МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 липня 2024 р. № 400/1121/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Величка А.В., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовомКерівника Миколаївської окружної прокуратури, бульв. Бузький, 15, м. Миколаїв, 54006, до відповідачаЧорноморської сільської ради, вул. Суворова, 126, с. Чорноморка, Миколаївська обл., Миколаївський р-н, 57515, провизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:
До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява керівника Миколаївської окружної прокуратури (далі - позивач) до Чорноморської сільської ради (далі - відповідач) про:
- визнання протиправною бездіяльності Чорноморської сільської ради щодо невжиття заходів до реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4825184800:03:000:0895, 4825184800:03:000:0896, 4825184800:03:000:0897 та 4825184800:03:000:0898 відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»;
- зобов`язання Чорноморської сільської ради вчинити дії, спрямовані на державну реєстрацію права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4825184800:03:000:0895, 4825184800:03:000:0896, 4825184800:03:000:0897 та 4825184800:03:000:0898, шляхом звернення із відповідними заявами та документами до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Очаківського міськрайонного суду Миколаївської області від 27.05.2021 року у справі №483/994/17 зобов`язано ОСОБА_1 повернути у власність держави в особі Чорноморської сільської ради Очаківського району Миколаївської області земельну ділянку площею 0,1386 га з кадастровим номером 4825184800:03:000:0895, розташовану в межах території Чорноморської сільської ради об`єднаної територіальної громади Очаківського району Миколаївської області; зобов`язано ОСОБА_2 повернути у власність держави в особі Чорноморської сільської ради Очаківського району Миколаївської області земельну ділянку площею 0,0225 га з кадастровим номером 4825184800:03:000:0896, розташовану в межах території Чорноморської сільської ради об`єднаної територіальної громади Очаківського району Миколаївської області; зобов`язано ОСОБА_3 повернути у власність держави в особі Чорноморської сільської ради Очаківського району Миколаївської області земельну ділянку площею 0,07 га з кадастровим номером 4825184800:03:000:0897, розташовану в межах території Чорноморської сільської ради об`єднаної територіальної громади Очаківського району Миколаївської області; зобов`язано ОСОБА_4 повернути у власність держави в особі Чорноморської сільської ради Очаківського району Миколаївської області земельну ділянку площею 0,05 га з кадастровим номером 4825184800:03:000:0898, розташовану в межах території Чорноморської сільської ради об`єднаної територіальної громади Очаківського району Миколаївської області. ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 01.12.2021 добровільно передано, а Чорноморською сільською радою в особі сільського голови ОСОБА_5 прийнято вказані земельні ділянки до комунальної власності Чорноморської сільської територіальної громади Миколаївської області. Рішення суду є підставою для державної реєстрації права власності Чорноморської територіальної громади на відповідну земельну ділянку з одночасним припиненням права власності ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . Миколаївською окружною прокуратурою неодноразово надсилалися листи на адресу Чорноморської сільської ради про необхідність вжиття вичерпних заходів щодо державної реєстрації прав на земельні ділянки. Разом з тим, Чорноморська сільська рада свідомо бездіє, ухиляється від вжиття заходів з метою виконання рішення суду щодо оформлення права комунальної власності на земельну ділянку, у зв`язку із чим звернувся до суду з вказаним позовом.
Ухвалою від 12.02.2024 року Миколаївський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 400/1121/24 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням (виклику) сторін.
Відповідач відзив на позовну заяву не надав.
Відповідно до положень ч. 4. ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами, відповідно до вимог ч. 6 ст. 162 КАС України.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Рішенням Очаківського міськрайонного суду Миколаївської області від 27.05.2021 року у справі № 483/994/17 позов заступника керівника Миколаївської місцевої прокуратури № 1 задоволено:
- визнано незаконним та скасовано розпорядження Очаківської районної державної адміністрації від 02.06.2016 № 108 про продаж земельної ділянки з кадастровим номером 4825 184800:04:000:0080;
- визнано недійсним (нікчемним) договір купівлі-продажу земельної ділянки з кадастровим номером 4825184800:04:000:0080, укладений 03.06.2016 між Очаківською райдержадміністрацією та ФОП ОСОБА_6 ;
- зобов`язано ОСОБА_1 повернути у власність держави в особі Чорноморської сільської ради Очаківського району Миколаївської області земельну ділянку площею 0,1386 га з кадастровим номером 4825184800:03:000:0895, розташовану в межах території Чорноморської сільської ради об`єднаної територіальної громади Очаківського району Миколаївської області, Лагерна коса, 4/3;
- зобов`язано ОСОБА_2 повернути у власність держави в особі Чорноморської сільської ради Очаківського району Миколаївської області земельнуділянку площею 0,0225 га з кадастровим номером 4825184800:03:000:0896, розташовану в межах території Чорноморської сільської ради об`єднаної територіальної громади Очаківського району Миколаївської області, Лагерна коса, 4/3;
- зобов`язано ОСОБА_3 повернути у власність держави в особі Чорноморської сільської ради Очаківського району Миколаївської області земельнуділянку площею 0,07 газ кадастровим номером 4825184800:03:000:0897, розташовану в межах території Чорноморської сільської ради об`єднаної територіальної громади Очаківського району Миколаївської області, Лагерна коса, 4/3;
- зобов`язано ОСОБА_4 повернути у власність держави в особі Чорноморської сільської ради Очаківського району Миколаївської області земельну ділянку площею 0,05газ кадастровим номером 4825184800:03:000:0898, розташовану в межах території Чорноморської сільської ради об`єднаноїтериторіальної громади Очаківського району Миколаївської області, Лагерна коса, 4/3.
Постановою Миколаївського апеляційного суду від 21.10.2021 у справі № 483/994/17 вказане судове рішення у викладеній частині залишено без змін.
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 01.12.2021 добровільно передано, а Чорноморською сільською радою в особі сільського голови ОСОБА_5 прийнято вказані земельні ділянки до комунальної власності Чорноморської сільської територіальної громади Миколаївської області, що підтверджується відповідним актом прийому-передачі.
Прокурор неодноразово звертався до відповідача з листами про вчинення дій щодо реєстрації земельних ділянок. Всі звернення були проігноровані відповідачем.
Разом з тим, відповідач так і не вчинив дії, спрямовані на державну реєстрацію права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4825184800:03:000:0895, 4825184800:03:000:0896, 4825184800:03:000:0897 та 4825184800:03:000:0898.
Вважаючи вищезазначене протиправною бездіяльністю відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
За приписами ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон) офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав відбувається шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, тобто внаслідок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.
Згідно з ч. 1-5 ст. 3 Закону державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про право на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Статями 4 Закону та 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на майно державної та комунальної власності підлягає обов`язковій державній реєстрації. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Згідно з п. 9 ч. 1 ст. 27 Закону державна реєстрація права власності проводиться на підставі, зокрема, рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до ст.13 Конституції України земля, їх надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу.
Від імені Українського народу права власника здійснюють органи держаної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству.
Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради (ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Матеріалами справи підтверджено, що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно земельна ділянка з кадастровим номером 4825184800:03:000:0895 зареєстрована за ОСОБА_1 , земельна ділянка з кадастровим номером 4825184800:03:000:0896 зареєстрована за ОСОБА_2 , земельна ділянка з кадастровим номером 4825184800:03:000:0897 зареєстрована за ОСОБА_3 , а земельна ділянка з кадастровим номером 4825184800:03:000:0898 зареєстрована за ОСОБА_4 . Відповідач наведених обставин не спростував.
Відтак, матеріалами справи доведено допущення відповідачем протиправної бездіяльності щодо невжиття заходів до реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4825184800:03:000:0895, 4825184800:03:000:0896, 4825184800:03:000:0897 та 4825184800:03:000:0898.
Статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Частиною 4 ст. 53 КАС України встановлено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У даному випадку звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно-значимого питання реального виконання судового рішення у справі №483/994/17 та дотримання вимог чинного законодавства у сфері державної реєстрації права власності на земельні ділянки.
У спірних правовідносинах відсутній орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції, а бездіяльність відповідача призводить до нівелювання принципу обов`язковості виконання судового рішення та позбавлення дійсного власника (територіальної громади) можливості вільно володіти, користуватись і розпоряджатись своїм майном.
Враховуючи наведене, у Миколаївської окружної прокуратури є достатні підстави, визначені ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», для звернення до суду з даним позовом в якості позивача.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідачем не спростовано встановлені у справі обставини, що має наслідком задоволення позову.
Зважаючи на встановлені у ході розгляду фактичні обставини справи та беручи до уваги норми чинного законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог прокурора повністю.
Згідно з частиною першою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Прокурор при зверненні до суду сплатив судовий збір у розмірі 3 028,00 грн.
Згідно з частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись статтями 2, 9, 72, 76, 77, 78, 80, 120, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов керівника Миколаївської окружної прокуратури (бульв. Бузький, 15, м. Миколаїв, 54006, ідентифікаційний код 02910048) до Чорноморської сільської ради (вул. Суворова, 126, с. Чорноморка, Миколаївська обл., Миколаївський р-н, 57515, ідентифікаційний код 04377184) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
2. Визнати протиправною бездіяльність Чорноморської сільської ради щодо невжиття заходів до реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4825184800:03:000:0895, 4825184800:03:000:0896, 4825184800:03:000:0897 та 4825184800:03:000:0898 відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
3. Зобов`язати Чорноморську сільську раду вчинити дії, спрямовані на державну реєстрацію права комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 4825184800:03:000:0895, 4825184800:03:000:0896, 4825184800:03:000:0897 та 4825184800:03:000:0898, шляхом звернення із відповідними заявами та документами до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
4. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя А.В. Величко
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2024 |
Оприлюднено | 25.07.2024 |
Номер документу | 120546012 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Величко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні