ЧЕРНІГІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
іменем України
25 липня 2024 року м. Чернігів
Унікальний номер справи № 751/9137/21
Головуючий у першій інстанції Овсієнко Ю. К.
Апеляційне провадження № 22-ц/4823/84/24
Суд у складі:
головуючого - судді Євстафіїва О.К.,
суддів: Скрипки А.А., Шарапової О.Л.,
за участю секретаря Зеляк Ю.Г.,
позивач: Чернігівська міська рада,
відповідач: ОСОБА_1 ,
особа, яка подала апеляційну скаргу: Чернігівська міська рада,
на рішення Новозаводського районного суду м. Чернігова від 19 квітня 2023 року, дата складання повного його тексту не зазначена, місце ухвалення: м. Чернігів,
в с т а н о в и в:
У грудні 2021 р. Чернігівська міська рада звернулась з позовом до ОСОБА_1 , в якому просила стягти з останнього 170762 грн 97 коп. та судові витрати. Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, ОСОБА_1 на підставі договору купівлі-продажу від 19.11.2004 № 2038 набуто право власності на нежитлову будівлю - ангар, за адресою: АДРЕСА_1 . Цей об`єкт нерухомого майна (реєстраційний номер 8898237) належить ОСОБА_1 на праві власності; він розміщений на сформованій земельній ділянці комунальної власності кадастровий номер 7410100000:01:022:0164 площею 0,5260 га. ОСОБА_1 та Чернігівською міською радою 08.09.2005 було укладено договір № 2660 оренди земельної ділянки площею 0,5572 га, в тому числі проїзд спільного користування 0,0312 га, за адресою: АДРЕСА_1 , для експлуатації складу, строком на 5 років; земельна ділянка передана відповідачеві згідно з актом прийому-передачі від 08.09.2005. Додатковою угодою до цього договору від 08.01.2009 визначено орендну плату - 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Строк договору оренди від 08.09.2005 № 2660 закінчився, додаткова угода про його поновлення не укладалася, новий договір оренди земельної ділянки відповідачем не підписувався. У зв`язку з закінченням строку дії вказаного договору пунктом 80 рішення Чернігівської міської ради від 06.08.2010 (52 сесія 5 скликання) ОСОБА_1 було поновлено договір оренди земельної ділянки строком на 5 років (землі промисловості, коефіцієнт функціонального використання = 2,5 - комерційне використання). Листами від 27.09.2010 № 4726, від 01.07.2013 № 4363, від 07.06.2013 № 3858, від 13.06.2018 № 01-21/786 та від 21.01.2019 № 01.-21/46 Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради повідомляло ОСОБА_1 про необхідність оформлення ним права користування земельною ділянкою. Рішенням Чернігівської міської ради від 26.01.2017 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова» (15 сесія 7 скликання) затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова. Це рішення набрало чинності з 01.01.2018 та є діючим і на час пред`явлення позову. З моменту закінчення строку дії зазначеного договору оренди земельної ділянки та по цей час відповідачем не вжито заходів щодо укладення нового договору оренди. Останній, не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою, за відсутності укладеного договору відповідного змісту збільшує вартість власного майна, а позивач втрачає належне йому майно (кошти від орендної плати), тобто відбувається безпідставне збереження відповідачем орендної плати за рахунок позивача. За результатами визначення суми безпідставно збережених коштів за рахунок Чернігівської міської ради (власника земельної ділянки) внаслідок використання ОСОБА_1 земельної ділянки площею 0,5260 га за вказаною вище адресою за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 їх встановлено у розмірі орендної плати за землю у сумі 170762 грн 97 коп. Управлінням земельних ресурсів Чернігівської міської ради направлено відповідачу листа від 13.07.2021 № 710/ІН/2-08 про повернення коштів за використання ділянки, який залишився без реагування.
Оскаржуваним рішенням позов задоволено частково: стягнуто з ОСОБА_1 на користь Чернігівської міської ради кошти у сумі 2906 грн 54 коп. та судовий збір в сумі 43 грн 54 коп. Ухвалюючи його, суд виходив із того, що видом використання земельної ділянки кадастровий номер 7410100000:01:022:0164, на якій розташовані належні ОСОБА_1 об`єкти нерухомості, є для експлуатації складу. Розрахунок суми збитків внаслідок використання відповідачем цієї ділянки площею 0,5260 га здійснено позивачем виходячи з виду її використання для земель громадської забудови, код у Квцпз 03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, Кф=2,5, із ставкою орендної плати 4% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки. Проте для розрахунку збитків за 2018 рік необхідно використовувати Кф=1,2 із ставкою орендної плати 3%, з огляду на те, що орендована земельна ділянка віднесена до земель промисловості виходячи з положень додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (пункт 5 розділу II), та виходячи з додатку 4 «Положення про плату за землю» до рішення Чернігівської міської ради від 30.01.2015 (48 сесія 6 скликання), якими встановлені коефіцієнти, що характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф), зокрема: 11. Землі промисловості, транспорту, зв`язку, оборони та іншого призначення; 11.02. Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості Кф = 1,2. Оскільки ОСОБА_1 подано заяву про застосування при вирішенні справи позовної давності, позовна заява надійшла до суду 07.12.2021, позивач просить стягнути з відповідача кошти за період з 01.01.2018 по 31.12.2018, то період з 01.01.2018 по 06.12.2021 перебуває поза межами встановленого трирічного строку загальної позовної давності, що є безумовною підставою для відмови у задоволенні позовних вимог за цей період; контррозрахунок орендної плати за земельну ділянку, наведений відповідачем з урахуванням позовної давності, є обґрунтованим, тому стягненню з відповідача на користь позивача підлягає орендна плата за землю за грудень 2018 р. в розмірі 2906 грн 54 коп.
В апеляційній скарзі Чернігівська міська рада просить скасувати вказане рішення і ухвалити рішення, яким позовні вимоги задовольнити. Доводи скарги зводяться до того, що:
- судом не враховано наявність визначеного у технічній документації на земельну ділянку коду цільового використання землі 1.11.6 «Інша комерційна діяльність» 1.11 «Комерційне використання». Це значення відповідає коду цільового використання землі 03.07, передбаченого Класифікацією видів цільового призначення земель;
- враховуючи визначене у технічній документації цільове призначення земельної ділянки, закінчення строку дії укладеного сторонами договору, пунктом 80 рішення Чернігівської міської ради від 06.08.2010 ОСОБА_1 було поновлено договір оренди земельної ділянки строком на 5 років (землі промисловості, коефіцієнт функціонального використання = 2,5 комерційне використання). Іншого рішення позивачем щодо зміни цільового призначення землі на будь-яке інше не приймалося. Тому висновок суду щодо необхідності застосувати Кф-1,2 та відсоткової ставки 3% при визначенні розміру несплаченої відповідачем позивачеві орендної плати за спірний період, як і контррозрахунок відповідача, є необґрунтованими;
- враховуючи цільове призначення земельної ділянки (визначене при її формуванні як об`єкта цивільних правовідносин) за комерційним використанням, єдиною відсотковою ставкою орендної плати є 4% нормативної грошової оцінки землі;
- з 01.01.2017 до 16.07.2018 діяв наказ Мінагрополітики України від 25.11.2016 № 489 «Про затвердження порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів», відповідно до п. 2 прим. 2 до додатку 1 якого у разі, якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0. З 17.07.2018 наказом Мінагрополітики України від 27.03.2018 № 162 у Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів внесені зміни, зокрема у примітках до додатку 1 цифри «2,0» замінено цифрами «3,0», тому судом помилково враховано розрахунок ОСОБА_1 із значенням Кф=1,2, який не підтверджений нормами права та доказами;
- судом не враховано заперечення Чернігівської міської ради щодо заяви ОСОБА_1 про застосування позовної давності та Закону України від 17.03.2020 № 530-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)», яким Прикінцеві та перехідні положення ЦК України доповнено пунктом 12 такого змісту: «Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 257, 258, 362, 559, 681, 728, 786, 1293 цього Кодексу, продовжуються на строк дії такого карантину».
У відзиві на апеляційну скаргу ОСОБА_1 просить її відхилити, а рішення суду І інстанції залишити без змін (арк. 227-232).
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, суд встановив підстави для її часткового задоволення.
У справі встановлено таке.
Згідно з копією інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 03.12.2021 № 288371068 та копією договору купівлі-продажу нерухомого майна від 19.11.2004, який посвідчено приватним нотаріусом Чернігівського міського нотаріального округу Шмуневською Л.А. за реєстраційним № 2038, ОСОБА_1 на праві власності належить об`єкт нерухомості склад літ «В-1»: приміщення літ. 1-1 площею 528,5 кв. м, літ. 1-2 площею 28,3 кв. м, загальною площею 556,8 кв. м, за адресою: АДРЕСА_1 (арк. 15, 23).
Відповідно до копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 24.06.2020 № НВ-0005132192020, Чернігівській міській раді на праві комунальної власності належить земельна ділянка площею 0,5260 га кадастровий номер 7410100000:01:022:0164, з цільовим призначенням для промисловості, комерційного використання і громадського призначення, яка розташована в АДРЕСА_1 (арк. 16-17).
08.09.2005 ОСОБА_1 (орендар) та Чернігівською міською радою (орендодавець) укладено договір оренди № 2660 земельної ділянки площею 0,5572 га, в тому числі й проїзд спільного користування - 0,0312 га, по АДРЕСА_1 , для експлуатації складу, строком на 5 років (його копія на арк. 33), про що зазначено і у вказаному вище витягу з Державного земельного кадастру. За цим договором:
- орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку в АДРЕСА_1 , для експлуатації складу (п. 1.1);
- в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,5572 га, у тому числі й проїзд спільного користування - 0,0312 га (п. 2.1);
- на земельній ділянці знаходиться склад (п. 2.2);
- договір укладено на 5 років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. В цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 календарних днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір подовжити його дію (п. 3.1);
- орендна плата вноситься орендарем щомісячно у розмірі 501 грн 48 коп. до 30 числа місяця, наступного за звітним, на рахунок, вказаний орендодавцем (4.1);
- обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється без урахування індексів інфляції (4.2);
- розмір орендної плати переглядається не більше одного разу за рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, тарифів тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; збільшення розмірів ставки земельного податку; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України (п. 4.3);
- орендна плата справляється також і у випадках, якщо орендар з поважних причин тимчасово не використовує земельну ділянку за умовами договору (п. 4.4);
- земельна ділянка передається в оренду для експлуатації складу (п. 5.1);
- передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту її відведення на підставі п. 294 рішення Чернігівської міської ради від 08.09.2005 (17 сесія 4 скликання) (п. 6.1);
- передача земельної ділянки орендарю здійснюється після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі (п. 6.2);
- після припинення цього договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду. Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов`язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв`язується у судовому порядку (п. 7.1).
Земельна ділянка, яка є предметом судового розгляду, передана Чернігівською міською радою Лященку П.В. в оренду за актом прийому-передачі від 08.09.2005 (копія акта - арк. 35).
Відповідно до копії додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки № 2660 від 08.01.2009, до укладеного сторонами договору оренди внесено зміни в частині розміру орендної плати: орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3,0% від нормативної грошової оцінки землі (п. 1). В іншій частині договір залишився незмінним (копія угоди - арк. 36).
Рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 19.04.2010 № 85 затверджено та надано ОСОБА_1 містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки для будівництва складського приміщення з металевих конструкцій по АДРЕСА_1 , на орендованій земельній ділянці (його копія на арк. 93).
У зв`язку з закінченням строку дії договору № 2660 від 08.09.2005 ОСОБА_1 11.06.2010 звернувся з заявою до Чернігівського міського голови про продовження його дії на новий строк (копія заяви на арк. 37, 94).
Пунктом 80 рішення Чернігівської міської ради від 06.08.2010 (52 сесія 5 скликання) у зв`язку з закінченням строку дії договору оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 , для експлуатації складу, площею 0,5572 га, в тому числі 0,0312 га проїзд спільного користування, без реального виділення в натурі (Землі промисловості, коефіцієнт функціонального використання = 2,5 - комерційне використання) ОСОБА_1 поновлено цей договір строком на 5 років (копія витягу з рішення на арк. 39, 96).
Листом від 27.09.2010 № 4726 Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради повідомило ОСОБА_1 про те, що розглянути питання щодо внесення змін до рішення міської ради від 06.08.2010 та договору оренди земельної ділянки від 21.08.2010 № 2660 можливо у разі надання ним укладеного та зареєстрованого у встановленому порядку договору оренди земельної ділянки (копія листа арк. 40).
Рішенням одинадцятої сесії шостого скликання Чернігівської міської ради від 29.07.2011 були затверджені ставки земельного податку та встановлено розмір орендної плати за землю в м. Чернігові, зокрема його п. 4 передбачалося, що згідно з ст. 288 ПК України встановлено такий розмір орендної плати за землі: промисловості - на рівні 3-кратного розміру земельного податку; житлової та громадської забудови, промисловості та інші категорії земель при умові комерційного використання земель: для оптової торгівлі, роздрібної торгівлі та іншого неврахованого вище комерційного використання - на рівні 4-кратного розміру земельного податку (підп. «в» вказаного пункту; копія рішення на арк. 51-52). Це рішення втратило чинність на час виникнення спірних правовідносин.
07.06.2013 Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради листом № 3858 повідомило ОСОБА_1 про таке. Заява останнього про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,5260 га по АДРЕСА_1 розглянута Управлінням та що для розгляду цього питання йому запропоновано надати копію укладеного й зареєстрованого у встановленому порядку договору оренди земельної ділянки та витяг з Державного земельного кадастру на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки. Зміна цільового призначення частин орендованої земельної ділянки можлива виключно після формування окремих земельних ділянок шляхом поділу ділянок у встановленому законодавством порядку (копія листа і доказів направлення його ОСОБА_1 - арк. 41, 42).
Листом від 01.07.2013 № 4363 вказаним Управлінням ОСОБА_1 направлено проект договору оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 для експлуатації складу для укладення договору. Після підписання договору оренди ОСОБА_1 запропоновано повернути один екземпляр договору Управлінню (копія листа і доказів направлення його ОСОБА_1 на арк. 43, 44).
Рішенням тридцять третьої сесії шостого скликання Чернігівської міської ради від 30.09.2013 ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу орендованої земельної ділянки по АДРЕСА_1 (його копія на арк. 104).
Рішенням сорок сьомої сесії шостого скликання Чернігівської міської ради від 30.01.2015 «Про місцеві податки» затверджено ставки земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місцезнаходження) та встановлено розмір орендної плати в м. Чернігові (арк. 53), до якого вносились в подальшому зміни. Відповідно до п. 13.2 Положення про плату за землю (зі змінами та доповненнями), затвердженого цим Рішенням (арк. 54-58), платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Пунктом 13.5 визначено розміри орендної плати.
Позивач посилається на те, що до земельної ділянки, яка перебуває в оренді ОСОБА_1 , слід застосувати код цільового використання землі п. 03.07: Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, у тому числі торгових павільйонів, на які зареєстроване право власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (крім комерційних кіосків та павільйонів, будівництва та експлуатації автозаправних станцій, будівництво та експлуатації ринкової інфраструктури) Кф 2,5, розмір орендної плати за земельні ділянки, % нормативної грошової оцінки 4.
Рішенням Чернігівської міської ради від 26.01.2017 № 15/VII-18 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова» (15 сесія 7 скликання) було затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова. Це рішення набрало чинності з 01.01.2018 та є діючим і натепер (копія рішення - арк. 50).
Листом від 13.06.2018 № 01-21/786 Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради повідомило ОСОБА_1 про необхідність оформлення земельної ділянки у користування (копія листа й доказів його направлення - арк. 45, 46).
10.07.2018 Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради листом № 01-21/931 звернулось до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області про надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 7410100000:01:022:0164, вказавши, що цільове призначення земельної ділянки відповідно до класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (03.07) (копія листа - арк. 59). У відповіді від 01.08.2018 № 18-25-0.36-2449/169-18 Відділ у м. Чернігові Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області повідомив, що з 01.01.2018 вступила в дію Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста станом на 01.01.2016, розроблена Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя на замовлення Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради, яку затверджено рішенням 15 сесії 7 скликання Чернігівської міської ради від 26.01.2017; середня вартість 1 кв. м земель м. Чернігова становить 275,32 грн/кв. м; розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 7410100000:01:022:0164 проведено виходячи з коду 03.07 (копія відповіді - арк. 60-61).
28.12.2018 ОСОБА_1 звернувся до Чернігівського міського голови з питанням про укладення додаткової угоди про поновлення терміну дії договору оренди згаданої земельної ділянки та внесення зміни до договору оренди земельної ділянки щодо виду її використання з «для експлуатації складу» на «для розміщення та експлуатації промислових майданчиків, складських приміщень для зберігання готової продукції, сировини та інших товарно-матеріальних цінностей» в межах однієї категорії землі землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення земельної ділянки землі промисловості (код КВЦПЗ 11.02, коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки 1,2) та інше, згідно з доданим проектом додаткової угоди про поновлення терміну дії та внесення змін до договору оренди земельної ділянки № 2660 від 08.09.2005 (копія звернення - арк. 105-106, додатків до нього - арк. 107-121).
Подібний лист фізичною особою-підприємцем (далі за текстом ФОП) ОСОБА_1 надіслано начальнику Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради 24.01.2019 (його копія на арк. 122-123).
У відповіді від 25.02.2019 № 253/2-08/2019 Управлінням земельних ресурсів Чернігівської міської ради запропоновано ОСОБА_1 сплатити збитки у сумі 1129884 грн 95 коп. за період з 06.04.2011 по 31.12.2018 (її копія - арк. 124, копії додатків до неї арк. 125, 126-127), підписавши договір про добровільне відшкодування збитків відповідного змісту (копія проекту цього договору на арк. 131-132).
У зверненні до начальника Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради від 20.03.2019 ОСОБА_1 просив надати йому завірену копію розрахунку суми збитків (копія звернення - арк. 128-129).
Згідно з листом Головного управління ДФС у Чернігівській області від 05.04.2019 № 930/ЛІ25-01-53-06-35, відповідно до інтегрованої картки платника по платежу орендна плата за землю з фізичних осіб (код бюджетної класифікації 18010900), станом на 01.04.2019 у ОСОБА_1 відсутня заборгованість по сплаті орендної плати за земельну ділянку площею 0,5260 га по АДРЕСА_1 , нарахування якої відбувались відповідно до самостійно поданих ним податкових декларацій з плати за землю за 2011-2019 рр. (копія листа - арк. 133).
Листом від 23.04.2019 № 1498/19/вих Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради повідомило ОСОБА_1 про те, що задекларовані ним зобов`язання із застосуванням 3% ставки є значно заниженими відносно фактичної суми орендної плати за земельну ділянку, про яку йдеться, оскільки має бути застосовано 4% нормативної грошової оцінки для визначення орендної плати відповідно до підп. «в» п. 4 рішення Чернігівської міської ради від 29.07.2011 «Про затвердження ставок земельного податку та встановлення розміру орендної плати в м. Чернігові» та п. 13.5.9.2 Положення «Про плату за землю», затвердженого рішенням Чернігівської міської ради від 30.01.2015 «Про місцеві податки» (копія листа - арк. 134). У додатку до цього листа відповідачу надано розрахунок збитків (його копія на арк. 135).
Згідно з копіями платіжних інструкцій по сплаті орендної плати за землю за 2018 рік ФОП ОСОБА_1 на рахунок місцевого бюджету м. Чернігова перераховані кошти по 3708 грн 83 коп. за кожен місяць року, а загалом сплачено 44505 грн 96 коп. (арк. 142-148).
Відповідно до листа Головного управління Державної фіскальної служби України від 03.05.2018 № 5019/10/25-01-13-03-09, згідно з інформаційними базами ГУ ДФС у Чернігівській області, ФОП ОСОБА_1 відповідно до поданих податкових декларацій по платі за землю за земельну ділянку, розташовану в АДРЕСА_1 , площею 0,5260 га, податкові зобов`язання задекларовані по орендній платі з фізичних осіб за 2018 рік в розмірі 49750 грн 96 коп. (копія листа - арк. 62).
Листом від 21.01.2019 № 01-21/46 Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради повідомило ОСОБА_1 про необхідність оформлення земельної ділянки у користування (копія цього листа й доказів направлення його 30.01.2019 відповідачеві на арк. 48, 49).
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.12.2020, земельна ділянка кадастровий номер 7410100000:01:022:0164, розташована в АДРЕСА_1 , відноситься до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; цільове призначення: код КВЦПЗ відсутній; площа 5260 кв. м; середня вартість земель: 275,32 грн/кв. м; номер економіко-планувальної зони: 19; коефіцієнт Км2: 1,69; сукупний коефіцієнт Км3: 0,95; коефіцієнт Кф: 3,00; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки (крім сільськогосподарських угідь): 10,060, нормативна грошова оцінка земельної ділянки: 7393666 грн 40 коп. (арк. 63).
13.07.2021 Управлінням земельних ресурсів Чернігівської міської ради надіслано ОСОБА_1 вимогу про повернення коштів у вигляді орендної плати за згадану земельну ділянку у сумі 1129884 грн 95 коп. за період з 2011 по 2018 рр. (арк. 64-65).
У заяві до суду від 14.02.2022 ОСОБА_1 просив застосувати при вирішенні справи позовну давність (арк. 77).
На арк. 149-151 міститься контррозрахунок спірної заборгованості, що виконаний відповідачем.
Аналізуючи норми права, що регулюють спірні правовідносини, і надані докази, суд доходить таких висновків.
До правових наслідків порушення грошового зобов`язання застосовується загальна позовна давність тривалістю у три роки (ст. 257 ЦК України). Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові (ст. 267 цього Кодексу). Порядок відліку позовної давності наведено у ст. 261 цього ж Кодексу. Зокрема, відповідно до ч. 1 цієї статті, перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
Згідно з п. 12 розд. «Прикінцеві та перехідні положення» ЦК України, під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (Covid-19), строки, визначені ст. 257, 258, 362, 559, 681, 728, 786, 1293 цього Кодексу, продовжуються на строк дії такого карантину.
Карантин на території України введено постановою Кабінету Міністрів України № 211 від 11.03.2020, який тривав до 30.06.2023. Тож починаючи з 12.03.2020 строки позовної давності продовжено на строк дії карантину.
Чернігівська міська рада звернулась до суду з позовом 07.12.2021 (арк. 1); строк позовної давності у цій справі підлягав обчисленню з 01.01.2018, який на 12.03.2020 не сплив як такий, що продовжений на строк дії карантину в силу вищенаведених положень ЦК України.
Відповідно до Українського класифікатора форм власності на землю, затвердженого листом Державного комітету України по земельних ресурсах від 24.04.1998 № 14-1-7/1205, код 1.11. відноситься до комерційного використання, код 1.11.6. інша комерційна діяльність.
У технічній документації на земельну ділянку, що є об`єктом судового розгляду, розроблену в 2005 р. Закритим акціонерним товариством «Чернігівбудрозвідування» на замовлення СПД ОСОБА_1 , зокрема на наявному в ній кадастровому плані (арк. 29) вказано, що землекористувачем на момент розроблення цієї документації значиться ВАТ «Постачальник», код цільового використання землі - 1.11.6 «Інша комерційна діяльність» 1.11 «Комерційне використання». Разом з тим в цій же технічній документації у кадастровому плані на земельну ділянку для землекористувача ОСОБА_1 значення коду цільового використання землі зазначено 1.10 землі промисловості (арк. 38). Такі ж відомості про цю земельну ділянку внесені в Державний земельний кадастр, що відповідає вимогам ч. 2 ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр», якою передбачено, що відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру:
- щодо категорії земель: на підставі відповідної документації із землеустрою, що розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються; на підставі заяви власника (розпорядника, у визначених законом випадках - користувача) земельної ділянки та комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту - щодо земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється на підставі такої документації; на підставі технічної документації із землеустрою - щодо інвентаризації земель;
- щодо виду цільового призначення в межах певної категорії земель: на підставі відповідної документації із землеустрою, що розробляється при формуванні земельних ділянок, - щодо земельних ділянок, які формуються; на підставі заяви власника (розпорядника, у визначених законом випадках - користувача) земельної ділянки відповідно до комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту. У разі якщо законом встановлена обов`язковість погодження зміни цільового призначення земельної ділянки з органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, фізичною, юридичною особою та/або відшкодування втрат лісогосподарського виробництва, до заяви про внесення до Державного земельного кадастру відомостей про зміну цільового призначення (категорії земель та/або виду її цільового призначення) земельної ділянки додаються документи, що підтверджують таке погодження та/або забезпечення виконання зобов`язання з відшкодування втрат лісогосподарського виробництва, у вигляді гарантії.
Відповідно до додатку 1 до наказу Мінагрополітики України від 25.11.2016 № 489 «Про затвердження порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів», який був чинним з 01.01.2018 та до 16.07.2018, землі промисловості зазначені під кодом КВЦПЗ 11. Зокрема код 11.01 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств, що пов`язані з користуванням надрами, 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, до яких застосовується коефіцієнт 1,2; 11.03 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств, до яких застосовується коефіцієнт 1,2; для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури, до яких застосовується коефіцієнт 0,65; 11.05 для цілей підрозділів 11.01-11.04 та для збереження і використання земель природно-заповідного фонду.
Іншої технічної документації або ж витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, де було б зазначено, що згадана земельна ділянка має використовуватися для комерційного використання (1.11), Чернігівською міською радою ні суду першої, ні суду апеляційної інстанції не надано, тож висновок суду щодо необхідності застосувати до спірних правовідносин коефіцієнта 1,2 та 3% ставки, ґрунтуються на нормах закону.
Отже для категорії земель «Землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення», код 11.02, застосовується коефіцієнт 1,2, як вірно вказує відповідач. З урахуванням цих значень: станом на 01.01.2018 Цн = Цнм * Км2 * Км3 * Кф * Кі = 275 грн 32 коп. * 1,69 * 0,85 * 1,2 * 1,06 = 503 грн 07 коп. за кв. м (всі значення, крім коефіцієнта 1,2, відповідають тим, ?що вказані у згаданому листі Відділу у м. Чернігові Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 01.08.2018 № 18-25-0.36-2449/169-18, арк. 61);
- нормативна грошова оцінка буде складати: 5260 кв. м * 503 грн 07 коп. = 2646148 грн 20 коп.;
- при встановленій умовами додаткової угоди до договору оренди від 08.01.2009 ставці земельного податку 3% від нормативної грошової оцінки землі розмір орендної плати за земельну ділянку за 2018 рік становить: 2646148,20 * 3% = 79384 грн 45 коп.;
- з урахуванням сплаченої ОСОБА_1 орендної плати у спірному періоді в сумі 44505 грн 96 коп. спірна заборгованість становить 31169 грн 66 коп. (79384 грн 45 коп. 48214 грн 79 коп. = 31169 грн 66 коп.) (арк. 142-148), яка має бути стягнута з ОСОБА_1 на користь Чернігівської міської ради.
Доводи апеляційної скарги судом відкидаються як такі, що суперечать встановленим і описаним вище обставинам справи та визначеним відповідно до них правовідносинам. Окремо суд вважає за необхідне зазначити таке:
- у виготовленій для ОСОБА_1 технічній документації на земельну ділянку, про яку йдеться, код цільового використання землі зазначено 1.10 землі промисловості; таке її цільове призначення вказано і в Державному земельному кадастрі і відсутні докази зміни цільового призначення цієї землі на будь-яке інше;
- відповідно до п. 2 примітки 2 до додатку 1 наказу Мінагрополітики України від 25.11.2016 № 489 «Про затвердження порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів», який діяв з 01.01.2017 до 16.07.2018, у разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0. Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства від 27.03.2018 № 162 внесено зміни в цей пункт та починаючи з 17.07.2018 застосовувалось значення згаданого коефіцієнта 3,0. Однак у відомостях Державного земельного кадастру вказано цільове призначення земельної ділянки: промисловості, комерційного використання і громадського призначення; категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, а тому відсутні підстави вважати, що для спірної земельної ділянки не визначено код КВЦПЗ.
У зв`язку з наведеним рішення суду І інстанції підлягає зміні шляхом його приведення у відповідність до викладеного вище.
В порядку ч. 13 ст. 141 ЦПК України, у зв`язку з частковим задоволенням апеляційної скарги Чернігівської міської ради, слід також:
- змінити рішення суду І інстанції в частині стягнення з ОСОБА_1 на користь Чернігівської міської ради витрат по сплаті судового збору в суді І інстанції і стягти їх пропорційно до задоволеної частини позову, стягнувши їх у сумі 467 грн 46 коп. (2561 грн 44 коп. розмір справленого з позовної заяви судового збору (платіжна інструкція на арк. 66) х 18,25% (розмір задоволених позовних вимог) = 467 грн 46 коп.;
- стягти з ОСОБА_1 на користь Чернігівської міської ради 701 грн 32 коп. відшкодування витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги у такій сумі: 701 грн 32 коп. (розмір фактично задоволених апеляційним судом вимог) : 170762 грн 97 коп. (оспорювана сума) х 3842 грн 17 коп. (розмір судового збору, сплаченого за подання апеляційної скарги, арк. 220) = 701 грн 32 коп.
Керуючись ст. 374, 376 ч. 4, 381, 382 ЦПК України, суд
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Чернігівської міської ради задовольнити частково, рішення Новозаводського районного суду м. Чернігова від 19 квітня 2023 року змінити.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Чернігівської міської ради безпідставно збережені кошти у сумі 31169 (тридцять одна тисяча сто шістдесят дев`ять) грн 66 коп. та судовий збір в сумі 467 (чотириста шістдесят сім) грн 46 коп.
Стягти з ОСОБА_1 на користь Чернігівської міської ради 701 (сімсот одну) грн 32 коп. відшкодування витрат по сплаті судового збору.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, але вона може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках, передбачених п. 2 ч. 3 ст. 389 ЦПК України, протягом 30 днів з дня її складення.
Ідентифікаційні дані учасників справи наведено у рішенні суду І інстанції.
Головуючий: Судді:
Суд | Чернігівський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.07.2024 |
Оприлюднено | 26.07.2024 |
Номер документу | 120586410 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди |
Цивільне
Чернігівський апеляційний суд
Євстафієв О. К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні