Рішення
від 18.07.2024 по справі 592/6377/24
КОВПАКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.СУМ

Справа№592/6377/24

Провадження №2/592/1518/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

(ЗАОЧНЕ)

18 липня 2024 року м.Суми

Ковпаківський районний суд міста Суми у складі: головуючого судді Алфьорова А.М., за участю секретаря Літовченко С.М., розглянув у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Суми цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю «Індичка» про визнання наказу незаконним та стягнення середнього заробітку,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з вказаним позовом та свої вимоги мотивує тим, що з 06.10.2021 р. він перебуває з відповідачем у трудових відносинах, працює на посаді водія автотранспортних засобів інженерного відділу. Відповідно до контракт добровольця територіальної оборони він ніс військову службу по виконанню завдань територіальної оборони у добровольчому формуванні № 4 Сумської міської територіальної громади з 27.02.2022 р. по 27.01.2023 р., а на даний час відповідно до контракту добровольця територіальної оборони він несе військову службу по виконанню завдань територіальної оборони у добровольчому формуванні № 1 Сумської міської територіальної громади з 28.01.2023 р. по даний час. 27.12.2023 р. на вимогу відповідача про надання всіх необхідних документів, які підтверджують те, що він проходить службу по виконанню завдань територіальної оборони, він надав всі документи. Проте, з 24.02.2024 р. відповідач припинив сплачувати йому середній заробіток за час несення ним військової служби по виконанню завдань територіальної оборони, який відповідач сплачував йому відповідно до ч. 1 ст. 119 КЗпП України в середньому по 9410 грн. 48 коп. щомісячно, у зв`язку з чим 21.03.2024 р. він звернувся до відповідача з заявою про повідомлення йому причини припинення виплат. Листом № 168 від 27.03.2024 р. про надання інформації та копію наказу № 15-К від 22.01.2024 р. яким відповідач припинив застосування відносно нього гарантій, передбачених ч. 1 ст. 119 КЗпП України та визнав таким, що втратив чинність наказ № 96-К від 18.04.2022 р. про увільнення його від роботи у зв`язку із виконанням обов`язків добровольця територіальної оборони. Вважає наказ № 15-К від 22.01.2024 р. незаконним та таким, що належить до скасування. Просить суд: визнати незаконним та скасувати наказ № 15-К від 22.01.2024 р. ТОВ «Індичка» в частині припинення застосування гарантій, передбачених ч. 1 ст. 119 КЗпП України щодо збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку стосовно нього; визнати незаконним та скасувати наказ № 15-К від 22.01.2024 р. в частині втрати чинності наказу ТОВ «Індичка» № 96-К від 18.04.2022 р. «Про увільнення ОСОБА_1 від роботи у зв`язку з виконанням обов`язків добровольця територіальної оборони»; стягнути з ТОВ «Індичка» на його користь грошові кошти у сумі 28231 грн. 44 коп. заборгованість по сплаті середнього заробітку; зобов`язати відповідача щомісячно сплачувати йому середній заробіток за час несення служби по виконанню завдань територіальної оборони у добровольчому формуванні № 1 Сумської міської територіальної громади.

У судове засідання позивач ОСОБА_1 не з`явився, надав заяву про розгляд справи без його участі, позов підтримав, просив задовольнити.

Представник ТОВ «Індичка» у судове засідання не з`явився, відзив на позов не надали.

Суд вважає за можливе розглянути справу без участі сторін на підставі наявних доказів, при заочному розгляді.

Дослідивши докази по справі, суд дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що з 06.10.2021 р. ОСОБА_1 перебуває з ТОВ «Індичка» у трудових відносинах, працює на посаді водія автотранспортних засобів інженерного відділу.

ОСОБА_1 на добровільній основі, на час виконання державних та/або громадських обов`язків, перебуваючи під захистом Держави, маючи усі права, свободи, гарантії, закріплені Конституцією України, Кодексом законів про працю України, відповідно до Закону України «Про основи національного спротиву» від 27.01.2022 р. № 2024-ІХ та Положення про добровольчі формування територіальних громад, уклав контракт добровольця територіальної оборони з добровольчим формуванням Сумської територіальної громади № 4, що підтверджується контрактом добровольця територіальної оборони від 02.04.2022 р., контракт набирає чинності з 27.02.2022 р.

Наказом № 96-К від 18.04.2022 р. ТОВ «Індичка» «Про увільнення ОСОБА_2 від роботи у зв`язку із виконанням обов`язків добровольця територіальної оборони» ОСОБА_1 увільнено від роботи у зв`язку із виконанням обов`язків добровольця територіальної оборони.

Чинність вказаного контракту припинена 27.01.2023 р., у зв`язку з розформуванням добровольчого формування.

Згідно довідки № 224 від 21.03.2024 р. добровольчого формування № 1 Сумської міської територіальної громади ОСОБА_1 згідно контракту добровольця територіальної оборони від 28.01.2023 р. щоденно несе службу по виконанню завдань територіальної оборони у воєнізованому підрозділі Добровольчому формуванні № 1 Сумської міської територіальної громади. У період з 27.02.2022 р. по 27.01.2023 р. ОСОБА_1 виконував завдання територіальної оборони у складі добровольчого формування Сумської територіальної громади № 4.

Згідно довідки № 5/492/826 від 09.05.2022 р. ОСОБА_1 з 02.04.2022 р. зарахований до членства у Добровольчому формуванні Сумської територіальної громади № 4 та виконує завдання територіальної оборони.

ОСОБА_1 на добровільній основі, на час виконання державних та/або громадських обов`язків, перебуваючи під захистом Держави, маючи усі права, свободи, гарантії, закріплені Конституцією України, Кодексом законів про працю України, відповідно до Закону України «Про основи національного спротиву» від 27.01.2022 р. № 2024-ІХ та Положення про добровольчі формування територіальних громад, уклав контракт добровольця територіальної оборони з добровольчим формуванням № 1 Сумської міської територіальної громади, що підтверджується контрактом добровольця територіальної оборони від 28.01.2023 р.

Таким чином, ОСОБА_1 є добровольцем територіальної оборони, що підтверджується посвідченням серія НОМЕР_1 .

У зв`язку з тим, що роботодавець ТОВ «Індичка», в силу ч. 1 ст. 119 КЗпП зберігає місце роботи та середній заробіток за працівником-добровольцем на час виконання державних та/або громадських обов`язків, ТОВ «Індичка» просить надати підтверджуючі документи про несення служби по виконанню завдань територіальної оборони, що підтверджується листом № 331 від 26.12.2023 р.

Відповідно до наказу № 15-к від 22.01.2024 р. ТОВ «Індичка» «Про припинення застосування гарантій та визнання наказів такими, що втратили чинність», у зв`язку з ненаданням документів, що засвідчують факт виконання деякими працівниками державних або громадських обов`язків, що за чинним законодавством можуть здійснюватися у робочий час, зважаючи на відсутність правової та фактичної підстав для застосування гарантій, припинено застосування гарантій, передбачених ч. 1 ст. 119 КЗпП України у частині збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку до працівників. Визнано таким, що втратив чинність, зокрема, наказ «Про увільнення ОСОБА_2 від роботи у зв`язку із виконанням обов`язків добровольця територіальної оборони» від 18.04.2022 р. № 96-К.

Позивач ОСОБА_1 звернувся до ТОВ «Індичка» із заявою про те, що з лютого 2024 р. йому була припинена виплата середнього заробітку за час виконання завдань територіальної оборони у Добровольчому формуванні № 1 Сумської міської територіальної громади, просив повідомити його про причини припинення виплати йому середнього заробітку.

Відповідно до листа від 27.03.2024 р. № 168 ТОВ «Індичка» членам добровольчих формувань територіальних громад має виплачуватись грошове забезпечення військовослужбовця відповідно до ст. 9 Закону № 2011-ХІІ, а застосування ч. 1 ст. 119 КЗпП України є помилковим, до членів ДФТГ ч. 2 та ч. 3 ст. 119 КЗпП України також не є застосовними.

Відповідно до частини 1статті 2 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.92 № 2232-XIIвійськова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.

Порядок утворення, комплектування, функціонування, підстави та порядок розформування добровольчих формувань територіальних громад визначаються Законом України «Про основи національного спротиву» від 16 липня 2021 року №1702та Положенням про добровольчі формування територіальних громад, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1449.

Доброволець Сил територіальної оборони Збройних Сил України - громадянин України або іноземець чи особа без громадянства, який перебуває в Україні на законних підставах впродовж останніх п`яти років та на добровільній основі зарахований до проходження служби у складі добровольчого формування Сил територіальної оборони Збройних Сил України (п. 1 ч. 1ст. 1 Закону № 1702).

Добровольче формування територіальної громади (ДФТГ) - воєнізований підрозділ, сформований на добровільній основі з громадян України, які проживають у межах території відповідної територіальної громади, який призначений для участі у підготовці та виконанні завдань територіальної оборони (п. 2 ч. 1ст. 1 Закону України «Про основи національного спротиву»).

За приписами статті 8 цього Закону діяльність ДФТГ здійснюється під безпосереднім керівництвом і контролем командира військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил України за територіальним принципом.

Сили територіальної оборони Збройних Сил України - це окремий рід сил Збройних Сил України, на який покладається організація, підготовка та виконання завдань територіальної оборони (пункт 15 частини 1статті 1 Закону № 1702).

Відповідно до ст. 4 цього Закону територіальна оборона складається з військової, цивільної та військово-цивільної складових.

Відповідно до ч. 2ст. 8 цього Закону порядок утворення, комплектування, функціонування, підстави та порядок розформування ДФТГ визначаються Положенням про ДФТГ, яке затверджується Кабінетом Міністрів України.

Положення про ДФТГ затверджено постановою Кабінету Міністрів України 29 грудня 2021 року за № 1449

Форму контракту добровольця територіальної оборони та посвідчення добровольця територіальної оборони затверджено наказом Міністерства оборони України від 07.03.2022 № 84(зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.03.2022 за № 307/37643).

Пунктом 3 Форми контракту добровольця територіальної оборони передбачено, що на добровольця територіальної оборони, який уклав цей контракт, поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та статті 119 КЗпП України.

Діяльність ДФТГ з виконання завдань, визначених пунктом 2 Положення про ДФТГ, не є військовою службою в розумінні Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».

Відповідно до ч. 1ст. 119 КЗпП України на час виконання державних або громадських обов`язків, якщо за чинним законодавством України ці обов`язки можуть здійснюватись у робочий час, працівникам гарантується збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку.

Суд погоджується з твердженням позивача ОСОБА_1 про те, що він є добровольцем Добровольчого формування і виконує за умовами контракту державні та громадські обов`язки, оскільки вказані обставини є підтвердженими, дослідженими у судовому засіданні доказами та не спростовані ТОВ «Індичка».

Крім того, суд приходить до переконання, що добровольче формування територіальної громади, членом якого є ОСОБА_1 , є військово-цивільною складовою територіальною оборони і свою діяльністю здійснює під безпосереднім керівництвом і контролем командира військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил України. Діяльність добровольчих формувань територіальних громад з виконання завдань, визначених пунктом 2 Положення про добровольчі формування територіальних громад, не є військовою службою в розумінні Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».

Добровольчих формувань територіальних громад немає у переліку видів військової служби згідно із Законом України «Про військовий обов`язок та військову службу» через це такі військовослужбовці підпадають під дію ч. 1 ст. 119 КЗпП і за ними зберігається виплата середнього заробітку, оскільки участь у теробороні вважається не військовою службою, а виконанням державних/громадських обов`язків.

Таким чином, суд приходить до висновку, що на ОСОБА_1 поширюється дія ч. 1 ст. 119 КЗпП України.

Оскільки суд визнає за позивачем ОСОБА_1 право на застосування гарантій, передбачених ч. 1 ст. 119 КЗпПП, тому вимоги щодо визнання незаконним та скасування наказу № 15-К від 22.01.2024 р. ТОВ «Індичка» в частині припинення застосування гарантій, передбачених ч. 1 ст. 119 КЗпП України щодо збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку стосовно ОСОБА_1 та в частині втрати чинності наказу ТОВ «Індичка» № 96 від 18.04.2022 р. «Про увільнення ОСОБА_1 від роботи у зв`язку з виконанням обов`язків добровольця територіальної оборони» є похідними та такими, що підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 12, 13, 81, 82, 141, 263-265, 280-283 ЦПК України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю «Індичка» про визнання наказу незаконним та стягнення середнього заробітку задовольнити частково.

Визнати незаконним та скасувати наказ № 15-К від 22.01.2024 р. Товариства з обмеженою відповідальністю «Індичка» в частині припинення застосування гарантій, передбачених ч. 1 ст. 119 КЗпП України щодо збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку стосовно ОСОБА_1 .

Визнати незаконним та скасувати наказ № 15-К від 22.01.2024 р. в частині втрати чинності наказу Товариства з обмеженою відповідальністю «Індичка» № 96-К від 18.04.2022 р. «Про увільнення ОСОБА_1 від роботи у зв`язку з виконанням обов`язків добровольця територіальної оборони».

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Індичка» на користь ОСОБА_1 грошові кошти у сумі 28231 грн. 44 коп. заборгованість по сплаті середнього заробітку.

В іншій частині позову відмовити.

Заочне рішення може бути переглянуте Ковпаківським районним судом м. Суми, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення заочне рішення може бути оскаржене в загальному порядку, встановленому цим Кодексом. У цьому разі строк на апеляційне оскарження рішення починає відраховуватися з дати постановлення ухвали про залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення.

Рішення може бути оскаржене до Сумського апеляційного суду через Ковпаківський районний суд м. Суми шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя А.М. Алфьоров

СудКовпаківський районний суд м.Сум
Дата ухвалення рішення18.07.2024
Оприлюднено25.07.2024
Номер документу120567080
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —592/6377/24

Рішення від 18.07.2024

Цивільне

Ковпаківський районний суд м.Сум

Алфьоров А. М.

Ухвала від 17.06.2024

Цивільне

Ковпаківський районний суд м.Сум

Алфьоров А. М.

Ухвала від 23.04.2024

Цивільне

Ковпаківський районний суд м.Сум

Алфьоров А. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні