Справа № 576/1977/24
Провадження № 2-о/576/52/24
УХВАЛА
25 липня 2024 року м. Глухів
Глухівський міськрайонний суд Сумської області
суддяУсенко Л.М.учасники справи: заявник ОСОБА_1 заінтересовані особиГоловне управління пенсійного фонду України в Сумській області Державний навчальний заклад «Глухівське вище професійне училище»про встановлення факту, що має юридичне значення
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до суду із вказаною заявою, в якій просить встановити факт, що вона з 01.09.1979 р. по 27.07.1982 р. навчалась у Глухівському міському професійно-технічному училищі № 15 за професією «Маляр; штукатур» на денній формі навчання. Встановлення цього факту потрібно заявниці для оформлення пенсії.
Розглянувши питання можливості відкриття провадження у вказаній справі, суд виходить з наступного.
Зі змісту заяви та доданих до неї матеріалів вбачається, що 10.07.2024 року ОСОБА_1 звернулась до територіального органу Пенсійного фонду України із заявою про призначення пенсії за віком.
Рішенням № 184050008535 від 19 липня 2024 року начальника відділу призначення пенсій, на підставі ч. 1ст. 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»заявнику відмовлено у призначенні пенсії за віком у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу 31 рік.
Відповідно до ч. 1 ст. 293 Цивільного процесуального кодексу України (далі ЦПК України)окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Суд розглядає в порядку окремого провадження справи, зокрема, про встановлення фактів, що мають юридичне значення (п. 5 ч. 2 ст. 293 ЦПК України).
Частиною першоюстатті 315 ЦПК Українипередбачено, що суд розглядає справи про встановлення факту: 1) родинних відносин між фізичними особами; 2) перебування фізичної особи на утриманні; 3) каліцтва, якщо це потрібно для призначення пенсії або одержання допомоги по загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню; 4) реєстрації шлюбу, розірвання шлюбу, усиновлення; 5) проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу; 6) належності правовстановлюючих документів особі, прізвище, ім`я, по батькові, місце і час народження якої, що зазначені в документі, не збігаються з прізвищем, ім`ям, по батькові, місцем і часом народження цієї особи, зазначеним у свідоцтві про народження або в паспорті; 7) народження особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту народження; 8) смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті; 9) смерті особи, яка пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підстави вважати її загиблою від певного нещасного випадку внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.
Водночас перелік юридичних фактів, що підлягають установленню в судовому порядку, визначений у частині першійстатті 315 ЦПК України, не є вичерпним.
У судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.
Для розгляду справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, важливо розуміти, що в порядку окремого провадження розглядаються, зокрема, справи про встановлення фактів, від яких залежить виникнення, зміна або припинення суб`єктивних прав громадян, але тільки якщо воно не пов`язане з необхідністю вирішення в судовому порядку спору про право і якщо заявник не має іншої можливості одержати або відновити документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення.
Заявник разом із заявою про встановлення факту подає докази на підтвердження того, що до її пред`явлення він звертався до відповідних організацій за одержанням документа, який посвідчував би факт, що має юридичне значення, але йому в цьому було відмовлено (із зазначенням причин відмови).
Вирішуючи питання про прийняття заяви про встановлення факту, що має юридичне значення, суддя, зокрема, зобов`язаний з`ясувати питання про підсудність та юрисдикційність, тобто суддя повинен перевірити, чи може взагалі ця заява розглядатися в судовому порядку і чи не віднесено її розгляд до повноважень іншого органу.
Якщо за законом заява не підлягає судовому розгляду, суддя мотивованою ухвалою відмовляє у відкритті провадження, а коли справу вже відкрито, - закриває провадження у ній.
Отже, у судовому порядку встановлюються лише такі факти, які мають юридичні наслідки і від встановлення яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав заявника, і в судовому порядку встановлення юридичних фактів можливе лише тоді, коли діючим законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення.
Як роз`яснив Пленум Верховного Суду України у п. 9постанови № 5 від 31 березня 1995 року «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення»суди при вирішенні питання про підвідомчість справи мають право враховувати норми законодавчих актів, якими передбачено не судовий порядок встановлення певних фактів або визначено факти, які в даних правовідносинах можуть підтверджуватися рішенням суду.
У своїй постанові у справі № 560/17953/21 (провадження № 11-150апп23) від 18 січня 2024 року Велика Палата Верховного Суду відступила від висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах стосовно юрисдикції спору, які викладено у постанові Великої Палати від 30 січня 2020 року у справі № 287/167/18-ц (провадження № 14-505цс19), у постанові Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 22 березня 2023 року у справі № 290/289/22-ц (провадження № 61-13369св22), вказавши, що справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, розглядаються у позасудовому та судовому порядку. Рішення стосовно фактів, що мають юридичне значення, прийняті у позасудовому порядку, можуть бути оскаржені до судів адміністративної юрисдикції. Юридичні факти, які належить встановлювати в судовому порядку, вирішуються судами цивільної юрисдикції за правиламиЦПК України.
Зі змісту заяви ОСОБА_1 вбачається, що встановлення факту навчання у навчальному закладі їй необхідно для зарахування цього періоду до страхового стажу для призначенні пенсії за віком.
Відповідно достатті 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення»основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно з Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року №637, основним документом, що підтверджує стаж роботи за період до впровадження персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній стаж роботи встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. У разі коли документи про стаж роботи не збереглися, підтвердження стажу роботи здійснюється органами Пенсійного фонду України на підставі показань свідків (п.1, 2 вказаного Порядку № 637).
Відповідно до пункту 8 вказаного Порядку № 637, період навчання за денною формою здобуття освіти у закладах вищої освіти (крім періоду навчання за денною формою здобуття освіти на підготовчих відділеннях у закладах вищої освіти), професійних навчально-виховних закладах, навчальних закладах підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів, в аспірантурі, докторантурі і клінічній ординатурі підтверджується дипломами, посвідченнями, свідоцтвами, а також довідками та іншими документами, що видані на підставі архівних даних і містять відомості про періоди навчання. За відсутності в документах таких відомостей для підтвердження періоду навчання за денною формою здобуття освіти приймаються довідки про тривалість навчання в навчальному закладі у відповідні роки за умови, що в документах є дані про закінчення повного навчального періоду або окремих його етапів.
У судовому порядку відповідно до пункту 26 зазначеного Порядку встановлюється лише факт приналежності документа, що підтверджує трудовий стаж, якщо ім`я, по батькові та прізвище, які зазначені в документі, не збігаються з ім`ям, по батькові або прізвищем особи за паспортом або свідоцтвом про народження.
Тобто, вказаним актом унормовано, що єдиним компетентним органом, до повноважень якого віднесено встановлення факту наявності трудового стажу, зокрема, шляхом встановлення факту навчання у певному періоді з подальшим його зарахуванням до страхового стажу, є орган Пенсійного фонду України. До повноважень суду вирішення вказаних питань не віднесено.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, щовирішення питання про встановлення факту навчання у навчальному закладі для підтвердження страхового стажу підлягає розгляду у позасудовому порядку відповідним державним органом, прийняте рішення якого може бути оскаржене до суду адміністративної юрисдикції.
Пенсійний фонд України (його територіальні органи) є суб`єктом владних повноважень, наділеним державою владними управлінськими функціями у сфері пенсійного забезпечення.
Оскільки за своїм предметом та можливими правовими наслідками вимоги заявника про встановлення факту, що має юридичне значення, пов`язані із публічно-правовими відносинами останньої із державою, то вони не підлягають вирішенню у порядку цивільного судочинства.
Аналогічні висновки містяться у постановах Верховного Суду від 03 березня 2021 року у справі № 202/2186/20, від 25 травня 2022 року у справі № 363/1099/21.
З урахуванням наведеного, вимоги ОСОБА_1 про встановлення факту її навчання у Глухівському міському професійно-технічному училищі № 15 за професією «Маляр; штукатур» на денній формі навчання, не підлягає вирішенню у порядкуЦПК, внаслідок чого слід відмовити у відкритті провадження у даній справі, оскільки цей спір підлягає розгляду в порядку адміністративного, а не цивільного судочинства (п. 1 ч. 1ст. 186 ЦПК України).
Керуючисьст. 186 ЦПК України, суддя, -
УХВАЛИВ:
Відмовити у відкритті провадження у справі за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи Головне управління пенсійного фонду України в Сумській області, Державний навчальний заклад «Глухівське вище професійне училище» про встановлення факту, що має юридичне значення.
Учасники справи можуть отримати інформацію щодо даної справи за веб-адресою сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України https://gl.su.court.gov.ua/.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом п`ятнадцяти днів з дня її складання.
Суддя Л.М. Усенко
Суд | Глухівський міськрайонний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2024 |
Оприлюднено | 26.07.2024 |
Номер документу | 120586033 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:. |
Цивільне
Глухівський міськрайонний суд Сумської області
Усенко Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні