Рішення
від 24.07.2024 по справі 320/30218/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 липня 2024 року № 320/30218/23

Суддя Київського окружного адміністративного суду Марич Є.В., розглянувши порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про визнання протиправними та скасування рішень,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) з позовом до Комунального підприємства «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі відповідач 1, КП «Київблагоустрій»), Департаменту територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі відповідач 2, Департамент), в якому просить:

- визнати протиправними дії Департаменту територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та комунального підприємства «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо проведення демонтажу та знесення нежилого приміщення №9 групи приміщень №11 за адресою: м. Київ, вул. Жмеринська, будинок 30, площею 19,8 кв.м., що належить ОСОБА_1 на праві власності;

- визнати протиправним та скасувати припис №2319860 від 08.07.2023 та припис №2319861 від 08.07.2023, складені провідним інспектором комунального підприємства «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Кравченком К.О. стосовно власника нежилого приміщення №9 групи приміщень №11 за адресою: АДРЕСА_1 , площею 19,8 кв.м., що належить ОСОБА_1 на праві власності;

- визнати протиправним та скасувати доручення №064-2902 від 17.07.2023, видане Департаментом територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо вжиття заходів по демонтажу нежилого приміщення №9 групи приміщень №11 за адресою: м. Київ, вул. Жмеринська, будинок 30, площею 19,8 кв.м., що належить ОСОБА_1 на праві власності.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що вважає доручення незаконним та таким, що містить неправдиві відомості, складеним на підставі протиправних приписів. В дорученні вказано невірну адресу, якої взагалі не існує, а знесення нежитлового приміщення фактично відбулося за адресою: м. Київ, вул. Жмеринська 30, а не 30/8. Позивачем зазначено про протиправність дій відповідачів щодо демонтажу належного йому на праві приватної власності майна - капітальної споруди, який проведено всупереч вимог законодавства.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 11.10.2023 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження; запропоновано відповідача подати відзив на позовну заяву.

Представником КП «Київблагоустрій» подано відзив на позовну заяву, в якому заперечував проти позовних вимог та зазначив, що у зв`язку із невиконанням у встановлений термін вимог приписів № 2319860 та № 2319861 від 08.07.2023 Департаментом винесено доручення № 064-2902 від 12.07.2023 про демонтаж тимчасових споруд (металевої конструкції та огорожі по вул. Жмеринська 30/8 у м. Києві), яким доручено КП «Київблагоустрій» вжити заходи щодо демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд. Крім того, відповідачем 1 зазначено, що позивачем не підтверджено право власності на нежитлові приміщення за вказаною адресою, а без встановлення факту набуття позивачем права власності саме на нежилі приміщення з №№2,3,1 (групи приміщень №15) з №1 по №32 (група приміщень №11) (літера М, загальною площею 1070, кв.м. по вул. Жмеринській, 30 у місті Києві (зокрема, для з`ясування статусу спірного приміщення: об`єкт нерухомого майна чи тимчасова споруда) є неможливим встановлення факту порушення такого права відповідачами та відповідно відновлення порушених прав позивача.

Представником Департаменту подано відзив на позовну заяву, в якому також заперечував проти позовних вимог, та зазначив, що оскільки позивачем не надано дозвільних документів на розміщення металевої конструкції та огорожі за адресою: АДРЕСА_2 , тобто не виконано приписи відповідача 1, а також не надано документів про право власності на нерухоме майно, то видача доручення та дії щодо демонтажу вчинені у відповідності до вимог чинного законодавства.

На адресу суду від позивача надійшли відповіді на відзив, в яких підтримано позицію, викладену в позовній заяві, та зазначено, що відзиви відповідачів є необґрунтованими та такими, що не спростовують доводи, викладені в позовній заяві як підстави для задоволення позову.

В ході проведення підготовчих дій судом постановлено ухвалу від 08.02.2024 про витребування доказів у позивача, а саме належним чином засвідчену копію договору купівлі-продажу від 13.03.2014р. за №346.

Представником позивача на виконання вимог ухвали суду подано письмові пояснення, в яких повідомив, що витребуваний доказ надати неможливо, оскільки є втраченим.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.04.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.

Представник позивача позовні вимоги підтримав, просив суд позов задовольнити в повному обсязі.

Представники відповідачів проти задоволення позову заперечували, просили суд відмовити у його задоволенні.

Суд за згодою сторін перейшов до розгляду справи по суті в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами і доказами.

Розглянувши документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Провідним інспектором КП «Київблагоустрій» ОСОБА_2 08.07.2023 проведено перевірку правомірності встановлення тимчасових споруд (металева конструкція та огорожа), які впритул розташовані до будівлі по вул. Жмеринській, 30/8 в Святошинському районі міста Києва та встановлено порушення пункту 20.1.1. Правил благоустрою міста Києва, за результатами чого внесено приписи № 2319860 та № 2319861.

У приписах КП «Київблагоустрій» запропоновано усунути порушення шляхом надання дозвільної документації на розміщення споруди, а у разі відсутності дозвільної документації демонтувати об`єкт власними силами у термін три дні та відновити благоустрій.

У зв`язку з невиконанням вимог приписів, Департаментом міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) прийнято рішення № 064-2902 від 12.07.2023, яким доручено КП «Київблагоустрій» вжити заходи шляхом демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд, малих архітектурних форм, елементів благоустрою зазначених у таблиці, серед яких вказано:

- металева конструкція по вул. Жмеринській, 30/8 в Святошинському районі м. Києва, припис №2319860 від 08.07.2023; власник невідомий;

- огорожа по вул. Жмеринській, 30/8 в Святошинському районі м. Києва, припис №2319861 від 08.07.2023; власник невідомий.

На виконання доручення Департаменту від 12.07.2023 № 064-2902, на підставі приписів від 08.07.2023 № 2319860 та № 2319861 КП «Київблагоустрій» проведено демонтаж вказаних споруд, про що складено акти № НО-359 від 13.07.2023, № НО-360 від 13.07.2023 та акти опису об`єкта № НО-359 та № НО-360.

Вказані приписи отримані позивачем 10.07.2023, що підтверджено представником позивача та надіслано письмову відповідь вих.№11 від 13.07.2023 на вказані приписи до Департаменту. У вказаній відповіді представник позивача просив врахувати викладені у ній обставини та скасувати приписи № 2319860 та № 2319861 від 08.07.2023, доручення на знесення капітальних споруд. До відповіді представником позивача долучено копію витягу з Державного реєстру речових прав на з нерухоме майно про право власності на приміщення за адресою: м. Київ, вул. Жмеринська, 30 та технічний паспорт на нежитлові приміщення.

Листом Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 27.07.2023 № 064-3214 розглянуто лист представника позивача від 13.07.2023 №11 та зазначено, що Департамент не запитував зазначену інформацію та не надавав припис. Водночас, повідомив, що відповідні документи потрібно подавати до КП «Київблагоустрій».

Представник позивача звернувся з адвокатським запитом до КП «Київблагоустрій» про надання інформації щодо демонтажу.

У відповідь на запит КП «Київблагоустрій» повідомило, що приписи внесено з дотриманням пункту 20.2.1. Правил благоустрою міста Києва, а демонтаж здійснює лише на виконання доручення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Позивач, вважаючи рішення та дії відповідачів щодо демонтажу та знесення нежилого приміщення за адресою: м. Київ, вул. Жмеринська, 30, що належить ОСОБА_1 на праві власності, протиправними, звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини визначено Законом України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 № 2807-IV (далі - Закон № 2807-IV).

Згідно з положеннями статті 1 указаного Закону благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

Статтею 12 Закону № 2807-IV визначено, що суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.

Відповідно до статті 34 Закону № 2807-IV Правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту.

Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування. Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. У разі якщо відповідною сільською, селищною, міською радою не прийнято рішення про затвердження Правил, застосовуються Типові правила.

Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ населення до затверджених Правил.

Правила включають: 1) порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою; 2) вимоги до впорядкування територій підприємств, установ, організацій; 3) вимоги до утримання зелених насаджень на об`єктах благоустрою - територіях загального користування; 4) вимоги до утримання будівель і споруд інженерного захисту території; 5) вимоги до санітарного очищення території; 6) розміри меж прилеглої до підприємств, установ та організацій території у числовому значенні; 7) порядок розміщення малих архітектурних форм; 8) порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів; 9) інші вимоги, передбачені цим та іншими законами.

Правила не можуть передбачати обов`язок фізичних і юридичних осіб щодо отримання будь-яких дозволів, погоджень або інших документів дозвільного характеру, а також повноважень органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, підприємств, установ, організацій, утворених такими органами, видавати зазначені документи.

Рішенням Київської міської ради від 25 грудня 2008 року № 1051/1051 затверджено Правила благоустрою міста Києва, які визначають правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою міста і спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

Згідно з положеннями розділу 1 Правил тимчасова споруда - це споруда функціонального (в тому числі для здійснення підприємницької діяльності), декоративно-технологічного призначення, в тому числі мала архітектурна форма, яка виготовляється з полегшених збірних конструкцій та встановлюється без улаштування заглибленого фундаменту тощо.

Підпунктом 13.2.3 Правил визначено, що самовільно встановлені (розміщені) малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, підлягають демонтажу власником об`єкта (особою, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) за власні кошти у строки, визначені в приписі Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації). У разі якщо власник малої архітектурної форми або тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (особа, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) не провів демонтажу відповідно до абзацу першого цього пункту, демонтаж об`єкта здійснюється в порядку, встановленому пунктом 13.3 цих Правил.

Відповідно до підпункту 20.2.11 Правил у разі виявлення уповноваженими особами Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, КП "Київблагоустрій" самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи), елементів об`єктів благоустрою, їх власникам (користувачам або особам, які здійснили розміщення (встановлення)), вноситься припис з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, елементу об`єкта благоустрою, із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до підпункту 13.3.1 пункту 13.3 розділу XIII цих Правил.

За змістом пункту 13.3 Правил визначено порядок демонтажу, зокрема, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності

Відповідно до підпункту 13.3.1 пункту 13.3 Правил у разі виявлення, зокрема, самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, уповноважені особи Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київблагоустрій" (далі - КП "Київблагоустрій") вносять припис його власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення)) з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до абзаців другого і третього цього підпункту. Малі архітектурні форми, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності мають бути демонтовані протягом трьох днів з моменту отримання припису, крім тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, відсутніх в матеріалах єдиної цифрової топографічної основи території міста Києва, демонтаж яких має бути здійснений протягом одного дня з моменту отримання припису. Протягом зазначеного у приписі строку власник (користувач або особа, яка здійснила розміщення (встановлення)) зобов`язаний за власний рахунок здійснити демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, демонтаж (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі та провести відновлення порушеного благоустрою на місці їх розміщення (встановлення).

Згідно з підпунктом 13.3.3 Правил рішення про демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі приймається Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районними в місті Києві державними адміністраціями, Департаментом промисловості та розвитку підприємництва (щодо об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі).

Для проведення демонтажу малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі створюється комісія у складі представників Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та/або структурного підрозділу з питань контролю за благоустроєм районної в місті Києві державної адміністрації, Департаменту промисловості та розвитку підприємництва (у разі демонтажу об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі), підприємства, яке здійснює демонтаж, перевезення, зберігання малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, представника міліції, власника (користувача або особи, яка здійснила розміщення (встановлення) (у разі його присутності).

За результатами проведеної роботи комісії складають акти демонтажу (переміщення). Після проведення демонтажу (переміщення) здійснюється фотофіксація місця, звільненого від самовільно розміщеного (встановленого) об`єкта (засобу).

Згідно з положеннями підпункту 20.2.1 Правил якщо під час перевірки виявлені причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов`язана скласти та видати офіційний документ - припис, який є обов`язковим для виконання в термін до трьох діб особами, які є відповідальними за утримання об`єктів благоустрою. У разі виявлення тимчасової споруди (малої архітектурної форми), встановлений (або невстановлений) власник (користувач) якої створив причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов`язана скласти та видати офіційний документ - припис з дотриманням вимог цього Положення.

Таким чином, винесення припису є результатом проведеної перевірки, в якому власнику пропонується надати в певний строк проектно-дозвільну документацію на розміщення тимчасової споруди або усунути порушення шляхом демонтажу тимчасової споруди власними силами, в разі відсутності відповідних дозвільних документів, що узгоджується з висновками Верховного Суду, які викладено, зокрема, у постановах від 28 лютого 2019 року у справі № 826/11229/17, від 24 вересня 2019 року у справі № 826/22540/15, від 19 грудня 2019 року у справі № 826/15164/17, від 29 січня 2020 року у справі № 826/7888/17, від 05 серпня 2020 року у справі № 826/10330/17 та від 27 квітня 2021 року у справі № 826/2841/17.

Суд зазначає, що здійснювати відповідний демонтаж можливо виключно щодо об`єктів, які належать до тимчасових споруд у розумінні Правил благоустрою, які розташовані без достатніх правових підстав, і у тому випадку, якщо власник такої споруди самостійно не демонтував споруду у встановлений у приписі строк або якщо власник невідомий. При цьому, самочинно розміщеною тимчасова споруда вважається у тому разі, якщо відсутні дозвільні документи, визначені законом.

Положеннями Закону України «Про благоустрій населених пунктів» визначено, що дії з демонтажу є заходами з відновлення благоустрою населеного пункту (демонтаж роботи щодо відновлення території благоустрою).

Органом, що вживає заходи із демонтажу, є Департамент благоустрою, що передбачено у пп. 13.3.2. Правил благоустрою міста Києва.

Відповідно до пункту 1 рішення Київської міської ради від 13.07.2023 №6870/6911 «Про оптимізацію діяльності деяких структурних підрозділів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)» змінено найменування Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на Департамент територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Згідно з пунктом 2 цього Рішення внесено зміни до Положення про Департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого рішенням Київської міської ради від 02 березня 2023 року № 6010/6051, виклавши його в новій редакції.

У відповідності до пунктів 1, 2 вказаного Положення, Департамент територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент) є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), який утворений відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» у структурі виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за рішенням Київської міської ради від 20 червня 2002 року № 28/28 «Про утворення виконавчого органу Київської міської ради та затвердження його структури і загальної чисельності».

Департамент підзвітний та підконтрольний Київській міській раді, підпорядковується Київському міському голові, входить до структури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), виконує функції органу місцевого самоврядування та, у визначених законодавством України випадках, виконує функції державної виконавчої влади.

Пунктом 5 Положення передбачено, що Департамент відповідно до покладених на нього завдань виконує такі функції: здійснює контроль та координацію діяльності підприємств, установ, організацій територіальної громади міста Києва, підпорядкованих Департаменту, та дає їм доручення в межах компетенції (підпункт 5.29); приймає рішення про демонтаж самовільно розміщених (встановлених) тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально- культурного чи іншого призначення, зокрема і для провадження підприємницької діяльності, об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, демонтаж (переміщення) самовільно розміщених (встановлених) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, елементів (частин) об`єктів благоустрою (підпункт 5.41).

З огляду на викладене Департамент наділений контрольними повноваженнями та здійснює владні управлінські функції у сфері благоустрою міста, приймає рішення про демонтаж та вживає заходи із демонтажу елементів благоустрою.

Відповідно до статуту КП «Київблагоустрій» останній підпорядкований Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської ї державної адміністрації) з питань, визначених законодавством та цим статутом.

Метою діяльності КП «Київблагоустрій», зокрема, є здійснення заходів, які забезпечують дотримання юридичними та фізичними особами правил благоустрою у м. Києві, зокрема, шляхом внесення приписів та складання протоколів про адміністративні правопорушення.

КП «Київблагоустрій» у межах своїх повноважень лише виконує роботи щодо демонтажу та очищення території міста, тоді як безпосередньо рішення про вчинення вказаних дій приймає саме Департамент, відповідно, він зобов`язаний не просто брати до уваги надану інформацію щодо винесених та виконаних/невиконаних приписів, а й оцінювати наявність підстав для проведення демонтажу.

При цьому, повноваження КП «Київблагоустрій» у частині забезпечення благоустрою міста Києва, що передбачені Положенням про Департамент та делеговані КП «Київблагоустрій» були реалізовані ним у цій справі, як владні управлінські функції при виконанні рішення зазначеного Департаменту.

23 жовтня 2013 року рішенням Київської міської ради від № 246/9734 затверджено Положення про головного інспектора та інспекторів з благоустрою м. Києва.

Відповідно до п. 1 вказаного Положення Головний інспектор та інспектор з благоустрою м. Києва - посадові особи управління контролю за благоустроєм міста Києва Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (КМДА), інспектори районних в місті Києві відділів контролю за благоустроєм, інспектори КП «Київблагоустрій» наділені повноваженнями із здійснення контролю за станом благоустрою населеного пункту, виконанням Правил благоустрою м. Києва, а також притягнення винних до відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою.

Повноваження, зокрема, Інспектора КП «Київблагоустрій» проводити перевірки у сфері благоустрою та виносити приписи з метою з`ясування наявності/відсутності дозвільної документації визначено п.20.2.1 Правил благоустрою м. Києва, Положенням про головного інспектора та інспекторів з благоустрою м. Києва затвердженого Рішенням Київської міської ради від 23 жовтня 2013 року № 246/9734 «Про міський благоустрій».

Отже, інспектор КП «Київблагоустрій» є особою, якій надано повноваження здійснювати контроль за станом благоустрою населеного пункту та право вносити припис з вимогою про усунення порушень у разі виявлення самовільно розміщених (встановлених) елементів благоустрою. У разі виявлення тимчасової споруди, встановлений (або невстановлений) власник (користувач) якої створив причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою посадова, особа контролюючого органу, зокрема, інспектор КП «Київблагоустрій», зобов`язаний скласти та видати припис з дотриманням вимог Правил благоустрою міста Києва.

Наведене також свідчить, що винесення припису є результатом проведеної перевірки, в якому власнику (користувачу) пропонується надати в певний строк дозвільну документацію на розміщення елементу благоустрою або усунути порушення шляхом демонтажу тимчасової споруди власними силами в разі відсутності відповідних дозвільних документів.

Як вбачається з матеріалів справи, провідним інспектором КП «Київблагоустрій» Кравченко К.О. 08.07.2023 встановлено порушення благоустрою міста Києва, яке полягало у розміщенні тимчасових споруд, а саме металевої конструкції та огорожи, впритул розташованої до будівлі по вул. Жмеринській, 30/8 в Святошинському районі міста Києва.

З метою з`ясування наявності/відсутності дозвільної документації на вказані об`єкти провідним інспектором КП «Київблагоустрій» внесено приписи № 2319860 та № 2319861, про які позивач дізнався 10.07.2023.

Разом з тим, як свідчать матеріали справи, у межах встановленого у згаданих приписах триденного строку до КП «Київблагоустрій» дозвільних документів на розміщення тимчасових споруд за адресою: м. Київ, вул. Жмеринській, 30/8 надано не було.

Натомість, представником позивача надіслано до КП «Київблагоустрій» письмову відповідь вих.№11 від 13.07.2023 на вказані приписи, в якій надано пояснення, що це нежитлова будівля, а не тимчасова споруда, МАФ чи огорожа та надано копію витягу з Державного реєстру речових прав на з нерухоме майно про право власності на приміщення за адресою: м. Київ, вул. Жмеринська, 30 і Технічний паспорт на приміщення.

Як вбачається з Витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (індексний номер витягу 218846926) нежилі приміщення з №№2,3,1 (групи приміщень №15) з №1 по №32 (група приміщень №11) (літера А), загальною площею 1070, кв.м. по вул. Жмеринській, 30 у місті Києві були придбані нею на підставі договору купівлі-продажу, серія та номер №346 від 13.03.2014.

Пунктом 1 частини першої статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» установлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Отже, реєстрація права власності на нерухоме майно є лише офіційним визнанням права власності з боку держави. Сама собою державна реєстрація права власності за певною особою не є безспірним підтвердженням наявності в цієї особи права власності, але створює спростовувану презумпцію права власності такої особи.

Подібний висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.03.2019 у справі № 911/3594/17.

Слід зазначити, що матеріали справи не містять документів (підстав набуття права власності) набуття позивачем права власності на нежитлові приміщення по вул. Жмеринській, 30 у місті Києві, частиною яких є демонтовані тимчасові споруди, що позбавляє можливості перевірити правомірність набуття права власності на спірні споруди саме як на об`єкт нерухомого майна.

Як зазначив відповідач 1, що не спростовано позивачем, в матеріалах реєстраційної справи (НАІС) по об`єкту нерухомого майна реєстраційний номер 18294780000, що належить позивачу, наявні попередні договори купівлі-продажу об`єкту нерухомого майна реєстраційний номер 18294780000.

Так, відповідно до договору купівлі-продажу нежилих приміщень від 15.03.2013 ТОВ «Україна СБ» в особі генерального директора ОСОБА_1 продало СП «Діамед» нежилі приміщення №№2,3,1 (групи приміщень №15) з №1 по №32 (група приміщень №11) (літера А), загальною площею 469,10 кв.м., які розташовані за адресою: м. Київ, вул. Жмеринська, 30, (літера А) у місті Києві.

Згідно договору купівлі-продажу нежилих приміщень від 15.02.2014, укладеного між СП «Діамед» та ТОВ «Діамед», площа нежилих приміщень №№2,3,1 (групи приміщень №15) з №1 по №32 (група приміщень №11) (літера А), загальною площею 469,10 кв.м., які розташовані за адресою: м. Київ, вул. Жмеринська, 30, (літера А) у місті Києві, що були предметом даного договору складала - 469,1 кв.м.

При цьому, копія договору купівлі продажу №346 від 13.03.2014, на підставі якого було проведено державну реєстрацію права власності на нерухоме майно за позивачем в реєстраційній справі відсутній. Згідно наявного у реєстраційній справі технічного паспорта на громадський (виробничий) будинок (приміщення) згідно Експлікації приміщень, загальна площа приміщень №15 та №11 становить 585,7 кв.м.

Водночас, відповідно до наявного у матеріалах справи технічного паспорту, виготовленого ТОВ «Технічний центр будівельно-інвентарної експертизи», виготовленого станом на 27.07.2020 загальна площа приміщень №15 та №11 становить 1070,00 кв.м.

При цьому, доказів на підтвердження проведення реконструкції чи будь-яких робіт, які так істотно вплинули на площу об`єкта позивачем не надано.

Разом з тим, слід зазначити, що згідно наданого позивачем технічного паспорту належне йому нерухоме майно 1985 року спорудження, стіни виготовлені із цегли, перекриття з/бетон.

Натомість, відповідачем 1 проведено демонтаж тимчасових споруд: згідно акту НО-359 проведено демонтаж об`єкта: вид матеріалу метал, профнастіл; згідно акту НО-360 проведено демонтаж об`єкта: вид матеріалу дерево, OSB. Тобто, це різні споруди з різними елементами та технічними характеристиками.

Таким чином, суд погоджується з доводами відповідачів про те, що вказані нежитлові приміщення, які демонтовані на виконання вимог доручення Департаменту від 12.07.2023, металева конструкція та огорожа не належали до капітальних споруд, що давало відповідачам право на усунення допущених порушень благоустрою шляхом їх демонтажу.

На підставі викладеного суд приходить до висновку про правомірність дій та рішень Департаменту та КП «Київблагоустрій», а відтак підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно зі статтею 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На переконання суду, відповідачами доведено правомірність вчинених дій та прийнятих рішень, з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог та системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Враховуючи положення статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, відшкодування судового збору позивачу не підлягає.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 72-77, 90, 139, 241-246 КАС України, суд

в и р і ш и в:

1. У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Комунального підприємства «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (03057, м. Київ, вул. Дегтярівська, 31, корп.21, код ЄДРПОУ 26199708), Департаменту територіального контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (03057, м. Київ, вул. Дегтярівська, 31, корп.21, код ЄДРПОУ 34926981) про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішень, - відмовити.

2. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Марич Є.В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2024
Оприлюднено26.07.2024
Номер документу120576204
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —320/30218/23

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Черпак Юрій Кононович

Рішення від 24.07.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Марич Є.В.

Ухвала від 05.04.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Марич Є.В.

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Марич Є.В.

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Марич Є.В.

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Марич Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні