятої статті 4-1, частини третьої статті 6, частин першої - четвертої, шостої та десятої статті 7, статей 9, 10, 12, 19, 20, 21 цього Закону.

Відповідно до положень статті 2 Закону № 877-V дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Заходи контролю здійснюються органами державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки, державного контролю за додержанням законодавства у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Зазначені у частині четвертій цієї статті органи, що здійснюють державний нагляд (контроль) у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зобов`язані забезпечити дотримання вимог статті 1, статті 3, частин першої, четвертої, шостої - восьмої, абзацу другого частини десятої, частин дванадцятої - чотирнадцятої статті 4, частини одинадцятої статті 4-1, частини третьої статті 6, частин першої - четвертої, шостої та десятої статті 7, статей 9, 10, 12, 19, 20, 21 цього Закону.

Згідно з абзацом 5 частини першої статті 6 Закону № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів є: звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

В силу вимог абзацу 12 частини 1 статті 6 Закону № 877-V передбачено, що під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

За приписами частин 1-3 статті 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).

Відповідно до положень частини 6 статті 7 Закону № 877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

У разі створення суб`єктом господарювання перешкод органу державного нагляду (контролю) чи його посадовим особам при здійсненні заходів державного нагляду (контролю) в акті обов`язково зазначається опис дій чи бездіяльності, що призвели до створення таких перешкод, з посиланням на відповідні норми закону.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Згідно з частиною 7 статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (частина 8 статті 7 Закону № 877-V ).

Згідно з частиною першою статті 259 КЗпП України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, та його територіальні органи у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 96 від 11 лютого 2015 року (далі Положення № 96), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

За змістом підпункту 6 пункту 4 Положення № 96 Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю.

Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (п. 7 Положення).

Системний аналіз наведених норм свідчить про те, що Держпраці є органом, до повноважень якого віднесено здійснення нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.

Тлумачення положень статті 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" вказує на те, що органи державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення передусім повинні ураховувати особливості правового регулювання, визначені законами у відповідній сфері та міжнародними договорами, одночасно звертаючи увагу на обов`язок забезпечити дотримання вимог Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", перелік яких наведено у статті 2 цього Закону, та, якщо певні правовідносини не врегульовані законами у відповідній сфері та міжнародними договорами звертатись до інших норм Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Закону, який би регулював правовідносини зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері дотримання законодавства про працю та зайнятість населення на цей час немає, а тому спеціальним законодавчим актом, який регулює ці правовідносини є Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", незважаючи на те, що він регулює правовідносини зі здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності для багатьох органів контролю.

Відповідні висновки суду узгоджуються із правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 20.09.2021 у справі № 2040/5544/18.

Предметом спору у цій справі є припис Західного міжрегіонального управління державної служби з питань праці про усунення виявлених порушень законодавства про працю № № ЗХ/ЛВ/25067/086/П від 08.09.2023 року (а.с. 32-38), яким зобов`язано В.о. директора КЗ ЛОР «Львівський Геріатричний Пансіонат» Етері Пасека, у строк до 09.10.2023 року усунути порушення.

Вказаний припис прийнятий за наслідками проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового значення праці, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду, стосовно Комунального закладу Львівської обласної ради «Львівський геріатричний пансіонат» в ході якого встановлено порушення, зафіксовані в Акті від 09.09.2023 № ЗХ/ЛВ/25067/086 (а.с. 10-30).

Суд враховує, що пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 р. № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» визначено припинити проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні.

Однак пунктом 2 вказаної постанови передбачено, що за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України протягом періоду воєнного стану дозволити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах.

Наказом Міністерства економіки України від 16.06.2023 № 5782 «Про здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) протягом періоду воєнного стану» дозволено Державній службі України з питань праці протягом періоду воєнного стану проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері охорони праці, гігієни праці, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю з підстав, визначених абзацами п`ятим, восьмим та дев`ятим частини першої статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Згідно з абзацом 5 частини першої статті 6 Закону № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів є: звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

З матеріалів справи, судом встановлено, що до Державної служби України з питань праці надійшло звернення від 17.08.2023 вх.№ Б-24714.3/23 щодо можливого порушення законодавства про працю у Комунальному закладі Львівської обласної ради «Львівський геріатричний пансіонат».

Державною службою України з питань праці листом від 21.08.2023 вих. № ЦА-3770/1/2.1.3-22а погодила Західному міжрегіональному управлінню Державної служби з питань праці, проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) (далі захід) у КЗ ЛОР «Львівський геріатричний пансіонат».

Крім того, на адресу Західного міжрегіонального управління державної служби з питань праці надійшли звернення від 16.08.2023 вх. № Б-812/ЗХ-23 та від 14.08.2023 вх. №П-845/ЗХ-23 у яких зазначається про можливе порушення законодавства про працю у КЗ ЛОР «Львівський геріатричний пансіонат».

А отже, встановлені судом обставини у даній справі та аналіз вищенаведеного чинного законодавства, що регулює повноваження (компетенцію) відповідача як суб`єкта владних повноважень, спростовують аргументи позивача про відсутність документів (погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки).

Таким чином, позаплановий захід державного нагляду (контролю) стосовно позивача проведено відповідачем за наявності підстав та у порядку, передбаченому Законом 877-V.

Надаючи правову оцінку припису Західного міжрегіонального управління державної служби з питань праці про усунення виявлених порушень законодавства про працю № № ЗХ/ЛВ/25067/086/П від 08.09.2023 року (а.с. 32-38), яким зобов`язано В.о. директора КЗ ЛОР «Львівський Геріатричний Пансіонат» Етері Пасека, у строк до 09.10.2023 року усунути порушення, суд виходить з такого.

Вказані порушення зафіксовані в Акті від 08.09.2023 № ЗХ/ЛВ/25067/086 (пункти 1-8 Опису виявлених порушень (а.с. 25-29).

Судом встановлено, що припис про усунення виявлених порушень про працю № № ЗХ/ЛВ/25067/086/П від 08.09.2023 року позивачем не виконано у встановлений у приписі строк (09.10.2023 року).

Суд зазначає, що доказів на підтвердження дотримання вимог законодавства частини першої статті 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», речення другого частини першої статті 38 КЗпП України, речення першого частини першої статті 38 КЗпП України, частини першої статті 149 КЗпП України, частини другої статті 149 КЗпП України, частини першої статті 147 КЗпП України, пункту 3 частини першої статті 29 КЗпП України, пункту 5 частини першої статті 29 КЗпП України, пункту 3 частини першої статті 40 КЗпП України, та спростування висновків відповідача про відповідні порушення позивачем до суду не надано.

Факт не надання усіх документів, позивачем не заперечується.

При цьому, судом не можуть бути покладені в основу даного судового рішення та відхиляються судом доводи позивача з приводу того, що за результатами перевірки Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, директор пансіонату ОСОБА_9 , та головний бухгалтер ОСОБА_10 , звільнилися не передавши новому керівництву жодних документів, актів приймання передачі, інвентаризації майна. Ряд документів бухгалтерського обліку зникли. Також позивач покликається в позовній заяві на акт ревізії фінансово господарської діяльності позивача Західним офісом державної аудиторської служби від 07.12.2023 року № 131304-21/15.

Суд констатує, що Західним офісом державної аудиторської служби було проведено ревізію фінансово господарської діяльності КЗ ЛОР Львівський геріатричний пансіонат, 07.12.2023 року тобто, вказаний орган свій обов`язок виконав вже після винесення припису Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці від 08.09.2023 року № ЗХ/ЛВ/25067/086/П.

Обставин, які спростовують вказані порушення, позивачем не наведено, доказів не надано.

Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Підсумовуючи викладене, суд констатує, що припис Західного міжрегіонального управління державної служби про усунення виявлених порушень законодавства про працю № № ЗХ/ЛВ/25067/086/П від 08.09.2023 року ґрунтується на вимогах законодавства, а тому позовні вимоги про визнання його протиправним та скасуванню задоволенню не підлягають.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Зважаючи на те, що суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст. 72,77,94, 241 -246, 262, 295 КАС України , суд

в и р і ш и в:

У задоволенні позову Комунального закладу Львівської обласної ради "Львівський геріатричний пансіонат" (адреса: вул. Медової Печери, 71,м. Львів, 79055; код ЄДРПОУ - 03188955) до Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці (адреса: пл. Міцкевича, 8, м. Львів,79000; код ЄДРПОУ - 44778105) про скасування припису № ЗХ/ЛВ/25067/086/П від 08.09.2023 року, - відмовити повністю.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Карп`як Оксана Орестівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.07.2024
Оприлюднено25.07.2024
Номер документу120545685
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі

Судовий реєстр по справі —380/2945/24

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 13.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Ухвала від 28.08.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 23.07.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

Ухвала від 09.02.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні