П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 600/6267/23-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Левицький Василь Костянтинович
Суддя-доповідач - Сторчак В. Ю.
23 липня 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Сторчака В. Ю.
суддів: Граб Л.С. Полотнянка Ю.П. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційні скарги Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Головного управління ДПС у м. Києві на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 07 березня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГАЗ-РЕСУРС» до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними дій та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю «ГАЗ-РЕСУРС» звернулось до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними дій та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 07 березня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано розпорядження Головного управління ДПС у м. Києві Про анулювання ліцензії № 365-рл від 12.09.2023 в частині, що стосується товариства з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС.
Зобов`язано Головне управління ДПС у м. Києві видалити запис про анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС реєстраційний номер: 990614202300646, за адресою: Україна, 03061, м. Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, буд. 95-Ю, з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним з терміном дії з 03.07.2023 до 03.07.2028.
Визнано протиправним та скасовано розпорядження Головного управління ДПС у Чернівецькій області Про анулювання ліцензій № 792-рл від 13.09.2023.
Зобов`язано Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити запис про анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС реєстраційний номер: 24120314201900225, за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А, АГЗП, з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Зобов`язано Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити запис про анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС реєстраційний номер: 24120314201900224, за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2-А, АГЗП, з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Зобов`язано Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити запис про анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС реєстраційний номер: 24020314201900223, за адресою: Україна, Чернівецька область, Герцаївський район, с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5, АГЗП, з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Зобов`язано Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити запис про анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС реєстраційний номер: 24120314201900222, за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А, АГЗП, з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Зобов`язано Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити запис про анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС реєстраційний номер: 24120314201900221, за адресою: Україна, Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196-А, АГЗП, з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Зобов`язано Головне управління ДПС у Чернівецькій області видалити запис про анулювання ліцензії товариству з обмеженою відповідальністю ГАЗ-РЕСУРС реєстраційний номер: 24030314201900220, за адресою: Україна, Чернівецька область, Чернівецький район, с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30-Б, з терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідачі - Головне управління ДПС у Чернівецькій області, Головне управління ДПС у м. Києві подали апеляційні скарги, у яких просять скасувати рішення суду та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог позивача відмовити.
В обґрунтування апеляційних скарг, апелянти посилаються на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.
Позивач направив на адресу апеляційного суду відзив на апеляційні скарги, в якому просить залишити оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін, а скарги - без задоволення, оскільки вважає, що судом вірно встановлені обставини справи та надано їх належну правову оцінку.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС» (код ЄДРПОУ 32297445) зареєстроване 02.12.2002 як юридична особа за адресою: Україна, 03061, місто Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, будинок 95-Ю.
Позивач здійснює наступні види економічної діяльності: (46.71)оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний вид діяльності); 47.78 роздрібна торгівля іншими невживаними товарами в спеціалізованих магазинах; 49.41 вантажний автомобільний транспорт; 68.20 надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 71.11 діяльність у сфері архітектури; 41.10 організація будівництва будівель; 46.90 неспеціалізована оптова торгівля; 47.11 роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 47.30 роздрібна торгівля пальним; 73.11 рекламні агентства; 73.20 дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки.
27.12.2019 Головне управління ДПС у Чернівецькій області видало позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900225, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024.
27.12.2019 Головне управління ДПС у Чернівецькій області видало позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2-А, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900224, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024.
27.12.2019 Головне управління ДПС у Чернівецькій області видало позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: с. Маморниця Вама, вулиця Центральна, буд. 5, Герцаївський район, Чернівецька область, АГЗП, реєстраційний номер: 24020314201900223, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024.
27.12.2019 Головне управління ДПС у Чернівецькій області видало позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900222, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024.
27.12.2019 Головне управління ДПС у Чернівецькій області видало позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196-А, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900221, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024.
27.12.2019 Головне управління ДПС у Чернівецькій області видало позивачу ліцензію на право роздрібної торгівлі за адресою: с. Коровія, вул. Черетейська, буд. 30-Б, АГЗП, Чернівецький район, Чернівецька область, реєстраційний номер: 24030314201900220, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024.
03.07.2023 Головне управління ДПС у м. Києві видало позивачу ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, за адресою: проспект Відрадний, буд. 95-Ю, Солом`янський район, м. Київ, реєстраційний номер 990614202300646, терміном дії з 03.07.2023 до 03.07.2028.
12.09.2023 Головне управління ДПС у м. Києві видало наказ № 4392-п «Про проведення фактичних перевірок суб`єктів господарювання», яким наказано провести фактичні перевірки суб`єктів господарювання (згідно з додатками 1 - 5) тривалістю 10 календарних діб. Мета перевірок: здійснення функцій, визначених законодавством у сфері ліцензування, виробництва, придбання, зберігання, реалізації, транспортування та обліку пального.
Згідно додатку 1 до наказу Головного управління ДПС у м. Києві від 12.09.2023 №4392-п до переліку суб`єктів господарювання для проведення фактичних перевірок працівниками відділу контролю за виробництвом та обігом пального включено ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС», адреса об`єкта: місто Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, будинок 95-Ю; тривалість перевірки: 10 діб, дата початку перевірки: 12.09.2023; період за який проводиться перевірка: з 01.01.2021 по 12.03.2023.
В матеріалах справи містяться направлення Головного управління ДПС у м. Києві на перевірку ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС» від 12.09.2023 № 15993/26-15-09-02 та від 12.09.2023 №15991/26-15-09-02.
12.09.2023 головними державними інспекторами Головного управління ДПС у м. Києві було здійснено виїзд на податкову адресу ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС»: місто Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, за результатами якого 12.09.2023 складено акт про неможливість проведення фактичної перевірки ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС» № 5091/Ж6/26-15-09-02/32297445.
В акті зафіксовано, що за адресою: місто Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС» станом на 12.09.2023 не заходиться, у зв`язку з чим неможливо вручити товариству копію наказу Головного управління ДПС у м. Києві від 12.09.2023 №4392-п та ознайомити з направленнями на перевірку від 12.09.2023 №15993/26-15-09-02 і від 12.09.2023 №15991/26-15-09-02. Таким чином, розпочати проведення фактичної перевірки ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС» за адресою: місто Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, будинок 95-Ю, неможливо у зв`язку із відсутністю платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників) за місцезнаходженням.
Вказаний акт відправлено Головним управлінням ДПС у м. Києві на адресу ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС», що підтверджується супровідним листом від 12.09.2023 № 81980/6/26-15-09-02-07, та отримано представником товариства за довіреністю 22.09.2023, що підтверджується відміткою у рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу.
На підставі висновків акту про неможливість проведення фактичної перевірки від 12.09.2023 № 5091/Ж6/26-15-09-02/32297445, 12.09.2023 Головним управлінням ДПС у м. Києві видано розпорядження № 365-рл «Про ліцензування оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі», яким зобов`язано начальника управління контролю за підакцизними товарами, зокрема, вжити заходів щодо анулювання ліцензій на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі згідно з додатком із дотримання вимог чинного законодавства, що регулює ліцензування підакцизних товарів.
Згідно витягу з додатку до розпорядження від 12.09.2023 №365-рл «Про анулювання ліцензії», у відповідності до статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних в сигаретах, та пального», зобов`язано Головне управлінням ДПС у м. Києві здійснити анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС» (ідентифікаційний код: 32297445, місцезнаходження: Україна, 0361, місто Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, будинок 95-Ю) у зв`язку із встановленням факту відсутності суб`єкта господарювання за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які визначені у виданій ліцензії.
Судом також встановлено, що 13.09.2023 до ГУ ДПС у Чернівецькій області надійшли листи від ДПС України (вх. № 2472/8 від 13.09.2023) та від Головного управління ДПС у місті Києві (вх. № 2140/7 від 13.09.2023) з актом від 12.09.2023, якими повідомлено, що ГУ ДПС у м. Києві, на виконання доручення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування можливих фактів порушення законодавства України посадовими особами Бюро економічної безпеки України, органів державної влади та інших державних органів, які здійснюють повноваження у сфері економічної безпеки, що могли призвести до зменшення надходжень до державного та місцевих бюджетів та листа ДПС України, 12.09.2023, здійснено вихід з метою проведення фактичної перевірки за місцезнаходження ТОВ «Газ-Ресурс».
У листах повідомлено, що за результатами виходу встановлено відсутність ТОВ «Газ-Ресурс» за місцезнаходженням, про що складено відповідний акт та прийнято розпорядження про анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової від 03.07.2023 № 990614202300646.
Із змісту наведених вище листів видно, що інформацію надана для врахування в роботі та вжиття заходів згідно статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних в сигаретах, та пального», а також повідомлення про результати розгляду.
На підставі інформації наведеної в листах ДПС України та Головного управління ДПС у місті Києві, 13.09.2023 Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області відповідно до абзацу 12 частини 54 статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних в сигаретах, та пального» видано розпорядження № 792-рл «Про анулювання ліцензії», яким анульовано ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, зокрема:
- за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вулиця Енергетична, буд. 2-А, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900225, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;
- за адресою: Чернівецька область, м. Чернівці, вул. Комунальників, буд. 2-А, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900224, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;
- за адресою: с. Маморниця Вама, вул. Центральна, буд. 5, Герцаївський район, Чернівецька область, АГЗП, реєстраційний номер: 24020314201900223, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;
- за адресою: м. Чернівці, вул. Січових Стрільців, буд. 34-А, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900222, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;
- за адресою: м. Чернівці, вул. Сторожинецька, буд. 196-А, АГЗП, реєстраційний номер: 24120314201900221, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024;
- за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер: 24030314201900220, терміном дії з 27.12.2019 до 27.12.2024 (Т. 2 а.с. 71).
Про прийняття розпорядження Головне управління ДПС у Чернівецькій області повідомило позивача листом від 14.09.2023.
Вважаючи розпорядження про анулювання ліцензій на право оптової та роздрібної торгівлі пальним протиправними, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Ухвалюючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції виходив з обгрунтованості вимог позивача, відтак і наявності підстав для задоволення позовних вимог.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції по суті спору та, відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційних скарг відповідачів.
За правилами статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 №481/95-ВР ліцензії на право оптової торгівлі пальним видаються терміном на п`ять років органом виконавчої влади, уповноваженим Кабінетом Міністрів України.
Абзацом першим частини 45 статті 15 Закону №481/95-ВР визначено перелік підстав для анулювання ліцензій, зокрема:
ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі:
заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
несплати чергового платежу за ліцензію;
встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);
встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;
рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;
порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;
отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;
встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії;
встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії;
встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії;
порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії;
відмови, без законодавчих підстав, від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог статей 80,81 Податкового кодексу України, на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови;
рішення Ради національної безпеки і оборони України, введеного в дію указом Президента України про застосування до суб`єкта господарювання санкцій, передбачених пунктом 6частини першої статті 4 Закону України «Про санкції».
Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку (частина 45 статті 15 Закону №481/95-ВР).
Процедуру створення та ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) визначено Порядком ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 №545 (далі - Порядок № 545).
Як вбачається зі змісту оскаржуваних розпоряджень Головного управління ДПС у м. Києві № 365-рл від 12.09.2023 та Головного управління ДПС у Чернівецькій області № 792-рл від 13.09.2023, підставою для анулювання ліцензій на право оптової та роздрібної торгівлі пальним є встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії.
Вказані розпорядження були відправлені відповідачами на адресу позивача в електронній формі засобами електронного зв`язку та поштовим зв`язком.
Відповідно до пункту 45.2 статті 45 Податкового кодексу України (далі - ПК України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Податковою адресою підприємства, переданого у довірче управління, є місцезнаходження довірчого власника.
Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС» зареєстроване за адресою: Україна, 03061, місто Київ, проспект Відрадний, 95-Ю, код ЄДРПОУ 3229744557).
Відповідно до підпункту 191.1.16 пункту 191.1 статті 191 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу, зокрема, як здійснюють заходи щодо запобігання та виявлення порушень законодавства у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального.
Приписами підпунктів 20.1.4, 20.1.10 пункту 20.1 статті 20 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення; здійснювати контроль за додержанням законодавства з питань регулювання обігу готівки (крім банків), порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, торгових патентів, за додержанням порядку приймання готівки для подальшого переказу (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів.
Відповідно до підпункту 75.1.3 пункту 75.1 статті 75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
За приписами пункту 80.1 статті 80 ПК України фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).
Пунктом 80.10 статті 80 ПК України визначено, що порядок оформлення результатів фактичної перевірки встановлено статтею 86 цього Кодексу.
Згідно з підпунктом 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав: у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах і пального, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, та/або масовими витратомірами, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.
Отже, податковий орган, що здійснює контроль за дотриманням норм Закону №481/95-ВР та видає ліцензії, зокрема, на право оптової торгівлі пальним, має право проводити фактичні перевірки платників податків, що отримали такі ліцензії на підставі підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, у разі здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального, і у випадку виявлення за наслідками такої перевірки факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії, приймати розпорядження про анулювання виданої такому суб`єкту господарювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним на підставі статті 15 Закону №481/95-ВР, про що вносити відповідні відомості до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним щодо анулювання такої ліцензії суб`єкта господарювання згідно з приписами Порядку №545.
Таким чином, для прийняття контролюючим органом розпорядження про анулювання ліцензії суб`єкта господарювання на право оптової та роздрібної торгівлі пальним у порядку статті 15 Закону №481/95-ВР, має бути встановлено та підтверджено відповідними доказами факт відсутності такого суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії.
Підставою для прийняття оскаржуваних розпоряджень став акт про неможливість проведення фактичної перевірки № 5091/Ж6/26-15-09-02/32297445 від 12.09.2023, в якому зазначено про здійснення виїзду інспекторів на податкову адресу ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС": м. Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, 95-Ю, за результатами якого встановлено, що за такою адресою ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" станом на 12.09.2023 не знаходиться, у зв`язку з чим вручити копію наказу про проведення перевірки та ознайомити з направленням неможливо; розпочати перевірку неможливо через відсутність платника податків за місцезнаходженням.
Однак, як вірно встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, позивач фактично знаходиться за адресою: проспект Відрадний 95-Ю, м. Київ, Солом`янський район, що підтверджується договором оренди нежитлових приміщень № 01/07/23-1 від 01.07.2023, додатковою угодою № 1 до договору оренди нежитлових приміщень №01/07/23-1 від 01.07.2023, актом приймання-передачі приміщень від 01.07.2023, схемою приміщення 2 поверху.
Позивач орендує одну кімнату, яка розташована у приміщенні на другому поверсі, де є два виходи. Приміщення в цілому має три поверхи, офіси у якому орендують різні юридичні особи. На підтвердження зазначеного, позивачем до справи додані фото, якими також підтверджується факт знаходження позивача за адресою: проспект Відрадний 95-Ю, м. Київ, Солом`янський район.
Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає, що за приписами підпункту 20.1.17 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право: залучати у разі потреби фахівців, експертів та перекладачів, застосовувати під час виконання податковим керуючим повноважень, визначених цим Кодексом, фотозйомку та відеозапис.
Відповідно до абзацу 4 пункту 81.2 статті 81 ПК України у разі якщо при організації документальної планової та позапланової виїзної або фактичної перевірки встановлено неможливість її проведення, посадовими (службовими) особами контролюючого органу невідкладно складається та підписується акт про неможливість проведення перевірки, який не пізніше наступного робочого дня реєструється в контролюючому органі.
До такого акта додаються матеріали, що підтверджують факти, наведені в такому акті. Зазначений акт та матеріали надсилаються контролюючим органом платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
Так, до акта про неможливість проведення фактичної перевірки № 5091/Ж6/26-15-09-02/32297445 від 12.09.2023 контролюючим органом були додані фото, зроблені 12.09.2023 інспекторами під час виходу на проведення фактичної перевірки ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" за адресою: м. Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, 95-Ю. Копії таких фото містяться в матеріалах справи (Т. 2 а.с. 116). Проте, вказані фото жодним чином не підтверджують факт відсутності позивача за адресою місцезнаходження: м. Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, 95-ю, оскільки на таких фото не відображено повністю приміщення, а також безпосередньо другий поверх, на якому позивач орендує одну кімнату та здійснює господарську діяльність. При цьому, будь-яких інших доказів (фотозйомка та/або відеозапис тощо) щодо належної фіксації факту відсутності ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС" за адресою: м. Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, 95-Ю, суду не надано.
Відповідно до пункту 80.9. статті 80 ПК України, строки проведення фактичної перевірки встановлені статтею 82 цього Кодексу.
За приписами пункту 82.3. статті 82 ПК України тривалість перевірок, визначених статтею 80 цього Кодексу, не повинна перевищувати 10 діб. Продовження строку таких перевірок здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу не більш як на 5 діб.
Отже, тривалість фактичної перевірки не перевищує 10 діб та може бути продовжена не більше як на 5 діб за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи).
Однак, як встановлено судом, посадові особи Головного управління ДПС у м. Києві здійснили вихід на перевірку лише один раз 12.09.2023 (дата винесення наказу та початок проведення перевірки) і одразу ж, без вжиття додаткових заходів, встановили факт відсутності позивача за його місцезнаходженням, що слугувало підставою для винесення акта про неможливість проведення фактичної перевірки № 5091/Ж6/26-15-09-02/32297445 від 12.09.2023 та анулювання ліценції на оптову торгівлю пальним.
В матеріалах справи містяться акти фактичних перевірок, складених Головним управлінням ДПС у Чернівецькій області за результатами проведення перевірок за адресами роздрібної торгівлі пальним згідно ліцензій за реєстраційними номерами: 24120314201900225, 24120314201900224, 24020314201900223, 24120314201900222, 24120314201900221, 24030314201900220.
У вказаних актах зазначено адресу державної реєстрації суб`єкта господарської діяльності (ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС"): м. Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, 95-Ю, а також вказано контактний номер телефону. При цьому, контролюючому органу були відомі контактні номери телефонів посадових осіб товариства, з якими контактували посадові особи податкового органу. Проте, відповідачами не надано доказів здійснення телефонних дзвінків посадовим особам підприємства чи уповноваженим представникам у день перевірки з метою уточнення факту місцезнаходження товариства.
Крім цього, відповідно до підпункту 1.4.5 пункту 1.4 Розділу І Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом ДПС України від 04.09.2020 №470, зокрема, зазначено, що у разі коли при організації документальної планової та позапланової виїзної або фактичної перевірки встановлено неможливість її проведення (у тому числі у зв`язку з відсутністю платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників) за податковою адресою та/або адресою об`єктів оподаткування) посадовими (службовими) особами територіального органу ДПС/апарату ДПС, невідкладно складається у двох примірниках у довільній формі та підписується акт про неможливість проведення перевірки, що засвідчує цей факт.
У такому акті рекомендується зазначати інформацію про дату встановлення факту та причини неможливості проведення перевірки (у тому числі у зв`язку з відсутністю платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників) за податковою адресою та/або адресою об`єктів оподаткування, у зв`язку з отриманням інформації оператора поштового зв`язку щодо неможливості вручення платнику податків або повернення без вручення письмового запиту територіальному органу ДПС/апарату ДПС про надання пояснень та їх документальних підтверджень, надісланого такому платнику податків з метою організації перевірки тощо), податкова адреса та/або адреса об`єктів оподаткування платника податків, за якою встановлено відсутність платника, інформацію про підстави для проведення перевірки (реквізити наказу, направлень тощо - зазначаються у випадку, якщо факт неможливості проведення перевірки встановлено після їх оформлення) та інші фактичні обставини, що засвідчують такі факти.
До такого акта додаються матеріали, що підтверджують факти, наведені у такому акті. Зазначений акт не пізніше наступного робочого дня після його складання реєструється у електронному Спеціальному журналі реєстрації актів. Другий примірник акта про неможливість проведення перевірки разом з копіями матеріалів надсилається територіальним органом ДПС/апаратом ДПС платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
При цьому, підрозділ органу ДПС, який здійснює (очолює) перевірку та встановив неможливість проведення перевірки у зв`язку з відсутністю платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників) за податковою адресою, протягом 2 робочих днів з дня, наступного за днем складання цього акта, доповідною запискою повідомляє про це керівника (його заступника) відповідного органу ДПС та готує запит на встановлення місцезнаходження платника податків.
До запиту додаються копія акта про неможливість проведення перевірки у зв`язку з відсутністю платника податків за податковою адресою, копія наказу про проведення перевірки (у разі його складання) та інші документи (або їх копії), що підтверджують відсутність платника податків за місцезнаходженням.
Такий запит підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) органу ДПС, працівники якого здійснюють (очолюють) перевірку, реєструється та направляється у загальновстановленому порядку, визначеному відповідним нормативно-правовим актом до відповідного органу. Зразок форми запиту наведено у додатку 5 до цих Методичних рекомендацій.
При отриманні органом ДПС від відповідного органу інформації щодо встановлення місцезнаходження платника податків, структурним підрозділом, який здійснює (очолює) перевірку (ініціатором запиту), вживаються заходи з організації та проведення перевірки платника податків.
Всупереч зазначеному, Головне управління ДПС у м. Києві не надало суду першої інстанції доказів формування доповідної записки, підготовки запиту на встановлення місцезнаходження платника податків, не надав матеріалів для підтвердження фактів, наведених у такому акті.
Наведене свідчить, що посадовими особами контролюючого органу не вжиті усі належні заходи щодо виявлення факту знаходження/відсутності суб`єкта господарювання за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданих ліцензіях.
Також, в матеріалах справи міститься акт службового розслідування щодо фактів зазначених у підставах анулювання ліцензій на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі та на право роздрібної торгівлі пальним, затвердженого директором ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС", з якого вбачається, що працівники ТОВ "ГАЗ-РЕСУРС", зокрема бухгалтер ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , 12.09.2023 під час робочого дня знаходились у приміщенні товариства за адресою: м. Київ, Солом`янський район, проспект Відрадний, 95-Ю, працівників контролюючого органу в приміщенні не бачили, що також підтверджується їхніми поясненнями.
Крім того встановлено, що акт про неможливість проведення фактичної перевірки №5091/Ж6/26-15-09-02/ 32297445 від 12.09.2023 було відправлено Головним управлінням ДПС у м. Києві на адресу ТОВ «ГАЗ-РЕСУРС», що підтверджується супровідним листом від 12.09.2023 №81980/6/26-15-09-02-07, та отримано представником товариства за довіреністю 22.09.2023, що підтверджується відміткою у рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу.
Тобто, як вірно вказав суд першої інстанції, складання акту про неможливість проведення фактичної перевірки та винесення розпорядження про анулювання ліцензії на оптову торгівлю пальним відбулось в один той самий день (12.09.2023), що фактично унеможливлювало позивача подати будь-які заперечення стосовно фактів, викладених у такому акті, до моменту винесення оскаржуваного розпорядження. До того ж, самий акт про неможливість проведення фактичної перевірки представник позивача отримав аж 22.09.2023 (після винесення оскаржуваних розпоряджень).
Враховуючи викладене та зважаючи на встановлені у справі обставини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідачі не підтвердили належними та достатніми доказами факт відсутності позивача за його зареєстрованим місцезнаходженням, що, в свою чергу, призвело до протиправного винесення оскаржуваних розпоряджень про анулювання ліцензій на право оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Оскільки розпорядження Головного управління ДПС у м. Києві "Про анулювання ліцензії" № 365-рл від 12.09.2023 та Головного управління ДПС у Чернівецькій області "Про анулювання ліцензій" № 792-рл від 13.09.2023 визнані судом протиправними, вимога позивача щодо зобов`язання відповідачів видалити записи про анулювання ліцензій з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, як похідна позовна вимога, також підлягає задоволенню.
Враховуючи встановлені у справі обставини, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог. При вирішенні даного публічно-правового спору, суд правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку і, а доводи апеляційних скарг висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають правових підстав для скасування оскаржуваного судового рішення.
Щодо інших доводів скаржників, колегія суддів зазначає, що у рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії», заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, Суд зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.
Згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін.
Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Зазначеним вимогам закону рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 07 березня 2024 року, в межах доводів апеляційних скарг відповідачів відповідає.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Апеляційний суд вважає, що Чернівецький окружний адміністративний суд не допустив неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права при ухваленні судового рішення, внаслідок чого апеляційні скарги слід залишити без задоволення, а судове рішення без змін.
Одночасно слід зазначити, що в контексті положень п.6 ч.6 ст.12 КАС України дана справа відноситься до категорій справ незначної складності, а тому відповідно до п.2 ч.5 ст.328 цього Кодексу судове рішення за результатами її розгляду судом апеляційної інстанції в касаційному порядку оскарженню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційні скарги Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Головного управління ДПС у м. Києві залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 07 березня 2024 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Сторчак В. Ю. Судді Граб Л.С. Полотнянко Ю.П.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2024 |
Оприлюднено | 25.07.2024 |
Номер документу | 120549973 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Сторчак В. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні