ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 липня 2024 рокуСправа №160/11777/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіПрудника С.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою приватного сільськогосподарського товариства Журавлинка в особі представника Войтенко Катерини Володимирівни до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
07.05.2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла сформована 06.05.2024 року через систему Електронний суд позовна заява приватного сільськогосподарського товариства Журавлинка в особі представника Войтенко Катерини Володимирівни до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України, в якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 26.04.2024 року № 10965205/38359098, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 28.03.2024 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 28.03.2024 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про невідповідність спірного рішення вимогам чинного законодавства. Також вказує, що на вимогу контролюючого органу, після зупинення реєстрації податкової накладної,позивачем надані письмові пояснення разом з документами, що стали підставою для складення податкової накладної, проте, відповідні документи не були взяті Комісією до уваги, у зв`язку з чим прийняті оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Окрім того, оспорюване рішення не містить обґрунтувань підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку. Поряд із цим, слід відмітити, що оскаржуване рішення не містить інформацію, яка безпосередньо ними використовувалась при прийнятті рішень про віднесення до ризикових платників. Комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органів наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, має обґрунтувати на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
04.06.2024 року від представника Головного управління ДПС в Дніпропетровській області надійшов до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечив проти позову та зазначив, що ПСП Журавлинка (код ЄДРПОУ 38359098) - основне місце обліку: 426.ГУ ДПС у Дніпропетровській обл. Петриківська ДПІ; Основний вид діяльності: _01.11-вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; Стан: 0. платник податків за основним місцем обліку. Платник ПДВ: 01.10.2014. Платником подано до Єдиного реєстру податкових накладних на реєстрацію 11 податкових накладних: №1 від 28.03.2024 на загальну суму 258166,32 грн., у т.ч. ПДВ 43027,72 грн, номенклатура товарів/послуг Оприскування посівів ріпака інсектицидом "Бестселер Турбо 200 КС", Оприскування посівів пшениці інсектицидом, "Бестселер Турбо 200 КС", Оприскування посівів ріпака БАК амінокислот "БАК ЛАН" з РРР "Вимпел 2", Оприскування посівів пшениці БАК амінокислот "БАК ЛАН" з РРР "Вимпел 2", Оприскування посівів ріпака гербіцидом "АП- Хізалофоп, КЕ", Оприскування посівів пшениці гербіцидом "Тесон 622, СЕ", Оприскування посівів ріпака фунгіцидом "Тебукур 250, ЕВ", Оприскування посівів пшениці фунгіцидом "Тебукур 250, ЕВ", Перша культивація під посіви соняшника, Боронування під посіви соняшника, Друга культивація під посіви соняшника на адресу ПСП Журавлинка (код ЄДРПОУ 44045119). Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація вищезазначених податкових накладних зупинена. За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих платником прийнято Рішення про відмову у реєстрації податкових накладних від 26.04.2024 №10965205/38359098, у зв`язку з Наявністю ризикових операцій. Платником не оскаржено рішення комісії регіонального рівня шляхом подання скарги до Комісії центрального рівня. Крім того, відповідно до п.8 Постанови від 11.12.2019 №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» ПСП "Журавлинка" (код ЄДРПОУ 38359098) включено до переліку ризикових платників податків (від 11.04.2024 № 1041, протокол №235 від 11.04.2024 Зауважено щодо дискреційності повноважень Державної податкової служби України з реєстрації податкової накладної. Також вказано, що позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є передчасними, та належним способом захисту порушеного права є зобов`язання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної.
04.06.2024 року представником ДПС України також наданий до суду відзив, який за змістом аналогічний доводам викладеним у відзиві Головного управління ДПС в Дніпропетровській області.
За відомостями з витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07.05.2024 року, зазначена вище справа була розподілена та 08.05.2024 року передана судді Пруднику С.В.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.05.2024 року вказану позовну заяву було залишено без руху через невідповідність вимогам ст. ст. 160, 161 КАС України.
У встановлений ухвалою суду від 13.05.2024 року строк позивач усунув недоліки адміністративного позову.
24.05.2024 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду прийнято до свого провадження означену позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі. Призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду.
10.06.2024 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області Грипась Дарини Олександрівни про здійснення розгляду справи за правилами загального позовного провадження або за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін відмовлено.
Справа розглянута в межах строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановленогостаттею 258 Кодексу адміністративного судочинства України- в межах шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовну заяву слід задовольнити з огляду на таке.
Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що ПСП Журавлинка, код за ЄДРПОУ 38359098 (далі по тексту Підприємство) є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи 25.09.2013, номер запису: 12111020000000482. Взято на облік контролюючим податковим органом 26.09.2013 року та є платником податку на додану вартість з 01.10.2014 року.
Як зазначила представник позивача у поданій до суду позовній заяві, ПСП Журавлинка зарекомендувало себе на ринку як надійний партнер, який здійснює продаж продукції високої якості та найменшою ціною. 3 метою зменшення собівартості та збільшення прибутку ПСП Журавлинка постійно та систематично веде пошук нових партнерів. Всі господарські операції відображені у первинній та бухгалтерській документації та податковій звітності.
Засновником (власником) юридичної особи є ОСОБА_1 , який зареєстрований за адресою АДРЕСА_1 .
Директором ПСП Журавлинка є ОСОБА_1 , який має право підпису та зареєстрований за адресою АДРЕСА_1 .
Видами економічної діяльності ПСП Журавлинка, що визначені в Єдиному Державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; 01.19 Вирощування інших однорічних і дворічних культур; 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід; 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.
Основною діяльністю Підприємства є Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (Код КВЕД 01.11).
З метою здійснення господарської діяльності ПСП Журавлинка відкрито банківський рахунок в АБ "Укргазбанк".
Для здійснення зазначеної діяльності, з урахуванням специфіки роботи, у Підприємства наявні всі необхідні умови (наявність матеріальних та трудових ресурсів). Для своєї виробничої діяльності ПСП Журавлинка має наступні машини та виробниче обладнання: ємкості, агрегати, баки, болгарки, борони, бочки, ваги промислові, завантажувач сівалок, зварювальні агрегати, катки, комбайни для збирання гарбузів, компресори, косилки, культиватори, лущильники дискові, мотопомпи, насоси, плуги, оприскувачі, розкидача добрив, сівалки, сепаратори, трактори, фронтальний навантажувач тощо (матеріальна відомість обліку основних засобів по рахунку 104 «Машини та обладнання» станом на 01.01.2024 року).
У своїй діяльності ПСП Журавлинка використовує орендовані складські приміщення, які розташовані за адресою: Дніпропетровська область, Синельниківський район, с. Журавлинка, вул. Солов`їна, буд. 47/а (площею 1131,7 м2 та 581,6 м2). За фактом наявності складських приміщень та відповідної спецтехніки до ГУ ДПС у Дніпропетровській області подані відповідні повідомлення про наявність об`єктів оподаткування або об`єктів, які пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма №20-ОПП).
З 2020 року ПСП Журавлинка отримує ліцензію на право зберігання пального для потреб власного споживання для постійного забезпечення технічних ресурсів (реєстраційний № 04150414202000758 від 25.02.2020 року).
Враховуючи те що вирощування сільськогосподарських культур є сезонною діяльністю, оскільки воно сильно залежить від кліматичних умов та природних циклів, Підприємство наймає працівників під час пікових періодів та скорочує штат працівників у тих періодах, коли потреба в робочій силі менша. На окремі види робіт Підприємство залучає робітників по договорам цивільно-правового характеру. На даний час, в Підприємстві працює 8 співробітники, в лютому місяці 2024 року було збільшено штат працівників та найнято 6 робітників.
Заробітна плата виплачується своєчасно та в повному обсязі, з фонду оплати щомісячно перераховуються єдиний соціальний внесок, податок з доходів фізичних осіб та військовий збір. Не дивлячись на негативний вплив епідемії коронавірусу та складне становище під час війни, ПСП Журавлинка організувало роботу таким чином, завдяки чому вдалось зберегти кваліфікованих спеціалістів, виплачувати їм заробітну плату та уникнути порушень щодо виконання договірних зобов`язань.
ПСП Журавлинка відноситься до мікропідприємств та звітує за результатами роботи. Наше підприємство має високі економічні показники, що дозволяє сплачувати податки та збори в бюджет України. ПСП Журавлинка зростає та розвивається, якісно виконуючи свої зобов`язання перед замовниками і власними співробітниками. Стратегія ПСП Журавлинка спрямована на постійний розвиток, який є необхідною умовою прогресу економіки країни та наближує Україну до членства в Європейському Союзі.
ПСП Журавлинка з метою зменшення собівартості та збільшення прибутку постійно та систематично веде пошук нових постачальників товару, укладає нові угоди закупівлі та транспортування. Крім того, з метою розвитку своєї фінансово-господарської позивача проводить перемови щодо підписання нових договорів з потенційними покупцями.
При укладенні договорів сторонами погоджуються усі істотні умови, укладені договори повністю узгоджуються, є логічними та відповідають видам діяльності, якими займаються ПСП Журавлинка та його контрагенти.
01 березня 2024 року укладено договір про виконання сільськогосподарських робіт №1 із замовником послуг Приватне сільськогосподарське підприємство «Журавлинка-М» (код ЄДРПОУ 44045119). За умовами цього Договору ПСП Журавлинка зобов`язується надати Замовнику послуги по проведенню комплексу сільськогосподарських робіт Обприскування посівів ріпака та пшениці гербіцидом, інсектицидом, фунгіцидом, а також культивація та боронування під посіви соняшника (обсяг робіт зазначено в п.2.1. Договору) на землях сільгосппризначення, які належать ПСП «Журавлинка-М» на підставі права оренди земельних ділянок (паїв) та знаходяться на території с. Григорівка Васильківської ОТГ, с. Журавлинка та с. Шевченкове Дубовиківської ОТГ Синельниківського району Дніпропетровської області на загальну суму 258166,32 /Двісті п`ятдесят вісім тисяч сто шістдесят шість гривень 32 коп./, в т.ч. ПДВ 43027,72 грн.
Період виконання робіт згідно Договору складає з 01.03.2024 р. по 31.03.2024 року.
Роботи виконані 28 березня 2024 року в повному об`ємі, про що складений Акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № 1 від 28.03.2024 року. Замовник претензій по об`єму, якості та строкам виконаних робіт не має. Найменування робіт, розташування земельних ділянок, період проведення (за видами робіт), оброблена площа та використання палива вказані в Доповненнях № 1, № 2 та № 3 до Акта № 1 від 28.03.2024 року.
На дату виконаних робіт 28 березня 2024 року складено рахунок на оплату № 1.
ПСП Журавлинка відповідно до п.1.2. Договору виконує роботи, використовуючи власні транспортні засоби (трактора) та технологічне обладнання, відомості про які внесені до Повідомлення про об`єкти оподаткування за формою № 20-ОПП, а також техніку та обладнання, які передбачені для АПК (матеріальна відомість по рахунку 104 «Машини та обладнання» станом на 01,01,2024 року додається). Поточний ремонт та обслуговування техніки проводиться за рахунок Виконавця робіт п.1.4. Договору.
Відповідно до п.1.3 Договору заправка техніки Виконавця проводиться пальним Виконавця в межах норм для даного виду техніки і робіт.
Для виконання робіт використовується паливо, що придбано у постачальника ТОВ «АРНІ 2010» (код ЄДРПОУ 37359594) в кількості 4100,0 л. на загальну суму 190059,60 за Договором поставки № 40\2019 від 13,05,2019 року. Оплата за дизельне паливо проводилась згідно рахунку № 106 від 08,02,2024 року за Платіжним дорученням № 48 від 09,02,2024 року в повному обсязі, що підтверджується відповідною випискою по особовому рахунку АБ «УкргазБанк» за 09 лютого 2024 року Товар отримано за Видатковою накладною № 116 від 08,02,2024 року.
Транспортування дизельного палива відбувалося транспортом постачальника за Товарно-Транспортною Накладною на відпуск нафтопродуктів (нафти) №00000000116 від 08,02,2024 року. яке зберігається на орендованих складах у фізичної особи ОСОБА_1 згідно Договору оренди нежитлових приміщень № 2 від 01.04.2023 року, що підтверджується Витягом з ДРРП на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 323822411 від 23.02.2013 року, відомості про які внесено до форми № 20-ОПП.
Ліцензія на право зберігання пального № 04150414202300173 від 17.04.2023 року в наявності.
Всі господарські операції відображені в бухгалтерському обліку за ранками обліку :
203 Паливо : Дизельне паливо регістр 2.
361 - Розрахунки з вітчизняними покупцями : ПСП «Журавлинка-М» - регістр 125.
631 - Розрахунки з вітчизняними постачальниками : ТОВ «АРНІ 2010» - регістр 253.
У зв`язку з виконанням робіт (перша подія), на виконання вимог статей 187, 201 ПК України ПСП Журавлинка була складена та направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних: податкова накладна № 1 від 28.03.2024 року на суму 258166,32 /Двісті п`ятдесят вісім тисяч сто шістдесят шість гривень 32 коп./, в т.ч. ПДВ 43027,72 грн.
Проте, згідно з отриманою квитанцією, реєстрація вищевказаної податкової накладної була зупинена із зазначенням: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 28.03.2024 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає вимогам п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
На виконання п.4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 ПСП Журавлинка подало пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній.
Проте, рішенням Комісії регіонального рівня рішення від 26.04.2024 року №10965205/38359098 у реєстрації податкової накладної № 1 від 28.03.2024 року було відмовлено з підстави «надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства».
Посилаючись на наведені обставини, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить із наступного.
Відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Згідно зпунктом 185.1 статті185 Податкового кодексу України(далі -ПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно достатті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно достатті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом187.1 статті 187 ПК Українивважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до пункту188.1 статті 188 ПК Українибаза оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.
Згідно з пунктом201.1 статті 201 ПК Українина дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7статі201ПК України).
Згідно з пунктом201.10 статті 201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/ розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно зУКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року(далі - Порядок № 1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом192.1 статті 192та пунктом201.10 статті 201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту201.1 статті 201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів200-1.3і 200-1.9 статті200-1 ПК України(для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту201.16 статті 201 ПК України; дотримання вимогЗаконів УкраїниПро електронний цифровий підпис, та;Про електронні документи та електронний документообігта Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Згідно з пунктом201.16 статті 201 ПК Україниреєстраціяподаткової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, Кабінетом Міністрів України прийнятопостанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019р., №1165(набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок №1165).
Даний Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п.2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту187.1статті187, абзацу першого пунктів201.1,201.7,201.10статті2 01 Податкового кодексу України(далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Згідно з п. 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 6 Порядку №1165, передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).
Додатками №1 та №3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.
Так, Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту16.1.3пункту16.1 статті 16та абзацу першого пункту49.2і пункту49.18 статті 49Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту16.1.3пункту16.1статті 16та пункту46.2 статті 46Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Судом встановлено, що відповідно до рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних позивача віднесено до переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, як такого, що відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, на підставі наявної податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Суд звертає увагу на те, що в квитанціях, якими реєстрацію податкових накладних зупинено, відсутня інформація, щодо того, які документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних.
Позивачем було надано Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/ розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, які складені із дотриманням вимог чинного законодавства. Даний факт не заперечувався відповідачами.
Проте, незважаючи на надані позивачем пояснення, документи, Комісією було прийнято Рішення від 26.04.2024 року № 10965205/38359098, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 28.03.2024 року.
Так, в Рішенні зазначено, що підставами відмови в реєстрації податкової накладної є надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства.
Отже, форма Рішення передбачає чітке зазначення документів, які не були надані платником податків ( відповідні документи необхідно підкреслити), проте, в Рішенні не було підкреслено жодного документу та не вказанов чому саме полягало порушення в наданих документах.
Таким чином, суд вважає, що рішення від 26.04.2024 року № 10965205/38359098, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 28.03.2024 року є необґрунтованим та таким, що прийнято без врахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
Таким чином, суд доходить висновку, що за відсутності конкретної пропозиції про необхідність надання певних документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, які подані позивачем є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 виклав правову позицію,у відповідності до якої за загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Одночасно суд зазначає, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не є обґрунтованим та вмотивованим, та не містить переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття, оскільки не встановлює, які саме первинні документи позивач не надав податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних позивача.
Суд зазначає, що у відповідності до п.201.10 ст. 201 ПК Україниреєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг. Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У відповідності до листа Вищого адміністративного суду України від 24.10.2013 року № 1486/12/13-13 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг.
Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.
У свою чергу визнання неправомірним неприйняття податкової накладної для реєстрації тягне настання наслідків, передбачених у пункті201.10 статті 201 Податкового кодексу України. Отже, податкова накладна вважається прийнятою протягом того операційного дня, коли вона була надіслана платником податків для реєстрації.
З урахуванням наведеного суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 28.03.2024 року.
За сукупності викладених обставин, позов підлягає задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини першоїстатті 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем під час розгляду справи було сплачено судовий збір на суму 3028 грн.
Враховуючи задоволення позовних вимог, на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 3028 грн. за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, оскільки спірне рішення саме комісії регіонального рівня призвело до виникнення спірних правовідносин.
Керуючись ст. ст. 2, 77, 78, 242-243, 245-246, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву приватного сільськогосподарського товариства Журавлинка в особі представника ОСОБА_2 до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 26.04.2024 року № 10965205/38359098, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 28.03.2024 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 28.03.2024 року.
Стягнути на користь приватного сільськогосподарського товариства Журавлинка (код ЄДРПОУ 38359098) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3028 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ ВП: 44118658).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене встроки, передбачені статтею295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя С. В. Прудник
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2024 |
Оприлюднено | 29.07.2024 |
Номер документу | 120604538 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні