Рішення
від 24.07.2024 по справі 580/5191/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 липня 2024 року справа № 580/5191/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в залі суду адміністративну справу за позовом Заступника керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави до Ротмістрівської сільської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

23.05.2024 Заступник керівника Смілянської окружної прокуратури (20701, Черкаська обл., м.Сміла, вулиця Ю. Кондратюка, будинок 25; код ЄДРПОУ 02911119) в інтересах держави (далі позивач) подав у Черкаський окружний адміністративний суд позов до Ротмістрівської сільської ради (20726, Черкаська обл., Черкаський р-н, с.Ротмістрівка, вул. Михайлівська, будинок 18; код ЄДРПОУ 26359075) (далі відповідач) про:

визнання протиправною бездіяльності щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею Ковалиського сільського будинку культури, що знаходиться за адресою: Черкаська область, Черкаський район, с.Ковалиха, вул. Центральна, 7,- орієнтовною площею 0,5 га та на земельну ділянку під будівлею Носачівського сільського будинку культури, що знаходиться за адресою: Черкаська область, Черкаський район, с.Носачів, вул. Молодіжна, 2, - орієнтовною площею 1,1 га;

зобов`язання відповідача вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на ці земельні ділянки.

Обґрунтовуючи зазначив, що на вказані вище земельні ділянки закладами культури, які знаходиться у його користуванні, відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеними об`єктами нерухомості та земельними ділянками, ризики для нормального функціонування закладів культури.

Ухвалою від 28 травня 2024 року суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі та вирішив розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) за правилами спрощеного позовного провадження. Також встановив відповідачу та третій особі строк, тривалістю п`ятнадцять днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі, для надання відзиву та пояснень на позовну заяву та повідомив сторін про строки для надання клопотань про виклик їх у судове засідання. Згідно з рекомендованим повідомленням про поштове вручення вказану ухвалу відповідач отримав 07.06.2024.

Відповідач правом подати до суду відзив не скористався про причини суд не повідомив.

Оскільки від сторін не надійшли суду клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням їх представників, з огляду на відсутність необхідності виклику та допиту свідків та призначення експертизи, суд вирішив справу розглянути без проведення судового засідання та їх виклику (у письмовому провадженні).

Оцінивши доводи, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Відповідно до п.п. 23 п. 1 постанови Верховної Ради України№ 807-ІХ від 17.07.2020 «Про утворення та ліквідацію районів» у Черкаській області створений Черкаський район (з адміністративним центром у м. Черкаси») у складі територій Городищенська, Кам`янська, Канівська, Корсунь-Шевченківська, Смілянська, Черкаська, Чигиринська міські та Балаклеївська, Березняківська, Білозірська, Бобрицька, Будищенська, Леськівська, Ліплявська, Медведівська, Михайлівська, Мліївська, Мошнівська, Набутівська, Ротмістрівська, Руськополянська, Сагунівська, Степанецька, Степанківська Тернівська, Червонослобідська сільські територіальні громади.

Ротмістрівська сільська рада утворена 16.09.2016 шляхом об`єднання Ковалиської, Куцівської, Мельниківської та Ротмістрівської сільських рад Смілянського району. 11.03.2020 до складу громади включена Носачівська сільська рада. Тому позов поданий до Ротмістрівської сільської ради, як правонаступника Ковалиської (код ЄДРПОУ: 26358220) та Носачівської сільських рад (код ЄДРПОУ: 26489748).

Згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, інформаційна довідка № 375961713 від 25.04.2024 право власності на об`єкт нерухомого майна - Ковалиський сільський будинок культури за адресою: вул. Центральна, 7, с. Ковалиха, Черкаський район, Черкаська область зареєстровано за відповідачем, номер запису про право власності 28090762 від 24.09.2018.

Право власності на об`єкт нерухомого майна - Носачівський сільський будинок культури за відповідачем в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не зареєстровано.

Відповідно до інформаційної довідки № 375961713 від 25.04.2024 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна відомості щодо державної реєстрації права власності на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 відсутні.

Згідно з інформаційною довідкою № 375966012 від 25.04.2024 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо відомості щодо державної реєстрації права власності на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_2 відсутні.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки під об`єктами нерухомості за адресою: АДРЕСА_1 ,- та за адресою: АДРЕСА_2 , - також підтверджується листом Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 27.02.2024 № 10-23-0.21-1464/2-24, відповідно до якого інформація щодо передачі у власність або користування, реєстрації права користування зазначеними земельними ділянками відсутня. Водночас за Носачівським сільським будинком культури обліковується земельна ділянка площею 1,1 га, категорія землі землі під соціально - культурними об`єктами, за Ковалиським сільським будинком культури обліковується земельна ділянка площею 0,5 га, категорія землі - землі під соціально - культурними об`єктами.

Відповідно до інформації відповідача від 25.03.2024 № 02-38/473 правовстановлюючі документи на вказані вище земельні ділянки відсутні.

Використання будівель вказаних вище закладів культури та земельних ділянок під ними без оформлення відповідних правовстановлюючих документів зумовили звернення позивача до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд врахував таке.

Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 12.11.1998 № 1775 «Про нормативи забезпечення населення клубними закладами» (далі Постанова КМУ № 1775) встановлено, що на території кожної сільської, селищної, міської ради має функціонувати як мінімум один (базовий) клубний заклад. Кількість місць у ньому визначається відповідно до сумарної чисельності населення всіх населених пунктів, що знаходяться на території ради, та наведеного нормативу.

Згідно з п. 6 Постанови КМУ № 1775 визначено, що до закладів культури клубного типу належать сільські, селищні, міські, районні, обласні будинки і палаци культури, клуби, народні доми, клуби технічної та художньої творчості, клуби-бібліотеки, центри дозвілля, клуби-кафе, культурно-спортивні центри тощо.

Відповідно до ч.2 ст.12 Закону України від 14 грудня 2010 року № 2778-VI «Про культуру» (далі ЗУ № 2778-VI) суб`єктами діяльності у сфері культури є:

держава в особі уповноважених органів виконавчої влади;

територіальні громади в особі органів місцевого самоврядування;

професійні творчі працівники;

наукові працівники, зокрема, музейних, бібліотечних закладів, історико-культурних заповідників, архівних установ;

педагогічні працівники закладів освіти сфери культури;

митці, які працюють на засадах мистецького аматорства;

працівники культури;

заклади культури, заклади освіти сфери культури, а також підприємства, установи та організації всіх форм власності, статути (положення) яких передбачають провадження діяльності у сфері культури;

окремі громадяни, об`єднання громадян, які провадять діяльність у сфері культури.

Згідно з ч.1 ст.16 ЗУ № 2778-VI органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування забезпечують:

збереження культурних цінностей на території України, охорону культурної спадщини, захист історичного середовища;

збереження Музейного фонду України, Державного бібліотечного фонду України, Національного архівного фонду України, фільмофонду, їх постійне поповнення сучасними творами мистецтва, продукцією вітчизняного книговидавництва, кінематографа, аудіовиробництва;

функціонування і розвиток мережі музеїв, архівів, бібліотек, мистецьких шкіл, студій, клубів, кінотеатрів, кіно-, відеопрокатних підприємств, об`єднань, заповідників, реставраційних закладів державної та комунальної власності;

збереження нематеріальної культурної спадщини, в тому числі традиційної народної культури, мов, діалектів і говірок, фольклору, традицій, звичаїв і обрядів, народних художніх промислів та ремесел, історичних топонімів тощо.

Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III (далі ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

На підставі ч.1 ст.92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно з п. а ч.2 ст.92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч.1 ст.125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України від 01.07.2004 №1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Закон №1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до вимог п.2 ч.1 ст.3 Закону №1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.

Частиною 1 ст.5 Закону №1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Отже, речові права на нерухоме майно підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями комунальної власності територіальних громад.

Частиною 1 ст.116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч.1 ст.122 ЗК України.

Згідно з п.34 ч.1 ст.26 Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон №280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.

Відповідно до підп.1 п. а ч.1 ст.32 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними центрами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Проаналізувавши зазначене суд дійшов висновку, що управління об`єктами культури, у т. ч. прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідача.

Відповідач з часу припинення існування Ковалиської (код ЄДРПОУ: 26358220) та Носачівської сільських рад (код ЄДРПОУ: 26489748) правовстановлюючі документи на земельну ділянку під будівлею Ковалиського сільського будинку культури, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ,- орієнтовною площею 0,5 га та на земельну ділянку під будівлею Носачівського сільського будинку культури, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , - орієнтовною площею 1,1 га не оформлював. Земельні ділянки під вказаними вище будинками культури всупереч вимог законодавства використовуються без оформлення відповідних правовстановлюючих документів.

З огляду на визначену Законом №1952-IV обов`язкову реєстрацію речових прав та надані відповідачу Законом №280/97-ВР повноваження, бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею Ковалиського сільського будинку культури, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ,- орієнтовною площею 0,5 га та на земельну ділянку під будівлею Носачівського сільського будинку культури, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , - орієнтовною площею 1,1 - не відповідає закону.

Відсутність заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на вказані вище земельні ділянки свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що, зважаючи на цільове призначення таких об`єктів, порушує права користувачів цих об`єктів на безпечні умови функціонування та розвитку.

Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст.1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII "Про прокуратуру" відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.

Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (п.1 ч.6 ст.23 вказаного Закону).

Врахувавши зазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки доказів понесення таких витрат суду не надано, відсутні підстави для розподілу содових витрат.

Керуючись ст.ст.6, 14, 138-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Заступника керівника Смілянської окружної прокуратури (20701, Черкаська обл., м.Сміла, вулиця Ю. Кондратюка, будинок 25; код ЄДРПОУ 02911119) в інтересах держави задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Ротмістрівської сільської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею Ковалиського сільського будинку культури, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ,- орієнтовною площею 0,5 га та на земельну ділянку під будівлею Носачівського сільського будинку культури, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , - орієнтовною площею 1,1 га.

Зобов`язати Ротмістрівську сільську раду (20726, Черкаська обл., Черкаський р-н, с.Ротмістрівка, вул. Михайлівська, будинок 18; код ЄДРПОУ 26359075) вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею Ковалиського сільського будинку культури, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ,- орієнтовною площею 0,5 га та на земельну ділянку під будівлею Носачівського сільського будинку культури, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , - орієнтовною площею 1,1 га.

2. Судові витрати розподілу не підлягають.

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом 30 днів.

Суддя Анжеліка БАБИЧ

Рішення постановлене, складене у повному обсязі та підписане 24.07.2024.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2024
Оприлюднено26.07.2024
Номер документу120577746
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —580/5191/24

Рішення від 24.07.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні