Постанова
від 24.07.2024 по справі 200/6841/23
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 липня 2024 року справа №200/6841/23

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Геращенка І.В., суддів Блохіна А.А., Казначеєва Е.Г., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський завод металевих конструкцій» на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 1 лютого 2024 року у справі № 200/6841/23 (головуючий І інстанції Мозговая Н.А.) за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський завод металевих конструкцій» про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій,-

В С Т А Н О В И В :

Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський завод металевих конструкцій» (далі - відповідач), в якому просив:

-стягнути заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до пунктів «б» - «з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України від 03.10.2017 року № 2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (за Списком № 2) за період з травня 2022 року по жовтень 2023 року сумі 295 229,06 грн.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 1 лютого 2024 року позов задоволено:

- стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський завод металевих конструкцій» на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до пунктів «б» - «з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України від 03.10.2017 року № 2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (за Списком № 2) за період з травня 2022 року по жовтень 2023 року сумі 295 229,06 грн.

Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та відмовити у задоволенні позову.

Апелянт зазначив, що суд першої інстанції зазначає, що розрахунки відповідачем оскаржені не були та є узгодженими. За умови вручення відповідачу розрахунків фактичних витрат на виплату та поставку пенсій, які останній добровільно не сплатив, вказана заборгованість підлягає стягненню в судовому порядку. Проте позивач такі висновки суду вважає помилковими з огляду на те, що позивач взагалі на надав суду належних і допустимих доказів направлення розрахунків на адресу відповідача. Про існування «розрахунків» Товариство з обмеженою відповідальністю «Краматорський завод металевих конструкцій» дізналось лише з позову до суду.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Краматорський завод металевих конструкцій» у відзиві на позовну заяву зазначило про те, що з 24 лютого 2022 року в Україні в цілому, в тому числі на території Донецької області, триває запроваджений воєнний стан, у місті Краматорськ станом на час виникнення спірних правовідносин тривали бойові дії, що унеможливлювало ведення нормальної, повноцінної, господарської діяльності підприємства. Будівлі та майно ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій» неодноразово зазнавали руйнувань внаслідок нанесення ракетних ударів по території підприємства.

У зв`язку з ситуацією що склалась та наявною загрозою для життя і здоров`я працівників ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій», підприємство було вимушено призупинити трудові договори з працівниками підприємства. З 25.03.2022 року господарська діяльність підприємства повністю зупинена.

З березня 2022 року у ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій» - відсутня можливість ведення господарської діяльності в умовах воєнного стану зважаючи на знищення майна підприємства внаслідок активних бойових дій на території міста Краматорськ, внаслідок чого на підприємстві виникло тяжке фінансове становище.

Донецька торгово-промислова палата сертифікатом №1400-23-4702 від 11.12.2023 року засвідчила для ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій» форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), щодо обов`язку (зобов`язання) ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій», а саме: вносити до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у термін: щомісяця до 25 числа, починаючи з червня 2022 року, за п. 6.7 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою Пенсійного фонду України від 19.12.2003 №21-1, ст.13 і ст. 14 Закону України «Про пенсійне забезпечення»; п.2 Розділу ХV Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», відповідно до переліку нормативно-правових та локальних документів, які унеможливили виконання обов`язків в зазначені терміни.

Згідно сертифікату №1400-23-4702 від 11.12.2023 року період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) для ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій»: дата настання: 02 березня 2022 року; дата закінчення: тривають станом на 11 грудня 2023 року.

Форс-мажорні обставини (обставин непереборної сили) у ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій» виникли внаслідок: військової агресії рф проти України, що стало підставою введення воєнного стану в Україні із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року; бойових дій на території Краматорського району Донецької області та неможливості здійснювати виробничу діяльність; тимчасового призупинення дії трудових договорів з працівниками ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій» через наявну реальну загрозу життю та здоров`ю працівників; пошкодження та руйнація виробничих потужностей підприємства внаслідок ракетних обстрілів.

За найменшої можливості відновлення нормальної господарської діяльності ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій» підприємством буде відновлено виконання фінансових зобов`язань. ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій» просило суд першої інстанції врахувати обставини, які зумовили тяжкий фінансовий стан підприємства, проте суд залишив аргументи підприємства без задоволення.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, якому просив відмовити у її задоволені.

Апеляційним судом витребувано у Донецького окружного адміністративного суду справу, який листом повідомив, що зазначена справа зареєстрована через «ЄСІТС», тому в паперовому вигляді відсутня, електронну картку справи можна отримати, витребував справу з ЦБД КП «Діловодство спеціалізованого суду».

За ч.ч. 1, 4 ст. 18 КАС України у судах функціонує Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система. Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система відповідно до закону забезпечує обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, а також фіксування судового процесу і участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

За пп. 15 пункту 1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України подання, реєстрація, надсилання процесуальних та інших документів, доказів, формування, зберігання та надсилання матеріалів справи здійснюються в паперовій формі (пп. 15.1); розгляд справи у суді здійснюється за матеріалами справи у паперовій формі (пп. 15.3).

Суд проводить розгляд справи за матеріалами судової справи у паперовій або електронній формі в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та/або положеннями, що визначають порядок функціонування її окремих підсистем (модулів) (ч. 9 ст. 18 КАС України).

Процесуальні та інші документи і докази в паперовій формі зберігаються в додатку до справи в суді першої інстанції та у разі необхідності можуть бути оглянуті учасниками справи чи судом першої інстанції або витребувані судом апеляційної чи касаційної інстанції після надходження до них відповідної апеляційної чи касаційної скарги (ч. 10 ст. 18 КАС України).

За пп. 5.2 п.5 розділу І Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя від 17 серпня 2021 року № 1845/0/15-21, електронна копія паперового документа - документ в електронній формі, що містить візуальне подання паперового документа, отримане шляхом сканування (фотографування) паперового документа. Відповідність оригіналу та правовий статус електронної копії паперового документа засвідчуються кваліфікованим електронним підписом особи, що створила таку копію.

Апеляційний суд вважає за можливе здійснити апеляційний перегляд за документами, наявними в підсистемі «Електронний суд».

Відповідно до ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.

Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, відзиву, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Відповідач - ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій» зареєстровано у яності юридичної особи, код ЄДРПОУ 01412242, адреса вул. Магістральна, буд. 15, м. Краматорськ, Донецька область, 84306, зареєстровано в органі Пенсійного фонду України, є платником страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Судом встановлено, що колишні працівники Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський завод металевих конструкцій» перебували на обліку в органах Пенсійного фонду України та отримували пенсію за віком, призначену на пільгових умовах за Списком №2.

Позивачем за період з травня 2022 року по жовтень 2023 року здійсненні витрати на виплату і доставку пенсій призначених відповідно до п. «б»-«з» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та п. 2-8 ч. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» працівникам Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський завод металевих конструкцій», призначених на пільгових умовах за Списком №2.

Позивачем на адресу відповідача за зазначений період часу були направлені для відшкодування розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених за Списком № 2, по працівниках підприємства.

Згідно інформації, зазначеній у картці особового рахунку по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, за відповідачем за період з травня 2022 року по жовтень 2023 року утворилася заборгованість в сумі 295229,06 грн.

Цей розрахунок направлявся позивачем на електронну адресу відповідача, що підтверджується доданими до позовної заяви доказами, але добровільно кошти відповідачем сплачені не були.

Спірні правовідносини врегульовано нормами Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV), Законом України «Про пенсійне забезпечення» № 1788-ХІІ від 05.11.1991 (далі - Закон № 1788-ХІІ), Інструкцією про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, яка затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1 (далі - Інструкція № 21-1).

Згідно ст. 13 Закону № 1788-ХІІ на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи, зокрема: працівники зайняті повний робочий день на роботах за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць (пункт «а» статті 13 Закону), за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць (пункт «б» статті 13 Закону) та інші (пункти «б- з» статті 13 Закону).

Згідно п. 2 «Прикінцевих положень» Закону № 1058-IV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими й важкими умовами праці за Списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через такі фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами Закону № 1058-IV в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом № 1788-ХІІ. У цьому випадку розміри пенсій визначаються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 Закону № 1058-IV. При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності зазначеним Законом.

За абз. 4 підпункту 1 пункту 2 «Прикінцевих положень» Закону № 1058-IV підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, крім тих, що були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України, починаючи з дня набрання чинності цим Законом, у розмірі 20 відсотків з наступним збільшенням її щороку на 10 відсотків до 100-відсоткового розміру відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку цих пенсій до набуття права на пенсію за віком відповідно до цього Закону.

Згідно п. 6.1 Інструкції № 21-1 відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до пункту 2 розділу ХV «Прикінцевих положень» Закону № 1058-IV в таких розмірах: для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції (крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України), - також 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абзацу 1 частини 2 Прикінцевих положень Закону застрахованим особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

За п. 6.2 Інструкції № 21-1 витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи з урахуванням вимог абзацу третього підпункту 1 пункту 2 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». При цьому стаж роботи на останньому підприємстві враховується у повному розмірі, а з попередніх місць роботи осіб він додається до стажу, необхідного для призначення пенсій на пільгових умовах.

Згідно п. 6.4 Інструкції № 21-1 розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 «Прикінцевих положень» Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.

Розрахунки складаються на підставі відомостей відділів з призначення пенсій органів Пенсійного фонду України, які подаються згідно з додатком 8 та додатком 8 «а» до 1 січня поточного року та протягом місяця з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії. (пункт 6.5 Інструкції № 21-1). Приписами пункту 6.7 Інструкції № 21-1 передбачено, що підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії.

Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 «Прикінцевих положень» Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.

Отже, з набранням чинності Закону № 1058-IV (з 1 січня 2004 року) витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на підставі пункту «а», «б-з» частини першої статті 13 Закону № 1788-XII особам, які були зайняті на роботах за Списком № 1 та Списком № 2, покриваються підприємствами та організаціями. Обов`язок підприємств та організацій з відшкодування понесених Пенсійним фондом України після 1 січня 2004 року витрат на виплату і доставку зазначених пенсій не пов`язаний із датою призначення такої пенсії чи часом набуття необхідного для цього пільгового стажу, що узгоджується з правовим висновком в постановах Верховного Суду від 31.10.2018 у справі № 805/473/17-а, від 07.12.2020 у справі № 804/4206/17.

Головним управлінням на адресу відповідача направлялися розрахунки сум фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій.

Ці розрахунки відповідачем оскаржені не були та є узгодженими. За умови вручення відповідачу розрахунків фактичних витрат на виплату та поставку пенсій, які останній добровільно не сплатив, вказана заборгованість підлягає стягненню в судовому порядку. Аналогічна правова позиція Верховного Суду, викладена в постановах від 28.05.2020 у справі № 826/7913/17 та від 18.06.2021 у справі № 812/1926/17.

Загальна сума щодо відшкодування відповідачем фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій з травня 2022 року по жовтень 2023 року становить 295 229,06 грн.

Наявність у відповідача заборгованості по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій підтверджується доказами, наданими позивачем.

Суд першої інстанції, задовольняючи позов, дійшов висновку, що наявність сертифіката Торгово-промислової палати України не звільняє відповідача від обов`язку щодо відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, а лише засвідчує факт настання форс - мажорних обставин.

Апеляційний суд не погоджує такий висновок суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Згідно із ст. 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб`єкта господарської діяльності за собівартістю. Сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) для суб`єктів малого підприємництва видається безкоштовно.

Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

Згідно положень «Регламенту засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили)» затвердженого рішенням президії ТПП України від 18.12.2014 за № 44. (далі-Регламент) та Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» Торгово - промислова палата України та регіональні торгово-промислові палати є єдиними органами засвідчення форс-мажорних обставин.

Згідно із ст. 3.3 Регламенту Сертифікат (в певних договорах, законодавчих і нормативних актах згадується також як висновок, довідка, підтвердження) про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (далі - сертифікат) - документ встановленої ТПП України форми, який засвідчує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), виданий ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством, умовами договору (контракту, угоди тощо) та цим Регламентом.

Згідно із абз. 3 ч. 3 ст. 14 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» ТПП засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.

Донецька торгово-промислова палата сертифікатом №1400-23-4702 від 11.12.2023 року засвідчила для ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій» форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), щодо обов`язку (зобов`язання) ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій», а саме: вносити до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у термін: щомісяця до 25 числа, починаючи з червня 2022 року, за п. 6.7 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою Пенсійного фонду України від 19.12.2003 №21-1, ст.13 і ст. 14 Закону України «Про пенсійне забезпечення»; п.2 Розділу ХV Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», відповідно до переліку нормативно-правових та локальних документів, які унеможливили виконання обов`язків в зазначені терміни.

Згідно сертифікату №1400-23-4702 від 11.12.2023 року період дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) для ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій»: дата настання: 02 березня 2022 року; дата закінчення: тривають станом на 11 грудня 2023 року.

Форс-мажорні обставини (обставин непереборної сили) у ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій» виникли внаслідок: військової агресії рф проти України, що стало підставою введення воєнного стану в Україні із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року; бойових дій на території Краматорського району Донецької області та неможливості здійснювати виробничу діяльність; тимчасового призупинення дії трудових договорів з працівниками ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій» через наявну реальну загрозу життю та здоров`ю працівників; пошкодження та руйнація виробничих потужностей підприємства внаслідок ракетних обстрілів.

Таким чином, сертифікатом Донецької торгово-промислової палати №1400-23-4702 від 11.12.2023 року засвідчила для ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій» форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), щодо обов`язку (зобов`язання) ТОВ «Краматорський завод металевих конструкцій», а саме: вносити до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, з 2 березня 2022 року по 11 грудня 2023 року.

Отже, цим сертифікатом підтверджується причинно-наслідковий зв`язок між військовою агресією рф і неможливістю виконання Товариством своїх зобов`язань з 2 березня 2022 року по 11 грудня 2023 року.

Апеляційним судом враховано правову позицію Верховного суду в постанові від 4 липня 2024 року у справі № 380/8597/23 згідно ч. 5 ст. 242 КАС України.

За ч. 1 статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно ч. 2 статті 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

За ч. 1 статті 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

На підставі викладеного, суд апеляційної інстанції дійшов висновку що внаслідок порушення норм матеріального права, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський завод металевих конструкцій» на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області заборгованість по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до пунктів «б» - «з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до набрання чинності Законом України від 03.10.2017 року № 2148-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (за Списком № 2) за період з травня 2022 року по жовтень 2023 року сумі 295 229,06 грн., у зв`язку з чим рішення суду підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.

Щодо судових витрат.

Згідно ч.ч. 1,3, 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Відповідачем сплачено судовий збір за подання апеляційної скарги в сумі 6642,65 грн.

Враховуючи задоволення апеляційної скарги відповідача, за рахунок бюджетних асигнувань позивача на користь відповідача підлягає стягненню судовий збір в сумі 6642,65 грн.

Керуючись ст.ст. 250, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський завод металевих конструкцій» - задовольнити.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 1 лютого 2024 року у справі № 200/6841/23 за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський завод металевих конструкцій» про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій - скасувати.

Прийняти нову постанову.

У задоволені позову Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський завод металевих конструкцій» про стягнення заборгованості з відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Краматорський завод металевих конструкцій» судовий збір в сумі 6642,65 грн. (шість тисяч шістсот сорок дві гривні 65 копійок).

Повний текст постанови складений 24 липня 2022 року.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий І.В. Геращенко

Судді: А.А. Блохін

Е.Г. Казначеєв

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2024
Оприлюднено26.07.2024
Номер документу120577952
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —200/6841/23

Ухвала від 19.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 21.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 24.07.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 01.02.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Мозговая Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні