154/4670/23
2/154/208/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16.07.2024 Володимир-Волинський міський суд Волинської області під головуванням судді Пустовойт Т.В., при секретарі судового засідання Мазій І.В., за участю представника позивача адвоката Смоляр Є.І., представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимирської міської ради Корчука І.І., розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Володимирі цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог Департамент соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації, Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимирської міської ради, про визнання права на частину матеріальної допомоги у зв`язку із загибеллю військовослужбовця та стягнення допомоги,
ВСТАНОВИВ:
У листопаді 2023 позивач звернувся до суду до відповідачки з вказаним позовом та просив визнати за ним права на частину матеріальної допомоги у зв`язку із загибеллю сина, зобов`язати відповідачку здійснити перерозподіл отриманих нею коштів та стягнути з неї відповідну частину отриманої допомоги.
В обґрунтування своїх вимог, зазначив, що з відповідачкою перебував у цивільному шлюбі, від якого народився син ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Після розірвання стосунків, на утримання дитини він сплачував аліменти, як батько, постійно цікавився життям сина, між ними були гарні, дружні відносини, він зустрічався з сином, спілкувався по телефону. З 2021 син перебував на контрактній основі у складі Збройних сил України, а з початку воєнних дій безпосередньо брав участь у захисті Батьківщини. 21 травня 2023 син помер, його смерть наступила внаслідок поранень, отриманих при виконанні бойових дій по захисту Батьківщини. Похорони проводились з житлового будинку по АДРЕСА_1 , який належить позивачу на праві спільної часткової власності і є його постійним місцем проживання. Колишня дружина, як мати покійного, була постійно присутня на похоронах сина. І в будинку і в храмі, де відбувався чин поховання.
26.07.2024 позивач звернувся до Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимирської міської ради Волинської області про надання соціальної допомоги та виплати, як батьку загиблого військовослужбовця, на що отримав відповідь, що мати загиблого ОСОБА_3 , подавши пакет документів, вказала, що батько участі у житті сина не приймав та його місце перебування невідоме, у зв`язку з чим було вирішено виплатити ОСОБА_2 , як матері, допомогу в розмірі 50000грн, які вона отримала 25.07.2023.
Крім того, 08.08.2023, позивач, як батько військовослужбовця, звернувся в Департамент соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації із заявою про виплату матеріальної допомоги на сина ОСОБА_3 і надав усі необхідні для цього документи, на що 11.09.2023 отримав лист про відмову йому у виплаті матеріальної допомоги у зв`язку зі здійсненою виплатою матеріальної допомоги матері загиблого ОСОБА_2 , які їй були перераховані 20.07.2023 та яка вказала, що батько участі у житті сина не приймав та його місце перебування невідоме.
До членів сім,ї загиблого військовослужбовця, який брав участь у відбитті військової агресії російської федерації проти України, належать дружина (чоловік), неповнолітні діти та батьки. У випадку, якщо одна із зазначених осіб відмовляється від отримання матеріальної допомоги, її частина розподіляється між іншими особами, які мають право на її отримання.
Позивачу відомо, що дружина сина відмовилась від отримання даного виду допомоги.
Оскільки право на отримання одноразової матеріальної допомоги у зв`язку із загибеллю військового мають його батьки, позивач вважає, що він як батько, має нарівні з матір,ю право на отримання частини даного вину допомоги. Однак в добровільному порядку відповідачка даний спір не бажає врегулювати, у зв`язку з чим позивач вимушений звернутись до суду.
Відповідачка ОСОБА_2 позовні вимоги не визнала, надала до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначила, що у шлюбі з позивачем народилось троє дітей, в тому числі і загиблий син. В 2003 позивач залишив її з трьома малолітніми дітьми, одна з яких була інвалідом з дитинства, без засобів для існування, жодним чином не допомагав у вихованні дітей не приймав участі у їхньому житті, вона була вимушена звернутись до суду та в примусовому порядку змусити батька забезпечувати їх фінансово. За період навчання у школі позивач жодного разу не відвідував сина, не цікавився його життям та навчанням, не було батька на весіллі у сина і він його е вітав, а також на жоден з днів народжень чи свят. Відповідачка не заперечувала, що ймовірно загиблий син вже у дорослому віці намагався хоч іноді спілкуватись з позивачем, разом з тим позивач жодного разу не допомагав сину на фронт нічим.
Як мати загиблого військовослужбовця і особа, яка зобов`язалась поховати померлого, після загибелі свого сина ОСОБА_3 , звернулась до управління соціального захисту населення у м.Володимир щодо отримання соціальної виплати на поховання загиблого сина. При наданні повного пакету документів написала заяву про те, що батько сина у його житті участі не приймав і місце його перебування їй невідоме, що в повній мірі відповідає дійсності. Рішенням виконавчого комітету Володимирської міськради було вирішено надати їй, як мати загиблого військовослужбовця і особі, яка зобов`язалась поховати померлого, 50000грн. Рішенням Департаменту соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації на виконання розпорядження начальника військової адміністрації, на підставі протоколу засідання комісії з питань надання матеріальної допомоги сім,ям загиблих було вирішено надати їй допомогу у розмірі 100000грн. Таким чином, питання щодо розподілу цих коштів та ухвалення рішення щодо права на ці кошти приймали органи виконавчої влади. Вказані рішення вважає законними і заперечує щодо їх скасування, так як вони прийняти відносно неї, як матері загиблого військовослужбовця, а не відносно позивача, який не є суб`єктом цих правовідносин.
Посилаючись на п.4 рішення Володимир-Волинської міської ради від 24.12.2020 №2/3 «Про програму соціального захисту населення Володимир-Волинської міської ради територіальної громади на 2021-2025 роки» допомого на поховання виплачується особі, яка зобов`язалась поховати померлого. А отже, відповідачка особисто та військові були особами, що зобов`язались поховати загиблого, а не позивач, що підтверджується актом Устилузької міської ради №75/09-04 від 31.05.2023.
Що стосується похорон, то за адресою матері позивача, як на той час було відомо відповідачці, по АДРЕСА_2 проводився лише 15 хвилинний церковний обряд, таке рішення було прийнято дітьми, відспівати за адресою, яка ближче до храму, а саме за адресою, яку вказав їм позивач. Чин поховання відбувався у с.Стенжаричі, де і проживав загиблий. Про те, що за вказаною адресою на постійній основі проживає позивач зі своєю сім`єю, і те, що він є власником будинку, відповідачці достовірно не було відомо.
Вважає, що вона особисто не уповноважена знати чи встановлювати фактичне місцезнаходження чи перебування ОСОБА_1 , так як і не зобов`язана про щось йому повідомляти. На підставі викладеного у задоволенні позовних вимог просила відмовити. На неодноразові виклики в судове засідання не з,явилась, про час на місце розгляду справи була повідомлена належним чином. Надала заяви про розгляд справи за її відсутності.
В судовому засіданні представник позивача підтримала заявлені вимоги з викладених у позові підстав, просила їх задовольнити у повному обсязі, також зауважила, що суму допомоги, нараховану органами виконавчої влади не оспорюють, але вважають, що виплата повинна бути розділена в рівній частці між батьками, в той час як відповідачка свідомо скрила факт наявності батька. Поховання військовослужбовців, які загинули відбувається за державні кошти і ніяким чином не відноситься до коштів отриманих відповідачкою як одноразова допомога у зв`язку з загибеллю військовослужбовця, який брав участь у відбитті військової агресії російської федерації проти України. Оскільки свідоцтво про смерть залишилось у відповідачки, її довіритель звертався та отримав повторно свідоцтво для подачі документів щодо отримання допомоги.
Представник третьої особи Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимирської міської ради Корчук І.І. в судовому засіданні пояснив, що відповідачці, як матері загиблого військовослужбовця, Управлінням соціальної політики виконавчого комітету Володимирської міської ради Волинської області було здійснено виплату матеріальної допомоги за загибеллю сина військовослужбовця в розмірі 50000грн. Це не є виплатою на поховання. На момент надання відповідного пакету документів, відомості про батька відсутні, відповідачкою не зазначені. Дружина загиблого військовослужбовця відмовилась від належної їй частини допомоги на користь відповідачки ОСОБА_2 , а отже нарахована сума допомоги у повному обсязі була виплачена відповідачці ОСОБА_2 . Вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Суд, заслухавши позиції сторін, вивчивши заперечення відповідачки, дослідивши та проаналізувавши надані докази по справі у їх сукупності, встановив наступні фактичні обставини справи та прийшов до наступних висновків.
Згідно частини 1статті 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Відповідно до частини 1статті 5 ЦПК України, здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
За приписами пункту 1статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свободкожен при вирішенні питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на справедливий і відкритий розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Статтею 17 Конституції України визначено, що захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.
Оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України.
Забезпечення державної безпеки і захист державного кордону України покладаються на відповідні військові формування та правоохоронні органи держави, організація і порядок діяльності яких визначаються законом.
Збройні Сили України та інші військові формування ніким не можуть бути використані для обмеження прав і свобод громадян або з метою повалення конституційного ладу, усунення органів влади чи перешкоджання їх діяльності.
Держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Фактичні обставини справи, які стосуються предмету спору та встановлені судом:
12 лютого 2000 народився ОСОБА_3 , батьками якого зазначені ОСОБА_1 та ОСОБА_4 , витяг з державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження від 01.06.2023.
На ім`я начальника Володимир-Волинського міського ДВС Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Котович Л.Є. 11.08.2020 надавала заяву в якій просила закінчити виконавче провадження по примусовому виконанню виконавчого листа №154/684/16, аліменти отримала в повному обсязі до повноліття дитини.
ІНФОРМАЦІЯ_2 помер ОСОБА_3 , актовий запис №230, свідоцтво про смерть видане Володимирським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Володимирському районі Волинської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.
Як вбачається з наданих фотознімків на похоронах присутні і мати і батько, відповідно відповідачка та позивач.
За рішенням Володимир-Волинського міського суду від 2018 ОСОБА_1 належить на праві власності частина житлового будинку з господарськими будівлями та спорудами по АДРЕСА_1 . Згідно даних паспорта, зареєстрований за вказаною адресою.
Отже, позивач є батьком ОСОБА_3 , не позбавлявся батьківських прав відносно нього, сплачував аліменти на утримання дитини, підтримував стосунки з сином, після отриманого поранення надавав кошти для лікування сина. Похорони сина, де були присутні обоє батьків, проводились в тому числі і з житлового будинку, який належить позивачу, що не спростовано відповідачкою.
Щодо письмових пояснень осіб ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , доданих відповідачкою до відзиву, суд позбавлений можливості надати їм належну правову оцінку як доказу, оскільки дані особи не заявлялись відповідачкою для допиту в якості свідків, не приводились до присяги відповідно до вимог процесуального кодексу.
Відповідно до Порядку використання коштів передбачених Програмою соціального захисту населення Володимир-Волинської міської територіальної громади на 2021-2025 роки, надання матеріальної допомоги сім`ям загиблих військовослужбовців, які брали участь в антитерористичній операції, операції Об`єднаних сил на сході України та відбитті військової агресії російської федерації проти України в розмірі 50 тисяч гривень, здійснюється зокрема сім`ям військовослужбовці Збройних сил України, які проживали на території Володимир-Волинської міської територіальної громади та загинули в ході проведення антитерористичної операції, операції Об`єднаних сил, відбитті військової агресії російської федерації проти України, померли внаслідок поранень чи захворювань, нещасних випадків та з інших причин.
03.08.2023 за №К-584 виконавчим комітетом Володимирської міської ради надано відповідь на звернення ОСОБА_1 , зазначено, що за виплатою матеріальної допомоги сім`ям загиблих звернулась мати загиблого військовослужбовця ОСОБА_3 , подавши повний пакет документів, де вказала, що батько участі у житті сина не приймав та місце перебування його невідоме, у зв`язку з чим на засіданні комісії (протокол №6 від 17.07.2023) було вирішено виплатити матері ОСОБА_2 допомогу в розмірі 50 тис гривень, що затверджено рішенням виконавчого комітету від 29.07.2023 за №279.
Виплата даної матеріальної допомоги проводиться на підставі рішення виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради після розгляду та прийняття рішення Комісією з питань щодо виплати матеріальної допомоги сім`ям загиблих військовослужбовців.
Витяг з рішення виконавчого комітету Володимир-Волинської міської ради від 20.07.2023 за №279, в якому зазначено надати одноразову матеріальну допомогу членам сімей загиблих військовослужбовців згідно додатку, до якого включено в тому числі ОСОБА_2 , розмір допомоги 50000грн.
Згідно платіжної інструкції №442 від 25.07.2023 за списком №17 одержувачів допомоги згідно рішення МВК від 20.07.2023 за липень 2023 перерахованих в Володимир-Волинське відділення «Ощадбанк» грошових коштів, в тому числі ОСОБА_2 отримала 50000грн.
Розпорядженням Волинської обласної військової адміністрації №52 від 08.02.2023 затверджено порядок використання коштів обласного бюджету для надання матеріальної допомоги сім`ям загиблих військовослужбовців, які брали участь у відбитті військової агресії російської федерації проти України, яким передбачено, що бюджетні кошти спрямовуються рівними частинами членам сім,ї загиблого військовослужбовця, який брав участь у відбитті військової агресії російської федерації проти України, місце проживання яких зареєстроване/задеклароване на території Волинської області. До членів сім,ї загиблого військовослужбовця, належать дружина (чоловік), неповнолітні діти та батьки. У випадку, якщо одна із зазначених осіб відмовляється від отримання матеріальної допомоги, її частина розподіляється між іншими особами, які мають право на її отримання.
Протоколом №11 засідання комісії з питань матеріальної допомоги сім`ям загиблих військовослужбовців, які брали участь у відбитті військової агресії російської федерації проти України, на виконання розпорядження начальника Волинської обласної військової адміністрації від 08.02.2023 за №52, надано матеріальну допомогу членам сімей 28 загиблих військовослужбовців, документи яких подані територіальними громадами області, в тому числі ОСОБА_2 за сина ОСОБА_3 , в розмірі 100000грн.
Згідно платіжної інструкції №367 від 20.07.2023 ОСОБА_2 отримала 100000грн матеріальної допомоги сім`ям загиблих військовослужбовців.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що нараховані та сплачені відповідачці ОСОБА_2 Департаментом соціальної та ветеранської політики Волинської обласної державної адміністрації 100000 (сто тисяч) гривень та виконавчим комітетом Володимирської міської ради 50000 (п`ятдесят тисяч) гривень є матеріальною допомогою сім`ям загиблих військовослужбовців, які брали участь в антитерористичній операції, операції Об`єднаних сил на сході України та відбитті військової агресії російської федерації проти України. А тому позиція ОСОБА_2 що це соціальні виплати на поховання загиблого сина є не спроможною та недоведеною суду.
В ході судового слідства встановлено, що дружина загиблого військовослужбовця відмовилась від належної їй частини допомоги на користь відповідачки ОСОБА_2 , а отже нарахована сума допомоги у повному обсязі була виплачена останній, яка під час надання пакету документів для отримання одноразової матеріальної допомоги за загибеллю сина військовослужбовця вказала, що батько участі у житті сина не приймав та місце перебування його невідоме, у зв`язку з чим нараховані суми були у повному обсязі сплачені ОСОБА_2 .
Як зазначено вище, до членів сім,ї загиблого військовослужбовця, належать дружина (чоловік), неповнолітні діти та батьки. У випадку, якщо одна із зазначених осіб відмовляється від отримання матеріальної допомоги, її частина розподіляється між іншими особами, які мають право на її отримання.
Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 єобґрунтованими,підставними ітакими щопідлягають дозадоволення,оскільки віняк батько, має право нарівні з відповідачкою на отримання одноразової матеріальної допомоги у зв`язку із загибеллю сина військовослужбовця ОСОБА_3 в рівних частинах, а саме частини, що дорівнює 75000 (сімдесят п`ять тисяч) гривень, що підлягають стягненню з відповідачки ОСОБА_2 , якою грошові кошти отримані у повному розмірі.
За правилами ст.141 ЦПК України належить стягнути з відповідачки на користь позивача понесені ним документально підтверджені витрати на оплату судового збору, який складає 1073,60грн.
На підставі наведеного та керуючись ст.10, 12, 81, 89, 141, 258-259, 263-265, 273, 353, 354 ЦПК України, ст.ст.17, 19 Конституції України, пункту 1статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд
У Х В А Л И В:
Позов ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог Департамент соціального захисту населення Волинської обласної державної адміністрації, Управління соціальної політики виконавчого комітету Володимирської міської ради, про визнання права на частину матеріальної допомоги у зв`язку із загибеллю військовослужбовця та стягнення допомоги задовольнити.
Визнати за ОСОБА_1 право на частину одноразової матеріальної допомоги сім`ям загиблих військовослужбовців, які брали участь в антитерористичній операції та відбитті військової агресії російської федерації проти України, наданої Департаментом соціальної та ветеранської політики Волинської обласної державної адміністрації в розмірі 100000 (сто тисяч) гривень та виконавчим комітетом Володимирської міської ради в розмірі 50000 (п`ятдесят тисяч) гривень, у зв`язку із загибеллю сина, військовослужбовця ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Зобов`язати ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_1 , яка зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_3 , здійснити перерозподіл отриманої матеріальної допомоги сім`ям загиблих військовослужбовців, які брали участь в антитерористичній операції та відбитті військової агресії російської федерації проти України, наданої Департаментом соціальної та ветеранської політики Волинської обласної державної адміністрації в розмірі 100000 (сто тисяч) гривень та виконавчим комітетом Володимирської міської ради в розмірі 50000 (п`ятдесят тисяч) гривень, у зв`язку із загибеллю сина, військовослужбовця ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Стягнути з ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_1 , яка зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_3 , на користь ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , РНОКПП НОМЕР_2 , який зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_1 , частину отриманої матеріальної допомоги сім`ям загиблих військовослужбовців, які брали участь в антитерористичній операції та відбитті військової агресії російської федерації проти України, у зв`язку із загибеллю сина, військовослужбовця ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 , у розмірі 75000 (сімдесят п`ять тисяч) гривень та 1073,60грн судового збору.
На рішення може бути подана апеляція до Волинського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Учасник справи, якому рішення суду не було вручено у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст судового рішення виготовлено 24.07.2024
Суддя: Тетяна Пустовойт
Суд | Володимир-Волинський міський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2024 |
Оприлюднено | 25.07.2024 |
Номер документу | 120559490 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Інші справи позовного провадження |
Цивільне
Володимир-Волинський міський суд Волинської області
Пустовойт Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні