Постанова
від 23.07.2024 по справі 620/18565/23
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/18565/23 Суддя (судді) першої інстанції: Лариса ЖИТНЯК

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 липня 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого: Бєлової Л.В.

суддів: Аліменка В.О., Мельничука В.П.,

розглянувши у порядку письмового провадження у місті Києві апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 04 березня 2024 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НОСІВКА АГРО» до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В:

У грудні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «НОСІВКА АГРО» звернулося до суду з адміністративним позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 13.11.2023 №11327/ж10/25-01-07-00, яким зменшено розмір від`ємного значення за липень 2023 року на суму 296 258,38 грн.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 04 березня 2024 р. позовні вимоги задоволено.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області від 13.11.2023 №11327/ж10/25-01-07-00.

Не погоджуючись з таким рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

Обґрунтовуючи апеляційну скаргу, апелянт, зокрема зазначає, що у порушення п.198.5 ст.198 Податкового кодексу України ТОВ «Носівка Агро» не нараховано податкові зобов`язання з податку на додану вартість на суму списаного ячменю, яке придбане у ТОВ "БІЛОПІЛЛЯ АГРО на загальну суму ПДВ 12564,3 грн. у липні 2023 року.

Також апелянт зазначає, що у порушення п. 44.1 ст. 44, п. 185.1 ст. 185, п.198.1, п.198.3, п. 198.6 ст.198, п. 200.1, п.200.4 ст. 200., п. 201.1 ст. 201 Податкового Кодексу України платником завищено суму податкового кредиту у зв`язку з не підтвердженням реальності отриманих послуг з перевезенню сої на загальну суму ПДВ 3652,28 грн. в т.ч, за березень 2023 року на суму ПДВ 36,52,28 грн.

Крім того, на переконання апелянта, у порушення п. 44.1 ст. 44, п.185.1 ст. 185, л.3 98.1, п.198.3, п.198.6 ст.198, п. 200.1, п.200.4 ст. 200., п. 201.1 ст. 201 Податкового Кодексу України платником завищено суму податкового кредиту у зв`язку з не підтвердженням реальності отриманих послуг з культивації та глибокому рихленні землі на загальну суму ПДВ 280041,8 грн. в т.ч. за лютий 2023 року на суму ПДВ 48636,33 грн., травень 2023 року на суму ПДВ 231405,47 грн.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 квітня 2024 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 04 березня 2024 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «НОСІВКА АГРО» до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Позивач відзив на апеляційну скаргу до суду не подав.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 25 квітня 2024 року справу призначено до розгляду у порядку письмового провадження.

Відповідно до статті 311 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «НОСІВКА АГРО» зареєстровано 28.09.2007 (номер запису: 10531020000000293) в якості юридичної особи, яке перебуває на спрощеній системі оподаткування та є платником податку на додану вартість.

Видами господарської діяльності ТОВ «НОСІВКА АГРО», є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; 77.31 Надання в оренду сільськогосподарських машин і устатковання; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; 47.76 Роздрібна торгівля квітами, рослинами, насінням, добривами, домашніми тваринами та кормами для них у спеціалізованих магазинах; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.

Головним управлінням ДПС у Чернігівській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «НОСІВКА АГРО» (код ЄДРПОУ 34593872) щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за липень 2023р. від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до бюджетного відшкодування з бюджету, та складено акт перевірки від 19.10.2023 №10033/ж5/25-01-07-03-01, згідно з висновками якого платником податків порушено п.44.1 ст.44, п.85.1 ст.185, п.188.1 ст.188, п.198.1, п.198.3, п.198.5, п.198.6 ст.198, п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України, у результаті чого завищено від`ємне значення з ПДВ, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (рядок 21 декларації) за липень 2023 року в сумі 296 258,38 грн.

Перевіркою своєчасності, достовірності і повноти визначення показників відображених в рядку 1.3 Декларації «Операції на митній території України, що оподатковуються за ставкою 14 %, крім ввезення товарів на митну територію України,»), первинних документів (договори, податкові накладні, акти виконаних робіт, видаткові накладні, ТТН тощо), оборотно-сальдових відомостей по рахунку 361 «Розрахунки з вітчизняними покупцями», 311 «Рахунки в банках»,рах. 271 «Продукція сількогосподарського виробництва», рахунку 281 «Товари на складі», контролюючим органом встановлено його заниження на загальну суму ПДВ 12564,30 грн за липень 2023 року.

Під час проведення перевірки встановлено, що ТОВ «НОСІВКА АГРО» згідно оборотно-сальдової відомості по рах. 271 «Продукція сількогосподарського виробництва» та звіту 29-СГ про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід, винограду у 2022 році виростили та зібрали з 14 га земель 56,020 т ячменю.

У подальшому в ході аналізу ІКС «Єдине вікно подання електронної звітності» за період з 01.10.2022 по 31.07.2023 зареєстрована податкова накладна від 07.06.2023 №7 на придбання у ТОВ «БІЛОПІЛЛЯ АГРО» ячменю 3 клас, у кількості 18,6 т, на загальну суму 102 309,30 грн, в т.ч. ПДВ 12564,30 грн.

Під час подальшої перевірки встановлено, що ТОВ «НОСІВКА АГРО» 04.07.2023 експортовано ячмінь, українського походження, згідно ДСТУ 3769-98, насипом, у кількості. - 71517 кг. Країна походження: Україна. Виробник: ТОВ «НОСІВКА АГРО», згідно МД 23UA500410001495U9. Одержувачем даного вантажу є AGROPROSPERIS TRADING 2 LIMITED, Cyprus. Декларантом виступає ТОВ «Логос-транс плюс» (код ЄДРПОУ 43495187). До даної митної декларації додано рахунок від 03.07.2023 №1, згідно з яким вартість ячменю, українського походження, виробник: ТОВ «НОСІВКА АГРО» у кількості - 71517кг, становить 8939,63 дол. США.

Також до даної митної декларації додано довідку виробника від 04.07.2023 №2, згідно з якою ТОВ «НОСІВКА АГРО» повідомляє, що виростило ячмінь 100% з української сировини на орендованих полях Ніжинського р-ну, Чернігівської області, Україна. На балансі підприємства знаходиться с/г техніка, необхідна для вирощування врожаю. Товар переданий на адресу AGROPROSPERIS TRADING 2 LIMITED, згідно з контрактом від 07.06.2023 №/APT2/Brl/22, додаткова угода від 28.06.2023 №01/VCH-230607, в кількості 71,517 тонн і призначений для відвантаження на судна. ТОВ «НОСІВКА АГРО» є виробником продукції та несе відповідальність за достовірність інформації, зазначеної вище інформації.

Згідно з рахунком рах. 271 «Продукція сільськогосподарського виробництва» встановлено, шо у червні 2023 року відбулось списання власно вирощеного ячменю у кількості 53,4 т та вартістю 166 243,10 грн на рахунок 901 «Собівартість реалізованої готової продукції».

Аналізуючи обороти рахунку 281 «Товари на складі» встановлено, що у липні 2023 року відбулось списання придбаного у ТОВ «БІЛОПІЛЛЯ АГРО» ячменю 3 клас у кількості 18,6 т., вартістю 89 745,00 грн на рахунок 902 «Собівартість реалізованих товарів». Згідно з ІКС «Єдине вікно подання електронної звітності» відсутні податкові накладні на реалізацію ячменю 3 клас у кількості 18,6 т. за період з 07.06.2023 по 31.07.2023.

Отже, аналізуючи рах. 271 «Продукція сільськогосподарського виробництва» та 281 «Товари на складі» встановлено що у червні 2023 року та липні 2023 року відбулось списання ячменю 3 класу у кількості 72 т на загальну суму 255 988,10 грн. Станом на 31.07.2023 на залишках ячменю згідно рахунків бухгалтерського обліку не значиться.

Враховуючи викладене, ГУ ДПС у Чернігівській області зроблено висновок про неможливість підтвердження правильності списання придбаного у ТОВ «БІЛОПІЛЛЯ АГРО» ячменю 3 клас у кількості 18,6 т., вартістю 89 745,00 грн, порівнюючи ці дані з МД від 04.07.2023 №23UA500410001495U9 та довідкою виробника від 04.07.2023 №2, згідно з якою ТОВ «НОСІВКА АГРО» є виробником зазначеної продукції.

Перевіркою своєчасності, достовірності і повноти визначення показників відображених в рядку 10.1 колонка Б «Придбання (виготовлення, будівництво, спорудження, створення) товарів/послуг та необоротних активів на митній території України за основною ставкою», первинних документів (договори, податкові накладні, видаткові накладні, ТТН тощо), оборотно-сальдових відомостей по рахунку 63 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками» контролюючим органом встановлено завищення суми ПДВ на загальну суму 3652,28 грн в т.ч. за березень 2023 року на суму ПДВ 3652,28 грн.

Під час перевірки додатку 1 декларації з ПДВ за березень 2023 року встановлено включення операцій по придбанню послуг з перевезення сої, врожаю 2022 року у ТОВ «ТРАНС СЕЛ» (код 43141639) на загальну суму ПДВ 5870,85 грн та перевірки додатку 1 декларації з ПДВ за травень 2023 року встановлено включення операцій по придбанню послуг по перевезенню сої, врожаю 2022 року у ТОВ «ТРАНС СЕЛ» (код 43141639) на загальну суму ПДВ 54 227,87 грн.

Загальна сума ПДВ включена до податкового кредиту по зазначеному контрагенту становить 60 098,72 грн.

Також встановлено, що 05.07.2023 за №68807 по ТОВ «ТРАНС СЕЛ» прийнято рішення про відповідність суб`єкта господарювання Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

У ході подальшої перевірки за допомогою ІКС «Єдине вікно подання електронної звітності» проведено аналіз зареєстрованих податкових накладних у ТОВ «НОСІВКА АГРО» по взаємовідносинам з ТОВ «Сорочанський мірошник» (код ЄДРПОУ 34709632) за період з 01.10.2022 по 31.07.2023. Аналізуючи реєстр податкових накладних контролюючим органом встановлено, що загальна кількість прийнятої сої нестандартної для переробки ТОВ «Сорочанський мірошник» становить 304,94 т. У подальшому соя після доробки у кількості 239 т відвантажується на автомобільний транспорт.

Згідно з реєстрами встановлено, що після доробки сої загальна кількість становить 239,861 т.

Враховуючи викладене, ГУ ДПС у Чернігівській області встановлено розбіжності у кількості перевезеної сої ТОВ «ТРАНС СЕЛ» з фактичною наявністю сої після доробки ТОВ «Сорочанський мірошник» (фактично після доробки 239,861 т, перевезено - 254,58 т., різниця становить - 14,719 т). Отже, фактично не підтверджується перевезення 14,719 т сої, на загальну суму 21913,70 грн, в т.ч. ПДВ 3652,28 грн (14,719 т х 1240,67 грн=18261,42173/20%=3652,28 грн).

Перевіркою своєчасності, достовірності і повноти визначення показників відображених в рядку 10.1 колонка Б «Придбання (виготовлення, будівництво, спорудження, створення) товарів/послуг та необоротних активів на митній території України за основною ставкою», первинних документів (договори, податкові накладні, видаткові накладні, ТТН тощо), оборотно- сальдових відомостей по рахунку 63 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками» контролюючим органом встановлено завищення суми ПДВ на загальну суму 280 041,80 грн в т.ч. за лютий 2023 року на суму ПДВ 48 636,33 грн, травень 2023 року на суму ПДВ 231 405,47 грн.

Під час перевірки додатку 1 декларації з ПДВ за лютий 2023 року встановлено включення операцій по придбанню послуг з глибокого рихлення ґрунту у ПП «Ніжинський регіональний центр сервісу» (код ЄДРПОУ 31157263) на загальну суму ПДВ 48 636,33 грн та перевірки додатку 1 декларації з ПДВ за травень 2023 року встановлено включення операцій по придбанню послуг з культивації грунту у ПП «Ніжинський регіональний центр сервісу» (код ЄДРПОУ 31157263) на загальну суму ПДВ 231 405,47 грн. Загальна сума ПДВ включена до податкового кредиту по зазначеному контрагенту становить 280 041,8 грн.

Аналізуючи договори підряду, акти виконаних робіт від 17.11.2022 №48, від 31.03.2023 №2, від 30.04.2023 №5 та реєстри до них, встановлено розбіжності в реєстрах отриманих послуг.

Так, згідно з реєстром отриманих послуг від 30.11.2022 - роботи виконувались у період з 28-31.07.2022, але в подальшому зазначено що в період з 07.11.2022 по 13.11.2022. Всі роботи виконанні водієм ОСОБА_1 на транспортному засобі - JD 8345R НОМЕР_1 з`культиватором глубокозрихлювачем 9G-400. Фактично згідно з даним реєстром роботи виконувались 7 днів, але в таблиці зазначено кількість днів оренди 4 дні. Аналізуючи колонку, в якій зазначено суму грн без ПДВ за надані послуги, встановлено що загальна сума становить 291 817,96 грн, але нижче зазначено що всього з ПДВ становить 291 817,96 грн, у тому числі ПДВ 48 636,33 грн.

Згідно з реєстром отриманих послуг від 31.03.2023 - роботи виконувались у період з 28-31.07.2022, але в подальшому зазначено що в період з 22.03.2023 по 25.03.2023. Всі роботи виконанні водієм ОСОБА_1 на транспортному засобі - JD 8345R НОМЕР_1 з культиватором (оренда). Також в даному розрахунку в колонці культура, зверху зазначено, суму 16$ з ПДВ.

Здійснюючи аналіз проведених робіт одним водієм та на одному транспортному засобі встановлено, що за день ОСОБА_1 проведено роботи з культивації ґрунту у об`ємах, що значно перевищує середньо значимі об`єми виконаних робіт на ідентичних транспортних засобів та технічної можливості даних транспортних засобів та агрегатів.

Згідно з реєстром отриманих послуг від 30.04.2023 - роботи виконувались у період з 10.04.2023 по 30.04.2023. Всі роботи виконанні водієм ОСОБА_1 на транспортному засобі - JD 8345R НОМЕР_1 з культиватором KockerLingAllrounder (оренда). Також в даному розрахунку в колонці культура, зверху зазначено, суму 16$ з ПДВ. Фактично згідно даного реєстру роботи виконувались 14 днів, але в таблиці не зазначено про кількість днів оренди за період. Здійснюючи аналіз проведених робіт одним водієм та на одному транспортному засобі встановлено, що за день ОСОБА_1 проведено роботи з культивації ґрунту у об`ємах, що значно перевищує середньо значимі об`єми виконаних робіт на ідентичних транспортних засобів та технічної можливості даних транспортних засобів та агрегатів.

У подальшому, здійснюючи аналіз ІКС «Податковий блок» та ІКС «Єдине вікно подання електронної звітності» встановлено, що ПП «Ніжинський регіональний центр сервісу» (код ЄДРПОУ 31157263) перебуває на обліку в ГУ ДПС у Чернігівській області (м. Ніжин), юридична адреса Чернігівська обл., м. Ніжин, вул. Франка, буд. 14 , основний вид діяльності 01.11- вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, кількість працівників - 2. Згідно відомостей 20-ОПП на підприємстві значиться офіс з 25.11.2015, склад з 05.12.2019, кіоск з 05.04.2022, паливно-заправний комплекс з 06.10.2023 та трактор колісний з 06.10.2023. Встановлено, що за період з 01.11.2022 по 31.07.2023 ПП «Ніжинський регіональний центр сервісу» здійснює придбання у значних об`ємах тютюнових виробів в асортименті, карбаміду, дизельного палива, запчастин та здійснює реалізацію на неплатників тютюнових виробів в асортименті. В свою чергу треба зазначити, що роботи з культивації грунту та глибокого рихлення надані тільки для ТОВ «НОСІВКА АГРО».

Враховуючи викладене та здійснюючи аналіз наданих послуг з глибокого рихлення та культивації грунту ПП «Ніжинський регіональний центр сервісу» для ТОВ «НОСІВКА АГРО», контролюючий орган зробив висновок про нереальність здійснення даних послуг, саме ПП «Ніжинський регіональний центр сервісу», здійснення одним працівником, на одному транспортному засобі робіт у значних об`ємах обробітку землі, що перевищує середньостатистичні технічні можливості транспортних засобів та агрегатів до них, людської можливості обробітку землі за день, а також наявності у ТОВ «НОСІВКА АГРО» власних транспортних засобів, агрегатів для культивації ґрунту та наявності власних трудових ресурсів для обробітку власних та орендованих земель.

За результатами перевірки, відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 13.11.2023 №11327/ж10/25-01-07-00, яким зменшено розмір від`ємного значення з ПДВ за липень 2023 року на суму 296 258,38 грн.

Позивач, не погоджуючись із рішенням відповідача, звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

Суд першої інстанції позовні вимоги задовольнив зазначив, що висновки зазначені Головним управлінням ДПС у Чернігівській області в акті перевірки від 19.10.2023 №10033/ж5/25-01-07-03-01 є неправомірними, а прийняте на його підставі податкове повідомлення-рішення від 13.11.2023 №11327/ж10/25-01-07-00, яким зменшено розмір від`ємного значення за липень 2023 року на суму 296 258,38 грн, протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Згідно з частиною першої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Податковим кодексом України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України), який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Згідно з п.44.1 ст.44 ПК України від 02.12.2010 №2755 для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Абзацом 5 і 11 ст.1 Закону України від 16.07.1999 №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (із змінами та доповненнями, далі - Закон №996) визначено: «господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію».

Відповідно до ч.1 і 2 ст.9 Закону №996, «Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг».

Пунктом 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за №168/704 (із змінами і доповненнями, далі - Положення №88) визначено, що первинні документи повинні мати такі обов`язкові реквізити: найменування підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), дата і місце складання, зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції (у натуральному та/або вартісному виразі), посади і прізвища осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення, особистий чи електронний підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Відповідно до п.2.1, 2.2 Положення №88, первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи.

Частиною 2 ст.3 Закону №996 передбачено: «Бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку». Згідно з ст.4 Закону №996: «превалювання сутності над формою - операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми», що безумовно передбачає наявність факту здійснення господарської операції, правильне визначення її змісту і обсягу.

Отже, первинні документи, які підтверджують дані податкового обліку платника податків, повинні відображати дійсний зміст господарських операцій, які впливають на визначення об`єкту оподаткування. В іншому випадку, первинні документи, які не відображають реального руху активів між учасниками господарської операції, є недостовірними. З урахуванням викладеного, первинні документи, складені за відсутністю в дійсності господарської операції (яка не опосередковувалася будь-яким рухом активів), не підлягають відображенню в даних бухгалтерського обліку.

Відповідно до вимог п.185.1 ст.185 ПК України, об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

У силу п.198.3 ст.198 ПК України, податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п.193.1 ст.193 ПК України протягом такого звітного періоду у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів (при їх імпорті) та послуг.

Відповідно до п.198.6. ст.198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними / розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими п.201.11 ст.201 цього Кодексу.

У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

У разі якщо платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму додатку на додану вартість на підставі отриманих податкових накладних / розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 1095 календарних днів з дати складення податкової накладної/розрахунку коригування.

Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні І розрахунки коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, але не пізніше ніж через 1095 календарних днів з дати складення податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних, у тому числі для платників податку, які застосовують касовий метод.

Відповідно до п.201.10 ст.201 Кодексу при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку , що відносяться до податкового кредиту. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків.

Суд першої інстанції достовірно встановив, що у зв`язку з недостатньою кількістю власних виробничих потужностей (сільгосп техніки) в ході проведення господарської діяльності, між ТОВ «НОСІВКА АГРО» (Замовник) та ПП «Ніжинський регіональний сервісний центр» (код ЄДРПОУ 31157263) (Підрядник) укладено Договір підряду від 07.11.2022 №07-11-22 та Договір підряду від 30.01.2023 №30-11-23.

Відповідно до п.1.1 в порядку та на умовах, визначених Договором, Підрядник зобов`язується з використанням наявної у нього сільськогосподарської техніки або іншої техніки виконати для Замовника роботи, визначені у п.1.2 Договору.

Роботи надаються на землях, що перебувають у власності або користуванні Замовника (п.1.3 Договору). Також, цим пунктом встановлено, що: по Договору підряду від 07.11.2022 №07-11-22 роботи надають на території Ніжинського району Чернігівської області. Орієнтовна площа обробітку становить 500 га; по Договору підряду від 30.01.2023 №30-11-23 роботи надають на території Ніжинського району Чернігівської області. Орієнтовна площа обробітку становить 2000 га.

Роботи по обробітку землі були проведені ПП «Ніжинський регіональний сервісний центр» за допомогою трактора JOHN DEERE 8345R (державний номерний знак НОМЕР_1 ) та навісного обладнання Глибокорозпушувача Spider 9G-400, що підтверджується, Актом від 30.04.2023 №5, актом від 03.05.2023 №6, актом від 17.11.2022 №48, актом від 31.03.2023 №2 та відповідними реєстрами отриманих послуг, які у своєму змісті містять інформацію щодо дати обробітку, найменування рухомого майна, котре проводило обробіток, вид робіт, номер поля на якому проводились підрядником роботи, площа обробленого поля, тощо.

Факт обробітку полів ПП «Ніжинський регіональний сервісний центр» трактором JOHN DEERE 8345R (державний номерний знак НОМЕР_1 ) також засвідчується дорожніми листами тракториста, які у тому числі містять номера полів, що є тотожними з Реєстрами отриманих послуг, зокрема: 756, 821, 847, 875, 897, 922, 960, 986, 1019, 1036, 1074, 1102, 1126, 1146, 1174, 1199, 517, 535, 559, 584, 3443, 3464, 3491, 3522, 3544, 3573, 3601.

Оплата за надані Роботи/послуги була проведена ТОВ «НОСІВКА АГРО» наступними платіжними дорученнями: від 05.05.2023 №765, від 09.05.2023 №775, від 18.05.2023 №852, від 22.11.2022 №8918, від 06.04.2023 №584.

Суд першої інстанції правильно зауважив, що вказані документи надавались під час проведення перевірки та жодних зауважень до вказаних документів відповідачем в Акті перевірки не зазначено. У той же час, висновок про недійсність господарської операції встановлено на підставі розбіжностей в Реєстрах отриманих послуг.

Як вбачається з доданих до позову Реєстрів отриманих послуг, останні дійсно містять незначні дефекти та неточності, але такі дефекти не перешкоджали податковому органу встановити: інформацію щодо дати обробітку, дату складання Реєстру, найменування рухомого майна, котре проводило обробіток, вид робіт, номер поля на якому проводились підрядником роботи, площа обробленого поля.

Тобто, наявна у вказаних реєстрах інформація надавала контролюючому органу можливість визначитися зі змістом та обсягом наданих послуг, їх спрямованістю на досягнення економічної мети діяльності позивача, тому деякі дефекти у реєстрах не впливають на сутність господарських операцій та не повинні розцінюватись, у цьому випадку, як підстава для їх визнання такими, що не відбулись.

Колегія суддів наголошує, що підтвердженням господарської операції виходячи з визначення Закону № 996- ХIV, є саме рух матеріальних активів та коштів між контрагентами, натомість первинна документація є відображенням такої операції. Первинні документи, створені у письмовій або електронній формі, для цілей оподаткування повинні містити відомості про факти реальної підприємницької та іншої діяльності, які впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів.

Відповідно, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків. Вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов`язкова ознака господарської операції кореспондує з нормами Податкового кодексу України.

Встановлюючи правило щодо обов`язкового підтвердження сум податкового кредиту, врахованих платником податків при визначенні податкових зобов`язань, законодавець, безумовно, передбачає, що ці документи є достовірними, тобто операції, які вони підтверджують дійсно мали місце. Якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені для оформлення такої операції, не відповідають дійсності і не можуть бути підставою податкового обліку.

Отже, враховуючи наявність належним чином оформлених первинних бухгалтерських документів (акти надання послуг, дорожні листи, платіжні доручення), висновки податкового органу в акті перевірці є безпідставними та необґрунтованими.

Щодо взаємовідносин позивача з ТОВ «ТРАНС СЕЛ», то за змістом акту перевірки (сторінка 18-23) ГУ ДПС у Чернігівській області встановлено розбіжності у кількості перевезеної сої ТОВ «ТРАНС СЕЛ» з фактичною наявністю сої після доробки на зерновому складі ТОВ «Сорочанський мірошник» (фактично після доробки 239,861 т, перевезено - 254,58 т., різниця становить - 14,719 т). Отже, на переконання відповідача, фактично не підтверджується перевезення 14,719 т сої, на загальну суму 21913,70 грн, в т.ч. ПДВ 3652,28 грн (14,719 т х 1240,67 грн=18261,42173/20%=3652,28 грн).

Натомість, наводячи такі висновки податковим органом не враховано фактичну вагу, яка знаходилась на зберіганні на зерновому складі ТОВ «Сорочанський Мірошник» та не враховано, що у власності ТОВ «НОСІВКА АГРО» на зерновому складі може знаходитись не лише власновирощена продукція, а й покупна.

Зокрема не враховано, що різниця у недостачі про яку стверджує податковий орган у акті перевірки, була придбана ТОВ «НОСІВКА АГРО» у інших сільськогосподарських товаровиробників:

1. ТОВ «НЕМИРІВЛАТІНВЕСТ» згідно з Договором поставки від 04.03.2023 №FFF103300, що підтверджується видатковою накладною від 04.03.2023 №3. Об`єм придбаної сої склав 2,34 т.

Відповідно до п.2.4 Договору товар поставляється насипом на умовах поставки FCA - Товариство з обмеженою відповідальністю ТОВ «СОРОЧАНСЬКИЙ МІРОШНИК» 22731, Вінницька область, Вінницький район, с. Сорока, вул. Гагаріна, буд. №3А (Інкотермс 2010).

Оплата за відвантажену продукцію проведена згідно з платіжним дорученням від 21.03.2023 №471;

2. ТОВ «ЛАТАГРОІНВЕСТ» згідно з Договором поставки від 01.03.2023 №04/03/23-ЛАІ-НА-С., що підтверджується видатковою накладною від 04.03.2023 №12. Об`єм придбаної сої склав 13,23 т.

Згідно зі специфікацією від 01.03.2023 №1 (базис) поставки - EXW - Товариство з обмеженою відповідальністю ТОВ «СОРОЧАНСЬКИЙ МІРОШНИК» (22731, Вінницька область, Вінницький район, с. Сорока, вул. Гагаріна, буд. №3А).

Оплата за відвантажену продукцію проведена згідно з платіжним дорученням від 09.05.2023 №792.

Наявність сої на зерновому складі ТОВ «СОРОЧАНСЬКИЙ МІРОШНИК» також засвідчується формою 36. Як вбачається з колонки 12 розділ «Відпуск» сумарно 04.03.2023 для перевезення зерновим складом ТОВ «СОРОЧАНСЬКИЙ МІРОШНИК» з особової картки ТОВ «НОСІВКА АГРО» було списано 254,580 кг.

Варто зауважити, що у рядку 11 та 12 колонки 12 форми 26 також відображено від кого надійшла соя нестандартна для ТОВ «НОСІВКА АГРО». У наведених рядках підтверджено, що соя нестандартна надійшла від ТОВ «НЕМИРІВЛАТІНВЕСТ» та ТОВ «ЛАТАГРОІНВЕСТ».

З наведеного слідує, що враховуючи власні залишки продукції (239 000 кг, що не заперечується відповідачем) на зерновому складі та придбані у інших сільськогосподарських товаровиробників, зокрема у ТОВ «НЕМИРІВЛАТІНВЕСТ» та ТОВ «ЛАТАГРОІНВЕСТ» (15580 кг), можна дійти висновку, що протягом березня 2023 року ТОВ «ТРАНС СЕЛ» надано послуги з перевезення сої в об`ємі 254,580 кг, які обліковувались на зерновому складі, що підтверджується актами надання послуг від 05.03.2023 №53, реєстром ТТН до Заявки 17036, від 05.03.2023 №53/1 та реєстром ТТН до Заявки 17080.

З огляду на наведене, висновки контролюючого органу свого підтвердження не знайшли.

Щодо експорту ячменю 3 класу, придбаної у ТОВ «Білопілля Агро», то в акті перевірки зазначено, що в порушення п.198.5 ст.198 Податкового кодексу України ТОВ «НОСІВКА АГРО» не нараховано податкові зобов`язання з ПДВ на суму списаного ячменю, яке придбало у ТОВ «Білопілля Агро» на суму 12 564,3 грн за липень 2023 року.

Судом першої інстанції достовірно встановлено, що ТОВ «НОСІВКА АГРО» укладено з ТОВ «Білопілля Агро» Договір поставки від 07.06.2023 №07-06/23 на поставку ячменю 3-го класу врожаю 2022 року.

Відповідно до п.2.4 Договору товар поставляється насипом в залізничних вагонах на умовах поставки FCA ТОВ «КРОЛЕВЕЦЬКИЙ ЕЛЕВАТОР».

Факт поставки товару підтверджується видатковою накладною від 07.06.2023 №93. Оприбуткування продукції ТОВ «НОСІВКА АГРО» підтверджується Карткою рахунку 281 за червень 2023 року. Зокрема, оприбуткування проведено 07.06.2023 (рядок 1 рахунку 281). Як вбачається з рядка рахунку 281 за 15.06.2023 придбаний у ТОВ «Білопілля Агро» ячмінь 3-го класу був переміщений на зерновий термінал ТОВ «ЛАД», звідки по суті відбувся експорт придбаної продукції.

Окрім придбаної продукції на ТОВ «ЛАД», переміщено й власно вирощений ячмінь 3-го класу, що підтверджується Карткою рахунку 271 за липень 2023 року.

Співставивши показники 271 рахунку (власно вирощена продукція) щодо реалізованої продукції в кількості 52 917 кг та показники 281 рахунку (придбаний ячмінь у ТОВ «Білопілля Агро»), що складає 18 600 кг, можна дійти висновку, що загальний об`єм реалізованої продукції з зернового складу склав 71 517 кг (52 917+18 600), що в свою чергу дорівнює об`ємам експортованої продукції відображеної у рядку 31 ВМД 23UA500410001495U9.

Тобто, придбаний у ТОВ «Білопілля Агро» ячмінь 3-го класу використано у господарській діяльності шляхом його експорту, від якого позивач отримав валютну виручку.

З врахуванням наведеного, висновки податкового органу щодо списання позивачем придбаного у ТОВ «Білопілля Агро» ячменю 3-го класу не відповідають дійсності та спростовується ВМД 23UA500410001495U9.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що зазначені Головним управлінням ДПС у Чернігівській області в акті перевірки від 19.10.2023 №10033/ж5/25-01-07-03-01 висновки є неправомірними, а прийняте на його (акта) підставі податкове повідомлення-рішення від 13.11.2023 №11327/ж10/25-01-07-00, яким зменшено розмір від`ємного значення за липень 2023 року на суму 296 258,38 грн, є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Доводи апеляційної скарги жодним чином не спростовують висновків суду першої інстанції і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права, тому не є підставою для скасування оскаржуваного рішення суду першої інстанції.

Суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити, що згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Враховуючи викладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Згідно з положеннями статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до вимог статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що рішення суду першої інстанції постановлене з додержанням норм матеріального і процесуального права, обставини справи встановлено повно та досліджено всебічно.

Заслухавши доповідь головуючого судді, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст. 243, 315, 316, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд

П О С Т АН О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 04 березня 2024 р. - залишити без задоволення.

Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 04 березня 2024 р. - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, за виключенням випадків передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя Л.В. Бєлова

Судді В.О. Аліменко,

В.П. Мельничук

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.07.2024
Оприлюднено26.07.2024
Номер документу120579090
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —620/18565/23

Ухвала від 17.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 23.07.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 25.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 09.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Рішення від 04.03.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лариса ЖИТНЯК

Ухвала від 09.01.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лариса ЖИТНЯК

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні