ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 липня 2024 рокуСправа №160/12219/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кальника В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА "С(Ф)Г "ЧАЙКА" про стягнення адміністративно-господарських санкцій, -
ВСТАНОВИВ:
10 травня 2024 року Дніпропетровське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА "С(Ф)Г "ЧАЙКА", в якому просить суд:
- стягнути з ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА "С(Ф)Г "ЧАЙКА" на користь держави в особі Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік у розмірі 180 894,61 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідно до статті 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» за 1 робоче місце, призначене для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, відповідач повинен був до 15.04.2023 року самостійно сплатити адміністративно-господарські санкції у розмірі 180 894,61 грн.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.05.2024 року відкрито провадження в адміністративній справі та ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
23.05.2024 року до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що Фермерським господарством «С(Ф)Г «ЧАЙКА» були виконані всі дії, спрямовані на належне виконання законодавства, щодо захисту осіб з інвалідністю. Відповідне робоче місце для працевлаштування особи з інвалідністю було створене Фермерським господарством «С(Ф)Г«ЧАЙКА» у 2022 році наказом №9-П від 01 лютого 2022 року «Про внесення змін до штатного розпису» для цієї цілі було введено додаткову (вакантну) штатну посаду у структурний підрозділ «рослинництво» додано ще одну одиницю «робочий» з окладом 8695,00 грн. Кількість штатних одиниць за посадою (робочий) з окладом 8695,00 становить 2 (одиниці). У строк три робочі дні з дати відкриття вакансії відповідачем було скеровано звіт форми №3-ПН з інформацією про попит на робочу силу (вакансії) для працевлаштування інвалідів у лютому 2022 року до Синельниківського центру зайнятості із деталізацію категорій претендентів на вакансію та прийнятий відповідальною особою 3 лютого 2022 року (відповідно до Порядку подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" затвердженого Наказом Міністерства соціальної політики України 31.05.2013 №316 (що діяв на момент виконання відповідачем свого обов`язку)).
Вказано, що ці обставини вже досліджувались судом у справі №160/15013/23, вказана вакансія не була зайнята жодною особою за період 2022 2023.
Додатково у зв`язку зі збільшенням обсягу роботи, пов`язаної з проведенням комплексу весняно-літніх польових робіт 2023 року виникла необхідність створити ще одну вакансію у структурний підрозділ «рослинництво», яка може бути зайнята особою, яка має інвалідність. Таким чином, у липні 2023 року фермерським господарством «С(Ф)Г«ЧАЙКА» було створене ще одне відповідне робоче місце для працевлаштування особи з інвалідністю, наказом №10-П від 05 липня 2023 року «Про внесення змін до штатного розпису» для цієї цілі було введено додаткову (вакантну) штатну посаду у структурний підрозділ «рослинництво» додано ще одну одиницю «робочий» з окладом 8695,65 грн. Кількість штатних одиниць за посадою (робочий) становить 7 (одиниць). У строк три робочі дні з дати відкриття вакансії відповідачем було скеровано звіт форми №3-ПН з інформацією про попит на робочу силу (вакансії) для працевлаштування інвалідів у липні 2023 року до Синельниківського центру зайнятості із деталізацію категорій претендентів на вакансію та прийнятий відповідальною особою 7 липня 2023 року відповідно до діючого Порядку подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", затвердженого Наказом Міністерства економіки України 12.04.2022 №827- 22.
Зазначено, що обов`язок щодо створення робочого місця для осіб з інвалідністю, у кількості 1 особи, відповідно до нормативу Фермерським господарством «С(Ф)Г «ЧАЙКА» виконано, що підтверджується наказом № 9-П від 01.02.2022 Про внесення змін до штатного розпису Фермерського господарства «С(Ф)Г «ЧАЙКА» та наказом № 10-П від 05.07.2023 Про внесення змін до штатного розпису Фермерського господарства «С(Ф)Г «ЧАЙКА».
Також зазначено, що відповідачем було скеровано звіти форми №3-ПН з інформацією про попит на робочу силу (вакансії) для працевлаштування інвалідів у лютому 2022 року та в липні 2023 року до центру зайнятості із деталізацію категорій претендентів на вакансію з урахуванням категорій громадян, перелік яких наведений у статті 14 Закону України «Про зайнятість населення», а саме інваліди, які не досягли пенсійного віку, встановленого ст. 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Відповідно до Порядку подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" затвердженого Наказом Міністерства соціальної політики України 31.05.2013 №316 (що діяв на момент виконання відповідачем свого обов`язку) та до діючого Порядку подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", затвердженого Наказом Міністерства економіки України 12.04.2022 №827-22 встановлена єдина форма призначена для інформування центру зайнятості населення про наявність вільних робочих місць, в тому числі призначених для працевлаштування інвалідів, та порядок її подання.
Звітність відповідачем була подана протягом 3-х робочих днів з дати відкриття вакансії.
Також, Фермерське господарство «С(Ф)Г ЧАЙКА» вказало, що розміщувало оголошення у місцевій газеті «Берег Надії» стосовно вільних вакансій на підприємстві.
Таким чином, Фермерське господарство «С(Ф)Г «ЧАЙКА» вважає, що вжило залежних від нього передбачених законодавством заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих осіб з інвалідністю установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення, а тому застосування до нього адміністративногосподарських санкцій, є безпідставним.
Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що Фермерське господарство «С(Ф)Г «ЧАЙКА» перебуває на обліку в Дніпропетровському обласному відділенні Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.
Позивач склав розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті, у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю Фермерського господарства «С(Ф)Г «ЧАЙКА».
Відповідно до Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік, надісланого відповідачу, середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у відповідача, за рік склала 22 особи, таким чином, середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого ч. 1 ст. 19 Закону №875-ХІІ, ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА "С(Ф)Г "ЧАЙКА", повинна складати 1 особа.
Середньооблікова чисельність штатних працівників, яким встановлена інвалідність, у роботодавця склала 0 осіб, що є менше, ніж встановлено нормативом.
Відповідно до ч. 4 ст. 20 Закону №875-ХІІ, за 1 робоче місце, призначене для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайняте особаю з інвалідністю у 2023 році, відповідач до 15.04.2024 повинен був самостійно сплатити адміністративно-господарські санкції у розмірі 180 894,61 грн.
Несплата даної суми зумовила звернення з позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 № 875-XII (далі Закон № 875-XII) для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Згідно частини третьої статті 18 Закону № 875-ХІІ підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини першої статті 20 Закону № 875-XII підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Відповідно до частини четвертої статті 20 Закону № 875-XII адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
Наказом Міністерства економіки України від 12.04.2022 № 827-22 (набрав чинності 07.07.2022, далі Порядок № 827-22) затверджені Форма звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» та Порядок її подання, яким визначений механізм подання означеної форми звітності.
Відповідно до положень Порядку № 827-22:
1.4. Форма № 3-ПН подається юридичними особами, фізичними особами - підприємцями, які в межах трудових відносин використовують працю фізичних осіб (далі - роботодавець), за наявності попиту на робочу силу (вакансії);
1.5. Форма № 3-ПН заповнюється та подається роботодавцем до філії міжрегіонального/регіонального центру зайнятості (або до міського, районного, міськрайонного центру зайнятості - до дати припинення їхньої діяльності) (далі - центр зайнятості) незалежно від місцезнаходження роботодавця з дня виникнення в нього потреби в підборі працівників та/або з дати відкриття вакансії, але не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення нового робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником;
1.6. Роботодавець визначає вид форми № 3-ПН - первинна або уточнювальна. Первинна форма № 3-ПН подається з метою інформування про наявність попиту на робочу силу (вакансії). Уточнювальна форма № 3-ПН подається в разі необхідності на заміну первинної та містить уточнення характеристик вакансії(й), зокрема умов праці, розміру заробітної плати, вимог до кандидата(ів) тощо. При цьому не можуть бути змінені дані щодо кількості вакансій та професійної назви робіт (професії/посади);
1.7. Актуальність зазначеної(их) у поданій формі № 3-ПН вакансії(й) уточнюється фахівцем центру зайнятості не рідше ніж двічі на місяць під час особистої зустрічі з роботодавцем, шляхом електронної комунікації, зокрема мобільним чи фіксованим зв`язком, надсилання/отримання повідомлення електронною поштою. Також таке уточнення здійснюється перед направленням зареєстрованого безробітного або особи, яка шукає роботу, до роботодавця;
1.8. Роботодавець може самостійно повідомити центр зайнятості про закриття вакансії(й) шляхом електронної комунікації, зокрема мобільним або фіксованим зв`язком, надсилання повідомлення електронною поштою, а також під час особистої зустрічі з фахівцем центру зайнятості;
4.1. У таблиці «Основні дані про вакансію(ї)» форми № 3-ПН (далі - таблиця «Основні дані про вакансію(ї)») відображається загальна інформація про попит на робочу силу (вакансії). У графі А вказується порядковий номер запису. У графі 1 зазначається професійна назва робіт (професія/посада) згідно з Національним класифікатором України ДК 003:2010 «Класифікатор професій», затвердженим наказом Держспоживстандарту України від 28 липня 2010 року № 327. У графі 2 зазначається загальна кількість вакансій, що відповідають даним, відображеним у графах 1, 3-6. У графі 3 відображається розмір заробітної плати з урахуванням основної заробітної плати, доплат, надбавок, премій, інших заохочувальних та компенсаційних виплат. У графі 4 зазначається розмір основної заробітної плати (тарифна ставка / посадовий оклад). У графі 5 вказується характер виконуваної роботи (постійний, тимчасовий, сезонний або вказується інше). У графі 6 вказується поштова адреса місця виконання робіт (поштовий індекс, область / АР Крим, район, населений пункт, вулиця/провулок, площа тощо, № будинку/корпусу, № квартири/офісу). У графі 7 відображається інформація щодо способу укомплектування вакансії(й) за сприяння Державної служби зайнятості або ні. У графі 8 відображається інформація щодо способу укомплектування вакансії(й) у разі здійснення підбору кадрів роботодавцем самостійно або ні. У графі 9 за потреби можуть зазначатися примітки. Під одним порядковим номером наводяться дані про загальну кількість вакансій за однойменними професіями/посадами з однаковими даними щодо розміру заробітної плати, характеру виконуваної роботи, місця виконання робіт, основних характеристик вакансії (виконувані основні функціональні обов`язки, вид трудового договору, режим та умови праці, вимоги до кандидата), доступності робочого місця для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення (наявність інклюзивності будівель, споруд; доступність і безпека робочого місця для маломобільних груп населення, у тому числі осіб з інвалідністю), вхідного оцінювання кандидата (проведення співбесіди та/або тестування, проходження випробувальних завдань на професійну майстерність та/або конкурсу), способу укомплектування вакансії(й). У разі якщо дані, зазначені в абзаці дванадцятому пункту 4.1 цього Порядку, відрізняються для однієї і тієї самої вакансії, такі дані відображаються під окремими порядковими номерами.
Судом встановленно, що ФЕРМЕРСЬКИМ ГОСПОДАРСТВОМ "С(Ф)Г "ЧАЙКА" надана суду та долучена до матеріалів справи копія звіту за формою № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» від 07.07.2023 року з вакансією «робочий».
У строк три робочі дні з дати відкриття вакансії відповідачем було скеровано звіт форми №3-ПН з інформацією про попит на робочу силу (вакансії) для працевлаштування інвалідів у липні 2023 року до Синельниківської філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості із деталізацією категорій претендентів на вакансію, який прийнятий відповідальною особою 07 липня 2023 року, відповідно до діючого Порядку подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", затвердженого Наказом Міністерства економіки України 12.04.2022 №827-22.
Відтак, судом встановлено, що ФЕРМЕРСЬКИМ ГОСПОДАРСТВОМ "С(Ф)Г "ЧАЙКА" було подано 07.07.2023 року звіт за формою 3-ПН за 2023 рік до центру зайнятості.
Як вбачається з матеріалів справи, в цей період центром зайнятості не направлено жодної особи до ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА "С(Ф)Г "ЧАЙКА" на заняття вказаної вакансії.
Безпосередньо до роботодавця з питань працевлаштування особи з інвалідністю не зверталися, тобто робоче місце для таких осіб залишилися вакантним не з вини відповідача.
Разом з цим, фактів відмови зі сторони відповідача у працевлаштуванні осіб з інвалідністю за 2023 рік не встановлено.
Окрім цього, з матеріалів справи вбачається, що відповідач інформував населення про вакантне робоче місце для осіб з інвалідністю. Оголошення про запрошення на роботу осіб з інвалідністю було розміщено у газеті Берег Надій від 21.12.2023 року, копія якої долучено до матеріалів справи.
Суд зазначає, що здійснення пошуку підходящої роботи, покладено на Державну службу зайнятості, при цьому працевлаштування осіб з інвалідністю залежить від їх бажання працювати, наявних у такої особи кваліфікації та знань, суд приходить до висновку про те, що за наявності бажаючих осіб з інвалідністю працевлаштуватися та направлення їх центром зайнятості, відповідач мав би можливість виконати норматив.
Як свідчать матеріали справи, відповідач вжив всіх необхідних заходів для недопущення порушень вимог Закону №875-ХІІ при здійсненні господарської діяльності, оскільки, створивши робоче місце для особи з інвалідністю, ФЕРМЕРСЬКИМ ГОСПОДАРСТВОМ "С(Ф)Г "ЧАЙКА" своєчасно інформувало Синельниківську філію Дніпропетровського обласного центру зайнятості про наявне вакантне місце для працевлаштування особи з інвалідністю.
За вказаних обставин, суд приходить до висновку, що відповідачем були виконані вимоги Закону №875-ХІІ щодо вжиття заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю, а тому відсутні підстави для застосування до фермерського господарства адміністративно-господарських санкцій.
Протилежного судом не встановлено.
Враховуючи, що ФЕРМЕРСЬКИМ ГОСПОДАРСТВОМ "С(Ф)Г "ЧАЙКА" у 2023 році вживало своєчасних заходів, спрямованих на працевлаштування такої особи, при цьому позивач не надав суду доказів того, що фермерське господарство відмовляло особам з інвалідністю у прийнятті на роботу, несвоєчасно надавало державній службі зайнятості інформацію щодо наявності вакансій, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, або несвоєчасно звітувало Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, а відтак суд приходить до висновку про те, що у позивача не було правових підстав для застосування до відповідача адміністративно-господарських санкцій в розмірі 180 894,61 грн.
З врахуванням встановлених судом обставин справи та досліджених доказів, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача, є необґрунтованими та безпідставними, у зв`язку з чим у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати, які поніс позивач, не підлягають стягненню з відповідача.
Керуючись ст. ст. 139, 242-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -
УХВАЛИВ:
В задоволенні позову Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА "С(Ф)Г "ЧАЙКА" про стягнення адміністративно-господарських санкцій - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя В.В. Кальник
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2024 |
Оприлюднено | 29.07.2024 |
Номер документу | 120604477 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кальник Віталій Валерійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кальник Віталій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні